Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver man "Lens shift"?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 mars 2023 - 23:32

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Som nämnt i en annan tråd börjar det bli dags att byta ut min gamla Epson EH EW3200 mot något nyare.

 

Jag kan enbart placera projjen i lite av en vinkel, vilket inte varit något problem då min nuvarande har Lens Shift.

 

Men behövs Lens Shift nuförtiden, eller funkar Keystone-korrigeringen såpass bra nu att även det funkar för att projicera från en något sned position?

 

 



#2

Postad 11 mars 2023 - 07:26

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 1
Optikens lagar har inte ändrats

#3

Postad 11 mars 2023 - 08:34

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Keystone är inte lenshift!

#4

Postad 11 mars 2023 - 08:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Keystone = addera en förvrängning till bilden för att motverka en annan förvrängning. Har inget emot keystone när budskapet ska fram likt när det ska presenteras siffror och grafer på duken.

 

För film- och bildkvalitet är det en lose-lose-situation. Dels förvrängningen, dels att som skrivet: "Optikens lagar har inte ändrats". Ställer man en projektor snett mot en duk snedställer man också fokusplanet i förhållande till duken.

 

Det är lite ignorance is bliss på keystone för filmtittande. En del personer kan helt klart köra på och uppleva det hela som lika bra. Ofta situationer där det i vilket fall är många avvikelser på samma gång i bilden så att keystone endast är en av flera flera förvrängningar som påverkar bilden.

 

Vem man är på den skalan kan man nog bara svara på själv. :)



#5

Postad 11 mars 2023 - 09:11

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Vad anser ringblixr om lenshift

#6

Postad 11 mars 2023 - 10:01

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Vad anser ringblixr om lenshift

 

Lens shift är en funktion som är precis så användbar som den är. Det underlättar för installation och ger flexibilitet. Problemet med lens shift är egentligen två och handlar mer om förväntan hos användaren.

 

(1) Det finns gränser för all optik. Majoriteten av de klassiska modellerna med typ H: ±80% och V: ±100% har inte kvalitet för att skifta hela vägen utan att få synliga problem med krökta fokusplan, aberration, färgskiftningar och ljusbortfall när man drar lens shift närmare dess ändlägen.

 

Smidigt att kunna ställa projektorn på en hylla långt bort från öronen, men det sker på beskostnad av bildkvalitet. Sett många exempel där projektorn presterar mycket sämre enbart för att ägaren lurat sig själva hur mycket man kan skruva på de där plastrattarna. Typ halva bilden mörkare och smetigare från aberration.

 

Lite annat när man talar om Sonys och JVC och även Epsons påkostade modeller, 50+ kkr. Ofta en lite mer snävare men också mer realistisk spec. Man betalar för bra optik på de modellerna och effekterna av ändlägen syns sällan lika tydligt.

 

(2) "Lens shift". Det finns många projektorer med en "Lens shift" som jag snarare skulle kalla för justerbar offset. Typiskt enklare DLP-modeller där man kan skifta bilden ±10% vertikalt vilket ger centimetrar av marginal för ett takfäste. Inte dåligt, men så ofta detta förväxlar med (1) ovan. Har hänt mer än en gång att det köps en projektor och det undras efteråt varför bilden hamnar i taket. "Men jag köpte ju den för att den har lens shift?"... :)


Redigerat av Ringblixt, 11 mars 2023 - 11:03.


#7

Postad 11 mars 2023 - 14:05

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Intressant , upplever inget av detta på min Sony laser , men å andra sidan ör jag långt i från ändlägen



#8

Postad 11 mars 2023 - 16:41

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Blir bilden/bildkvaliteten helt opåverkad med lens shift? 



#9

Postad 12 mars 2023 - 13:36

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Förstår att optikens lagar inte har ändrats, men teknologin går ju framåt och föränrdas, så funderade mest på om de negativa effekterna av att använda keystone har blivit försummbara om man inte är supernoga.

 

Blir det fortfarande "screen spillover" (eller vad det nu heter) när man använder keystone? I så fall går det alternativet nog bort för mej.


Redigerat av white-k, 12 mars 2023 - 13:37.


#10

Postad 12 mars 2023 - 13:48

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 1
Keystone har inte förändrats alls, det har inget med optiken att göra. Man använder inte en viss del av panelen, utan trycker ihop ena sidan för att kompensera för sned kastvinkel. Bilden kan se rät ut, men ett objekt består av olika måna pixlar beroende på var på dukytan den befinner sig.
De negativa effekterna av keystone kan vara mindre idag än för 10 år sedan om man använder högre upplösning och har bättre skalning. Men då behöver man sitta så långt ifrån så att man inte kan urskilja skillnaden mellan 1 och 2 pixlar.

#11

Postad 12 mars 2023 - 14:21

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Lens shift fattar jag är kanske ett behov , men varför använda keystone ? har aldrig behövt detta , är väl bara att se till så att projen har en rak vinkel ??hur svårt är det ? 



#12

Postad 12 mars 2023 - 15:12

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Lens shift fattar jag är kanske ett behov , men varför använda keystone ? har aldrig behövt detta , är väl bara att se till så att projen har en rak vinkel ??hur svårt är det ? 

I vissa lägenheter går det faktiskt inte att centrera projektorn på ett bra sätt. Man kan begränas av fönster, pelare etc.



#13

Postad 12 mars 2023 - 16:22

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

I vissa lägenheter går det faktiskt inte att centrera projektorn på ett bra sätt. Man kan begränas av fönster, pelare etc.

Exakt , då behöver du lenshift , nu var ju frågan keystone , du är med på skillnaden ? 



#14

Postad 13 mars 2023 - 09:11

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Intressant , upplever inget av detta på min Sony laser , men å andra sidan ör jag långt i från ändlägen

 

Samtidigt så är nog enbart optiken i din Sony-projektor värd minst fem ggr så mycket som hela projektorn när vi talar om modeller i TW3200-klassen. :)



#15

Postad 13 mars 2023 - 09:34

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1

Blir bilden/bildkvaliteten helt opåverkad med lens shift? 

 

Som skrivet ovan blir det en försämring. Optik presterar sämre mot kanterna och lens shift flyttar projiceringen genom optiken närmare kanterna. Ju mer man shiftar, desto större negativ påverkan på bilden.

 

Hur mycket sämre det blir varierar med den optik som används och hur mycket tillverkaren tillåter att man skruvar på reglagen. Under LCD-hemmabioprojektorns glansdagar där kring 00-tal och 10-talet träffade jag på exemplar där man kunde lens shifta förbi optikens kanter så att rundningen i optiken dök upp och hörnen på bilden rundades av.

 

Medan andra lät dig dra lens shift hela vägen utan märkbara eller med acceptabla förändringar. Väldigt ofta står det i relation till prislappen på produkten och även lite mer självklart när man tänker efter: storleken på optiken. Och storleken på optiken brukar stå i proportion till priset på optiken.

 

Svaret om lens shift är alltså som med precis allting annat: det bero på. :)

 

Kliv upp i kvalitetsklass och lens shift är mer eller mindre problemfritt även i ändlägena. Kliv ned i kvalitetsklass till motsvarande TW3200-nivån och det är tydliga försämringar...

 

...vilket återigen kan negeras av ignorance is bliss-principen. Det är inte säkert man som person märker av hur mycket sämre det blir. Man har alltid kört så och aldrig tänkt tanken på att ena hörnet i bilden är mörkare och suddigare.



#16

Postad 16 april 2023 - 17:42

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Hm, den här projektorn har ju bara keystone och saknar lens shift.

 

Varför syns ingen "spill over"-kant med ljus utöver själva bilden trots att den projicerar i alla möjliga vinklar?

 

https://youtu.be/Bk05nZO_1ns



#17

Postad 16 april 2023 - 20:59

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Det är så mycket bakgrundsbelysning så det går inte att se de maskade delarna av bilden i videon. Speciellt optimalt är det inte att använda så mycket keystone. 



#18

Postad 17 april 2023 - 07:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Hm, den här projektorn har ju bara keystone och saknar lens shift.

 

Varför syns ingen "spill over"-kant med ljus utöver själva bilden trots att den projicerar i alla möjliga vinklar?

 

https://youtu.be/Bk05nZO_1ns

Hela den där videon är ett utmärkt exempel på när keystone är användbart: dvs när man ska köra powerpoint på språng i en kontorsmiljö och siffrorna och budskapet är det viktiga. Bildkvalitet är sekundärt och kan aldrig vara prioritet eller målsättningen i den situationen videon demonstrerar.

 

Hur är din situation och vad vill du uppnå? Det finns ju trots allt en möjligt till att vara lyckligt omedveten här. 

 

Om du aldrig jämför eller undersöker kommer du vänja dig och hålla en personlig uppfattning om "det ser bra ut!" med en projektor som står på snedden och allt vad det innebär. Jag körde en av mina första projektorer med lite keystone och var lyckligt omedveten. Tills jag såg vad det faktisk gjorde med bilden. Cannot unlearn. :D


Redigerat av Ringblixt, 17 april 2023 - 07:47.


#19

Postad 18 april 2023 - 19:23

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Hela den där videon är ett utmärkt exempel på när keystone är användbart: dvs när man ska köra powerpoint på språng i en kontorsmiljö och siffrorna och budskapet är det viktiga. Bildkvalitet är sekundärt och kan aldrig vara prioritet eller målsättningen i den situationen videon demonstrerar.

 

Hur är din situation och vad vill du uppnå? Det finns ju trots allt en möjligt till att vara lyckligt omedveten här. 

 

Om du aldrig jämför eller undersöker kommer du vänja dig och hålla en personlig uppfattning om "det ser bra ut!" med en projektor som står på snedden och allt vad det innebär. Jag körde en av mina första projektorer med lite keystone och var lyckligt omedveten. Tills jag såg vad det faktisk gjorde med bilden. Cannot unlearn. :D

 

Jag tror att jag skulle vara okej med en liten digital "förvrängning" av bilden även om jag var/är medveten om den.

Jag skulle ha svårare att acceptera en skev "ljus-ram" runt bilden dock, så det är därför jag försöker nysta lite i det hela.


Redigerat av white-k, 18 april 2023 - 19:23.


#20

Postad 18 april 2023 - 19:26

white-k
  • white-k
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Det är så mycket bakgrundsbelysning så det går inte att se de maskade delarna av bilden i videon. Speciellt optimalt är det inte att använda så mycket keystone. 

 

Ja, såg dock att de gjorde liknande manövrar i ett mörkt rum i en annan (mycket längre) video, och jag lyckades inte se någon "spill over" där heller. Allt jag såg var bara själva bilden som man "skulle" se.

Skumt...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.