Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#13101

Postad 17 november 2017 - 22:25

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Wind River. 

Välbehövligt för själen.

 

Skönt med en film där en riktig story är det som bestämmer. 

Lite trött på att för många filmer gått vilse i effekter, på bekostnad av en bra story (som faktiskt kan följas logiskt).

 

Kul att se Elizabeth Olsen vara så bra.

 

Kan bara instämma i din analys, en bra story vinner alltid över effekter. Den här filmen bör ses.

 

Ger den 8/10



#13102

Postad 18 november 2017 - 14:39

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Såg "Sully" igår på BR. Bild och ljud var riktigt bra, dessutom en riktigt bra film i all sin enkelhet. Föredömligt kort film dessutom (drygt en och en halv timme).

4 av 5..

#13103

Postad 19 november 2017 - 14:19

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Three Days of the Condor (1975) | 4/5 |

Joe Turner arbetar för CIA på ett kontor i New York där han läser böcker för att hitta dolda budskap och nya idéer. En dag, när han återvänder med lunchen, hittar han alla sina arbetskamrater ihjälskjutna, kallblodigt mördade. Med livet i fara ger han sig ut på flykt, uppenbarligen var han också en måltavla. En iskall yrkesmördare tar upp jakten för att städa upp sitt slarviga arbete. CIA är också märkligt motvilliga till att hjälpa stackars Joe.

Ahh, en sån lysande konspirationsthriller, så här ska det göras. Direkt kastas vi in i Robert Redfords lilla dilemma i en inledning som måste räknas som klassisk, väl? Det är så gemytligt där på kontoret och Redfords karaktär fastnar man direkt för med hans charm, och från där rullar historien framåt med ett lugnt tempo som förför en med sin 70-tals känsla. som tittare vet vi inte mycket mer än vad Redford vet, därför smittar hans paranoia av sig och skapar en härlig atmosfär där ingen går att lita på. Hans flykt och sedermera kamp är superengagerande.

Sen som härlig krydda har vi vår egen Max Von Sydow i en av hans ikoniska roller. Hans yrkesmördare är en av dem bästa i filmhistorien, så professionell och metodisk som förväntat men han ger karaktären en mänsklig sida också. En oerhört skrämmande man, som också är rätt mysig. Helt underbar. Hans tal på slutet har t.o.m. hyllats i Seinfeld och högre betyg än så kan man ju inte få.

New York-miljön är fantastisk med sina ruffiga gränder och finanskvarter. WTC spelar en betydande roll i den här filmen, både fasaden och inuti. Alltid lika vemodigt att se de byggnaderna.

Det som drar är den fruktansvärt onödiga romansen med Faye Dunaway. Hon är välspelad och en bra karaktär, men utvecklingen i deras relation är inte trovärdig för fem öre och borde ha skippats. Pinsamt när nakenscenen drar igång. Ett mer minnesvärt soundtrack hade också behövts.

Det stillsamma slutet (som aldrig hade tillåtits idag) är briljant och knyter ihop en spännande och realistisk film perfekt. Sydney Pollack skapade en thriller som för mig är tidlös.



#13104

Postad 19 november 2017 - 14:20

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Var å kollade Justice League igår! Filmen var faktiskt helt OK i mina ögon och resten av sällskapet! Salongen var nästan helt full också! Skulle säga att recensionen som gavs ut på Moviezine där den enbart fick 2/5 inte alls är rättvis men den sidan har dock sjunkit en hel del i värde enligt mig!

 

Gillade filmen lika mycket som BvS, förstår inte heller varför folk har gett den filmen så mycket negativ kritik. Jag gillar DCs mörka historier, det ligger mer smärta och sorg i karaktärerna och därför är det så filmerna ska göras också!



#13105

Postad 19 november 2017 - 17:38

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Har inte sett JL men håller med om de andra filmerna. Gillar DCs lite mörkare ton jämfört med Marvels semi- komedier som visserligen är bra för vad dem vill vara... lite orättvist mot DC också för om dem skulle kört på mer färg och lättsammare så skulle dem ändå få skitdåliga betyg för att vara härmapor. Det suger att inte vara först helt enkelt och med tanke på genren är det svårt att lyckas... men DC kan ju iaf glädjas åt att dem gjort den bästa superhjälte triologin någonsin - Dark knight

#13106

Postad 20 november 2017 - 07:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1

Justice League.

Faller i samma fack som Batman v Superman, allt känns krystat och nu har vi helt plötsligt tre nya karaktärer med i filmen utan någon som helst bakgrundshistoria.
Sen irriterade jag mig på fiendens namn och även det han var ute efter, vill inte skriva mer med tanke på att det var premiär idag.

2/5, satt mest och tänkte att filmen kunde varit ball om det inte redan vore för fantastiska Marvel-universumet kontra Transformers osv. Man har liksom sett en oövervinnerlig fiende som får någon kraft växa överallt typ.

Jag gillade den, bra mycket bättre än allt som kommit i superhjälte-väg i år. Även om man verkar ha fått idé-torka när det gäller bad guys, och vad de vill. Men visst, ingen hade väl gått och sett en film där Batman åker runt och räddar katter ur träd ...

4/5, kanske är lite extra väl inställd till filmen tack vare ett biljettpris på 55 kr ,)

Sågs i 3D.

Teaser för nästa film kommer i eftertexterna, så sitt kvar ...

Redigerat av frollic, 20 november 2017 - 07:24.


#13107

Postad 20 november 2017 - 08:24

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Mystic River - Ruskigt bra film. Allt från miljöerna till karaktärerna är perfekta. Handlingen och pacingen likaså. 

Jag såg denna film när det begav sig och vet att jag gillade den skarpt då men jag gillade den bättre nu. Mycket beror nog på att jag själv är farsa nuförtiden så man kunde relatera till smärtan Jimmy(Sean Penn) känner på ett helt annat sätt. Sen så har man väl blivit mer "kunnig" om filmskapandet som gör att man uppskattar film på ett annat sätt idag än när man var 20 år.

 

Betyg 5/5



#13108

Postad 20 november 2017 - 08:54

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har inte sett JL men håller med om de andra filmerna. Gillar DCs lite mörkare ton jämfört med Marvels semi- komedier som visserligen är bra för vad dem vill vara... lite orättvist mot DC också för om dem skulle kört på mer färg och lättsammare så skulle dem ändå få skitdåliga betyg för att vara härmapor. Det suger att inte vara först helt enkelt och med tanke på genren är det svårt att lyckas... men DC kan ju iaf glädjas åt att dem gjort den bästa superhjälte triologin någonsin - Dark knight

The Dark Knight -serien har dock inget att göra med nuvarande DC-franchise. Det är inte ens samma produktionsbolag.


Redigerat av agpath, 20 november 2017 - 08:54.


#13109

Postad 20 november 2017 - 11:28

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Blev lite filmer i Lördags vi började med Strange Days.

När polaren o jag pratade filmer så visade det sig att han inte sett den.

Jag gillar den fortfarande i min smak en riktigt bra film. 7/10

 

Kill Switch.

Ja det var dags att sänka nivån o titta på en film som kändes som ett dataspel. 

Mycket av filmen är inspelad i "First Person View" inte bara det får filmen att kännas som ett dataspel.

Men filmen var inte bra 2/10.

 

Gold.

En film som bygger på riktiga händelser o jag brukar gilla filmer som gör det o jag gillade den här filmen oxå.

Eftersom den slutar lite väl tidigt så blir man väldigt nyfiken på vad som hände sedan.

Men den får helt klart 7/10.



#13110

Postad 20 november 2017 - 12:56

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

The Dark Knight -serien har dock inget att göra med nuvarande DC-franchise. Det är inte ens samma produktionsbolag.

 

Det vet jag mycket väl men det är fortfarande DC...



#13111

Postad 20 november 2017 - 17:01

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Jeff, The Jeffrey Dahmer Files (2012)

Klockan närmade sig midnatt en julikväll i Milwaukee 1991 när två poliser plötsligt blir nedvinkade av en man med handklovor på ena handleden. Han hävdade att han precis flytt från en galning som hotat honom med kniv och sagt att han skulle äta hans hjärta. Poliserna gick med på att följa honom tillbaka, åtminstone för att hitta nyckeln och bli fri från handklovorna - tillbaka till Jeffrey Dahmers lägenhet.

Dahmer blev snabbt arresterad, men det var när dem började genomsöka lägenheten som de insåg att det här var något utöver det vanliga. I kylskåpet möttes dem av ett färskt människohuvud, fotografier som visade kroppsdelar och Dahmer själv muttrade "For what I did I should be dead.". Hans hem var som ett makabert museum av det mest sjuka man kan tänka sig. Efter 17 offer var nu våldtäktsmannen, seriemördaren och kannibalen Jeffrey Dahmer fast.

Det finns alltså gott om grisiga detaljer för den här dokumentären att gotta sig i men den gör inte det, det är istället en återhållsam film som satsar på att skapa en olustig stämning. Och den gör det rätt bra genom att återskapa Dahmers vardagliga liv där han inhandlar redskapen för sina ohyggliga brott. En stor plasttunna för att lösa upp kroppsdelar med syra till exempel, sådana trevliga ärenden.

Men det är intervjuerna som är mest intressant. Tre personer - Dahmers granne, rättsläkaren som hade en minst sagt tuff dag på jobbet, och polisen som förhörde Dahmer. Tillsammans bygger de upp en motbjudande bild av vem Dahmer var och vad han gjorde. Polisen Pat Kennedy är dessutom filmens underhållning med sitt sköna sätt att prata och hur han beskriver förhören.

Är man inte intresserad av såna här grejer så blir det nog rätt segt, även om det är en kort film på bara 1.15. Men för oss som är det är den här ett måste. Även om den inte går på djupet med barndom och såna saker så sammanfattar den bra från den närmaste tiden då han åkte fast - den kritiska då det fasanfulla uppdagades. Det är sjukt intressant att höra hur Dahmer reagerade när hans värld rasade samman.

Finns på Youtube.



#13112

Postad 23 november 2017 - 16:41

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Young Guns (1988) | 3/5 |

Legenden om Billy the Kid - ynglingen som blev en av förgrundsfigurerna under Lincoln County War i New Mexico 1878-1879. Konflikten började när boskapsuppfödaren John Tunstall blev mördad av konkurrent. Under Tunstall jobbade en brokig skara män, däribland Billy the Kid, och de svor på att hämnas hans död. Gänget blev känd som The Regulators, och under Billy the Kid's ledarskap ledde de ett blodigt uppror.

Det här var mycket coolare som tonåring, det måste erkännas. Det är svårare att ta den här MTV-western på allvar med lite mer kritiska ögon än jag hade då, jag har vuxit upp och blivit tråkig helt enkelt... damn it! Nej då, Young Guns är fortfarande en underhållande film, trots ibland tveksamt skådespel och ylande elgitarrer á la Top Gun till varje förbannade hästridningsscen.

Det är en rak och enkel hämndhistoria med välkända ansikten som är ganska charmig när man är på det humöret. Emilio Estevez tycker jag är lysande i huvudrollen som uppkäftig, oberäknelig och med ett härligt skratt som personifierar karaktären. Uppbackad av brorsan Charlie Sheen, Kiefer Sutherland och min favorit Lou Diamond Phillips som den döcoola, knivkastande Chavez finns det gott om ung stjärnglans över det hela. Till och med Tom Cruise dyker upp, men lycka till med att upptäcka honom.

Att det är verklighetsbaserat fascinerar, och till skillnad mot vad man kan tro så är faktiskt filmen väldigt verklighetstrogen. Alla skjutscener hände mer eller mindre och karaktärerna dör/skadas på samma sätt som sina verkliga förlagor. Synd bara att regissören gör ett medelmåttigt jobb genom hela filmen, det är inget som direkt sticker ut och känns riktigt bra gjort utan det är genomgående ytligt och odynamiskt. Scenen när de dricker peyote och blir höga gränsar till buskis och är inte speciellt roligt längre (sa ju att jag har blivit tråkig). Jag är betydligt mindre engagerad i deras kamp nu än jag var förr.

Man får sin dos av pang pang och one-liners som underhåller för stunden. Trots sin charm så hade den inte fått något högt betyg idag om jag inte haft de nostalgiska känslorna. 13-åriga jag: 5/5! 20 år senare: måttliga 3/5, tack vare nostalgin.



#13113

Postad 25 november 2017 - 00:04

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

The Ides of March

 

Helt ok drama på temat politik. Flera kända och bra skådisar, däribland Paul Giamatti & Philip Seymour Hoffman som sticker ut. Ryan Gosling spelar också bra i huvudrollen.

 

7/10

 

Bifogad fil  The-Ides-of-March.jpg   71,79K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Mentos, 25 november 2017 - 00:05.


#13114

Postad 25 november 2017 - 16:24

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Lonely Boys (2016) | 3.5/5 |

Ett nyligen kraschat förhållande tvingar Jules att flytta in hos bästa vännen Saul. Saul, i sin tur, går igenom sitt egna **** med en pågående skilsmässa och en frostig relation till sin rumskamrat Morgan (sex kan ha hänt, och ångrats). Två krisande vänner på Manhattan vars drömmar är på väg att krossas, det finns bara en sak att göra - korka upp alkoholen och ge sig ut på en helgfylla! Men frågan är om deras vänskap kommer överleva.

Det märks att det här är ett passionsprojekt för regissören Dan Simmon och hans team. Inte gjort på en stor budget alls, men den lyckas utforska teman som vänskap, relationer, förlust och livsbejakande nya erfarenheter på ett varmt och humant sätt. Jag är mycket imponerad över skådespelarinsatserna i denna film, situationerna som uppstår känns aldrig krystade utan det är trovärdigt hela vägen när de skriker på varandra, gråter och skrattar. Passion som sagt.

Jag älskar New York-miljön (vet att jag säger det i varje NY-film, men det är en grym stad) och det märks att det är en äkta NY-bo som ligger bakom. Vi besöker charmiga restauranger, trånga supermarkets (öl måste inhandlas) och däckar på ett hustak med den ikoniska siluetten i bakgrunden tillsammans med Jules och saul. I en bisarr avslutning hamnar vi också i ett pittoreskt strandhus i Connecticut - men vad som försiggår där är inte lika pittoreskt.

Storyn är inte spektakulär på något sätt. Det här är saker som alla kommer känna igen sig i - därför tappar jag mitt intresse i korta perioder hur välgjort det än är. Saul är också en ganska påfrestande karaktär, men han vägs upp fint mot slutet ändå. Dialogen är rapp och rolig, det där sköna NY-tugget är väl fångat. Sen är det kul att gamla fina Richard Masur (The Thing, It) dyker upp i en roll där han får sitta i en fåtölj och klaga över ungdomen som inte fattar något.

En mysig liten indiefilm som inte kommer skaka om någons värld men som lämnar en varm och go känsla med sin ärlighet. Ett skönt avbrott från mastodontproduktioner. Jag tror den finns på Itunes och andra tjänster, väl värd att kolla in och stödja filmskapande på en lägre nivå.



#13115

Postad 26 november 2017 - 10:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Uppvaknadet på teve. Hade glömt hur bra den var. De Niro gör en underbar tolkning av den mystiska sömnsjukan som härjade runt i världen på 20-talet. Robin Williams klarar sig med nöd och näppe med att spela doktor. Man har hela tiden på känn att han ska dra en "One Liner" när som helst. Tack och lov håller han sig på mattan. 


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 november 2017 - 10:37.


#13116

Postad 26 november 2017 - 10:45

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
The accountant. Nja, det kändes inte som om balansen mellan autism-berättelsen och actionfilmen riktigt funkade. Det blev rätt spretigt.

/R

#13117

Postad 26 november 2017 - 14:58

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag tyckte The accountant var lite underhållande men det var nog den mest orealistiska gestaltning av autism som jag sett.

#13118

Postad 27 november 2017 - 14:27

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

The Santa Clause
En julklassiker som bemötts positivt av kritiker och legat etta på biotoppen. Jag tycker dock inte att den är någon höjdare alls.

 

4/10



#13119

Postad 27 november 2017 - 17:52

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Team Foxcatcher (2016)

Det amerikanska brottningsförbundet drog en riktig vinstlott på 80-talet när det visade sig att - ornitolog, filatelist och filantrop - John du Pont - var villig att plöja ned massor med pengar i sporten för att säkerställa USA's dominans på världsscenen. Den anrika Du Pont familjen har varit en av de rikaste i USA i århundranden, så John hade lite att slösa på sina intressen, och som han gjorde det. På sina enorma ägor lät han bygga en toppmodern träningsanläggning och bjöd in landets bästa brottare och deras familjer att bo och träna där. Han kallade sitt team Foxcatcher.

Men det som var frid och fröjd i början skulle sluta i tragedi. En av dem som flyttade med sin familj till Du Pont var USA's bästa brottare, OS-guldmedaljören Dave Schultz. Med åren så utvecklades ett infekterat förhållande mellan honom och John, och det slutade med att John en vinterdag sköt ihjäl Dave framför hans familj. Den här dokumentären går igenom hur det kunde hända.

En fin komplettering till filmen Foxcatcher (2014) om man vill veta mer om händelsen och se filmmaterial från den tiden. Om man tror att Steve Carell kanske överdrev lite i sin udda porträttering av John du Pont så, nej, John var en riktig kuf och det bevisas här. Från hans egna filmer där han smyger runt på natten och pratar med väggarna till vittnesmål från vettskrämda folk i hans närhet - han var bindgalen mot slutet, påeldad av ett kokainberoende var han så paranoid och oberäknelig att han lika gärna kunde ha varit en Bond-skurk.

Det är lite av en inblick i ett rubbat sinne. Väldigt tragiskt att en så genomtrevlig kille som Dave Schultz skulle falla offer för en man som ingen vågade ifrågasätta (pengarna kunde ju sluta komma). Det är också antydan till en skandal eftersom John pumpade in pengar i den lokala poliskåren som möjligen lät honom stå över några lagar. Lite märkligt att brorsan Mark Schultz inte alls medverkar. Men det är ändå en välgjord dokumentär som fördjupar den här fascinerande händelsen.



#13120

Postad 28 november 2017 - 00:59

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hickok (2017)
Far åt hel-vete (mor åt gröt) vilket uruselt dravel.

Bläh!

#13121

Postad 28 november 2017 - 01:12

Unregistered153fb7ca
  • Unregistered153fb7ca
  • Lärjunge

  • 491 inlägg
  • 1

Kingsman: The golden circle.

 

Svinbra.



#13122

Postad 28 november 2017 - 17:31

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Rounders (1998) | 5/5 |

När Mike McDermott bränner en förmögenhet på en enda hand i poker bestämmer han sig för att det får vara nog. Aldrig mera poker, nu ska det fokuseras på juridikstudier och förhållandet. Men så släpps hans vän Worm ut från fängelset, och Worm har skulder hos några riktigt farliga typer - KGB maffian. Mike sätter sig vid bordet igen. Den här gången jagar han inte bara en dröm, nu står liv på spel.

Den stora pokerboomen som svepte över världen på mitten av 00-talet genererade naturligtvis också flera pokerfilmer. Lite onödigt kan man tycka, den perfekta pokerfilmen hade ju redan gjorts 10 år tidigare. Rounders är en film jag innerligt älskar. Den är fylld av suveräna skådespelare varav flera är mina favoriter, tempot är perfekt, det handlar om ett ämne jag är intresserad av, New York, soundtracket, nörderiet... ahh, det är bara så j*vla bra.

Noir-känslan när Matt Damon och Edward Norton springer runt på NY's gator på jakt efter nästa bord är helt underbar, och det känns också som man får en inblick i en fascinerande och cool undergroundscen som mot slutet man själv önskar vara en del av. Den är inspirerande på många sätt, många härliga pokercitat som man kan applicera på livet i stort.

Karaktärerna är intressanta. Edward Norton som Worm är oförglömlig och hans samspel med Matt Damon - som gör en liknande roll som den i Will Hunting - är lysande. Jag gillar nog mest Martin Landau som spelar en gin-drickande domare som blir som en fadersfigur för Mike. Sen har vi John Malkovich som Teddy KGB... well, hans brytning är genuint hemsk och överspelad. Lite av ett stolpskott, men jag gillar honom ändå.

Pokerscenerna är fantastiska och gjorda med respekt för spelet. Det är inte överdrivna händer för dramaturgins skull, dramat fixar filmen mästerligt ändå, utan det visar poker som ett j*vla slit istället för den glamorösa bilden där man blir miljonär på nolltid.

En riktig kultfilm, en av mina absoluta favoriter, jag kan plocka ut ett tiotal scener som jag anser är mästerliga. Även om inte poker intresserar dig så tror jag du kommer få ut mycket av den här filmen ändå. Och vem vet, efteråt kanske poker är din nya grej.



#13123

Postad 30 november 2017 - 01:01

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Baby driver. En underhållande bagatell med bra ljudspår. Stark trea av fem.

#13124

Postad 30 november 2017 - 20:24

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: The Lion in Winter (1968) | 1.5/5 |

Det är juletid 1183 och Kung Henry II har svårt att bestämma sig för vilken av hans tre söner ska ärva tronen. Frugan, Drottning Eleanor, är inte direkt nån hjälp när hon hela tiden ifrågasätter hans val och har sin egen favorit. Den åtråvärda tronen står på spel, och varje part är redo att göra vad som helst för att bestiga den.

Dags för slakt av ännu en klassiker, det kanske borde bli ett återkommande inslag? Vet inte riktigt varför jag kollade in den här. Visst, 8.1 på IMDB och en namnkunnig ensemble som Peter O'Toole, Katharine Hepburn och Anthony Hopkins är inget man skojar bort, men jag har normalt svårt för kammarspel med högfärdigt prat och en stark teatervibb. Det här äger rum till 99% i ett smutsigt slott (pluspoäng för smutsigheten) där prat, prat och mera prat är det enda som intresserar karaktärerna, så jag var väl dödsdömd från början.

Jag blir tidigt bortdribblad av det eviga rävspel som försiggår och tappade därefter allt intresse. Konspirationer för att störta kungen, motvilliga giftermål och knivdolkar i ryggen... säkert ett storslaget perioddrama för många men mitt engagemang fångas aldrig. Kammarspelet når komiska höjder i en scen när inte mindre än tre karaktärer gömmer sig bakom en gardin och hoppar ut med en dramatisk min: "Aha! Jag har stått här och lyssnat hela tiden!". Fantastiskt.

Även om dialogen mestadels uttråkar mig till den grad att jag börjar snegla på mina fötter och seriöst analysera om de är lika stora i någon minut så finns det ändå några fina stunder. Man kan inte säga annat än att skådespelarna gör ett riktigt bra jobb - Katharine Hepburn och Peter O'Toole är felfria och deras munhuggeri ganska underhållande, speciellt Hepburn får in några riktigt fina "burns". Men, för min smak, blir det alldeles för mycket teater. Det är inte ens en verklig historia att intressera sig för, personerna är verkliga men händelserna fiktiva.

Jag gillar historia men kungligheter och deras interna våndor har alltid varit förbannat tråkigt. En film som skådespelare säkert kastar sig över för chans att vinna guldstatyetter - men underhållningsvärdet för mig ligger nära noll.



#13125

Postad 02 december 2017 - 09:05

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Life 2/5
Rymdskräckis med ganska platta och korkade karaktärer som gör att man inte riktigt bryr som om hur det går med dem.

Filmen största problem annars är att allt har gjorts förut i andra filmer och då dessutom bättre.



#13126

Postad 02 december 2017 - 19:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Toxic shark,

En skön hajfilm som faktiskt är bättre än många andra. Urusla skådespelare och än sämre effekter. Men den underhåller.

8 av 10 giftiga grönsprut.

#13127

Postad 02 december 2017 - 20:52

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Life 2/5
Rymdskräckis med ganska platta och korkade karaktärer som gör att man inte riktigt bryr som om hur det går med dem.

Filmen största problem annars är att allt har gjorts förut i andra filmer och då dessutom bättre.

 

Slutet räddade filmen enligt mig. 



#13128

Postad 03 december 2017 - 08:36

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Slutet räddade filmen enligt mig. 

 

Har nog sett "för många" filmer, hade slutet "på känn" så jag blev tyvärr inte så överraskad  :)



#13129

Postad 03 december 2017 - 20:19

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Detroit (2017) | 3/5 |

Kathryn Bigelow tar oss tillbaka till Detroit 1967 då ett av de dödligaste upploppen i USA's historia skakade landet. Skjutningar, plundring och våld - polisen sköt skarpt och pansarvagnar rullade på gatorna. I fokus står händelsen på Algiers motel där en kritiserad polisinsats resulterade i dödsfall och brutal misshandel av de överlevande. Var det legitimt agerat av polisen eller visade rasism återigen sitt fula ansikte?

En måttligt omskakande film som inte helt lyckas med blandningen av alla sina komponenter. Att försöka kontextualisera händelsen i ett historiskt perspektiv - filmen inleder med en genomgång av svartas historia i USA. Varför de fördes över, slaveriet, kampen för frihet etc - kan väl ses som hedersvärt men det tillför faktiskt inte särskilt mycket. Det är sånt man hellre hade sett i en renodlad dokumentär istället för att blanda in det i en spelfilm. Lite klumpigt.

Det är också för många karaktärer som aldrig kommer till liv, hur välspelade de än är. Mot slutet är jag helt förvirrad över vilkens mamma som gråter över vem. Filmen innehåller också åtminstone 25 onödiga minuter - lite av ett signum för Bigelow att inte trimma ihop sina filmer ordentligt. Hon tar sig an dessa stora ämnen på senare tid och ska täcka in allt. Det är frustrerande för vissa delar är mästerliga och andra helt onödiga.

Här är mittenpartiet med motelincidenten påfrestande för tittaren - skoningslöst pågår förhöret/misshandeln med rå intensitet och obehaglig realism i över en timme utan andningspaus. Will Poulter med sina poliskollegor är närmast sadistiska i sina metoder. Där är kärnan i filmen, det som sätter avtryck och upprör, jag älskar att just den biten vågar vara utdragen.

Synd att resten inte kan stödja upp mittenpartiet och göra hela filmen mästerlig. Grymma skådespelarinsatser - dock förstår jag inte varför John Boyega hyllas när allt han gör är att gå runt med sammanbiten min. Den kaotiska och rasistiska tidsandan är väl fångad och det är som vanligt välgjort. Bigelow gör det återigen för svårt för sig dock.



#13130

Postad 04 december 2017 - 12:06

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Stand by me 3/5

- Overacting deluxe...

 

The Goonies 3,5/5

- Bra äventyr men j*vlar vad gapig!

 

Sleepy Hollow 4,5/5

- En av Tim Burtons bästa. Grym stämning.

 

Blacula 4/5

- Dracula goes Blaxploitation. Funkar bra.

 

Scream Blacula scream 4/5

- Draculas soulbrother äventyrar vidare.

 

Willie Dynamite 4,5/5

- Wille D. är stan's bästa pimp men vill bli bättre, alla är dock inte med på hans planer. riktigt bra.

 

Sheba Baby 3,5/5

- Pam Grier mot lokala maffian i en hyggligt bra actionrulle.

 

Phantasm 3,5/5

- Något står inte helt rätt till på kyrkogården. Helt ok rulle.

 

Phantasm II 4/5

- Något bättre rulle än den första.

 

Phantasm III: Lord of the dead 3,5/5

- Helt ok

 

Phantasm: Oblivion 2,5/5

- Åhej, nu går det utför

 

Phantasm: Ravager 1/5

- HAHA!... vilket skämt...  

Spoiler



#13131

Postad 04 december 2017 - 12:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Fröken,

Skön sorti på rullarna.

#13132

Postad 04 december 2017 - 12:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Fåglarna (1963). Kändes rätt så lam nu när jag såg den igen. 6/10



#13133

Postad 04 december 2017 - 19:02

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! (2008)

I decennier hade filmindustrin i Australien gått på tomgång. Ville man se film som handlade om Australien hade man bara filmer producerade av andra länders regissörer att tillgå, och de filmerna visade oftast en nidbild med kängurur och supande bönder. Men så, på 70-talet insåg regeringen att något var tvunget att göras och pengar pumpades in i filmprojekt - censuren tonades ner och det uppstod en våg av unga filmskapare som lät kreativiteten flöda. Ozploitation föddes - en ostoppbar tsunami av vilda lågbudget-skräckisar, komedier och actionfilmer där inget var för naket, våldsamt eller vulgärt.

Extremt underhållande dokumentär där gamlingar ser tillbaka på och berättar härliga anekdoter från en tid då de gjorde fullständigt galna filmer. Första halvan kan sammanfattas med bröst, sex på gränsen till porr, bröst och mera bröst. Den andra handlar mer om actionfilmer med extrema stunts som aldrig hade godkänts idag. Det är underbart nördigt och roligt och intervjuerna oftast hysteriska. Självklart är Quentin Tarantino med och han är så lycklig att få prata om dessa obskyra filmer att han studsar i biofåtöljen.

Jag önskar att jag hade sett mer av de 50-tal filmer som tas upp här - egentligen är det bara Wake in Fright (1971) och Mad Max (1979), skamligt nog. Gillar man absurda B-filmer så kommer listan över filmer att se garanterat fyllas på efteråt.

Ozploitation fångade snart Hollywoods intresse och det ledde till att amerikanska skådisar åkte över för att göra film i Australien. Stacy Keach, Jamie Lee Curtis och Dennis Hopper intervjuas här 30 år senare där de roat ser tillbaka på det äventyret - Dennis Hopper är extra skön när han berättar om Mad Dog Morgan (1976) där han (som vanligt) söp okontrollerat och ställde till med ett j*vla liv under inspelningen.

Härlig nörderi-dokumentär där allt går i en rasande fart i en kaosartad klippning. 90% av filmerna är säkert skitdåliga om man inte älskar den sortens filmer - men entusiasmen och anekdoterna gör att de framstår som mästerverk och en oundviklig lust att se dem uppstår.



#13134

Postad 05 december 2017 - 13:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Skräp.

Bifogad fil  36F71850-2A47-4ACF-ACA5-FC1FCDAA6414.jpeg   148,18K   1 Antal nerladdningar

#13135

Postad 06 december 2017 - 21:14

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: The Andromeda Strain (1971) | 3./5 |

Baserat på Michael Crichton's novell med samma namn. När i stort sett alla invånarna i den lilla byn Piedmont, New Mexico hittas döda utropas ett nödläge av den amerikanska militären. Orsaken tros vara en hemlig satellit som störtat och möjligen fört med sig utomjordiska baciller. Nu måste ett team av de bästa forskarna undersöka satelliten i ett topphemligt, underjordiskt laboratorium och klura ut orsaken innan det sprids.

Äntligen en vetenskapsfilm som verkligen fokuserar på vetenskapen och inte svävar iväg i orimliga hjältedåd. Det här är en långsam, metodisk och realistisk film som trovärdigt visar hur det förmodligen skulle gått till om ett scenario som det i filmen inträffar. Exakt det jag ofta sitter och önskar när jag ser andra liknande filmer - ääh, skit i kärlekshistorien, karaktärsuppbyggnad och hjärndöd action, det är vetenskapen jag vill ha! Älskar ett sånt här angreppssätt. Det var det som gjorde Arrival (2016) så bra innan den förstås skulle spåra ur.

Labbet där de fyra forskarna studerar satelliten - efter att ha blivit desinfekterade i olika procedurer i en evighet - är en fantastisk anläggning. En härlig retrofuturistisk teknik liknande den i 2001: A Space Odyssey (1968), underbart sterilt och stiligt.

Spänningen är definitivt på topp inledningsvis och håller ut bra ända till slutet. Dock är den för lång, det torra arbetet blir faktiskt för mycket i perioder och hade kunnat klippts ner. Jag stör mig också på Dr. Ruth Leavitt som klagar alldeles för mycket. Ni ska liksom tampas med en organism som kan hota hela mänskligheten - och du ska ifrågasätta varenda desinfektions-fas ni måste genomgå? Kom igen, dumt att ha en sån karaktär som jag antar ska "lätta upp" i en film som den här.

Djurförsöken är plågsamt att titta på. De kvävde faktiskt en apa på riktigt (och återupplivade honom så fort han tappade medvetandet) och det är riktigt otäckt att se. Men jag antar att det är ett bra exempel på vad den här filmen är - noggrann vetenskap utan kompromisser där allt måste testas grundligt innan man går vidare. Det är ju bara för underbart.



#13136

Postad 07 december 2017 - 17:22

Lion_Paw
  • Lion_Paw
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0

Mother 2017 med JLaw och Bardem, vet fortfarande inte vad jag tycker om den vilket kanske är ett bra tecken!



#13137

Postad 07 december 2017 - 17:29

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: American Made (2017) | 1/5 |

Barry Seal var en skicklig pilot som rekryterades av CIA för att bevaka oroligheterna i Sydamerika. I Sydamerika fanns det möjligheter att bli rik dock, och snart var Barry Seal insyltad med den beryktade Medellín kartellen för vilka han smugglade mängder med kokain tillbaka till USA och blev rik som ett troll på kuppen.

Doug Liman har gjort några riktigt bra filmer men med American Made verkar han ha tappat all fantasi. Det här har man sett så många gånger förr, filmen följer en beprövad mall för att underhålla men erbjuder i stort sett ingenting utöver det. Det känns inte ens som dem ansträngt sig - "hmm, hur ska vi knyta ihop de här scenerna? Äsch, vi kastar in en till 80-talslåt och gör ännu ett montage, det borde tillfredsställa tittarna". Det är bara måttligt underhållande och känns rätt meningslöst i slutändan.

Vilket är synd, det är en fascinerande historia ändå. Hade de inte behandlat den så ytligt utan dykt ner i den, kanske ändrat tonen till lite mörkare istället för en lättviktig dramakomedi, så hade det kunnat bli mycket bättre. Faktum är att de ljuger och glorifierar Barry Seal. Han arbetade aldrig för CIA för att sen råka snubbla in i drogbranschen för att han gillar pengar - han smugglade friskt i många år och först efter att han greps så började han samarbeta med myndigheterna, för att sänka sitt straff.

De verkar ha varit inställda på att göra en oförarglig film om en härlig amerikansk snubbe som levde drömmen innan orättvisan slog till, American Made liksom. En sån historierevision lämnar en lite dålig smak i munnen. Normalt kan jag förstå vissa artistiska ändringar för att göra en bättre film men eftersom filmen nu suger - så tar jag mig friheten att plocka fram motorsågen.

Jag gillar Tom Cruise som alltid levererar. Den rebelliska och charmiga attityden har han ju bemästrat i många år och här är det kul när han jonglerar familjeliv, regeringen och en dödlig kartell. Dock känns det som ett rutinjobb för även han, och när inte ens stjärnglansen mäktar med att lyfta upp en kass film så finns det ingenting kvar för att göra det sevärt.



#13138

Postad 08 december 2017 - 22:00

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

I am Groot, 3D (häftigt!)



#13139

Postad 09 december 2017 - 15:15

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0

Spider-Man: Homecoming
Bästa filmen om denna spindelpojke sedan 2004. Den gör det mesta rätt.

 

7/10



#13140

Postad 09 december 2017 - 15:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Munich. 7,5/10.

#13141

Postad 09 december 2017 - 21:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1

SSF: American Made (2017) | 1/5 |

Jag tyckte om den, kanske inte Wind River-nivå, men fortfarande helt klart sevärd, trots Tom Cruise i huvudrollen ....

Redigerat av frollic, 09 december 2017 - 21:14.


#13142

Postad 09 december 2017 - 23:37

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Blow Out (1981)

 

Helt missat denna gamla De Palma rulle och tycker den var helt ok, stundtals riktigt spännande. Travolta spelar också bra.

 

trL85kw6LWCr62R1fwH60wvkyKd.jpg

 

 

 

 



#13143

Postad 10 december 2017 - 00:50

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Idag lyckades vi kolla in 4 filmer.

Tom of Finland IMDb 7,1

En bra film som visar på hur samhället utvecklat sig. Såg att många recensenter tyckte det var för lite stake i filmen.

Undrar nog mest vad dom menade med det. Tyckte den var bra som den var. 7/10.

 

Logan Lucky IMDb 7,1

En små finurlig film som jag gillade. 6/10.

 

Singularity IMDb 5,1

Det var inget för mig. 2/10

 

Acts of Vengeance IMDb 5,6

Bättre än vad jag trott. En hämnd film som gjorts på ett intressant sätt.   6,5/10



#13144

Postad 11 december 2017 - 00:33

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Dunkirk (2017) | 3/5 |

Dunkirk var platsen där de allierade var på vippen att bli utraderade av tyskarna i andra världskriget. En massiv del av styrkan, över 300.000 allierade soldater, fann sig plötsligt övergivna och omringade av tyskarna. Ståendes på stranden i Dunkirk kunde de praktiskt taget se sitt trygga England över kanalen - men evakueringen dröjde, och bakom närmade sig döden.

Svårbedömd film. Jag önskar den hade engagerat mig mer. Superintressant händelse som Christopher Nolan berättar från tre olika perspektiv - land, sjö och luften - där känslan att tiden håller på att rinna ut aldrig försvinner (med hjälp av skicklig musik av Hans Zimmer). Närvaron är på topp inledningsvis när man är mitt ibland soldaterna på stranden som bara kan stå där och bli beskjutna av tyska attackplan. Hjälplöshet och desperation - den fruktansvärda situationen känner man verkligen av.

Men intresset faller. Vi får inte veta något om bakgrunden, inte se en skymt av tyskarna och hur de tänker, karaktärerna är medvetet lövtunna så man aldrig knyter an till någon av dem, det blir repetivt och tidshoppandet förvirrar. Jag menar... det snygga fotot (verkligen urläckert) sminkar inte över allt det där, jag kräver mer substans. Och gärna lite välskriven dialog, tack.

Mark Rylance och Tom Hardy gör två karaktärer som man åtminstone kommer minnas någon månad efteråt, men det är nog mest för att de är så bra skådespelare. Det är flera fina detaljer som gör många överlevnadsscener ångestframkallande - torpeden som närmar sig båten, luckan som fastnar när planet sjunker. Det är mycket i den här filmen som jag verkligen gillar men tyvärr är det mesta av det på ett tekniskt plan.

Betyget blir en mesig trea. Jag hoppades på att bli mer känslomässigt involverad i den här extraordinära händelsen men konstaterade besviket flera gånger att jag helt enkelt inte var det. Jag uppskattar försöket att verkligen fokusera på situationen, bra Nolan, experimentera gärna, men det gick inte hem hos mig den här gången. Suverän teknisk uppvisning med andlöst vackert foto och ljuddesign i världsklass, men det är en ytlig filmupplevelse som ebbar ut snabbt.



#13145

Postad 11 december 2017 - 00:56

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Dunkirk (2017)

 

Håller med om det mesta som Neatless skriver men: Musiken störde mig något kollosalt, kändes helt fel. Jag kände ingen spänning eller känslomässig koppling till karaktärerna. Jag gillade händelserna på Mark Rylance båt och slutet (kanske mest för att filmen närmade sitt slut) 

 

2,5/5



#13146

Postad 11 december 2017 - 01:04

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Dunkirk (2017)

 

Håller med om det mesta som Neatless skriver men: Musiken störde mig något kollosalt, kändes helt fel. Jag kände ingen spänning eller känslomässig koppling till karaktärerna. Jag gillade händelserna på Mark Rylance båt och slutet (kanske mest för att filmen närmade sitt slut) 

 

2,5/5

Jag har hört många som stört sig på musiken. Jag kände ingen irritation inför den, men då kanske jag har för kass utrustning för att få ut allt också, haha. Ja båten var intressant, där var det konflikter som engagerade och Rylance är ju bara för mysig.



#13147

Postad 11 december 2017 - 18:10

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: Searching for Sugar Man (2012)

En dokumentär som inte behöver någon större presentation. Den blev en stor succé både hos kritiker och publik, svepte upp mängder av vinster på galor och kulminerade till slut med en Oscar. Inte illa för en 34-årig kille från Sverige - Malik Bendjelloul kämpade i många år med att skrapa ihop pengar för att berätta den här historien.

Sixto Rodriguez är folkmusikern från Detroit med otrolig talang som i början av 70-talet släppte två album. De totalbombade, sålde uselt och Sixto återgick till sitt knegarjobb och föll i glömska. Men på något vis hamnade hans musik i Sydafrika och där blev han ett fenomen med över 500.000 sålda album och låtar som blev ikoniska under kampen mot Apartheidregimen. Han var större än Rolling Stones, Bob Dylan och egentligen vem som helst i Sydafrika - helt utan hans vetskap. Och eftersom landet hade väldigt lite kontakt med omvärlden under den strikta regimen så visste sydafrikanerna nästan ingenting om deras stora hjälte.

Ryktet sa att Sixto var död, att han hade begått självmord genom att tända eld på sig själv under en konsert. Några fans bestämde sig dock för att ta reda på sanningen och deras efterforskningar skulle avslöja mer än vad de någonsin hade vågat hoppats på.

Han gör det så skickligt, Malik. Jag såg den utan någon som helst vetskap första gången och detta mysterium han bygger upp är så mästerligt utfört att man sitter på helspänn för att få reda på vad som hände med den mystiska Rodriguez. En dokumentär med mycket värme och hjärta - intervjuerna är underhållande, lite drama finns där när skivbolagsbossen Clarence Avant blir upprörd när Malik frågar vart alla pengar tog vägen (säkerligen ner i hans ficka) och sen, mannen själv, Sixto Rodriguez är så ödmjuk och hans musik så fantastisk att man bara måste älska honom.

En underbar historia berättad mästerligt av Malik Bendjelloul. Som ju tragiskt valde att ta sitt liv ett år efter att ha vunnit en Oscar för sin debutfilm. Man kan inte undgå att tänka över hur mycket mer hjärtevärmande historier vi hade fått av Malik... men med Searching for Sugar Man lämnade han hur som helst ett oförglömligt avtryck.



#13148

Postad 12 december 2017 - 23:23

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Okänd Soldat 2017

Hade en far o hans två bröder som var med i kriget där en av bröderna stupade så det är väl svårt att vara helt neutral.

Men det här är en film som griper mig djupt på ett helt annat sätt en Dunkirk där det mera känns som man betraktar utifrån, så känns det här som man är med i lidandet eller i dom stunderna där man kan dra på munnen. Välspelad välgjord. Det finns ju tre filmatiseringar 1955, 1985 o så denna från i år. Vet inte om men ens ska försöka jämföra dom. 

Hade gärna sett den finska versionen som är en timme längre. 

Förj*vla bra får mitt betyg bli.



#13149

Postad 13 december 2017 - 08:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Okänd Soldat 2017

Hade en far o hans två bröder som var med i kriget där en av bröderna stupade så det är väl svårt att vara helt neutral.

Men det här är en film som griper mig djupt på ett helt annat sätt en Dunkirk där det mera känns som man betraktar utifrån, så känns det här som man är med i lidandet eller i dom stunderna där man kan dra på munnen. Välspelad välgjord. Det finns ju tre filmatiseringar 1955, 1985 o så denna från i år. Vet inte om men ens ska försöka jämföra dom. 

Hade gärna sett den finska versionen som är en timme längre. 

Förj*vla bra får mitt betyg bli.

 

Peoblemet är väl att om den vore en timme längre behövs avbrott i mitten för bensträckare och toabesök. Biljettpriset skulle behöva bli mycket högt pga få föreställningar per kväll...



#13150

Postad 13 december 2017 - 09:57

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Peoblemet är väl att om den vore en timme längre behövs avbrott i mitten för bensträckare och toabesök. Biljettpriset skulle behöva bli mycket högt pga få föreställningar per kväll..

3 timmars filmer har väl gått tidigare utan bensträckare. O jag hade gärna betalat mer för att se den. Får bara hoppas SVT köper in TV serien som ryktas spelas in samtidigt så det inte blir en reklamkanal. 





3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.