Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildfel Samsung 75Q80T

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 april 2021 - 16:50

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Hej

Har upptäckt ett irriterande fel nyss. Vet inte om det kom med förra månadens uppdatering eller inte.

Det är så att det blir tydliga fel i ljusa områden tex moln i himlen eller ljus från lampor. Skit svårt att förklara men kan lägga in en bild när jag ser det igen.

Märkte att går jag in i inställningar och ändrar bildläge från film till nåt annat och tillbaka till film igen då är bilden perfekt i dom ljusa områden tills nästa gång man startar TV:n.
Har även testat att återställa TV utan att det hjälpte

Nån som märkt det på sin TV?

Redigerat av Turbo-Danne, 11 april 2021 - 17:43.


#2

Postad 11 april 2021 - 18:11

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Har tagit bild nu på fenomenet jag pratar om.

Titta på molnen dom ljusaste området och vilka kanter det blir.
Bifogad fil  B755BFF6-BCFE-4BE8-9A8D-BABD1FB6BE47.jpeg   81,03K   0 Antal nerladdningar

Sen bytte jag från Film läget till nån annan bara och sen tillbaka till film läge och felet va borta.
Bifogad fil  192D4CF6-1C9C-4324-8F0A-25F5878C79FB.jpeg   32,69K   0 Antal nerladdningar

Hoppas det syns tydligt vad jag menar.

#3

Postad 11 april 2021 - 20:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vad spelar du upp ?

 

Ser mest ut som kodning av en videoström.



#4

Postad 11 april 2021 - 20:08

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Barnprogram Paw patrol. Tog det som som man ser det direkt.

Nää det har jag svårt att tro. Då klippet är pausat under båda bildtillfällen. Detta är från viaplay. Så fort jag ändrat bildläge fram och tillbaka så fungerar det klockrent.

Spelar man ett klipp under längre stund och man ändrar fram och tillbaka bildläget ser man oxå att felet upphör direkt därav har jag svårt att tro att det är videostömmen.

#5

Postad 12 april 2021 - 14:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

och om du stänger av alla sk "bildförbättrare" ? 



#6

Postad 12 april 2021 - 18:39

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Det skulle man kunna göra men det funkar ju om man ändrar bildläge fram och tillbaka utan att ändra nåt.

Redigerat av Turbo-Danne, 27 april 2021 - 18:51.


#7

Postad 14 april 2021 - 14:36

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Har mejlat till Samsung om detta och beskrivit samma sak så det verkar vara nåt (vanligt/känt) fel då jag fått mejl nyss att dom beställt hem en reservdel utan att frågat mer saker. Ingen aning om vad för reservdel dock. :)

Redigerat av Turbo-Danne, 14 april 2021 - 16:19.


#8

Postad 21 april 2021 - 10:27

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Nu har Samsung varit här och testat att byta moderkort i TV:n. Ska bli spännande att se om felet är avhjälp.

EDIT: som jag misstänkte, felet kvar. Ska bli spännande att se vad dom hittar på nu.

Redigerat av Turbo-Danne, 27 april 2021 - 18:55.


#9

Postad 27 april 2021 - 18:55

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Historien slutar inte än. Idag ringde Samsung igen och dom ska komma och byta panel. Fick en klump i magen nu efterhand och är nojig över ifall man kommer få en sämre panel med mer påtaglig vertikal banding osv. Hoppas inte det.

Men måste säga att jag är grymt impad av servicen och snabbheten i ärendena. Tänker på Philips tråden som finns här med mycke strul.

#10

Postad 06 maj 2021 - 18:26

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Nu är panelen bytt och fortfarande samma fel.
Nu ska dom byta TV som nästa åtgärd.
Men, känner att en likadan kommer förmodligen ge samma fel då dom bytt moderkort och sen panel. Är ju redan en ny TV.

Idag ringde Samsung och sa att återförsäljaren kommer höra av sig om en kredit och att jag ska hämta ut en ny därifrån. Men efteråt slog det mig att undra om man kan ta en annan modell och ge mellanskillnaden kontant.

Nån som varit med om liknande men nån TV apparat att det har gått så långt?

#11

Postad 06 maj 2021 - 19:44

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 903 inlägg
  • 0

Ser fortfarande inte att detta nödvändigtvis skulle vara nåt fel på TV:n, utan ser mer ut att videoströmmen saknar information helt enkelt. Skulle hävda att problemet ligger i själva signalen.



#12

Postad 06 maj 2021 - 20:57

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Ser fortfarande inte att detta nödvändigtvis skulle vara nåt fel på TV:n, utan ser mer ut att videoströmmen saknar information helt enkelt. Skulle hävda att problemet ligger i själva signalen.

Bilden är pausad vid det tillfället bilderna är tagna...



#13

Postad 06 maj 2021 - 21:08

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Nej det är inte nåt fel på video strömmen. Dels är det oavsett vilken källa jag kör eller inbygda apparna.

Spelar ingen roll om man låter videon rulla eller pausa så är det så hela tiden tills jag ändrar bildläge till nåt annat och sen sen direkt tillbaka i film läge så är felet borta tills man startar om TV:n. Ändrar med andra ord absolut ingenting i inställningar. Går från film läge till naturlig (som ligger närmast) och direkt tillbaka i film läge så är bilden som det ska.

Här kommer 2 bilder till som man ser detta ännu tydligare och ej tecknat tex.
Bifogad fil  8B938A67-3619-4694-9590-8001FFFEF214.jpeg   50,22K   1 Antal nerladdningar

Samt när felet är borta.
Bifogad fil  E763C41B-0296-46ED-B3F6-B0391458363F.jpeg   49,71K   0 Antal nerladdningar

Inte så kul att göra proceduren varje gång man startar TV:n tyvärr

Har sett det på hur många olika material som helst i olika appar eller även i vanlig tv tittade genom parabol och direkt in i TV:n. Alltså ingen digitalbox utan programkort direkt i TV:n.

Redigerat av Turbo-Danne, 06 maj 2021 - 21:15.


#14

Postad 06 maj 2021 - 21:22

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Frågar igen som frollic: Testat med alla bildförbättringar(bildförvrängningar) avstängda? Som det ska vara alltså.
Kan ge konstiga fenomen när man förvränger bilden, och kanske inte alltid syns i pausbild… 👀
Slå av alla dom där förstörelsereglagen och testa…

Skumt fenomen iaf… från telefonen här ser det ut som taskig bitrate+ alldeles för mycket kontrast på, konstigt att det ändras så 👀

Redigerat av Garrett, 06 maj 2021 - 21:25.


#15

Postad 07 maj 2021 - 05:20

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

Frågar igen som frollic: Testat med alla bildförbättringar(bildförvrängningar) avstängda? Som det ska vara alltså.
Kan ge konstiga fenomen när man förvränger bilden, och kanske inte alltid syns i pausbild…
Slå av alla dom där förstörelsereglagen och testa…

Skumt fenomen iaf… från telefonen här ser det ut som taskig bitrate+ alldeles för mycket kontrast på, konstigt att det ändras så

 

Yes, det har jag testat. 

Som jag skrev så är det i paus bild, live ström o oavsett källa. Anledningen varför det bilden är tagen i paus är föratt få exakt samma ställe. 

 

Det sjuka är ju att om auto motion tex är på eller av så funkar det oavsett klockrent tills man stänger av TV:n och fixas genom att ändra bildläge fram och tillbaka bildförbättringar på eller av har ingen betydelse.

 

Samsung tycker oxå att det är väldigt konstigt och aldrig hört talas om det.  



#16

Postad 07 maj 2021 - 11:11

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Har en exakt likadan tv som istället ger ifrån sig ett pipljud som är grymt irriterande, men det uppenbarar sig endast i filmläget.
Har provat med olika inställningar utan att få bort det, så det verkar vara lite problem med denna modell.
Har dock inte kontaktat supporten än kan tilläggas.

Redigerat av fenix71, 07 maj 2021 - 11:13.


#17

Postad 13 maj 2021 - 18:34

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 1
Nu har krediten fixad och hämtade en ny TV idag.
Dock vet inte om felet är kvar eller inte. Har inte märkt det hittills men då har jag inte uppdaterat TV:n ännu ifall det är en uppdatering som pajar local dimmingen. Det va till det jag kunde koppla det till.

Hur som så blev det en jävligt bra deal. Fick hela beloppet krediterat på 19’990 och la till 3000kr och fick nu istället en 75Q95T med one connect box osv. Känns som att denna tv bör vara mycke bättre kvalitets messigt än Q80T. Bilden är suverän.

#18

Postad 13 maj 2021 - 19:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Det ska ju inte vara fel på dom billigare modellerna heller, jag har 2stk Q60 til barna som båda presterer utan fel, men en Q95 är långt bättre än en Q80 så vi får hoppas denna fungerar som den ska. Gratulerar.



#19

Postad 13 maj 2021 - 19:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ser ju ut som att det är något knas med ankring av vitt samt tonkurvan i högdagrarna, och baserat på hur felet beskrivs är det förmodligen någon bugg på mjukvarunivå eller ett hårdvarufel.

 

Hoppas i vart fall att din nya TV inte har dessa fel. :)



#20

Postad 13 maj 2021 - 19:21

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Det ska bli spännande att se ja.
Om det visar sig att den nya har felet oxå kan man börja diskutera och se om andra här har samma fel.
Hur som kommer jag behålla denna då den inte har nån dse som jag kan se heller. Sen om det är mjukvaru relaterat så kanske det kommer fixa sig.

Ni som har q80, har ni local dimming på hög eller standard på sdr material?

Märkte mot slutet att det va det som spökade. När felet fanns så räckte det gå in på local dimming och ändra till standard och tillbaka på hög och felet va borta igen tills man hade tv avstängd i 10min eller så. Då va felet tillbaka och räckte att ändra local dimming fram och tillbaka och felet va borta tills man stängde av tv:n.

Kör med inbyggda youtube appen tex och kör denna video.

https://youtu.be/XFoczTlvoY4

Helst med local dimming på hög med film läge samt en uppstartad tv som varit avstängd i 10-20 min. Allstå du ska ställa in film läge och local dimming på hög och sen spara inställningar på denna ingång och sen stänga av tv:n så den får starta upp med dessa inställningar. Det är då jag fick felet

#21

Postad 14 maj 2021 - 07:02

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Hahah misstänkte det. Samma fel på denna efter uppdateringen. Film läge och lokal nedtoning på hög ger samma fel. Då kan inte jag vara ensam.

#22

Postad 14 maj 2021 - 07:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

I så fall är det garanterat ett mjukvarufel av tämligen allvarlig kaliber.



#23

Postad 14 maj 2021 - 12:55

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Hahah misstänkte det. Samma fel på denna efter uppdateringen. Film läge och lokal nedtoning på hög ger samma fel. Då kan inte jag vara ensam.

För att få det helt glasklart - uppstår inte problemet om du endast kör med local dimming på medium (standard heter detta på min)?

 

Nu har jag en annan modell (Q9FN) men på min så blir det för många nits i vitt med lcoal dimming på hög så jag har alltid kört standard efter denna mätning för att tuna bilden.

 

Hur var det med HDR? Där är min local dimming på "High" og jag har inte detta problem. (har som sagt annan tv så säkert annan software).

 

Var har du i övrigt för bildinställningar? Eco mode, contrast enhancer, HDR+, justerat färgerna/gråskalan osv?


Redigerat av Demon Slayer, 14 maj 2021 - 13:00.


#24

Postad 14 maj 2021 - 15:28

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

För att få det helt glasklart - uppstår inte problemet om du endast kör med local dimming på medium (standard heter detta på min)?

Nu har jag en annan modell (Q9FN) men på min så blir det för många nits i vitt med lcoal dimming på hög så jag har alltid kört standard efter denna mätning för att tuna bilden.

Hur var det med HDR? Där är min local dimming på "High" og jag har inte detta problem. (har som sagt annan tv så säkert annan software).

Var har du i övrigt för bildinställningar? Eco mode, contrast enhancer, HDR+, justerat färgerna/gråskalan osv?


Detta är endast i utanför HDR. I HDR funkar det som det är tänkt.

I SDR tittande med film läge samt allt annat jux avstängt men endast lokal dimming på hög så kommer felet efter TV:n varit avstängd ett tag. Har man lokal dimming på standard så funkar det som det ska. Dock ser man att bilden blir något mörkare samt att det ljusa poppar ut bättre med lokal dimming på hög.

Ändrar man lokal dimming till hög så funkar det utan några fel alls tills man startar om TV:n (den måste varit avstängd ett litet tag) då är felet där tills man går till inställningar och ändrar lokal dimming till standard och tillbaka till hög då är bilden perfekt.

Vet inte mer hur jag ska kunna förklara.

#25

Postad 16 maj 2021 - 09:50

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Har nu lagt in ny uppdatering till Q serien (2010.3) får se om denna hjälper. Tveksamt men hoppet är väl det sista som överger en.
Men spelläget blev grymt. Grym ljusstyrka nu och man tappar inga detaljer i spelläget mer. Dom har verkligen lyckas med spelläget nu som tidigare va helt värdelöst. 😂

#26

Postad 16 maj 2021 - 12:33

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Men har du möjlighet att mäta ljusstyrkan i SDR, det kan ju vara att "standard" är mer korrekt och då kan du ju bara köra så.



#27

Postad 16 maj 2021 - 15:06

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

Men har du möjlighet att mäta ljusstyrkan i SDR, det kan ju vara att "standard" är mer korrekt och då kan du ju bara köra så.


Nä tyvärr det har jag inte. Får testa lite. ☺️



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.