Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ TUNE 4

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bang & Olufsen BeoPlay S8 (Högtalarpaket för hembio) 9 6 (1) Inga priser
XTZ SUB 12.17 (Subwoofers) 9 8,89 (26) Inga priser
XTZ Tune 4 (Studiomonitorer) 5 8,93 (13) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 12 januari 2016 - 13:47

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Vad tror ni?

 

Nya aktiva högtalare från XTZ :) 



#2

Postad 12 januari 2016 - 15:32

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse...te-white?stat=1

#3

Postad 12 januari 2016 - 16:43

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Väntar med spänning på någon recension! 

 

letat efter ett par aktiva stativare ett tag och dessa faller mig i smaken bra!



#4

Postad 22 januari 2016 - 20:15

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att få höra en åsikt om dessa. Här kan man ju chansa då buy n try gäller!

#5

Postad 23 januari 2016 - 18:04

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Med tanke på hur 800 vad dom nu hette låter blir nog ingen besviken.

#6

Postad 24 januari 2016 - 09:38

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Dessa med Chromecast audio blir nog en hit

#7

Postad 24 januari 2016 - 19:57

T1ger_0f_Sweden
  • T1ger_0f_Sweden
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Beställde XTZ Tune 4 tillsammans med två Sub 12.17 idag ^^,

#8

Postad 25 januari 2016 - 01:37

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Ska dom spela ihop?

#9

Postad 25 januari 2016 - 10:09

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 1

Grymt! ska själv beställa ett par svart! Har vart i kontakt med fyndbörsen och dom har skickat ett ex till ljud och bild för test. Så ni vet :)



#10

Postad 25 januari 2016 - 12:27

T1ger_0f_Sweden
  • T1ger_0f_Sweden
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Lite overkill kanske men det är tanken ^^, valde tune4 och båda Sub 12.17 i matt svart så det matchar någorlunda :)

#11

Postad 25 januari 2016 - 19:24

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Lite overkill kanske men det är tanken ^^, valde tune4 och båda Sub 12.17 i matt svart så det matchar någorlunda :)

Skoj. Väntar med spänning på bilder och intryck. ;)

Delar du subutgången då eller? Från Tune 4?



#12

Postad 26 januari 2016 - 13:57

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

är också spänd på att höra dina intryck :) 



#13

Postad 29 januari 2016 - 17:05

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Har du fått dina högtalare ännu? ;)



#14

Postad 31 januari 2016 - 14:10

T1ger_0f_Sweden
  • T1ger_0f_Sweden
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har haft dem näst intill en vecka nu och är sjukt nöjd med hur dem låter, Även utan stöd från subbarna! Stod och valde mellan dessa och Beoplay S8, och dessa slår b&o på fingrarna ljudmässigt! Använder supra kablage mellan tune 4 och 12.17

Bifogad fil(er)


Redigerat av T1ger_0f_Sweden, 31 januari 2016 - 14:12.


#15

Postad 11 februari 2016 - 17:57

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Vad små dom ser ut jämfört med subbarna! Hoppas du fortfarande är nöjd, kliar i köpfingrarna hos mig :)



#16

Postad 12 februari 2016 - 19:11

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Det är inga fler som beställt dem? :)



#17

Postad 25 februari 2016 - 21:08

JohnMullins69
  • JohnMullins69
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Bump - någon som köpt dessa högtalare än?


Redigerat av hubbabubba69, 23 mars 2016 - 00:32.


#18

Postad 18 april 2016 - 18:31

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Framhäver denna tråd igen. Någon som använder sig av dessa?

#19

Postad 18 april 2016 - 21:19

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Framhäver denna tråd igen. Någon som använder sig av dessa?

Jag har dem, ihop med en xtz sub. Grymt fint ljud enligt mig! Imponerande bra ljud utan stärkare!



#20

Postad 19 april 2016 - 04:14

FenioN
  • FenioN
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Okej hur funkar dom utan sub?

#21

Postad 20 april 2016 - 14:27

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Funkar väldigt bra utan sub också. Hade en stående så kändes onödigt att int koppla in den :)



#22

Postad 19 juni 2016 - 20:43

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 1

Har fått hem ett par XTZ Tune 4 för prov och här är mina initiala intryck samt lite unboxing-bilder och annat.

Bilderna nedan samt lite kommentarer till respektive bild finns i mitt galleri.

 

+ Mycket fin finish som inte ger bestående fingeravtryck trots att de är svarta. (till skillnad från högblanka)
+ Snygga
+ Bra ljud för storleken med rapp basåtergivning och bra fin diskant.
+ Gedigna och välbyggda högtalare.
+ Superb fjärrkontroll i nästan ett enda metallstycke vilket ger en otrolig kvalitetskänsla.
+ XTZ room-tuning - dvs en basport baktill som ett större kreditkortshål bak på vardera högtalare som går att täppa igen med pluggar och göra lådan sluten för mindre basåtergivning men överlag renare ljud om man säger så. Tar man ut pluggarna så får man mer basåtergivning men i mitt tycke både en bumligare bas och mindre "rent" ljud. Så hos mig, i min lyssningsmiljö, får pluggarna får sitta i.
+ Blåtand med APT-X om Din mobiltelefon stödjer det.
+ Analog ingång

+Optisk ingång
+ Subwoofer-utgång
+ USB-laddningsport vilket gör att man kan ladda sin mobil samtidigt. Smart.
+ Högtalaren lutar (om man inte sätter på annan fot under baktill för då kan högtalaren stå "rakt") vilket gör att man hamnar bättre i sweetspot när man sitter nära. Smart och snyggt.

- Pluggarna till de smala basportarna baktill är inte optimala att få in helt. Men går efter lite våld. Tips är att lyssna in vad som låter bäst hos Dig. Testa på en högtalare först innan du bestämmer dig för om du ska köra med pluggarna eller inte. Känns som pluggarna kommer gå åt fanders om man micklar med att sätta i och ta ut dessa ett antal gånger.
- Något bumliga vid högre volymer, men man kan inte begära att dessa ska spela som större stativare alt. golvare. Storleken tar ju ut sin rätt någonstans men här är det en bra kompromiss mellan storlek och kvalitet på ljudet. För visst låter de bra för storleken, helt klart.
- Pga storleken är givetvis basen begränsad men som sagt. För storleken så. Det finns basåtergivning och den är riktigt schysst, till skillnad från andra högtalare (ex Audio Pro) i samma storlek jag hört.
- Högtalarkablarna som medföljer (kopplar ihop högtalarna) är bra kontakterad osv men otroligt otroligt ful. Varför inte svart högtalarkabel eller åtminstone vit. Denna är genomskinlig a la biltema. Funktionen i kablaget är det inget fel på, men då högtalarna är så pass stilrena så skämmer högtalarkablarna något enormt.

 

Slutsats: Ett par mycket kompetenta datorhögtalare/blåtandshögtalare/tv-högtalare eller vad man nu tänkt använda dem till. Att de sedan ser så pass bra ut och inte skämmer omgivningen är bara plus. XTZ levererar, som vanligt.

 

xduu6c.jpg

Kartongen till XTZ Tune 4.

 

 

2lj0xt1.jpg

Öppnat lådan.

 

 

ou2qkh.jpg

Tillbehören som medföljde.
Högtalarkabel (mellan högtalarna)
3.5mm audiokabel
Optisk ljudkabel
Nätkabel (kopplas i vänstra högtalaren och sedan i väggen)
Fjärrkontroll (förutom själva knappsatsen är resten utav fjärren i ett massivt stycke. Rejält och fint)
Manual
Fötter (2st) för att byta ut de som redan sitter baktill på högtalaren och därmed få högtalarna att stå rakt istället för snett som är default.

 

 

 

4lkdbk.jpg

Uppackningen utav högtalarna fortsätter. Här ser man att de är inlindade både i plast och varsin påse. Har du köpt XTZ tidigare känner du igen påsarna/skydden runt om högtalarna. Plasten är ny dock, i alla fall för min del. ;)

 

 

xfp1qs.jpg

Högtalarna på bordet. Nästa steg blir att ta av påsarna. Plasten runt påsarna är redan avlägsnat.

 

 

2ibckk7.jpg

Högtalarna i all sin prakt framifrån. Ser riktigt nice ut måste jag säga. Inga fula skarvar och finishen är mycket mycket bättre än sketen fanér och betydligt tacksammare än pianolack, om jag får uttrycka mig så burdust. ;)

Dessvärre lyckades jag kasta om ordningen på högtalarna. Högtalaren till vänster i bild är den som ska stå till höger och vice versa. Bara så Ni är med på det. ;) Vänsterhögtalaren (höger i bild) är den man nätansluter och som har alla inputs/outputs baktill.

 

30l00li.jpg

Vänsterhögtalaren (höger i bild).

Här ser man (uppifrån och ner och sedan vänster till höger).
USB-laddning
3.5mm ingång
Sub-utgång
Optiskt ingång
Högtalarterminaler
Nätkabelanslutning

 

 

23usuad.jpg

Höger högtalare ®. Lägg märke till basporten upptill. Denna kan täppas igen med pluggarna som medföljer (1st till vardera högtalare) för att ändra karaktären på ljudet. XTZ själva kallar det för room-tuning.
Beroende på hur det låter hemma hos Dig kan du behöva sätta i pluggarna eller helt enkelt strunta i det. Lyssna fram och se vad Du tycker låter bäst hos Dig. ;)

 

16a9nxs.jpg

Fjärrkontrollen till XTZ Tune 4.
Bara genom att hålla i denna för tankarna mig till Bang & Olufsen eller något andra exklusivt märke. Den är verkligen gedigen och känns bra i handen. Tung.
Förutom det svarta där knappsatsen sitter, är resten gjort i ett enda stycke metall. Inget plastmög här inte. Känns riktigt lyxigt. =)

När det gäller funktionaliteten så händer följande på fjärrkontrollens olika knappar. (går uppifrån från vänster till höger sedan ner till nästa rad, vänster till höger osv osv)
Power on/off
Mute on/off
Sänk volymen
Höj volymen
Pair - Para ihop högtalarna med blåtandsenhet (ex telefon)
SRC - Ändra källa (en liten lysdiod ändrar färg beroende på vilken källa du valt, ex rött = optisk ingång, grön = 3.5mm ingång, blå = bluetooth.

 

 

wmezw9.jpg

Fjärrkontrollen från sidan. Ganska tjock men inte klumpig.

 

xbldhw.jpg

Baksidan på fjärrkontrollen. Stilrent och snyggt.

 

 

21kjkpe.jpg

Fjärrkontrollen. Bilden säger nog allt. ;)

 

 

2uizrwn.jpg

Undersidan utav en utav högtalarna. De ser identiska ut undertill.
Lägg märke till att det finns 3st "fötter". Den bakre foten (överst i bild) kan bytas ut mot en utav de två medföljande fötterna. Detta gör att högtalaren kommer vara vinklad rakt fram, och inte snett uppåt. Jag föredrar snett uppåt då jag har mina XTZ Tune 4 vid datorn och sitter ganska nära. Då blir sweetspot så mycket bättre.

 
 
 

2yvt83o.jpg

Här har jag börjat plugga igen porten bak på ena högtalaren. Pluggen är i skumgummi eller något liknande. Pluggen går givetvis att föra hela vägen in, efter lite mickel. Bilden är bara för att demonstrera vart man pluggar. ;)

 

 

Sådär ja. Hoppas det var intressant läsning för någon. Lägg märke till att detta är mina intryck och det här med ljud är högst personligt. Men dessa är väl värda en provlyssning. Och är någon, precis som jag var, på jakt efter lite bättre datorhögtalare, så är dessa kalas. Kommer komplettera mina med en XTZ subb och sedan så. =)


Redigerat av twebbas, 27 juni 2016 - 09:11.


#23

Postad 17 juli 2016 - 09:20

BPM
  • BPM
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Synd att Dirac är inblandat.. Dessa högtalare är högintressanta men helt enkelt för små för att kunna fylla ett vardagsrum eller funka till film utan subwoofers. Mina erfarenheter av Dirac med S-800 visar att basen till högtalarna skärs av under det verksamma området för att de små elementen ska kunna överleva att boostas till att leverera rak frekvensgång. Fine, om man använder högtalarna ensamma..men vad det innebär om man vill koppla till en sub säger sig självt. Lågbas finns helt enkelt inte i signalen.. 

Om detsamma gäller Tune 4 är det för mig en dealbreaker. Och jag misstänker att det är så.. Jag ser inte hur sub out skulle kunna lämna en opåverkad signal till sub när den inkommande signalen till högtalaren är påverkad..

Jag har mailat XTZ i ärendet och om någon är nyfiken för jag gärna vidare informationen ifrån dem här i tråden. 



#24

Postad 20 juli 2016 - 16:42

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Synd att Dirac är inblandat.. Dessa högtalare är högintressanta men helt enkelt för små för att kunna fylla ett vardagsrum eller funka till film utan subwoofers. Mina erfarenheter av Dirac med S-800 visar att basen till högtalarna skärs av under det verksamma området för att de små elementen ska kunna överleva att boostas till att leverera rak frekvensgång. Fine, om man använder högtalarna ensamma..men vad det innebär om man vill koppla till en sub säger sig självt. Lågbas finns helt enkelt inte i signalen.. 

Om detsamma gäller Tune 4 är det för mig en dealbreaker. Och jag misstänker att det är så.. Jag ser inte hur sub out skulle kunna lämna en opåverkad signal till sub när den inkommande signalen till högtalaren är påverkad..

Jag har mailat XTZ i ärendet och om någon är nyfiken för jag gärna vidare informationen ifrån dem här i tråden. 

Fast de låter ju väldigt bra utan Dirac också. Testat både med och utan på mina. Visst låter de aningens bättre med Dirac, men jag använder det aldrig. Kanonnöjd ändå. Och smidigare att slippa programmet.

 

Ang S-800 så var man ju där mer eller mindre tvungen att använda Dirac. Annars lät de ganska mediokert. De var helt och hållet utvecklade för att användas med Dirac. Medans Dirac till Tune 4 bara är en bonus som man kan använda om man vill (eller orkar). 



#25

Postad 09 januari 2017 - 18:20

sircarlos101
  • sircarlos101
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Ta bort den här kommentaren  :)


Redigerat av sircarlos101, 13 januari 2017 - 00:20.


#26

Postad 28 juli 2017 - 12:30

Unregistered0ac4c2bf
  • Unregistered0ac4c2bf
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Ni som använder xtz tune, hur funkar de för ljud vid filmtittande? Ingen osynk, trots blåtand? Vad använder ni för källa till ljud/bild?

#27

Postad 01 augusti 2017 - 14:39

abbe_
  • abbe_
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Endast använd blåtand när jag kört med telefon, vet inte ifall det blir osynk men skulle bli förvånad om det INTE var osynk.
Annars så gillar jag ljudet bäst med 3.5 kontakt, men kör just nu med optisk för att kunna styra hörlurar och högtalare samtidigt från samma källa.

Jag tycker att ljudet är bättre på 3.5 för att ljudkortet i min dator är bättre än DAC;en i högtalarna, IMO.

Om du inte gjort det ännu, subwoofer gör ljudet bättre, det är bra innan, subwoofer gör ljudet grymt! Jag har en Xtz 8.17, och det räcker gott och väl till dessa (har 12.17 till tv-systemet).

#28

Postad 02 augusti 2017 - 14:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Har haft dem näst intill en vecka nu och är sjukt nöjd med hur dem låter, Även utan stöd från subbarna! Stod och valde mellan dessa och Beoplay S8, och dessa slår b&o på fingrarna ljudmässigt! Använder supra kablage mellan tune 4 och 12.17

 

 

Fy fan vilket hemskt rum..

Helt kalt, och katastrofalt uppställt.

 

Det där låter INTE bra. Det kan jag säga utan att ha varit där.



#29

Postad 04 augusti 2017 - 09:02

Realist1
  • Realist1
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Fy fan vilket hemskt rum..

Helt kalt, och katastrofalt uppställt.

 

Det där låter INTE bra. Det kan jag säga utan att ha varit där.

 

Ser du inte att han skriver att han är nöjd med ljudet, att det låter bra!?

 

Vem är du att döma hans upplevelser? 

 

Du har inte en aning om hur det låter hemma hos honom.



#30

Postad 08 augusti 2017 - 07:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

En del tycker att ljudet i mobiltelefonen är skitbra.

Jag behöver inte lyssna på din mobiltelefon för att avgöra att det ljudet suger.

 

En del tycker att ljudet från ett plastsystem från giganten för 2000 spänn låter kanon.

Jag behöver inte lyssna på det för att veta att det suger.

 

Jag tyckte att mitt första system jag hade lät super duper.

Idag skulle det suga så hårt..

 

Det handlar om koll.

Hans system skulle säkert kunna låta bra, om han hade någon som helst koll.

 

Så är det bara. Punkt.



#31

Postad 29 september 2017 - 07:54

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Är det någon som har jämfört dessa mot XTZ MH-800? Jag driver de för tillfället med en Emotiva-stärkare till min datorsetup och är nyfiken på hur dessa högtalare klarar sig i jämförelse.



#32

Postad 15 december 2017 - 18:21

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Halloj.

Passade på att köpa ett par nu när de såldes nya för drygt 2300kr.

Hittils får jag ändå säga att det är rätt bra ljud för pengarna ... även om högtalarna lider lite av att de saknar en del upplösning i diskanten.....

 

Återkommer med lite mer info när jag kört mer än ett par veckor.



#33

Postad 19 december 2017 - 08:46

scatman
  • scatman
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Hejsan

Är det nån som vet om tune 4 har auto on/off?

Jag letar efter högatalare till TVn och vill att dom går på automatiskt när man sätter på TVn.



#34

Postad 20 december 2017 - 23:43

abbe_
  • abbe_
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Nej de har inte Auto on, de stänger däremot av sig efter 2h om det inte varit något ljud spelat på dem. :)



#35

Postad 13 januari 2018 - 14:22

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Öppen fråga, hur upplever ni ljudnivån på högtalarna?
Tycker jag börjar få till det mesta nu och det låter liksom rätt bra....
Men tycker ni att de kan spela HÖGT? .......



#36

Postad 28 juli 2018 - 20:09

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Har ett par mer eller mindre oanvända till salu på grund av skaffat sonos.

Kom med bud om intresse finns, leverans inom gbg kan ske. de kan även skickas. 

 

/ Fredrik



#37

Postad 24 augusti 2018 - 19:20

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Kom och köp!

https://www.tradera....ktiva-hogtalare



#38

Postad 24 augusti 2018 - 19:41

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Har ett par mer eller mindre oanvända till salu på grund av skaffat sonos.

Kom med bud om intresse finns, leverans inom gbg kan ske. de kan även skickas. 

 

/ Fredrik

 

Varför finns"marknaden"? Kanske köp o sälj är ett bättre ställe...

 

https://www.minhembio.com/marknad


Redigerat av Brinke, 25 augusti 2018 - 08:55.


#39

Postad 04 oktober 2021 - 19:52

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Någon som fått problem med sina? typ en seg fjärr?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.