Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löd egna audiokablar (RG62 etc)

756 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 juli 2007 - 17:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
När jag senast lödde ihop ett par signalkablar tog jag några bilder för att alla ska se hur enkelt det är.

Delarna kommer från Elfa och är följande:
RG62 Koaxialkabel
Neutrik Phonoplug

Lödkolven är en enkel variant på 60W från Clas Ohlsson, liksom lödtråden och lödstället.

Börja med att dela kontakterna och kablarna. Korta kablar blir bäst tycker jag.
Bifogad fil  loda__1_.jpg   73,09K   181 Antal nerladdningar

Trä på böjfjädrarna och hylsorna på kablarna. Om man glömmer det nu så går det inte att få dit dem senare.
Bifogad fil  loda__2_.jpg   73,35K   99 Antal nerladdningar

Skala av ändarna på kabeln, ungefär 1,5 cm, så att skärmen exponeras.
Bifogad fil  loda__3_.jpg   57,25K   73 Antal nerladdningar

Dela skärmen och skär av en bit av innerisoleringen, ungefär 0,5 cm, utan att skada ledartråden.
Bifogad fil  loda__4_.jpg   49,64K   73 Antal nerladdningar

Fixera stiftet och kabeln i lödstället. Det går att göra det utan lödstsäll men stället är bra för att undvika glappa lödningar.
Bifogad fil  loda__5_.jpg   40,14K   95 Antal nerladdningar

Löd fast ledaren först, eftersom den kräver mest precision, och därefter skärmen.
Bifogad fil  loda__6_.jpg   29,36K   103 Antal nerladdningar

Man kan trimma bort ena halvan av skärmen eller löda dit båda delarna. Det enklaste är att bara löda halva skärmen och detta ger dessutom ett lite klarare ljud, av någon anledning. Visar en riktig gammal bakfyllelödning här men den funkar utmärkt så det går även om man inte är urskicklig med klödkolven.

Montera kontakten.
Bifogad fil  loda__7_.jpg   44,51K   85 Antal nerladdningar

Färdiga att använda.
Bifogad fil  loda__8_.jpg   75K   73 Antal nerladdningar


Det går även att göra egna komponentkablar till TV:n eller projektorn med samma typ av kontakter men en annan slags kabel, RG59. De ger en mycker klar bild med närmast perfekta färger och kontrast. Det är knappt nödvändigt att ställa in bilden och de slår mina Suprakomponenter med hästlängder.

Edit 2008-02-19:

Efter lite experimenterande har jag hittat två kablar som är goda alternativ till RG62:


LonWorkskabeln nedan klår till och med RG62 i ljudkvalitet! Mikrodetaljerna är häpnadsväckande. De minsta instrumentljudet sköljer över lyssnaren i kaskader. Olika karaktärer hos trumskinn framträder klart, liksom varje litet klick när gitarrer hanteras. Konstruktionen är ett par med enkarderliga kopparledare med aluminiumskärm och avledare i förtent koppar. Lödningen är lite bökig på grund av att ledarna är halvt stela halvt böjliga. Resultatet är dock fantastiskt.
Postad bild
http://www.elfa.se/e...mp;dok=4623.htm

Nedan finns en lättarbetad kabel med ett par fåkarderliga ledare i förtent koppar med folieskärm och avledare i förtent koppar. Går snabbt och enkelt att löda. Ljudet blir inte lika klart och detaljerat som RG62 eller LonWorks men klart bättre än genomsnittet. Tonen är lite mjuk och varm så det kan vara ett bra alternativ om man har en vass anläggning.
Postad bild
http://www.elfa.se/e...mp;dok=4624.htm

Redigerat av Unregistered1197, 19 februari 2008 - 21:21.


#2

Postad 19 juli 2007 - 17:29

bart60
  • bart60
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Smart, hur bra kvalité blir det på kablarna? Och när blir det värt att löda egna signalkablar? Bra jobbat! ;)

#3

Postad 19 juli 2007 - 17:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det blir kanonljud. Väldigt klart, detaljerat och avslöjande.

#4

Postad 19 juli 2007 - 17:42

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Tackar för en bra tråd! För oss som har tummen om inte mitt i handen så nästan är sådana här trådar perfekta.

#5

Postad 19 juli 2007 - 19:21

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
vad är det för kontakter...


Edit: oops skall läsa noggrannare nästa gång ;)

Redigerat av Unregistered973, 19 juli 2007 - 19:21.


#6

Postad 19 juli 2007 - 21:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Bra budget kabel ;)

skönt att göra egna kablar ! det roliga e det att om du gör T.ex. Supras EFF-ISL själv, men med andra kontakter som e lika bra, så kommer man undan med 400 kr i stället för de 700 - 900 kr som dom kostar färdiga.
Det e ju ett så larvikt engkelt jobb, så jag kan inte fatta att det e så stor skilldnad :D
Men det är vell så att stackarna som sitter och löder hela dagarna också ska ha betalt :blink:

Jag har för ett tag sedan köpt ca 50 meter av supras EFF-I kabel (99 kr/m men med "stamkundsrabbaten" så blev det 85 kr/m :lol:)
Och köppte ett antal RCA kontakter modell lite billigare ( Acoustic MGT ), dom kostade 55 kr/ st, dom som sitter på den färdiga kostar 95kr/st.
köppte även XLR kontakter ( Neutrik, 37 & 42 kr/st för hona & hane )
Äfter att jag har testat och jämnfört länge så kande jag konstatera att det inte va så stor skildnad,
det ända va att den kabeln med billigare RCA kontakter lät lite, lite mer tillbakalutad och försiktig i den översta diskanten, men det är ju bara en karaktärs fråga.

jag har nu tillverkat en jädra massa kablar som jag sållt till en polare som jobbar som ljud tekniker och till lite "främlingar" för ca 100 kr mer än vad jag köpta materialet för, har nu bara 2 meter kvar. :lol:

Dom e mycket bra och jag använder dom till nästan alla mina komponenter ( Förutom cd spelaren )

jag rekomenderar alla att göra sig ett par sådana, bättre kablar e nog nästan omöjligt att hitta för det priset.

Att löda egna kablar är ett mycket smart sätt att spara pengar !

#7

Postad 19 juli 2007 - 22:46

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
En mycket kort jämförelse mellan RG62A, Supra EFF-I och Supra DAC (källor: www.elfa.se och www.jenving.se):

RG62A; delvis luftisolerad, 93 ohm, 0.83c, 42.5 pF/m
EFF-I; PE, 75 ohm, 0.66c, 75 pF/m,
DAC; PE skum, 110 ohm, 0.78c, 45 pF/m

I ovanstående ses att RG62A har en högre våghastighet (0.83c) jämfört de två övriga kablarna och att den även har den lägsta kapacitansen (42.5 pF/m). :D

Redigerat av xray, 19 juli 2007 - 22:47.


#8

Postad 19 juli 2007 - 23:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Men den och Dac har igentligen "Fel" karaktäristiska impedans, den ska vara på 75 ohm !
men det e inte säkert att det låter bäst för det, men det är att stort försprång !

#9

Postad 19 juli 2007 - 23:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag också att RG62 låter bättre än Supra EFF-I, men det är ju en smaksak. Själv hade jag ingen aning om saken innan jag läste LTS rekommendation av RG62 som en transparent signalkabel.

#10

Postad 20 juli 2007 - 00:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
[/QUOTE]Personligen tycker jag också att RG62 låter bättre än Supra EFF-I, men det är ju en smaksak. Själv hade jag ingen aning om saken innan jag läste LTS rekommendation av RG62 som en transparent signalkabel.[QUOTE]

ok

Jo det e ju så att, som jag ser det !, så är kablar offtast bara ett sätt att ändra Karaktär på dom befintliga komponenterna.
så den låter säkert bättre i just din anläggning men sämre i någon annans osv,
Den skildnad, som jag har upplevt är ungefär !, att ju dyrare kabel = ju mer öppet blir ljudet
Så skildnaden mellan två kablar, en för 1000 och en för 10000 kan vara mycket liten ( om dom har samma Karaktär ) men att den dyrare har ett lite öppnade och mer organiskt ljud.

Men sedan så är det ju det där med att man ska ha "Rätt" kablar till just dina grejor, så en kabel för 1000 kan säkert låta bättre i din anläggning än en kabel för 10000 kr.
Om den som kostar 10000 har fel Karaktär och den för 1000 har rätt.

#11

Postad 20 juli 2007 - 11:12

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
En dum fråga, är det bara jag som inte ser några bilder i första inlägget, ser bara text....

Ser bilder i andra trådar på forumet...


//Klabbarpan

Redigerat av klabbarpan, 20 juli 2007 - 11:13.


#12

Postad 20 juli 2007 - 13:48

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

En dum fråga, är det bara jag som inte ser några bilder i första inlägget, ser bara text....

Ser bilder i andra trådar på forumet...


//Klabbarpan

<{POST_SNAPBACK}>


hahha nää jag ser inte heller bilder plötsligt? :D

Fan, såg ju igår :D

#13

Postad 20 juli 2007 - 14:45

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Nepp jag ser inget heller. :P

Men jag såg ju strax efter att han hade lagt upp det igår och jag vill bara säga bra jobbat Chris! Har funderat innan på denna kabel men inte riktigt fått kläm på lämpliga kontakter men nu vet jag :D.

Thanks Chris :D

#14

Postad 20 juli 2007 - 14:54

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

En mycket kort jämförelse mellan RG62A, Supra EFF-I och Supra DAC (källor: www.elfa.se och www.jenving.se):

RG62A; delvis luftisolerad, 93 ohm, 0.83c, 42.5 pF/m
EFF-I; PE, 75 ohm, 0.66c, 75 pF/m,
DAC; PE skum, 110 ohm, 0.78c, 45 pF/m

I ovanstående ses att RG62A har en högre våghastighet (0.83c) jämfört de två övriga kablarna och att den även har den lägsta kapacitansen (42.5 pF/m). :D

<{POST_SNAPBACK}>


Är det någon som har testat GAC-4 en fyrledare av Gotham Cable?

GAC-4; PE, 108 ohm/km (ledare) och 20 ohm/km (skärm), 65 pF/m (ledare) och 105 pF/m (skärm). (Källa: www.elfa.se)

Jag har inte testat GAC-4 själv, men jag har läst någonstans att den skall fungera väldigt fint tillsammans med finare kontakter.

#15

Postad 21 juli 2007 - 11:56

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Kommer bilderba upp igen?

Måste skaffa ett par andra signalkablar än mina lakris-snören

#16

Postad 23 juli 2007 - 07:05

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Går det att göra en HDMI-kabel själv? Någon som provat? Hur blev kvaliteten?

#17

Postad 23 juli 2007 - 11:02

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Är det någon som har testat GAC-4 en fyrledare av Gotham Cable?


Finns folk på HifiForum som är mycket nöjda med sina signalkablar av GAC-4..

#18

Postad 23 juli 2007 - 11:42

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Jag vill ha upp bilderna igen, så vi nybörjare kan se hur han gjort... :)

#19

Postad 23 juli 2007 - 15:58

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Ett tips på ett annat företag än ELFA

http://www.conrad.se/

ex. på produkter:

http://shop.conrad.s...x...a1fff8/md5}

http://shop.conrad.s...x...816405/md5}

det finns mycket där att leta efter,tyvärr så kan det vara lite svårletat och det saknas datablad som ELFA har på sina produkter men man kan alltid gå in på "märket" (Belden,Lappkabel,Inakustik m.m) och söka efter uppgifter
visa produkter ligger lite "fel" också....typ Neutrik rca kontakter ligger inte bland dom andra rca kontakterna

Redigerat av Unregistered5b876f4b, 23 juli 2007 - 16:02.


#20

Postad 30 juli 2007 - 13:06

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Är det lämpligt att göra digital-kabel av RG62 eller ska det vara nån annan typ av kabel till det?

Edit: Hittade nu i LTS rekommendationer att RG59 passar bättre för digitalkablar.

Redigerat av stewed, 30 juli 2007 - 13:10.


#21

Postad 26 augusti 2007 - 08:53

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
man bör använda en 75 ohms kabel till digitalt

rg59 har man hört gott om....många som använder den som digitalkabel

#22

Postad 26 augusti 2007 - 22:31

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

Börja med att dela kontakterna och kablarna. Korta kablar blir bäst tycker jag.


Trä på böjfjädrarna och hylsorna på kablarna. Om man glömmer det nu så går det inte att få dit dem senare.


Skala av ändarna på kabeln så att skärmen exponeras.


Hur mycket?

Dela skärmen och skär av en bit av innerisoleringen utan att skada ledartråden.


Fixera stiftet och kabeln i lödstället. Det går att göra det utan lödstsäll men stället är bra för att undvika glappa lödningar.


Löd fast ledaren först, eftersom den kräver mest precision, och därefter skärmen.


Man kan trimma bort ena halvan av skärmen eller löda dit båda delarna. Det enklaste är att bara löda halva skärmen och detta ger dessutom ett lite klarare ljud, av någon anledning. Det blev ingen kanonsnygg lödning den här gången men den funkar utmärkt så jag ville visa att det går även om man inte är urskicklig med klödkolven.

Var fäster man skärmen?

Montera kontakten.


Färdiga att använda.


Jag kan bara se innhehållet i hakparenteserna, inga bilder. :rolleyes:

Redigerat av khalnur, 26 augusti 2007 - 22:33.


#23

Postad 30 augusti 2007 - 08:47

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Tack Chris, för att du la ut bilderna igen! ;)

#24

Postad 31 augusti 2007 - 11:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag har provat en annan variant också som innebär att man viker skärmen bakom jordblecket och fixerar den mot blecket med en bit eltejp.

Det fungerar faktiskt lika bra som när man löder skärmen på blecket eftersom hylsan klämmer fast skärmen och inte är ledande i sig.

Det snabbar upp och förenklar processen rejält eftersom man bara behöver löda ledaren och fixera skärmen.

Man får dock kontrollera noggrant att ingen tråd från skärmen smiter runt och kommer åt signalledaren. Använd gärna multimeter för att kontrollera kontinuitet, även om jag aldrig hittills fått kortis i någon kabel.

#25

Postad 31 augusti 2007 - 23:51

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Ska man göra sina egna 75 Ω digital-/video-kablar är det viktigt att dielektrikumet (isoleringen mellan skärmen och innerledaren) är så intakt som möjligt ända fram till lödpunkten, för att inte impedansen ska avvika alltför mycket. Annars kan det bli problem med ghosting och annat.

Bifogad fil  7small.jpg   75,74K   12 Antal nerladdningar

#26

Postad 02 september 2007 - 10:47

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Vad menas med ghosting?

#27

Postad 02 september 2007 - 11:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ghosting

Extremt bildexempel:

Postad bild

#28

Postad 03 september 2007 - 19:18

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jo, det är sant, ju mer av isoleringen man lämnar, desto bättre. Ovanstående exmpel är lite extrema i demonstrationssyfte och en av anledningarna till att ledaren är lite väl avskalad är så att jag skulle få plats att löda ledaren före skärmen eftersom ledaren är viktigare. I praktiken har jag inte märkt några hörbara eller sebara skillnader beroende på några millimeter hit eller dit på isoleringen. Det är nog en ganska tålig konstruktion. Lödningen kan ha större effekt.

#29

Postad 04 september 2007 - 17:26

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Jag trodde att man på digitalkablar (för ljud i alla fall) skulle använda sig av crimpning, och inte löda? I alla fall så är det vad marcuscables vill lyfta fram.. (iofs vill han sälja kablar men priset på den skiljer sig inte från andra kablar...).
Synpunkter?

#30

Postad 04 september 2007 - 17:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Man brukar säga att rejäl crimping ger bättre kontakt än lödning på alla slags kablar, inte minst högtalarkablar. Jag har också sett att man crimpar 75 ohms koaxialkablar oavsett om de ska användas till video eller data.

Å andra sidan kör jag själv med lödda 75 ohms koaxialer till både data och komponent och bägge funkar utmärkt. Faktiskt har jag inte sett någon analog videokabel som överträffar mina RG6-komponenter. Mina Supra som jag var nöjd med tidigare ger en märkbart oroligare och blekare bild.

Kort sagt är det väl bara att skaffa crimpbara RCA-kontakter och jämföra med lödda dito.

#31

Postad 04 september 2007 - 18:18

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Härlig "lektion/repotage" Chris!
Mycket lärorikt, och verkar ju dessutom väldigt enkelt. Så detta måste helt klart testas. :)

Redigerat av Unregistered52a88696, 04 september 2007 - 18:28.


#32

Postad 05 september 2007 - 13:41

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Anledningen till att man krimpar coaxialkablar är att man påverkar dielektrikumet vid lödning, med risk för avvikelser i impedans.

Jag är dock lite tveksam till hur stor påverkan det egentligen har. Dels håller RCA-kontakter sällan (aldrig?) 75 Ω (WBT har väl någon de säger håller 75 Ω). Dels bygger man ju kablar med t ex D-sub- och scart-kontakter där man absolut inte håller några 75 Ω, utan att man får några stora bildförsämringar. Har själv en DIY-komponentkabel med D-sub som fungerar alldeles utmärkt.

Dessutom ligger ju en krimptång på upp emot en tusenlapp eller mer, så det blir ju sällan ett alternativ för hemma-fixaren med krimpade kablar.

-edit- Motsäger mig lite i ovanstående resonemang (jfr mitt förra inlägg) i hur viktigt det är att hålla dielektrikum intakt. Tycker dock att man alltid ska minimera alla möjliga felkällor vare sig man tror att det påverkar eller ej :)

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 05 september 2007 - 13:48.


#33

Postad 06 september 2007 - 11:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Helt riktigt i princip.

Efter att ha lött ett otal kabelpar har jag kommit fram till att det som påverkar ljudet mest (med samma kabel) är kontakten. Vissa kontakter dämpar rejält medan andra, som Neutrik, "låter" mycket rent och klart. En skillnad på Neutrikkontakterna jämfört med många andra är att det är relativt lite ledande metall i kontakten, t.ex. är hylsorna inte ledande vilket de är på många andra fabrikat.

Det som påverkar ljudet näst mest är kvaliteten på lödningen. Ibland gör man fel och då får man en dämpande effekt som inte är vacker.

I tredje hand är det skador på signalledaren som påverkar ljudet, särskilt när man använder kopparklädd ståltråd. Ett eller flera hack i den ledaren kan ge väldigt underliga resultat.

Jag håller med om att man i princip ska låta isoleringen sitta kvar ända till lödningen, vilket jag också gör nuförtiden. När jag lödde den kontakten som visar ovan var jag dels bakis, bokstavligt talat och jag hade också en mycket klumpigare lödkolv än jag har nu. Poängen med den bilden är dock att lödningen fungerar utmärkt och att det inte finns några hörbara skillnader på den kabeln och andra mer noggrant lödda kontakter.

Får kanske tänka på anseendet och lägga ut några bilder med snygga lödningar också :P

#34

Postad 06 september 2007 - 13:35

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Får kanske tänka på anseendet och lägga ut några bilder med snygga lödningar också :P

<{POST_SNAPBACK}>


Tycker jag du i så fall gör helt rätt i Chris! :D

#35

Postad 08 september 2007 - 13:16

mattej00
  • mattej00
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
mmm chris, vart är bilderna nudå? :D

#36

Postad 08 september 2007 - 13:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

mmm chris, vart är bilderna nudå? :D

<{POST_SNAPBACK}>

dom finns på plats

#37

Postad 11 september 2007 - 08:27

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

dom finns på plats

<{POST_SNAPBACK}>


Gör dom? Vart då? :)

Jag kan fortfarande bara se Chris gamla "bakfylle" lödningar i första inlägget.

Det är nog detta som föregående talare syftar på:
Chris skriver
"Får kanske tänka på anseendet och lägga ut några bilder med snygga lödningar också"



Kom igen nu Chris, upp med bilderna! :o

Redigerat av Unregistered52a88696, 11 september 2007 - 08:27.


#38

Postad 12 september 2007 - 20:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Åh! Pressure!

:unsure:

Kommer snart. Då kommer bilder på alternativkabeln från Belden också.

#39

Postad 12 september 2007 - 20:58

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Förväntningarna bara stiger och stiger! :unsure:

#40

Postad 13 september 2007 - 09:00

Buddie
  • Buddie
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej,

jag ställer min fråga här då ni som är aktiva här verkar ha koll på läget vad gäller kablar och anslutningar.
Jag har en fundering på bästa sättet att föra över signaler från tex stärkare till högtalare. Om man har en bra kabel, typ en vanlig 4,5mm2 koppartråd och löder den direkt från stärkaren (tar bort kontakten och letar reda på var den var inkopplad inne i stärkaren, och löder dit tråden) och sedan leder den till högtalaren och löder den direkt dit (utan kontakter). Man har alltså två trådar och "bygger" ihop stärkare och högtalare med tillräckligt långa trådar.
Är det helt förkastligt? torde man inte utesluta allt vad "fel" som kan komma från kontakter och liknande - dessutom kan man väl routa trådarna en bit ifrån varandra så att det inte blir elektromagnetisk påverkan samt skärma av dem med lämplig "strumpa".
Hur skulle detta fungera (förrutom att det skulle vara ett elände att hålla på med)?

///F

#41

Postad 13 september 2007 - 10:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Lite fråga ang. signalkablar och resitans, om det ska vara 75ohm men blir säg 120ohm är det inte bara att lägga in ett motstånd parallellt över signalen för att få ner motståndet?

#42

Postad 13 september 2007 - 17:01

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Hej,

jag ställer min fråga här då ni som är aktiva här verkar ha koll på läget vad gäller kablar och anslutningar.
Jag har en fundering på bästa sättet att föra över signaler från tex stärkare till högtalare. Om man har en bra kabel, typ en vanlig 4,5mm2 koppartråd och löder den direkt från stärkaren (tar bort kontakten och letar reda på var den var inkopplad inne i stärkaren, och löder dit tråden) och sedan leder den till högtalaren och löder den direkt dit (utan kontakter). Man har alltså två trådar och "bygger" ihop stärkare och högtalare med tillräckligt långa trådar.
Är det helt förkastligt? torde man inte utesluta allt vad "fel" som kan komma från kontakter och liknande - dessutom kan man väl routa trådarna en bit ifrån varandra så att det inte blir elektromagnetisk påverkan samt skärma av dem med lämplig "strumpa".
Hur skulle detta fungera (förrutom att det skulle vara ett elände att hålla på med)?

///F

<{POST_SNAPBACK}>



Frågan är väl om avskaffandet av kontakterna medför en så stor vinst att det är värt beväret.

Dessutom är väl förstärkaren dimensionerad och utprovad med kontakter så det är inte säkert att resultatet blir det tänkta om man plockar bort dem.

Eftersom jag inte har provat och inte har några planer på att göra det får jag nog lämna frågan öppen.

#43

Postad 21 september 2007 - 11:42

Anton_Olsson
  • Anton_Olsson
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Åh! Pressure!

:P

Kommer snart. Då kommer bilder på alternativkabeln från Belden också.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta ser jag fram emot!

#44

Postad 06 oktober 2007 - 23:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Lite fråga ang. signalkablar och resitans, om det ska vara 75ohm men blir säg 120ohm är det inte bara att lägga in ett motstånd parallellt över signalen för att få ner motståndet?

<{POST_SNAPBACK}>


Någon?

#45

Postad 06 oktober 2007 - 23:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag gjorde ett gäng kablar igår natt :)
rg62 och biltemas kontakter. Kostnad ~ 40:- kabeln
Bilden är med min mobilkamera så den är extra sunkig, sorry.

Postad bild

Och kablarna ska sitta här:

Postad bild

Som tur var kontrollerade jag alla kablar med en multimeter, hade råkat kortsluta en rackare :(

#46

Postad 07 oktober 2007 - 10:29

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Lite fråga ang. signalkablar och resitans, om det ska vara 75ohm men blir säg 120ohm är det inte bara att lägga in ett motstånd parallellt över signalen för att få ner motståndet?

<{POST_SNAPBACK}>



Det skulle i alla fall jag verkligen inte rekommendera. Hur skulle du i så fall koppla in det? Kopplar du det mellan signal och jord kommer du nästan halvera signalstyrkan - inte bra. Skulle du istället koppla parallellt med de båda ledarna (längsmed kabeln) är ju frågan: vilken kabel skulle du använda där? Använder du en vanlig småelektronikkabel skulle jag tippa att du får bättre signal om du kör med ett standard SIBA lakritssnöre, pga av de störningar du får. :)



Edit: Glömde ju! Mycket snygga kablar Martin, i alla fall från utsidan :(

Hur ser lödkopparna ut i Biltemas kablar? Är de något vettiga i storlek eller är det stor risk att råka ansluta signal och jord? Hade varit fint om du ville visa en av dem inuti!


/Victor

Redigerat av SweVictor, 07 oktober 2007 - 10:33.


#47

Postad 07 oktober 2007 - 10:50

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Martin>>Mycket snyggt! Jag lödde 6st kablar (RG62 och Neutrik-kontakter), tyvärr pajade jag ett par av kontakterna vid lödningen. :) Jag satte då dit ett par Kjell & Co-kontakter så länge. Det var en markant skillnad i ljudkaraktär mellan dessa kontakttyper. Neutrikkontakten gav ett väsentligt klarare ljud.

Hur blev ljudkvallen med Biltemakontakterna?

#48

Postad 07 oktober 2007 - 11:10

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Martin>>Mycket snyggt! Jag lödde 6st kablar (RG62 och Neutrik-kontakter), tyvärr pajade jag ett par av kontakterna vid lödningen.  :)  Jag satte då dit ett par Kjell & Co-kontakter så länge. Det var en markant skillnad i ljudkaraktär mellan dessa kontakttyper. Neutrikkontakten gav ett väsentligt klarare ljud.

Hur blev ljudkvallen med Biltemakontakterna?

<{POST_SNAPBACK}>


Jepp, så är det.

Enligt min mening ger Biltemakontakterna ett lite mer avrundat ljud än Neutrik, som är de klaraste som jag har testat. Fördelen med Biltemakontakterna är att skärmen är lätt att hantera.

När jag köper kontakter så köper jag alltid lite extra för oförutsedda händelser :(

Redigerat av Unregistered1197, 07 oktober 2007 - 11:11.


#49

Postad 07 oktober 2007 - 13:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hur blev ljudkvallen med Biltemakontakterna?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har svårt att tro att jag kan höra någon skillnad mot andra snören faktiskt, men jag har några st i 1000:- klassen man skulle kunna jämföra med kanske :)

#50

Postad 08 oktober 2007 - 22:10

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Väl snickrat, förresten, Martin. Hur lång tid tog det att snickra 7 kablar (14 kontakter)?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.