Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

I behov av köpråd för 46" TV ~10 000 kr

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2012 - 19:05

Naquil
  • Naquil
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Budgeten är någonstans runt 10 000 kr, lite flexibel men hellre mindre än mer.



Användningsområde:


Titta på vanlig TV


Streama 1080p-filmer från datorn


Streama sc2 i varierande kvalitet, från 720p och uppåt är planen


Antagligen lite TV-spel också



TV:n kommer tittas på både ur lite vinkel och rakt framifrån, både i dagsljus och i mörker.



Hur bra är 3D-funktionerna, märks det av när man ser på vanlig TV eller behövs det special-film för det och behöver man i så fall glasögon, eller är det bara ibland? Spontant känner jag inte något större behov av det, speciellt inte om jag behöver speciella glasögon.



Jag har rätt dålig koll på detta så all hjälp och input är av värde!



#2

Postad 24 januari 2012 - 18:39

Episode88
  • Episode88
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
bäst vinklar, allmän bild i sd och 3D har väl plasma.
Dock om du ska ha mycket statiska objekt, såväl ha den som andra skärm och lira tv-spel (detta är bara enligt mig nu innan plasma gruppen kommer och skäller) tycker jag du ska kika på en lcd-led (jo du kan visst få tag i paneler med bra input lag)
Jag har själv en Philips i 7 serien, och jag gör allt det du gör (inte så mycket tv-tittande iomed att bilden är rätt dålig) men streamar, kör den som andra skärm i allmänt och en väldans mycket spel och film tittande.
funkar galant. kan bara ge info från min philips (den har ingen clouding, den är väldigt tyst, har ett vinkelbart väggfäste så betraktningsvinkar är inget bekymmer, den har passiv 3D vilket gör det hela mycket behagligare, kan sitta och spela i timmar såväl som faktiskt se en hel film utan att behöva ta paus och resultatet är fortfarande väldigt bra) glasögonen är också fruktansvärt billiga.
kika runt lite vet ja

#3

Postad 24 januari 2012 - 19:15

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Plockade bort ett par otrevliga inlägg. Håll er till topic och forumets regler tack!

#4

Postad 24 januari 2012 - 19:18

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Jag är inte för mobbing eller något sådant men, Episode88, du borde lugna ned dig, du ber ju om det ;) , tråkigt o behöva se sådant i trådar där folk ber om subjektiv hjälp

#5

Postad 24 januari 2012 - 19:19

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0
Om jag ska bidra till tråden:

Om du vill ha jämn vinkelsvärta: Köp plasma
Om du vill ha den ljusstarkaste bilden: Köp LCD (i nödfall LCD-LED)
Vill du ha det verkligaste flytet och den svartaste svärtan: Köp plasma
Vill du slippa eventuell IR (tillfälliga inbränningar som går att skölja bort): Köp LCD (i nödfall LCD-LED)

3d kommer du klara dig bra utan. Du måste ha glasögon till vilken tv du än väljer, och ska du ha bra 3d måste du gå på en high-end tv.
För att få bra effekt behöver du också spel som klarar stereoskopisk 3d, en 3d-bluray eller någon 3d-kanal.

#6

Postad 24 januari 2012 - 20:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Rätt sunda råd. Tycker jag. Bra rigm0r. Fast det är lite roligt när man räknar upp "användningsområden". En teve ska klara allt. Fotboll, dator, film(flämt!), bandy(nå det är kanske för mycket för vilken teve som helst).

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 januari 2012 - 20:30.


#7

Postad 24 januari 2012 - 22:51

Naquil
  • Naquil
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Efter en del googlande och läsande har jag kommit till dessa båda modeller:

Panasonic Viera TX-P46GT30Y
https://www.prisjakt...kt.php?p=849526

alt
Panasonic Viera TX-P46G30Y
https://www.prisjakt...kt.php?p=848212

GT30Y har 3D-funktion vilket G30Y saknar, är det någon skillnad utöver det som kommer påverka mig? 3D-funktionen i sig är något jag antagligen inte kommer använda mig av.

Om jag kör på G30Y funderar jag på att kliva upp till 50" istället då den inte kostade så mycket, beroende på om det får plats (ska mäta imorgon). Vad är lagom betraktelseavstånd för en 50"? Funderar på om den hur som blir för stor för rummet.

@trebban, vad jag förstått det så är olika apparater bra på olika saker, därför skrev jag vad jag tänkte använda den till.

@rigm0r, vad innebär "ljusstarkaste bilden"?

[EDIT]
Enligt http://www.digitalve...11065/test.html så är enda skillnaden mellan de båda modellerna 3D-funktionen vilket gör att det känns rätt givet att gå på G30Y. Fanns en liten skillnad gällande "deltaE of 3.3, slightly higher than the GT30's 2.6", vilket jag inte förstår och den får fortfarande 4/5 på bild så känns inte som någon dealbreaker.
G30Y fick även rätt mycket kärlek i detta test: http://www.flatpanel...l&id=1308122639

Redigerat av Naquil, 24 januari 2012 - 23:23.


#8

Postad 24 januari 2012 - 23:49

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0
Hur långt har du till TVn från sweetspot? (mitt framför tvn, där du förmodligen oftast sitter)

Med ljusstarkast bild menar jag starkast belysning. Ursäkta min otydlighet. Alltså föredrar många LCD när man sätter TVn i ett ljust rum och älskar att kolla på tv på dagen. Har man någon typ av markis eller persienn brukar det vara lugnt.

Bra fundering på tv-apparater. De båda är prisade för bildkvalité kontra pris. Det sista avgörandet kan jag inte hjälpa till med så länge jag inte vet avståndet, men jag vet att många ofta tar till i underkant med storleken. Frågan är allså bara om den får plats i rummet. Hur 3d-upplevelsen blir är givetvis också baserad på om du kan ha en 50" eller inte, samt hur långt ifrån du sitter.

Redigerat av rigm0r, 24 januari 2012 - 23:51.


#9

Postad 25 januari 2012 - 00:12

Naquil
  • Naquil
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Den jag lutar åt är den utan 3D-funktionen då det inte känns som något jag kommer använda. Ah, ytterligare en aspekt att fundera över. Räknar dock inte med att titta så mycket på TV:n på dagarna, och har i så fall persienn om det skulle krisa. Avståndet från tittarplatserna är ca 2.5 och 4-5 meter (två olika).

[edit]
efter ytterligare lite googlande verkar det tveksamt om 50" är helt fantastiskt vid vanligt tv-tittande. För HD-filmer och liknande verkar det däremot vara desto bättre.

Redigerat av Naquil, 25 januari 2012 - 00:29.


#10

Postad 25 januari 2012 - 01:22

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska satsa på 50". 46" kan kännas litet när man vänjer sig, speciellt för den stackaren som får kolla på 4-5 meters avstånd.
Jag har själv 46" på 1,5-2m, och det ger en perfekt filmupplevelse. Dessutom kostar G30 med 50" bara en tusing extra jämfört med 46".

G30 är bra på att skala upp snyggt, så SD-kanaler bör inte vara något problem. Jag kollar dagligen på SD, och jag tycker det fungerar finfint, även om hd-kanalerna klart är behagligare. Sen är ju inte analog kabel-tv att rekommendera om vi ska överdriva lite.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.