Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kaffe från Kapsel

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nespresso Lattissima F310/F311/F315/F316 (Espressomaskiner) 5 8,57 (6) Inga priser
Bosch Tassimo Fidelia T40 (Espressomaskiner) 9 7,75 (23) Inga priser
Nespresso Citiz C110/D110 (Espressomaskiner) 2 8,5 (21) Inga priser
Nespresso Citiz&Milk C120/D120 (Espressomaskiner) 3 9,15 (40) Inga priser
Francis Francis X7 (Espressomaskiner) 1 (0) Inga priser
OBH Nordica 2450/2451/2452/2453 Martello Capsule Espresso (Espressomaskiner) 8 6,14 (6) 1 495:-
Nespresso Pixie C60/D60 (Espressomaskiner) 3 8,62 (20) 1 490:-
C3 Caffitaly M1 (Espressomaskiner) 3 7,17 (5) Inga priser
C3 Caffitaly M2 (Espressomaskiner) 5 5,67 (8) Inga priser
Nescafé Dolce Gusto Melody 3 FS Play & Select (Espressomaskiner) 9 5,33 (2) Inga priser
Nescafé Dolce Gusto Piccolo (Espressomaskiner) 7 8,56 (24) 940:-
Nescafé Dolce Gusto Circolo Flow Stop (Espressomaskiner) 7 7,67 (26) Inga priser
2 relaterade trådar

#151

Postad 14 december 2010 - 20:09

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker det känns lite onödigt miljövidrigt med alla dessa kapslar? I alla fall om man som jag häller i sig minst fem koppar om dagen...
Jag vet att Tassimo erbjuder något slags recycling system, men handen på hjärtat, utnyttjar ni det?

#152

Postad 14 december 2010 - 20:21

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker det känns lite onödigt miljövidrigt med alla dessa kapslar? I alla fall om man som jag häller i sig minst fem koppar om dagen...
Jag vet att Tassimo erbjuder något slags recycling system, men handen på hjärtat, utnyttjar ni det?


Dricker man minst 5 koppar om dagen så ska man nog hålla sig till en vanlig kaffebryggare!

#153

Postad 14 december 2010 - 20:26

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Dricker man minst 5 koppar om dagen så ska man nog hålla sig till en vanlig kaffebryggare!


Jo, jag har inga planer på att byta ut min automatiska kaffemaskin, men jag var nyfiken på hur ni andra tänkte på saken med kapslar etc...

#154

Postad 14 december 2010 - 20:32

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
Själv brygger jag 1-2 koppar om dagen med Tassimon.
Visst det blir mycket skräp men fördelen med Tassimo är, som du nämnde att man kan skicka tillbaka gamla kapslar för återvinning.

Vet dock inte hur det är med de andra märkena.

#155

Postad 14 december 2010 - 21:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
PsychoCheF
vill minnas att jag tidigare i denna tråd gett luft för samma fundering. Därav att jag applåderar de flergångskapslar Kjell&Co säljer.

Själv lever jag mest på löste och ibland kaffe från en presso... kanske jag inte ska säga så mycket mer i denna tråd.

Köpa ett märke utan återvinningsmöjlighet vore dumt men å andra sidan torde alla kapslar gå att återvinna. är väl inget annat än plast/aluminium som enkelt sköljes ur efter användning?

#156

Postad 14 december 2010 - 22:20

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Frugan har fått dille om en sån här Tassimo, det skal vara på plats till jul säger hon men jag är skeptisk.

Ni som har en sådan, hur snabbt brygger den en kopp? Vad kostar en sådan kapsell? Är det ekonomiskt försvarsbart att köpa en sådan i stället för en vanlig el bryggare där ett paket kostar 50kr och du får ut jag vet inte hur många koppar kaffe. Utbudet på just kaffet låter jag vara osagt. Men jag skulle uppskatta om ni som äger maskinen skulle vilja svara :)


Ekonomiskt försvarsbart jämfört med vanligt bryggkaffe blir det nog aldrig. Jag har både kaffekokare och Tassimo, båda fyller sin nisch och jag skulle nu i efterhand inte vilja göra mig av med någon. Alla paket (jag sett) innehåller antingen 16 koppar kaffe / espresso eller 8koppar espresso /choklad + 8 delar mjölk för t.ex. cappuchino, latte eller varm choklad. Tänk på att det är koppar, du fyller inte en mugg.

Det tar under minuten att brygga en kopp kaffe, inte mätt men det går snabbt. Ska du göra en latte / choklad så får du dubbla tiden för att det är dubbla kapslar.

#157

Postad 14 december 2010 - 22:24

monkie79
  • monkie79
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Är det någon som provat något gott kaffe till tassimon. Har själv bara testat Gevalia mellanrost och den är inte god. Någon som kan komma med förslag på vanligt kaffe som e gott, inte latte etc?

#158

Postad 14 december 2010 - 22:35

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker det känns lite onödigt miljövidrigt med alla dessa kapslar? I alla fall om man som jag häller i sig minst fem koppar om dagen...
Jag vet att Tassimo erbjuder något slags recycling system, men handen på hjärtat, utnyttjar ni det?


jo jag har anmält mig till det systemet det är ju gratis och man bidrar ju med pengar till något bra här i världen

#159

Postad 14 december 2010 - 22:56

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Är det någon som provat något gott kaffe till tassimon. Har själv bara testat Gevalia mellanrost och den är inte god. Någon som kan komma med förslag på vanligt kaffe som e gott, inte latte etc?


Bland vanligt kaffe har jag bara testat Gevalia mörkrost som jag tycker är helt ok. Betydligt bättre än mycket bryggkaffe man får på café. Finns dock gott om kaffesortet på Tassimo.se och i februari kommer eventuellt Starbucks kaffe som fått väldigt bra betyg i USA. Finns just nu att beställa från Amazon.de + lite andra webbutiker.

#160

Postad 15 december 2010 - 08:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Frugan har fått dille om en sån här Tassimo, det skal vara på plats till jul säger hon men jag är skeptisk.

Ni som har en sådan, hur snabbt brygger den en kopp? Vad kostar en sådan kapsell? Är det ekonomiskt försvarsbart att köpa en sådan i stället för en vanlig el bryggare där ett paket kostar 50kr och du får ut jag vet inte hur många koppar kaffe. Utbudet på just kaffet låter jag vara osagt. Men jag skulle uppskatta om ni som äger maskinen skulle vilja svara :ph34r:

Ekonomiskt försvarbart vet jag inte. Jag tycker det. Kaffet är färskt och man slänger mindre. Sen vill jag slå ett slag för Nespresso istället för Tassimo. Tycker Tassimo och Dolce Gusto är mer Chokladmaskiner än kaffemaskiner. Gevalia är inget höjdarkaffe precis. Och en mjölkskummare där man skummar riktig mjölk föredrar jag framför mjölkpulver


Är det bara jag som tycker det känns lite onödigt miljövidrigt med alla dessa kapslar? I alla fall om man som jag häller i sig minst fem koppar om dagen...
Jag vet att Tassimo erbjuder något slags recycling system, men handen på hjärtat, utnyttjar ni det?

Nespresso ha rockså åtrervinning. Vissa länder tar Nespresso själva hand om det, men i Sverige kan man slänga det som metallåtervinning på ca 5500 i Sverige. Man slänger med sump och allt.

#161

Postad 15 december 2010 - 09:00

monkie79
  • monkie79
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Och en mjölkskummare där man skummar riktig mjölk föredrar jag framför mjölkpulver

Tassimon har inte mjölkpulver utan mjölkkoncentrat. :ph34r:

Redigerat av monkie79, 15 december 2010 - 09:01.


#162

Postad 15 december 2010 - 09:36

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Jag förundrar mig över hur jäkla snabb Tassimon är på att värma vattnet och brygga drycken! Det går undan!
Återvinningen tycker jag verkar bra, har inte själv skickat in discarna än då jag ej kommit upp i tillräckligt antal men har anmält mig på Terracycle att de skänker tio öre per kapsel till välgörenhet är också ett plus! Man behöver inte tömma kapslarna eller diska dem, ej heller betala porto, bara att skicka in. Känner man inte för det går det bra att återvinna som vanligt med.

#163

Postad 15 december 2010 - 16:26

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Ekonomiskt försvarsbart jämfört med vanligt bryggkaffe blir det nog aldrig. Jag har både kaffekokare och Tassimo, båda fyller sin nisch och jag skulle nu i efterhand inte vilja göra mig av med någon. Alla paket (jag sett) innehåller antingen 16 koppar kaffe / espresso eller 8koppar espresso /choklad + 8 delar mjölk för t.ex. cappuchino, latte eller varm choklad. Tänk på att det är koppar, du fyller inte en mugg.

Det tar under minuten att brygga en kopp kaffe, inte mätt men det går snabbt. Ska du göra en latte / choklad så får du dubbla tiden för att det är dubbla kapslar.



Under minuten låter suveränt, hon resonerar som så att det skal gå snabbt på morgon och brygga sin kopp och att det även är färskt och gott är ju ännu bättre.

Ekonomiskt försvarbart vet jag inte. Jag tycker det. Kaffet är färskt och man slänger mindre. Sen vill jag slå ett slag för Nespresso istället för Tassimo. Tycker Tassimo och Dolce Gusto är mer Chokladmaskiner än kaffemaskiner. Gevalia är inget höjdarkaffe precis. Och en mjölkskummare där man skummar riktig mjölk föredrar jag framför mjölkpulver



Nespresso ha rockså åtrervinning. Vissa länder tar Nespresso själva hand om det, men i Sverige kan man slänga det som metallåtervinning på ca 5500 i Sverige. Man slänger med sump och allt.



Nä, där är det stora problemet, Gevalia kaffet är skrot enligt mig, smakar inget vidare alls och vi är båda stor konsumenter av Latte kaffe. Problemet är ju givetvis priset också, Tassimo ligger ju en pris nivå för sig och är väldigt lockande. Finns det andra kaffe maskiner som skummar mjölken? Och finns det verkligen bara Gevalia kaffe till den? Vad är det man ser i reklamen hela tiden med George Clooooony? Små kapslar.

Redigerat av Unregisteredf3b7885c, 15 december 2010 - 16:30.


#164

Postad 15 december 2010 - 17:01

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Ganesha - jag säger om man är ute efter en god kopp färskt kaffe på morgonen är en presso-kanna utmärkt! Lägger man till en kvarn (hack-kvarn duger för presso) kan man förse sig med färskmalet kaffe på morgonen om man är så kräsen.

En pressokanna gör det så bra, om man är ute efter svart kaffe, att någon kapselmaskin är inte nödvändig.

Dock blir det ju inga latte ur en presso...

#165

Postad 15 december 2010 - 20:00

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Under minuten låter suveränt, hon resonerar som så att det skal gå snabbt på morgon och brygga sin kopp och att det även är färskt och gott är ju ännu bättre.

Nä, där är det stora problemet, Gevalia kaffet är skrot enligt mig, smakar inget vidare alls och vi är båda stor konsumenter av Latte kaffe. Problemet är ju givetvis priset också, Tassimo ligger ju en pris nivå för sig och är väldigt lockande. Finns det andra kaffe maskiner som skummar mjölken? Och finns det verkligen bara Gevalia kaffe till den? Vad är det man ser i reklamen hela tiden med George Clooooony? Små kapslar.


Det är just på morgonen jag använder min Tassimo dagligen, det är på inget vis svårt att brygga vanligt kaffe men jag gör det aldrig. Sen jag skaffade kapslar så tar jag en Gevalia mörkrost varje morgon. Var själv skeptisk till Gevalia först, dricker enbart Zoegas i vanliga fall. Men deras mörkrost är helt ok och det finns flera olika kapslar på internet, Starbucks är på väg in i det svenska sortimentet.

George Clooney dricker espresso från Nespresso i reklamen.

#166

Postad 16 december 2010 - 08:47

Eyserman
  • Eyserman
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Fick hem min Nespresso Citiz & Milk här om dagen och är hur nöjd som helst, velade länge mellan Tassimon och nespresson men när man läst runt på nätet och frågat folk vilken maskin som gör godast kaffe så är det givetvis en nespresso man ska ha som kapselmaskin, visst den gör inte choklad men mina barn e lyriska över mjölkskummaren man får med, häll ner en sked oboy i ett glas och skumma sedan mjölken och häll ned så blir det jätte god varm/kall choklad med ett tjockt mjölkskum ovanpå, betalade 2175:- och fick nu 500:- tillbaka nu under kampanjen som jag köpte 150st kapslar för och betalade då endast 4:- det gör ju inte saken sämre, och en sak till , nu när det finns refillkapslar att köpa så man kan välja sin egen smak på kaffet till bättre pris gör ju inte saken sämre.

Redigerat av Eyserman, 16 december 2010 - 08:49.


#167

Postad 16 december 2010 - 18:13

zorlaco
  • zorlaco
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att Nespresso är det enda valet när det gäller kaffe från kapsel.
Deras espresso och lungo/americano man gör är underbart goda. Inte ens jämförbart med någon Tassimo eller liknande. Jag har en Citiz & Milk och skummar min egen mjölk med den. Färsk, riktig mjölk. Inte något hopkok på en kapsel. Hade överhuvudtaget inte velat pressa ut någon Gevalia-sort för att sedan pressa ut lite mjölk på det ur en annan kapsel. Känns billigt och alldeles för oäkta.

Nej, Nespresso it is. Riktigt bra kaffe. Det andas kvalitet om både kaffe och maskin. Helt klart mitt bästa köp på länge.

#168

Postad 16 december 2010 - 18:28

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Under minuten låter suveränt, hon resonerar som så att det skal gå snabbt på morgon och brygga sin kopp och att det även är färskt och gott är ju ännu bättre.




Nä, där är det stora problemet, Gevalia kaffet är skrot enligt mig, smakar inget vidare alls och vi är båda stor konsumenter av Latte kaffe. Problemet är ju givetvis priset också, Tassimo ligger ju en pris nivå för sig och är väldigt lockande. Finns det andra kaffe maskiner som skummar mjölken? Och finns det verkligen bara Gevalia kaffe till den? Vad är det man ser i reklamen hela tiden med George Clooooony? Små kapslar.

Det är Nespresson han dricker. Och Nespresso Citiz & Milk är helt suverän. vit finns till bra pris på elgiganten online. du får 500 kr tillbaka från Nespresso om man köper före januari, Jag använde mina 500 kr till ett startpaket med 250 kapslar, fin låda mm.
Kaffet är av riktig bra kvalié. väldigt goda. Ångrar inte en sekund att jag köpte den.

Fick hem min Nespresso Citiz & Milk här om dagen och är hur nöjd som helst, velade länge mellan Tassimon och nespresson men när man läst runt på nätet och frågat folk vilken maskin som gör godast kaffe så är det givetvis en nespresso man ska ha som kapselmaskin, visst den gör inte choklad men mina barn e lyriska över mjölkskummaren man får med, häll ner en sked oboy i ett glas och skumma sedan mjölken och häll ned så blir det jätte god varm/kall choklad med ett tjockt mjölkskum ovanpå, betalade 2175:- och fick nu 500:- tillbaka nu under kampanjen som jag köpte 150st kapslar för och betalade då endast 4:- det gör ju inte saken sämre, och en sak till , nu när det finns refillkapslar att köpa så man kan välja sin egen smak på kaffet till bättre pris gör ju inte saken sämre.

+1

Jag skulle vilja påstå att Nespresso är det enda valet när det gäller kaffe från kapsel.
Deras espresso och lungo/americano man gör är underbart goda. Inte ens jämförbart med någon Tassimo eller liknande. Jag har en Citiz & Milk och skummar min egen mjölk med den. Färsk, riktig mjölk. Inte något hopkok på en kapsel. Hade överhuvudtaget inte velat pressa ut någon Gevalia-sort för att sedan pressa ut lite mjölk på det ur en annan kapsel. Känns billigt och alldeles för oäkta.

Nej, Nespresso it is. Riktigt bra kaffe. Det andas kvalitet om både kaffe och maskin. Helt klart mitt bästa köp på länge.

+1.

Att Tassimo och Dolce Gusto är så på tapeten är ju pga all marknadsföring. Just nu har alla börjat sälja dessa maskiner för att de kan sälja kaffet själva och tjäna en slant. Nespresso gömmer de flesta.
Fast säljare jag har pratat med som säljer alla maskiner föredrog alla Nespressos maskin. De kallar de andra för chokladmaskiner. Jag skönje rett marknadsföringsmönster likt, så kallad LED, 3d tv mm. Plasma gömmer man nånstans. :)

Är man dessutom som jag laktosintolerant så är det extra bra att kunna skumma laktosfri mjölk istället för mjölkpulver eller koncentrat om det nu ska märkas ord B)

Min fru gillar den skarpt trots att hon tyckte att det var mycket pengar först för vi hade redan en bra kaffemaskin i form av en Moccamaster.

Redigerat av Bulldog76, 16 december 2010 - 20:09.


#169

Postad 16 december 2010 - 19:39

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Okej, blev nu väldigt sugen på en Nespresso maskin.... Men vart i hela friden köper man kapslarna? Gevalia kapslarna köper man ju trotts allt på närmaste ICA maxi butik vilket är väldigt bekvämt i min mening.

#170

Postad 16 december 2010 - 20:02

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Okej, blev nu väldigt sugen på en Nespresso maskin.... Men vart i hela friden köper man kapslarna? Gevalia kapslarna köper man ju trotts allt på närmaste ICA maxi butik vilket är väldigt bekvämt i min mening.


Går endast att beställa via Nespressos sida.

#171

Postad 16 december 2010 - 20:08

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Okej, blev nu väldigt sugen på en Nespresso maskin.... Men vart i hela friden köper man kapslarna? Gevalia kapslarna köper man ju trotts allt på närmaste ICA maxi butik vilket är väldigt bekvämt i min mening.


Man beställer på Nespressos sida och det är nästan smidigare att beställa på nätet och få hem en laddning på nån dag. de håller minst ett år så man kan lika gärna ha ett lager.

Redigerat av Bulldog76, 16 december 2010 - 20:09.


#172

Postad 16 december 2010 - 20:21

zorlaco
  • zorlaco
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Okej, blev nu väldigt sugen på en Nespresso maskin.... Men vart i hela friden köper man kapslarna? Gevalia kapslarna köper man ju trotts allt på närmaste ICA maxi butik vilket är väldigt bekvämt i min mening.


Beställer från Nespressos hemsida. Fruktansvärt enkelt. Leveranstid på 2-3 dagar.

I övrigt har de en äckligt bra kundservice. Jag har varit i kontakt med dem i 3-4 mail ang. min leverans samt registrering av 500:- cashback som jag fick, samt lite andra småfrågor jag hade i början. De svarar på mail inom 24 timmar, (mig har de svarat inom 10 timmar på samtliga mail). Kundtjänst är öppen dygnet runt. Du kan ringa dem när som helst om vilken fråga som helst.
Vid mitt fjärde mail jag skickade (jag hade en korrespondens med en tjej där), så ringde hon upp mig! Bara för att vara vänlig och låta mig ställa alla frågor jag hade och för att kolla att allt var OK, samt berätta kollinummer för mig på mitt paket, vilket jag inte ens hade frågat efter. Helt underbar kundservice. Har aldrig varit med om något liknande.

Dessutom är det 3 års garanti på maskinen. Fri lånemaskin om den måste skickas på service.

Ja, kvalitet på allt sammanfattar jag Nespresso. Kaffe, maskin, kundservice, etc. För en kaffeälskare finns inga andra alternativ om man ska ha espresso, latte, etc. från kapsel.

Tassimo, Dolce Gusto och vad de nu heter har fått sån uppmärksamhet tack vare all ###### marknadsföring som någon skrev. Helt sjukt vilken reklam de gör för sig. Men kvalitén är inte hälften så bra.

#173

Postad 16 december 2010 - 20:57

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Tassimo, Dolce Gusto och vad de nu heter har fått sån uppmärksamhet tack vare all ###### marknadsföring som någon skrev. Helt sjukt vilken reklam de gör för sig. Men kvalitén är inte hälften så bra.


Till skillnad från Espresso som inte gör någon marknadsföring? Clooney? Har du något test som visar på att kvaliteten är hälften så bra eller hittar du bara på nu?

Man beställer på Nespressos sida och det är nästan smidigare att beställa på nätet och få hem en laddning på nån dag. de håller minst ett år så man kan lika gärna ha ett lager.


Hur menar du nu? Det är "nästan smidigare" att bara kunna beställa på nätet än att kunna beställa på nätet OCH köpa i många stormarknader?

Redigerat av Smith, 16 december 2010 - 20:57.


#174

Postad 16 december 2010 - 21:11

zorlaco
  • zorlaco
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Till skillnad från Espresso som inte gör någon marknadsföring? Clooney? Har du något test som visar på att kvaliteten är hälften så bra eller hittar du bara på nu?


Men lägg ner. Skojar du med mig eller du förstår inte skillnaden mellan en viss typ av marknadsföring och en annan typ av marknadsföring? Nespresso har säkert lagt mångmiljonbelopp på att få med Clooney i sin reklam förstås. En viss typ av marknadsföring med kändisskapet.
Det Dolce Gusto, Tassimo, etc. kör med är att mata ut reklamkampanj efter reklamkampanj. Tv-reklamer, pelare i stan, på busshållplatser, stora reklamsidor hos elektronikbutikernas blad, osv.
Du hajar inte skillnaden grabben?!

Test på att kvaliteten är hälften så bra? Nej. Jag har inget vetenskapligt test, för det finns inget. Dock kan du läsa flertalet test på nätet.
Eller varför inte testa maskinerna själv? Det förmodligen bästa testet. DET har jag gjort. Nespresso ligger steget före i allt vad kvalitet på maskiner och kaffe handlar om. Och tro mig, jag är en VAN brukare av kaffe, latte, espresso, lungos och americanos.

Det låter som du har köpt antingen Tassimo eller Dolce Gusto, annars skulle du aldrig kommit med de offensiva frågorna. Varför kan du inte bara stå upp för dig själv och säga att DU är nöjd med ditt köp?
För, varför ska du annars komma och vara spydig och ställa självförklarande frågor? Om du inte har en egen maskin menar jag.

EDIT: Såg i ett tidigare inlägg att du har en Tassimo. Det kanske duger för dig, och jag klagar inte över det. Men så dricker du Gevalia också. Jämför inte Gevalia-kaffe med något av Nespressos exklusiva esspresso-kaffe.
Mjölkskummaren kan du heller inte ta ifrån Nespresso "finare" maskiner. Du kan inte jämföra att göra ditt egen skummade mjölk med något från en kapsel.

DESSUTOM, det förmodligen viktigaste för att få en god espresso. Vet du vad det är? Trycket i maskinen. Tassimon har ett tryck på 3 bar. Det är i princip ingenting. Mig personligen känns det tveksamt att kunna göra en god och riktigt espresso med bra crema på endast 3 bar.
Nespresso har 19 bar! Finns ingen kapselmaskin som har så bra tryck.
Tycker det talar för sig självt.

Redigerat av zorlaco, 16 december 2010 - 21:17.


#175

Postad 16 december 2010 - 21:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Test på att kvaliteten är hälften så bra? Nej. Jag har inget vetenskapligt test, för det finns inget. Dock kan du läsa flertalet test på nätet.

Bl a kan man läsa detta test:
http://www.riktigtka...1...örsta-test
Nu går ju inte Nespresso vinnande ur det testet utan Dolce Gusto, men det kan kanske vara intressant ändå. Testet har gjorts av en blandad panel med glada hemmapulare och även proffesionella baristas. Och ja, jag har en Dolce Gusto och det står jag för... :)

Nåväl, det finns en enkel anledning till att det blev kapselmaskin för oss, och 2 specifika anledningar att det blev just DG. Till att börja med hade vi tröttnat på pulandet med manuell espressomaskin och kvarn. Med två små kottar hemma finns inte tiden och orken på samma sätt och då är det svårt att slå en kapselmaskin. Anledning två var att vi snabbt ville kunna klämma fram 5-6 dugliga cappucino eller latte till tex ett middagsällskap så att alla kan dricka sitt kaffe samtidigt. Och det tredje skälet var designen på maskinen.

Vi har dessutom en Nespresso Aerocino mjölkskummare som vi själva använder. Kapselvarianterna av cappu och latte använder vi när det är flera som ska ha och det ska gå undan. När vi själva gör en latte så delar vi på en kapsel lungo, vilket ger en total kostnad på precis under 1.50 kr koppen! Eller ok, drygt 1.50 kr koppen om man ska räkna med mjölken... B)

//P

Redigerat av peppelito, 16 december 2010 - 21:47.


#176

Postad 16 december 2010 - 21:57

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Till skillnad från Espresso som inte gör någon marknadsföring? Clooney? Har du något test som visar på att kvaliteten är hälften så bra eller hittar du bara på nu?



Hur menar du nu? Det är "nästan smidigare" att bara kunna beställa på nätet än att kunna beställa på nätet OCH köpa i många stormarknader?

ordmärkeri...
Köpa sketen Gevalia i stormarknader, nä tack.
Clooney. jojo men varenda reklamtidning man får hem från stormarknader, Expert, Maxi, OnOff mm är bara Tassimo eller den andra som marknadsförs stenhårt. (precis som LED :) )
Och om du nu har en Tassimo, var nöjd, inse att produkten kanske inte är prefekt, för ingen produkt är det och tagga ner lite vet ja B), behöver inte gå till offensiven

Redigerat av Bulldog76, 16 december 2010 - 22:09.


#177

Postad 16 december 2010 - 22:10

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Måste bara kommentera debatten angående reklamkampanjerna.

Det är klart att DG och Tassimo syns överallt nu?! De lanseras ju i sverige för tillfället och då är ju exponering otroligt viktigt. Nespresso är ju etablerat och kan därför välja en annan typ av marknadsföring...

F.ö syns väl även Nespresson i de flesta reklamblad som kommer för tillfället? Deras cashback kampanj pushas det för ganska hårt.

//P

#178

Postad 16 december 2010 - 22:16

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag läste testet direkt när de kom. Efter mitt köp förstås, men det skiljer inte mycket mellan dolce Gusto och Nespresso B)

Och Pepelito, du har helt klart en poäng med marknadsföringen. Men man kan ändå inte bortse från att alla ser sin chans att sälja kapslarna i sin butik.

Går man på Maxi t ex så har de test av Tassimo. thats it.

Men jag vill inte direkt strida om vilken och vad är bäst. Det som är bäst för en själv vet man bara själv. :)

#179

Postad 16 december 2010 - 22:32

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Men jag vill inte direkt strida om vilken och vad är bäst. Det som är bäst för en själv vet man bara själv. :)

Visst är det så! Så länge man är nöjd själv spelar det ingen roll om alla testare anser att det man får ur maskinen smakar kloakvatten...

Sticker man däremot ut hakan och påstår att Nespresso är dubbelt så bra jämfört med övriga kapselsystem, som en viss medlem gjorde nyligen, så är det klart att han kommer få mothugg. Summan av kardemumman i hans inlägg var ju i princip "jaja, så länge du är nöjd så fine, men jag har minsann köpt nespresso och det anser jag är bäst. Dessutom finns det tester som visar att jag har rätt"! Nåväl...fri tolkning kan man väl kalla det för, men det intrycket fick iaf jag när jag läste inlägget.

//P

Redigerat av peppelito, 16 december 2010 - 22:38.


#180

Postad 16 december 2010 - 22:45

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0
Jag har en Tassimo och jag är sjukt nöjd med den!
Valet stod mellan just den och en Nespresso. Anledningen till att jag tog Tassimon var att kapslarna finns i butiker.

DOCK så tycker jag att utbudet i butik suger stenhårt!! (Hade ingen aning om det innan köp) Det enda kaffet som jag köper i butik är Gevalia mörk rost (i nödfall) och Gevalias Espresso. Detta till div mjölkdrinkar då jag skummar mjölken själv. Resten köper jag från nätet. Det riktigt goda kaffet finns på Tassimo.se.

Carte Noire Kenya, Carte Noire Columbian, Carte Noire Ristretto och Mastro Lorenzo Crema Intenso är mina favoriter! De är så sjukt mycket godare än Gevalias motsvarigheter!

Till er som har Tassimo, nästa gång ni beställer från hemsidan testa ett av ovanstående. Ni kommer inte bli besvikna!

#181

Postad 16 december 2010 - 22:58

zorlaco
  • zorlaco
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Visst är det så! Så länge man är nöjd själv spelar det ingen roll om alla testare anser att det man får ur maskinen smakar kloakvatten...

Sticker man däremot ut hakan och påstår att Nespresso är dubbelt så bra jämfört med övriga kapselsystem, som en viss medlem gjorde nyligen, så är det klart att han kommer få mothugg. Summan av kardemumman i hans inlägg var ju i princip "jaja, så länge du är nöjd så fine, men jag har minsann köpt nespresso och det anser jag är bäst. Dessutom finns det tester som visar att jag har rätt"! Nåväl...fri tolkning kan man väl kalla det för, men det intrycket fick iaf jag när jag läste inlägget.

//P


Du missade förstås att jag själv uttryckte att det bästa testet är att testa alla maskinerna själv? Samt att det kanske viktigaste hos en espressomaskin är trycket man får ut av den? Där nespresso är just bäst. Det finns mycket man kan lägga ihop när det kommer till "bäst". Antalet kaffesorter, tekniska specifikationer, service, garanti, etc.
Men att du tolkar mitt inlägg på ditt sätt får stå för dig.

Mothugg kan man komma med, så länge man kommer med vettiga påståenden eller åsikter. Det funkar inte med endast syrliga frågor eller illaluktande kommentarer.

I övrigt finns det en viss klang i uttrycket "den eller det är inte hälften så bra". Uttrycket används i dagligt tal och innebär inte alltid ordagrant att det inte är just hälften så bra. Bara att det inte är riktigt lika bra. Men som sagt, det beror på hur hårt man tas av orden och tolkar uttrycket. Men för att klargöra, fastna inte just på de orden av mig, så har vi rett ut tolkningen av "hälften så bra".

Redigerat av zorlaco, 16 december 2010 - 23:06.


#182

Postad 16 december 2010 - 23:07

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Ha, Ha!
Kul att läsa här! B)
Har en Tassimo också fast den verkar ju bara vara hälften så bra som Nespresso enligt vissa här, Aj, Aj! :)
Det är nästan som den tidiga debatten om man skulle ha Plasma eller LCD TV.
Det ena uteslöt det andra!

Kan inte var och en få tycka som man själv vill?
Jag är nöjd, men för den skull tycker jag inte att Nespresso är skit!

Du missade förstås att jag själv uttryckte att det bästa testet är att testa alla maskinerna själv? Samt att det kanske viktigaste hos en espressomaskin är trycket man får ut av den? Där nespresso är just bäst. Det finns mycket man kan lägga ihop när det kommer till "bäst". Antalet kaffesorter, tekniska specifikationer, service, garanti, etc.
Men att du tolkar mitt inlägg på ditt sätt får stå för dig.

Mothugg kan man komma med, så länge man kommer med vettiga påståenden eller åsikter. Det funkar inte med endast syrliga frågor eller illaluktande kommentarer.

I övrigt finns det en viss klang i uttrycket "den eller det är inte hälften så bra". Uttrycket används i dagligt tal och innebär inte alltid ordagrant att det inte är just hälften så bra. Bara att det inte är riktigt lika bra. Men som sagt, det beror på hur hårt man tas av orden och tolkar uttrycket. Men för att klargöra, fastna inte just på de orden av mig, så har vi rett ut det.



Finns du på riktigt eller?
Det är ju bara en kaffemaskin vi diskuterar!?

#183

Postad 16 december 2010 - 23:12

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sagt att min Tassimo skulle göre bättre espresso än en Nespresso maskin, jag tror absolut att Nespresso gör en bättre espresso.

Men när ni sen börjar mala om trycket och rapar upp höga bar tal blir det ungefär på samma nivå som när folk påstår att megapixlarna är allt som räknas i en digitalkamera. Det är viktigt men absolut inte allt.

Vilken nivå hamnade reklamdiskussionen på förresten? Är Nespresso mindre sellouts för att Clooney gör reklam för dom? Rent trams, alla systemen marknadsförs VÄLDIGT hårt men för lite olika marknadssegment.

@ Bulldog 76
ordmärkeri...
Köpa sketen Gevalia i stormarknader, nä tack.


Jag förstår fortfarande inte var du vill komma, du påstod att det var smidigare att köpa kapslar från internet än att både kunna köpa kapslar från internet OCH i butik. Jag undrar bara över hur du tänker, jag personligen tycker att Gevalia dark är en alldeles perfekt dryck till min frukost men det är inte väsentligt.

#184

Postad 16 december 2010 - 23:13

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Man skall som du säger inte stirra sig blind på trycket. En Moccabryggare som ligger på 1-3bar kan göra rätt trevlig espresso, men varken Tassimo eller Dolce kan det.

Frugan har fått dille om en sån här Tassimo, det skal vara på plats till jul säger hon men jag är skeptisk.

Ni som har en sådan, hur snabbt brygger den en kopp? Vad kostar en sådan kapsell? Är det ekonomiskt försvarsbart att köpa en sådan i stället för en vanlig el bryggare där ett paket kostar 50kr och du får ut jag vet inte hur många koppar kaffe. Utbudet på just kaffet låter jag vara osagt. Men jag skulle uppskatta om ni som äger maskinen skulle vilja svara :)


Köp en moccamaster! Så slipper du den hemska kaffet samt pulvermjölken. Jag tycker att både Dolce och Tassimo smakar hemskt..!

Med kapslar ink mjölk räkna 50kr för 8st koppar, utan äre det 16st.

Redigerat av Timpolanen, 16 december 2010 - 23:15.


#185

Postad 16 december 2010 - 23:24

zorlaco
  • zorlaco
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ha, Ha!
Kul att läsa här! ;)
Har en Tassimo också fast den verkar ju bara vara hälften så bra som Nespresso enligt vissa här, Aj, Aj! B)
Det är nästan som den tidiga debatten om man skulle ha Plasma eller LCD TV.
Det ena uteslöt det andra!

Kan inte var och en få tycka som man själv vill?
Jag är nöjd, men för den skull tycker jag inte att Nespresso är skit!




Finns du på riktigt eller?
Det är ju bara en kaffemaskin vi diskuterar!?


Du missade också poängen med "hälften så bra" ser jag. Stor humor faktiskt :) Och ja, jag finns på riktigt. Förstår inte vart i mina kommentarer du misstar dig i att jag inte pratar om kapselmaskiner? Tips, läs igen.

Jag har aldrig sagt att min Tassimo skulle göre bättre espresso än en Nespresso maskin, jag tror absolut att Nespresso gör en bättre espresso.

Men när ni sen börjar mala om trycket och rapar upp höga bar tal blir det ungefär på samma nivå som när folk påstår att megapixlarna är allt som räknas i en digitalkamera. Det är viktigt men absolut inte allt.

Vilken nivå hamnade reklamdiskussionen på förresten? Är Nespresso mindre sellouts för att Clooney gör reklam för dom? Rent trams, alla systemen marknadsförs VÄLDIGT hårt men för lite olika marknadssegment.

@ Bulldog 76
ordmärkeri...
Köpa sketen Gevalia i stormarknader, nä tack.


Jag förstår fortfarande inte var du vill komma, du påstod att det var smidigare att köpa kapslar från internet än att både kunna köpa kapslar från internet OCH i butik. Jag undrar bara över hur du tänker, jag personligen tycker att Gevalia dark är en alldeles perfekt dryck till min frukost men det är inte väsentligt.

Bara en kort kommentar, fråga vem som helst som har lite koll på espresso så ska du se att trycket i en espressomaskin är bland det viktigaste. Punkt.

Redigerat av zorlaco, 16 december 2010 - 23:21.


#186

Postad 16 december 2010 - 23:33

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Bara en kort kommentar, fråga vem som helst som har lite koll på espresso så ska du se att trycket i en espressomaskin är bland det viktigaste. Punkt.


På vilket sätt är trycket det viktigaste? Är det viktigare än kvaliteten på själva kaffet? Gör ett tryck på 16 kontra 3 att espresson är fem gånger bättre i en Nespresso kapselmaskin? Du får gärna förklara det här lite noggrannare, inte för att jag tvivlar på att trycket är viktigt men för att jag verkligen vill veta precis hur viktigt trycket är.

#187

Postad 16 december 2010 - 23:43

zorlaco
  • zorlaco
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

På vilket sätt är trycket det viktigaste? Är det viktigare än kvaliteten på själva kaffet? Gör ett tryck på 16 kontra 3 att espresson är fem gånger bättre i en Nespresso kapselmaskin? Du får gärna förklara det här lite noggrannare, inte för att jag tvivlar på att trycket är viktigt men för att jag verkligen vill veta precis hur viktigt trycket är.


Det är inte det viktigaste, men det är en av alla de parametrar som är viktiga för att en espresso ska bli god. Jag har som sagt svårt att se hur en maskin kan göra en bra espresso på endast 3 bars tryck.
Det är många parametrar som är viktiga, men i en kapselmaskin finns ju många av dessa parametrar ej att jämföra egentligen, så nej, espresson blir inte fem gånger så bra endast pga trycket. Och för att bedömma hur många gånger bättre en espresso är än en annan får man nog vara barrista. Om man ska bedömma det på riktigt.
Finns dock mycket intressant att läsa på nätet, på denna länk står det bland annat lite om tryck.

http://www.bizzbook....parametrar.html

Godnatt//
Hälften så bra (med glimten i ögat)

Redigerat av zorlaco, 16 december 2010 - 23:46.


#188

Postad 17 december 2010 - 07:33

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Vilken nivå hamnade reklamdiskussionen på förresten? Är Nespresso mindre sellouts för att Clooney gör reklam för dom? Rent trams, alla systemen marknadsförs VÄLDIGT hårt men för lite olika marknadssegment.

@ Bulldog 76
ordmärkeri...
Köpa sketen Gevalia i stormarknader, nä tack.


Jag förstår fortfarande inte var du vill komma, du påstod att det var smidigare att köpa kapslar från internet än att både kunna köpa kapslar från internet OCH i butik. Jag undrar bara över hur du tänker, jag personligen tycker att Gevalia dark är en alldeles perfekt dryck till min frukost men det är inte väsentligt.

Vart jag ville komma vet jag inte ens själv, jag råkade skriva ett "nästan2 eller vad det var. Jag tycker inte det är osmidigt att handla på nätet överhuvudtaget. Jag bryr mig inte om stormarknader. Jag handlar nästan allt på nätet, (förutom mat, men hade det gått och få det inköpt o till vettigt pris hemkört där jag bor, hade jag gjort det:) )JAg ser inte problemet egentligen, Jag köper en stor laddning på 200-300 kapslar som räcker ett bra tag, när det börjar ta slut beställer jag mer. Varför springa o köpa kapslar i ett i butiken?

Jag har inte snackat om Sellouts hit eller dit. Det jag menar är att butikerna marknadsför stenhårt de varianter där de själva kan sälja kapslar. till och med minsta mataffären ska sälja detta och kalla det årets utvalda julklapp (man kan tro att Tassimo har utsetts till det och inte espressomaskinen som sådan). Jag bara ser likheter med marknadsföring av LED vs andra tv apparater...... :)
Nu ska vi nog gå on topic igen och diskutera själva maskinerna inte marknadsföringen

#189

Postad 17 december 2010 - 09:43

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Vilken tråkig stämning det blev här..
Alla maskinerna fyller sin plats, de har olika fördelar och nackdelar som allt annat.
Jag gillar skarpt min Tassimo, den passar mitt hushåll utmärkt.
Inget är någonsin svart eller vitt, det är väl bra att det finns olika produkter för olika behov?
Det är konstigt att vissa personer alltid måste trycka ner andra som inte delar deras åsikt, trist.

Väljer man kaffe från kapsel kompromissar man ju en hel del redan. Och Nespresso, Tassimo eller vad det vara månde i maskinväg är ett skämt om man frågar en barista. Men hur många har ekonomi, intresse och tid att sköta en riktig esspressomaskin? Det är ju där kapslarna har sin plats!

De flesta här på minhembio har ingen bio hemma, men de får ändå uttala sig och ha en åsikt! :)

Redigerat av cinemax, 17 december 2010 - 18:39.


#190

Postad 17 december 2010 - 12:18

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 1

Vilken tråkig stämning det blev här..
Alla maskinerna fyller sin plats, de har olika fördelar och nackdelar som allt annat.
Jag gillar skarpt min Tassimo, den passar mitt hushåll utmärkt.
Inget är någonsin svart eller vitt, det är väl bra att det finns olika prudukter för olika behov?
Det är konstigt att vissa personer alltid måste trycka ner andra som inte delar deras åsikt, trist.

Väljer man kaffe från kapsel kompromissar man ju en hel del redan. Och Nespresso, Tassimo eller vad det vara månde i maskinväg är ett skämt om man frågar en barista. Men hur många har ekonomi, intresse och tid att sköta en riktig esspressomaskin? Det är ju där kapslarna har sin plats!

De flesta här på minhembio har ingen bio hemma, men de får ändå uttala sig och ha en åsikt! :)

+1

#191

Postad 17 december 2010 - 20:34

monkie79
  • monkie79
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Grymt otrevlig stämning det vart i denna tråden :lol: , kan vi inte gå tillbaka till det trevliga istället :) .
De som vill fortsätta munhuggas kan väl ta och starta en ny tråd där ni kan diskutera era åsikter!

#192

Postad 18 december 2010 - 15:38

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Dricker man minst 5 koppar om dagen så ska man nog hålla sig till en vanlig kaffebryggare!

Varför skulle man det ?? Brygg Kaffe och Espresso är ju två skilda produkter .

#193

Postad 18 december 2010 - 23:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Hur menar du olika produkter? Är ju bara tillverkningsprosessen som skiljer. :D

#194

Postad 19 december 2010 - 00:42

Unregisteredc653debf
  • Unregisteredc653debf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Varför skulle man det ?? Brygg Kaffe och Espresso är ju två skilda produkter .


Precis, med Tassimo, Dolce Gusto och Caffitaly kan man ju välja om man vill dricka brygg eller espresso, det finns ju kapslar för båda sorterna, Nespresso däremot finns bara espresso och lungo att välja på.

Sedan så om bryggkaffe är favoriten och man aldrig dricker något annat så är nog en Moccamaster en bättre investering, men det är ju helt offtopic här.

#195

Postad 19 december 2010 - 02:44

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0

Varför skulle man det ?? Brygg Kaffe och Espresso är ju två skilda produkter .



Ja du.. han skulle lika gärna druckit 5 koppar te eller Oboy om dan. Det hade inte spelat någon roll. Det kostar fortfarande minst 3 kr/kopp oavsett vad du dricker eller föredrar att dricka med Tassimo.

#196

Postad 19 december 2010 - 16:01

schrute
  • schrute
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tjänar man något i pengaväg på att beställa kapslar från tassimo.se?

#197

Postad 19 december 2010 - 17:10

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Tjänar man något i pengaväg på att beställa kapslar från tassimo.se?


Det finns ju större utbud där än vad det gör i butikerna.
Du får även 200 kr på Tassimo.se om du registrerar din maskin.

Redigerat av cinemax, 19 december 2010 - 17:11.


#198

Postad 19 december 2010 - 17:42

schrute
  • schrute
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Det finns ju större utbud där än vad det gör i butikerna.
Du får även 200 kr på Tassimo.se om du registrerar din maskin.


200 kronor är trevligt. Men bortsett från det större utbudet ... 16 kapslar Gevalia mellanrost/mörkrost kostar t.ex. 57,90 kronor på tassimo.se. Vad går ett sånt paket för i fysiska butiker?

Redigerat av schrute, 19 december 2010 - 18:32.


#199

Postad 19 december 2010 - 18:35

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

200 kronor är trevligt. Men bortsett från det större utbudet ... 16 kapslar Gevalia mellanrost/mörkrost kostar t.ex. 57,90 kronor på tassimo.se. Vad går ett sånt paket för i fysiska butiker?


Ica Maxi här tar 46:- för ett paket så lägger man på frakten på nätsidan så är
det ju betydligt dyrare.
...men som sagt de har lite mer att välja på.

#200

Postad 19 december 2010 - 18:43

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

200 kronor är trevligt. Men bortsett från det större utbudet ... 16 kapslar Gevalia mellanrost/mörkrost kostar t.ex. 57,90 kronor på tassimo.se. Vad går ett sånt paket för i fysiska butiker?


Du får ju naturligtvis köpa de sorter som inte finns i butikerna, att beställa tex Gevalia online lönar sig inte.
Men kolla även andra sajter, det finns fler som säljer.
Jag utnyttjade mina 200 kr som man fick och beställde drycker för 400 kr, då slipper man fraktkostnaden.
Fick en hel del gott för bara 200 kr! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.