Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Transparent högtalarkablar - bra?

192 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 29 augusti 2015 - 12:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det syns att du har tagit för mycket av det som finns på din avatar

Vad menar du nu? Det finns en modell som kostar drygt 600 000 kr.

#52

Postad 29 augusti 2015 - 12:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har lovat mig själv att inte göra en hysterisk A < > B lyssning, men när jag kopplade tillbaka till Sword igår, så tyckte ljudbilden föll ihop lite.

 

Jag fattar verkligen inte. Du ska köpa en kabel för 26.000:- (tjugosex dj*vla tusen kronor) men du vill inte göra en riktig utvärdering av om du faktiskt hör någon skillnad?

 

 Det var som om Transprent hade en slags loudnesseffekt över hela ljudbilden samtidigt som små ljuddetaljer i ljudbilden hördes tydligare.

 

Detta är HELT OMÖJLIGT. Det sitter ett filter på kabeln. Om det är NÅGON skillnad alls så är den isåfall att något försvinner ur ljudet. Ingen loudness eller mer detaljer. Detta är verkligen inte någon avancerad vetenskap och har man bara ett minimum av ellära så inser man det.

 

Men jag håller med många om att om man vet vad man lyssnar på, så hamnar hjärnan i dess modus. En blindtest mellan mina Sword, Transparentkablarna och ett tredje alternativ hade varit intressant.

 

Ja precis, placebo är vad det är. Och om man bara är medveten om det så är det väl helt ok. Men du verkar ju faktiskt tro att det är en faktiskt skillnad eftersom du pratar om blindtest. Isåfall fattar jag inte varför du inte bara bjuder in en polare som slumpmässigt byter kablar och låter dig avgöra om du verkligen hör någon skillnad. Det värsta som kan hända är ju att du sparar 26.000:- som du kan lägga på akustikfix eller något annat som faktiskt gör nytta.



#53

Postad 29 augusti 2015 - 12:45

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

I en länk här i tråden finns en instruktion på att bygga dessa kablar och materialkostnaden hamnar på ca 180 US dollar. Nu kan ju jag tycka att posten "oak dowel" var lite onödig. Alltså ekpluggar att linda spolen på. Sen så har han även räknat in en hel rulle med lödtenn.

½” black corrugated split tube, 20 ft. - $23.88
12/4 wound high strand count copper speaker wire, 20 ft – $11.20
½” black braided nylon tube, 20 ft. - $19.00
Plastic project boxes, 2 ea – $7.94
14 gauge copper wire, 10 ft - $7.59
Gold plated brass spades, 8 ea - $6.00 (I found them on eBay)
1” black heat-shrink tube, 2 ft. – $6.96
½” black heat-shrink tube, 4 ft – $11.12
½” red heat-shrink tube, 4 ft – $11.12
1000 picofarad capacitors, 2 ea - $2.12
31.7 ohm resistors, 2 ea - $1.15
½” oak dowel, 4” - $35.00 (for 36” dowel)
Black hot glue sticks, 3 ea – $3.94
Flux-core solder, 1 roll - $29.97

Nu har du inte räknat in utvecklinskostnader och tid för tester mm som är gjorda för att ta fram kabeln.

En människa lär vara värd ungefär fem kronor rent kemiskt.........;-)



#54

Postad 29 augusti 2015 - 12:54

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Utvecklingskostnaden brukar man räkna av under flera år. Så låt oss ta i att säga att de lade 1000 h att lyssna fram denna spole. De kör samma teknik i ny förpackning i 20 år. Då är alltså kostnaden bara 50 h/år. De har en löjlig marginal, dock så betalar de säkert multum i marknadsföring och diverse köpta tester samt att de lär ju inte sälja så jädra många exemplar vilket gör att de får en hög kostnad per tillverkat ex kontra konkurenterna.

#55

Postad 29 augusti 2015 - 12:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nu har du inte räknat in utvecklinskostnader och tid för tester mm som är gjorda för att ta fram kabeln.
En människa lär vara värd ungefär fem kronor rent kemiskt.........;-)

Tycker du att det verkar vettigt att hificonsult har dyrare kablar än Burmesters dyraste slutsteg?

#56

Postad 29 augusti 2015 - 12:59

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Utvecklingskostnaden brukar man räkna av under flera år. Så låt oss ta i att säga att de lade 1000 h att lyssna fram denna spole. De kör samma teknik i ny förpackning i 20 år. Då är alltså kostnaden bara 50 h/år. De har en löjlig marginal, dock så betalar de säkert multum i marknadsföring och diverse köpta tester samt att de lär ju inte sälja så jädra många exemplar vilket gör att de får en hög kostnad per tillverkat ex kontra konkurenterna.

Dom är väl i generation 5 nu........


Tycker du att det verkar vettigt att hificonsult har dyrare kablar än Burmesters dyraste slutsteg?

man behöver inte köpa dom för 600000



#57

Postad 29 augusti 2015 - 13:02

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Dom är väl i generation 5 nu........


Precis, alltså är det mer eller mindre ingen skillnad från generation vilket jag misstänker eller så kan de inte ha så hög utvecklingskostnad iom att de beviserligen inte var nöjda med de tidigare kablarna. Eller så fumlar de i blindo och testar sig fram och hoppas att de prickar rätt

#58

Postad 29 augusti 2015 - 13:14

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

http://www.soundstag...referencexl.htm

 

 

 

Background

Transparent Audio was founded in 1980 by Jack and Karen Sumner and Carl Smith -- all of whom cite music as a significant element in their lives, either in terms of playing an instrument (or six in Jack Sumner's case) or musical scholarship. Transparent offers a very large array of cables at various price points for both audio and video applications, and the Reference XL line has only recently been surpassed in price and advancement by Transparent's Opus MM speaker cables, which cost a whopping $24,000 USD per pair. Believe it or not, Transparent has sold a good number of these cables, making the long-standing nature of the pricey Reference XL line all the more intriguing.

 

Transparent believes strongly that audio cables need networks, those large brick-like objects that appear somewhere along the length of the cables, and they've written a white paper discussing their beliefs in terms of electrical properties, materials, geometry, length and construction. I could easily spend many pages talking about all of this information, which I found to be very lucid, but for my purposes here, I'll boil it all down.

 

Transparent Audio concentrates on eliminating noise infiltration in audio cables, rightly believing that noise "obscures the ability of the cable to transfer extremely low-level harmonic and spatial information accurately" -- among other maladies. To this end, Transparent uses "many strands of single-gauge, precision-extruded, oxygen-free copper" in its cables, believing that copper is far superior to silver for audio and video applications. Each strand is annealed "to provide an extremely smooth and uniform surface," which is required "for best signal transfer." These conductors are formed into cables using twisted-pair geometry, which Transparent believes is best for addressing noise infiltration. Twisted-pair geometry resembles the DNA helix and is effective at reducing noise because the conductors are never parallel to each other.

 

But Transparent doesn't stop at its choice of conductor material and geometry. In order to reduce noise beyond what can be achieved through twisted-pair technology, Transparent adds networks, which address noise by purposely reducing the bandwidth of the cables "to that which is required for the application." This occurs via control of the cable's electrical resonance point -- "the point at which inductive reactance equals capacitive reactance." "Application," in Transparent's lexicon, means not only the kind of cable on which the network will be used -- power cords have very different electrical demands than interconnects -- but also the cable's length. Thus, Transparent's networks are not generic boxes slapped onto the cable just anywhere, but rather integral, and optimized, parts of the entire cable system. What's inside the Reference XL networks? The cavity is filled with resonance-damping epoxy. The networks are not alike for each cable Transparent produces.

 

An obvious benefit of Transparent's optimization is that their cables aim to help your components work better together, and nowhere is this illustrated more effectively than in the Reference XL line, which includes cables specifically for solid-state, tube and single-ended electronics. Before you purchase a set of Reference XL cables, you tell your dealer what kind of electronics you'll use the cables with (the upstream component determines which version you need), and Transparent builds the cables to suit them. What if you change electronics? Transparent will reconfigure your Reference XL cables for you at no charge. The Reference XL cables also come with a lifetime warranty for the original owner.

 

But given that even inexpensive Transparent cables have networks, what makes the Reference XL cables so special -- and costly? In a word, tolerances. Like all audio manufacturers, Transparent designs and builds its products with retail cost in mind. But with the Reference XL line, cost is less of a constraint, so the company is able to build cables with tighter tolerances -- in terms of materials and construction techniques -- so the cables are more optimally matched to the electronics with which they will be used. For instance, a pair of Reference XL speaker cables takes someone trained in their manufacture more than a day to make, with measurement and listening to follow. Yes, Transparent does both.

 

The Reference XL interconnects are clad in a black outer mesh, with one or two network boxes near their downstream ends. The Reference XL speaker cables also have the black mesh and are very thick through their midsection (hey, it happens!), terminating at both ends with what looks to be mini networks, although they protect the transition from one thick wire to two thinner connecting leads. The main network on the Reference XL speaker cables is immense -- over a foot long and heavy too -- while those on the interconnects are much smaller, six inches long or so. All of the networks on the Reference XL cables are solid machined acrylic. The spades and locking RCAs used are unlike any I've seen -- far more substantial and proprietary to Transparent Audio; XLRs are gold-plated numbers from Neutrik. In contrast to many expensive audio cables, all of the Reference XL cables are very flexible; the only impediment to fishing them between and around your components is the network boxes.


Redigerat av ROBRUG, 29 augusti 2015 - 13:21.


#59

Postad 29 augusti 2015 - 13:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

man behöver inte köpa dom för 600000

Nej, verkligen inte. Finns inte en chans att dom är värda det oavsett utvecklingskostnad. Det är bara ett trick för att kunna sälja "billigare" kablar för 25 000 kr.

Redigerat av Buddypresley, 29 augusti 2015 - 13:23.


#60

Postad 29 augusti 2015 - 13:22

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Precis, alltså är det mer eller mindre ingen skillnad från generation vilket jag misstänker eller så kan de inte ha så hög utvecklingskostnad iom att de beviserligen inte var nöjda med de tidigare kablarna. Eller så fumlar de i blindo och testar sig fram och hoppas att de prickar rätt

??????



#61

Postad 29 augusti 2015 - 13:25

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Ja de har alltså hållit på sedan 1980 alltså borde utvecklingskostnaden vara avbetald nu. Så då kan vi stryka den kostnaden.

Såg du för övrigt hur taffligt hantverk de hade i sina kablar?

#62

Postad 29 augusti 2015 - 13:26

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Nej, verkligen inte. Finns inte en chans att dom är värda det oavsett utvecklingskostnad. Det är bara ett trick för att kunna sälja "billigare" kablar för 25 000 kr. Man får ju en himla fin bil för halvmiljonen och dom pengarna täcker utvecklingskostnad, materialkostnad, montering etc.

så en bil för 500000 till miljonen är ok......det finns bilar för 100000.

den för hundra tusen klarar av alla tillåtna hastigheter på våra vägar.....

 

Det finns tydligen en marknad för kablar för 600000, annars skulle dom inte finnas...det finns även dom som har råd med dessa. 



#63

Postad 29 augusti 2015 - 13:27

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Provocerade lite helt i onödan, stryker det och ber robrug om ursäkt. Man behöver ju inte vara otrevlig trots att man inte håller med varandra.

Redigerat av Johan_i_burken, 29 augusti 2015 - 13:47.


#64

Postad 29 augusti 2015 - 13:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

så en bil för 500000 till miljonen är ok......det finns bilar för 100000.
den för hundra tusen klarar av alla tillåtna hastigheter på våra vägar.....
 
Det finns tydligen en marknad för kablar för 600000, annars skulle dom inte finnas...det finns även dom som har råd med dessa.

Det är bara ett trick att ha en så dyr kabel i sortimentet.

#65

Postad 29 augusti 2015 - 14:09

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 1

jag försvarar inte hutlösa priser, men transparent låter djäkla bra iaf. :)  :)  :)

hade ett par transparent music wave plus förut dom kostade ca: 8000:- dom var värda varenda krona.


Redigerat av ROBRUG, 29 augusti 2015 - 14:13.


#66

Postad 29 augusti 2015 - 14:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Mina kostade 16000. Värda varenda krona dom med. Men inte för att dom låter olika :)

Fredrik, om du vill ha kablarna billigare så har du ju det exakta receptet på dom ovan, det är från någon som plockat isär kablarna nämligen :)

#67

Postad 29 augusti 2015 - 14:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Sen kan man bygga bara filterboxen separat med in och utgångar på. Bara att kopplat till högtalarutgången på förstärkaren och sen till befintlig högtalarkabel. Lyxvarianten kan ha trimpotentiometrar så att man kan justera ljudet efter behag. Eller också skruvar man på tonkontrollerna på förstärkaren, om sådana finns...

#68

Postad 29 augusti 2015 - 14:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Sen kan man bygga bara filterboxen separat med in och utgångar på. Bara att kopplat till högtalarutgången på förstärkaren och sen till befintlig högtalarkabel. Lyxvarianten kan ha trimpotentiometrar så att man kan justera ljudet efter behag. Eller också skruvar man på tonkontrollerna på förstärkaren, om sådana finns...

 

Och här borde man inse det orimliga. Varför i h*lv*t* skulle man vilja göra något som detta? Om man behöver justera ljudet på något sätt (exempelvis för att kompensera för rummets inverkan) så gör man ju inte detta på högnivåsidan. Har man minsta lilla kompetens inom området så fattar man det.

 

 

jag försvarar inte hutlösa priser, men transparent låter djäkla bra iaf. :)  :)  :)

 

Högtalarkablar ska inte låta något alls. De ska föra över en ström oförändrad till högtalaren. Det klarar ALLA kopparkablar av tillräcklig dimension.



#69

Postad 29 augusti 2015 - 15:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Och här borde man inse det orimliga. Varför i h*lv*t* skulle man vilja göra något som detta? Om man behöver justera ljudet på något sätt (exempelvis för att kompensera för rummets inverkan) så gör man ju inte detta på högnivåsidan. Har man minsta lilla kompetens inom området så fattar man det.
 
 

 
.

Hoppas du förstod att jag inte menade allvar med mitt förra inlägg.

#70

Postad 29 augusti 2015 - 15:34

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 1

Mina kostade 16000. Värda varenda krona dom med. Men inte för att dom låter olika :)

Fredrik, om du vill ha kablarna billigare så har du ju det exakta receptet på dom ovan, det är från någon som plockat isär kablarna nämlivarför inte erbjuda

varför inte sälja dina för 16000 till Fredrik så sparar han 10000 och du blir av med dina kablar som inte tillför något alls.



#71

Postad 29 augusti 2015 - 16:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

varför inte sälja dina för 16000 till Fredrik så sparar han 10000 och du blir av med dina kablar som inte tillför något alls.

Läste du vad jag skrev när jag skrev priset? Värd varenda krona. Det betyder att jag är mycket nöjd med dom. Varför sälja då?

Det är iofs signalkablar också.

#72

Postad 29 augusti 2015 - 17:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hoppas du förstod att jag inte menade allvar med mitt förra inlägg.

 

Ja absolut. Jag använde bara ditt inlägg som ett försök att påtala hur vansinnigt det vi diskuterar egentligen är.Du satte ju egentligen fingret på vad det är vissa här försvarar. Att helt enkelt koppla in något som (kanske) förändrar ljudet mellan förstärkare och högtalare.



#73

Postad 29 augusti 2015 - 18:36

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Läste du vad jag skrev när jag skrev priset? Värd varenda krona. Det betyder att jag är mycket nöjd med dom. Varför sälja då?

Det är iofs signalkablar också.

Jag förstår att du inte vill sälja dom, jag kommer inte att sälja mina heller.



#74

Postad 29 augusti 2015 - 18:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Så varför föreslå det? :) Jag kommer att använda mina i min föreläsning om placebo jag kommer att hålla i höst :)

#75

Postad 29 augusti 2015 - 22:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 1

Jag gillade ljudet i Transparent kablarna, men kan inte riktigt förklara mer än hur jag upplevde det.

Det var mer av allt men ändå med bibehållen renhet i ljudet.

Borde inte mätningar kunna visa vad det är som sker?

Dock tycker jag det känns märkligt med en box med komponenter i med syfte att uppenbarligen påverka en signal, såvida det inte är nån typ av rent signalrenande komponenter av något slag vi talar om.

Vad skall en sådan box egentligen göra som inte redan bör ha gjorts tidigare i kedjan, inte minst i högtalarens delningsfilter.

Känns som högtalarkabeln är den sista länken i kedjan ut till högtalaren, och borde bara vara en så ren och neutral signalförmedlare som möjligt.

Hade kabeln kostat 3.000:- - 5.000:-, så hade jag nog hoppat på, men 26.000:- är för saftigt för min ekonomi, och då kan man ju bara undra vad de andra kablarna gör på vägen upp till 500.000:--nivån. Transparent och dess återförsäljare bör ju kunna övertyga om att det är värt pengarna?



#76

Postad 29 augusti 2015 - 23:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jodå, det bör ju rimligtvis gå att mäta. Undrar om Ageve känner sig manad? Han har ju mätt upp kablar förut. Och förklarat graferna :)

Pratar man om passiva signalrenare så är det endel hokus pokus, helt klart, då passiva delar måste följa ett mönster mig veterligen.

Vad glad jag blir för ditt beslut iaf :) grattis!
Rika människor köper allt möjligt. Jämför dig själv om du åkt till något billigt turistmål. Äh, några kronor hit eller dit spelar ingen roll :)

#77

Postad 29 augusti 2015 - 23:48

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Provocerade lite helt i onödan, stryker det och ber robrug om ursäkt. Man behöver ju inte vara otrevlig trots att man inte håller med varandra.


Lite OT och har inget att bidra med i tråden egentligen men måste bara flika in med en kommentar iaf.
Johan, där steg du i graderna hos mig. Gillar verkligen personer som tycker att man gått för långt och har mod att erkänna det också.:-)

Redigerat av Mr Muskel, 29 augusti 2015 - 23:50.


#78

Postad 30 augusti 2015 - 00:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Borde inte mätningar kunna visa vad det är som sker?

 

Jo det borde de och det gör de (inte). Ingenting sker i en kabel av rätt dimension, resistans, och utan filter. Det här är så grundläggande ellära att det blir rent av löjligt när det talas om "mer detaljer", "mer dynamik", eller min favorit "mer komprimerat".

 

Känns som högtalarkabeln är den sista länken i kedjan ut till högtalaren, och borde bara vara en så ren och neutral signalförmedlare som möjligt.

 

Bingo! Och vilket kopparkabel (eller silver, eller v*fan guld för den delen) av tillräcklig dimension fyller den funktionen. Punkt. 


Redigerat av Loco.spk, 30 augusti 2015 - 00:02.


#79

Postad 30 augusti 2015 - 08:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

I en länk här i tråden finns en instruktion på att bygga dessa kablar och materialkostnaden hamnar på ca 180 US dollar. Nu kan ju jag tycka att posten "oak dowel" var lite onödig. Alltså ekpluggar att linda spolen på. Sen så har han även räknat in en hel rulle med lödtenn.
½” black corrugated split tube, 20 ft. - $23.88
12/4 wound high strand count copper speaker wire, 20 ft – $11.20
½” black braided nylon tube, 20 ft. - $19.00
Plastic project boxes, 2 ea – $7.94
14 gauge copper wire, 10 ft - $7.59
Gold plated brass spades, 8 ea - $6.00 (I found them on eBay)
1” black heat-shrink tube, 2 ft. – $6.96
½” black heat-shrink tube, 4 ft – $11.12
½” red heat-shrink tube, 4 ft – $11.12
1000 picofarad capacitors, 2 ea - $2.12
31.7 ohm resistors, 2 ea - $1.15
½” oak dowel, 4” - $35.00 (for 36” dowel)
Black hot glue sticks, 3 ea – $3.94
Flux-core solder, 1 roll - $29.97


Borde det inte vara en baggis för nån kines att tillverka kopior av Transparents kablar för en bråkdel av deras marknadspris?

#80

Postad 30 augusti 2015 - 10:18

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

Borde det inte vara en baggis för nån kines att tillverka kopior av Transparents kablar för en bråkdel av deras marknadspris?


Är det säkert och finns kanske också, men nu är det väl just namnet och myten de byggt upp de lever på och inte själva kabelns egenskaper.

#81

Postad 08 september 2015 - 23:59

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Borde det inte vara en baggis för nån kines att tillverka kopior av Transparents kablar för en bråkdel av deras marknadspris?

Detta gör dom med bla nordost platta kablar tex red dawn...Kostar typ inget på vissa sidor och ser precis likadana ut.



#82

Postad 09 september 2015 - 03:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Detta gör dom med bla nordost platta kablar tex red dawn...Kostar typ inget på vissa sidor och ser precis likadana ut.


Vart då? Jag köper direkt! :o

#83

Postad 09 september 2015 - 09:03

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Skickar pm...



#84

Postad 09 september 2015 - 09:37

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Skickar pm...

Tar gärna också ett pm på detta =)



#85

Postad 09 september 2015 - 09:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2

Tror nog det är fler som skulle vilja veta, så varför inte bara länka till stället som säljer dessa i tråden?



#86

Postad 09 september 2015 - 09:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Tror nog det är fler som skulle vilja veta, så varför inte bara länka till stället som säljer dessa i tråden?

 

+1.



#87

Postad 10 september 2015 - 01:44

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

För jag vill inte bidra till att man ska köpa kopior då vissa företag faktiskt lagt ner mkt möda på sin produkt... ja oavsett vad man tycker om prisättningar mm så är det ju faktiskt dessa företag som tagit fram produkten ifrån första början.

Dessa kinesiska sidor får igång oss konsumenter på alla cylindrar men tänk större...Vill vi ha det så...Köpa kors väskor för 200 spänn...Köpa b&w högtalare under andra namn .... Ja där finns det redan en kinesisk kopia som låter rätt bra....etc...etc.....Listan kan göras lång.

Jag pm:ar de jag känner.


Redigerat av robert293, 10 september 2015 - 01:49.


#88

Postad 10 september 2015 - 04:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Ja, klart vi vill köpa billiga saker som funkar lika bra som flera ggr dyrare saker?

#89

Postad 11 september 2015 - 07:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag är delvis också inne på att den som utvecklat en produkt skall ha cred, men vi lever i en värld där allt mer går att kopiera, och det är en kraft och resurs vi måste räkna med, nåt annat vore att skjuta sig själv i foten.

Om detta sedan innebär att de som utvecklar, eller skapar, slutar göra det, så är det också en konsekvens vi får räkna med, men jag har fortfarande svårt för att betala 26.000:- för en högtalarkabel, även om det kan ha lagts mycket utvecklingstid bakom.

Åter igen, en Transparent kabel borde vara an baggis för en duktig kines att göra en identisk kopia på.

Det sagt, spelar nu på Transparent kabeln igen sedan ett par dagar och kan inte släppa den. Når jag byter tillbaka till Sworden så sjunker ljudbilden ihop, och närvaron, "tystnaden" och "svärtan" i ljudet är påtagligt sämre.

Skulle vara intressant att göra en blindtest. Det får bli nästa projekt när och om jag får tid framöver innan kabeln skall tillbaka.



#90

Postad 11 september 2015 - 07:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag är delvis också inne på att den som utvecklat en produkt skall ha cred, men vi lever i en värld där allt mer går att kopiera, och det är en kraft och resurs vi måste räkna med, nåt annat vore att skjuta sig själv i foten.
Om detta sedan innebär att de som utvecklar, eller skapar, slutar göra det, så är det också en konsekvens vi får räkna med, men jag har fortfarande svårt för att betala 26.000:- för en högtalarkabel, även om det kan ha lagts mycket utvecklingstid bakom.
Åter igen, en Transparent kabel borde vara an baggis för en duktig kines att göra en identisk kopia på.
Det sagt, spelar nu på Transparent kabeln igen sedan ett par dagar och kan inte släppa den. Når jag byter tillbaka till Sworden så sjunker ljudbilden ihop, och närvaron, "tystnaden" och "svärtan" i ljudet är påtagligt sämre.
Skulle vara intressant att göra en blindtest. Det får bli nästa projekt när och om jag får tid framöver innan kabeln skall tillbaka.

Om du är säker på att du hör skillnad och gärna vill köpa kabeln men tycker den är för dyr så kan du ta kabeltestet, vinna 30 000 och sen köpa den.

#91

Postad 11 september 2015 - 07:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1
Så vad är det egentligen nordost har skapat? De har väl inte kommit på själva kontakten menar jag och är inte kabeln en vanlig ffc kabel egentligen? Sådana som funnits sedan 50 talet.

#92

Postad 11 september 2015 - 08:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag förstår det du upplever. Jag upplevde samma sak, plus stramare bas till mina transparent. Jag tycker också att blindtest på just transparent skulle vara spännande, dom är ju för säkerhetsskull uteslutna från min vadhållning. Dom har ju faktiskt något i signalvägen :)

#93

Postad 11 september 2015 - 08:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Kan någon ge mig en snabb uppdatering på hur denna 30.000:- utmaning går till.

 

Är tämligen övertygad om att jag hör skillnad mellan mina Supra Sword och Transparent MusicWave Super.



#94

Postad 11 september 2015 - 08:15

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Du får välja en annan kabel, läs förstainlägget här

https://www.minhembi...opic=322364&hl=

#95

Postad 12 september 2015 - 16:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Någon som mätt ljudet före och efter inverkan av en Transparentkabel?

 

Om nu boxen skulle innehålla (i den lilla boxen) nån form av sockersötande grädde på tårtan förhärligande komponent, så borde det väl gå att mäta?

 

Sitter här och lyssnar, och tycker det "dör lite" när jag kopplar tillbaka till mina Supra Sword.


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 september 2015 - 16:49.


#96

Postad 12 september 2015 - 16:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Vet inte om någon mätt upp det men vad som sitter i lådan är känt. Det är kort och gott ett filter så snarare borde ljudet efter boxen sakna något om ljudet ens påverkats. Nu gissar jag iofs på att filtret inte gör ett skit skillnad i de hörbara frekvenserna.

 

Att något skulle "dö lite" i jämförelse är helt orimligt och jag är helt säker (ja helt) på att det är inbillning (placebo).



#97

Postad 12 september 2015 - 17:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Vi skulle fråga Ageve om han var intresserad av att mäta upp transparent-kablar, skulle vara enormt spännande. Vi får nog stå för frakten :D

#98

Postad 12 september 2015 - 17:34

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Vissa butiker lånar ju ut kablar, nu känner jag inte till var ageve bor men är ju inte omöjligt att han bor i närheten av någon butik där den finns. Så kan du skicka en vinare till honom istället som tack för hjälpen om han nappar.

Redigerat av Johan_i_burken, 12 september 2015 - 17:36.


#99

Postad 12 september 2015 - 17:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Undrar vad han vill ha? Hade nog kunnat ställa upp med en liten skeptisk slant :D

#100

Postad 24 september 2015 - 17:34

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

EDIT: Missade helt att det fanns en sida 2, var så chockad att jag skrev direkt i svara fältet när jag scrollat ner

 

Jösses, är byggkvaliten på Transparent kablarna ett skämt? Är ju relativt gamla modeller dom visar upp så hoppas dom skärpt till sig dom senaste åren för dom bilderna var skrämmande.

 

transparent%20ref%20LSK%20IMG_5958%20500

 

Detdär är ju rent bedrövligt, vad har dom gjort? Ser ju ut som dom tagit en BIC tändare & smält sleevarna, krympslangen med, bränd & smält plast överallt, visst att man inte ser det då skiten är instoppad i en "dosa" men ändå, hur fasen kan en människa ens kunna göra ett sådant dåligt hantverk? Ingen av oss här skulle kunna göra det såhär dåligt om vi ens försökte. Skrämmande med tanke på prislappen.

 

Eller detta:

 

Transparent_2.jpg

 

 

Snälla, säg att detta är en kina-kopia & inte äkta Transparent kablar. WOW!


Redigerat av JesperA, 24 september 2015 - 17:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.