Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Mac Mini med hdmi-port

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 juni 2010 - 23:59

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Det är folk som resonerar som dig jag inte förstår mig på överhuvudtaget. Du ser inte att folk kan värdera andra saker än dig? Du tycker alltså att det är lika lätt att använda PC datorer eller att installera en PC till en Hackintosh?
Tror inte att ordet lättanvänt ringer likadant i dina och mina öron isåfall.
Men vänligen plocka fram en pc i lika litet format med lika låg värmeförbrukning och lika bra grafikkrets.
Utan extern strömförsörjning.
Nu menar jag självklart inte en Atom/Ion lösning utan samma prestanda, lika tyst och lika liten/snygg.

Återkom när du hittat det, förväntar mig tystnad... Eller var det bara det yttre man betalade för som du påstod?


Hepp, jag förstår mig inte på folk som försvarar företag och deras tillvägagångsätt, vilket företag det än må vara.

Du missförstår mig nog, jag säger endast att alternativet finns att installera Mac OSX på mer än Apples hårdvara. Personligen föredrar jag PC datorer (Linux, Windows, vilket OS du nu föredrar) pga dess mångsidiga användbarhet, jag attackerar inte dig eller din Mac Mini.

Jag har inte heller påstått att det går att bygga exakt samma typ av system i samma formfaktor, ska man bygga en PC dator i litet format är man låst till desktop-moderkort och CPU, då är det självklart att värmeutvecklingen blir högre än i en mac mini som baseras på laptop-teknik.

Men det är väl ingen hemlighet att Apple tar ut överpris för hela sin kollektion hårdvara? För att inte tala om mjukvara till iPhone, och hela i*-serien. Visst kan man rättfärdiga det med att de lagt ner pengar på att underleverantörerna ska utveckla nya unika moderkort m.m. (samma historia för alla tillverkare), med då hade det räckt med att ta ut överpris för hårdvaran, inte försöka mygla ur kunderna ännu mer pengar på over-the-top dyra nätdelar och tangentbord, mjukvara och funktioner (främst för i*-produktserien) och vad det nu kan vara.
Kvar är då deras unika design, som verkar vara värt det dubbla priset, om inte mer, för många. Det är alltid trevligt med innovatörer och konkurrens på marknaden, men jag ser ingen poäng till varför man som konsument ska försvara dessa företag i ALLT de gör.

Det är Apples sätt att klämma slantar ur varenda område som finns som jag inte tycker om, och som jag inte tänker stödja med mina pengar. Då ser jag hellre till mer öppna lösningar, och andra företag vars mål inte är att skapa monopol.

Redigerat av Thompa bompa, 18 juni 2010 - 00:02.


#52

Postad 18 juni 2010 - 00:00

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Ja köper man Apple är man uppenbarligen endast ute efter det yttre, endast 2GB ram idag med denna prislapp? Helt oacceptabelt.
Att man också stödjer ett snålföretag som Apple på kuppen gör inte saken bättre (för mig), men tycker man om att kasta pengar på marknadsföring och hype så varsågod.

Angående HDMI version så bör det vara 1.3, det är det åtminstone på min laptop med samma grafikkrets :wub:

Vilka brister tänker du på då? Jag tycker välkonfigurerade PC datorer är ack så mycket bättre och mångsidig i och med möjligheten att själv byta ut hårdvara utan att förlora garantin.
Vill man ha bestämt använda Mac OSX finns alltid möjlighet att ge fingret åt Apple och installera Hackintosh på (nästan) fritt valida PC-delar.

*tummen ner för Apples girighet*


Kunde inte sagt det bättre själv!

#53

Postad 18 juni 2010 - 00:34

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Kul debatt !

Det finns inget företag i hela världen som får så mycket uppmärksamhet som Apple.Inte nog med att de får gratis reklam med ytterst liten marknadsföring de har också fått gratis försvarsadvokater...

Nu vet jag att jämförelsen med SEKT kanske låter lite hårt men i själva verket är det precis så jag uppfattar hela cirkeln runt Apple...

Det slutar alltid med att Mac ägare går till personangrepp när det visslar runt Apple.....Jehovas vittnen är likadana..
Det är en av anledningen till att jag tvekar för ett inköp av en Appleprodukt...Det handlar inte om pengar, design eller prestanda , utan Apples självgodhet att sätta sig på världskartan som något stort och enastående..
Halvpåvar i teknikvärlden...

Skulle Steve Jobs säga hoppa, så skulle ni fråga "hur högt"

#54

Postad 18 juni 2010 - 00:47

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Hepp, jag förstår mig inte på folk som försvarar företag och deras tillvägagångsätt, vilket företag det än må vara.

Du missförstår mig nog, jag säger endast att alternativet finns att installera Mac OSX på mer än Apples hårdvara. Personligen föredrar jag PC datorer (Linux, Windows, vilket OS du nu föredrar) pga dess mångsidiga användbarhet, jag attackerar inte dig eller din Mac Mini.

Jag har inte heller påstått att det går att bygga exakt samma typ av system i samma formfaktor, ska man bygga en PC dator i litet format är man låst till desktop-moderkort och CPU, då är det självklart att värmeutvecklingen blir högre än i en mac mini som baseras på laptop-teknik.

Men det är väl ingen hemlighet att Apple tar ut överpris för hela sin kollektion hårdvara? För att inte tala om mjukvara till iPhone, och hela i*-serien. Visst kan man rättfärdiga det med att de lagt ner pengar på att underleverantörerna ska utveckla nya unika moderkort m.m. (samma historia för alla tillverkare), med då hade det räckt med att ta ut överpris för hårdvaran, inte försöka mygla ur kunderna ännu mer pengar på over-the-top dyra nätdelar och tangentbord, mjukvara och funktioner (främst för i*-produktserien) och vad det nu kan vara.
Kvar är då deras unika design, som verkar vara värt det dubbla priset, om inte mer, för många. Det är alltid trevligt med innovatörer och konkurrens på marknaden, men jag ser ingen poäng till varför man som konsument ska försvara dessa företag i ALLT de gör.

Det är Apples sätt att klämma slantar ur varenda område som finns som jag inte tycker om, och som jag inte tänker stödja med mina pengar. Då ser jag hellre till mer öppna lösningar, och andra företag vars mål inte är att skapa monopol.


Jag skrev ett långt svar men raderade det. Kom på mig själv att jag sitter som en ****** i ett flamewar.
Det är bara inse att ni Apple hatare kommer att fortsätta skriva om en produkt ni aldrig kommer köpa, att det finns lika bra och bättre prylar för halva priset. Anledningen att ni gör det förstår jag inte?
Hur som helst Apple är jätteonda för att de blivit större än Microsoft och det är helt plötsligt inte lika farligt att köpa operativsystem av Bill Gates för 3000kr som det var innan Apple blev nya hemska företaget.

Jag är en av idioterna som är villig att betala för banbrytande design och grejer som fungerar.
Men om dom är så hemska, blunda och gå in i forumtrådar om produkter av företag som inte är så hemska att de vill tjäna pengar.
Vad tjänar du på att försöka snacka bort folk från att köpa Apple prylar i en sån här tråd?
Ren välvilja kanske.

#55

Postad 18 juni 2010 - 00:56

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Kul debatt !

Det finns inget företag i hela världen som får så mycket uppmärksamhet som Apple.Inte nog med att de får gratis reklam med ytterst liten marknadsföring de har också fått gratis försvarsadvokater...

Nu vet jag att jämförelsen med SEKT kanske låter lite hårt men i själva verket är det precis så jag uppfattar hela cirkeln runt Apple...

Det slutar alltid med att Mac ägare går till personangrepp när det visslar runt Apple.....Jehovas vittnen är likadana..
Det är en av anledningen till att jag tvekar för ett inköp av en Appleprodukt...Det handlar inte om pengar, design eller prestanda , utan Apples självgodhet att sätta sig på världskartan som något stort och enastående..
Halvpåvar i teknikvärlden...

Skulle Steve Jobs säga hoppa, så skulle ni fråga "hur högt"


Haha skitkul skulle precis stänga ner efter förra inlägget så märker man att man blivit jämförd med Jehovas vittnen.
Tack för den.

Ska förklara mig själv så du kan släppa dina sekt påståenden.
Jag är en princip människa så jag tycker inte om när jämförelser görs felaktigt.
Fullkomligt hatar när folk klankar på något de själva inte vill ha och gör helt inkorrekta jämförelser. Nu råkade det bli mac mini just denna gång då jag halkade inte i den här tråden för att se om någon postat en review på den.
Vill veta hur mkt den låter i verkligenheten (innan jag köper den).

Att Jehovas vittnen går till personangrepp varje gång det visslar om Apple visste jag inte, men du kanske har bättre kontakt med dem än jag som för övrigt är Ateist.

Angående hur högt man hoppar när Steve hojtar, ungefär 7995kr denna gång.
Att min htpc blir från just Apple är just av den slumpen att Apple är det enda företag som släpper sån här hårdvara! Hade motsvarigheten funnits från vilken PC tillverkare som helst hade jag köpt av dem istället, jag ska ändå köra linux på den.

Apple kan man klaga rätt mycket på och Steve likaså, men sakligt för tusan !

#56

Postad 18 juni 2010 - 05:15

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Ja köper man Apple är man uppenbarligen endast ute efter det yttre, endast 2GB ram idag med denna prislapp? Helt oacceptabelt.
Att man också stödjer ett snålföretag som Apple på kuppen gör inte saken bättre (för mig), men tycker man om att kasta pengar på marknadsföring och hype så varsågod.

Angående HDMI version så bör det vara 1.3, det är det åtminstone på min laptop med samma grafikkrets :wub:

Vilka brister tänker du på då? Jag tycker välkonfigurerade PC datorer är ack så mycket bättre och mångsidig i och med möjligheten att själv byta ut hårdvara utan att förlora garantin.
Vill man ha bestämt använda Mac OSX finns alltid möjlighet att ge fingret åt Apple och installera Hackintosh på (nästan) fritt valida PC-delar.

*tummen ner för Apples girighet*



Gubben lilla, du måste ta hänsyn till att man kör MacOS på maskinerna också. När du bootat MacOS så används max 500mb RAM. Medan en ren boot av windows7 drar 1.5GB RAM. Har du ens sett eller testat MacOS?? Har du sett hur snabbt en MAC bootar eller hur snabbt man startar program med mera? Jag har inte sett NÅGON windows maskin, oavsett pris och prestanda vara så snabb som vilken valfri MAC som helst.

Den är den minsta Desktop pc jag sett iallafall ....Vilken borde man jämföra med då ?


Det vet jag inte, det var du som ville jämföra.

#57

Postad 18 juni 2010 - 06:02

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Inga påhopp eller religiösa jämförelser tack.
Håll det på en civiliserad nivå annars kommer det att delas ut både varningar och semester till de som inte hörsammar vad jag skriver.

Tack för visad hänsyn och för att ni håller forumet på "rätt" nivå.

#58

Postad 18 juni 2010 - 07:14

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
I de flesta fall medföljer en synnerligen trevlig skärm, vilket oftast rättfärdigar det höga priset (tänker då på tex iMac). Faktum är att om man skulle sätta ihop motsvarande PC med en skärm av motsvarande kvalité (tänk nu på att det är en fin panel) så hade det kostat liknande. Dessutom uppskattar jag verkligen OS X, som förutom att det är snyggt så underlättar det mitt arbete (bland annat via terminalen osv). Slutligen så uppskattar jag designen, och det är ändå värt en liten slant (hur mycket är ju ytterst personligt).

För att komma till mac mini... Det är mycket design, mycket OS X som möjligen skulle kunna rättfärdiga det priset. O andra sidan så hade jag verkligen inte fått för mig att ställa en tjock pc framme vid min tv, utan där gör sig verkligen mini bra. Jag tycker egentligen inte att det finns någon konkurrens, och det gör ju att apple kan ta vilket pris de vill.

Någon tog upp Acer X3900 tidigare i tråden. Det kan ju kännas som ett alternativ, men förutom att det är just en Acer (som jag verkligen inte har goda erfarenheter av) så är den inte direkt snygg... Den är dessutom inte mycket billigare. 6000 kr vs 8000 kr (öppningspris dessutom). Acern kostade tills nyligen nästan 7000 kr (hm, undrar varför priset gick ner).

Njäe, att jämföra med Acer X3900 och sen dra slutsatsen att mini är dyr känns inte riktigt korrekt imo. Men så är det ju i högsta grad personligt om man anser något vara dyrt eller inte, precis som design mm.

#59

Postad 18 juni 2010 - 08:46

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Gubben lilla, du måste ta hänsyn till att man kör MacOS på maskinerna också. När du bootat MacOS så används max 500mb RAM. Medan en ren boot av windows7 drar 1.5GB RAM. Har du ens sett eller testat MacOS?? Har du sett hur snabbt en MAC bootar eller hur snabbt man startar program med mera? Jag har inte sett NÅGON windows maskin, oavsett pris och prestanda vara så snabb som vilken valfri MAC som helst.


Hehe, du låter som en Mac-fantast upp i dagen. :wub:

Jag förstår verkligen inte det argument du framför, allt du beskriver beror helt på hur man konfigurerar sin hårdvara/mjukvara, vilken hårdvara man har.. Eftersom Mac OSX endast finns till ett fåtal datorer som Apple själva tillverkar, är det inte så konstigt att de är optimalt optimerade, eller hur? Det är som att installera en färdigkonfigurerad Linux dist. med allting packat och klart.

Det går mycket bra att konfigurera även Windows 7 att flyta minst lika bra/bättre än OSX (pga att jag kan välja vilken hårdvara jag vill, så jag kan välja bättre hw än vad apple har tillgänglig i sitt utbud).
Windows 7 är även anpassat för att fungera på långt mycket större bredd av hårdvara än vad Mac OSX har stöd för, medans Mac endast har ett fåtal drivrutiner och uppdateringar att bry sig om.

Detta är alltså inget argument till varför de endast utrustar datorerna med 2GB ram. Spel, program drar fortfarande mycket minne hur man än gör och vilket OS man än kör.


Edit: Bör även påpeka att det finns många alternativ till små PC datorer, dock är jag osäker på om det finns någon desktop-anpassad hårdvara baserad på laptop-teknik.
Jag tror inte enbart det är bristen på konkurrens som gör att Apple sätter ett dyrt pris på hela sitt utbud (då inkluderar jag verkligen hela deras utbud, allt från tangentbord, usb-kablar till kompletta datorer), utan just status-symbolen många förknippar med Apple. De har sin nische med specialdesignade datorer tillsammans med låsta operativsystem som lockar många köpare, det sätter jag mig inte emot.

Kontentan jag försöker få fram är dock att deras egen självpåstådda överlägsna attityd, tillsammans med inlåsning av hårdvara/mjukvara är ett taskigt sätt att agera mot konsumenterna. De testar hela tiden gränsen hur lång man kan gå med inlåsning innan de blir stämda av staten för monopolverksamhet á la Microsoft.

Redigerat av Thompa bompa, 18 juni 2010 - 08:54.


#60

Postad 18 juni 2010 - 09:05

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
Så för att windows 7 fungerar med fler komponenter så är det ett bättre os? Bra argument... :wub:
(sånt där löjligt som stabilitet, säkerhet, optimering, program, filsystem, och inte minst utseende och användarvänlighet spelar ju ingen roll, eller?)

Hur många spel och/eller program använder du som drar 1,5GB ram? (om vi nu utgår från att OS X drar 500MB) För övrigt så är det självklart att OS påverkar hur mycket minne ett program drar.

Att ens diskutera spel i samma mening som mac är ju något som jag tycker är dumt (speciellt om vi diskuterar en potentiell HTPC). Köper man en mac så är det inte för att spela spel (imo), vill man spela så fixar man en speldator, vilket allt som oftast även innebär en brölande burk med maximal kylning osv osv.

Själv har jag en PC som jag använder för just spel mm. Vill jag pyssla med annat mer "seriöst" så använder jag oftast min mac (macbook i detta fallet), eftersom jag trivs bättre med OS X, den är faktiskt snabbare på det mesta och den har bättre anpassade program för det jag vill göra.



Alltså, man får ju ändå skilja äpplen från päron. Som mac-fanatiker så bör man acceptera att mac inte är bäst på allt, precis som man som pc-fantast borde förstå att pc inte är bäst på allt. Sluta hålla stenhårt på antingen det ena eller det andra och börja jämföra för- och nackdelar istället.

#61

Postad 18 juni 2010 - 09:08

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Jag hade varit intresserad om de haft det i sina mini-modeller redan för ett par år sedan! Då hade jag nog köpt en i stället för min Oppo :wub: Har själv en mini med Intel-processor o har kört Mac sedan 2002; snyggt OS, lätta att använda, stabila.

Detta med bluray i mac mini blir en dyr historia. Först själva macmini, sedan ett uppgraderingskit för cirka 1500 och sedan måste man installera windows på den. Tappar själva funktionen då.

#62

Postad 18 juni 2010 - 09:11

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0

Detta med bluray i mac mini blir en dyr historia. Först själva macmini, sedan ett uppgraderingskit för cirka 1500 och sedan måste man installera windows på den. Tappar själva funktionen då.


Installerar du windows på en mac så ser jag ingen anledning till att skaffa en mac från början (om du inte är galet kär i designen).

#63

Postad 18 juni 2010 - 09:24

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

text


Du får väl dra din egen slutsats om vilket OS som är bäst efter dina behov.
Varför påstår du att dessa saker du rabblar upp som löjliga, det är ju just detta jag värdesätter i windows. :wub:

Som jag redan nämnt i mitt förra inlägg så har jag förstått att Mac datorer är bra konfigurerade, och det är såklart en del av kakan man köper kan jag tänka mig..- Om man inte har någon koll på hur operativsystemet fungerar och inte kan konfigurera det själv för ens egna behov, dvs.

Detta är inget krav för att datorn ska fungera bra även by default, men Windows är ju som sagt just anpassat att fungera på miljoner med datorer, så att ändra några parametrar från defaultläge skadar aldrig om man besitter kunskapen.
Personligen har jag inga problem med att stänga av viretuellt minne och göra ändringar i hur operativsystemet ska bete sig, så att jag får en personlig, välkonfigurerad, mångsidig PC. Mycket mer mångsidig, billig, ful (?) än vad en Mac är. :wub:


Åter till huvudämnet, jag ser fortfarande inte anledningen till varför de inte kunnat klämma in 4gb ram i en modern, nylanserad dator. Men mina krav är väl alldeles för höga för Mac datorer. ;~

#64

Postad 18 juni 2010 - 09:47

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0

Du får väl dra din egen slutsats om vilket OS som är bäst efter dina behov.
Varför påstår du att dessa saker du rabblar upp som löjliga, det är ju just detta jag värdesätter i windows. :wub:

Hehe, okej, lite väl kryddat från min sida ;)

Det jag menade är att om man nu har ett väl optimerat verktyg för viss hårdvara så kan man ju knappast kalla det för dåligt. Det borde ju för svensson vara något som gör ett OS bättre, eftersom svensson inte har tillräckligt med kunskap för att tweaka tex windows.
(sen är ju jag inte dummare än att jag förstår att herr/fru svensson kanske vill spela en massa, och då ser jag inte längre en OS X som det bästa alternativet)

Jag håller fortfarande fast vid att bara för att ett OS är kompatibelt med en bred massa av hårdvara så blir det inte ett bra OS per automatik för det. Det måste ju ändå vara någelunda optimerat för hårdvaran som faktiskt används för att kunna utnyttja kraften i hårdvaran. Annars spelar det ju ingen roll.

Ang 2GB minne eller mer så är det fortfarande så att det beror väldigt mycket på OS. Mängden minne som ett program dra beror i väldigt stor grad på OS, plus att mängden minne som själva OS drar också spelar roll. Du som windows-användare tycker att 2GB låter lite (hade det varit windows hade jag också tyckt det), men faktum är att med OS X så räcker det för normalt användande och lite till. Vill du däremot jobba mycket i tex photoshop, eller om du vill redigera film etc så vill du antagligen ha mer minne (vill du redigera högupplöst film så räcker iofs inte 4GB heller, varken i windows eller OS X).
Oavsett vilket så bör du vara medveten om att olika OS hanterar minnet på olika vis, och programmen har olika förutsättningar.

Ps. Sen kanske man ska lägga till att Windows 7 snarare ligger runt 700MB vid uppstart. 1,5GB som någon tog upp tidigare låter mer som Vista, och det har faktiskt hänt lite sen dess :D

EDIT: För övrigt tycker jag om utseendet på min PC där hemma, en P182 SE (spegelsidor) :wub:

Redigerat av johanneshenrysson, 18 juni 2010 - 09:49.


#65

Postad 18 juni 2010 - 10:17

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Visst är jag oerfaren hur minneshanteringen ser ut på Mac, det erkänner jag, men jag har inte hört någonting om att minneshanteringen ska vara avsevärt annorlunda på samma hårdvara.
Och jag som sitter med min desktop igång 24/7 uppskattar därför en god mängd ram så man kan köra utan viretuellt minne, med utrymme för att applikationer kan få läcka minne vid behov (syftar inte till OS). :wub:

Optimering av hårdvarans prestanda mellan operativsystemen mellan lär inte skilja märkbart, möjligt att tom windows ligger i överkant där pga öppen konkurrens mellan olika tillverkare och leverantörer med drivrutiner (kretstillverkare släpper ändå samma datablad till tillverkarna samtidigt).

Server-modellen har dessutom 4GB ram och en extra hårddisk för 3000 kr extra. Apples prissättningar för deras design gör att man får en liten tår i ögat.

Så helt enkelt utnyttjar de sin "makt" och släpper hårdvara med undermålig prestanda så att de kan erbjuda dyrare alternativ/överpris hårdvaru-uppgraderingar till de stackare inte vet bättre alt. bestämt måste köpa Apple varor.

Edit: Slutkläm: Det hela passar alltså i synen många har mot Apple, att de är generösa i sin girighet, säljer usb-kablar för 300kr, och liknande mygelfasoner som många inte tänker på när de köper huvudprodukten.

Redigerat av Thompa bompa, 18 juni 2010 - 10:20.


#66

Postad 18 juni 2010 - 10:47

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Jag ber om ursäkt för mina religiösa jämförelser..Det är lätt att det bär iväg långt bortom ens kontroll när man nämner Apple..Jag ska försöka hålla mig borta från Äppeldiskussioner i fortsättningen då jag blir alldeles för hetlevrad.
Alla har rätt att äga precis vad dom vill likaså jag, drar mig ur debatten annars är risken stor att jag är där igen och tallar på mänskliga rättigheter.


Demonized by Pc :wub:

#67

Postad 18 juni 2010 - 11:54

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Server-modellen har dessutom 4GB ram och en extra hårddisk för 3000 kr extra. Apples prissättningar för deras design gör att man får en liten tår i ögat.


Nej, den huvudsakliga skillnaden är att server modellen har Snow Leopard Server OS som bara det kostar 4000:- mer än den vanliga varianten.

Känns också lite märkligt att du baserar din kritik mot hela modellen på att den har 2 gig som standard utan att ha en aning om huruvida det är tillräckligt (Kör utan problem 1080P filer på min gamla MacMIni med 2 gig ram) och där du vet lika väl som jag att det handlar om några hundralappar att uppgradera.

#68

Postad 18 juni 2010 - 12:30

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Ja köper man Apple är man uppenbarligen endast ute efter det yttre, endast 2GB ram idag med denna prislapp? Helt oacceptabelt.
Att man också stödjer ett snålföretag som Apple på kuppen gör inte saken bättre (för mig), men tycker man om att kasta pengar på marknadsföring och hype så varsågod.

Angående HDMI version så bör det vara 1.3, det är det åtminstone på min laptop med samma grafikkrets :wub:

Vilka brister tänker du på då? Jag tycker välkonfigurerade PC datorer är ack så mycket bättre och mångsidig i och med möjligheten att själv byta ut hårdvara utan att förlora garantin.
Vill man ha bestämt använda Mac OSX finns alltid möjlighet att ge fingret åt Apple och installera Hackintosh på (nästan) fritt valida PC-delar.

*tummen ner för Apples girighet*

Nu missförstår du mig rätt govt tror jag. Jag sa väldesignad och menade ur en produktutvecklares synpunkt, dvs genomtänkt gällande kvalitet, funktioner och användarvänlighet. Sen är mjukvaran anpassad efter den hårdvaran som används till skillnad från i en pc där det finns oändligt med hårdvarukombinationer som kan ställa till det. Detta är just problemet med att försöka göra en hackintosh, hade det fungerat med drivrutinerna till min vaio och inte varit så förbenat krångligt hade jag lagt in osx men nu har jag inte det.

Brister jag tänker på är jobbigare interface i windows jämfört med os x (jag sitter med vista), det tar helt enkelt fler knapptryckningar att starta något som inte ligger på skrivbordet jämfört med osx. Sen om nåt program kraschar kan man i en max tvångsavsluta detta som då stängs ner, till skillnad från i windows där man öppnar aktivitetshanteraren och väljer avsluta process, godkänner, och därefter fortfarande sitter med programmet uppe. Och så vidare...

Jag lägger gärna pengarna på något som fungerar smidigt och som ger ett trevligt kvalitetsintryck. Jag betalar hellre för något som är byggt av ett robust, smidigt material i snygg design som dessutom är väldigt praktisk gällande kylning, istället för så grym processor och så mycket minne som möjligt i ett plastskal som blir skållhett och som har ett sämre operativsystem.

Känner att detta blivit en mac-vs-pc-tråd, men för att koppla lite mer till produkten i fråga så vill jag hålla med vem det nu var som sa att en fördel med att köpa mac i allmänhet är att man får en riktigt trevlig skärm (och med macbook marknadens bästa touchplatta), det får man inte nu i mac mini, så då känns det lite väl dyrt. Dessutom var det inte länge sedan en mini kostade 5k. Sen har de uppdaterats och blivit dyrare... nu känns det nästan mer värt att köpa en macbook att ha vid tvn. Hdmi borde ändå ge ett ordentligt lyft, men bluray hade gjort den ännu mer given som htpc hos någon som värderar fördelarna med en mac högre än vissa i den här tråden :wub:

Mvh

#69

Postad 18 juni 2010 - 12:49

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Någon som vet om kan köra blåtand via sin iphone och minin tex itunes lägga in låtar så man slipper köra med kabel och jag tänkte på det här med ramminnet såg att grundpaket så är det 2 GB ram men om vill ha mer så kan man max ha 8 GB men då ska apple ha 5000:- det är väl inga speciella ramminnen kan man inte köpa billigare själv och installera

#70

Postad 18 juni 2010 - 12:51

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Någon som vet om kan köra blåtand via sin iphone och minin tex itunes lägga in låtar så man slipper köra med kabel och jag tänkte på det här med ramminnet såg att grundpaket så är det 2 GB ram men om vill ha mer så kan man max ha 8 GB men då ska apple ha 5000:- det är väl inga speciella ramminnen kan man inte köpa billigare själv och installera


Nej du kan inte synka trådlöst.

Det är standardminne. Köp från komplett för en bråkdel av priset.

#71

Postad 18 juni 2010 - 13:09

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Massa konstig text


Min fråga till dig, har du som din livsuppgift att försöka snacka ner prylar du själv inte vill ha men som andra bevisligen vill ha jätte mycket.
Förstår inte vad du är här och snackar smörja för?
Upplys mig gärna varför du vill läxa upp folk för att de uppskattar bra produkter.

Finns olika scenarios.
1. Avundsjuka, du har inte råd.
2. Du har ett konkurrerande företag till Apple och vill baissa dem.
3. Apple har gjort dig illa och du fått en tagg mot dem.
4. Kommer inte på mer, men nått måste det seriöst bero på.

Att du inte vill ha Apples produkter, men att sitta och förstöra en forumtråd på det här viset förstår jag inte.
Vill man inte ha Apple då köper man nått annat!

Personligen kör jag alla operativsystem hemma så gott som. Linux, MacOSX, Windows.

Windows 7 på min arbetsstation och min hemma server (WHS). De burkarna och OSen tjänar sitt syfte bra.
OSX sitter jag i oftast för jag trivs bäst i den miljön.
Linux rullar på min HTPC med XBMC. Den kommer bytas ut mot en Mac Mini men fortfarande blir det linux på den.

En rätt fin egenskap att ha med andra ord. Att kunna uppskatta flera saker och inte behöva klaga ner på allt som inte faller mig på läppen.

Blev lite nyfiken på dig och kollade upp gamla poster från dig. Du äger alltså en PS3 själv och handlar spel och i deras market. Och pratar gott om att facebook finns till PS3.

Sony är ju lika "hemska" de kör med special kablar till allt de tillverkar och är ju också framgångsrika att lura pengar av oss stackars kunder. (Jag har en PS3 själv också som jag uppskattar).
I mina ögon har Sony EXAKT samma koncept som Apple. Men det sväljer du med hull och hår.
Förstår verkligen inte vad du har för kriterier.
Hycklare är det första jag kommer att tänka på.

Redigerat av zyntax81, 18 juni 2010 - 13:18.


#72

Postad 18 juni 2010 - 13:18

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Någon som vet om kan köra blåtand via sin iphone och minin tex itunes lägga in låtar så man slipper köra med kabel och jag tänkte på det här med ramminnet såg att grundpaket så är det 2 GB ram men om vill ha mer så kan man max ha 8 GB men då ska apple ha 5000:- det är väl inga speciella ramminnen kan man inte köpa billigare själv och installera


Det var väl DDR3 som mini hade?

i så fall så kommer de här fungera perfekt: http://www.komplett....aspx?sku=502745

2000kr och du har 8gb, om man är "lite" händig så har man bytt minnena på 1minut på minin.

edit: här har du http://www.komplett....aspx?sku=397236 3gb ram för 900kr

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 18 juni 2010 - 13:18.


#73

Postad 18 juni 2010 - 13:26

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Någon som vet om kan köra blåtand via sin iphone och minin tex itunes lägga in låtar så man slipper köra med kabel och jag tänkte på det här med ramminnet såg att grundpaket så är det 2 GB ram men om vill ha mer så kan man max ha 8 GB men då ska apple ha 5000:- det är väl inga speciella ramminnen kan man inte köpa billigare själv och installera


Du kan köra "Remote" programmet i iPhone och fjärrstyra iTunes i din Mac Mini.
http://www.apple.com/se/itunes/remote/

Kanske inte det du efterfrågade, men det fungerar väldigt bra. Minne köper du billigt nånstanns och stoppar in själv.

#74

Postad 18 juni 2010 - 14:38

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0
Klickade runt lite, och det verkar inte gå att välja blu-ray alls? Det är ju skapligt bakåtsträvande :(

#75

Postad 18 juni 2010 - 14:46

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Klickade runt lite, och det verkar inte gå att välja blu-ray alls? Det är ju skapligt bakåtsträvande :(

Som jag sade tidigare, du måste köpa till en själv och installera windows. Inga av mediaprogramen som finns till mac stödjer att spela upp bluray. (t ex, VLC eller QuickTime) dock så finns det program som PowerDvd som det funkar på. Dessa finns inte till Mac.

http://macworld.idg....-ray-i-mac-mini

#76

Postad 18 juni 2010 - 14:47

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
ja att det inte ens finns som tillval är ju rätt kasst, vet inte vad de har emot det men inte ens de större macarna kan väljas med blu-ray. nästan lika stor miss som att de inte har/hade hdmi, förrän nu i mini, om inte större

mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 18 juni 2010 - 14:47.


#77

Postad 18 juni 2010 - 14:54

johanneshenrysson
  • johanneshenrysson
  • Zahak

  • 563 inlägg
  • 0

Som jag sade tidigare, du måste köpa till en själv och installera windows. Inga av mediaprogramen som finns till mac stödjer att spela upp bluray. (t ex, VLC eller QuickTime) dock så finns det program som PowerDvd som det funkar på. Dessa finns inte till Mac.

http://macworld.idg....-ray-i-mac-mini


Men jösses... Jag har ju aldrig varit i en situation då jag varken har behövt eller har velat köra blu-ray i mac (eller pc för den delen), så jag har aldrig sökt på det innan utan bara antagit att det har funnits stöd. Om man nu försöker trycka sig in som en HTPC så får man ju se till att den faktiskt klarar det :D

Men nu förstår jag var du menade innan iaf...

Ps. Jag tillhör ju den grupp bakåtsträvande människor som vill ha en "riktig" Blu-ray- alt DVD-spelare eller vad man nu vill ha :(

EDIT: Då känns det ju bättre att köpa en Apple TV annars..

Redigerat av johanneshenrysson, 18 juni 2010 - 14:55.


#78

Postad 18 juni 2010 - 15:15

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Klickade runt lite, och det verkar inte gå att välja blu-ray alls? Det är ju skapligt bakåtsträvande :(


Kan bara hålla med. Finns fler nackdelar också, Nvidia stödjer inte hd ljudformaten på sina Grafik/Ljudkorts lösningar över HDMI.
Lite trist, vill man ha alla ljudformat är det bara Ati 5xxx serien som fixar det samt ett par olika hdmi ljudkort man kan köpa separat.
Jag hoppas dock att det kan komma senare med drivrutinsuppdatering. Ati har andra problem med sina drivrutiner som Nvidia fixar bättre dock.
Jäkligt svårt att fixa den perfekta HTPCn idag, man får tumma på nån punkt hur man än vänder sig =/.

Så en separat lösning för Blu-ray är ingen dum ide idag. Smidigast så än så länge.
Windows/mediaportal går att få till med stöd för allt, men personligen gillar jag XBMC bättre.

#79

Postad 18 juni 2010 - 19:27

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Eller så köper man en
så slipper man allt pillrande och rackel. Ångrade själv grymt mycket att jag inte köpte en sådan. Jag är inte alls imponerad av XBMC till windows. Till xboxen var det väldigt stabilt och bra och jag kan inte säga detsamma om windows versionen av XBMC.

#80

Postad 18 juni 2010 - 23:32

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

text


Jag trodde jag var klar på denna tråd, men eftersom du nästan går till personangrepp så får jag väl lyfta på hatten och skriva några rader till. :(

Min livsuppgift är inte att tala illa om endast Apple, jag "talar illa" om alla företag som beter sig på ett dåligt sätt.
Att du sitter och spekulerar i mig och mitt liv istället för att möta mina argument till vad som gör Apple speciellt mot andra stora företag i världen, visar ingen större vilja att ha en seriös diskussion. Jag tänker därför inte repetera mig ytterligare om Apple, jag har sagt mitt och du kan läsa och själv söka information på nätet om du tycker frågan är intressant/upprörande.


Microsoft, Sony, Nintendo på tvspelsmarknaden utvecklar egna standarder som har gjorts sedan tidigt 70-80-tal som har mycket högre utvecklingskostnader än säg en laptop som redan baseras på existerande, massproducerad teknik. Sony låser inte heller hårdvaran till sitt egna OS (på datorer, mobil, dock numera PS3 med borttagande OtherOS).
Tar vi just Sony som exempel så har även de tendens att agera "storföretag" med konsumenten som förloraren, men är ett företag som, för det mesta, lär sig av sina misstag och har tagit bort löjliga standarder som inte tjänar någon nytta (mer än deras girighet). Någonting Apple verkar ha mycket svårt att uppfatta.
Sony är dessutom inte ett enda företag, utan uppdelat i många mindre företag med olika inriktningar. Att jämföra Apple mot Sony som inte ens är direkt konkurrerande är därför missvisande och fel.

Innan jag köper någon produkt så tycker jag om att kolla upp information om produkten, jag håller mig inte till något visst företag eller märke. Lanserar Apple ett öppet OSX för hela marknaden (så att alla kan ta del av OSX utan att betala för deras premium-hårdvara, utan att behöva kringgå med hackintosh), eller iPhone, iPod/Pad med öppna standarder som inte inskränker på användarvänlighet m.m., då kan jag mycket väl kunna tänka mig köpa varor från dem.
Apples policy verkar dock vara att fortsätta i samma stil och sälja "lättanvända" låsta produkter till en nischad marknad, som inte ställer några krav mer än ett fint yttre, tillsammans med ordet Mac el. liknande.

#81

Postad 18 juni 2010 - 23:55

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Det var väl DDR3 som mini hade?

i så fall så kommer de här fungera perfekt: http://www.komplett....aspx?sku=502745

2000kr och du har 8gb, om man är "lite" händig så har man bytt minnena på 1minut på minin.

edit: här har du http://www.komplett....aspx?sku=397236 3gb ram för 900kr



DDR3 stämmer men det måste vara SO-DIMM för att passa men de finns i parti och minut de också bara att kostnaden blir lite högre.

Från manualen:

"Memory modules for your Mac mini must meet the following specifications:
Small Outline Dual Inline Memory Module (SO-DIMM) format
1066 MHz, PC3-8500, DDR3 compliant (also called DDR3 1066)
Unbuffered and unregistered"

#82

Postad 18 juni 2010 - 23:56

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Jag trodde jag var klar på denna tråd, men eftersom du nästan går till personangrepp så får jag väl lyfta på hatten och skriva några rader till. :(

Min livsuppgift är inte att tala illa om endast Apple, jag "talar illa" om alla företag som beter sig på ett dåligt sätt.
Att du sitter och spekulerar i mig och mitt liv istället för att möta mina argument till vad som gör Apple speciellt mot andra stora företag i världen, visar ingen större vilja att ha en seriös diskussion. Jag tänker därför inte repetera mig ytterligare om Apple, jag har sagt mitt och du kan läsa och själv söka information på nätet om du tycker frågan är intressant/upprörande.


Microsoft, Sony, Nintendo på tvspelsmarknaden utvecklar egna standarder som har gjorts sedan tidigt 70-80-tal som har mycket högre utvecklingskostnader än säg en laptop som redan baseras på existerande, massproducerad teknik. Sony låser inte heller hårdvaran till sitt egna OS (på datorer, mobil, dock numera PS3 med borttagande OtherOS).
Tar vi just Sony som exempel så har även de tendens att agera "storföretag" med konsumenten som förloraren, men är ett företag som, för det mesta, lär sig av sina misstag och har tagit bort löjliga standarder som inte tjänar någon nytta (mer än deras girighet). Någonting Apple verkar ha mycket svårt att uppfatta.
Sony är dessutom inte ett enda företag, utan uppdelat i många mindre företag med olika inriktningar. Att jämföra Apple mot Sony som inte ens är direkt konkurrerande är därför missvisande och fel.

Innan jag köper någon produkt så tycker jag om att kolla upp information om produkten, jag håller mig inte till något visst företag eller märke. Lanserar Apple ett öppet OSX för hela marknaden (så att alla kan ta del av OSX utan att betala för deras premium-hårdvara, utan att behöva kringgå med hackintosh), eller iPhone, iPod/Pad med öppna standarder som inte inskränker på användarvänlighet m.m., då kan jag mycket väl kunna tänka mig köpa varor från dem.
Apples policy verkar dock vara att fortsätta i samma stil och sälja "lättanvända" låsta produkter till en nischad marknad, som inte ställer några krav mer än ett fint yttre, tillsammans med ordet Mac el. liknande.


Jag tror inte du mår bra.

Edit: Du verkar ju inte ge dig och verkar tro att jag vill argumentera mot dig en en tråd om en ny produkt från Apple.

Ska försöka fatta mig kort. Dina argument är ihåliga och dåliga, därför kommenterar jag dem inte.
Du tycker inte Sony låser hårdvara? Är det därför det inte går att köra XBMC på PS3 då? För att de INTE låst tillgången till grafikkortet? Ok Ok.
Vad har Sony ändrat efter ditt tycke? Nu vill jag inte prata om det här med dig, men ett bra tips är ju att dra konkreta exempel istället för att flumma på som du gör med massa lösa påståenden utan fakta.

Bevisligen gillar du ju MacOSX eftersom du babblar om Hackintosh hela tiden. Du vill alltså ha men är för snål/har inte råd. Hycklare igen alltså.
Apple väljer själva ifall de vill ha full kontroll på vilken hårdvara som kan fela. Just därför är det så lite problem med Mac allmänt. Och vill du inte ha en mac, köp den inte då! Sitt inte och gnäll att hackintosh är billigare. Blir ju lite grand som att förespråka att pirat ladda hem film istället för att köpa svindyra blu-ray filmer.

Du har många åsikter och enligt mig är du rent av korkad, men det tycker du förmodligen om mig också så vi lämnar det där tycker jag. Vill du prata mer med mig så ta det över PM eller kontakta mig på valfritt sätt.
Sluta smutsa ned den här tråden är du snäll.

Redigerat av zyntax81, 19 juni 2010 - 02:03.


#83

Postad 18 juni 2010 - 23:58

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Jag tror inte du mår bra.


Bra argumenterat som vanligt. :(

#84

Postad 19 juni 2010 - 01:50

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Bra argumenterat som vanligt. :(


Jag har gett upp mot dig.
Ska jag säga vad jag tycker om dig så kommer jag bli bannad.
Du går inte att prata med överhuvudtaget och det här är sista gången jag kommenterar något från dig.

Nåja det var ju inte dig jag skulle prata om, du är ju en *d*ot.

ONTOPIC:
Review av nya mac mini på engadget !
http://www.engadget....id-2010-review/
Och pcmag:
http://www.pcmag.com...,2365157,00.asp

Redigerat av zyntax81, 19 juni 2010 - 05:12.


#85

Postad 19 juni 2010 - 07:45

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Men jösses... Jag har ju aldrig varit i en situation då jag varken har behövt eller har velat köra blu-ray i mac (eller pc för den delen), så jag har aldrig sökt på det innan utan bara antagit att det har funnits stöd. Om man nu försöker trycka sig in som en HTPC så får man ju se till att den faktiskt klarar det :D

Men nu förstår jag var du menade innan iaf...

Ps. Jag tillhör ju den grupp bakåtsträvande människor som vill ha en "riktig" Blu-ray- alt DVD-spelare eller vad man nu vill ha :(

EDIT: Då känns det ju bättre att köpa en Apple TV annars..

Apple TV stödjer väl inte mkv på 1080p (har inte kollat fakta, rätta mig om jag har fel) så det är nog bäst att köra med separat bluray spelare. Själv så väntar jag på primares bluray som jag hoppas kommer att komma. Men ett ledord att ta med sig vore VALFRIHET som inte finns här

#86

Postad 19 juni 2010 - 08:40

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Jag har gett upp mot dig.
Ska jag säga vad jag tycker om dig så kommer jag bli bannad.
Du går inte att prata med överhuvudtaget och det här är sista gången jag kommenterar något från dig.

Nåja det var ju inte dig jag skulle prata om, du är ju en *d*ot.


Jag tänkte lämna detta efter mitt senast inlägg med, folk får själv bedömma våra repliker (dina påhopp är väl ändå onödiga, jag sitter åtminstone inte och blir förbannad?), och jag accepterar att du inte vill diskutera marknadsetik med mig om ditt älskningsföretag Apple.
Men herrejesus i himlen vilken fa nboy du är ändå, du måste förstå att jag inte med flit försöker leka besserwisser, men när du jämt och ständigt ska kalla folk för idioter så fort de talar emot Apple så får du räkna med detta.

Du kommer inte med några motargument själv, och avfärdar mina argument som nonsens, och kallar mig för idiot, analyserar mina posts här och på swec, bara för att jag säger min mening. Det är snarare du som är intolerant och trångsynt då. Eller så är vi lika dumma i huvudet båda två, jag orkar inte läsa om våra posts i trådarna och kontrollera. :(


Gällande din senare edit på tidigare post så refererade jag endast till Hackintosh för att påvisa möjligheten med att installera Mac OSX utanför deras egna hårdvara, mina egna OS preferenser syftar jag inte till med denna post.
Det är alltså fullt möjligt att få 100% hårdvarustöd utanför Mac datorer då Apple använder samma hårdvara som i en PC idag, med samma I/O instruktioner för chipsets m.m..
Men vill Apple ha sitt OS låst för bästa möjliga prestanda och kontroll så får de väl ha det så. Jag *tror* dock inte det är ett vinnande koncept i längden för Apple, för de skulle få oerhört mycket mer kunder om de låste upp hårvaru-restriktionerna något så fler kunde ta del av deras OS.

Och där har vi hela nöten i dilemmat, Apple gillar verkligen att köra med slutna system och så lite insyn och retard-vänligt som möjligt. Som sagt är det bra att de bidrar med konkurrens och innovation, men överdriven användning av DRM tycker ingen om, och jag förstår absolut inte varför du försvarar Apples överdrivna användning av detta.
Nej Sony är inte mycket bättre de heller. Men lite, för de har inte denna policy på varenda produkt de säljer.


EDIT: Lite ontopic också: Jag läste recensionen på engadget, såg riktigt snygg ut. Där är också Apple en innovatör i området, sälja skräp i snygga skal så säljer det som smör i solsken ändå. :D

Redigerat av Thompa bompa, 19 juni 2010 - 08:46.


#87

Postad 19 juni 2010 - 10:25

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Visst är jag oerfaren hur minneshanteringen ser ut på Mac, det erkänner jag, men jag har inte hört någonting om att minneshanteringen ska vara avsevärt annorlunda på samma hårdvara.
Och jag som sitter med min desktop igång 24/7 uppskattar därför en god mängd ram så man kan köra utan viretuellt minne, med utrymme för att applikationer kan få läcka minne vid behov (syftar inte till OS). :(

Optimering av hårdvarans prestanda mellan operativsystemen mellan lär inte skilja märkbart, möjligt att tom windows ligger i överkant där pga öppen konkurrens mellan olika tillverkare och leverantörer med drivrutiner (kretstillverkare släpper ändå samma datablad till tillverkarna samtidigt).

Server-modellen har dessutom 4GB ram och en extra hårddisk för 3000 kr extra. Apples prissättningar för deras design gör att man får en liten tår i ögat.

Så helt enkelt utnyttjar de sin "makt" och släpper hårdvara med undermålig prestanda så att de kan erbjuda dyrare alternativ/överpris hårdvaru-uppgraderingar till de stackare inte vet bättre alt. bestämt måste köpa Apple varor.

Edit: Slutkläm: Det hela passar alltså i synen många har mot Apple, att de är generösa i sin girighet, säljer usb-kablar för 300kr, och liknande mygelfasoner som många inte tänker på när de köper huvudprodukten.



Men nu är du där igen med "undermålig prestanda".. Helt ärligt, jag har inte sett en endaste windows7 PC OAVSETT pris som är snabbare än vilken valfri modern Mac som helst. Jag är ledsen, men du har fel helt enkelt, av den enkla anledningen att du har inte ens testat en Mac med MacOS och du har därför ingen erfarenhet. Du stirrar dig blind på mängden RAM. MacOS (och unix i ren allmänhet) kräver inte så mycket RAM som du är van vid. Dessutom finns inte fenomenet "minnesläckage" i MacOS. Du gör dig bara själv till åtlöje genom att argumentera emot något som du inte själv har erfarenhet ifrån. Jag accepterar om du inte är beredd att lägga pengarna på vad apple's grejer kostar. Men kom inte och påstå att prestandan är dålig.

#88

Postad 19 juni 2010 - 10:32

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
...En annan sak som jag vill lägga till i denna tråden till de som talar om "hackintosh"... Att köra "hackintosh" på en PC är OLAGLIGT! Hackintosh är piratvara och du kan bli skadeståndsskylldig. MacOS är endast tillåtet att installera och köra på en Mac. Punkt.

#89

Postad 19 juni 2010 - 10:55

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
olagligt är det väl icke? om du köpt mac os x lagligt så får du installera det på vilken dator du vill, det enda är att du bryter mot användarvillkoren om det är på en pc men det är ju inte direkt olagligt.

mvh

#90

Postad 19 juni 2010 - 11:22

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Men nu är du där igen med "undermålig prestanda".. Helt ärligt, jag har inte sett en endaste windows7 PC OAVSETT pris som är snabbare än vilken valfri modern Mac som helst. Jag är ledsen, men du har fel helt enkelt, av den enkla anledningen att du har inte ens testat en Mac med MacOS och du har därför ingen erfarenhet. Du stirrar dig blind på mängden RAM. MacOS (och unix i ren allmänhet) kräver inte så mycket RAM som du är van vid. Dessutom finns inte fenomenet "minnesläckage" i MacOS. Du gör dig bara själv till åtlöje genom att argumentera emot något som du inte själv har erfarenhet ifrån. Jag accepterar om du inte är beredd att lägga pengarna på vad apple's grejer kostar. Men kom inte och påstå att prestandan är dålig.


Med undermålig prestanda menar jag helt och hållet för det pris man betalar, men det är som sagt ingen nyhet att Apple gärna kryddar sina priser lite extra, och det har de all rätt att göra om de vill.
Jag syftar alltså inte till hur pass extraordinärt bra OSX är på minneshantering, utan att Apple helt enkelt är snåla.

2GB ram räcker gott och väl även till en Windows-dator för de ändamål som tagits upp här i tråden. Jag ser ingen anledning mer än att Apple försöker snåla i varje hörn på de interna komponenterna (och hoppas på merförsäljning på sina Apple-centers för de som vill ha uppgraderad hw), och endast köra på fina yttre chassin för att locka köpare.


Av alla prestandatester som jag utgår ifrån där man jämfört exakt samma hårdvara med Windows 7 eller Vista, och Mac OSX, så har Windows systemet vunnit flera tester både i ram-minnes användning samt ren CPU/GPU prestanda. Detta dels pga snabba drivrutinsuppdateringar till Windows-systemen.
Minnesläckage är inte heller någonting som Mac kan vara helt fri från, det beror helt på vilka program du använder och hur bra de är skrivna. Det är samma sak på vilket OS du än använder.
Du vet inte heller vilka krav jag ställer och program jag tänkt använda på min dator, så hur kan du då säga att 2GB räcker för alla? Du misstolkar ju helt mitt resonemang kring prestanda/pris ratio.

...En annan sak som jag vill lägga till i denna tråden till de som talar om "hackintosh"... Att köra "hackintosh" på en PC är OLAGLIGT! Hackintosh är piratvara och du kan bli skadeståndsskylldig. MacOS är endast tillåtet att installera och köra på en Mac. Punkt.


... Men det är ändock möjligt, som kan vara eggande för tankarna kring Apple i helhet. De använder PC-hårdvara i sina datorer. Man KAN installera mac os med egenkomponerade PC-delar själv med Hackintosh.
Varför går inte Apple bara och drar fingret ur röfva och släpper Apple-seal-of-approval märkt hårdvara, moderkort med mera, så de får med entusiastmarknaden också? Det enda som hindrar är deras egna ego. Hårdvaran är exakt den samma.

Edit: Anledningen till varför Apple inte vill släppa monopolet på hårdvarumarknaden för Mac OSX, är just för att hålla kvar monopolet på hårdvaran.
Som sagt är det oschysst, oetisk attityd Apple håller på med. Du får tycka annorlunda, men jag kan inte se det på något annat sätt.





olagligt är det väl icke? om du köpt mac os x lagligt så får du installera det på vilken dator du vill, det enda är att du bryter mot användarvillkoren om det är på en pc men det är ju inte direkt olagligt.

mvh


+ 1

Redigerat av Thompa bompa, 19 juni 2010 - 11:30.


#91

Postad 19 juni 2010 - 16:00

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Edit: Anledningen till varför Apple inte vill släppa monopolet på hårdvarumarknaden för Mac OSX, är just för att hålla kvar monopolet på hårdvaran.
Som sagt är det oschysst, oetisk attityd Apple håller på med. Du får tycka annorlunda, men jag kan inte se det på något annat sätt.

Anledningen är misstänker jag att de ska ha koll på vilken hårdvara som kommer användas, så de kan se till att den stöds till fullo och man slipper problem med drivrutiner och annat som är förknippat med pc. Schysst och etiskt tycker jag, och jag och många fler är bevisligen villiga att betala lite extra för det, varför inte acceptera det? Jag tycker inte dina argument håller riktigt, det finns fler tillverkare du får betala extra för trots samma prestanda på pappret, se sony och dell tex. Det du får är helt enkelt en bättre och stabilare konstruktion. Men vill man ha maximal klockfrekvens för sin budget så köper man inte mac, det håller jag med om.

Tycker egentligen inte den här diskussionen hör hemma i den här tråden. Och som någon sa tidigare så kan apple ta betalt för mac mini just för att det inte finns några direkta konkurrenter som har samma funktionalitet i ett så pass litet format, den är ju till och med mindre än förra versionen som i sin tur var löjligt liten :(

Mvh

Edit: kollade på prisjakt och dessa är de enda som väger under 1.5 kg, har hdmi, inbyggd optisk enhet och en processor på över 2GHz (processorkravet filtrerade enbart 2 st asus med atom). Är mac så mycket dyrare?

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 19 juni 2010 - 16:08.


#92

Postad 19 juni 2010 - 16:48

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Det var väl DDR3 som mini hade?

i så fall så kommer de här fungera perfekt: http://www.komplett....aspx?sku=502745

2000kr och du har 8gb, om man är "lite" händig så har man bytt minnena på 1minut på minin.

edit: här har du http://www.komplett....aspx?sku=397236 3gb ram för 900kr

Spelar det någon roll att minneshastigheten är 1333 mhz på dessa och mac minin står det 1066 mhz ????

#93

Postad 19 juni 2010 - 17:19

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Spelar det någon roll att minneshastigheten är 1333 mhz på dessa och mac minin står det 1066 mhz ????


Det är helt ok, minnet kommer att gå i 1066mhz ändå. Kan inte säga 100% men personligen hade jag inte viljat blanda minne, dvs använda 2gb minnet som sitter i och sen sätta i ett annat 2gb minne i högre mhz och timing.
Mhz är dock bara en rekommenderad max hastighet. Datorn bestämmer vilken hastighet minnet går i.

#94

Postad 19 juni 2010 - 17:21

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Det är väl 204 pins som gäller

#95

Postad 19 juni 2010 - 17:29

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Det får nog bli en mac mini till hembion verkar ruskigt smidig har alldrig kör mac tidigare har förnärvarande en HP Slimline som jag är sådär nöjd med så det skall intressant o testa mac

#96

Postad 19 juni 2010 - 18:22

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Det får nog bli en mac mini till hembion verkar ruskigt smidig har alldrig kör mac tidigare har förnärvarande en HP Slimline som jag är sådär nöjd med så det skall intressant o testa mac


Hårdvaran och formatet är ruskigt smidigt iaf !
Vad blir det för mjukvarulösning och vad ska den ha för uppgifter?

#97

Postad 19 juni 2010 - 20:10

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
En fråga. Envisas macarna fortfarande med en knapp på musen? Istället för vänster och högerklick.

Redigerat av Juhan, 19 juni 2010 - 20:10.


#98

Postad 19 juni 2010 - 20:17

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Någon som vet om det är 204 eller 240 pins ram minnen ????

#99

Postad 19 juni 2010 - 20:21

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

En fråga. Envisas macarna fortfarande med en knapp på musen? Istället för vänster och högerklick.

mac kör numer med högerklick också, eller jag har bara suttit på deras bärbara och då är det klick med två fingrar istället för ett. men de har högerklicksfunktion iaf

mvh

#100

Postad 19 juni 2010 - 23:06

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Någon som vet om det är 204 eller 240 pins ram minnen ????

Vad sägs om 204 pins SO-DIMM moduler.

En fråga. Envisas macarna fortfarande med en knapp på musen? Istället för vänster och högerklick.


Min Magic Mouse har inte en knapp som man kan se men ändå funkar vänster och höger klick och scroll upp / ner / höger / vänster ändå så de har gett upp att man skall klara sig med en knapp. :P

Redigerat av SwedishBadger, 19 juni 2010 - 23:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.