Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa NAS och komplettera med ytterligare en hårddisk,fungerar det så här?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2018 - 11:40

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Hej.

 

Just nu är jag ute i en värld som jag aldrig hållit på med.

NAS...  Sitter i dagsläget med en 3TB hdd i en dockningsstation till en Dune D1 o det fungerar sådär... rörelsekänsligt(hdd svajar lite i kasetten) o den verkar inte vilja vara med alltid så en NAS vore perfekt tänkte jag o komplettera med en till 3TB då min är nästan full men då kommer frågan:

kan man sätta i en tom hdd och en full hdd i en nas o köra igång utan att den formaterar min fulla hdd? Ska inte ha nasen till backup utan bara till lagring,det är en risk jag får ta om det skulle krascha. Att jag undrar var för att jag läste på någon nas att den formaterar hdd när det sätts igång första gången vid nyinstallation.

Om man har tex mediaspelare som spelar upp,ställs det inte lika höga krav på nasen då?

Hör att det pratas ofta om "transcoding", är det vad min mediaspelare nu gör men en nas behöver göra tex om man använder nasen direkt till en tv?

Blev lite frågor men det är inte lätt att vara ny inom området!

 

MVH/Roger



#2

Postad 13 januari 2018 - 11:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Transcoda behöver NAS:en endast göra om klienten inte klarar det, NAS:en ”gör om” tex. en film till en som uppspelaren klarar av att läsa/spela upp. Kör du typ Infuse på en ATV så klarar den av att spela i princip alla nu vanligt förekommande format och filstrukturer.

Synology 216 är en mycket bra och framförallt prisvärd NAS, inte haft ett enda problem med min (fylld med ca: 6TB BD rippar).

Redigerat av lobo, 13 januari 2018 - 11:47.


#3

Postad 13 januari 2018 - 15:43

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Transcoda behöver NAS:en endast göra om klienten inte klarar det, NAS:en ”gör om” tex. en film till en som uppspelaren klarar av att läsa/spela upp. Kör du typ Infuse på en ATV så klarar den av att spela i princip alla nu vanligt förekommande format och filstrukturer.

Synology 216 är en mycket bra och framförallt prisvärd NAS, inte haft ett enda problem med min (fylld med ca: 6TB BD rippar).

Tackar!

Var väl lite åt synology jag tittade på,detta var väl steg 1 i uppgradering då jag misstänker att jag behöver en ny mediaspelare också(ställt frågan i "mediaspelare") då min Dune D1 inte riktigt vill vara med i Atmos-ljud, det blir ljudbortfall ibland när det blir "mycket" ljud i filmen om man kan förklara det så.



#4

Postad 23 januari 2018 - 23:54

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Lite pinsamt att fråga med risk att få sätta på sig dumstruten men i en nas, kan man ha olika storlek på hårddisk tex en på 3tb o en på 4tb?

Att jag undrar är att jag har en WD 3tb red men seagate har en på 4tb för samma pris som en WD 3tb.



#5

Postad 24 januari 2018 - 08:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

kan man ha olika storlek på hårddisk tex en på 3tb o en på 4tb?

kanske inte i samma raidset. Men som två fristående diskar går alltid.

Att jag undrar är att jag har en WD 3tb red men seagate har en på 4tb för samma pris som en WD 3tb.

Är Seagaten också en "NAS-disk" ?

#6

Postad 25 januari 2018 - 00:52

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

kanske inte i samma raidset. Men som två fristående diskar går alltid.

Är Seagaten också en "NAS-disk" ?


Ja där fick du på dumstruten på mig igen! Det är alltså så att inte alla hårddiskar kan användas till nas? Jag hade tänkt nas:en som lagring, inte säkerhetskopiera (raid eller?)

#7

Postad 25 januari 2018 - 14:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Det *kan* vara så att du inte kan bygga ett RAID av två diskar av två olika storlekar.
Alt att den låter dig göra det, men storleken blir som 2x av den mindres storlek, dvs
du förlorar den större diskens extra-utrymme.
Alt 2, att den låter dig använda det överskjutande utrymmet från ovan som en separat diskarea.

Eller menar du påståendet om NAS och icke-NAS disk ?

Har man NAS bör man nog använda diskar designade för NAS-drift, och inte någon
billigare "mög", bara för att tjäna några hundringar ,)

Redigerat av frollic, 25 januari 2018 - 16:50.


#8

Postad 24 juni 2018 - 21:19

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Lite uppdatering här då med lite fler frågor.

 

Blev en beg synology 212j för en 5-hundring o glad i hågen skulle detta igång med en tom 3tb hdd o en full 3tb hdd.

Insåg ganska snabbt att det var säkrast att installera den tomma först,köra igång DSM eller vad det heter o sedan "kopiera" över den fulla hdd till den nyss isatta hdd.

Meeen då börjar mina frågor:

Själva "kontakten" med min nas går ju via nätverk,kan man inte ha kontakt med den via usb,alltså koppla upp den till tex datorn eller mediaspelaren via usb? Trodde det var så enkelt att bara sätta i en usb-sladd o sedan "poppade" den upp på datorn tex men inte...

Jag är ju så van vid det förfarandet sedan min dockningsstation,allt gick via usb, lägga över en film från datorn=usb, koppla upp hdd till Dunen=usb.

Detta är väl min huvudfråga just nu då jag inte vet hur jag ska använda den till Dunen annars.

Den andra frågan blir nog: sen när jag kopierat hdd så ska ju den andra i o den kommer ju formateras, men hur får jag nasen till att köra diskarna i JBOD för det är ju de jag vill ha? Eller kommer den frågan upp när jag installerar den andra hdd?

Fan vad jag känner mig grön inom detta...



#9

Postad 25 juni 2018 - 09:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
NAS = network attached storage, namnet borde vara rätt så självförklarande ;)

Din Dune kan mappa nätverkslagring/disk, mao kommer du åt allt på NASen via nätverket.

Blåser du båda diskarna, och alla inställningar, kommer det förhoppningsvis bli rätt så
enkelt att sätta upp allt från scratch igen. Annars finns säkert guider på nätet.

#10

Postad 25 juni 2018 - 10:21

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Om du vill ha usb-ansluten lagring blir det nåt liknande det jag har, jag kör en https://prisjakt.nu/...t.php?p=2843504 med 8 st 4TB WD Red, det går att köra JBOD (syns då som en 32TB disk) eller som 8 st separata diskar. Nackdelen med JBOD är att skulle tex disk 4 paja så riskerar du att tappa lite data från disk 3 & 5 också.


Redigerat av Unregistered17177ab2, 25 juni 2018 - 10:21.


#11

Postad 25 juni 2018 - 11:30

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

NAS = network attached storage, namnet borde vara rätt så självförklarande ;)

Din Dune kan mappa nätverkslagring/disk, mao kommer du åt allt på NASen via nätverket.

Blåser du båda diskarna, och alla inställningar, kommer det förhoppningsvis bli rätt så
enkelt att sätta upp allt från scratch igen. Annars finns säkert guider på nätet.

 

 

 

 

Jo jag såg det att Dunen kunde köra via det,tror faktiskt jag gjorde det en gång i tiden,ska bara komma ihåg hur...

Men du menar väl inta att jag måste börja om från början om jag vill kunna koppla upp nasen mot Dunen?

Håller just nu på med att kopiera över min fulla hdd till Nasen just nu, tog typ 23 timmar..


Om du vill ha usb-ansluten lagring blir det nåt liknande det jag har, jag kör en https://prisjakt.nu/...t.php?p=2843504 med 8 st 4TB WD Red, det går att köra JBOD (syns då som en 32TB disk) eller som 8 st separata diskar. Nackdelen med JBOD är att skulle tex disk 4 paja så riskerar du att tappa lite data från disk 3 & 5 också.

 

Det hade nog varit mer min grej ser jag men blir jag inte vän med Nasen så vet jag att det finns andra alternativ.



#12

Postad 26 juni 2018 - 06:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Men du menar väl inta att jag måste börja om från början om jag vill kunna koppla upp nasen mot Dunen?


Nej, de två aktiviteterna är helt skilda från varandra. Så snart du fått dina diskar i nasen uppsatta så som du vill ha dom, är det bara att ansluta din Dune till den över nätverket.

#13

Postad 01 juli 2018 - 22:32

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Ok nu var en disk igång men den konfigurerar den till SHR(synology hybrid raid), o jag ville ju ha JBOD men tänkte att det gick att lösa senare då jag verkligen inte var vän med upplägget i menyerna mm. Kopierade över allt material till nasen och skickade in den disken också i nasen o den ställde förstås in den disken på SHR den också så nu hade jag bara ca 2.8tb istället för ca 6tb och jag fattade ingenting... Tjurade en stund i menyerna o råkade göra en lagringspool 2 på den senaste hårddisken (1 blev det på den första hårddisken) o den kunde jag ändra till JBOD men inte den på första( lagringspool 1) Vad gör jag för fel?? Slängde ut allt o återställde nasen o i med hårddisk igen för jag tänkte att jag missade något vid installationen men det blir likt förbannat SHR..WHYY?? Jag vill bara ha två diskar i JBOD, ska det vara sådant krångel att få ihop det?

#14

Postad 02 juli 2018 - 13:58

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Kanske finns nån lösning i den här tråden:

https://forum.synolo...pic.php?t=45842



#15

Postad 02 juli 2018 - 18:37

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Kanske finns nån lösning i den här tråden:

https://forum.synolo...pic.php?t=45842

 

Tackar! 

Har nu gått igenom ett antal sidor på det forumet o om inte jag fattat helt fel så går det inte att få en disk först, sedan två diskar att bli JBOD för att skulle fungera så var man tvungen att montera in båda diskarna samtidigt med det resultatet att båda diskarna formateras i installationen o det var ju inte vad jag ville då jag har en disk som är full o har ingenstans att lägga över det på. Ska det vara så jäkla svårt att få till det med en nas??



#16

Postad 02 juli 2018 - 20:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
JBOD är troligen omöjligt/svårt att uppnå/skapa när man vill behålla datat på diskarna, och det är inte NASens fel, utan det sätt JBOD funkar på.

Redigerat av frollic, 02 juli 2018 - 20:54.


#17

Postad 02 juli 2018 - 22:06

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

JBOD är troligen omöjligt/svårt att uppnå/skapa när man vill behålla datat på diskarna, och det är inte NASens fel, utan det sätt JBOD funkar på.


Nä jag är inte arg på nasen bara tycker det är konstigt att 1st hårddisk är ju tekniskt sett en JBOD då den inte har hårddisk 2 att spegla emot men den blir likt förbannat SHR o gör det omöjligt att montera in hårddisk 2 o få det till JBOD. Så alltså för att kunna använda en nas (något som man lagrar och man vill spara ) så måste jag köpa en hårddisk till så jag kan lägga in 2 hårddiskar direkt i nasen o formatera dom i JBOD o sedan lägga över min fulla hårddisk och vips så har jag en hårddisk över...Det är ironiskt detta...

#18

Postad 07 juli 2018 - 15:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Du skulle kunna mellanlagra din data hos någon filhostingtjänst eller nätdisk/molntjänst.

Redigerat av frollic, 07 juli 2018 - 16:09.


#19

Postad 07 juli 2018 - 19:26

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Du skulle kunna mellanlagra din data hos någon filhostingtjänst eller nätdisk/molntjänst.


2.3tb? Vilka tar emot den mängden och till vilken kostnad? Tiden är väl strunt samma då det kan tuffa på dygnet runt.

#20

Postad 08 juli 2018 - 11:34

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Kanske finns nån lösning i den här tråden:

https://forum.synolo...pic.php?t=45842

 

Är en som frågar här på det forumet o jag tycker att det passar min frågeställning hyffsat men jag är lite osäker HUR de menar att jag ska göra, reboot, är det bara starta om nasen,alltså stänga av den o sätta på den igen? 

Jag kopierar texten från forumet:

 

Hi everyone, this might seem like a silly question to some but here goes.

I have 2 x two terabyte hard drives in my two bay synology diskstation and after filling it with about 1.8tb or so it's saying that it's full. This seems to me like one of the hard drives is full and the other is not being used at all.

How do I access my second hard drive?

 

 

Lägger in svaret här:

 

Go to Storage Manager to check what kind of volume you have. I bet it is a SHR volume, which is the same as RAID1 (= mirrored HD).

The only thing you can do in this case is:

power off your DS
remove one HD (doesnt matter which one)
reboot with only one HD (==> will result in degraded volume, dont worry)
power off your dS
reinsert 2nd HD
reboot
create a NEW volume on the 2nd HD
move data from old to new volume
delete old volume
create a NEW volume with first HD

==> now you have 2 independent volumes, one is full and the other empty.

 

Är detta en möjlighet??


Redigerat av flygsfors, 08 juli 2018 - 11:35.


#21

Postad 08 juli 2018 - 21:00

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Jaha det här blir bara mer o mer intressant...

Nu verkar det som nasen har "dödat" min ena hdd, började larma och det kommer upp:volym 1 trasig.

Slet ur den hdd:en o kopplade upp den i min dockningsstation men kunde inte få kontakt med den i datorn via usb.

Monterade tillbaka den i nasen o den larmade såklart att den var "trasig" men det konstiga är att jag kan komma åt alla filerna i den "trasiga" hdd... Vad gör jag för fel???

Skulle aldrig gett mig in på detta.

Går det att koppla upp hdd i en docka o få kontakt med den på datorn eller lägger nasen in något program som gör att den inte öppnas i datorn o isåfall,går det fixa?



#22

Postad 09 juli 2018 - 07:55

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
SHR är väl proprietärt, så det kan vara lite si å så med åtkomsten, men du borde iaf kunna se partitioner och liknande via disk manager i windows, även om själva disken inte är synlig.

Stalltipset är annars att boota någon Linux live-disk från usb-sticka.

Redigerat av frollic, 09 juli 2018 - 07:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.