Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 januari 2008 - 13:52

Wide
  • Wide
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
4papp, det var väll lite saftigt.. Så låg som dollarn är nu borde den inte vara billigare?.... ;)

#52

Postad 12 januari 2008 - 15:48

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Priset * kursen * tullsatsen *moms, sedan transportkostnader och vinsten för mellanhanden...än så länge är det ingen idé att titta på duetten....Enligt mig är prisdifferensen lite för stor för att det ska vara idé...
Tips - kolla på http://www.tullverke...2800010387.html Så för du fram vad det kostar att importera från länder... (jag valde varan mp3-spelare utan radio, eftersom den inte innehåller någon fm-mottagare...)
2600:- rakt av - utan fraktkostnader och andra avgifter. Så om man tar över den själv från USA kan du kanske spara en 1000-lapp...förutsatt att den enkelt kan kopplas om från 110 till 230V (eller att man kan köpa en 230V direkt i Usa...).

Men så småningom blir det en en liknande produkt...men jag måste hitta ett praktiskt sätt att få till lagringen, som inte heller kostar skjortan...(vill köra Raid...(minns inte..) som speglar disken så man inte tappar hela samlingen).

#53

Postad 12 januari 2008 - 16:43

Unregistered8b2ea7b3
  • Unregistered8b2ea7b3
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Oj då! Jag menade ju om man kan styra receivern via en PC...

Vore trevligt att via flera receivrar kunna spela upp ljud från datorn från andra program tex Winamp, Zoomplayer och Internet Explorer med Last.fm mm...
Som att ha den lite som ett ljudkort - D/A-omvandlare. Vill kunna spela upp ljudet från P3:webbsida i alla rum. Att kunna sitta i köket och lösa melodikrysset på söndagsförmiddagarna.

Vad tror ni? Eller finns det bättr lösningar för detta?

#54

Postad 12 januari 2008 - 19:03

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Går det att få Controllern att kommunicera till förstärkaren, tex för volym?

Inte med nuvarande mjukvara, men min bedöming är att det är rätt troligt att någon snart kommer att göra en uppdatering som gör det möjligt att kontrollera de mest vanliga sakerna på förstärkaren, typ slå på/av den och välja rätt ingång. Jag skulle dock tro att det kan kräva lite trixande för att få det att fungera precis som du vill med just din förstärkare.

#55

Postad 12 januari 2008 - 19:09

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Oj då! Jag menade ju om man kan styra receivern via en PC...

Ja, via SqueezeCenter web gränssnittet (f.d. SlimServer)

Vore trevligt att via flera receivrar kunna spela upp ljud från datorn från andra program tex Winamp, Zoomplayer och Internet Explorer med Last.fm mm...
Som att ha den lite som ett ljudkort - D/A-omvandlare.

Det finns en Wave Input plugin du kan installera som kan skicka ljudet från datorns ljudkort ut till alla receivrar (eller alla SqueezeBox 3).
http://forums.slimde...ad.php?p=205598

Vill kunna spela upp ljudet från P3:webbsida i alla rum. Att kunna sitta i köket och lösa melodikrysset på söndagsförmiddagarna.

Den stöjder Internet Radio, så om du är ute efter att kunna lyssna på P3 så skall det vara möjligt. Jag har inte gjort det själv, så jag v et inte riktigt vilket sätt som är enklast, men jag vet att det går i alla fall.

#56

Postad 12 januari 2008 - 19:18

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Vad behöver jag ha mer för att få igång min squeezebox med controller? Trådlöst nätverkskort? Router?

En trådlös accesspunkt.
Det brukar dock ofta vara lika bra att köpa en trådlös router, då de erbjuder mer funktionalitet och oftast inte är dyrare. De billigaste modellerna brukar kosta 400-500kr och fungerar normalt tillräckligt bra för de flesta.

Funkar WiFi genom väggar (gjorda av gips och spånplatta)?

Det går inte att svara med 100% säkerhet, men sannolikheten att det skall fungera är rätt stor. Prototyperna till Controller som Logitech har skickat ut för beta test under hösten har haft rätt dålig trådlös räckvidd, men detta skall ha förbättras till den riktiga versionen.

#57

Postad 13 januari 2008 - 14:02

Thomas_1974
  • Thomas_1974
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Går det att få Controllern att kommunicera till förstärkaren, tex för volym?

Inte med nuvarande mjukvara, men min bedöming är att det är rätt troligt att någon snart kommer att göra en uppdatering som gör det möjligt att kontrollera de mest vanliga sakerna på förstärkaren, typ slå på/av den och välja rätt ingång. Jag skulle dock tro att det kan kräva lite trixande för att få det att fungera precis som du vill med just din förstärkare.


Ok, men på Controllern verkar finnas volymknappar. På vilket sätt ställer de in volymen?

#58

Postad 13 januari 2008 - 16:05

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Min fråga blir, går det att få denna utan logitech loggan?
Skrubba bort? :)

Redigerat av Unregistered992, 13 januari 2008 - 16:08.


#59

Postad 13 januari 2008 - 17:49

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Ok, men på Controllern verkar finnas volymknappar. På vilket sätt ställer de in volymen?

De styr volymen på Receiver/SqueezeBox'en som du kontrollerar med Controller'n. D.v.s. nivån på den signal som skickas in till förstärkaren.

Så du kan givetvis ställa förstärkarens volymkontroll på en fast nivå och styra volymen med volymknapparna på Controller'n, jag tror dock att de flesta brukar vilja justera volymen på förstärkaren istället.

#60

Postad 13 januari 2008 - 20:31

Unregistered98b8d1f3
  • Unregistered98b8d1f3
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Ser ut som ett givet köp :) :).

Hoppas det stämmer med 23/1 och 2999 NOK för Duet här i Norge.

#61

Postad 14 januari 2008 - 01:02

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Hade jag inte redan haft en SB hade jag bara köpt Receiver för dryga 1000Kr http://www.slimdevic...i_receiver.html

Använder aldrig SB fjärren....(den är trasig nu men använde den inte mycket innan den flög i väggen)

#62

Postad 14 januari 2008 - 07:30

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hade jag inte redan haft en SB hade jag bara köpt Receiver för dryga 1000Kr http://www.slimdevic...i_receiver.html

Använder aldrig SB fjärren....(den är trasig nu men använde den inte mycket innan den flög i väggen)


Bara för att klargöra: om du vill använda en Receiver så behöver du också en Controller. Vill du sedan ha ytterligare en Receiver, så behöver du inte fler Controllers - det räcker med en. [det krävs en Controller under nätverks-setupen]

System requirements:

* Squeezbox Controller required for network setup


http://www.slimdevic...i_receiver.html

#63

Postad 14 januari 2008 - 08:51

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
För dom som förstår sig på sånt: :)

Squeezebox Receiver, topless

#64

Postad 14 januari 2008 - 09:08

Keso77
  • Keso77
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hm, någon som kan klargöra om man måste ha trådlöst nätverk på datorn med slimserver, eller om fjärrken snackar via recieverns trådlösa?

#65

Postad 14 januari 2008 - 09:17

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hm, någon som kan klargöra om man måste ha trådlöst nätverk på datorn med slimserver, eller om fjärrken snackar via recieverns trådlösa?


[inte expert på trådlösa nätverk]

Det behövs inte, men det rekommenderas. Läs inlägg 17 och 18

[/inte expert på trådlösa nätverk]

#66

Postad 14 januari 2008 - 12:45

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Hade jag inte redan haft en SB hade jag bara köpt Receiver för dryga 1000Kr http://www.slimdevic...i_receiver.html

Använder aldrig SB fjärren....(den är trasig nu men använde den inte mycket innan den flög i väggen)


Bara för att klargöra: om du vill använda en Receiver så behöver du också en Controller. Vill du sedan ha ytterligare en Receiver, så behöver du inte fler Controllers - det räcker med en. [det krävs en Controller under nätverks-setupen]

System requirements:

* Squeezbox Controller required for network setup


http://www.slimdevic...i_receiver.html


Ok tack jag som nästa höll på köpa en till min bror(nu har jag inte råd om han måste ha en kontroll för2000kr)
Så det fungerar inte med en gammal man måste ha den nya för att sätta upp en Receiver?

#67

Postad 14 januari 2008 - 13:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ok tack jag som nästa höll på köpa en till min bror(nu har jag inte råd om han måste ha en kontroll för2000kr)
Så det fungerar inte med en gammal man måste ha den nya för att sätta upp en Receiver?

Man måste ha ett exemplar av den nya fjärren. Men när man väl har en kan man skaffa hur många recivers som helst.

Hm, någon som kan klargöra om man måste ha trådlöst nätverk på datorn med slimserver, eller om fjärrken snackar via recieverns trådlösa?

Nej det måste du inte, men någonstans måste du ha något som tar emot trådlösa signaler från fjärren, förslagsvis en router/accesspunkt eller liknande.

#68

Postad 14 januari 2008 - 17:16

Unregistered59e1f178
  • Unregistered59e1f178
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Varför envisas dom att inte fixa dit en usbkontakt på Squeezeboxen. Så att man kan plugga in en extern hdd. Tycker det är riktigt dåligt. Då hade jag köpt en direkt. Tycker det är drygt att man måste ha en dator stå och surra nånstans för att kunna spela upp musik. :wacko:

Annars verkar det vara riktigt läcker produkt. Fjärren ser riktigt cool ut. :D

#69

Postad 14 januari 2008 - 17:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Hela konceptet bygger ju på slimserver och allt som man kan göra med den.

Men om man inte är intresserad av en dator, köp en kompatibel NAS och anslut med nätverkskabel eller trådlöst.

#70

Postad 14 januari 2008 - 17:32

Unregistered59e1f178
  • Unregistered59e1f178
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0

Hela konceptet bygger ju på slimserver och allt som man kan göra med den.

Men om man inte är intresserad av en dator, köp en kompatibel NAS och anslut med nätverkskabel eller trådlöst.


Ok, kan du rekommendera nån kompatibel NASprodukt till "SB Duet" ?

Denna kansle är bra ? https://www.prisjakt...kt.php?o=111619

https://www.prisjakt...kt.php?e=112476

/A

Redigerat av Unregistered59e1f178, 14 januari 2008 - 17:40.


#71

Postad 14 januari 2008 - 19:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hela konceptet bygger ju på slimserver och allt som man kan göra med den.

Men om man inte är intresserad av en dator, köp en kompatibel NAS och anslut med nätverkskabel eller trådlöst.


Ok, kan du rekommendera nån kompatibel NASprodukt till "SB Duet" ?

Denna kansle är bra ? https://www.prisjakt...kt.php?o=111619

https://www.prisjakt...kt.php?e=112476

/A

För egen del är NAS inte ett alternativ, tycker det är allför begränsande i både hård och mjukvara...
Bättre att ställa en lite skräpdator i en garderob någonstans :D

Här är i alla fall lite läsning om olika NAS http://wiki.slimdevi...cgi?SSwithoutPC

#72

Postad 14 januari 2008 - 19:47

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Nu finns det en Duet i norra sverige, har bara hunnit packa upp den ännu och testat att den fungerar. Logitech har skickat ut dem till några av tidigare beta testare av Controller'n, så jag var en av de lyckliga ifall någon undrar hur jag fick tag på den.

Controller (fjärren) ser ut exakt som den tidigare prototypen utifrån vad jag kan se, undantagen är att expansionsuttaget på undersidan är förtäckt med ett gummi skydd. Jag inbillar mig eventuellt att skärmen på den riktiga Controller'n har något bättre kontrast än prototypen och skrollhjulet är definitivt lite känsligare. Jag vet dock inte om detta beror på att prototypen är använd medan den riktiga är ny eller om det helt enkelt är förbättringar de gjort.

Receiver delen är fjantigt liten jämfört med SqueezeBox3, ungefär samma storlek som en standard router. Det gick smidigt att koppla upp både Controller och Receiver på det trådlösa nätverket efter att jag tillåtit deras MAC adresser i den trådlösa accesspunkt/router jag har.

För er som är känsliga för att ha en synlig Logitech logga bland hifi utrustningen så kan jag glädja er med att logotypen på Receiver'n är på ovansidan och syns inte när den står i stereobänken. På både Controller'n och laddaren sitter det dock väl synliga Logitech logotyper.

Ljudmässigt så har jag inte hunnit jämföra den med SqueezeBox3 ännu, måste uppgradera till SqueezeCenter 7.0 i vardagsrums systemet först. Med MP3 filer och medföljande analoga lakrissnören kopplade till förstärkaren är så låter i alla fall SqueezeBox3 med FLAC filer och Linn kablar bättre, vilket ju inte är så konstigt. Förmodligen är stora skillnaden MP3 jämfört med FLAC. Jag kommer inte att ha möjlighet att köra något regelrätt blindtest men jag skall uppgradera till SqueezeCenter 7.0, så efter det skall det åtminstone gå att jämföra SqueezeBox3 och Receiver med FLAC filer från båda två.

#73

Postad 14 januari 2008 - 19:53

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
GRATULERAR! :wacko:

Kanske några bilder? Om du har en bra kamera vore det kul att se skärmen på Controller. :D
Har du fått några mer indikationer om när SC 7 kommer att vara klart, det börjar ju brinna i knutarna (Duet kräver väl SC7?).

#74

Postad 14 januari 2008 - 20:32

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Då var den beställd.....är så less på att strömma musik från dator/PS3/Förstärkare med Tversity. Vill ha riktig lossless.
Snygg är den dessutom.
Min förstärkare(Onkyo 805) har en 192 kHz/24-Bit Burr Brown DAC, är den att föredra före Wolfson? Svårt att veta kanske men är det någon som har erfarenhet av Wolfson? Blir väl att testa båda som vanligt och inte kunna avgöra någon hörbar skillnad :D
Var det i Februari den väntas komma till Sverige?
Väntar nyfiket på lite fler omdömen angående Norrlands första.

#75

Postad 14 januari 2008 - 20:54

oggeman
  • oggeman
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Då var den beställd.....är så less på att strömma musik från dator/PS3/Förstärkare med Tversity. Vill ha riktig lossless.
Snygg är den dessutom.
Min förstärkare(Onkyo 805) har en 192 kHz/24-Bit Burr Brown DAC, är den att föredra före Wolfson? Svårt att veta kanske men är det någon som har erfarenhet av Wolfson? Blir väl att testa båda som vanligt och inte kunna avgöra någon hörbar skillnad :P
Var det i Februari den väntas komma till Sverige?
Väntar nyfiket på lite fler omdömen angående Norrlands första.

Var beställer man den redan nu?
Jag tänkte göra samma sak. Har tröttnat på att låta all musik ligga oanvänd på datorn.

Det hade varit riktigt kul att se bilder eller film när fjärrkontrollen används, när man går genom menyer och när musik spelas upp. Hoppas någon kan filma eller fotografera lite :D!

Jag funderar lite på att köpa både Squeezebox 3 och Squeezebox Duet. Nån som har en kommentar kring den idén? Synd att man inte verkar kunna få både display i stereohyllan och i handen... Helst hade jag velat ha den i vitt, men vitt finns nog inte, men man kanske inte kan få allt... :wacko:

Redigerat av oggeman, 14 januari 2008 - 20:58.


#76

Postad 14 januari 2008 - 21:19

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Kanske några bilder? Om du har en bra kamera vore det kul att se skärmen på Controller. :D

Det är svårt att göra den rättvisa på bilder utan att rigga med rätt belysning, men jag lade ut lite olika bilder här i alla fall:
http://erland.homeip.net/arkiv/duet/

Skärmen ser mycket bättre ut i verkligheten än vad den gör på de brusiga bilderna.

Har du fått några mer indikationer om när SC 7 kommer att vara klart, det börjar ju brinna i knutarna (Duet kräver väl SC7?).

Har inte hört något, men någon gång under Januari lär vara troligt eftersom Duet kräver SC7.

#77

Postad 14 januari 2008 - 21:25

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Jag funderar lite på att köpa både Squeezebox 3 och Squeezebox Duet. Nån som har en kommentar kring den idén? Synd att man inte verkar kunna få både display i stereohyllan och i handen... Helst hade jag velat ha den i vitt, men vitt finns nog inte, men man kanske inte kan få allt... :D

Om det bara är fjärren du är ute efter så bör SqueezeBox3 och en SqueezeBox Controller vara ett bättre val, då får du display i både handen och i stereohyllan. Men köper du ändå Controller'n så kan det kanske vara lika bra att lägga på en tusenlapp för Duet om du har behov av att ha musik i flera rum.

#78

Postad 14 januari 2008 - 21:39

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kanske några bilder? Om du har en bra kamera vore det kul att se skärmen på Controller. :)

Det är svårt att göra den rättvisa på bilder utan att rigga med rätt belysning, men jag lade ut lite olika bilder här i alla fall:
http://erland.homeip.net/arkiv/duet/

Skärmen ser mycket bättre ut i verkligheten än vad den gör på de brusiga bilderna.


Tack för det! Jag blir väldigt sugen :blink:
Jag ställde en fråga i SlimDevices forum om storleken på förpackningen, när jag ser sista bilden slår det mig att jag kan ställa den till dig. Utifrån vad jag ser på bilden så kommer Duet i en kartong? I så fall skulle jag vilja veta måtten på kartongen. (tänkte höra med en kompis som ska flyga hit i april). ;)

#79

Postad 14 januari 2008 - 21:39

sandby7
  • sandby7
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hej.

Är extremt sugen....

Ang 7.0:
Fråga, för oss som har en NAS server där Server mjukvaran verkar har stannat (6.5.x), kan man köra Duet:en mot min NAS ändå?

BLev orolig med tanke på ovan inlägg.

MVH S7

#80

Postad 14 januari 2008 - 21:53

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Jag ställde en fråga i SlimDevices forum om storleken på förpackningen, när jag ser sista bilden slår det mig att jag kan ställa den till dig. Utifrån vad jag ser på bilden så kommer Duet i en kartong? I så fall skulle jag vilja veta måtten på kartongen. (tänkte höra med en kompis som ska flyga hit i april). :)

Själva Duet kartongen är:
21cm * 11cm * 24cm

Jag fick den paketerat i ett brunt UPS paket som är:
24cm * 24cm * 26cm


Fråga, för oss som har en NAS server där Server mjukvaran verkar har stannat (6.5.x), kan man köra Duet:en mot min NAS ändå?

BLev orolig med tanke på ovan inlägg.

Din oro är berättigad, både Duet, Receiver och Controller kräver SqueezeCenter 7.0 eller senare, de fungerar inte med SlimServer 6.5.x.

#81

Postad 14 januari 2008 - 21:58

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Ang 7.0:
Fråga, för oss som har en NAS server där Server mjukvaran verkar har stannat (6.5.x), kan man köra Duet:en mot min NAS ändå?


http://www.slimdevic...om/pi_duet.html

System requirements:

* SqueezeCenter™ 7.0
* All systems: 256MB RAM and 80MB hard disk space
* Macintosh: Mac OS X 10.3.5 or later
* Windows: 733Mhz Pentium running Window 2000/XP/Vista
* Linux/BSD/Solaris/Other (Perl 5.8.3 or later)
* Ethernet and/or 802.11b/g wireless home network
* Broadband Internet connection required for Internet radio and music services



#82

Postad 14 januari 2008 - 22:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Grymt Erlandi, du vet inte hur avundsjuk jag är :)

#83

Postad 14 januari 2008 - 22:20

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
SqueezeCenter 7.0 med tredje parts skin'et iPeng på en iPod Touch är också rätt trevligt, finns lite bilder här:
http://erland.homeip.net/arkiv/ipeng/

Personligen tycker jag nog detta är snyggare än Controller'n, främst tack vare iPod'ens större skärm. Controller'ns gränssnitt är dock betydligt snabbare än vad iPeng skinnet på en iPod är.

#84

Postad 14 januari 2008 - 23:12

oggeman
  • oggeman
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Grymt Erlandi, du vet inte hur avundsjuk jag är :blink:

Kan bara instämma, tackar för bilderna Erlandi :)

#85

Postad 14 januari 2008 - 23:21

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Logitech's Squeezebox Duet: Sonos for the masses? [Best of CES 2008 - Home Audio]
http://ces.cnet.com/best-of-ces/

Postad bild

#86

Postad 14 januari 2008 - 23:29

oggeman
  • oggeman
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Jag funderar lite på att köpa både Squeezebox 3 och Squeezebox Duet. Nån som har en kommentar kring den idén? Synd att man inte verkar kunna få både display i stereohyllan och i handen... Helst hade jag velat ha den i vitt, men vitt finns nog inte, men man kanske inte kan få allt... :)

Om det bara är fjärren du är ute efter så bör SqueezeBox3 och en SqueezeBox Controller vara ett bättre val, då får du display i både handen och i stereohyllan. Men köper du ändå Controller'n så kan det kanske vara lika bra att lägga på en tusenlapp för Duet om du har behov av att ha musik i flera rum.

Jag kan likaväl dela med mig av mina planer, eftersom jag precis börjat se över mitt ljud-behov hemma och det finns en hel del att styra upp. Har mängder av mp3 (och filmer) på datorn, men spelar aldrig tyvärr. Orsaken till det är att jag helt enkelt känt mig dränkt av alla nya prylar som finns och inte orkat ta tag i det. Jag har vid behov kört ljud via datorhögtalare.
Min plan är att ge musik mycket större plats och köra film via dvd ett tag till.
Steg 1.
Film: dvd/divx-spelare --> TV (klart)
Musik: dator --> Logitech Duet --> Harman kardon soundsticks II
Steg 2.
Film: dvd/divx/blueray-spelare (hdmi) --> Receiver (hdmi)--> TV
Musik: dator/nätverkshdd --> Logitech Duet+Squeezebox --> Receiver --> Högtalare i vardagsrum, sovrum och kök

Det kanske dröjer lite med Steg 2, men det är en plan i alla fall :blink:

#87

Postad 14 januari 2008 - 23:37

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Jag ställde en fråga i SlimDevices forum om storleken på förpackningen, när jag ser sista bilden slår det mig att jag kan ställa den till dig. Utifrån vad jag ser på bilden så kommer Duet i en kartong? I så fall skulle jag vilja veta måtten på kartongen. (tänkte höra med en kompis som ska flyga hit i april). :)

Själva Duet kartongen är:
21cm * 11cm * 24cm

Jag fick den paketerat i ett brunt UPS paket som är:
24cm * 24cm * 26cm


Tack ska du ha, jag antar att paketet inte vägde alltför mycket heller?


Fråga, för oss som har en NAS server där Server mjukvaran verkar har stannat (6.5.x), kan man köra Duet:en mot min NAS ändå?

BLev orolig med tanke på ovan inlägg.

Din oro är berättigad, både Duet, Receiver och Controller kräver SqueezeCenter 7.0 eller senare, de fungerar inte med SlimServer 6.5.x.


Men jag antar också att det pågår ett arbete hos NAS-tillverkarna för att ta fram SC7 för deras plattform. Tittar man på "system requirements" verkar det ju inte skilja något på hårdvarukrav.

SB3

System requirements:

* All systems: 256MB RAM, ethernet or wireless network, and 20MB hard disk space
* Macintosh: Mac OS X 10.3 or later
* Windows: 733Mhz Pentium running Windows 2000/XP/Vista
* Linux/BSD/Solaris/Other: Perl 5.8.3 or later

Duet

System requirements:

* SqueezeCenter™ 7.0
* All systems: 256MB RAM and 80MB hard disk space
* Macintosh: Mac OS X 10.3.5 or later
* Windows: 733Mhz Pentium running Window 2000/XP/Vista
* Linux/BSD/Solaris/Other (Perl 5.8.3 or later)
* Ethernet and/or 802.11b/g wireless home network
* Broadband Internet connection required for Internet radio and music services



#88

Postad 15 januari 2008 - 06:32

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Tack ska du ha, jag antar att paketet inte vägde alltför mycket heller?

Nej det känns nästan tomt när man lyfter det, den är lättare än SqueezeBox3.

#89

Postad 15 januari 2008 - 13:59

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Kan någon förklara enkelt hur det här fungerar?

Om man nu köper denna så kan man dra en nätverkskabel till själva boxen från datan, sen får man på något sätt upp låtarna man har i datorn på kontrollen eller hur fungerar det?

Eller så lägger man in låtarna på en sida på internet så kan dom spelas fast inte datorn är på...

Är detta korrekt rätt uppfattat?

MVH Erik

#90

Postad 15 januari 2008 - 15:15

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Om man går in på Gignos Audio sajt och läser om den kommande HiFi-mässan i Kista, så finns Logitech Nordic med bland utställarna. En lite Duet-demo kanske? :)

#91

Postad 15 januari 2008 - 18:28

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Om man nu köper denna så kan man dra en nätverkskabel till själva boxen från datan, sen får man på något sätt upp låtarna man har i datorn på kontrollen eller hur fungerar det?

Du måste installera SqueezeCenter programvaran på datorn.
Om du har trådlöst nätverk sedan tidigare behöver du inte dra någon nätverkskabel från datorn till själva boxen.

Eller så lägger man in låtarna på en sida på internet så kan dom spelas fast inte datorn är på...

Precis, siten heter: http://mp3tunes.com/
Om man inte vill betala så kan man bara köra relativt låg bitrate, tror det är 128 eller 64kbit om jag minns rätt. Betalar man ett medlemsskap så kan man köra högre bitrate.

Förutom detta så kan man även koppla upp sig mot internet radio stationer utan att datorn är påslagen.

De flesta väljer att ha en egen dator som är påslagen men placerar den i ett annat rum så man inte störs av dess fläktljud och annat oväsen från den.

#92

Postad 15 januari 2008 - 23:47

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Lite mer om framför allt Controller

http://www.notcot.co...ezebox_duet.php

#93

Postad 16 januari 2008 - 18:54

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0
Har suttit och testat Duet'en lite mer nu och jämfört den med min gamla SqueezeBox3 ljudmässigt. Jag tror inte mina öron räcker till för att höra pyttesmå skillnader som de riktiga hifi entusiasterna kan höra, men jag hörde skillnad på MP3 och FLAC i alla fall när jag testade tidigare.

Lite info om min utrustning:
- SqueezeBox3/Duet är inkopplade analogt till förstärkaren med medföljande lakrissnören respektive riktiga Linn kablar.
- Förstärkaren är en Sherwood RVD-9090RDS
- Högtalarna är Warfedale Modus One Six

Det är ingen riktig hifi entusiast utrustning utan en medelsnittsutrustning för en som är musik/hemmabio intresserad, tror jag gav ca 9 tusen för förstärkaren och ca 4-5 tusen för högtalarna för drygt 5 år sen. Jag har testat växla de analoga kablarna mellan Duet'en och SqueezeBox3 så att det inte är Linn kablarna som skall avgöra skillnaden. Tyvärr har jag inte tillgång till en dubbel uppsättning Linn kablar för att eliminera det momentet helt. Ljud nivån som skickas ut från Duet'en och SqueezeBox3 verkar också skilja sig något, så jag fick justera volymen något för att säkerställa att den inte avgjorde.

Hur som helst, när jag suttit och växlat så kan jag inte höra någon större skillnad. Jag tror inte jag skulle kunna peka ut vilken som var vilken i ett rent blind test. Jag inbillar mig att den som har Linn kablarna eventuellt låter lite bättre, men det kan också vara inbillning. Så de som oroat sig för att DAC'en i Duet'en skulle vara mycket sämre än DAC'n i SqueezeBox'en kan nog lugna ned sig lite såvida man inte är riktig hifi entusiast och hör pyttesmå skillnader. Det kan ju i och för sig vara så att det är skillnad mellan dem och jag bara inte hör den.

#94

Postad 16 januari 2008 - 19:47

agaton1
  • agaton1
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Erlandi, du har inte möjlighet att spela in en snutt video på navigering med fjärren? Hade vart kul å se...........

Såg att det gick att koppla mot Flickr: coolt! Finns det fler bonus-features?

#95

Postad 16 januari 2008 - 20:15

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Erlandi, du har inte möjlighet att spela in en snutt video på navigering med fjärren? Hade vart kul å se...........

Har ingen video inspelningsmöjlighet tyvärr, men det finns en halvdålig video på youtube:
http://www.youtube.c...h?v=6TrzvC2ojLE

Såg att det gick att koppla mot Flickr: coolt! Finns det fler bonus-features?

Jag förmodar att du tänker på saker som inte har med musik att göra. Det finns en "Information Browser" plugin som förljer med som gör det möjligt att läsa nyhetssnuttar från ett antal siter. Finns en del tredjeparts saker också, bl.a. lite små spel. Det lär komma ytterligare tredje parts grejer efter hand.

#96

Postad 16 januari 2008 - 20:23

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Vilken läckerbit! Jag håller på och renoverar och denna pryl kan inte komma mer lägligt nu när jag övervägar ett multirumsystem. Har tittat på Sonos och tycker kanske det är lite väl saftigt prismässigt...

Min fråga är dock, har läst att det kan ev. finnas en hörlursutgång. Stämmer detta och fungerar den på avsett vis?

#97

Postad 16 januari 2008 - 20:35

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

  • 345 inlägg
  • 0

Min fråga är dock, har läst att det kan ev. finnas en hörlursutgång. Stämmer detta och fungerar den på avsett vis?

Det finns en hörlursutgång på fjärren, men för tillfället är den inte aktivierad i mjukvaran. Troligtvis så kommer den att aktiveras i en uppgradering av mjukvaran under närmsta månaderna/året.

#98

Postad 16 januari 2008 - 20:40

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Det finns en hörlursutgång på fjärren, men för tillfället är den inte aktivierad i mjukvaran. Troligtvis så kommer den att aktiveras i en uppgradering av mjukvaran under närmsta månaderna/året.


Kanon - hoppas detta sker, skulle vara ytterligare en finess över Sonos något klumpiga fjärr som ser ut som en Ipod men saknar hörlursutgång.

#99

Postad 18 januari 2008 - 10:11

johanpa
  • johanpa
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Någon som vet något om releasedatum i Sverige?

#100

Postad 19 januari 2008 - 21:55

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Undrar när det kommer en version som även stödjer video med en HDMI utgång. Skulle varit det optimala för att slippa en massa extra apparater..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.