Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Procella Audio, fakta o nyheter

361 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Procella Audio P6 (st) (Surroundhögtalare) 2 8,6 (4) Inga priser
Procella Audio P10-AMP (Subwoofers) 1 7,5 (1) Inga priser
Procella Audio P18 (Subwoofers) 1 7,67 (2) 72 500:-
Procella Audio P8 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) 35 490:-
Procella Audio P815 (Golvhögtalare) 1 (0) 75 999:-
Procella Audio P10si (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Procella Audio DA-2800 Dsp (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Procella Audio P610 (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) 48 990:-
Procella Audio P6iW (st) (Inbyggnadshögtalare) 1 (0) Inga priser
Procella Audio P10-FP (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
Procella Audio P860 (st) (Golvhögtalare) 1 (0) 139 250:-
Procella Audio P6V (Surroundhögtalare) 1 (0) 25 375:-
Procella Audio P5 (Surroundhögtalare) 1 8 (3) 13 900:-
Procella Audio P28 (st) (Surroundhögtalare) 1 (0) 50 490:-
Procella Audio P15-FP (Subwoofers) 1 7,2 (4) Inga priser
Procella Audio P18-FP (Subwoofers) 1 (0) 88 625:-
Procella Audio P12 (Subwoofers) 1 8,33 (2) Inga priser
Procella Audio V6 (Subwoofers) 1 (0) 96 125:-
6 relaterade trådar

#101

Postad 30 maj 2016 - 14:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Nu är jag kanske ute på hal is... men enligt den sidan spelar SB13-Ultra 114.9dB @ 50Hz. Ni får rätta mig om jag har fel men har för mig jag har läst någonstans att om man dubblerar så kan man spela 6dB starkare. Då borde man med nå ett max tryck på 127dB med 4 SB-13 Ultra. P18 är specad till 133db @ 50hz vilket är ganska mycket mer!! OM man nu kan räkna så här :huh:

 

Sen tycker jag nog att det är lite vågat att slänga ur sig att SB13 har bättre element än en P18?

Både jag och nej,

Om vi bortser helt från rummets egenskaper och vi säger att rummets ytor (vägg/golv) är 100% täta för bas då får man +6db för var yta.

Så hörn ger 18db.

I verkligheten så är inte våra väggar helt bastäta så man brukar räkna med 3-4db per yta istället för 6db.

Det är därför många tjatar om att man ska bygga sin baffelvägg med flera lager gips och plywwod.

 

En sak många tycks glömma, ta Svs:en som mäter ganska rakt i frifält, hur tror ni den mäter när den börjar komma nära väggar eller hörn?

Medans något som är byggt för half Space och monterad korrekt kommer få en ganska rak frekvensgång i sitt arbetsområde.



#102

Postad 30 maj 2016 - 15:57

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Både jag och nej,

Om vi bortser helt från rummets egenskaper och vi säger att rummets ytor (vägg/golv) är 100% täta för bas då får man +6db för var yta.

Så hörn ger 18db.

I verkligheten så är inte våra väggar helt bastäta så man brukar räkna med 3-4db per yta istället för 6db.

Det är därför många tjatar om att man ska bygga sin baffelvägg med flera lager gips och plywwod.

 

En sak många tycks glömma, ta Svs:en som mäter ganska rakt i frifält, hur tror ni den mäter när den börjar komma nära väggar eller hörn?

Medans något som är byggt för half Space och monterad korrekt kommer få en ganska rak frekvensgång i sitt arbetsområde.

Följdfråga. Varför vill man ha rakt? :)



#103

Postad 30 maj 2016 - 16:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Följdfråga. Varför vill man ha rakt? :)

Det vill man ju inte ;) och jag skrev ganska rak inom sitt arbetsområde.

Så med volym ställd "korrekt" så blir det en stigande kurva från lågpassfiltret o ner i frekvens.



#104

Postad 30 maj 2016 - 17:19

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Känna som det är dax för lite bilder efter allt snack :)

 

P18

 

Bifogad fil  750_9339.jpg   91,34K   0 Antal nerladdningar

 

Takmonterad P18..tja varför inte :)

 

Bifogad fil  DSC08041.jpg   104K   0 Antal nerladdningar

 

Gerben på ISE2016

 

https://www.youtube.com/watch?v=JsRZmRb9tXU

 

 



#105

Postad 30 maj 2016 - 20:14

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hej!

 

Är du säker på att mätningen är utomhus som SVS:arna är mätta?

 

Sen såklart så borde väl en sub för 85.000kr med 2st 18" basar spela lite lägre än en sub med en 13"bas för 16.000kr?! :)

 

om vi ser det såhär köp 4st SB13 Ultra och jämför med 1st P18 blir ju ungefär samma pengar....vilket alternativ kommer spela tajtast,renast,djupast i det rummet tror du JONTRE? ;)

 

//Micke

 

 

Jag kan säga såhär. Jag tyckte om procella tills jag inte hade ett serviceärende och insåg att företaget är ett rent skämt. Jag tycker om konceptet att ha liten baslåda för att det är snyggt hemma men låter det bra? Ja men tanke på storleken men dem är sämst med tanke på priset. Lådor som kostar mycket mindre (större lådor) soppar golvet med procella. 



#106

Postad 30 maj 2016 - 21:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Jag kan säga såhär. Jag tyckte om procella tills jag inte hade ett serviceärende och insåg att företaget är ett rent skämt.

Om du nu ska misskreditera ett företag på ett officiellt forum så tycker jag du ska ta med fakta och inte bara skriva att deras service är ett skämt. I den delen jag försökte hjälpa dig med så framkom det att ditt slutsteg i din subwoofer hade gått sönder. Procella var beredda att ge dig ett nytt slutsteg, trots att garantin hade gått ut, om du gav dem antingen inköpskvitto, det defekta slutsteget eller serienumret på basen. Eftersom de inte fick något av detta så kunde de inte tillgodose dina önskemål. Om det finns fler pusselbitar i historien så känner jag inte till dem, men jag tycker du bör ta upp det i så fall om du nu ska gå ut och ge dem badwill.

I de fall där vi har haft serviceärenden med Procella både då vi har sålt deras produkter, och även andra fall, så har jag nämligen enbart upplevt det motsatta.

Huruvida prestandan motsvarar priset får förstås var och en avgöra. Men jag kan ju säga så här: Om man letar efter en subwoofer och storleken och formfaktorn inte spelar någon som helst roll och priset väger tungt så bör man nog inte titta på just Procella. Det är ju trots allt den unika formfaktorn ihop med att de integrerar bra ihop med de flesta rum och förutsättningar som är Procellas kanske största styrka.

I all välmening!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 31 maj 2016 - 00:16.


#107

Postad 31 maj 2016 - 06:33

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Jag kan säga såhär. Jag tyckte om procella tills jag inte hade ett serviceärende och insåg att företaget är ett rent skämt. Jag tycker om konceptet att ha liten baslåda för att det är snyggt hemma men låter det bra? Ja men tanke på storleken men dem är sämst med tanke på priset. Lådor som kostar mycket mindre (större lådor) soppar golvet med procella.


Jag har även jag hört om detta ärende, och det är väl märkligt att alla referenser om inköp saknas (du kunde eller ville inte svara på av vem du köpt den, eller när!). För att möjliggöra service gick då Procella ut till sina ÅF och kollade vem som kunde ha sålt det, vilket annat företag gör det? Man kan väl också tycka att det var lite märkligt att det defekta slutsteget kastats, samt att barnen "oturligt" nog skrapat bort serienummer... Att dessutom lådan inte var en serieproducerad, utan någon slags förserie (som inte har sålts kommersiellt), är också ytterligare ett underligt sammanträffande...

Procella har ALDRIG backat på service, och det gäller även produkter som normal garanti inte skulle täcka - eller där vanlig garanti gått ut. Att de däremot backar när en förserie/demo utan spårbarhet dyker upp, och där en orimlighet efter en annan kommer som ett pärlband - det är inte förvånande IMO

Mvh

/Pär

#108

Postad 31 maj 2016 - 08:00

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Ang servicebemötande har jag bara positiva erfarenheter från dem. Har procella P5 som jag är sjukt nöjd med förövrigt, men pga av en olyckshänelse så "råkade"  diskanterna på två av mina högtalare gå sönder. Trots att detta inte täcks av någon garanti pga att det var jag som klantade mig så lagade de ändå högtalarna helt utan kostnad vilket jag såklart inte hade räknat med, så det blev en trevlig överraskning.



#109

Postad 31 maj 2016 - 17:32

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Om du nu ska misskreditera ett företag på ett officiellt forum så tycker jag du ska ta med fakta och inte bara skriva att deras service är ett skämt. I den delen jag försökte hjälpa dig med så framkom det att ditt slutsteg i din subwoofer hade gått sönder. Procella var beredda att ge dig ett nytt slutsteg, trots att garantin hade gått ut, om du gav dem antingen inköpskvitto, det defekta slutsteget eller serienumret på basen. Eftersom de inte fick något av detta så kunde de inte tillgodose dina önskemål. Om det finns fler pusselbitar i historien så känner jag inte till dem, men jag tycker du bör ta upp det i så fall om du nu ska gå ut och ge dem badwill.

I de fall där vi har haft serviceärenden med Procella både då vi har sålt deras produkter, och även andra fall, så har jag nämligen enbart upplevt det motsatta.

Huruvida prestandan motsvarar priset får förstås var och en avgöra. Men jag kan ju säga så här: Om man letar efter en subwoofer och storleken och formfaktorn inte spelar någon som helst roll och priset väger tungt så bör man nog inte titta på just Procella. Det är ju trots allt den unika formfaktorn ihop med att de integrerar bra ihop med de flesta rum och förutsättningar som är Procellas kanske största styrka.

I all välmening!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Jag pratar inte om subwoofern utan kontakten med företaget. Subwoofern har hittat sig ett nytt hem på tippen och jag har inga synpunkter på deras sätt att hantera garantin. Jag kan säga att bemötandet var uselt och oprofessionellt. Du som företagare borde veta att service betyder mycket mer än bara "reparation". Sedan förstår jag inte varför du går in och backar upp dem när du bara vet en liten del? Jo självklart du säljer och promotar deras produkter här på forumet stenhårt. Hur mycket trovärdighet har the rock nu för tiden? Undrar du varför? För mig är Procella ett skitföretag och kommer så förbli. Detta är vad jag tycker och du får tycka vad du vill. Hej då

 

Kan även tillägga att företaget berättar till andra om sina service-ärenden. Vad är nästa? Hänga ut kundernas kontaktuppgifter på youtube? Oprofessionella, det är bara förnamnet. 


Redigerat av Irule, 31 maj 2016 - 18:07.


#110

Postad 31 maj 2016 - 18:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 2

Jag pratar inte enbart om subwoofern utan även andra kontakter med företaget. Jag kan säga att bemötandet var uselt och oprofessionellt. Du som företagare borde veta att service betyder mycket mer än bara "reparation". Sedan förstår jag inte varför du går in och backar upp dem när du bara vet en liten del? Jo självklart du säljer och promotar deras produkter här på forumet stenhårt. Hur mycket trovärdighet har the rock nu för tiden? Undrar du varför? För mig är Procella ett skitföretag och kommer så förbli. Detta är vad jag tycker och du får tycka vad du vill. Hej då

Kan även tillägga att företaget berättar till andra om sina service-ärenden. Vad är nästa? Hänga ut mina kontaktuppgifter på youtube? Oprofessionella, det är bara förnamnet.


Att Procella engagerar sig för att kunna spåra en subwoofer som du inte kan påvisa någon som helst information runt, som dessutom inte tillhör deras kommersiellt serietillverkade - där du slängt den del som är trasig, och dessutom serienummer är bortskrapade - är det dåligt? Möjligen av dig, då hela situationen för mig låter högst besynnerlig... Hur kan man INTE veta var och av vem man köpt en produkt eller ha någonsomhelst kvitto eller köpbevis, hur kan SLÄNGA delar av en produkt som kan behöva service, och hur LÄGLIGT är det med båda föregående punkter dessutom "barnen" skrapat bort serienummer?

Jag ser det som Procella har gjort som ett engagemang som går utöver det som vilken tillverkare som helst är skyldig, eller ens skulle behöva göra - de har försökt hjälpa en kund som inte på något sätt kan visa att han kommit över en produkt på ett hederligt vis genom att kontakta alla troliga återförsäljare. De har försökt spåra hur produkten kommit ut på marknaden så att de kan säkerställa att den inte är fellevererad, eftersom då hade de bytt hela subben till en ny.

Om du tycker att du har blivit dåligt bemött undrar jag om inte det har med din, till synes och baserat på de inlägg jag läst, rätt stöddiga och osköna attityd.

Jag vet hur Procella hanterar serviceärenden, och det är på intet vis något som reflekteras i vad du skriver - IMO är de second to none, och jag har aldrig haft problem med ett enda serviceärende (oavsett anledning), där man kunnat visa att produkten är inköpt på schysst vis - och jag kan garantera att detsamma gäller för samtliga ÅF i världen.

Tycker att du ska fundera lite på ditt beteende, rimligheten i dina "krav" - och om det kan ha att göra med hur du blir bemött....

/Pär

#111

Postad 31 maj 2016 - 18:35

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 2

Men lilla kära pera om du nu är insatt i ärendet så borde Anders berättat att subwoofer var en demosub som användes på en utställning och såldes vidare till ett företag. Det är vad han sagt till mig för han kände igen subben och de långa kablarna.... Sedan tycker jag att du ska läsa vad jag skrivit istället för att sätta huvudet i sandlådan. Du är också en återförsäljare eller hur var det? Jag har inga synpunkter på garantiärendet utan servicen......Som jag sagt till föregående återförsäljare så får jag tycka vad jag vill och du får tycka vad du vill. Iväg med dig och sälj några P5:or nu, du får inte din provision genom att skriva inlägg utan hur mycket du säljer... Förstör nu inte jolts tråd med era påhopp av oliktänkande. Slutdiskuterat. 


Redigerat av Irule, 31 maj 2016 - 18:45.


#112

Postad 31 maj 2016 - 18:53

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1

Men lilla kära pera om du nu är insatt i ärendet så borde Anders berättat att subwoofer var en demosub som användes på en utställning och såldes vidare till ett företag. Det är vad han sagt till mig för han kände igen subben och de långa kablarna.... Sedan tycker jag att du ska läsa vad jag skrivit istället för att sätta huvudet i sandlådan. Du är också en återförsäljare eller hur var det? Jag har inga synpunkter på garantiärendet utan servicen......Som jag sagt till föregående återförsäljare så får jag tycka vad jag vill och du får tycka vad du vill. Iväg med dig och sälj några P5:or nu, du får inte din provision genom att skriva inlägg utan hur mycket du säljer... Förstör nu inte jolts tråd med era påhopp av oliktänkande. Slutdiskuterat.


:lol: :lol: :lol: så får det bli - schas på dig med till nån annan tråd ;)

#113

Postad 01 juni 2016 - 00:21

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Någon som vet om Procella tillverkar sina egna element eller har de standard PRO element ifrån någon av de större märkerna?

Tänker främst på P18 subben.



#114

Postad 01 juni 2016 - 06:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Dom är nog inte helt egentillverkade men säkerligen tweakade till deras spec.



#115

Postad 01 juni 2016 - 07:12

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

De flesta av Procellas drivers är från italienska SICA o byggs efter Procellas spec. . man har även lite SEAS



#116

Postad 01 juni 2016 - 07:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Italienarna dom kan, det finns ett helt gäng av tillverkare

RCF

Sica

18 sound

B&C

 

Har säkert glömt någon....



#117

Postad 01 juni 2016 - 07:31

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Har för mig att jag läst någonstans att det skulle sitta dom här i p15..iaf i någon tidigare version: http://www.sica.it/media/Z008331.pdf


Hade gärna haft ett procella system då jag gillar konstruktionen samt ljudet, Dom gånger jag hört basarna har det inte varit under rätt förutsättningar så vill egentligen inte uttala mig om det. Dock håller jag med om att priserna för just basarna känns liiiite i överkant och är just därför som jag själv mest dragit mig för att skaffa ett procella system. Jag får väll åka ner till Marcus någon dag och få en demo så kanske jag ändrar mig ;)

#118

Postad 01 juni 2016 - 08:12

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Förövrigt vill jag säga att jag inte har nått med Procella att göra , bara en vanlig kund.

 

Tråden blev väldigt konstig o jag känner inte på något sätt igen mig i att P18 skulle vara ett skämt som inte kan spela lågbas eller att kundservicen skulle vara dålig.

Men kan inte lägga mig i vad andra tycker utan kan bara ge min åsikt. . o dom som föjler mina inlägg särskilt på Component vet nog att jag inte är rädd att säga negativa saker om prylarna jag äger ;)  Tror nästan alla prylar jag skrivit om fått en känga av kritik, så även Procella.

 

Så om jag skall svara dessa två inlägg med min egen åsikt.

 

Jag har haft detta som intresse i snart 30år o ägt mer system än jag kan räkna, besökt dom flesta mässor o butiker . . .även byggt egna basar o system.

Har helt enkelt hört rätt många system och en ensam P18 i ett drygt 60m2 rum är nog den bästa bas jag hört.. vi spelade högt o djupt o det lät helt underbart.

Det som egentligen imponerar mig mest med Procella är förmågan att spela som en enhet, nästan alla system man hör så är det en tydlig gräns där ljudet övergår från dom vanliga högtalarna till subbasarna det låter "bas" i botten enkelt sagt.

Mitt eget system o andra "Procella system" jag hört låter som en enhet från topp till botten, lite svårt att förklara men när man får till ljudet som en komplett enhet så är det helt underbart :)

 

Sen detta med kundservice, jag har själv aldrig varit med om nått bättre. . .ställer man en fråga får man svar av någon an konstruktörerna snabbt o sakligt . .. .  sen hade jag själv ett problem vid kalibreringen att en av mina högtalare mätte lite udda mot dom andra.....kalibreraren ringde då Anders på Procella direkt o dom diskutera problemet . .. .jag fick en ny högtalare, jag tyckte själv att dom kunde laga min gamla ( va nått fel på diskanten som kan ha hänt i transporten ) men Anders ville ge mig en ny.

 

Även småsaker, jag "gnällde" lite att dom bytte logga på ett forum. . .då kom nya loggan på brev i lådan.

 

Men tråkigt att det inte gick bra för dig Irule, jag kan inte hela storyn så skall inte lägga mig i men låter ju som Procella försökte  . . . .sen att du kastar P15 på tippen bara för slutsteget är kass låter bara konstigt...en P15 utan slutsteg är ju en P15-Fp som går att köpa o lär vara lättsåld.


Redigerat av Jolt, 01 juni 2016 - 08:12.


#119

Postad 01 juni 2016 - 08:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Mycket av det senaste handlade om dom klarar infra eller inte. Som jag skrev innan om formfaktorn på Procella och att ta fram något i den storleken som kan spela ner mot 25hz är inget man gör i handvänding.

Och som  jag också redan har skrivit, alla företag som säljer dyrare kompletta system följer THX normen ganska väl och jag kan inte ta fram ett enda exempel på ett sådant märke som har en sub som kan spela infra med volym.



#120

Postad 01 juni 2016 - 08:47

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Helt klart är det vad man eftersträvar som man får ut.....ser man på JBL som har en extremt stor del av biomarknaden så går deras stora bassystem för biografer o hembio ner till 25Hz ungefär o det är vad dom vill att det skall göra....samma för alla andra stora biosystems tillverkare.

 

Dock har jag hört ett 0-30Hz svep på P18 o det finns bra nivå där nere...när jag hade P15 spelade den ner till 20Hz utan att tappa...men då skall tilläggas att jag inte spelar speciellt högt . . .vill man spela på referensnivå med P18/P15 så kommer man droppa av den rätt hårt i botten..

 

Nu vet jag ju att många här på forumet bygger egna basar med målet att spela infra, o där får en köpesub givetvis svårt. . . .dock tror jag säkert Procella kunde bygga en infrabas om dom ville ( eller om det fanns en efterfrågan )

 

Många klagar på priset, vilket jag väl i del kan hålla med om. . . det roliga är dock att på många av Procellas marknader efterfrågas dyrare modeller. . P860 är resultatet av att många ville ha dyrare än P815.

 

vissa marknader /kunder är lustiga. . . det måste vara dyrt, räcker inte med att det är bra .. . .men det är en annan fråga till en annan typ av tråd



#121

Postad 01 juni 2016 - 09:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Helt klart är det vad man eftersträvar som man får ut.....ser man på JBL som har en extremt stor del av biomarknaden så går deras stora bassystem för biografer o hembio ner till 25Hz ungefär o det är vad dom vill att det skall göra....samma för alla andra stora biosystems tillverkare.

 

Dock har jag hört ett 0-30Hz svep på P18 o det finns bra nivå där nere...när jag hade P15 spelade den ner till 20Hz utan att tappa...men då skall tilläggas att jag inte spelar speciellt högt . . .vill man spela på referensnivå med P18/P15 så kommer man droppa av den rätt hårt i botten..

 

Nu vet jag ju att många här på forumet bygger egna basar med målet att spela infra, o där får en köpesub givetvis svårt. . . .dock tror jag säkert Procella kunde bygga en infrabas om dom ville ( eller om det fanns en efterfrågan )

 

Många klagar på priset, vilket jag väl i del kan hålla med om. . . det roliga är dock att på många av Procellas marknader efterfrågas dyrare modeller. . P860 är resultatet av att många ville ha dyrare än P815.

 

vissa marknader /kunder är lustiga. . . det måste vara dyrt, räcker inte med att det är bra .. . .men det är en annan fråga till en annan typ av tråd

Något dock jag saknar med Procella är lite mer djupgående info.

Som max spl på subsen @ hz, hur är det uppmätt?

Där har alltid Pro varit klara och tydliga.

 

Som JBL 4645C (är identisk till största Synthesis sub) tittar man på databladet så får man en uppsjö av info om olika placeringar och om hur den ska korrigeras. På Synthesis sidan, Nada info........



#122

Postad 01 juni 2016 - 09:42

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Kan jag hålla med om, hemsidan är inte helt uppdaterad heller..

 

Sen är väl frågan hur många kunder som egentligen efterfrågar den typen av info



#123

Postad 01 juni 2016 - 10:04

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Mycket av det senaste handlade om dom klarar infra eller inte. Som jag skrev innan om formfaktorn på Procella och att ta fram något i den storleken som kan spela ner mot 25hz är inget man gör i handvänding.

Och som  jag också redan har skrivit, alla företag som säljer dyrare kompletta system följer THX normen ganska väl och jag kan inte ta fram ett enda exempel på ett sådant märke som har en sub som kan spela infra med volym.

 

Hej!

 

Ok...johan men gör det då Procella subben bättre med 2 18" basar för 85.000kr för att inte någon annan heller klarar att spela infra/djup bas som ingår i dina kompletta thx klassade system?:)

 

Ärligt! om vi pratar lite DIY tycker du det är rimligt att om du bygger en egen subbas för väldigt väldigt mkt mindre pengar så åker den 8:or runt procella subben är inte det lite konstigt!?

 

jag menar hur svårt kan det vara;)

 

//Micke

 

//Micke



#124

Postad 01 juni 2016 - 10:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Helt klart är det vad man eftersträvar som man får ut.....ser man på JBL som har en extremt stor del av biomarknaden så går deras stora bassystem för biografer o hembio ner till 25Hz ungefär o det är vad dom vill att det skall göra....samma för alla andra stora biosystems tillverkare.

 

Dock har jag hört ett 0-30Hz svep på P18 o det finns bra nivå där nere...när jag hade P15 spelade den ner till 20Hz utan att tappa...men då skall tilläggas att jag inte spelar speciellt högt . . .vill man spela på referensnivå med P18/P15 så kommer man droppa av den rätt hårt i botten..

 

Nu vet jag ju att många här på forumet bygger egna basar med målet att spela infra, o där får en köpesub givetvis svårt. . . .dock tror jag säkert Procella kunde bygga en infrabas om dom ville ( eller om det fanns en efterfrågan )

 

Många klagar på priset, vilket jag väl i del kan hålla med om. . . det roliga är dock att på många av Procellas marknader efterfrågas dyrare modeller. . P860 är resultatet av att många ville ha dyrare än P815.

 

vissa marknader /kunder är lustiga. . . det måste vara dyrt, räcker inte med att det är bra .. . .men det är en annan fråga till en annan typ av tråd

 

Hej!

 

Herte we go again!::)

 

Varför skulle man inte vilja ha ett så kompetent subbas system som det bara går att få som spelar all information som finns i dagen filmer om du bygger en "professionell" bio hemma osv. som procella riktar sig mot?

 

 

//Micke



#125

Postad 01 juni 2016 - 10:51

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Micke, har du satt upp och kalibrerat ett system med P15 eller P18? Vad är din praktiska erfarenhet med de subbarna eftersom du uttalar dig så specifikt?

Mvh

/Pär

Redigerat av Perra1, 01 juni 2016 - 10:51.


#126

Postad 01 juni 2016 - 10:53

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Det är väl en bra fråga, som jag väl inte kan svara på . . . JBL eller Procella har kan kanske ett svar, jag tror definitivt båda dessa märken har koll på bioljud o bygger det dom bygger av en anledning.. 

 

Jag vill inte ha infra av anledningar jag förklarat innan, o frågan är om så många kan ha det?

 

Tror som sagt både Procella o JBL har kunskapen att bygga infra ....jag kan bara gissa att det har med efterfrågan att göra

 

o igen, vet att Perra här ovan har spelat en 5Hz ton genom P18....vilket folket o prylar några våningar upp inte gillade :)


Redigerat av Jolt, 01 juni 2016 - 10:58.


#127

Postad 01 juni 2016 - 14:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kan jag hålla med om, hemsidan är inte helt uppdaterad heller..

 

Sen är väl frågan hur många kunder som egentligen efterfrågar den typen av info

Alla som bygger sitt eget biorum vill ju veta hur grejerna reagerar med/utan baffelvägg och hur topparnas spridning/frekvensgång är.

I mina ögon är det väldigt basic information.



#128

Postad 01 juni 2016 - 14:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hej!

 

Ok...johan men gör det då Procella subben bättre med 2 18" basar för 85.000kr för att inte någon annan heller klarar att spela infra/djup bas som ingår i dina kompletta thx klassade system? :)

 

Ärligt! om vi pratar lite DIY tycker du det är rimligt att om du bygger en egen subbas för väldigt väldigt mkt mindre pengar så åker den 8:or runt procella subben är inte det lite konstigt!?

 

jag menar hur svårt kan det vara;)

 

//Micke

 

//Micke

 

Om en kund vill ha en bio och vill gå All out med en baffelvägg, och han har plats för tex SVS i väggen så varför inte.

Jag skulle inte kunna leva utan baffelvägg själv för det är inte bara den lägsta basen som drar nytta av det.

Huruvida man sen vill ha infra eller inte är upp till var och en.

 

OBS på att jag inte vill bedömma ljudkvalisorten på Procella då jag inte har lyssnat på den.

 

Jag offrar gladeligen infra för att nå där jag är i dag, det går inte att jämföra Procella rakt av mot mina subs men Spec är snarlik

3nNPwtK.jpg

 

*edit*

Om man har någon sub som spelar 15hz -10db mot 20hz, då kommer du inte uppfatta dom där 15hz.

Ju lägre ner i frekvens vi går ju lägre känslighet får våra öron.

Det är ju där IB kommer in :)


Redigerat av johan b-lund, 01 juni 2016 - 15:22.


#129

Postad 01 juni 2016 - 14:58

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Alla som bygger sitt eget biorum vill ju veta hur grejerna reagerar med/utan baffelvägg och hur topparnas spridning/frekvensgång är.

I mina ögon är det väldigt basic information.

 

Skulle jag göra en högst personlig gissning.

 

Alla handlare o installatörer som skall sälja märket får en utbildning o säker mycket mer info än vad som står på sidan.

 

Så när du handlar av någon av dessa så får man hjälp med dom frågorna du tar upp . . . jag fick i alla fall massa detaljerade tips hur allt skulle byggas o monteras..

 

Jag gissar att man hellre vill kunden skall få info via en dialog på detta sätt än att bara läsa datablad.

 

Men som sagt en ren gissning från min sida


Redigerat av Jolt, 01 juni 2016 - 15:02.


#130

Postad 01 juni 2016 - 15:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Skulle jag göra en högst personlig gissning.

 

Alla handlare o installatörer som skall sälja märket får en utbildning o säker mycket mer info än vad som står på sidan.

 

Så när du handlar av någon av dessa så får man hjälp med dom frågorna du tar upp . . . jag fick i alla fall massa detaljerade tips hur allt skulle byggas o monteras..

 

Jag gissar att man hellre vill kunden skall få info via en dialog på detta sätt än att bara läsa datablad.

 

Men som sagt en ren gissning från min sida

Kan ligga något i det.



#131

Postad 01 juni 2016 - 16:51

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 1

Micke, har du satt upp och kalibrerat ett system med P15 eller P18? Vad är din praktiska erfarenhet med de subbarna eftersom du uttalar dig så specifikt?

Mvh

/Pär

 

Hej!

 

Ej satt upp och ej kalibrerat bara lyssnat två gånger.

 

Du som hållt på länge vet också vad så stora element i så "små" lådor skapar(dist) och inte kan skapa(infar)!(med dom elementen med den slaglängden) visst man kan ju köpa flera och då löser det sig nog!:)

 

Och vill man ha en bas som spelar 25-30hz och uppåt så köper man helt enkelt något annat man köper inte procella för 50.000kr-85000kr.

 

Perra inte för att vara otrevlig alls....så undviker jag att diskutera med någon som är återförsäljare utav det vi/man diskuterar tycker inte det blir riktigt "korrekt" tror du förstår.

 

//Micke


Redigerat av MIIKE888, 01 juni 2016 - 16:52.


#132

Postad 01 juni 2016 - 16:58

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 1

Skulle jag göra en högst personlig gissning.

 

Alla handlare o installatörer som skall sälja märket får en utbildning o säker mycket mer info än vad som står på sidan.

 

Så när du handlar av någon av dessa så får man hjälp med dom frågorna du tar upp . . . jag fick i alla fall massa detaljerade tips hur allt skulle byggas o monteras..

 

Jag gissar att man hellre vill kunden skall få info via en dialog på detta sätt än att bara läsa datablad.

 

Men som sagt en ren gissning från min sida

 

Du menar går någon kurs där man blir hjärntvättad om att detta verkligen är så bra som dom säger!;)

 

No hard feelings.

 

Nej objektiv fakta med riktiga mätningar som Harman är snuskigt bra på att visa och ge(om det inte finns på sidan) så drar man ett mail så får man all info dom har.

 

//Micke



#133

Postad 01 juni 2016 - 16:59

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Om man jämför en köpesub med Diy blir det väl inte helt rättvist.

 

Men visst, har du viljan, kunskapen o tiden kan du givetvis bygga en sas med 2x18" för långt mycket mindre pengar än P18. .bygger du sen lådan större o verkligen vet vad du gör kan du säkert få den att gå djupare



#134

Postad 01 juni 2016 - 17:03

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

 

 

du menar går någon kurs där man blir hjärntvättad om att detta verkligen är så bra som dom säger! ;)

 

Det får du givetvis tycka om du vill...jag tycker det är oerhört viktigt att träffa folket som bygger o tillverkar om jag skall sälja det...spelar ingen roll vad det gäller.

 

Skulle aldrig i livet ta in nått nytt märke att jobba med på jobbet utan att träffa dom o lära mig om grejerna.

 

O även för tillverkaren att träffa dom som skall jobba med sakerna o se till att man använder sakerna rätt.

 

100% nödvändigt i dom flesta branscher...varför inte inom hifi o hembio?



#135

Postad 01 juni 2016 - 17:20

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 1
Absolut det köper jag!

Men vad har det med saken att göra att man inte publicerar all fakta som mätningar osv på deras hemsida?

//Micke

#136

Postad 01 juni 2016 - 17:26

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

inget, postarna går i varandra lite ;)

 

jag skrev min åsikt o vad jag tror om det med mätningar på hemsidan ovan. . .men vet också att man har mätningar om man vill ha det.

 

Så vill du kan du säkert få det via mail på samma sätt som du kan av Harman :)



#137

Postad 01 juni 2016 - 17:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Mycket av det senaste handlade om dom klarar infra eller inte. Som jag skrev innan om formfaktorn på Procella och att ta fram något i den storleken som kan spela ner mot 25hz är inget man gör i handvänding.
Och som jag också redan har skrivit, alla företag som säljer dyrare kompletta system följer THX normen ganska väl och jag kan inte ta fram ett enda exempel på ett sådant märke som har en sub som kan spela infra med volym.

141dB vid 14Hz har jag uppnått med en infraljudsändare för renhållning av "spraydriers", alltså dropptorkar för tillverkning av livsmedelspulver. 15kW trefasmotor, en kolv med 500mm. diameter, en vevaxel med nån decimeters slaglängd, dryga fem meter 400 mm. rör med(om jag minns rätt) en slutkon på 600mm.
Inga små prylar detta alltså, och knappast med någon respons att tala om för musikbruk.
En liten parentes för att få lite perspektiv på vilka krafter vi talar om. :)

#138

Postad 01 juni 2016 - 18:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

141dB vid 14Hz har jag uppnått med en infraljudsändare för renhållning av "spraydriers", alltså dropptorkar för tillverkning av livsmedelspulver. 15kW trefasmotor, en kolv med 500mm. diameter, en vevaxel med nån decimeters slaglängd, dryga fem meter 400 mm. rör med(om jag minns rätt) en slutkon på 600mm.
Inga små prylar detta alltså, och knappast med någon respons att tala om för musikbruk.
En liten parentes för att få lite perspektiv på vilka krafter vi talar om. :)

Perfekt som Buttkicker!



#139

Postad 01 juni 2016 - 19:04

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Hej!

Ej satt upp och ej kalibrerat bara lyssnat två gånger.

Du som hållt på länge vet också vad så stora element i så "små" lådor skapar(dist) och inte kan skapa(infar)!(med dom elementen med den slaglängden) visst man kan ju köpa flera och då löser det sig nog!:)

Och vill man ha en bas som spelar 25-30hz och uppåt så köper man helt enkelt något annat man köper inte procella för 50.000kr-85000kr.

Perra inte för att vara otrevlig alls....så undviker jag att diskutera med någon som är återförsäljare utav det vi/man diskuterar tycker inte det blir riktigt "korrekt" tror du förstår.

//Micke


Att det inte blir korrekt av att diskutera med dig, det är korrekt :) För mig är det tydligt att du verkar ha ett litet underlag, som till största delen begränsar sig till teori, för att bedöma Procellas subbar - och att du samtidigt är så påstridig att det framstår som någon form av sekundär agenda, det är beklagligt.

Jag är inte på något sätt ute efter att "sälja" Procella, det behöver jag inte - men jag kan inte låta idioti och galenskap stå oemotsagd.

Det finns fysiska lagar som du så riktigt beskriver - en är t ex att grupplöptiden går åt skogen när man sätter en basreflex - en annan är att det är en trade-off mellan låga frekvenser och ljudtryck - en tredje är att örat inte är i närheten lika känsligt för distorsion vid låga frekvenser. Därmed inte sagt att Procella levererar någon överdriven distorsion, snarare tvärtom.

Procella har en ljud, och designfilosofi, som kanske inte passar alla och envar / men vet du, det finns tusentals högtalare, konstruktioner och tillverkare som inte passar alla och envar - i alla olika produktkategorier - och det finns självutnämnda specialister i både "för och emot" lägren för varje produkt. Jag tror du vet vart jag står, vart du står är tydligt.

I detta fall finns IMO ett gammalt ordspråk som kanske beskriver situationen, kanske både för dig och mig ;)

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves"

Mvh

/Pär

#140

Postad 01 juni 2016 - 20:31

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Att det inte blir korrekt av att diskutera med dig, det är korrekt :) För mig är det tydligt att du verkar ha ett litet underlag, som till största delen begränsar sig till teori, för att bedöma Procellas subbar - och att du samtidigt är så påstridig att det framstår som någon form av sekundär agenda, det är beklagligt.

Jag är inte på något sätt ute efter att "sälja" Procella, det behöver jag inte - men jag kan inte låta idioti och galenskap stå oemotsagd.

Det finns fysiska lagar som du så riktigt beskriver - en är t ex att grupplöptiden går åt skogen när man sätter en basreflex - en annan är att det är en trade-off mellan låga frekvenser och ljudtryck - en tredje är att örat inte är i närheten lika känsligt för distorsion vid låga frekvenser. Därmed inte sagt att Procella levererar någon överdriven distorsion, snarare tvärtom.

Procella har en ljud, och designfilosofi, som kanske inte passar alla och envar / men vet du, det finns tusentals högtalare, konstruktioner och tillverkare som inte passar alla och envar - i alla olika produktkategorier - och det finns självutnämnda specialister i både "för och emot" lägren för varje produkt. Jag tror du vet vart jag står, vart du står är tydligt.

I detta fall finns IMO ett gammalt ordspråk som kanske beskriver situationen, kanske både för dig och mig ;)

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves"

Mvh

/Pär

 

 

Som sagt tänker inte diskutera med dig.

 

Men om du på något sätt tror att jag tycker Procella är ett dåligt högtalarmärke så tror jag inte du läst det jag skrivit!

 

Det jag tycker är dåligt i deras range utav högtalare är subbarna(pris&prestanda) och det har jag skrivit många gånger nu.

 

//Micke



#141

Postad 02 juni 2016 - 00:16

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Finns Procella att lyssna på något så där i närheten av Göteborg?

Skulle vara kul att lyssna på deras större subbar.



#142

Postad 02 juni 2016 - 06:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
http://www.nsht.se/aterforsaljare/
Men där står inte vem som har vad hemma.

#143

Postad 02 juni 2016 - 07:04

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Jag tror Hembiobutiken kör med P610 i sitt rum men vet inte vilka basar. . ..vet rum där det står P18 i Gbg men detta är privata rum som man inte alltid kan komma in i utan att känna någon

 

Tycker dock ALLA basar låter konstiga i hemabiobutikens rum.

 

Hade jag bara haft kvar P15 kunde du lyssnat hos mig....men har bytt ner mig som sagt


Redigerat av Jolt, 02 juni 2016 - 07:08.


#144

Postad 02 juni 2016 - 09:22

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Jag tror Hembiobutiken kör med P610 i sitt rum men vet inte vilka basar. . ..vet rum där det står P18 i Gbg men detta är privata rum som man inte alltid kan komma in i utan att känna någon

 

Tycker dock ALLA basar låter konstiga i hemabiobutikens rum.

 

Hade jag bara haft kvar P15 kunde du lyssnat hos mig....men har bytt ner mig som sagt

Hbb kör med P15-FP i sitt demo rum. Men där gjorde inte sig riktigt P15 rättvis. Vi fick faktiskt slutsteget att gå i klipp vid demolyssning. Men finns en anställd där som har P610 och P15 hemma i en dedikerad bio. Innan hbb hade Procella för demo i butik tog han hem en del kunder vet jag. Vet faktiskt inte hur det är idag. Men tror du kommer få en mer rättvis bild av Procella i hans rum än deras demorum. All bas bara försvinner ut i resten av byggnaden typ. Blir inte den där känslan av tryck på något sätt. Möjligt att HBB har fixat sitt rum sen jag var där för det var ett tag sen.

 

Mvh



#145

Postad 02 juni 2016 - 23:51

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Ok ska ta en road trip dit snart då :)

Om det är HBB som ligger i frölunda så vet jag hur deras rum låter tyvärr...Hörde en PB-13U låta som en havande ko där sist men som tur är har jag även hört samma låda låta helt ok hemma hos en privatperson.



#146

Postad 10 juni 2016 - 00:34

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Det är väl en bra fråga, som jag väl inte kan svara på . . . JBL eller Procella har kan kanske ett svar, jag tror definitivt båda dessa märken har koll på bioljud o bygger det dom bygger av en anledning.. 

 

Jag vill inte ha infra av anledningar jag förklarat innan, o frågan är om så många kan ha det?

 

Tror som sagt både Procella o JBL har kunskapen att bygga infra ....jag kan bara gissa att det har med efterfrågan att göra

 

o igen, vet att Perra här ovan har spelat en 5Hz ton genom P18....vilket folket o prylar några våningar upp inte gillade :)

 

Självklart kan både Procella och JBL bygga för infra om de vill.

Men båda, eller i alla fall JBL riktar sig ju till stor del mot bland annat riktiga biografer. Att spela ned till t.ex. 10Hz i en sådan lokal skulle störa både andra salonger samt kräva sjukt många element oavsett membranstorlek.

Jag kan spela väldigt högt ned till 10Hz, men då har jag också 4st 18" med hyfsad slaglängd och en betongbunker med ett rejält rumsstöd från ca 20Hz. Du kan ju tänka dig vilken anläggning som skulle behövas i ett större rum. ;)

Det skulle kosta mer än det smakar om man säger så.

 

JBL satsar ju mycket på portade lådor och portade lådor stäms sällan av jättelågt, istället så har de grymt bra prestanda från avstämningsfrekvensen och uppåt vilket gör de väldigt kostnadseffektiva om man nöjer sig med säg 25-30Hz och uppåt.

Varför Procella valt att ha sitt högpass hyfsat "högt" vet jag inte. Men det interna lådtrycket blir ju rätt högt om man ska spela högt men samtidigt djupt i en sådan liten låda som de trots allt har till 2st 18" vilket ger en del distortion. Så det är nog en avvägning mot vad de flesta kunderna eftersöker, distortion, "smidigt" kabinett och säkert fler aspekter.

 

Men jag kan absolut hålla med många av de andra skribenterna här, deras basar känns väldigt högt prissatta.



#147

Postad 10 juni 2016 - 07:04

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Det är rätt tunt på marknaden för köpesubbar som är RIKTIGT stora, Rent spontant är väl kommande Procella V18 är väl bland dom största köpesubbar man kan köpa?  Magico har en 2x18" med för halvmiljonen, även Wilson har haft en.



#148

Postad 10 juni 2016 - 07:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tittar man på Pro sidan hittar man en hel del men på consumer är det ganska glest.



#149

Postad 10 juni 2016 - 08:09

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Jo på pro-sidan finns det, men då många i tråden verkar vilja ha full nivå vid 10Hz så är utbudet ganska klent . . . .men som jag sa innan, tror företagen att det är en stor marknad så skulle dom byggt en sådan bas..



#150

Postad 10 juni 2016 - 08:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jo på pro-sidan finns det, men då många i tråden verkar vilja ha full nivå vid 10Hz så är utbudet ganska klent . . . .men som jag sa innan, tror företagen att det är en stor marknad så skulle dom byggt en sådan bas..

Titta på data-bass.com vad som krävs så forstår man nästan att ingen tillverkare av consumer-pryttlar vågar sig på det ;)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.