Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ut med NAD och in med Cambridge Audio eller Rotel?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 juli 2011 - 01:17

-Rollerboy-
  • -Rollerboy-
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Forumiter,

Jag är inne på min andra NAD C316BEE och även den här har sedan någon vecka tillbaka börjat fela. Om det beror på dålig kvalitetskontroll eller om det bara rör sig om en dålig batch vet jag inte. Det jag vet är att jag är klar med den förstärkaren och märket.

Har kommit överens med min lokala butik om att byta upp mig till en Cambridge Audio Azur 550A. Om det nu kan anses vara ett byte uppåt då Cambridge anses dra åt det ljusa hållet. Tänker främst på baskontrollen (pondus/tryck) som jag tycker min NAD klarade av bra.

Klarar Cambridgen det (baskontroll/pondus/tryck) sämre, lika bra eller bättre än min NAD?

Vad händer om jag t.ex. skulle köpa mig en Rotel RA-04 SE? Samma frågeställning som ovan.

Bara för att klargöra. Jag vill inte köpa begagnat eller gå över 4.000 kr. Studerar så jag får hålla mig inom satt budget.

Tacksam för alla svar.

Edit: Stavfel

Redigerat av -Rollerboy-, 31 juli 2011 - 14:09.


#2

Postad 31 juli 2011 - 01:35

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Forumiter,

Jag är inne på min andra NAD C316BEE och även den här har sedan någon vecka tillbaka börjat fela. Om det beror på dålig kvalitetskontroll eller om det bara rör sig om en dålig batch vet jag inte. Det jag vet är att jag är klar med den förstärkaren och märket.

Har kommit överens med min lokala butik om att byta upp mig till en Cambridge Audio Azur 550A. Om det nu kan anses vara ett byte uppåt då Cambridge anses dra åt det ljusa hållet. Tänker främst på baskontrollen (pondus/tryck) som jag tycker min NAD klarade av bra.

Klarar Cambridgen det (baskontroll/pondus/tryck) sämre, lika bra eller bättre än min NAD?

Vad händer om jag t.ex. skulle köpa mig en Rotel RA-04 SE? Samma frågeställning som ovan.

Tacksam för alla svar.


cambridge lär inte ge dig vad du söker...inte heller har hifiklubben det du söker heller.
mitt tips är beg rotel eller nad stag.
alltså slutsteg eller en extremt kraftig 2kanalare modell bladelius thor.

kontrollen kommer automatiskt med effekten..en 550 lär inte göra rättvisa kan jag lova är o nu.

mitt tips...fett steg.

#3

Postad 31 juli 2011 - 01:40

-Rollerboy-
  • -Rollerboy-
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

cambridge lär inte ge dig vad du söker...inte heller har hifiklubben det du söker heller.
mitt tips är beg rotel eller nad stag.
alltså slutsteg eller en extremt kraftig 2kanalare modell bladelius thor.

kontrollen kommer automatiskt med effekten..en 550 lär inte göra rättvisa kan jag lova är o nu.

mitt tips...fett steg.


Begagnat är inget alternativ, inte heller att lägga mer pengar än 4.000 kr. Tack ändå för ditt svar.

#4

Postad 31 juli 2011 - 13:55

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

cambridge lär inte ge dig vad du söker...inte heller har hifiklubben det du söker heller.
mitt tips är beg rotel eller nad stag.
alltså slutsteg eller en extremt kraftig 2kanalare modell bladelius thor.

kontrollen kommer automatiskt med effekten..en 550 lär inte göra rättvisa kan jag lova är o nu.

mitt tips...fett steg.


Vilka typer som hänger här, killen frågar angående 4000 kronors förstärkare och du svammalar på om Bladelius och eller enligt ditt egna språkbruk "fett steg"


A550 är riktigt trevligt, men ja den kan upplevas om ljust, största skillnaderna , mellan dessa kommer vara ljudkaratären. Ett litet minus för rotel kan kanske vara, att den inte har fjärrkontroll om jag minns rätt

#5

Postad 31 juli 2011 - 14:12

-Rollerboy-
  • -Rollerboy-
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

A550 är riktigt trevligt, men ja den kan upplevas om ljust, största skillnaderna , mellan dessa kommer vara ljudkaratären. Ett litet minus för rotel kan kanske vara, att den inte har fjärrkontroll om jag minns rätt


Ja, Cambridge anses ju vara ljus i sin karaktär men gäller det också basområdet, att baskontrollen är sämre än min NAD?

Att Rotel saknar fjärrkontroll gör mig inget då jag uteslutande lyssnar på musik via datorn och DAC. Styr volymen vid behov med min iPad. Rotel ska ju har riktigt bra baskontroll enligt vad jag har läst i tester men tester brukas ju styras av reklampengar så tester litar jag aldrig riktigt på, oavsett märke som testas.

Edit: Stavfel.

Redigerat av -Rollerboy-, 31 juli 2011 - 17:35.


#6

Postad 31 juli 2011 - 21:56

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Forumiter,

Jag är inne på min andra NAD C316BEE och även den här har sedan någon vecka tillbaka börjat fela. Om det beror på dålig kvalitetskontroll eller om det bara rör sig om en dålig batch vet jag inte. Det jag vet är att jag är klar med den förstärkaren och märket.

Har kommit överens med min lokala butik om att byta upp mig till en Cambridge Audio Azur 550A. Om det nu kan anses vara ett byte uppåt då Cambridge anses dra åt det ljusa hållet. Tänker främst på baskontrollen (pondus/tryck) som jag tycker min NAD klarade av bra.

Klarar Cambridgen det (baskontroll/pondus/tryck) sämre, lika bra eller bättre än min NAD?

Vad händer om jag t.ex. skulle köpa mig en Rotel RA-04 SE? Samma frågeställning som ovan.

Bara för att klargöra. Jag vill inte köpa begagnat eller gå över 4.000 kr. Studerar så jag får hålla mig inom satt budget.

Tacksam för alla svar.

Edit: Stavfel


Du har alltså åkt fram och tillbaka till HK med 2-apparater nu, det kan väl vara värt 498:- så: Föreslå att de släpper en NAD C326BEE för 4000:-
Det är det minsta de kan göra.
Då får du karaktären du vill ha, mera kraft/kontroll, och en apparat ur en annan serie som förhoppningsvis är rejält ihopskruvad.
Lycka till!!

#7

Postad 31 juli 2011 - 23:38

-Rollerboy-
  • -Rollerboy-
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Som det ser ut nu så blir det nog en Rotel RA-04 SE.

#8

Postad 01 augusti 2011 - 08:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Vilka typer som hänger här, killen frågar angående 4000 kronors förstärkare och du svammalar på om Bladelius och eller enligt ditt egna språkbruk "fett steg"


A550 är riktigt trevligt, men ja den kan upplevas om ljust, största skillnaderna , mellan dessa kommer vara ljudkaratären. Ett litet minus för rotel kan kanske vara, att den inte har fjärrkontroll om jag minns rätt


jag är ärlig och skriver vad som krävs för att han skall få bättre kontroll och det är kraftfulla apparater som krävs för kontroll, men jag kanske tog i lite väl mkt nu när jag läser tråden igen (kan bli halv lustigt 02:35 en lördagsnatt när man ej läser noga)

det jag menar är att en a550 ej kommer bli någon uppgradering när det gäller kontroll, behövs helt enkelt mer effekt, bättre att skriva som det är istället för att folk går o köper något som till och med kan vara sämre...bara för att försäljarna säger att det blir "så" stor skillnad.

men för 4000kr så tror jag låna hem och testa varianten är det vettigaste.

Redigerat av robert293, 01 augusti 2011 - 08:31.


#9

Postad 01 augusti 2011 - 22:31

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Som det ser ut nu så blir det nog en Rotel RA-04 SE.


Är inte Rotel ljusa de med???
Varför inte kolla in en beg. H/K: 670 / el. 970.
Kanske dina pengar t o m räcker till en ny 980, finns en demo hos Reptil audio för 3700.
Här får du lite mustigare ljud med full kontroll på basen. Det var väl det du ville??

Redigerat av Jörgen A., 02 augusti 2011 - 09:49.


#10

Postad 02 augusti 2011 - 11:33

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Är inte Rotel ljusa de med???
Varför inte kolla in en beg. H/K: 670 / el. 970.
Kanske dina pengar t o m räcker till en ny 980, finns en demo hos Reptil audio för 3700.
Här får du lite mustigare ljud med full kontroll på basen. Det var väl det du ville??


+1
980 har bra kontroll och väldigt prisvärd för 3700kr.

#11

Postad 02 augusti 2011 - 19:56

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Den här vill du ha. dock är 6004 på väg men den kostar förmodligen 500-1000kr mera för en smula mer detaljer och dynamik på en redan väldigt välljudande förstärkare.
http://www.webhallen...re_pm6003_svart

Redigerat av ZaXxx, 02 augusti 2011 - 19:59.


#12

Postad 02 augusti 2011 - 20:05

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Den här vill du ha. dock är 6004 på väg men den kostar förmodligen 500-1000kr mera för en smula mer detaljer och dynamik på en redan väldigt välljudande förstärkare.
http://www.webhallen...re_pm6003_svart



Kanske för lite pulver??
Spelar säkert fint med lättdrivna högtalare! Rollerboy vill ju ha en apparat som spelar kraftfullt. För 4000:- i budget lär det vara Nad eller H/K som fixar detta.

Redigerat av Jörgen A., 02 augusti 2011 - 20:15.


#13

Postad 02 augusti 2011 - 20:13

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Kanske för lite pulver??
Spelar säkert fint med lättdrivna högtalare!


Antagligen fungerar den bäst med satellitare och små golvare men det är svårt att veta förens man testat, Enligt egen erfarenhet spelar en marantz sr från 1981 2x50w ungefär lika kraftfullt som yamaha a-s500 med 2x85w.

Redigerat av ZaXxx, 02 augusti 2011 - 20:14.


#14

Postad 10 september 2011 - 12:32

pappayan
  • pappayan
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
jag har en granne som köpte en rotel ra.1412 för 2500:-.. den har rejält med ös..
nätagg på 850w , 2x 110w , 22000 microfarad,, i kondingarna.

#15

Postad 11 september 2011 - 08:19

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Jag har haft massor med NAD's i mina år, aldrig en enda som svikit mig. Du måste haft en väldig otur bara. Jag tycker om NAD och deras ljudkaraktär väldigt mycket, men just nu kör jag Rotel som jag också är väldigt nöjd med. Jag har haft Cambridge också, men av dessa tre märken måste jag ändå säga att jag föredrar Rotel och NAD. Kan till och med vara så att jag föredrar Rotel en liten gnutta mer än NAD.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.