Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken förstärkare behöver jag? Enklaste möjliga 5.1 med 4k / HDMI 2.1 pass

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 november 2020 - 08:51

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jag har en väldigt enkel liten hemmabio, den består av en Epson TW7400 projektor, ett Playstation 5, ett gammalt och litet Harmon Kardon 5.1 system (enbart små satteliter) och en gammal Onkyo 5.1 förstärkare. 

 

Nu i samband med att jag köpte in PS5 inser jag att min förstärkare inte har HDMI 2.X / 4k passthrough och jag vill därmed uppgradera. 

 

Nu till min fråga, vilken förstärkare / egenskaper behöver jag? Tar tacksamt emot alla typer av tips på vad jag bör tänka på etc. Det egentligen viktigaste för mig just nu är att hålla priset nere och bara betala för det jag absolut behöver. 

 

Jag kan absolut inget om förstärkare men vad jag tänker mig finns det absolut ingen dedikerad 5.1 förstärkare som skulle ha problem att driva mitt lilla 5.1 system. För utgångar vill jag ha  2-3 HDMI in och 1 HDMI ut + de vanliga för 5.1 ljudsystemet.

 

Om någon till och med kan peka på en annons här på forumet vore det toppen, bor i Göteborg. 



#2

Postad 30 november 2020 - 11:19

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 1

Jag har en väldigt enkel liten hemmabio, den består av en Epson TW7400 projektor, ett Playstation 5, ett gammalt och litet Harmon Kardon 5.1 system (enbart små satteliter) och en gammal Onkyo 5.1 förstärkare.

Nu i samband med att jag köpte in PS5 inser jag att min förstärkare inte har HDMI 2.X / 4k passthrough och jag vill därmed uppgradera.

Nu till min fråga, vilken förstärkare / egenskaper behöver jag? Tar tacksamt emot alla typer av tips på vad jag bör tänka på etc. Det egentligen viktigaste för mig just nu är att hålla priset nere och bara betala för det jag absolut behöver.

Jag kan absolut inget om förstärkare men vad jag tänker mig finns det absolut ingen dedikerad 5.1 förstärkare som skulle ha problem att driva mitt lilla 5.1 system. För utgångar vill jag ha 2-3 HDMI in och 1 HDMI ut + de vanliga för 5.1 ljudsystemet.

Om någon till och med kan peka på en annons här på forumet vore det toppen, bor i Göteborg.

Sony brukar ha prisvärda förstärkare. Kör själv med Yamaha idag, men har haft Sony tidigare och de är helt ok tycker jag.

Redigerat av Samplehead, 30 november 2020 - 11:20.


#3

Postad 30 november 2020 - 13:15

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Sony brukar ha prisvärda förstärkare. Kör själv med Yamaha idag, men har haft Sony tidigare och de är helt ok tycker jag.

Tack för tipset, har en förkärlek till Sony sedan tidigare så lätt att luta dit, jag fortsätter hålla koll på blocket.

 

Men är det någon som kan tipsa om vilka funktioner / styrkor jag gärna vill se i en receiver? Det enda jag tänker på just nu är 4k HDMI passthrough för det r vad jag saknar men finns ju mer saker att tänka på.

 

Exempel nedan två förstärkare, hittar den undra begagnad för 2000kr och den övre ny för 3000kr. Vad är det bättre köpet och vad är det jag bör jämföra mellan det två?

 

 

Sony STR-DH590 - Finns på Elgiganten för 2990kr

https://www.elgigant...agare-str-dh590

 

Sony STR-DN1040 - Finns på blocket för 2200kr

https://www.cnet.com...r-dn1040/specs/



#4

Postad 30 november 2020 - 16:50

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 1

En möjlig budgetlösning är att behålla den receiver du har och köpa en sån här:

 

https://www.marmitek...udio-extractor/

 

Då kopplar du PS5an till den och tar sedan ut ljudet via receivern och bilden direkt till den andra HDMI-ingången på projen.

 

Mvh,

  Ingvar 



#5

Postad 30 november 2020 - 19:18

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Mycket intressant Ingvar, jag har idag en enkel hdmi splitter enligt nedan men får inte rätt till det i förstärkaren. Oklart varför men den du länkar till, funkar den out the box enkelt?

Hittade splittern du länkade till på Amazon med något mixade betyg, ska läsa igenom lite senare.

https://www.webhalle...-HDCP-2-2-svart

https://www.amazon.s...=8-1&th=1&psc=1

Redigerat av Velon, 30 november 2020 - 19:28.


#6

Postad 07 december 2020 - 11:54

Velon
  • Velon
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

En möjlig budgetlösning är att behålla den receiver du har och köpa en sån här:

 

https://www.marmitek...udio-extractor/

 

Då kopplar du PS5an till den och tar sedan ut ljudet via receivern och bilden direkt till den andra HDMI-ingången på projen.

 

Mvh,

  Ingvar 

 

Har köpt en Marmitek splitter nu som ska komma i veckan, ska testa och se om den löser mitt problem annars blir det en retur. Återkommer här med besked hur det gick. Tack för tipset!

 

Edit efter leverans - Fick hem Marmitek splittern nu och den funkar utmärkt, 4K bild ut till projektorn och 5.1 dolby till förstärkaren från min PS5. Löste problemet bättre än jag trodde och slipper både köpa och installera ny förstärkare. Stort tack för tipset!


Redigerat av Velon, 13 december 2020 - 22:08.


#7

Postad 22 december 2020 - 14:49

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Har köpt en Marmitek splitter nu som ska komma i veckan, ska testa och se om den löser mitt problem annars blir det en retur. Återkommer här med besked hur det gick. Tack för tipset!

 

Edit efter leverans - Fick hem Marmitek splittern nu och den funkar utmärkt, 4K bild ut till projektorn och 5.1 dolby till förstärkaren från min PS5. Löste problemet bättre än jag trodde och slipper både köpa och installera ny förstärkare. Stort tack för tipset!

 

Ledsen att jag inte svarade tidigare, jag såg inte ditt inlägg förrän nu. Kul att det funkade för dig! 

Mvh,

 Ingvar


Redigerat av ingvar, 22 december 2020 - 14:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.