Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dilemma ang förstärkare till KEF R3

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega Elex-R (Stereoförstärkare) 4 9,17 (5) 7 990:-
Marantz SR7009 (Surroundförstärkare) 7 8,5 (11) Inga priser
Rotel A12 (Stereoförstärkare) 1 7 (1) 6 990:-
Rotel A14 (Stereoförstärkare) 6 8,33 (2) 12 990:-
KEF R3 (Surroundhögtalare) 3 (0) 15 990:-
7 relaterade trådar

#1

Postad 12 augusti 2020 - 08:36

RustyNotes
  • RustyNotes
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Idag sitter jag på ett system som består av en Marantz SR7009 samt ett 5.1 med Canton Chrono, som skall bytas ut mot ett 2.0 när jag flyttar. Jag har varken plats eller ork för ett störra system.

 

Var inne på Reference Audio i Stockholm och lyssnade på lite olika högtalare och fastnade för KEF R3. Vi lyssnade dock bara på en förstärkare, och det var Regas ELEX-R. Vilken fantastisk kombo. Jag blev förälskad. Dock så är det ett litet problem, och det är ju att förstärkaren är "dum". Det finns 3 saker som jag vill ha av en förstärkare förutom ett fantastiskt ljud, och det är:

1) Autostart/trigger. Antingen via RCA eller 12v. Tänkte skaffa en Sonos-burk för streaming. Den har ju inte 12v, så det vore smutt att kunna dra igång förstärkare via input signals.

 

2) Maxvolym vid start. Har min Marantz inställd på att alltid starta med låg volym, oavsett vilken volym jag hade senast jag använde den. Detta för att spara och rädda både högtalare, hjärta och öron.

 

3) Optisk in för anslutning av TV. Detta är egentligen ingen superprio, då det går att lösa med en extern DAC. Men de vore ju smidigt om de fanns.

Som jag förstår det så har inte Rega-förstärkaren något utav det här, vilket var lite synd då ljudet var så fantastiskt. Jag har tittat på andra alternativ i 10k-prisklassen och såg Rotel A12 och A14, men de hade dem inte i butik så kunde inte lyssna. Är det någon som har erfarenhet av dem som kan kommentera? Eller har ni andra förslag som skulle passa mina framtida högtalare och önskemål på funktioner? Självklart kommer ljudet först, alla dagar i veckan. Men autostart/trigger är något jag nästan kräver för smidighetens skull.



#2

Postad 12 augusti 2020 - 11:21

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
1. Sonos Port har 12v trigger out.

#3

Postad 12 augusti 2020 - 12:05

RustyNotes
  • RustyNotes
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

1. Sonos Port har 12v trigger out.

 

Så pass? Har inte jobbat med hembioinstallationer på ett tag. Då var det Connect som gällde, den hade det inte. Men bra, då har vi ju löst det problemet i alla fall!



#4

Postad 12 augusti 2020 - 12:14

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Port är uppföljaren till Connect så de har gjort några förbättringar iaf! :)



#5

Postad 12 augusti 2020 - 13:04

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 1
Är medlem på hegel music system på Facebook, och verkar som rätt många verkar gilla hegel förstärkare till just kef r serien,

#6

Postad 12 augusti 2020 - 14:22

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är medlem på hegel music system på Facebook, och verkar som rätt många verkar gilla hegel förstärkare till just kef r serien,

Det tror jag mest handlar om att coorg, deras guru är frälst i Hegel. Hör KEF med T+A eller Bel Canto så låter den bättre. Aldrig listat ut vad KEF själva använder. Vissa bilder man hittar visar brittiskt. Företaget KEF ägs idag utav de som äger Powerbank i Hongkong.
Sist jag hade tillfälle var det McIntosh, lät helt tråkigt och platt. Bel Canto Black, 1000w med blade2 är nog referensen i mina öron. Otrolig bas med ljud så nära äkta det kan låta. Kör mina KEF100 med Primare/Marantz.

#7

Postad 12 augusti 2020 - 16:34

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 1
Vad med en Primare I15 Prisma, går att få utan Prisma kortet till lägre pris. Kan du få ett bra paketerbjudande på den kombon. Vet ej hur Hypex gör sig ihop med KEF. Det är kruxet att Primare ej har gått UFPD2 på senaste insteg.

Vet ej om Marantz PM700N står sig pall för KEF R3.

Få två flugor i en smäll blir svårt när du väljer en så pass fin högtalare.
Min gissning är en kombination utav rör/transistor hade varit det bästa. Fast då snackar vi en hel del pengar.

Pruta ner priset så kan du kanske få för runt 35k.
MARANTZ NA6006
ROTEL RB-1552 MKII
Få ner priset på KEF R3 till 17k borde vara rimligt.
Sedan köper du billiga kablar från QED. Problemet är priset på en så pass ny högtalare.

Redigerat av Buddaz12, 12 augusti 2020 - 16:57.


#8

Postad 12 augusti 2020 - 17:42

RustyNotes
  • RustyNotes
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Vad med en Primare I15 Prisma, går att få utan Prisma kortet till lägre pris. Kan du få ett bra paketerbjudande på den kombon. Vet ej hur Hypex gör sig ihop med KEF. Det är kruxet att Primare ej har gått UFPD2 på senaste insteg.

Vet ej om Marantz PM700N står sig pall för KEF R3.

Få två flugor i en smäll blir svårt när du väljer en så pass fin högtalare.
Min gissning är en kombination utav rör/transistor hade varit det bästa. Fast då snackar vi en hel del pengar.

Pruta ner priset så kan du kanske få för runt 35k.
MARANTZ NA6006
ROTEL RB-1552 MKII
Få ner priset på KEF R3 till 17k borde vara rimligt.
Sedan köper du billiga kablar från QED. Problemet är priset på en så pass ny högtalare.

 

Tack för tipset, ska undersökas!



#9

Postad 14 augusti 2020 - 07:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Det tror jag mest handlar om att coorg, deras guru är frälst i Hegel. Hör KEF med T+A eller Bel Canto så låter den bättre. Aldrig listat ut vad KEF själva använder. Vissa bilder man hittar visar brittiskt. Företaget KEF ägs idag utav de som äger Powerbank i Hongkong.
Sist jag hade tillfälle var det McIntosh, lät helt tråkigt och platt. Bel Canto Black, 1000w med blade2 är nog referensen i mina öron. Otrolig bas med ljud så nära äkta det kan låta. Kör mina KEF100 med Primare/Marantz.

Allt är relativt. Vilken förstärkare man anser passar handlar nog lika mycket om tycke och smak, har faktiskt sett en del kef r7 och hegel h190 ihopa. Vad jag gillar hos hegel h190 är den upplösta diskanten och den enorma kontrollen i basen, denon pma 2500ne har lite mer framträdande mellanregister. Och var snäppet bättre i detta området, hegel är inte dålig i mellanregistert det är bara att det är lite mjukare, vilket kan vara en fördel om man ska spela högt, för ljudet blir aldrig hårt, båda är riktigt bra enligt mig, hade jag kunnat hade jag gärna haft båda beroende på humör, men man fick nöja sig med en man har inte hur mycket pengar som helst

Redigerat av Andreas3200, 14 augusti 2020 - 07:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.