Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#151

Postad 23 juni 2017 - 10:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det går inte att förbättra ett mästerverk, så när det kommer till volent så finns inget att göra bättre. Perfektionen är uppnådd :D

Vem sa att de måste bli bättre? :)



#152

Postad 24 juni 2017 - 16:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vem sa att de måste bli bättre? :)

 

Beror alldeles på vem man frågar, då det inte är någonting annat än just en subjektiv upplevelse. Tänk vad lätt allting vore om det fanns ett facit, även om man lätt skulle kunna tro det i detta fall :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 24 juni 2017 - 16:40.


#153

Postad 24 juni 2017 - 20:28

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Lite annorlunda tänk :

"Avståndet mellan högtalarna är också viktigt. Tumregeln är: hellre smalare än bredare. Vi menar att det mest optimala avståndet är 80 – 140 cm mätt mellan insidan på högtalarna."

Hade varit kul att lyssna till ett par IS någon gång.

 

Jag kör mina högtalare rätt nära mitten på rummet trots att rummet är 4.1meter på bredden. Jag fick en mer detaljerad och bredare ljudbild mot när dom stod längre isär som jag hade tidigare som jag skulle ställt vanliga högtalare.

 

Om du råkar bo i Stockholm eller har vägarna förbi är du välkommen att komma och lyssna hos mig, jag har ett Biorum med fullt Intelligent Sound 7.1 system samt ett par 2.0 blåtand, 4" högtalare till TV rummet samt ett par IS8 pro till uteplatsen och ett par IS6 till datorn så det finns rätt många modeller att lyssna på :)



#154

Postad 24 juni 2017 - 23:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Vem sa att de måste bli bättre? :)

 

Klockrent!



#155

Postad 25 juni 2017 - 00:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

 samt ett par IS8 pro till uteplatsen och ett par IS6 till datorn

 

Med all respekt, det låter som du har mer pengar än sunt förnuft och att IS utnyttjat detta fullt ut.



#156

Postad 25 juni 2017 - 10:56

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Med all respekt, det låter som du har mer pengar än sunt förnuft och att IS utnyttjat detta fullt ut.

Ok låter ju helt logiskt, detta gör ju absolut inte några andra hifibutiker där man tex kan köpa dyra B&W högtalare eller rundstrålande högtalare för miljonbelopp ??

 

Med all respekt så springer jag inte och köper nya grejer, jag har köpt några nya delar som jag har i bion men allt annat som jag köper är typ demo grejer eller sånt som folk lämnat i inbyte för uppgraderingar så det finns massor med fina saker hos Intelligent Sound, och det är fan inget som kostar i närheten av 100.000kr som ni påstår här... bara skitsnack från gamla rykten eller något. Jag har fått köpa massa fina grejer för mellan 5-15.000kr och sen är ju biogrejerna dyrare men s*tan va det spelar.... jag har ju haft B&W 802 tidigare och dom låter inte i närheten så bra som mina biohögtalare gör därav bytet till Intelligent Sound...



#157

Postad 25 juni 2017 - 13:47

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Med all respekt, det låter som du har mer pengar än sunt förnuft och att IS utnyttjat detta fullt ut.


Men du, nu har ju han faktiskt testat andra märken och lyssnat sig fram till att han gillar just IS. Visst, dom har väldigt kontroversiella tankar kring mycket och vissa saker har jag extremt svårt att ta till mig. Men när det väl kommer till kritan, vad spelar det för roll? Är kunden nöjd så är det ju win-win.

#158

Postad 25 juni 2017 - 15:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Självklart ska man köpa precis vad man vill för sina pengar. Men det ger iaf mig en dålig smak i munnen när de sålt på TS inomhushögtalare för 40.000:- att ha på uteplatsen.


Redigerat av Loco.spk, 25 juni 2017 - 15:23.


#159

Postad 25 juni 2017 - 15:37

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Självklart ska man köpa precis vad man vill för sina pengar. Men det ger iaf mig en dålig smak i munnen när de sålt på TS inomhushögtalare för 40.000:- att ha på uteplatsen.

 

fast där är ju dina egna spekulationer, jag har köpt ett par högtalare som används i studio som hade fastskruvat stålgaller på frontstycket och borrade hål i backstycket för de har haft en inbyggd förstärkare så jag fick täppa till hålen och borra upp skruvhålen i fronten och ersätta med plugg och då fick jag väldigt bra ljud på uteplatsen för en väldigt bra peng.. dvs inte 40.000kr.....



#160

Postad 25 juni 2017 - 16:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Självklart ska man köpa precis vad man vill för sina pengar. Men det ger iaf mig en dålig smak i munnen när de sålt på TS inomhushögtalare för 40.000:- att ha på uteplatsen.

Det låter ju nästan som att IS har tvingat på honom högtalare. Vet dom ens att han skulle ha dom på en uteplats? Och återigen, vad spelar det för roll? TS kan säkert, som både du och jag, inse riskerna med att ha högtalare gjorda för inomhusbruk på en uteplats.

Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå? Kom med något konstruktivt om företaget istället. Dom här utdragen ifrån manifestet t.ex:

"Under förutsättning att akustiken inte ger extremt långa efterklangstider (mer än 2 sek) har den en
mycket liten betydelse för vår ljudupplevelse. Detta beror på att hjärnan förväntar sig att akustiken
finns där och snabbt identifierar dess karaktär och hjälper oss att bortse från den."

"IS:s högtalare samverkar mycket väl med den befintliga akustik som finns i lokalen. Ljudet från
högtalarna är så exakt att även om det reflekteras från tak, väggar och golv så kommer ljudet
fortfarande att vara lätt att ta till sig."

Det där får mig att fundera både en och två gånger på hela deras ljudfilosofi. :D

Jag har faktiskt hört IS vid ett flertal tillfällen. Aldrig blivit riktigt impad. Speciellt inte i större rum med lite längre lyssningsavstånd. Deras tanke med att aldrig ha bredare än 80-140cm mellan högtalarna är något jag inte sympatiserar med alls. Ljudbilden blir enormt begränsad.

#161

Postad 25 juni 2017 - 17:43

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
För er som är så oroliga över högtalarna på uteplatsen kan jag meddela att dom sitter i taket under min balkon som är tät och art jag satt upp dom på eget initiativ. Jag köpte dom egentligen för tv-rummet för något halvår sedan.

#162

Postad 25 juni 2017 - 18:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

 

Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå? Kom med något konstruktivt om företaget istället. Dom här utdragen ifrån manifestet t.ex:

 

Ja jag släpper nog detta nu. Jag får bara en slags beskyddande instinkt när jag läser vad TS skriver. Det verkar som om alla frågor angående ljud har ett svar: IS.

 

De tekniska bitarna har jag ju redan refererat till några inlägg bakåt. Finns en hel del på deras hemsida som sagt.



#163

Postad 26 juni 2017 - 10:20

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Ja jag släpper nog detta nu. Jag får bara en slags beskyddande instinkt när jag läser vad TS skriver. Det verkar som om alla frågor angående ljud har ett svar: IS.

 

De tekniska bitarna har jag ju redan refererat till några inlägg bakåt. Finns en hel del på deras hemsida som sagt.

 

Du anser att jag blivit blåst av IS och du tycker det är jobbigt eller konstigt att jag "beskyddar" mig själv ? jag har ju testat massor med högtalarmärken och kommit fram till att IS är det jag tycker mest om. Vad är det för fel med det ?



#164

Postad 26 juni 2017 - 10:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

 

 

Om du råkar bo i Stockholm eller har vägarna förbi är du välkommen att komma och lyssna hos mig, jag har ett Biorum med fullt Intelligent Sound 7.1 system samt ett par 2.0 blåtand, 4" högtalare till TV rummet samt ett par IS8 pro till uteplatsen och ett par IS6 till datorn så det finns rätt många modeller att lyssna på :)

Tack! :)

 

 Nu bor jag i Göteborg men det var snäll av dig att bjuda in. Är jag på väg till den kungliga huvudstaden skall jag ha ditt erbjudande i åtanke!


Redigerat av genstruktur, 26 juni 2017 - 10:28.


#165

Postad 26 juni 2017 - 15:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Det vore intressant att veta vem konstruktören är, och om han har tagit patent på sin unika teknik.

 

Ett delningsfilter som inte går att mäta på är verkligen unikt.

 

Sen kan man ju fråga sig hur de gör vid kvalitetskontrollen. Har de egenutvecklade instrument, eller kan de inte mäta själva heller?

 

Flera frågor som troligtvis aldrig får något svar.

 

edit: Något de garanterat kan mäta är förtjänsten på varje såld högtalare. Med element som detta blir det mycket pengar i kassan  ;)

 

Bifogad fil  IS_element.png   260,71K   12 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 26 juni 2017 - 15:17.


#166

Postad 26 juni 2017 - 15:54

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Varför bry sig om filtren?? Lyssna hur dom låter istället, frågar ni samma saker om b&w till hifikubben??? Klart dom inte uppger sin hemlighet i delningsfiltren...

#167

Postad 26 juni 2017 - 16:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det vore intressant att veta vem konstruktören är

https://intelligentsound.se
https://www.ratsit.s...ent_Sound_IS_AB

På hemsidan står att de själva konstruerar och aktiebolaget har bara två anställda.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 26 juni 2017 - 16:29.


#168

Postad 26 juni 2017 - 17:35

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Det vore intressant att veta vem konstruktören är, och om han har tagit patent på sin unika teknik.


 

edit: Något de garanterat kan mäta är förtjänsten på varje såld högtalare. Med element som detta blir det mycket pengar i kassan  ;)

 

attachicon.gifIS_element.png

 

De där elementen är grymma, jag har ett väldigt bra exempel, Min bror köpte en Dali Ikon MK2 Subwoofer för några år sedan efter att han sålt hela sin anläggning som bestod av Focal Utopia med Velodyne DD18 och krell förstärkare. Han har inte direkt låtit imponerad av mina IS grejer men har inte heller lyssnat på dom på grund av att han bor kvar i Göteborg och vi ses inte så ofta som vi vill. För ungefär 6 månader sedan så kom han på besök och han fick då lyssna på min anläggning och vi åkte ut till Petter på Intelligent Sound och han blev helt såld, oj oj, han blev sjukt imponerad... Han har haft B&W 804,803, focal utopia och någon matchande center med berilium diskant eller något sånt. Dessutom har han en polare som har en full TAD utrusning för typ 5-6 miljoner. Brorsan hade ingen anläggning kvar efter att ha prioriterat båt istället men han hade tydligen sparat den där Dali Ikon MK2 subwoofern som han va sjuuukt missnöjd med, bottnar direkt och låter skit... jag hade en MDF låda som jag byggt med en 12" Intelligent sound bas i så jag gav den och lite kabel från intelligent sound som en gåva till han för att börja på en ny hifi anläggning. Efter några dagar så hade han kollat på dali subben och det visa sig att den också va 12" så han skruvade ur elementet och ersatte med intelligent sound 12" bas och bytte även kabeln. Nu s*tan spelar basen som en kung, dunkar på som en velodyne DD sub och idag har han köpt intelligent sound IS8 pro toppar samt basar som han ska bygga egna filter till att börja med och sedan när han får råd köpa Intelligent sounds egna filter.



#169

Postad 26 juni 2017 - 18:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 3

Lyssna hur dom låter istället, frågar ni samma saker om b&w till hifikubben???

 

B&W påstår inte lika knasiga saker så behovet att ställa samma frågor till dem finns inte.

 

 

Klart dom inte uppger sin hemlighet i delningsfiltren...

 

Tro mig, det finns ingen hemlighet att avslöja. Hade det gjort det hade de tagit patent och tjänat riktiga pengar på sin innovation.

 

 

jag hade en MDF låda som jag byggt med en 12" Intelligent sound bas i så jag gav den och lite kabel från intelligent sound som en gåva till han för att börja på en ny hifi anläggning. Efter några dagar så hade han kollat på dali subben och det visa sig att den också va 12" så han skruvade ur elementet och ersatte med intelligent sound 12" bas och bytte även kabeln. Nu s*tan spelar basen som en kung, dunkar på som en velodyne DD sub

 

 

Mätningar på det?

 

Det är märkligt att nästan precis hur man ställer sina högtalare, monterar sina element, hur dåligt rummet är, etc etc så låter det alltid perfekt bara IS produkter är inblandade  :rolleyes:

 

och idag har han köpt intelligent sound IS8 pro toppar samt basar som han ska bygga egna filter till att börja med och sedan när han får råd köpa Intelligent sounds egna filter.

 

Var det inte just filter som var det enda som spelade någon egentlig roll i IS högtalare? Allt enligt dem själva. Varför gå och köpa bara låda och element då?

 

Ibland funderar jag på om man inte skulle byta branch och börja kränga hifi-produkter istället.



#170

Postad 26 juni 2017 - 18:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

De där elementen är grymma, jag har ett väldigt bra exempel

 

Jag vet att utseende på element kan vara missvisande, men på allvar, menar du att IS 12" element som länkades innan "dunkar på" lika bra som dessa:

 

1526_m.jpg



#171

Postad 26 juni 2017 - 19:03

Monster944
  • Monster944
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 1
Intelligent Sound = biltema.

#172

Postad 26 juni 2017 - 19:17

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag vet att utseende på element kan vara missvisande, men på allvar, menar du att IS 12" element som länkades innan "dunkar på" lika bra som dessa:

 

1526_m.jpg

Jag har bara hört subben ett snabbt tillfälle och jag tyckte det basade på ordentligt, enligt brorsan som är helt galen i bas så dunkar det på som bara den. Jag säger inte att hans 12" bas spelar bättre än sin gamla velodyne dd18 men för 1999kr som elementet kostar nytt ihop med en substärkare så får man ruskigt bra bas för pengarna... ja



#173

Postad 26 juni 2017 - 19:22

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

det va inte intelligent sounds ide att byta elementet, det va brorsan själv som gjorde detta och är sjukt nöjd, så nöjd att han har investerat i nya toppar till höger/vänster/center och att han ska uppgradera till dubbel 15" subbar.



#174

Postad 26 juni 2017 - 19:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Jag har bara hört subben ett snabbt tillfälle och jag tyckte det basade på ordentligt, enligt brorsan som är helt galen i bas så dunkar det på som bara den. Jag säger inte att hans 12" bas spelar bättre än sin gamla velodyne dd18 men för 1999kr som elementet kostar nytt ihop med en substärkare så får man ruskigt bra bas för pengarna... ja

 

Nu finns det ju (i vanlig IS-anda) inga parametrar för det elementet mer än "linjärt mellan 36 och 126Hz", "400W", och "känslighet 90dB" så det går ju inte att säga något med absolut säkerhet. Det verkar dock inte alls som en bra bas för 2.000:- (var får du inkluderad substärkare från?). 

 

Att den skulle ha en chans mot valfri DD-sub (än mindre en DD-18) är helt orimligt och där kräver jag någon form av mätning innan jag ens överväger att tro på det.

 

Säker på att din brors måttstock för hur bra en bas är, är hur mycket mellanbas som känns i bröstet?

 

 

det va inte intelligent sounds ide att byta elementet, det va brorsan själv som gjorde detta

 

Bryr mig inte om vems idé det var. Du påstår att den nu låter som en Velodyne DD. Ska du backa på det kanske?



#175

Postad 26 juni 2017 - 20:03

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Det jag vet är att brorsan gillar mycket bas... han har haft DD18 tidigare och andra dyra högtalare och han är extremt nöjd med hur den där ikon lådan låter ihop med ett 12" element från IS, jag säger inte att den låter bättre, det skrev jag tidigare också. Givetvis så ingår ingen substärkare för 2000kr nej, allt jag gjorde va att beskriva ett test/uppgradering av en ikon sub med element du och andra beskriver som skräp eller refererar till biltema högtalare och jag vill säga att det är bullshit. Vi behöver inte mäta upp hans experiment subwoofer för att bevisa något för det behövs inte, han är nöjd och det är det viktigaste.



#176

Postad 26 juni 2017 - 20:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 3

Det jag vet är att brorsan gillar mycket bas... 

 

Det säger inte ett skit för mig. Som jag skrev innan så är det milsvid skillnad att producera 80Hz bröstdunkarbas och att spela riktig lågbas. 

 

allt jag gjorde va att beskriva ett test/uppgradering av en ikon sub med element du och andra beskriver som skräp

 

Har aldrig sagt att det är skräp. Jag skrev att det inte anges kompletta parametrar men att de få som finns inte tyder på att det är ett prisvärt element för 2.000:-

 

På tal om parametrar, du har väl köpt en massa element av dem? Har du fått kompletta T/S-parametrar för dem eller existerar de helt enkelt inte? Om du har dem vore det intressant att ta del av dem för att avgöra om elementen faktiskt är något att ha.

 

 Vi behöver inte mäta upp hans experiment subwoofer för att bevisa något för det behövs inte

 

nä visst, men då ska man kanske inte slänga sig med superlativen som du gjorde och använda anekdoten som något slags argument alls?

 

 

han är nöjd och det är det viktigaste.

 

Ja, fast det var ju inte frågan, eller hur?



#177

Postad 27 juni 2017 - 12:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag vet inte, men det låter som att IS 12" kan göra lika makalösa saker som den mytomspunna och på forumet extremt hyllade proson rumble 8.

Med tanke på att det är prosonelement i båda så är det dock inte någon större överraskning att prestationen är densamma.

Kappa

😂

#178

Postad 27 juni 2017 - 12:25

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag vet inte, men det låter som att IS 12" kan göra lika makalösa saker som den mytomspunna och på forumet extremt hyllade proson rumble 8.

Med tanke på att det är prosonelement i båda så är det dock inte någon större överraskning att prestationen är densamma.

Kappa

Vet inte riktigt vart du vill komma men de 12" elementen som jag refererar till och själv äger är inga proson element, Intelligent Sound har gjort en modifiering för länge sedan på proson burkar men det är inget dom på senaste tiden vad jag vet, har varit där några gånger och bara sett deras egna grejer.



#179

Postad 27 juni 2017 - 12:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ok, vet du var elementet kommer ifrån då? Det är väl neodymmagnet på gissar jag med tanke på hur liten magnet det är?

#180

Postad 27 juni 2017 - 12:43

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Ok, vet du var elementet kommer ifrån då? Det är väl neodymmagnet på gissar jag med tanke på hur liten magnet det är?

 

Dom är tillverkade i kina men enbart till Intelligent sound, jag har varit inne på lagret och hjälpt till bära då jag köpt en del element och det står lådor där inne från golv till tak som kommer från ett fullt container lass gissar jag,det står intelligent sound på alla lådor och när man öppnar så är det helt nya grejer såklart och det är en intelligent sound logga på magneten på baksidan. Vet inte vad det är för magnet, elementen är mycket "hårda" om man trycker in konan. Jag gissar att elementet är framtaget för deras filter, har hört något om att en del av hemligheten ligger i att inte elementen inte ska röra på sig så mycket när man spelar men vet egentligen inget mer än hur det låter och det får räcka för mig.



#181

Postad 27 juni 2017 - 12:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
https://intelligents...ar-syn-pa-ljud/

Här går det att läsa deras filosofi.

Jag begriper inte vad du menar att elementen är utvecklade för deras filter riktigt. Ett element utvecklas för att spela frekvenser, filtret sorterar bort oönskade frekvenser från elementet.

Det är rörelsen som är ljudet, det skapar tryckförändringar som vi tolkar som ljud. Spelar man lågt så rör sig inget element nämnvärt, spelar man högt så rör sig elementen mycket eftersom de måste flytta mycket luft (basområdet).

#182

Postad 27 juni 2017 - 13:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Dom är tillverkade i kina men enbart till Intelligent sound, jag har varit inne på lagret och hjälpt till bära då jag köpt en del element och det står lådor där inne från golv till tak som kommer från ett fullt container lass gissar jag,det står intelligent sound på alla lådor och när man öppnar så är det helt nya grejer såklart och det är en intelligent sound logga på magneten på baksidan. 

 

Att det står IS på dem betyder på inget sätt att de skulle vara speciellt tillverkade för dem. Det är inga problem att sätta sin logga på prylar om man köper en container.

 

 

Vet inte vad det är för magnet, elementen är mycket "hårda" om man trycker in konan. 

 

Det har inget med magneten att göra. Inget i spolen är (nämnvärt) magnetiskt innan ström drivs genom den.

 

 har hört något om att en del av hemligheten ligger i att inte elementen inte ska röra på sig så mycket när man spelar

 

Trams. Läs på lite om hur en bashögtalare fungerar. Låg bas kräver mycket flyttad luft. Det är ren fysik och inget som något filter i världen kan ändra på. Att ett baselement slår längre är bättre än att det slår kortare.

 

Har du inte fått några T/S på dem? Om inte, be om det. Är man en seriös försäljare SKA dessa finnas tillgängliga.



#183

Postad 27 juni 2017 - 14:05

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Då är vi inne på lite udda frågor igen, om man tex öppnar en B&W 801 tar ut 15" basdelen där så får man knappast veta all info om det elementet eller kan kräva detta från B&W. De basar jag köpt från Intelligent Sound kommer från två befintliga högtalarmodeller, IS 815 och IS 612, 15tum från 815 och 12tum från 612 ihop med deras 8 och 6.5 stativare... Jag har inte direkt valt att gå till Intelligent Sound istället för BRL för att köpa baselement med xxxx i siffror på T/S och allt va det finns (ingen koll på något sånt här) för att sen spela 130db lågbas och vinna en mättävling. Kort och gott som jag skrivit tidigare så va jag ute efter bra ljud och hade mina B&W 802 som referens tidigare och dom åkte ut.... jag frågade om jag fick bygga egna lådor till deras stativare för att bygga 815 och 612 och det fick jag hjälp med och köpte då de baselementen vi nu diskuterar.



#184

Postad 27 juni 2017 - 15:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Jag gissar att elementet är framtaget för deras filter, har hört något om att en del av hemligheten ligger i att inte elementen inte ska röra på sig så mycket när man spelar

 

Om det inte rör på sig blir det inget ljud, framförallt inte i djupbasen. Sen beror det ju på elementet och lådkonstruktionen, inte filtret. Är inte säker på att du riktigt förstår vad ett passivt delningsfilter gör.

 

Du verkar väldigt fixerad vid B&W. Reservdelar finns på deras amerikanska hemsida, inkl bilder på det mesta, även delningsfilter. Där finns även servicemanualer till de flesta modeller.

 

http://www.bwgroupus.../bwgroup-parts/

 

Så här ser baselementen i 800 Diamond ut. Det har neodymmagnet, och de är som bekant ca 10ggr starkare än vanliga ferritmagneter, därav storleken.

 

Bifogad fil  800diamond_bas.png   162,47K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  800diamond_bas2.png   293,65K   0 Antal nerladdningar

 

När "tillverkare" (IS tillverkar ju inga element, men ändå) börjar dölja saker är det väldigt sällan pga att de är bra, snarare tvärtom.


Redigerat av Ageve, 27 juni 2017 - 15:27.


#185

Postad 27 juni 2017 - 15:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Då är vi inne på lite udda frågor igen, om man tex öppnar en B&W 801 tar ut 15" basdelen där så får man knappast veta all info om det elementet eller kan kräva detta från B&W.

 

B&W säljer inte sina element för hemmabyggare, det gör IS.

 

Tro mig det är inte någon udda fråga, det är egentligen något man inte ens ska behöva fråga om. 

 

 

Jag har inte direkt valt att gå till Intelligent Sound istället för BRL för att köpa baselement med xxxx i siffror på T/S och allt va det finns (ingen koll på något sånt här) för att sen spela 130db lågbas och vinna en mättävling.

 

Nu börjar du bli lite löjlig. Jag skiter i VARFÖR du köpt dem. Det är DU som argumenterar för att dessa element är "grymma" och "dunkar på som Velodyne DD". Ingenting tyder på att detta är sant. T/S hade gett svar på den frågan.

 

Och att IS inte tillhandahåller dessa parametrar är faktiskt riktigt, riktigt dåligt. Du får i din okunskap tycka att de är hur onödiga som helst men det ändrar inte på det faktumet.

 

Jag börjar faktiskt tro att du inte har en aning om vad kvalitativ lågbas egentligen är, eller vad som krävs för att uppnå det. Jag gissar på att om det låter "snärtigt" och "känns i bröstet" så tycker du det är "grym bas". Ligger det något i det?



#186

Postad 27 juni 2017 - 15:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja lyfta cerwin vega, är det är märke du lyssnar på Rajman? Tänkte om du varit inne på klubben och hört fler saker än bw och dali tolvan (som lag håller med om, den är värdelös).

#187

Postad 27 juni 2017 - 16:15

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 5
Snälla TS ge dig inte. Loggar in flera ggr/dag för att läsa den mest underhållanden tråden i forumet just nu 😂.

#188

Postad 27 juni 2017 - 16:24

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Nu är det ju faktiskt så att det är inte jag som börjat argumentera om basarna, det är ni som inte vet vad det är eller hur dom låter som säger att det är elementen skit, allt är skit.... jag vet hur dom låter och har bara försökt försvara mina högtalare och menar att dom är bra..

 

Zartok,

Cerwin wega är inget alternativ för mig, jag är ute efter rent ljud som är så lite färgat som möjligt med hög upplösning och där tycker jag IS gör väldigt bra ifrån sig.

Jag va nyligen inne på en hifiklubben butik för skoj skull och tyckte tyvärr allt lät skräp, dock fanns inga 800 serie av B&W.

 

Loco.spk,

Jag vet vad kvalite på lågbasen är...



#189

Postad 27 juni 2017 - 16:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

är det neodymium magnet till IS basen på bilden längre upp?

 

orkar faktiskt inte läsa hur deras upplägg med ljudet är, (lat), hehe. men hur funkar filtret för basen? är det filter som tar bort ULF basen också? för de elementet man ser på bilden kan ju inte prestera någon djupbas, eller är IS princip att bara spela bas över 30hz? 


Redigerat av hundrakg, 27 juni 2017 - 16:57.


#190

Postad 27 juni 2017 - 17:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag uttryckte mig lite fel, jag tänkte om du hade hört deras subbar? Jag har själv hört deras 21" och, trots att många retar mig för det, så tyckte jag att det var en bra sub med massa punch. Spelar inte djupt, men spelar väldigt rent.

#191

Postad 27 juni 2017 - 17:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

är det neodymium magnet till IS basen på bilden längre upp?

orkar faktiskt inte läsa hur deras upplägg med ljudet är, (lat), hehe. men hur funkar filtret för basen? är det filter som tar bort ULF basen också? för de elementet man ser på bilden kan ju inte prestera någon djupbas, eller är IS princip att bara spela bas över 30hz?


Det står inget om hur deras produkter fungerar, det står bara allmänt om ljud. Jag är intresserad av deras egen mätmetod, tyckte att det lät väldigt falskt ärligt talat. De mäter med bara golv och frontvägg? Jo tjena. Program som mäter som människan hör, med två källor? Nja. Egenutvecklat? Säkert. Bra? Det har jag svårt att tänka mig med tanke på att de menar att deras högtalare ska mätas upp med bara golv och bakvägg, samt att de inte mäter på det sättet själv.

Ekologisk validitet, noll.

#192

Postad 27 juni 2017 - 17:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo, men bas från 1 hz upp till delningsfiltret delning kan man ju inte trolla bort, den där basen som är på bilden kan ju ej prestera nåt under 30hz att prata om, så jag undrade om deras filter klipper bort basen som är djup,,, men som du sa, om det är hemligt så kanske ingen vet, dock borde ju TS ha lite koll ?



#193

Postad 27 juni 2017 - 19:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 2

Nu är det ju faktiskt så att det är inte jag som börjat argumentera om basarna, det är ni som inte vet vad det är eller hur dom låter som säger att det är elementen skit, allt är skit.... jag vet hur dom låter och har bara försökt försvara mina högtalare och menar att dom är bra..

 

Fast ditt försvar har bara bestått i att du säger att de "är grymma" och att de "dunkar på som Velodyne DD". Det sistnämnda är helt orimligt och det förstnämnda är ju inte ett argument ö.h.t.

 

Anledningen till att vi kan säga att det inte låter som du målar upp det, utan att ha lyssnat på dem, är att det helt enkelt inte är möjligt för det elementet. IS själva skriver ju 36-126Hz vilket inte är speciellt imponerande för en subwoofer.

 

 

orkar faktiskt inte läsa hur deras upplägg med ljudet är, (lat), hehe.

 

Du borde det. Det finns så mycket kul att läsa där. Exempelvis hur dålig akustik i ett rum inte är ett problem för just deras högtalare. Samma ljud oavsett var du har högtalarna. Studio, lunchmatsal, vardagsrum? Spelar ingen roll för IS högtalare :) 

 

Eller hur delningsfiltret (såklart) betyder 80% för högtalarens ljudkvalitet (element 10, låda 10). För att inte tala om att HÖG dämpfaktor i förstärkaren är negativ för att man VILL HA "resonans" i baselementer  :rolleyes:

 

Om jag vore dig skulle jag iaf lägga en halvtimme på https://intelligents...ar-syn-pa-ljud/

 

 

men som du sa, om det är hemligt så kanske ingen vet, dock borde ju TS ha lite koll ?

 

Ja det är en superhemlig svart låda så det är ingen mer än IS-Petter som egentligen vet, allra minst TS verkar det som.

 

Värt att notera tycker jag är, att trots att de som de själva uttrycker det "tänkt i nya tankebanor" och därmed "funnit unika lösningar" som tydligen revolutionerar högtalartillverkning totalt så har de inte ens försökt att ta ett enda patent på dessa lösningar. Detta trots att ett sådant antagligen skulle rädda försörjningen för låååång tid framåt.



#194

Postad 27 juni 2017 - 19:36

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Visst, dom kanske inte spelar lika lågt som en velodyne DD, det va ju egentligen inte det jag menade heller... min poäng är att det är bra tryck i elementen och då menar jag inte vid 80hz utan i låga hz, vet inte exakt hz eftersom jag inte vet eller kan mäta något.

 

det där med att högtalarna spelar samma i alla rum undrar jag om, petter har själv berättat att om man ställer in hans högtalare i en dämpad studio så låter hans högtalare inte alls bra för då orkar dom inte med på grund av all dämpning. Hans högtalare ska stå i normala rum utan basfällor och allt va man har i studios. Huvudsaken med IS högtalare som jag förstått det är att dom ska ha löst fasproblemen som vanliga högtalare har, sen va det betyder har jag ingen aning om.

 

Angående filterlåderna har jag ingen som helst aning, vet knappt skillnad på hur ett motstånd eller transistor ser ut, man ser ju dock inget ändå eftersom dom är gjutna som en kaka... angående patent vet jag petter sagt att han inte vill ta patent för då måste man också förklara offentligt hur tekniken ser ut och då kan tex kina gå in och kopiera detta och skita i patent? vet inte ? tycker själv detta är lite konstigt.. men det är mycket saker jag hade gjort annorlunda om jag skulle drivit Intelligent Sound men så är ju inte fallet.



#195

Postad 27 juni 2017 - 19:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Visst, dom kanske inte spelar lika lågt som en velodyne DD, det va ju egentligen inte det jag menade heller... min poäng är att det är bra tryck i elementen och då menar jag inte vid 80hz utan i låga hz, vet inte exakt hz eftersom jag inte vet eller kan mäta något.

 

 

koppla en dator till din receiver, de har du kanske redan, kör en testgenerator online, tar 2 minuter, testa sinusvåg och gå neråt,,,,, du kommer förstå vart gränsen går, då elementen rör sig duktigt utan att du känner eller hör något knappt.

 

när jag kör mina XTZ 12.17 x 4 i mitt rum där jag sitter, så är de bra tryck ner till ganska exakt 16Hz, efter det känns de mindre ganska snabbt även om jag kan känna basen ner till ensiffrigt så är de inte alls i närheten av vad som är högt. däremot är det fullt tryck vid 20-25hz, ruskigt bra....

 

testa, börja vid 50hz, gå neråt, du märker vart de börjar avta snabbt



#196

Postad 27 juni 2017 - 20:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Visst, dom kanske inte spelar lika lågt som en velodyne DD, det va ju egentligen inte det jag menade heller... min poäng är att det är bra tryck i elementen och då menar jag inte vid 80hz utan i låga hz, vet inte exakt hz eftersom jag inte vet eller kan mäta något.

 

Jag skulle gissa 36Hz eftersom det är vad IS anger. Långt från Velodyne m.a.o. och en ganska rejäl nackdel i ett biorum enligt mig. Nu är ju iofs jämförelsen inte rättvis eftersom prisskillnaden är enorm så jag hade personligen aldrig gjort den.

 

 

det där med att högtalarna spelar samma i alla rum undrar jag om, petter har själv berättat att om man ställer in hans högtalare i en dämpad studio så låter hans högtalare inte alls bra för då orkar dom inte med på grund av all dämpning. Hans högtalare ska stå i normala rum utan basfällor och allt va man har i studios.

 

För det första så skriver de det på sin hemsida så det är inget jag hittat på.

 

 

 

Som lyssnare vill vi ge dig samma upplevelse överallt oavsett om du befinner dig i en inspelningsstudio, lunchmatsal, konsertlokal eller hemma i vardagsrummet lyssnandes till ett hifi eller hemmabiosystem.

 

 

 

Under förutsättning att akustiken inte ger extremt långa efterklangstider (mer än 2 sek) har den en mycket liten betydelse för vår ljudupplevelse.

 

Två väldigt märkliga uttalanden av någon som ska vara proffs i branchen. Det finns mänder med forskning i området och inga jag har läst har kommit fram till vad han skriver. Jag har dessutom inrett ett eget biorum i källaren och jag han lova att det inte lät kul innan det kom upp absorbenter och basfällor. Det är inget något högtalarfilter i världen kan ändra på.

 

 

angående patent vet jag petter sagt att han inte vill ta patent för då måste man också förklara offentligt hur tekniken ser ut och då kan tex kina gå in och kopiera detta och skita i patent?

 

Ja absolut, det är alltid en risk och t.o.m. högst sannolikt. Fast med ett patent skulle han kunna låta alla andra tillverkare som faktiskt följer lagstiftningen licensiera hans uppfinning. Jag tror nog att hans nuvarande omsättning på 4Mkr skulle gå upp en del trots Kineserna. Om det han påstår stämmer har han ju faktiskt revolutionerat högtalarbyggande.

 

Nej, han har ingenting som går att patentera, så enkelt är det. Jag har läst igenom stora delar av hemsidan nu och genomgående så är det slående hur lite (ingen?) teknisk information om deras produkter som finns där. T.o.m. kabeltillverkare brukar försöka sig på någon slags teknisk motivering till hur deras prylar fungerar.

 

Petters argument är mer på nivån "I kyrkan behöver jag inte stå i någon sweetspot så varför skulle man behöva det framför ett par högtalare. Så därför behöver man inte det med mina. Fast bara mina. Tänker inte säga varför."  :blink:


Redigerat av Loco.spk, 27 juni 2017 - 21:09.


#197

Postad 27 juni 2017 - 21:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3

Visst, dom kanske inte spelar lika lågt som en velodyne DD, det va ju egentligen inte det jag menade heller... min poäng är att det är bra tryck i elementen och då menar jag inte vid 80hz utan i låga hz, vet inte exakt hz eftersom jag inte vet eller kan mäta något.

 

det där med att högtalarna spelar samma i alla rum undrar jag om, petter har själv berättat att om man ställer in hans högtalare i en dämpad studio så låter hans högtalare inte alls bra för då orkar dom inte med på grund av all dämpning. Hans högtalare ska stå i normala rum utan basfällor och allt va man har i studios. Huvudsaken med IS högtalare som jag förstått det är att dom ska ha löst fasproblemen som vanliga högtalare har, sen va det betyder har jag ingen aning om.

 

Angående filterlåderna har jag ingen som helst aning, vet knappt skillnad på hur ett motstånd eller transistor ser ut, man ser ju dock inget ändå eftersom dom är gjutna som en kaka... angående patent vet jag petter sagt att han inte vill ta patent för då måste man också förklara offentligt hur tekniken ser ut och då kan tex kina gå in och kopiera detta och skita i patent? vet inte ? tycker själv detta är lite konstigt.. men det är mycket saker jag hade gjort annorlunda om jag skulle drivit Intelligent Sound men så är ju inte fallet.

Och bolaget går bra?

 

 

Verksamhet & ändamål:

Snickeriarbeten.

Konsultering inom hembio, hifi samt multimedia.

Försäljning av högtalare, multimedia utrustning samt hifi.

Återförsäljare av Hifi produkter.

IT-Konsultering samt IT-Tjänster.

Online Webbshop med försäljning av snickerier, hifi produkter samt multimedia elektronik. Markentreprenad inom bygg.

 

Svensk näringsgrensindelning
 
Status
Bolaget är aktivt
Bolaget registrerat 2016-09-16
F-Skatt Registrerad
Startdatum för F-Skatt 2016-10-04
Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms 2016-10-10
Bolagsform Aktiebolag
Ägandeförhållande Privat, ej börsnoterat
Länsäte Stockholms län
Kommunsäte Järfälla

 

 

:rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:


Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 juni 2017 - 21:15.


#198

Postad 27 juni 2017 - 21:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 3

Haha, VA?

 

Är det något bolag som TS har? Isåfall håller jag med, hur kan man ens prata om hembiokonsulting om man inte kan mäta upp ett rum?

 

EDIT: Fast när jag tittar lite noggrannare så ser det ut som något slags "catch all" bolag. Jag menar, blandat markentreprenad, möbelsnickeri, och datorförsäljning. Det känns inte som någon "riktig" verksamhet.


Redigerat av Loco.spk, 27 juni 2017 - 21:27.


#199

Postad 27 juni 2017 - 21:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Haha, VA?
 
Är det något bolag som TS har? Isåfall håller jag med, hur kan man ens prata om hembiokonsulting om man inte kan mäta upp ett rum?
 
EDIT: Fast när jag tittar lite noggrannare så ser det ut som något slags "catch all" bolag. Jag menar, blandat markentreprenad, möbelsnickeri, och datorförsäljning. Det känns inte som någon "riktig" verksamhet.

Är nog en snickare med intresse för datorer och "hifi" som dragit till lite extra vid registrering av bolaget.
Men håll med om att det ser väldigt roligt ut :D

#200

Postad 27 juni 2017 - 21:37

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Jag har startat ett AB för jag är intresserad av hifi och ville öppna för alla möjligheter i verksamheten om jag skulle vilja sälja högtalare eller hitta på något i framtiden. Bolaget äger några festool hantverkarverktyg och jag har beställt en CNC maskin som jag vill lära mig köra för att tillverka egna lådor med design för att stoppa i intelligent sounds element och filter i.






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.