Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

8-5 = galenskap?

198 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 januari 2011 - 16:22

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Det är en stor trend i Sverige att gnälla och känna avundsjuka men undantagen (de som kanske borde gnälla) kanske är fler än vad de flesta tror.

Nu vet jag inte hur pålitliga siffrorna är men

Ca 350 000 personer arbetslösa
http://www.scb.se/Pa...____305535.aspx

Ca 50 000 lediga jobb inom privata sektorn (offentliga har jag inte en aning om men vi gissar på 5-10 000 jobb där, jag kan dock ha jättefel)
http://www.scb.se/Pa...t____69592.aspx

Dessa siffror innebär i så fall att en stor del av befolkningen helt enkelt inte får plats på arbetsmarknaden oavsett om man har en bra utbildning eller inte. Att folk då kan gnälla på hur orättvist samhället kan vara har jag full förståelse för. Dock ligger man fortfarande i stor skuld själv om man inte går in för och gör allt i sin makt för att lyckas (vilket ändå kanske inte är nog).

#102

Postad 07 januari 2011 - 17:26

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Det är en stor trend i Sverige att gnälla och känna avundsjuka men undantagen (de som kanske borde gnälla) kanske är fler än vad de flesta tror.

Nu vet jag inte hur pålitliga siffrorna är men

Ca 350 000 personer arbetslösa
http://www.scb.se/Pa...____305535.aspx

Ca 50 000 lediga jobb inom privata sektorn (offentliga har jag inte en aning om men vi gissar på 5-10 000 jobb där, jag kan dock ha jättefel)
http://www.scb.se/Pa...t____69592.aspx

Dessa siffror innebär i så fall att en stor del av befolkningen helt enkelt inte får plats på arbetsmarknaden oavsett om man har en bra utbildning eller inte. Att folk då kan gnälla på hur orättvist samhället kan vara har jag full förståelse för. Dock ligger man fortfarande i stor skuld själv om man inte går in för och gör allt i sin makt för att lyckas (vilket ändå kanske inte är nog).

Fina siffror men vad vill du ha sagt med dessa, att folk inte bör satsa på någon utbildning? Ska man hålla på och säga kanske hela tiden så kan man lika gärna sitta hemma och glo på väggen.

"Kanske jag ändå inte får jobb trots utbildning, varför ska jag då slösa flera år av mitt liv och kämpa?"
"Kanske är det bättre att ta ett jobb utan utbildning, det kanske ger lika mycket lön"
"Kanske är det bättre att inte köpa en bil, för det kanske kostar pengar att om jag krockar"
"Kanske kommer jag att träffas av en komet om jag går ut ur huset"
"Kanske det är bättre att sitta hemma och glo på väggen, för då känner jag mig säker"

Ja, ni fattar vinken. Jag tycker att man ska gå någon utbildning, behöver inte vara lång men någon utbildning som ger ett någorlunda bra jobb. Ska folk hålla på och titta på siffror från SCB hela tiden så säger jag lycka till med era liv!

Kanske blir nästa trend att folk ska vara outbildade, vem vet? :)

#103

Postad 07 januari 2011 - 21:36

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Efterfrågan på arbetskraft skiljer sig från bransch till bransch. Man kan försöka tolka framtiden och gissa hur det kommer se ut om 3-4 år och då se till att man gått ut en utbildning som ger en möjlighet att ta jobb då men det behövs lite tur på vägen. Det kan vara så att branschen går dåligt just när man kommer ut och vad händer då? Kanske man får ta något annat skit jobb så länge, vad händer om man jobbar med detta "skit" jobb i 1-2 år? Kommer man kunna komma in i branschen senare?

Att bara säga att alla måste ha utbildning så att de kan få bra jobb låter lite fel. Vem ska då göra de jobb som inte kräver utbildning men som behöver göras? de så kallade "skit" jobben? Visst det finns en del som trivs bra med dessa jobb men tyvärr får man oftast räkna med lite skitjobb i sitt liv.

Men säg att vi skulle tvinga på alla en utbildning för att man anser att det ger ett bättre liv, hur kommer arbetsmarknaden då se ut? Självklart kan en bransch bli mättade och vad händer då? Kommer din kompetens från högskolan räcka för att få ett jobb?

Nja, huvudsaken är att man riktar in sig på något som man gillar oavsett om det är skit jobb eller inte. Sen handlar det mesta om tur för att hitta en arbetsplats som man trivs på. När man väl hittat jobbet man trivs med så är det inte häller några problem att jobba 8 timmar om dagen.

Om det nu är så att man som person inte vill jobba 8 timmar om dagen då kan man alltid sikta in sig på att jobba deltid. Självklart vill det till att man då har lyckats få tag i en bransch som betalar bra nog för att man ska kunna överleva på deltid.

Jag vill påstå att man har fruktansvärt många val, det gäller bara att välja vad som passar en och bruka allvar med att komma dit man vill. Kör man fast någonstans ex inte har betyg till att komma in på den där utbildning då har man oftast tyvärr sig själv att skylla. Man kan prova komvux men fungerar inte det ihäller och man inte har turen att åka på ett bananskal in i arbetslivet man söker så får man så klart prioritera om och se om det finns något annat som kan passa så länge. Kanske ens liv ser ut på ett annat vis om 5-10 år och då kan man kanske man har möjlighet att komma närmare sitt mål.

Förutom erfarenhet inom ämnet så ska man definitivt inte underskatta kontaktnätet. Med hjälp av ett bra kontakt nät inom rätt ämne så kan man åka ganska långt på bananskalet utan att behöva lägga ner en massa förarbete.

Men som sagt antingen en bra vilja eller en hel del tur.

#104

Postad 07 januari 2011 - 23:27

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Tyvärr är verkligheten inte alltid lika enkel, du får inte per automatik ett jobb bara för att du har en bra utbildning. Oavsett vilket finns det väldigt många därute som har utbildningar vi andra bara kan drömma om men som tyvärr inte kan få ett "vettigt" jobb för det.

Vi tar en liten fundering bara; Samtliga ungdomar nu och i all framtid högutbildar sig, går klart hela sin skolgång med toppbetyg och hoppar inte av, kommer då ingen att jobba på MCdonald´s, städare, äldervården, postsorterare mm? Jovisst måste dessa yrken finnas kvar och ingångslönen är densamma oavsett om du har IG eller MVG som merit, superjobben med superlönen är begränsade så ja du kan inte alltid som individ välja ditt eget yrke utan ibland får man tacka och ta emot vad som finns. Dagens mänsklighet förökar sig mer än vad det tillkommer jobb så jag tror till och med att en del får bli arbetslösa oavsett om dem vill det eller inte.


McDonalds och Posten är utmärkta extra jobb för de som pluggar eller väntar något/några innan de fortsätter till högre studier. Det är jobb som aldrig kommer sakna arbetskraft även om 100% av befolkningen läste vidare på universitet eller högskola. Såvida inte hela Sverige går med på att inte släppa in en kotte till innanför gränserna och slutar skaffa barn. Men det är knappast troligt.

I övrigt tycker jag att man inte har rätt att gnälla över sin situation om den ser ut som den gör genom dina val. Alla kan exempelvis studera på högskola eller universitet i Sverige, inga undantag. Sen finns det förstås yttre omständigheter som leder till att man inte kan få jobb etc. Då kan man möjligtvis ha lite rätt att gnälla, men det leder ändå inte till någonting, så se till att göra någonting produktivt istället.

#105

Postad 07 januari 2011 - 23:44

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Fina siffror men vad vill du ha sagt med dessa, att folk inte bör satsa på någon utbildning? Ska man hålla på och säga kanske hela tiden så kan man lika gärna sitta hemma och glo på väggen.

Ja, ni fattar vinken. Jag tycker att man ska gå någon utbildning, behöver inte vara lång men någon utbildning som ger ett någorlunda bra jobb. Ska folk hålla på och titta på siffror från SCB hela tiden så säger jag lycka till med era liv!


Hejsan King D,

Självklart ska man studera och skaffa sig en så pass bra utbildning som möjligt, jag skrev "Dock ligger man fortfarande i stor skuld själv om man inte går in för och gör allt i sin makt för att lyckas", jag anser bara att det ofta är väldigt lätt att säga/skriva "skyll Er själva", "plugga så löser sig allt", "du kan tjäna precis vad du vill", "sluta gnäll" mm. Verkligheten ser som sagt annorlunda ut och det finns faktiskt dem som helt enkelt inte lyckas även med en utbildning och dem behöver kanske ibland få gehör istället för nedlåtande :lol:

Du skriver "Ska folk hålla på och titta på siffror från SCB hela tiden så säger jag lycka till med era liv" vilket jag anser vara riktat mot mig eftersom jag tog med uppgifterna. Det gör inget dock eftersom tack vare denna tråd var det första gången i mitt liv som jag sökte statistik på SCB :) (och jag trodde faktiskt inte det var så illa som siffrorna visade :) ). Jag har personligen turen att ha ett underbart jobb med en relativt bra lön men för det lyssnar jag och faktiskt känner för de som har det tufft. Den enskilda individen är inte alltid orsaken till missär.

#106

Postad 08 januari 2011 - 00:07

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

McDonalds och Posten är utmärkta extra jobb för de som pluggar eller väntar något/några innan de fortsätter till högre studier. Det är jobb som aldrig kommer sakna arbetskraft även om 100% av befolkningen läste vidare på universitet eller högskola. Såvida inte hela Sverige går med på att inte släppa in en kotte till innanför gränserna och slutar skaffa barn. Men det är knappast troligt.

I övrigt tycker jag att man inte har rätt att gnälla över sin situation om den ser ut som den gör genom dina val. Alla kan exempelvis studera på högskola eller universitet i Sverige, inga undantag. Sen finns det förstås yttre omständigheter som leder till att man inte kan få jobb etc. Då kan man möjligtvis ha lite rätt att gnälla, men det leder ändå inte till någonting, så se till att göra någonting produktivt istället.




Håller helt med dig till 100% ang McDonalds och Posten, jag tog det som ett exempel eftersom King D skrev " Men den som inte kämpar och går någon utbildning, och istället börjar jobba på McDonald's efter gymnasiet får ju ta konsekvenserna senare i livet. Kanske är lönen tillräcklig när de var så unga men senare kommer de att inse vilket misstag de förmodligen gjort, och att en utbildning skulle ha varit värd att gå." förstå då hur hans syn på vårt samhälle måste vara :)

Två saker till dig bara;

"I övrigt tycker jag att man inte har rätt att gnälla över sin situation om den ser ut som den gör genom dina val". Mina val, har jag skrivit om olika val?


" Sen finns det förstås yttre omständigheter som leder till att man inte kan få jobb etc. Då kan man möjligtvis ha lite rätt att gnälla, men det leder ändå inte till någonting, så se till att göra någonting produktivt istället". Menar du så att om SCB´s siffror stämmer kan potentiellt 350 000 få jobb och lön bara genom att göra något produktivt?


Jag tror nog vi alla drabbats någon gång av en form av tunnelseende, jag med. Men efter en tid tillbaka har jag faktiskt sett den del av vår tillvaro (som ingen vill kännas vid) som är verkligheten för många och då fått en helt annan värdering.

#107

Postad 08 januari 2011 - 00:13

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Håller helt med dig till 100% ang McDonalds och Posten, jag tog det som ett exempel eftersom King D skrev " Men den som inte kämpar och går någon utbildning, och istället börjar jobba på McDonald's efter gymnasiet får ju ta konsekvenserna senare i livet. Kanske är lönen tillräcklig när de var så unga men senare kommer de att inse vilket misstag de förmodligen gjort, och att en utbildning skulle ha varit värd att gå." förstå då hur hans syn på vårt samhälle måste vara :)

Två saker till dig bara;

"I övrigt tycker jag att man inte har rätt att gnälla över sin situation om den ser ut som den gör genom dina val". Mina val, har jag skrivit om olika val?


" Sen finns det förstås yttre omständigheter som leder till att man inte kan få jobb etc. Då kan man möjligtvis ha lite rätt att gnälla, men det leder ändå inte till någonting, så se till att göra någonting produktivt istället". Menar du så att om SCB´s siffror stämmer kan potentiellt 350 000 få jobb och lön bara genom att göra något produktivt?


Jag tror nog vi alla drabbats någon gång av en form av tunnelseende, jag med. Men efter en tid tillbaka har jag faktiskt sett den del av vår tillvaro (som ingen vill kännas vid) som är verkligheten för många och då fått en helt annan värdering.


Nej, jag talar inte om dina val. Med "I övrigt" menas, sådant som inte är kopplat till citeringen. Och ja, potentiellt så kan 350 000 människor få jobb genom att göra någonting produktivt. Det är inte samma sak som att det kommer att ske, men potentialen finns.

#108

Postad 08 januari 2011 - 00:15

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Man kan avancera och få fet lön inom nästan alla yrken. Om man vill.
Själv har jag ökat min lön med 12000 i månaden på knappt 5 år genom hårt arbete.
Det är inställningen det är fel på i Sverige. Finns ingen yrkesstolthet. Det finns inga skitjobb anser jag.

Å andra sidan hade alla jobbat hårt så hade det blivit svårare för mig också så jag ser gärna att svenskarna fortsätter att göra ett mediokert jobb :)

En annan sak. Alla har exakt samma möjligheter till utbildning i Sverige. Utbildning är gratis.
Det är extremt sällsynt på den här planeten så det är en skyldighet att ta del av det anser jag.

#109

Postad 08 januari 2011 - 00:32

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Man kan avancera och få fet lön inom nästan alla yrken. Om man vill.


:) Det där var roligt :lol: . Har du ens jobbat inom vården, älderomsorgen, polis, brandkår, lager, chaufför, länstrafiken, barnomsorg, butik, listan kan göras väldigt lång. Fast i och för sig så kanske dessa yrken inte är så vanliga :) Jag kan nog garantera att majoriteten av de anställda inom de yrken jag nämnt sliter nog arslet av sig men får inte mer i lön ändå.

#110

Postad 08 januari 2011 - 00:54

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

:) Det där var roligt :lol: . Har du ens jobbat inom vården, älderomsorgen, polis, brandkår, lager, chaufför, länstrafiken, barnomsorg, butik, listan kan göras väldigt lång. Fast i och för sig så kanske dessa yrken inte är så vanliga :) Jag kan nog garantera att majoriteten av de anställda inom de yrken jag nämnt sliter nog arslet av sig men får inte mer i lön ändå.


Nästan alla skrev jag. Kommunala yrken ska man skippa. Kommunerna/landstingen är snåla som fan med lönerna.

Redigerat av Unregistereddc471864, 08 januari 2011 - 00:54.


#111

Postad 08 januari 2011 - 01:03

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Hejsan King D,

Självklart ska man studera och skaffa sig en så pass bra utbildning som möjligt, jag skrev "Dock ligger man fortfarande i stor skuld själv om man inte går in för och gör allt i sin makt för att lyckas"...

Hejsan Sucramg,

Jag håller med dig totalt, vet inte hur jag kunde missa den meningen, för det är PRECIS så jag tycker. Man ska göra allt i sin makt för att lyckas, och lyckas man inte, ja då kan man inte göra mycket om man nu redan gjort allt i sin makt och verkligen försökt.

Du skriver "Ska folk hålla på och titta på siffror från SCB hela tiden så säger jag lycka till med era liv" vilket jag anser vara riktat mot mig eftersom jag tog med uppgifterna.

"...lycka till med era liv" var inte riktat till just dig, det var riktat till dom som är rädda och oroliga för allt och inte vågar/vill gå någon utbildning för att de tror att de ändå inte kommer att få nåt bra jobb...enligt siffrorna från SCB.

Jag har personligen turen att ha ett underbart jobb med en relativt bra lön men för det lyssnar jag och faktiskt känner för de som har det tufft.

Det du säger här heter empati och det kan man absolut ha för människor som har det tufft. Det har jag med. Så empati är en sak och att säga att människor som inte gjort allt i sin makt för att lyckas (gå en utbildning) får skylla sig själva är en annan sak.

Får jag fråga dig en sak; när du säger "Jag har personligen haft turen att ha ett underbart jobb..." Är det 100% tur eller har du faktiskt kämpat lite själv? Det är en kuggfråga, du behöver inte skriva svaret här men du kommer att förstå klart och tydligt vad jag menar när du svarat denna fråga.

#112

Postad 08 januari 2011 - 01:06

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Nästan alla skrev jag. Kommunala yrken ska man skippa. Kommunerna/landstingen är snåla som fan med lönerna.


Sorry,
Eftersom du skrev "nästan alla" ville jag j----s lite (hoppas det var ok :) ). Jobbar själv inom privata sektorn och ja, där är det enklare att avancera på lönestegen om man sliter men jag tycker (kan ha fel, har inte kollat statistik :) ) majoriteten av jobben finns inom just kommun och landsting (därav min respons på ditt inlägg).

#113

Postad 08 januari 2011 - 01:19

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Får jag fråga dig en sak; när du säger "Jag har personligen haft turen att ha ett underbart jobb..." Är det 100% tur eller har du faktiskt kämpat lite själv? Det är en kuggfråga, du behöver inte skriva svaret här men du kommer att förstå klart och tydligt vad jag menar när du svarat denna fråga.



Jag förstår dig till fullo och jag svarar gärna.

Att jag fick mitt jobb (snart 14 år sedan, trogen tjänare :) ) berodde på tur, en familjemedlem tipsade företaget om mig (inte direkt välutbildad må jag säga dock tre år på gymnasiet) och ja jag fick jobbet på grund av familjemedlemmen. Jag klev in och hamnade på en bruttolön ca 3K under fackets krav på minimilön, jag bodde hemma i början av min anställning så jag tänkte inte mer på det då. Oavsett lön så har jag faktiskt alltid älskat mitt arbete, och ja jag har slitit (kanske enklare att slita när man verkligen brinner för det man sliter för) och med tiden klivit högre och högre på stegen för utveckling. Jag måste även säga att jag faktiskt haft turen att ha en underbar chef som låtit mig utvecklas.

#114

Postad 08 januari 2011 - 02:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Detta är det jag tycker, vare sig det låter okunnigt eller inte.

Vad menar du med att alla inte har den möjligheten. Dvs. att de inte hade bra betyg och inte kunde gå en bra utbildning eller vad menar du?

Jag vet att det inte är så lätt som det låter, men jag skrev det jag tyckte i sin helhet, the big picture. Men vilken forskning är det du hänvisar till? Bara undrar, försöker inte säga emot. :)



Alla har inte den ekonomiska möjligheten, eller den sociala möjligheten, eller det "arv" för att plugga. Det finns mängder av studier och undersökningar om detta. Det handlar mycket om miljön man växer upp i, att växa upp i en arbetarklassmiljö minska chanserna rejält för vidare studier.

#115

Postad 08 januari 2011 - 02:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

För om jobben utan utbildning vore så bra avlönat så varför i hela friden skulle någon slösa flera år av sitt liv och kämpa med en svår utbildning?



Där jag jobbar så kan man tjäna 400-480K per år utan någon direkt utbildning, även om dom föredrar en viss utbildning. Själv så pluggar jag till ett jobb som ger ger ungefär samma i brutto som jag nu har i netto.

#116

Postad 08 januari 2011 - 02:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Dessa siffror innebär i så fall att en stor del av befolkningen helt enkelt inte får plats på arbetsmarknaden oavsett om man har en bra utbildning eller inte. Att folk då kan gnälla på hur orättvist samhället kan vara har jag full förståelse för. Dock ligger man fortfarande i stor skuld själv om man inte går in för och gör allt i sin makt för att lyckas (vilket ändå kanske inte är nog).



Det måste finnas en viss del arbetslöshet, för annars blir marknaden för statisk. En viss rörelse är av godo.


I övrigt tycker jag att man inte har rätt att gnälla över sin situation om den ser ut som den gör genom dina val. Alla kan exempelvis studera på högskola eller universitet i Sverige, inga undantag. Sen finns det förstås yttre omständigheter som leder till att man inte kan få jobb etc. Då kan man möjligtvis ha lite rätt att gnälla, men det leder ändå inte till någonting, så se till att göra någonting produktivt istället.



Igen, du förenklar saker som du bevisligen har dålig insikt i. Mitt tips är att läsa mer om detta.

#117

Postad 08 januari 2011 - 17:39

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Alla har inte den ekonomiska möjligheten, eller den sociala möjligheten, eller det "arv" för att plugga. Det finns mängder av studier och undersökningar om detta. Det handlar mycket om miljön man växer upp i, att växa upp i en arbetarklassmiljö minska chanserna rejält för vidare studier.

Du får det att låta som raketforskning.

Vi pratar om att läsa vidare här, vill man inte läsa vidare och tror att man kommer att hitta ett bra jobb med bra lön i alla fall, så varsågod - inget som hindrar dig. Men man har bättre förutsättningar för att hitta ett bra jobb om man har en utbildning SÅKLART (Observera dock --> förutom undantagen(SÅKLART!))

Där jag jobbar så kan man tjäna 400-480K per år utan någon direkt utbildning, även om dom föredrar en viss utbildning. Själv så pluggar jag till ett jobb som ger ger ungefär samma i brutto som jag nu har i netto.

Grattis du tjänar 40000:-/månad men grattis igen, du är ett undantag!

Och som sagt så finns undantag i ALLT! Så när jag säger att varför ska folk slösa flera år av sitt liv och kämpa med en svår utbildning om jobben utan utbildning vore så bra avlönat så menar jag I REGEL. INTE alltid! Därav är du, likt många andra, ett undantag!

#118

Postad 08 januari 2011 - 17:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du får det att låta som raketforskning.

Vi pratar om att läsa vidare här, vill man inte läsa vidare och tror att man kommer att hitta ett bra jobb med bra lön i alla fall, så varsågod - inget som hindrar dig. Men man har bättre förutsättningar för att hitta ett bra jobb om man har en utbildning SÅKLART (Observera dock --> förutom undantagen(SÅKLART!))



Varför diskuterar du om saker som du inte har någon koll på? Ja, vi snackar om att läsa vidare och det finns en anledning varför inte alla gör det. DU kanske borde läsa lite mer, innan du för en diskussion om saker du inte har koll på. Eftersom jag har studerat en hel del om detta så har jag på fötterna, vart är din grund?

#119

Postad 08 januari 2011 - 18:41

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Varför diskuterar du om saker som du inte har någon koll på? Ja, vi snackar om att läsa vidare och det finns en anledning varför inte alla gör det. DU kanske borde läsa lite mer, innan du för en diskussion om saker du inte har koll på. Eftersom jag har studerat en hel del om detta så har jag på fötterna, vart är din grund?

Bra taktik, bra taktik. Försök att vara lite mer konkret nästa gång och kom inte med "Du-är-dum-taktiken".

Vad babblar du om, saker som jag inte har koll på? Jag har koll på mina egna åsikter och det är just om dom jag skriver. Och jag tycker fortfarande att oftast man är herre över sin egen situation, går man ingen utbildning så får man skylla sig själv om man inte får ett bra jobb med vettig lön. Får du trots ingen utbildning ett bra jobb med en vettig lön så grattis - du är ett sk. undantag!

Och vad är det jag ska läsa lite mer om? Statistiken från SCB? Vi använder vårt sunda förnuft här, och om du har ett sk. SUNT förnuft så förstår även DU att man har bättre förutsättningar för att få ett bra jobb om man har en utbildning. SEN finns det alltid undantag men det är INTE dessa vi diskuterar här. Hoppas det har kommit fram!

Och eftersom du studerat en hel del om detta så varsågod och berätta nåt vettigt. Kom bara inte och säg att "Men det finns folk med amputerade ben som inte kan jobba som spinninginstruktör, så dom hade inget val" Inga såna dumma undantagskommentarer tack. Jag kanske lär mig nåt trots allt.

#120

Postad 08 januari 2011 - 20:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Till skillnad från dig så har jag pluggad om detta på universitet. Det finns enormt mycket forskning och studier kring detta och det är ABSOLUT inte så förenklat som du säger.

#121

Postad 08 januari 2011 - 20:04

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Igen, du förenklar saker som du bevisligen har dålig insikt i. Mitt tips är att läsa mer om detta.


Ett typiskt icke svar, typiskt för någon som vill verka förstå sig på någonting dom inte förstår sig på.

#122

Postad 08 januari 2011 - 20:55

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Till skillnad från dig så har jag pluggad om detta på universitet. Det finns enormt mycket forskning och studier kring detta och det är ABSOLUT inte så förenklat som du säger.

Du har pluggat om detta på universitetet, vad bra, grattis! Men varför upprepar du dig? Du har redan sagt att det finns mycket forskning om detta, därför sa jag att du skulle komma med något konkret så jag kanske lär mig nåt istället för att låta mig prata om något jag inte kan något om, var det inte det du sa?

För övrigt så låter det ganska ironiskt att du gått en utbildning på universitet där du läser om varför folk inte utbildar sig - vilken paradox...bara en tanke.

Ett typiskt icke svar, typiskt för någon som vill verka förstå sig på någonting dom inte förstår sig på.

Och han svarar ju inte på det sättet en gång utan flera gånger. Vi får se om han kommer med något konkret nån gång...kanske efter att han googlat lite. ;)

#123

Postad 08 januari 2011 - 21:33

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Där jag jobbar så kan man tjäna 400-480K per år utan någon direkt utbildning, även om dom föredrar en viss utbildning. Själv så pluggar jag till ett jobb som ger ger ungefär samma i brutto som jag nu har i netto.

Kommunalpolitiker? ;)

#124

Postad 08 januari 2011 - 23:33

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Kommunalpolitiker? ;)

Hahaha ;)

#125

Postad 09 januari 2011 - 00:32

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Hursomhelst så är ju det totala löneläget per anställd detsamma... oavsett utbildning.

Ponera att vi har 5 000 000 arbetande i sverige som tillsammans tjänar 150 000 000 000 i månaden (30ksek/månad/person för att göra det lätt att räkna)

om nu plötsligt alla outbildade utbildar sig till civilingenjörer, kommer då lönerna att helt mirakulöst hamna på 40ksek/person/månad?

(Svaret är: Nej, det fattas då ca 50 000 000 000 SEK per månad för företag och landsting och kommuner att få ihop det.) (Det är väl iofs vad topp 100 tillsammans gör per månad i Sverige, så de kan väl dela med sig ;))

#126

Postad 09 januari 2011 - 01:09

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
För att återgå lite till trådskaparens syfte "8-5 = galenskap"

Hur länge sover Ni?

Vardagarna för mig blir det i snitt 5-6 timmar, har varit så och kommer nog vara så ett tag framöver.

Både jag och frugan har ett 8-17 jobb, när vi kommer hem är det full rulle med mat, disk, tvätt men samt vara ungarna till lags (3st). Efter ca 22:00 kan man säga att det börjar lugna ner sig och då blir det "min" tid, antingen dator eller film vilket resulterar i att jag mer sällan somnar innan kl 01:00. I och för sig så "unnar" jag mig lite tid då jag läser godnatt saga för minstingen för då slocknar jag så gott som alltid ;) fast då kan jag inte somna om när jag vaknar vid 00:00 ;)

#127

Postad 09 januari 2011 - 01:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Du har pluggat om detta på universitetet, vad bra, grattis! Men varför upprepar du dig? Du har redan sagt att det finns mycket forskning om detta, därför sa jag att du skulle komma med något konkret så jag kanske lär mig nåt istället för att låta mig prata om något jag inte kan något om, var det inte det du sa?


Alakoski, S & Nielsen, K (red). Tala om klass
Giddens, A. Sociologi.

Är en bra början.


För övrigt så låter det ganska ironiskt att du gått en utbildning på universitet där du läser om varför folk inte utbildar sig - vilken paradox...bara en tanke.


Va? Varför skulle det vara en paradox? Vet du vad ordet betyder? Om jag ska utbilda mig för att kunna förstå människor som har det svårt så är det ju bra att förstå hela deras situation.


Och han svarar ju inte på det sättet en gång utan flera gånger. Vi får se om han kommer med något konkret nån gång...kanske efter att han googlat lite. ;)


Till skillnad mot dig så vet jag vad jag snackar om. Men du kan ju dra fram vilka studier mm som talar för dina påstående. Vore intressant att se.

Ett typiskt icke svar, typiskt för någon som vill verka förstå sig på någonting dom inte förstår sig på.



Det var ett passande svar. Speciellt till någon som tror man vet något men har ingen aning om det alls.

#128

Postad 09 januari 2011 - 01:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Stora sociala skillnader bland unga i högskolan

Bland ungdomar i åldern 25 år och yngre är det stora sociala skillnader när det gäller högskolestudier. 70 procent av barnen till högre tjänstemän har börjat på högskolan vid 25 års ålder, medan motsvarande siffra för barn till ej facklärda arbetare bara är 25 procent.


http://www.scb.se/Pa...____187598.aspx

#129

Postad 09 januari 2011 - 02:11

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Stora sociala skillnader bland unga i högskolan

Bland ungdomar i åldern 25 år och yngre är det stora sociala skillnader när det gäller högskolestudier. 70 procent av barnen till högre tjänstemän har börjat på högskolan vid 25 års ålder, medan motsvarande siffra för barn till ej facklärda arbetare bara är 25 procent.


http://www.scb.se/Pa...____187598.aspx



Nej nu blev det ju SCB igen ;)

Min far var inom normen för "högre tjänstemän" men jag har ingen högskola, men vem tror Ni i min familj som efter lumpen gav mig ca 25 kuvert men föradresserade företag och sa åt mig att söka jobb ;) (inte jag i alla fall) :lol:

Det är många år sedan dess nu.

#130

Postad 09 januari 2011 - 02:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Exakt vad vill du få fram med ditt inlägg? ;)

#131

Postad 09 januari 2011 - 02:27

Unregistered3fe1e3ce
  • Unregistered3fe1e3ce
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Exakt vad vill du få fram med ditt inlägg? ;)


När jag tidigare länkade till SCB skrev King D "Ska folk hålla på och titta på siffror från SCB hela tiden så säger jag lycka till med era liv!", jag tyckte då det var lite humor när jag såg din länk ;)

Redigerat av Unregistered3fe1e3ce, 09 januari 2011 - 02:27.


#132

Postad 09 januari 2011 - 02:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
hehe ja, vad ska man säga ;)

#133

Postad 09 januari 2011 - 03:07

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
EDIT:
Bör man inte vara en god människo-kännare för att bli en duktig socionom?

Beklagar O.T...
Men valet var att antingen stå ut med att r-ven spricker eller skriva en kort O.T. kommentar ;) ...

Redigerat av GuessWho, 09 januari 2011 - 13:14.


#134

Postad 09 januari 2011 - 03:09

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Alakoski, S & Nielsen, K (red). Tala om klass
Giddens, A. Sociologi.

Är en bra början.

Inte för att jag kommer att läsa den men tack! Hoppas bara att du läst den och inte googlat fram vilken bok som helst. Får jag fråga vad det är för utbildning du läst/läser?

Va? Varför skulle det vara en paradox? Vet du vad ordet betyder? Om jag ska utbilda mig för att kunna förstå människor som har det svårt så är det ju bra att förstå hela deras situation.

Ja, jag vet vad det ordet paradox betyder men jag hänger inte med riktigt om vad du utbildar dig till. Är det till psykolog eller läser du en kurs om varför folk inte utbildar sig...det är en enorm skillnad där.

För är det en fjuttig liten kurs om varför folk inte utbildar sig så är det en paradox. Läser du däremot till psykolog så är det en annan sak.

Till skillnad mot dig så vet jag vad jag snackar om. Men du kan ju dra fram vilka studier mm som talar för dina påstående. Vore intressant att se.

Lol, snacka om att gå med näsan högt i vädret. Ok, jag vet inte vad jag pratar om. Men om inte jag vet vad jag själv tycker vem ska då veta det?

Och vem har sagt att detta är påståenden? Det är sunt förnuft och det är vad jag TYCKER. Gillar du inte vad jag tycker så behöver du inte bry dig om det

Det var ett passande svar. Speciellt till någon som tror man vet något men har ingen aning om det alls.

Du har fortfarande tills nu inte sagt något konkret. Det enda du kommit med är titeln på en bok, inte så svårt att hitta böcker på google. Om du skulle ha haft lite logiskt tänkande så skulle du dessutom veta att chansen är väldigt liten för att någon här på forumet ska gå och köpa boken du länkar till och läsa den!

Skriv istället något konkret som du lärt dig på din utbildning och sluta tjata om att vi inte vet något och att du vet allt så kanske vi dumma lär oss något från dig. Vill du inte skriva något konkret så sluta svamla i överhuvudtaget.

#135

Postad 09 januari 2011 - 03:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Inte för att jag kommer att läsa den men tack! Hoppas bara att du läst den och inte googlat fram vilken bok som helst. Får jag fråga vad det är för utbildning du läst/läser?



Hur ska man kunna ta dig seriöst när du inte har någon grund för det du säger och inte är intresserad att lära dig något om det?
Socionom 210 hp


Ja, jag vet vad det ordet paradox betyder men jag hänger inte med riktigt om vad du utbildar dig till. Är det till psykolog eller läser du en kurs om varför folk inte utbildar sig...det är en enorm skillnad där.

För är det en fjuttig liten kurs om varför folk inte utbildar sig så är det en paradox. Läser du däremot till psykolog så är det en annan sak.


Som socionom så behöver jag den kunskapen.


Och vem har sagt att detta är påståenden? Det är sunt förnuft och det är vad jag TYCKER. Gillar du inte vad jag tycker så behöver du inte bry dig om det



Exakt VAD är sunda förnuftet? Om det inte stämmer överens med verkligheten, ska du fortsätta och tro på det?


Du har fortfarande tills nu inte sagt något konkret. Det enda du kommit med är titeln på en bok, inte så svårt att hitta böcker på google. Om du skulle ha haft lite logiskt tänkande så skulle du dessutom veta att chansen är väldigt liten för att någon här på forumet ska gå och köpa boken du länkar till och läsa den!



Har sagt flera konkreta saker och har även visat statistik på det. Du har visat nada.


Skriv istället något konkret som du lärt dig på din utbildning och sluta tjata om att vi inte vet något och att du vet allt så kanske vi dumma lär oss något från dig. Vill du inte skriva något konkret så sluta svamla i överhuvudtaget.



hehe ja, du är för rolig. Du svamlar rejält, vilket siffrorna från SCB visar.

#136

Postad 09 januari 2011 - 15:40

King D
  • King D
  • Forumräv

  • 855 inlägg
  • 0

Hur ska man kunna ta dig seriöst när du inte har någon grund för det du säger och inte är intresserad att lära dig något om det?
Socionom 210 hp

Har sagt flera konkreta saker och har även visat statistik på det. Du har visat nada.

Ta mig seriöst? Vem har sagt att nån ska göra det? Jag behöver ingen grund för vad jag själv tycker, jag behöver inte bevisa någonting eftersom det är mina egna åsikter och tankar som jag skriver om. Så jag vet inte vad det är du förväntar dig av mig men att jag ska ha en "grund" för mina åsikter låter rätt dumt.

Som socionom så behöver jag den kunskapen.

Du håller på och kämpar för att bevisa att inte alla har möjligheten att utbilda sig vidare (och det håller jag med om, att inte ALLA har den möjligheten) samtidigt som du här säger du att du utbildar dig till socionom. Varför gör du det, varför utbildar du dig vidare i över huvudtaget? Är det inte för att ha en bättre förutsättning för att skaffa jobb.

*Trumvirvel* Tadaa, där har du svaret på det jag "svamlat" om hela tiden. Du gör det själv och sen säger du att det jag säger är bara dumt. LOL!

Exakt VAD är sunda förnuftet? Om det inte stämmer överens med verkligheten, ska du fortsätta och tro på det?

hehe ja, du är för rolig. Du svamlar rejält, vilket siffrorna från SCB visar.

Sunda förnuftet är exakt det du gör nu. Trots siffrorna från SCB som du så gärna kämpar för, så väljer du i alla fall, som INDIVID, att göra det jag skrivit om senaste 2 sidorna i denna tråd - dvs. att gå en utbildning. Där har du sunda förnuftet som du försökte dumförklara.

Så nu är vi ense om vad sunt förnuft är (och det tycks vi båda tydligen ha), och vi är ense om att man har bättre förutsättningar om man går en utbildning. Dessutom är vi ense om att inte ALLA, men dom FLESTA!, har möjligheten att gå en utbildning. Så vill du kämpa vidare med detta och försöka dumförklara allt igen so go ahead, jag har fått mitt sagt.[/i]

#137

Postad 10 januari 2011 - 00:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Ah, ännu en till på ignore. Mitt tips är, läs mer innan du gör bort dig. Hej då.

#138

Postad 10 januari 2011 - 22:30

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
I ärlighetens namn, borde inte "jobba 2/3 veckor sen va ledig 1 vecka" modellen vara det man borde tråna efter? Jag jobbar tusen gånger hellre 10-12 timmar om dagen i tex 2 eller 3 veckor, för att sedan vara ledig en hel vecka. Istället för 8 timmar om dagen, varje dag, året om. Det spelar liksom ändå ingen roll om man jobbar 8 eller 10 timmar en vardag, hela dagen är ändå helt förstörd om man har jobb.

Redigerat av belzebubb, 10 januari 2011 - 22:36.


#139

Postad 12 januari 2011 - 14:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Håller med dig. Jag jobbar hellre längre pass och är ledig mer än tvärt om. Typ 6 timmars dag fast man får mer lediga dagar.
Själv så jobbar jag skift och vi har rätt så bra schema. Om ett par veckor så är jag ledig 11 dagar. :)

#140

Postad 12 januari 2011 - 23:41

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
mjä?

Redigerat av Unregistered8c5802be, 13 januari 2011 - 09:43.


#141

Postad 14 januari 2011 - 23:37

cyb
  • cyb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn, borde inte "jobba 2/3 veckor sen va ledig 1 vecka" modellen vara det man borde tråna efter? Jag jobbar tusen gånger hellre 10-12 timmar om dagen i tex 2 eller 3 veckor, för att sedan vara ledig en hel vecka. Istället för 8 timmar om dagen, varje dag, året om. Det spelar liksom ändå ingen roll om man jobbar 8 eller 10 timmar en vardag, hela dagen är ändå helt förstörd om man har jobb.


Jag jobbar så och den lediga veckan går åt att få ordning på kroppen och man sover bort väldigt mycket man får 3-4 dagar i praktiken.

Bätter än att jobba 7-16, sämsta man kan göra. Sover för lite, ser aldrig solen och alltid trött.

6-14 samma som 7-16 med du får se solen lite. För trött för att göra något hemma
14-22 Kroppen mår som bäst, lite tid till dig själv om man kommer upp på förmiddagen. Världen accepterar inte dina tider och det sociala livet upphör.
22-6 Hela eftermiddagen ledig. Pigg och får mycket gjort hemma. Natten på jobbet seg.

I en ideal värld skulle alla börja jobba vid 9 eller 10. Och inga helger.

#142

Postad 14 januari 2011 - 23:56

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Arbeta helger är det som suger vääääääääärst..

#143

Postad 15 januari 2011 - 00:26

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Under en period jobbade jag 8-16.30, men med 30 min frukost, 60 min lunch, samt 30 min fika på eftermiddagen, så effektivt blev det bara 6,5-timmesdagar. Om man hade annat att göra jobbade man helt enkelt in halva lunchen och eftermiddagsfikat och gick hem 15.30. I och med att jag inte började förrän 8 var jag sällan trött, och hade dessutom möjlighet att ha mycket av dagen kvar efter jobb. Nackdelen var väl att det inte betalade så mycket, men å andra sidan mådde jag väldigt bra av att dagarna inte var särskilt stressiga.

Det mest intressanta sättet jag jobbat var 10 timmar om dagen lördag samt söndag för att sedan vara ledig hela veckan (dubbla timmar på helgen) - om jag inte haft familj hade jag helt klart kunnat tänka mig att köra på det viset.

#144

Postad 15 januari 2011 - 17:51

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Till skillnad från dig så har jag pluggad om detta på universitet. Det finns enormt mycket forskning och studier kring detta och det är ABSOLUT inte så förenklat som du säger.


Livet handlar inte om statistik bara, om du inte var sån byråkrat och kunde använda ditt förnuft kunde du kanske förstå saker bättre i livet?

Håller med dig. Jag jobbar hellre längre pass och är ledig mer än tvärt om. Typ 6 timmars dag fast man får mer lediga dagar.
Själv så jobbar jag skift och vi har rätt så bra schema. Om ett par veckor så är jag ledig 11 dagar. ;)


Så klart du vill det, det har ju politikerna sett till att du ska inte ha incitament till att jobba för mycket för det lönar sig inte ändå, bra jobbat du har lyckats bli en av dom.

#145

Postad 16 januari 2011 - 02:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Livet handlar inte om statistik bara, om du inte var sån byråkrat och kunde använda ditt förnuft kunde du kanske förstå saker bättre i livet?



Tack för ditt inlägg. Jag inser att vi inte är på samma nivå så jag väljer bort dig på ignore. Ha det.

#146

Postad 16 januari 2011 - 02:14

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Dagisnivå på er bägge 2.

#147

Postad 08 februari 2011 - 12:40

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

  • 659 inlägg
  • 0
8-5 galenskap? Jo, det kan jag tycka ibland. T.ex min tjej som iof älskar sitt jobb, hon gör ett viktigt jobb i mitt tycke men får riktigt risig lön fast hon har 10 års erfarenhet och hon tar extremt mycket ansvar. Men även hon är ju helt förstörd på vardagarna på grund av de långa dagarna. Åtta timmars arbetsdag plus tre-fyra timmars resa från dörr till dörr. Galet, tycker jag. I framtiden ska det nog gå att byta arbetsplats för henne så det inte blir så mycket pendling.

Själv har jag ett fruktansvärt segt jobb och tjänar uruselt, men kan o andra sidan oftast åka hem tidigare på dagarna. Och det är fan i mig värt mycket det. Får tid till allt möjligt om dagarna.

#148

Postad 09 februari 2011 - 15:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag jobbar hellre 8-17 än ngn annan tid på dygnet. Aldrig ngnsin jag kommer jobba helger.

Redigerat av Unregistereddc471864, 09 februari 2011 - 15:07.


#149

Postad 09 februari 2011 - 15:24

Unregistered37f22742
  • Unregistered37f22742
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Nu har jag inte orkat läsa genom hela tråden, så jag vet inte riktigt vart diskussionen hamnat, men kan säga att jag själv tycker det är tråkigt att mer än hälften av dagarna går åt till arbete (Som jag för övrigt är mycket missnöjd med förtillfället). Jag pendlar så enligt mig börjar min arbetsdag när jag åker till jobbet 06.30 på morgonen och den slutar inte föränns jag kommer hem mellan 19.00 och 20.30 på kvällen. Mat, TV/Film/TV-spel och mys med flickvännen sedan sova någon gång mellan 00 och 01.00. Rince and repeat^^

Jag ser iof arbete som ett nödvändigt ont och har inte hittat mitt "kall" än. När väl det händer och jag kan leva för mitt arbete kommer jag säkert känna annorlunda.

Redigerat av Unregistered37f22742, 09 februari 2011 - 15:24.


#150

Postad 09 februari 2011 - 15:35

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Dags att flytta närmare jobbet alt byta jobb?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.