Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny TV på 50-55 tum

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 december 2011 - 17:53

Unregistered79f1a9c0
  • Unregistered79f1a9c0
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Det har blivit dags för mig att köpa mig en ny TV då min nuvarande 40" Samsung börjar kännas lite för liten. Framförallt när jag sitter på maxavstånd vilket är strax över 3 meter.

De krav jag har på TV:n är som följer:
  • 50-55 tum, ju större desto bättre :)
  • Full HD, såklart
  • 3D (för film och spel)
  • runt 10.000 kr +/- ett par tusenlappar
Jag har varit och tittat på lite TV-apparater och även läst runt lite här på forumet. Men jag kan inte direkt säga att jag blivit säkrare på vad jag ska välja för det, snarare tvärtom. Ska det vara Plasma eller LED-LCD, aktiv eller passiv 3D?

Innan jag skaffade min nuvarande TV köpte jag en Panasonic-plasma, men lämnade tillbaka den på grund av att den surrade tillräckligt högt för att jag skulle störas av det och det blev då en LCD istället. En TV som jag för övrigt har varit väldigt nöjd med.

Om jag ska ha passiv 3D, som jag tycker verkar vara den bästa lösningen, så verkar det som att det är LG man ska välja. Bland deras skärmar har jag bland annat tittat på 55LW450N. Den verkar riktigt trevlig. Saknar Smart-TV, men det är ändå inget som jag tror att jag kommer sakna. Jag är däremot orolig för clouding.

När det kommer till plasmor så har jag uppfattat det som att Panasonic är det enda rätta och där har jag tittat lite på P50ST32Y. Den är dock 5 tum mindre, använder sig av aktiv 3D och så finns det ju stor risk att den kommer att surra, vilket jag verkligen inte klarar av.

Någon som kan ge mig lite tips och råd? :)
Jag använder min TV huvudsakligen till spel och film, i den ordningen.

#2

Postad 31 december 2011 - 13:41

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Ja du...det handlar väl om risk för pest eller kolera? Plasma med risk för buzzing eller LED-LCD med risk för clouding? Det är nog bara du som kan avgöra vilken av dessa eventuella brister du kan leva med. Personligen hade jag kunnat leva med "lite" clouding som enbart syns i riktigt mörka scener, men jag skulle däremot ha svårt för "lite" buzzing. Så fort buzzing är hörbar från tittpositionen är det för högt för mig. Sen ska man ju komma ihåg att buzzing och clouding INTE är något som alltid förekommer, men man måste nog ändå vara beredd på det för det förekommer nog ändå ganska frekvent...iaf om man ska tro alla inlägg på bla detta forum. Själv tycker jag också passiv 3D verkar intressant och om du är av samma åsikt så är du ju i dagsläget begränsad till LED-LCD från LG och Philips.

Köp din nya teve hos en affär som ger öppet köp även med öppnad kartong, tex EG, så är du ju iaf lite garderad om du skulle ånga ditt köp.

//P

#3

Postad 02 januari 2012 - 01:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0
I prisklassen är det snarare Samsung plasmorna du ska kika på när det gäller plasma. De är bättre än LCD på 3D av det jag testat. Samsung plasmorna har bttre 3D specar än panasonic plasmorna och speciellt 2D/3D konverteringen på min Samsung D7005 fungerar över förväntan. Gör att jag får mycket mer användning av den funktionen då väldigt få spel fungerar klockrent med nvidia 3Dvision på PC sidan och på konsolsidan så har de flesta lir för låg upplösning för 3D. Wipeout, Hustler King är det som fungerar och har stora förhoppningar på de Blob 2. Killzone 3, Gears of War 3 ex för lågupplösta för att köra i 3D för min del. 2D eller 2D/3D är det som gäller där.

Tvivlar inte på att även Panasonic har bra 2D/3D konvertering men det som skiljer markant är glasögonen. Panasonics är tunga, obekväma och bulkiga i jämförelse och saknar stöd för bluetooth. Samsungs 3500CR är lika komfortabla som de passiva glasögon typ RealD de apparater med passiv 3D kör med men givetvis betydligt dyrare :).

#4

Postad 02 januari 2012 - 01:52

Unregistered79f1a9c0
  • Unregistered79f1a9c0
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Tack för inputen:) Har bestämt mig för att gå upp lite i pris och ska förhoppningsvis köpa mig en LG 55LW650W under dagen. Ska dock ta mig en extra titt på några plasmor innan jag bestämmer mig helt.

#5

Postad 02 januari 2012 - 13:26

boris1z
  • boris1z
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Kanske Toshiba 55WL863 (Hifiklubben)? Skrev så här på prisjakt: Utmärkt bild med mycket bra svärta, fint flyt och naturliga färger. Blu-ray och HDTV ger en fantastiskt fin bild. Till det priset mycket mycket tv för pengarna, därav betyget. Med en bra spelare funkar även DVD fint på knappt 3m avstånd liksom paraboltv. Sett från sidan tappar svärtan en aning i mörkt rum. Om någon vill kan jag skriva in mina inställningar här.
Panasonics, Samsungs och Sonys bästa konkurrerar men har högre pris och sina olika problem. Fått betyget rekommenderad i Hdtvtest, AVforums, Trusted reviews, Techradar,. Enbart Flatpanels saknas av de tunga men de har inte testat den. Helt tyst men aktiv 3d.

#6

Postad 02 januari 2012 - 21:04

Unregistered79f1a9c0
  • Unregistered79f1a9c0
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har varit inne och tittat på lite fler TV-apparater nu idag. Den LG:n jag var ute efter fanns inte uppe för demonstration, så jag hade ingen möjlighet att se den i verkligheten. Däremot föll jag verkligen för bilden på Panasonic P50VT30Y som ligger i ungefär samma prisklass. Så det lutar faktiskt lite mot den nu. Frågan är bara om jag kommer ångra mig ifall jag väljer den, med tanke på att den är 5 tum mindre.

#7

Postad 22 januari 2012 - 19:57

Unregistered79f1a9c0
  • Unregistered79f1a9c0
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Återupplivar tråden då jag, efter att min VT30 haft högt fläktljud, lite buzzing och stirrig bild, bestämt mig för att lämna tillbaka den och istället köpa mig en LED-LCD. Jag har tittat ut några modeller som jag tycker verkar intressanta och tänkte höra med er vilken av dem ni skulle valt och varför.

De jag tittat på är:
  • Philips 55PFL7606T
  • Sony KDL-55NX723
  • Samsung UE55D8005
  • LG 55LW650W


#8

Postad 23 januari 2012 - 11:59

gustavk
  • gustavk
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Har tittat på samma modeller. Är 3D viktigt så får du fundera på om du vill ha aktiv eller passiv. Sony'n har även fått kritik för mycket crosstalk.
Är den interna mediaspelaren viktig ska du inte välja Philips.
Jag hade beslutat mig för LG'n (550 eller 650) men då SMART-TV delen är viktig för mig kommer jag vänta på LG's 2012 modeller som har 3-4 ggr app prestanda samt HTML5 och flash 10.x stöd i browsern. Bra om man vill köra några Play tjänster utan externa lådor. Ska komma i april och dessutom är de mycket snyggare och mindre reflektioner för toppmodellerna jmf med tex 980.

#9

Postad 23 januari 2012 - 12:15

jimsii
  • jimsii
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd eftersom jag är i samma sits som dig. Har en 50gt30y som jag tycker buzzar för mycket så ska istället kolla på Philips 7606 samt lg 47lw550.
Har du varit och kollat på de än?
Kommer använda min till comhems digitala utbud, Ps3, wii samt htpc.
Synd inte panasonic kan göra en buzzfri plasma :/

#10

Postad 23 januari 2012 - 12:45

Unregistered79f1a9c0
  • Unregistered79f1a9c0
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har varit och kollat på Philipsen, LG:n och Samsungen. Sonyn har jag bara sett av den billigare EX-varianten. Den som känns mest intressant just nu är Samsungen, baserat på dess design och den bild jag sett i butik. Philipsen såg även den riktigt fin ut med bra färgåtergivning, medan intrycket av LG:n var att den hade lite halvtaskig svärta i jämförelse.

3D anser jag vara ganska viktigt, då jag planerar se en del filmer och spela en del spel i 3D. Angående passiva vs aktiva så är ju min VT30 aktiv och det har jag inte sett som några problem alls, varken vad gäller ögontrötthet eller att glasögonen skulle vara för tunga eller så. Den inbyggda mediaspelaren har jag inga planer på att använda i någon större utsträckning då jag har en Boxee Box för de ändamålen.

#11

Postad 23 januari 2012 - 15:26

jimsii
  • jimsii
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Vad anser du om Philips vs Panasonic rent bildmässigt? Bildmässigt tycker jag gt30 är suverän och vill inte byta ner för mycket.
Men jag tror att jag hellre står ut med lite clouding istället för att ha detta eviga surrandet i öronen.

#12

Postad 23 januari 2012 - 18:25

Unregistered79f1a9c0
  • Unregistered79f1a9c0
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Nu har jag inte haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida, men jag har hittills inte sett någon TV som har lika bra bild som min VT30. Av det jag såg av Philips och då i synnerhet 7606, så kändes den inte alls lika omfångsrik vad gäller färgåtergivningen och såg väl lite allmänt "tamare" ut i bilden. Men jämfört med andra LED-LCD TV så tyckte jag att den stod sig rätt bra och var ganska snygg också för den delen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.