Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Linn LP-12 på ingång...

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Linn Sondek LP12 (Skivspelare) 4 9,43 (13) 10 000:-

#1

Postad 04 oktober 2013 - 13:50

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hej,

har sökt här på minhembio efter info om Linn Sondek LP-12 men konstigt nog inte hittat en LP-12 tråd. Kanske finns underlag för att starta en?

Jag är ingen vinylräv utan har provat lite med två äldre Thoréns (TD318 och TD160).
Igår tog jag dock klivet och budade hem en LP-12:a i London. Ska hämta den om två veckor då jag ändå skall dit.

Jag har bara foton men den ser ut att vara i fint skick med Valhalla och Nirvana. Även om jag förstått att Linn-entusiaster inte tycker att Nirvana-modden är något att skriva hem om utan att fjädrarna bör bytas.

Nu har den ingen Linn-arm utan en Mayware Unipivot utan PU. Jag vet inte vilken version det är men jag gissar på mk IV mht tidseran. Nu till frågan: Vilken PU skall man ha på denna combo? Tar tacksamt emot tips!
Dessutom skulle jag vilja ha tips på vad jag bör kolla på spelaren. Kanske en service? Är det någon som kan tipsa om serviceställe eller kanske en privatperson som är duktig och villig i GBG-området?

Lite extra kul är att jag får spelaren i originalemballage!

Bifogad fil(er)



#2

Postad 05 oktober 2013 - 14:26

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Kul med en LP12. Själv har jag kikat på det i olika omgångar och haft fingret på köpknappen några ggr, men backat ur. Nöjer mig just nu med min Rega, men kör Linn på andra platser i systemet.

I Gbg är det enkelt med service - Anders på Tonläget Hifi. (Vet inte hur duktiga Peoples and Schmidt är på LP12-service).

#3

Postad 08 oktober 2013 - 14:29

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Tack för tipset om Tonläget, får bli ett besök där så småningom.

#4

Postad 09 oktober 2013 - 10:26

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Kör LP12 sedan 20 år tillbaka. Köpte min ny och har gett många trevliga stunder sedan dess. Har för mig att jag betalade runt 9000 för verket med basic motorstyrning i. Hade arm och PU då jag körde en Axis innan.

Valhalla motostyrningarna har en tendens att lägga av efter 25 år sådär, bara så att du vet. Finns en mängd ersättningsstyrningar så det är inga problem med att byta till något annat. Det är väl en av fördelarna med LP12. Man kan enkelt fixa delar och till nästan varje del finns det en uppgradering om man så vill.

Just nu har jag.
LP12
Akito
Goldring 2400
Lingo

#5

Postad 09 oktober 2013 - 20:02

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Hej,

har sökt här på minhembio efter info om Linn Sondek LP-12 men konstigt nog inte hittat en LP-12 tråd. Kanske finns underlag för att starta en?

Jag är ingen vinylräv utan har provat lite med två äldre Thoréns (TD318 och TD160).
Igår tog jag dock klivet och budade hem en LP-12:a i London. Ska hämta den om två veckor då jag ändå skall dit.

Jag har bara foton men den ser ut att vara i fint skick med Valhalla och Nirvana. Även om jag förstått att Linn-entusiaster inte tycker att Nirvana-modden är något att skriva hem om utan att fjädrarna bör bytas.

Nu har den ingen Linn-arm utan en Mayware Unipivot utan PU. Jag vet inte vilken version det är men jag gissar på mk IV mht tidseran. Nu till frågan: Vilken PU skall man ha på denna combo? Tar tacksamt emot tips!
Dessutom skulle jag vilja ha tips på vad jag bör kolla på spelaren. Kanske en service? Är det någon som kan tipsa om serviceställe eller kanske en privatperson som är duktig och villig i GBG-området?

Lite extra kul är att jag får spelaren i originalemballage!


Hej,

har sökt här på minhembio efter info om Linn Sondek LP-12 men konstigt nog inte hittat en LP-12 tråd. Kanske finns underlag för att starta en?

Jag är ingen vinylräv utan har provat lite med två äldre Thoréns (TD318 och TD160).
Igår tog jag dock klivet och budade hem en LP-12:a i London. Ska hämta den om två veckor då jag ändå skall dit.

Jag har bara foton men den ser ut att vara i fint skick med Valhalla och Nirvana. Även om jag förstått att Linn-entusiaster inte tycker att Nirvana-modden är något att skriva hem om utan att fjädrarna bör bytas.

Nu har den ingen Linn-arm utan en Mayware Unipivot utan PU. Jag vet inte vilken version det är men jag gissar på mk IV mht tidseran. Nu till frågan: Vilken PU skall man ha på denna combo? Tar tacksamt emot tips!
Dessutom skulle jag vilja ha tips på vad jag bör kolla på spelaren. Kanske en service? Är det någon som kan tipsa om serviceställe eller kanske en privatperson som är duktig och villig i GBG-området?

Lite extra kul är att jag får spelaren i originalemballage!



Fin svarv det där! Grattis! Även jag sneglade mycket på LP12 en gång i tiden men den föll bort för min del då den kräver en massa regelbundet och tyvärr ofta dyrt underhåll. Dock kan man inte ta ifrån Sondek det faktum att en sådan rätt inställd och ordentligt finjusterad är välljudande.

#6

Postad 14 oktober 2013 - 10:16

Unregistered75db219b
  • Unregistered75db219b
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Gratulerar till LP 12:an.
Om du fortfarande går i pick-up funderingar så kolla in
forumet "Pinkfish media" för Linn-freaks.
Och som sagts tidigare, Tonläget !!

Lycka till !!

#7

Postad 21 oktober 2013 - 11:27

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Tack för kommentarerna.

Fick hem LP12:an igår efter en weekend trip till London. En del strul med flyget då lådan inte gick plats på bagagehyllan, lyckades klämma in den i personalens klädskåp, tack till SAS-personalen för hjälpen!

Det har ju sina sidor att springa omkring med en skivspelare på flyg och flygplatser men den överlevde.

Jag hade en en helt ny AT95:a liggande hemma och i brist på annat så monterade jag den igår kväll och allt fungerade! Väldigt skönt att allt gick bra.

Jag provspelade en stund med en skiva som jag även har på CD och det saknas ju en del i stereobild och perspektiv. Men jag begriper inte ännu hur Unipivot-armen funkar och monteringen var ju lite av ett hafsverk, jag tänker inte spela sönder mina skivor innan bättre justering gjorts. Väldigt skönt att allt funkar och dessutom är det tyst och brumfritt!

Får meka lite mer när jobbet tillåter!

#8

Postad 21 oktober 2013 - 14:41

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Grattis till en bra svarv,

Tur att Du inte reste med Ryanair, då hade de troligen inte hjälpt Dig utan att Du behövt betala en särskild skivspelaravgift, :D
Tipsar även om Akkelis i Göteborg som även han är mycket duktig på att justera skivspelarverk/arm/pickup.

#9

Postad 28 oktober 2013 - 09:47

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Ryan Air? Absolut inte för min del!

Tillbaka hemma efter en vecka i Asien, nu hoppas jag att jag får lite tid senare i veckan för justering och skivnjutning.

#10

Postad 29 oktober 2013 - 19:41

Unregistered75db219b
  • Unregistered75db219b
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hur går det med njutningen.
Hur har du placerat LP 12:an?

#11

Postad 10 november 2013 - 00:51

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Jag skulle nog sälja armen separat. Unipivot och LP12 går enligt allmän uppfattning inte ihop. Du får nog så mycket betalt att en Ittok-arm kan ta plats istället.

#12

Postad 27 december 2013 - 00:00

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Sen med uppdateringarna, försökte posta lite bilder men det ville sig inte av någon anledning.

I Gbg är det enkelt med service - Anders på Tonläget Hifi.


Besökte Anders innan jul och i morgon skall 12:an in till honom på service och tonarmsbyte, det blir en Linn Akito, av gammal modell, tills vidare. En ny Adikt kommer då ersätta AT95:an. Hoppas att det blir ett lyft! Man får väl också hoppas att inte Anders dömer ut verket!

Sedan har jag en Lingo ("1") på ingång också men den kommer inte förrän om några veckor så det blir väl ett nytt besök på Tonläget då. Skall nog vänta lite med att installera Lingon, jag vill gärna lyssna ordentligt på LP12:an innan så att jag kan uppskatta/höra skillnaderna, man vill ju ha hela upplevelsen i LP12:ans uppgraderingscirkus.

Appropå Cirkus ja, det blir väl nästa sak kanske... och Trampolin.... Sedan Ittok kanske... Kommer bli dyrt det här!

#13

Postad 27 december 2013 - 00:39

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Nu fattade jag hur man lägger upp bilder... (måste ta bättre!)
Bifogad fil  IMG_3304.JPG   2,31MB   10 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_3303.JPG   2,35MB   11 Antal nerladdningar

#14

Postad 27 december 2013 - 09:03

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Läckra bilder! Pioneers Reference-serie är läcker. Den var en pojkrumsdröm, minns hur jag dreglade över broschyren hemma. Jag ville ha en A91-D eller C-/M-90 men fick nöja mig med en A656 istället....

#15

Postad 27 december 2013 - 18:44

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Läckra bilder! Pioneers Reference-serie är läcker. Den var en pojkrumsdröm, minns hur jag dreglade över broschyren hemma. Jag ville ha en A91-D eller C-/M-90 men fick nöja mig med en A656 istället....


Jomän, det var väl till 95% det som gjorde att jag förverkligade den drömmen nu. Beggat är det ju överkomligt nu (ibland).
A656! Jag fick nöja mig med en i 3-serien (tror jag det var) när sommarjobbspengarna ramlade in.... (Nostalgipolisen knackar på dörren...)

#16

Postad 28 december 2013 - 02:06

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Då var spelaren uppdaterad med beg. Akito och ny Adikt:

Bifogad fil  DSC00202.JPG   4,5MB   2 Antal nerladdningar

Snurrar på fint även om motorn är lite trött. När Lingon kommer så får det väl bli ett motorbyte också.

Bifogad fil  DSC00154.JPG   4,47MB   3 Antal nerladdningar

Stilstudie...

Bifogad fil  DSC00145.JPG   4,38MB   7 Antal nerladdningar

Och hela härligheten:

Bifogad fil  DSC00187.JPG   5,31MB   8 Antal nerladdningar

#17

Postad 28 december 2013 - 10:06

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Ser riktigt trevligt ut!

#18

Postad 28 december 2013 - 12:21

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0
Finfin uppställning du har där! ;)

#19

Postad 25 januari 2014 - 22:42

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Sådärja!

Nu har man gjort en rejäl uppdatering av LP12:an, Anders på Tonläget i Göteborg har jobbat några timmar på denna, tack Anders!

Sedär, två lampor i knappen...
Bifogad fil  DSC00473.JPG   4,31MB   1 Antal nerladdningar

Jomän, det är en Lingo "1" motorstyrning, dessutom har jag bytt till en ny och fräsch motor.

Bifogad fil  DSC00475.JPG   4,41MB   1 Antal nerladdningar

Undertill har nya Trampolin bottenplattan monterats, fötterna syns på bilden.

Bifogad fil  DSC00476.JPG   4,28MB   2 Antal nerladdningar

Här sitter inte längre någon gammal Akito, inte heller en Ittok...

Bifogad fil  DSC00480.JPG   4,25MB   1 Antal nerladdningar

Nä, bättre upp! En Ekos 2:a med sent serienummer (ca 9700)

Bifogad fil  DSC00477.JPG   4,03MB   2 Antal nerladdningar


Jaha, hur låter det här nu då?
Jag gjorde ju en mängd uppgraderingar på en gång så vad som är vad vet jag helt enkelt inte. Kanske ett grundfel att inte ta en sak i taget men livet är kort och min tid begränsad!
Dessutom var det så att jag tyckte att den förra set-up:en lät konstigt och vid en kontrollmätning av PU:n så skiljde Ohm-talet mellan kanalerna mycket så Anders bytte ut Adikten mot en ny. Proffsigt!
Kort sagt så tycker jag nu att det låter väldigt bra! Jag har svårt för att beskriva ljud för orden betyder olika saker för olika människor så jag avstår från att beskriva ljudet på annat sätt än "bra".

Jag tror, med betoning på tror, att Trampolinplattan gjort mycket för mig då jag har spelaren stående på en stor och tung bänk. Kanske inte så betydelsefull om man har vägghylla men nog förtjänar varje LP12:a en Trampolin, den känns så mycket mer seriös och kostar ändå, för att vara Linn, rimliga pengar.

Nu är planen att vända plattor ett tag innan jag funderar på fler uppgraderingar. Det är klart att nu med Ekos osv så förtjänar kanske spelaren ett Cirkus-lager med tillhörande nytt chassi. Vi får väl se hur länge jag kan vänta...

Bifogad fil  DSC00484.JPG   4,28MB   4 Antal nerladdningar

#20

Postad 26 januari 2014 - 06:25

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0
Ser finfint ut, gratulerar dig för de fina uppgraderingarna som du har fått fixade. Nu är det bara att gå loss i skivsamlingen och spela plattor dagarna i ända... ;)

Redigerat av GyroSE, 26 januari 2014 - 06:27.


#21

Postad 26 januari 2014 - 11:13

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Kul! Lingo 1, Trampolinn samt en Ekos 2....det borde låta riktigt, riktigt bra. Lite avis är jag nog allt..... :)

#22

Postad 28 januari 2014 - 17:34

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Kul! Lingo 1, Trampolinn samt en Ekos 2....det borde låta riktigt, riktigt bra. Lite avis är jag nog allt..... :)


Nu är jag ju ännu inte en riktig vinylräv men, jämfört med CD/DAC eller MAC/DAC så är det iallafall väldigt kul! Helt klart en annan värld än innan uppgraderingarna men hur kul jämfört med digitalt får väl visa sig. Lite nyhetens behag är ju ofrånkomligt men det är så kul, och låter så bra och medryckande, att jag redan nu måste säga att vinylen är här för att stanna ( i min musikkammare)!!

#23

Postad 11 mars 2014 - 17:48

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Snart så kommer det en till mig med.... :)

#24

Postad 18 mars 2014 - 05:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Såg att du ligger inne med Robert Cray... hehe. Skön kille det där. Har följt honom sedan -89. :)

#25

Postad 18 mars 2014 - 20:38

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Sådär ja - nu är spelaren hemma.... Låter det bra? Tveklöst ja. :) Är jag nöjd - ja. Sitter bara och lägger på skiva efter skiva - och den här spelaren har en förmåga att få fram fler nyanser än min P7:a. Jag sjunker "in" i musiken på ett annat sätt än vad jag gjorde med Regan..

Ska försöka lägga in bilder - fast just nu vill jag bara spela skiva efter skiva...
Det är en LP12:a från 1988, en ägare sedan ny. Circus monterat för cirka 10 år sedan. Nu monterad med en Ittok och Akito.

#26

Postad 18 mars 2014 - 22:21

Unregistered75db219b
  • Unregistered75db219b
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Har uppgraderat min Sondek med Cirkus, Ittok, T-cable och Lingo 3.
Största hörbara skillnad = CIRKUS, därefter Lingo.

Nu är vi ju några Linnister, dags för en klubb <_<

#27

Postad 19 mars 2014 - 07:26

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Ska försöka att inte tänka på uppgraderingar nu på ett tag....inte så populärt hos den bättre hälften..... :) Men visst har jag funderat på en Lingo som nästa steg.....

#28

Postad 20 mars 2014 - 17:54

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Kul att fler LP12:or hittar hit!
Fast vi vill ju se bilder!

Glömde nämna att jag också har en Linn Silver Cable, hur mycket det nu gör låter jag vara osagt...

Har uppgraderat min Sondek med Cirkus, Ittok, T-cable och Lingo 3.
Största hörbara skillnad = CIRKUS, därefter Lingo.

Nu är vi ju några Linnister, dags för en klubb <_<


Själv är jag lite fundersam till Cirkus. Visst, jag kommer göra det någon gång men jag är lite orolig då jag läst på andra forum, och även på Stereophile om jag inte missminner mig, att en del tycker att visserligen blir ljudet i objektiv mening "bättre" (mer detaljer, fastare bas) men att lite av Linnsoundet går förlorat. Som jag förstår det en viss förstärkning i övre basen som försvinner, alltså en färgning som försvinner men samtidigt lite av "själen" i spelaren. Kanske kan du dela med dig av hur du upplevde det "33-varv"?


Sådär ja - nu är spelaren hemma.... Låter det bra? Tveklöst ja. :) Är jag nöjd - ja. Sitter bara och lägger på skiva efter skiva - och den här spelaren har en förmåga att få fram fler nyanser än min P7:a. Jag sjunker "in" i musiken på ett annat sätt än vad jag gjorde med Regan..

Ska försöka lägga in bilder - fast just nu vill jag bara spela skiva efter skiva...
Det är en LP12:a från 1988, en ägare sedan ny. Circus monterat för cirka 10 år sedan. Nu monterad med en Ittok och Akito.


Grattis! Kul att du gjorde slag i saken!

#29

Postad 23 mars 2014 - 08:08

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Finns några bilder i albumet nu.

#30

Postad 10 juni 2014 - 14:45

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag har haft tid att testa lite olika saker. Jag ville kolla vad jag egentligen tycker om skillnaden mellan CD/HDD och vinyl. Så jag testade med några skivor som jag har på CD (rippade till Hårddisk, samma DAC) och vinyl.

Det ledde till andra frågor då jag för tillfället hade mina Pioneer C-73 och M-73 inkopplade, jag tyckte nämnligen inte att det lät riktigt så bra som jag skulle vilja, varken på CD eller Vinyl. Jag tyckte att det hade låtit bättre tidigare. Jag har haft C-73/M-73 då de anses bättre än C-90a/M-90a. Men det saknades något...

Egentligen ville jag ha C-90a/M-90a då jag gillar utseendet men jag började med att koppla in M-90a som slutsteg istället för M-73 och vips blev allt bättre! Kul tänkte jag och kopplade även in C-90a istället för C-73 men där gick jag bet. Klart sämre (fast fortfarande bättre än med C-73/M-73, tror jag). Alltså var den vinnande kombinationen C-73/M-90a. Skillnaderna består i upplösning och framförallt snärtigheten i basen. Det känns helt enkelt som att C-90a tappar och luddar till de lägre frekvenserna. När det gäller upplösning så tyckte jag skillnaderna var som störst med slutstegsbytet från M-73 till M-90a.
Det borde inte bero på skillnader i kraftresurser på de rimliga volymer jag spelar, M-73:s nätdel är på 1 kVA och M-90a på 1,3 kVA. Båda borde räcka till...

Nu kommer frågan om det var skillnad på RIAA:t eller någon annan del av förförstärkaren och det intressanta är att samma karaktär bibehålls mellan förstegen oavsett om jag spelar vinyl eller från hårddisk. Alltså drar jag slutsatsen att det främst är förförstärkarsteget som är bättre på C73 jämfört med C90a.

När det gäller Hårddisk eller vinyl är det lite svårt att säga något generellt, vissa skivor låter väldigt lika men när det är bra inspelningar/mastringar/pressningar så är vinyl bättre. Jag tycker nog att skivans kvalitet är klart viktigare för hur bra det är än mediet som används. Det är klurigt det här, och orättvist. Jag har lagt många gånger mer pengar på vinylspelaren än på DAC:en t ex. Om jag skulle investera i en lika bra DAC som min LP12:a så kanske det skulle ändra på förhållandet. Likaså är det kanske RIAA:t eller hela försteget som är min flaskhals?

Tiden får utvisa....

Redigerat av Unregisterede3acba28, 10 juni 2014 - 23:13.


#31

Postad 28 mars 2015 - 10:05

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Bumpar tråden lite. Min LP:a spelar nu med helt annan elektronik och andra högtalare...

Kolla galleriet!



#32

Postad 28 mars 2015 - 18:09

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Läckert!



#33

Postad 31 juli 2015 - 18:21

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Uppgradering av spelaren gjord. Tyvärr syns det knappast... Det ser ut som om jag bytt armboard på den, men nu sitter det ett Kore subchassi monterad i den.

 

Skillnad? Ja - tveklöst, men det borde det ju också göra med tanke på pengarna.... 

Mycket nöjd nu, ska avhålla mig från att uppgradera min LP12 på ett tag nu.... :)



#34

Postad 24 augusti 2015 - 23:21

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

 

Uppgradering av spelaren gjord. Tyvärr syns det knappast... Det ser ut som om jag bytt armboard på den, men nu sitter det ett Kore subchassi monterad i den

 

Wow! Det var en rejäl uppdatering!

Hmmm.... det har kliat i fingrarna ett tag nu... Men 13 000... Är ju nyfiken på MC också...

Å andra sidan: Om det ger lika mycket som när jag köpte Primares RIAA-steg R32 så kan det vara värt det.

Du funderar inte på motorstyrning nu då Hultin? :lol:



#35

Postad 25 augusti 2015 - 17:44

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Klart man vill ladda på med en Lingo...eller ännu hellre en Radikal, men någonstans går gränsen för vad det får kosta...

Kore kostar inte 13k, utan 8k. Fortfarande mycket pengar men det gav mycket. 



#36

Postad 27 augusti 2015 - 22:05

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Aha, jag trodde man var tvungen att köpa nya lagret också för knappt 5 när man köper Kore...

Nu blev det ännu jobbigare att stå emot...



#37

Postad 28 augusti 2015 - 06:16

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Fast du har nog rätt - om man ska ha Kore på spelaren kanske man måste ha Circus också.... då blir det ju en liten investering ja....
fast du har en häftig spec på spelaren ändå.... Lingon och Ekos2 - med ett Circuslager så har du en toppspecad spelare anno -95 (?)



#38

Postad 12 maj 2016 - 18:27

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Bumpar tråden med LP12 igen. 

Har nyss uppgraderat spelaren med en Lingo 3 och Trampolin.   :) Har nästan en Akurate-specad spelare, det som saknas är väl Krystal och Uphorik, fast ingen av dem känns särskilt troliga i dagsläget. Mer sannolikt att jag stannar kvar på MM och köper Lejonklous Slipsik 6 istället. 
Fast uppgradera spelaren känns inte aktuellt just nu....


Redigerat av hultin, 12 maj 2016 - 18:28.


#39

Postad 26 juli 2016 - 00:04

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Läste i tråden om någon som jämfört med Rega P7 till Linns favör. Fler jämförelser önskas! Har själv två LP 12or. En köpte jag komplett med Linn Sondek LVII arm och Denon 304 (gillar inte Linns egna pickuper). Sedan köpte jag Linn 2 efterhand i delar på Ebay. Nu finns en Lingo-styrd Linn med Ekos och Denon Dl S1 samt Linto-steg. Fanns bra beskrivningar på nätet så jag kan inte riktigt fatta tjatet om att Linn har så stort justeringsbehov osv. Det går att göra själv. Har bytt rem en gång, på/av-knapp en gång, annars går båda som en klocka. Har jämfört med Thorens 160 som jag levt med i flera år. LP12 och Thorens är faktiskt ganska lika. Men Linn är bättre på allt. Hade också en Garrard Zero 100. Saknade helt djup i ljudbilden men hade en bas "larger than life" (mellanhjul). Har själv lite svårt att förstå det där begreppet PRAT som man satt på Linn. Tycker nämligen att LP12an inte alls är färgad eller utspelande. Den är tvärtom väldigt neutral och HiFi-korrekt. Kan det vara pickupen? Rega låter alltid färgade i mina öron och har inte alls samma knivskarpa precision i ljudbilden. Den är bättre än min gamla Garrard men inte når den upp till Linn LP12/Ekos/Lingo/Linto/Denon Dl S1. Ljudbilden är stor med ordentligt djup som dessutom är bergfast och vandrar inte omkring. Jämför jag med min lätt modifierade Cayin CD-spelare så blir det dött lopp. (Bytt rör och IC-kretsar). Håller på att renovera en Denon DP80. Det ska bli kul att jämföra den med Linn. Armen är en 12" Jelco och pickupen är inte bestämd än. Helst vill jag ha en Denon Dl S1 som är det bästa jag hört oavsett prisklass, men problemet är att få tag i någon. 



#40

Postad 26 juli 2016 - 20:13

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Många intressanta noter där "982jan", tyvärr får det nog bli 'Hultin' som får prata mer om Rega P7 vs LP12.

 

Men jag är intresserad av ny PU och/eller cirkus/KORE nu till min LP12:a.

 

Har fått hem ett antal nya vinyler och noterar ett väldans guppande i mina baselement. Jag spelar på B&W 801 (med 15" basar) och rätt stöddiga monoblock från våra norska kusiner i Bergentrakten (Electrocompaniet AW400) och jag misstänker att det är rumble som är i farten. Har Primares R32 som RIAA och Primares PRE32 försteg, de har inget infrafilter.... Frågan är om cirkus och/eller Kore kan avhjälpa det. Eller om det är puppan som spökar (Linn Adikt).

Notera att det verkligen är infraljud för det ger ingen hörbar störning alls...



#41

Postad 31 juli 2016 - 12:36

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Många intressanta noter där "982jan", tyvärr får det nog bli 'Hultin' som får prata mer om Rega P7 vs LP12.

 

Men jag är intresserad av ny PU och/eller cirkus/KORE nu till min LP12:a.

 

 

 

Jag har varit på semester med dålig mobiltäckning....

Rega P7 vs Linn LP12 - hmm... Nu var det drygt två år sedan jag gjorde bytet, och ljudminnen kan ju vara bedrägliga.... 
Det jag minns mest var drivet, tempot - stampa takten känslan som kom mer med Linn än med Regan. Svårt att kvantifiera vilken skillnad som det egentligen var. Om jag hade lagt samma pengar på Regan som jag lagt på Linnen så hade Regan också låtit riktigt, riktigt bra. 

 

TheMann - tveklöst värt pengarna att skaffa Kore. Jag gick andra vägen - först Kore och sedan Lingo. Frågan är om du ska skaffa Keel så småningom, eller om det räcker med Kore? Jag insåg själv att jag inte kommer att gå hela vägen till Klimatnivå på spelaren så då lägger jag mig på Lingo/Kore-nivå. Möjligen att jag skulle snegla på att skaffa en EkosII så småningom... :)



#42

Postad 07 februari 2018 - 20:28

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Bifogad fil  image.jpeg   140,4K   0 Antal nerladdningar

Skulle sälja min 12:a. Slutade med att jag köpte en till. Helsvart!!
Enkla specar (valhalla, basik plus och at95) men funkar medans barnen är små.
Topplattan och tallriken är lackade svarta då de var lite missfärgade.

#43

Postad 08 februari 2018 - 16:21

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0

Läcker! 



#44

Postad 13 augusti 2019 - 20:59

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Kul att ha hittat denna tråd!
Vet inte hur aktiva ni är nu för tiden, men var idag inne på Tonläget och lyssnade på Linn Sondek LP12, spec på dem var akurate och klimax (tror jag?).
Är ganska ny på området, och hade planer på en Rega P3, vilket jag själv började ifrågasätta efter besöket dock.

Han hade två stycken begagnade LP12:or inne, blev lite sugen. Nyfiken dock på hur ”tummen-mitt-i-handen”/”icke-tekniskt kunnande men intresserade-användare” klarar av hanteringen av en LP12?

#45

Postad 14 augusti 2019 - 14:31

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Kul att ha hittat denna tråd!
Vet inte hur aktiva ni är nu för tiden, men var idag inne på Tonläget och lyssnade på Linn Sondek LP12, spec på dem var akurate och klimax (tror jag?).
Är ganska ny på området, och hade planer på en Rega P3, vilket jag själv började ifrågasätta efter besöket dock.

Han hade två stycken begagnade LP12:or inne, blev lite sugen. Nyfiken dock på hur ”tummen-mitt-i-handen”/”icke-tekniskt kunnande men intresserade-användare” klarar av hanteringen av en LP12?

 

LP12 är en finfin skivspelare men som du själv har konstaterat så krävs en hel del handpåläggning för att hålla en LP12 rätt injusterad. Har du en strävan att förkovra dig i ämnet LP12 och lära dig att skruva lite mer så är det ett bra val. Om du däremot mer är ute efter en plug-and-play- lösning så är Rega ett bättre val.



#46

Postad 14 augusti 2019 - 14:51

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

LP12 är en finfin skivspelare men som du själv har konstaterat så krävs en hel del handpåläggning för att hålla en LP12 rätt injusterad. Har du en strävan att förkovra dig i ämnet LP12 och lära dig att skruva lite mer så är det ett bra val. Om du däremot mer är ute efter en plug-and-play- lösning så är Rega ett bättre val.

 

 

Ja, grejen är ju att jag i nuläget gillar tanken väldigt mycket på en LP12, då det var en nästintill religiös upplevelse att höra dem spela, eller ja, höra ljudet som de producerar snarare. Detta var ju dock specs jag troligtvis inte kommer nå upp till då det är oerhört höga kostnader. "Billigaste" spec han spelade med där låg väl runt 80 000 kr, bara spelare då vill säga. 

 

Tanken kring att varje del är utbytbar och möjlig att uppgradera känns också lockande. Gillar även tanken på att kunna pilla med det, däremot är det svårare att bedöma hur länge ett sådant intresse kommer att finnas hos mig, vilket givetvis gör mig något osäker. I tanken är det dock den ultimata spelaren enligt mig själv just nu, samtidigt som det ur ett bekvämlighetsperspektiv givetvis finns nackdelar, haha.


Redigerat av Unregistered80f307b4, 14 augusti 2019 - 15:04.


#47

Postad 14 augusti 2019 - 15:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Ja, grejen är ju att jag i nuläget gillar tanken väldigt mycket på en LP12, då det var en nästintill religiös upplevelse att höra dem spela, eller ja, höra ljudet som de producerar snarare. Detta var ju dock specs jag troligtvis inte kommer nå upp till då det är oerhört höga kostnader. "Billigaste" spec han spelade med där låg väl runt 80 000 kr, bara spelare då vill säga. 

 

Tanken kring att varje del är utbytbar och möjlig att uppgradera känns också lockande. Gillar även tanken på att kunna pilla med det, däremot är det svårare att bedöma hur länge ett sådant intresse kommer att finnas hos mig, vilket givetvis gör mig något osäker. I tanken är det dock den ultimata spelaren enligt mig själv just nu, samtidigt som det ur ett bekvämlighetsperspektiv givetvis finns nackdelar, haha.

 

Finns andra mer prisvärda val man kan göra än att satsa på Linn LP12. Michell Gyro SE är ett exempel- du har möjligheten att gradvis uppgradera den med motorstyrning, ny/bättre tonarm o.s.v.. En perfekt plattform som redan i sin "enklaste" skrud (med någon av Regas enklare tonarmar) låter fantastiskt bra och detta till en fjärdedel av priset för vad en ny LP12 kostar. Om du sen efterhand uppgraderar den så kommer du till slut röra dig uppe i high end- segmentet ljudmässigt. 


Redigerat av GyroSE, 14 augusti 2019 - 15:24.


#48

Postad 14 augusti 2019 - 15:30

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Finns andra mer prisvärda val man kan göra än att satsa på Linn LP12. Michell Gyro SE är ett exempel- du har möjligheten att gradvis uppgradera den med motorstyrning, ny/bättre tonarm o.s.v.. En perfekt plattform som redan i sin "enklaste" skrud (med någon av Regas enklare tonarmar) låter fantastiskt bra och detta till en fjärdedel av priset för vad en ny LP12 kostar. Om du sen efterhand uppgraderar den så kommer du till slut röra dig uppe i high end- segmentet ljudmässigt. 

 

 

Okej, det får jag ju kolla upp då också givetvis. 

Inser mer och mer att det är en djungel jag gett mig in i där jag har svårt att forma några konkreta tankar då nya tankar slår rot hela tiden. Har dock en order i mitt namn, men blir mer och mer osäker. Så vi får se vart jag landar. Har snart två veckor ledigt så ska ta tag i detta mer då. Hinner knappt till de lokala butikerna pga. jobb. Då de stänger klockan 18 eller tidigare, allihopa. 



#49

Postad 14 augusti 2019 - 15:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Okej, det får jag ju kolla upp då också givetvis. 

Inser mer och mer att det är en djungel jag gett mig in i där jag har svårt att forma några konkreta tankar då nya tankar slår rot hela tiden. Har dock en order i mitt namn, men blir mer och mer osäker. Så vi får se vart jag landar. Har snart två veckor ledigt så ska ta tag i detta mer då. Hinner knappt till de lokala butikerna pga. jobb. Då de stänger klockan 18 eller tidigare, allihopa. 

 

Ja det är en djungel- gäller att förkovra sig och ta ut en kurs som man sen stävar emot. Linn är en gammal favorit även för min del men om man tittar sig omkring så finns det andra mer prisvärda alternativ med minst lika fina prestanda som en LP12. Du får läsa på och upptäcka själv vad som finns längs vägen. 


Redigerat av GyroSE, 14 augusti 2019 - 15:53.


#50

Postad 14 augusti 2019 - 16:36

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Ja får göra det.

Fanns två begagnade LP 12or hos Tonkällan i Gbg, så svårt att inte snegla lite ditåt. Men kommer nog ändå avvakta lite. Som sagt, blir att förkovra sig ett tag till tror jag, haha.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.