Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Spirit - serien

107 svar till detta ämne XTZ Spirit
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Spirit 6 (Centerhögtalare) 1 8,5 (3) 2 295:-
XTZ Spirit 8 (Centerhögtalare) 1 8,33 (2) 2 595:-
XTZ Spirit 2 (Surroundhögtalare) 3 8 (6) 2 990:-
XTZ Spirit Sub 12 (Subwoofers) 1 8,8 (4) 5 490:-
XTZ Spirit 11 (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) 6 890:-
3 relaterade trådar

#51

Postad 19 januari 2018 - 18:28

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

visst är det så, att alla tillverkare kan ha problem med vissa modeller, så detta gäller givetvis inte bara xtz, de som jag tycker är tråkigt med just XTZ XX.17 stegen är att felet "kan" drabba dig men du kan klarar dig samtidigt som att en del NYA steg pajat, nu sitter inte jag med någon statistik.... men de värsta är för oss med steg version 1 där de fortfarande funkar.... hur tänker man där? byta ut nu trots att de fortfarande funkar, byta ut innan garantin, vänta på bättre nya steg som kommer snart och lägga pengar emellan och byta ut?

 

Jag får ta ställning till detta innan garantin går ut.....  sen beror det givetvis vad de NYA stegen kommer kosta för oss som vill byta in de gamla, och då undrar man också lite hur stor rabatten blir, för blir den liten, så har jag svårt tänka mig att någon byter ett fullt fungerande steg version 1 och ger nästan fullpris för ett bättre, då kan man liksväl köra slut på de gamla och hoppas de håller 2 år till, SEN byta... även om de blir fullpris, de tjänar man ju på...

 

Hoppas de snart kommer med de nya stegen, kanske nya subbar också??



#52

Postad 19 januari 2018 - 18:51

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

visst är det så, att alla tillverkare kan ha problem med vissa modeller, så detta gäller givetvis inte bara xtz, de som jag tycker är tråkigt med just XTZ XX.17 stegen är att felet "kan" drabba dig men du kan klarar dig samtidigt som att en del NYA steg pajat, nu sitter inte jag med någon statistik.... men de värsta är för oss med steg version 1 där de fortfarande funkar.... hur tänker man där? byta ut nu trots att de fortfarande funkar, byta ut innan garantin, vänta på bättre nya steg som kommer snart och lägga pengar emellan och byta ut?

 

Jag får ta ställning till detta innan garantin går ut.....  sen beror det givetvis vad de NYA stegen kommer kosta för oss som vill byta in de gamla, och då undrar man också lite hur stor rabatten blir, för blir den liten, så har jag svårt tänka mig att någon byter ett fullt fungerande steg version 1 och ger nästan fullpris för ett bättre, då kan man liksväl köra slut på de gamla och hoppas de håller 2 år till, SEN byta... även om de blir fullpris, de tjänar man ju på...

 

Hoppas de snart kommer med de nya stegen, kanske nya subbar också??

Jag hade mailat [email protected] om info och råd. De brukar vara snabba och bra och göra med.

 

Sitter själv med en 9 år gammal 12.16 som jag nästan önskar skulle gå sönder, så jag får en anledning och byta :D


Redigerat av vincero, 19 januari 2018 - 18:52.


#53

Postad 19 januari 2018 - 20:39

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Förlåt mig för att jag var otydlig, jag förutsatter ibland att människor kan tänka själva och det gör att man slänger sig med lite vaga begrepp.
Skall skriva ut tydligt nästa gång att jag syftar på den 50sidor långa tråd med problem som handlar om .17 som TS redan refererar till och som uppenbart skadat förtroendet för kvaliten på fler serier än .17

#54

Postad 19 januari 2018 - 20:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tror nog ens egna beslut hur man ska göra är nog de bästa i de här läget, skulle inte förvåna mig om man bytte ut sina version1 steg till annat så kommer problemen, hehe... nää, behåller mina steg i mina 12.17 så länge de går, men väntar så klart och ser OM och NÄR deras nya steg kommer... och priset så klart för inbyte..



#55

Postad 19 januari 2018 - 20:53

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

för som jag uppfattade deras svar kring problemen med stegen för de som har version 1, så var det att: de byter ut dessa mot de nya version 2 gratis... sen uppfattade jag också att man kunde vänta tills deras nya helt nya bättre/kraftfullare steg och byta ut sina version 1 mot dessa till ett förmånligt pris....  så fattade jag de hela... har jag fel får någon från XTZ gärna flika in och rätta mig.......

 

de jag inte förstod var hur länge detta gällde, men jag antar att minst så länge man har garantin på steget från butiken man köpte de från.... 

 

men visst är jag intresserad av att byta ut alla mina steg mot bättre/nyare serie OM priset blir rätt.. vi får väl se...


-----------------------------

 

sen är de ju klart, bara för att hålla sig mer till trådens innehåll, att stegen i spirit subbarna inte har med detta att göra, och de finns inget sm säger att de har något problem mer än andra märken har....



#56

Postad 21 januari 2018 - 21:32

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Fick mitt steg utbytt på 12.17 och den har sedan dess fungerat felfritt. Reklamationen gick snabbt och smärtfritt. Tycker det är väldigt synd att modellen (eller Xtz generellt) i och med detta fått dåligt rykte ang kvaliten. Ljudmässigt är jag fruktansvärt nöjd med vad den presterar och jag misstänker att spirit-serien levererar den också!

Min 12.17 spelar så otroligt följsamt och distinkt att det är en fröjd att lyssna på musik. Vill man ha en sub som är bra på allt (till vettiga pengar) så kan det inte bli fel med Xtz. Låt inte slutstegen skrämma från inköp!

#57

Postad 22 januari 2018 - 23:51

Hyzer
  • Hyzer
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Fick hem min Sprit Sub 12 här om dagen (väldigt snabb leverans förresten), och så här långt har jag inget att klaga på. Är absolut ingen expert på ljud i allmänhet eller subwoofers i synnerhet, men både ljudet och byggkvaliteten känns än så länge väldigt bra. Gillar dessutom subbens design, så mitt första intryck är väldigt positivt. Har också (utöver den snabba leveransen) fått bra service och snabb respons via mejl från Fyndbörsen, så tummen upp även vad gäller dem så här långt.  :)



#58

Postad 23 januari 2018 - 01:14

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 0
Finns inget annat ställe som har sån bra service som Fyndbörsen

#59

Postad 09 februari 2018 - 11:55

Lucifr
  • Lucifr
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej! Söker lite råd.

 

Har ett vardagsrum på 20 kvm där soffan är ungefär i mitten på rummet och TV:N på väggen på en av kortsidorna. Avståndet från TV:n till sittpositionen är cirka 2,9 meter. Jag är intresserad av ett 5.1-system byggt på XTZ Spirit-serien och har nu tittat på två olika paket.

 

Jag har lite svårt att avgöra vilket paket jag ska köra på:

 

3x Spirit 6 i LCR

https://www.fyndbors...it-5-0-vit-slim

 

eller

 

2x Spirit 2 som front och 1x Spirit 6 som center

https://www.fyndbors...t-5-0-s6-s2-vit

 

Användningsområdet är främst film och serier. Har ett litet barn på 1 år så kommer inte kunna köra på allt för hög volym så ofta. Högtalarna kommer att väggmonteras.

 

Frågan är alltså om inte det billigare paketet räcker gott och väl för mig och mitt rum? Eller är jag dumsnål om jag inte kör på 3x Spirit 6-paketet?

 

Tanken är att jag skall börja med ett av paketen och sedan komplettera med en subwoofer. Den jag då tittat på är XTZ Spirit Sub 12. Eller är en sub ett måste redan från start?

 

Som reciever tänkte jag inhandla Onkyo TX-NR676E.

 

Surroundhögtalare(Spirit 2) kommer sättas på fönsterbrädan som är till vänster om soffan och på väggen till höger om soffan.

 

Tack på förhand!



#60

Postad 09 februari 2018 - 12:01

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag hade helt klart kört på det större paketet. en tusenlapp mer är inte mycket att lägg direkt men blir betydligt värre om du känner dig missnöjd framöver.



#61

Postad 09 februari 2018 - 12:09

Lucifr
  • Lucifr
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag hade helt klart kört på det större paketet. en tusenlapp mer är inte mycket att lägg direkt men blir betydligt värre om du känner dig missnöjd framöver.

 

Ja jag tänker så också, men sedan har vi WAF delen också. Ju mindre högtalare desto nöjdare fru :) Tänkte bara om någon var insatt i hur dessa högtalare presterar och kunde uttala sig om huruvida det billigare paketet räcker gott och väl i relation till storleken på rummet. 

 

Beträffande SUB: Är XTZ Spirit Sub 12 på tok för stor för mitt rum? Borde jag titta på en mindre billigare sub?

 

Som sidnotis är jag nybörjare beträffande ljudsystem, och detta blir min första "riktiga". Har tidigare använt mig av soundbars. 



#62

Postad 09 februari 2018 - 17:57

Unregistered5e37d069
  • Unregistered5e37d069
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag kör med Spirit 2 och en Spirit 12 sub! Jag rekommenderar absolut att köra med sub!
Själv fick jag en liten chock när lådan till subben kom och tänkte skicka tillbaka den då jag inte fick plats med den där jag hade tänkt ha den! Ändrade mig snabbt då jag kopplade in den!
Jag körde med en Onkyo först men har bytt till Marantz sr6010 och det blev ett stort lyft för ljudet!

#63

Postad 09 februari 2018 - 18:09

Lucifr
  • Lucifr
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag kör med Spirit 2 och en Spirit 12 sub! Jag rekommenderar absolut att köra med sub!
Själv fick jag en liten chock när lådan till subben kom och tänkte skicka tillbaka den då jag inte fick plats med den där jag hade tänkt ha den! Ändrade mig snabbt då jag kopplade in den!
Jag körde med en Onkyo först men har bytt till Marantz sr6010 och det blev ett stort lyft för ljudet!


Ok! Kör du i 2.1 då eller? Haha subben är stor alltså? :)

#64

Postad 09 februari 2018 - 18:18

Unregistered5e37d069
  • Unregistered5e37d069
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Nä kör 7.1! Ja den är stor

#65

Postad 09 februari 2018 - 23:28

Lucifr
  • Lucifr
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nä kör 7.1! Ja den är stor


Ok! Då kör du alltså Spirit 2 som frontar och även surround? Är du nöjd med dem som frontar?

#66

Postad 10 februari 2018 - 08:46

Unregistered5e37d069
  • Unregistered5e37d069
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag tycker dom låter bra men dom behöver absolut en sub om man ska ha dom som frontar!

#67

Postad 10 februari 2018 - 12:42

Lucifr
  • Lucifr
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag tycker dom låter bra men dom behöver absolut en sub om man ska ha dom som frontar!

 

 

Tack för hjälpen!



#68

Postad 12 februari 2018 - 10:21

Hyzer
  • Hyzer
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Skulle nog också ha valt det större paketet med tanke på att prisskillnaden är så pass liten. Gissar dock att du även blir nöjd med det mindre paketet, om du skulle bli tvingad till att köpa det  :rolleyes:. Jag är i alla fall fortfarande mycket nöjd med min Spirit Sub 12, men stor är den, 365 x 490 x 400 mm (B x H x D). Vi har dock utrymme för den, så det är inget problem för mig. Kan även nämna att jag har en Onkyo TX-NR676E, som jag också trivs bra med.



#69

Postad 12 februari 2018 - 10:47

Lucifr
  • Lucifr
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Skulle nog också ha valt det större paketet med tanke på att prisskillnaden är så pass liten. Gissar dock att du även blir nöjd med det mindre paketet, om du skulle bli tvingad till att köpa det  :rolleyes:. Jag är i alla fall fortfarande mycket nöjd med min Spirit Sub 12, men stor är den, 365 x 490 x 400 mm (B x H x D). Vi har dock utrymme för den, så det är inget problem för mig. Kan även nämna att jag har en Onkyo TX-NR676E, som jag också trivs bra med.

 

Tack för svar! Vad har du själv för högtalare? 



#70

Postad 13 februari 2018 - 20:04

Hyzer
  • Hyzer
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Har ett gäng ålderstigna Harman Kardon högtalare. Vet inte ens modellnamnet, men vi köpte det som ett högtalarpaket för ett antal år sedan. Absolut inga märkvärdiga högtalare, men än så länge har de fungerat acceptabelt. Subwoofer och förstärkare har vi nyligen uppdaterat, så högtalarna känns som nästa del att uppgradera. Du får gärna återkomma här med dina intryck när du väl har slagit till, så kanske jag åker snålskjuts (om du blir nöjd).  B)



#71

Postad 19 februari 2018 - 11:41

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Är det någon som har Spirit 8 i en LCR uppställning?



#72

Postad 15 mars 2018 - 18:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Lite rabatt på 12" subbarna vid köp av två :)

 

https://www.fyndbors...{Spirit SUB12}}


Redigerat av mcmike, 15 mars 2018 - 18:28.


#73

Postad 16 mars 2018 - 10:01

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Vad tror folket om XTZ spirit 12 vs 12.16? Är det värt uppgraderingen eller är det 12.17 som gäller?

Har i dagsläget en 12.16 men kanske tänkt slå till på 2 stycken Spirit 12.

#74

Postad 28 mars 2018 - 07:16

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag har haft en äldre JBL 15" sub tidigare(minns ej modell) som jag var väldigt nöjd med innan den gick sönder.

Går i tankarna på en ny.. och står och skaver mina hjärnhalvor mellan spirit 12 och 12.17.. Har redan förstått att 12.17 är en fantastisk sub till både film och musik.. Med tanke på deras fel som en del har så är min fråga.. Blir jag besviken på djupet om jag köper en Spirit 12 som film sub?



#75

Postad 31 mars 2018 - 16:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Review genom avforums .. :)

 

https://www.avforums...er-review.14742



#76

Postad 01 april 2018 - 08:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Review genom avforums .. :)
 
https://www.avforums...er-review.14742


Trevligt :)

#77

Postad 03 april 2018 - 21:11

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0

Det har blivit dags att införskaffa ett nytt högtalarsystem för hembion och jag får tyvärr inte ha några golvare för frugan 1f642.png:). Jamo D500 systemet fick godkänt ur designsynpunkt. Men jag vet inte hur de är till musik? Vi kollar mest tv och film men även en hel del musik. Mestadels Elektronisk musik (trance) och country. 

Sen hittade jag Spirit som verkar vara vettiga till både musik och film, vad säger ni som har dem? 3st Spirit 6 i fronten kanske skulle funka bra.

Vad rekommenderar ni för receiver till dem? De har ju rätt så låg känslighet och verkar gilla förstärkare med mycket effekt. Jag ska köpa ny receiver också nämligen.

Hur funkar Spirit 6 väggmonterade? Jag måste få upp dem på väggen nämligen.

Jag har ett rätt så stort vardagsrum med öppen planlösning så det måste kunna gå att kräma på lite.



#78

Postad 03 maj 2018 - 09:20

Moeses
  • Moeses
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Några erfarenheter av Spirit 4?



#79

Postad 03 maj 2018 - 14:30

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Det har blivit dags att införskaffa ett nytt högtalarsystem för hembion och jag får tyvärr inte ha några golvare för frugan 1f642.png :). Jamo D500 systemet fick godkänt ur designsynpunkt. Men jag vet inte hur de är till musik? Vi kollar mest tv och film men även en hel del musik. Mestadels Elektronisk musik (trance) och country. 

Sen hittade jag Spirit som verkar vara vettiga till både musik och film, vad säger ni som har dem? 3st Spirit 6 i fronten kanske skulle funka bra.

Vad rekommenderar ni för receiver till dem? De har ju rätt så låg känslighet och verkar gilla förstärkare med mycket effekt. Jag ska köpa ny receiver också nämligen.

Hur funkar Spirit 6 väggmonterade? Jag måste få upp dem på väggen nämligen.

Jag har ett rätt så stort vardagsrum med öppen planlösning så det måste kunna gå att kräma på lite.

 

Xtz spirit 6 skall du absolut inte hänga upp på väggen. Det är dom inte gjorda för. Då finns det bra alternativ som faktiskt är gjorda för det ändamålet.



#80

Postad 03 maj 2018 - 21:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Xtz spirit 6 skall du absolut inte hänga upp på väggen. Det är dom inte gjorda för. Då finns det bra alternativ som faktiskt är gjorda för det ändamålet.

Hmmm specen säger annat

https://www.xtz.se/p...rit-6?technical

Och tittar man på Fyndbörsen så säger dem att de är vägghängda

https://www.fyndbors...t-6-mattvit-par

Redigerat av kribban, 03 maj 2018 - 21:42.


#81

Postad 03 maj 2018 - 21:48

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Xtz spirit 6 skall du absolut inte hänga upp på väggen. Det är dom inte gjorda för. Då finns det bra alternativ som faktiskt är gjorda för det ändamålet.

De är väl absolut gjorda för vägghängning. Dom har ju till och med nyckelhålsfästen bak och är mycket mindre djupa än vanliga högtalare.

Hur väl dom presterar hängandes på väggen är väl det som kan diskuteras. Det har jag ingen aning om.



#82

Postad 05 maj 2018 - 06:01

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Att portade(bak) små högtalare har nyckelhålsfästen är väl snarare regel än undantag, gör dom inte mer lämpliga för det.
Jag skulle välja ett slutet alternativ gjort för vägg, något annat är inte att rekommendera

#83

Postad 05 maj 2018 - 07:29

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Fast du säger att dem inte är gjorda för att hängas på vägg. Fyndbörsen/XTZ säger precis tvärtom. Vem vet bäst?

#84

Postad 06 maj 2018 - 08:12

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Det står ju tydligt på hemsidan.

” Det är dessutom möjligt att stänga eller öppna basreflexportarna på baksidan, med de medföljande pluggarna, för att ändra högtalarens grundläggande egenskaper mellan basreflex och sluten konstruktion. Om exempelvis båda portarna är stängda, så kommer högtalaren att spela mindre djupt i basen, vilket underlättar när högtalaren behöver placeras nära en vägg. ”

#85

Postad 06 maj 2018 - 16:23

Unregistered5e37d069
  • Unregistered5e37d069
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag kör med en Spirit 6 som center som har haft bägge pluggarna i då den stod direkt mot väggen! Nu provade jag att ställa den en bit ut och plockade bort pluggarna och den låter så mycket bättre!

#86

Postad 06 maj 2018 - 20:30

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Fast du säger att dem inte är gjorda för att hängas på vägg. Fyndbörsen/XTZ säger precis tvärtom. Vem vet bäst?

XTZ talar ju i egen sak, de vill ju sälja.. Upp till dig om du vill lita på dom.

 

 

Det står ju tydligt på hemsidan.

” Det är dessutom möjligt att stänga eller öppna basreflexportarna på baksidan, med de medföljande pluggarna, för att ändra högtalarens grundläggande egenskaper mellan basreflex och sluten konstruktion. Om exempelvis båda portarna är stängda, så kommer högtalaren att spela mindre djupt i basen, vilket underlättar när högtalaren behöver placeras nära en vägg. ”

 

Det spelar ingen roll, köp en högtalare som är gjord för att vara sluten! Häng den på väggen. Skall du hänga något på väggen, se till att det är en högtalare som är konstruerad för detta, inte någon halvmesyr.

 

 

Jag kör med en Spirit 6 som center som har haft bägge pluggarna i då den stod direkt mot väggen! Nu provade jag att ställa den en bit ut och plockade bort pluggarna och den låter så mycket bättre!

 

SJälvklart är det så, DOM ÄR JU GJORDA FÖR ATT VARA PORTADE.



#87

Postad 03 augusti 2018 - 19:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Någon med mer intryck? Spirit sub12 fick väldigt bra omdöme i Hemmabiosystem senaste nummer


Redigerat av kribban, 13 augusti 2018 - 10:33.


#88

Postad 25 augusti 2018 - 11:02

sundvall82
  • sundvall82
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

ska välja nya högtalare till mitt vardagsrum 

jag har riktigt svårt att välja, 

jag har ej möjlighet att provlyssna nån av dom 

jag är inte heller nån hifi människa men jag vill ha rent och klart ljud med lite snärtigt tryck i basen.

självklart vill jag inte heller betala en förmögenhet =) 

jag väljer just nu mellan xtz spirit 11, xtz 95.44 eller 99.36 FLR

Har även lyssnat på dynavoice DF-8 som också finns med som stark kandidat 

snälla vilka hade ni valt?? 

kommer driva dom med en marantz 7012 och användas till 80% film resten musik 



#89

Postad 25 augusti 2018 - 15:37

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Haft min spirit sub igång ett par dagar och nu börjar den leverera, trodde den var trasig först. För 3690 kr verkar den som et kap.

Sundvall82 xtz alla dagar över Dynavoice

#90

Postad 27 augusti 2018 - 15:25

sundvall82
  • sundvall82
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

efter att ha pratat med fyndbörsen så kom vi fram 

till att spirit 11 borde funka bäst i mitt fall 

beställde spirit 11 + en spirit 8 som center jag hoppas det blir bra.

Nån som har eller har lyssnat på spirit serien?? 



#91

Postad 29 augusti 2018 - 13:31

Bjur
  • Bjur
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hi I'm considering replacing my old Yamaha NS333/NS777 speakers with XTZ. I would like not to have floor speakers, and I'm currently considering either the XTZ Cinema Series or the Spirit Series. Can anyone tell me if there will be a large difference in sound quality choosing the Cinema Series compared to the Spirit Series?

 

I'm from Denmark and don't have a chance to listen to XTZ here.



#92

Postad 15 februari 2019 - 18:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Lite helg rabatt på Spirit 2 och 4..

 

https://www.fyndbors...t-2-matte-black

 

https://www.fyndbors...?kampanj=nb19v7


Redigerat av mcmike, 15 februari 2019 - 18:29.


#93

Postad 29 maj 2019 - 17:12

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa 3 st Spirit 8 och ha som LCR monterade på väggen. Någon som provat detta?

 

Jag blir lite avskräckt av att dom är så himla djupa. 29 cm djup gör ju att de kommer sticka ut som en hylla från väggen och det borde bli en rätt rejäl belastning på upphängningen kan jag tänka mig.



#94

Postad 13 augusti 2019 - 18:58

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Jag kommer köra spirit 2 sourround med xtz cinema m6 i front och s5 bak sourround. Tror ni det kommer fungera väl tillsammans?

(Beställde nu när det är kampanj)



#95

Postad 14 augusti 2019 - 19:13

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Jag kommer köra spirit 2 sourround med xtz cinema m6 i front och s5 bak sourround. Tror ni det kommer fungera väl tillsammans?
(Beställde nu när det är kampanj)

Jag kör exakt så fast omvänt, dvs S5 som surr och Spirit 2 som surr back. Gick från S5 till Spirit 2 bak pga utrymmesskäl och kan inte säga att jag saknar den dyrare högtalaren nämnvärt. Funkar mycket bra vad gäller ljudbild tycker jag. Tror dock det gör sig bättre så för att diffusera surr-kanalerna något medan surr back gott kan vara lite mer direkt. Men det är väl tycke och smak.

#96

Postad 20 september 2019 - 17:55

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Jag kör exakt så fast omvänt, dvs S5 som surr och Spirit 2 som surr back. Gick från S5 till Spirit 2 bak pga utrymmesskäl och kan inte säga att jag saknar den dyrare högtalaren nämnvärt. Funkar mycket bra vad gäller ljudbild tycker jag. Tror dock det gör sig bättre så för att diffusera surr-kanalerna något medan surr back gott kan vara lite mer direkt. Men det är väl tycke och smak.


Tack för svar :).

Jag måste köra spirit 2 som left och right sourround pga utrymmes skäl...men det låter som jag kommer klara mig bra då.

#97

Postad 26 september 2019 - 21:11

Defeat
  • Defeat
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Hur är ljudet i Spirit serien för musik? Velar mellan Spirits, q acoustics eller monitor audio..

 

Rummet är 3.8x4.6 m, bör jag går för golv- eller stativhögtalare?



#98

Postad 28 september 2019 - 08:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Q Acoustics & Monitor Audio är bra alternativ och du bör testa själv och se vilka du föredrar då de finns en hel del skillnader.
Sedan låter ju inte alla högtalare från ett fabrikat likadant, olika modeller låter olika annars fanns det ingen anledning att ta fram mer än en högtalare.

 

Stativare eller golvare är ju också lite av en smaksak. Vill du absolut ha den lägsta basen så behöver du i princip alltid komplettera med en sub oavsett. Vill du inte ha sub så kan i regel en golvare leverera mer lågbas än en stativare. Samtidigt så kräver en stativare för det mesta mindre utrymme för att låta bra. Så jag skulle säga att det beror en del på ditt ljudideal och dina krav vad du skall välja.

 

Ofta får men en högre kvalité på element, filter, låda etc för samma pengar om man väljer en mindre högtalare vilket aldrig är fel. Så resonerade jag själ tills ganska nyligen och lösningen för mig var att kombinera stativare med sub. Just nu kör jag golvare med sub.


Redigerat av Blåtand, 28 september 2019 - 08:36.


#99

Postad 19 oktober 2019 - 22:55

Defeat
  • Defeat
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Q Acoustics & Monitor Audio är bra alternativ och du bör testa själv och se vilka du föredrar då de finns en hel del skillnader.
Sedan låter ju inte alla högtalare från ett fabrikat likadant, olika modeller låter olika annars fanns det ingen anledning att ta fram mer än en högtalare.

 

Stativare eller golvare är ju också lite av en smaksak. Vill du absolut ha den lägsta basen så behöver du i princip alltid komplettera med en sub oavsett. Vill du inte ha sub så kan i regel en golvare leverera mer lågbas än en stativare. Samtidigt så kräver en stativare för det mesta mindre utrymme för att låta bra. Så jag skulle säga att det beror en del på ditt ljudideal och dina krav vad du skall välja.

 

Ofta får men en högre kvalité på element, filter, låda etc för samma pengar om man väljer en mindre högtalare vilket aldrig är fel. Så resonerade jag själ tills ganska nyligen och lösningen för mig var att kombinera stativare med sub. Just nu kör jag golvare med sub.

 

Så klart inte alla högtalare från en och samma tillverkare låter lika. Men brukar inte olika tillverkare ha lite olika filosofi på hur högtalare ska låta? Typ att vissa märken kör oftast lugnare diskant medan andra lyfter fram den mer?

 

Varit runt och lyssnat på lite olika högtalare nu

 

Q acoustics 3050i med en marantz pm8006 lät bra men var lite tråkiga och för neutrala/safe. Basen var inte stram, rapp och punchig utan snarare mörk, tillbakadragen och lite odetaljerad(?). Diskanten lite för lugn typ

 

Fick höra på ett par Triangles aktiva högtalare. Dessa var ett skämt, lät som om de kostade 1/5 av priset. Jag har aldrig ens hört små stativare leverera så tunt ljud.

 

Fick höra Dali oberon 5 och 7 ihop med NAD, nu börjar jag få en bild av vad jag vill ha för ljud! 

 

Vad jag förstått är XTZ lite mer åt q acoustics håll? Lite mer neutrala, safe och åt studio monitor-hållet?



#100

Postad 08 februari 2020 - 19:12

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Haft lite olika högtalare vid datorn senaste åren.. XTZ MH-800, XTZ 93.22, KEF LS50.

 

Sålde sistnämda i höstas och har varit utan datorhögtalare sedan dess. Varit sugen på dels studiomonitorer men även andra stativare, kikat på Elac, KEF och alla möjliga.

 

Måste säga att jag är sjukt imponerad av Spirit 4 som det blev affär på! Riktigt roliga högtalare med riktigt bra bas måste jag säga...Måste vara svårslagna för 2990, lyssnar hellre på dessa än LS50 alla dagar i veckan.






Även taggad med XTZ Spirit

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.