Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Qln 604 MKII

118 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 december 2007 - 11:58

Aaduuu
  • Aaduuu
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hejsan..

Jag har spanat in dessa högtalare en längre tid och såg nu att dom har gått ner i pris ganska så mycket så tänkte slå till :)



Är detta ett bra köp?

Undrar också lite om min gamla Rotel ra-870bx förstärkare pallar driva dessa utan problem?

Eftersom jag kör nästan all musik genom datorn tänkte jag också fråga om ett bra ljudkort?



Detta kanske?

Tacksam för svar!

#2

Postad 09 december 2007 - 08:06

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
På högtalarna svarar vi: ja. De va tom pisvärda innan sänkningen .Nu är de på gränden till gratis.
De gillar effekt, så det ska inte bli några problem med din rotel.
Har dessvärre ingen erfarenhet av olika ljudkort i hifi sammanhang, men jag antar att samma regler gäller som i studion. Högt S/N och bra dac/dacar.

Lycka till!

#3

Postad 09 december 2007 - 10:18

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
själv sugen på ett par för det här priset, men var ska jag ställa dem? :)
jag har ju 5.1 paket sen tidugare och är mkt nöjd.

köp!!!!!

#4

Postad 09 december 2007 - 10:24

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Eftersom jag kör nästan all musik genom datorn tänkte jag också fråga om ett bra ljudkort?

Samma här,
kolla även på Asus Sonar D2 och Auzentech Prelude och Auzentech HDA Digital X-Plosion
dessa kort ligger visserligen på 1 000 lappen och uppåt, men kvalitén oxå :D

Funderar själv på ett Auzentech Prelude kort. som har Creatives kretsar :) inbyggt 64MB minne

Redigerat av Unregistered70607b32, 09 december 2007 - 10:48.


#5

Postad 09 december 2007 - 11:11

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Hej,

Var själv sugen på dessa när QLN (svenska) tillverkade dem för typ 3-4 år sen. De fick bra betyg i pressen och höll hög kvalite.

Men nu har jag hört att QLN inte längre tillverkar dessa utan det görs av Proson.

Kan det vara anledningen till prissänkningen? Annat tillverkningssätt? annat material?

Jag menar inte att de blivit sämre men ni borde kolla upp tillverkningssätt och om det finns skillnader på de nya mot de gamla.

Annars kan jag själv rekommendera dem, var på vippen att köpa dem innan jag hörde att de bytt tillverkare. Lycka till

#6

Postad 09 december 2007 - 11:18

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Hej,

Var själv sugen på dessa när QLN (svenska) tillverkade dem för typ 3-4 år sen. De fick bra betyg i pressen och höll hög kvalite.

Men nu har jag hört att QLN inte längre tillverkar dessa utan det görs av Proson.

Kan det vara anledningen till prissänkningen? Annat tillverkningssätt? annat material?

Jag menar inte att de blivit sämre men ni borde kolla upp tillverkningssätt och om det finns skillnader på de nya mot de gamla.

Annars kan jag själv rekommendera dem, var på vippen att köpa dem innan jag hörde att de bytt tillverkare. Lycka till

Jag tror inte att tillverkningen har förändrats, tror kanske att det är nya modeller på väg in i sortimentet.
Men, just nu måste de nog anses som några av de mest prisvärda burkarna på marknaden.

#7

Postad 09 december 2007 - 11:21

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Hejsan..

Jag har spanat in dessa högtalare en längre tid och såg nu att dom har gått ner i pris ganska så mycket så tänkte slå till :)



Är detta ett bra köp?

Undrar också lite om min gamla Rotel ra-870bx förstärkare pallar driva dessa utan problem?

Eftersom jag kör nästan all musik genom datorn tänkte jag också fråga om ett bra ljudkort?



Detta kanske?

Tacksam för svar!

Funderar själv på Qln 603 MKII då mitt rum ligger på ynka 12kvm. Högtalarna borde ju vara ganska jämlika förutom de extra elementen.

Någon som vet om en H/K 3480 klarar av ett driva dessa högtalare? Borde ju göra det men man vet aldrig.



Angående ljudkortet så fungerar X-fi XtremeMusic bra men har hört att ESI Juli@ ska vara bättre.


Redigerat av Unregistereda73534df, 09 december 2007 - 11:24.


#8

Postad 09 december 2007 - 12:07

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=133637

Hejsan northspawn!
JWS International AB har ägt märket Qln i över 2 år.
Prosons Libra serie har funnit i ungefär 1,5 år.
Qln Artech serien är en helt ny serie.

Qln Artech har i stort sett inga likheter alls med Proson enklare Libra-serie.
(Förutom då att designen eventuellt skulle tyckas lik på bild,
dock inte speciellt lik alls i verkligheten smile.gif )

Med vänliga hälsningar
/Fynda


visste inte själv om detta.. :D
Om de äger QLN fortfarande förtäljer inte historien.
...spana in JWS International AB's hemsida
JWS International
jag tycker QLN 600 serien har bra byggkvalité, ljudet för pengen är mkt bra

mvh
Micke

Redigerat av Unregistered70607b32, 09 december 2007 - 12:18.


#9

Postad 09 december 2007 - 12:17

Aaduuu
  • Aaduuu
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för alla svar..

Det låter ju lite oroväckande om det du säger stämmer Ebola, ingen annan som har mer info om detta?


Angående ljudkort så ser ju det ljudkortet väldigt bra ut du rekommendera Robs, verkar inte finnas allt för många återförsäljare av det bara.. Aja, får se vad det blir..!

#10

Postad 09 december 2007 - 12:44

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Det bästa är om du kan lyssna och få se högtalarna. jag själv var in hos Hifikit och lyssnade ....och synade, dessa passade mig bra , köpte ett 5.1 paket.

Jag hade nog inte köpt dessa utan att få se dem live,
var inne på Canton GLE och Infinity Beta innan...lycka till
lite info om....
Ångerrätt

... ingen annan som har mer info om detta?

Vet inte hur det ligger till, bara det att JWS International äger QLN, huruvida QLN själva designar och tillverkar(Kina???) sina egna produkter måste finnas nånstans att läsa. Själv nyfiken på detta.
Ett fåtal butiker ligger runt 3500 för ett par 604'or medans andra ligger på 5000+, kan ju vara att de dyrare lagerhåller sina QLN, (snillet spekulerar :D . ) Annars så ser övriga QLN produkter att hålla en jämn prisnivå sett över flera butiker.

mvh
Micke

Redigerat av Unregistered70607b32, 09 december 2007 - 13:30.


#11

Postad 09 december 2007 - 13:50

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Nu säljer även Hifi kit ut sina QLN 604 MKII för 3495kr paret. Fortfarande ingen som vet om det är någon större skillnad mellan 603 och 604 förutom det extra elementet? Känns som att tre element är på tok för stort för rummet.

Redigerat av Unregistereda73534df, 09 december 2007 - 13:51.


#12

Postad 09 december 2007 - 13:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Aaduuu Postat Igår, 11:58
Hejsan..

Jag har spanat in dessa högtalare en längre tid och såg nu att dom har gått ner i pris ganska så mycket så tänkte slå till rolleyes.gif

QLN 604 MKII (Golvhögtalare) [1146:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 9 1 1
Lägsta pris 3490:- (6 butiker) Medelbetyg: (9.22)


Är detta ett bra köp?

Undrar också lite om min gamla Rotel ra-870bx förstärkare pallar driva dessa utan problem?


Eftersom jag kör nästan all musik genom datorn tänkte jag också fråga om ett bra ljudkort?

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music (Interna Ljudkort) [640:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 12 17 6
Lägsta pris 599:- (83 butiker) Medelbetyg: (8.43)


Detta kanske?

Tacksam för svar!


Mycket bra ljudkort !
men inte samma sak som en bra CD,LP eller dylikt, du kommer att få mycket bra ljud för att vara från data, men inte om du jämnför med en bra CD !
ett litet tips, köp den lite dyrare modellen i stället: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional
som jag tycker är mycket, Mycket ! bra
Den sopar mattan med Xtreme musik när det gäller att hantera ljudfilerna + att den har stabilare utgångar = bättre ljud :D

Qln är jag inte så jätte bekant med, men dom känns vettiga !
Lite kul är det att deras unvecklare även jobbar med QRS, som ju är ett mycket dyrare märke med ett erkänt riktigt bra konsept på sina högtalare.
Att det är basen som är grunden ( fundamentet ) i alla musikm så den måste vara precis,detalerad,kraftig,fyllig,snabb m.m. på samma gång.
Det är det som dom jobbar kring och det har gjort så att dom har några av världens bästa högtalare idag !!!

Qln, då kanske har fått lite av dess avlägsna släktingars kvaliteter.

#13

Postad 09 december 2007 - 14:14

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Qln är jag inte så jätte bekant med, men dom känns vettiga !
Lite kul är det att deras unvecklare även jobbar med QRS, som ju är ett mycket dyrare märke med ett erkänt riktigt bra konsept på sina högtalare.
Att det är basen som är grunden ( fundamentet ) i alla musikm så den måste vara precis,detalerad,kraftig,fyllig,snabb m.m. på samma gång.
Det är det som dom jobbar kring och det har gjort så att dom har några av världens bästa högtalare idag !!!

Qln, då kanske har fått lite av dess avlägsna släktingars kvaliteter.



Det va det tidigare Göteborgsbaserade QLN,. Då va det lite skillnad på både utveckling kvalite och priser.
Proson säger sig behållit deras signum men vad jag har hört av ägare så finns det t.ex ingen Q-board i dessa trots utsago från Proson och JWS Sweden.

Dessa har inget med QRS att göra, skulle dom påstå det vill jag se kommentaren dom får från Sladd..

QLN

#14

Postad 09 december 2007 - 14:34

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Qln är jag inte så jätte bekant med, men dom känns vettiga !
Lite kul är det att deras unvecklare även jobbar med QRS, som ju är ett mycket dyrare märke med ett erkänt riktigt bra konsept på sina högtalare.
Att det är basen som är grunden ( fundamentet ) i alla musikm så den måste vara precis,detalerad,kraftig,fyllig,snabb m.m. på samma gång.
Det är det som dom jobbar kring och det har gjort så att dom har några av världens bästa högtalare idag !!!

Qln, då kanske har fått lite av dess avlägsna släktingars kvaliteter.



Det va det tidigare Göteborgsbaserade QLN,. Då va det lite skillnad på både utveckling kvalite och priser.
Proson säger sig behållit deras signum men vad jag har hört av ägare så finns det t.ex ingen Q-board i dessa trots utsago från Proson och JWS Sweden.

Dessa har inget med QRS att göra, skulle dom påstå det vill jag se kommentaren dom får från Sladd..

QLN

Det låter intressant.
kan du inte be någon ägare som du hört sågat isär lådan, att skicka en bild på det?

lazpete

#15

Postad 09 december 2007 - 14:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Det va det tidigare Göteborgsbaserade QLN,. Då va det lite skillnad på både utveckling kvalite och priser.
Proson säger sig behållit deras signum men vad jag har hört av ägare så finns det t.ex ingen Q-board i dessa trots utsago från Proson och JWS Sweden.

Dessa har inget med QRS att göra, skulle dom påstå det vill jag se kommentaren dom får från Sladd..


Ok, trodde att det fortfarande va så :D

#16

Postad 09 december 2007 - 14:52

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Det va det tidigare Göteborgsbaserade QLN,. Då va det lite skillnad på både utveckling kvalite och priser.
Proson säger sig behållit deras signum men vad jag har hört av ägare så finns det t.ex ingen Q-board i dessa trots utsago från Proson och JWS Sweden.

Dessa har inget med QRS att göra, skulle dom påstå det vill jag se kommentaren dom får från Sladd..

QLN

Det låter intressant.
kan du inte be någon ägare som du hört sågat isär lådan, att skicka en bild på det?

lazpete


Det ska tydligen inte behövas, dom som ägt både dom gamla signature och dom nya säger att det går att höra vid knacktest och syns innefrån lådan.

#17

Postad 09 december 2007 - 14:57

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Ja idag är det väl JWS koncernen som äger märket QLN och även andra märken såsom Proson mm.

#18

Postad 09 december 2007 - 15:32

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Så högtalarna är inget att ha då? Det är ju efterallt halva priset och butiker som fynda tar ju fortfarande 6000kr för dem.

#19

Postad 09 december 2007 - 15:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Robs Postat Idag, 15:32
Så högtalarna är inget att ha då? Det är ju efterallt halva priset och butiker som fynda tar ju fortfarande 6000kr för dem.


Jo, dom kan väll vist vara någonting att ha !
dom har ju fått bra på tester när dom kostade 6000 kr
dom blir väll inte sämre bara för att priset sjunker ( om det nu är samma konstruktion m.m.) för dom har väll inte gjort några förändrngar på dom nu ?!

#20

Postad 09 december 2007 - 16:15

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Frågan man ska ställa sig är hur de plötsligt kunnat bli sååååå mycket billigare.

Tänk att de redan vid 6-7000 SEK per par var otroligt prisvärda, och nu drygt halva priset gör ju att man höjer lite på ögonbrynen :D

Man måste ju faktisk backa upp prisnedsättningar på något sätt. Det kan tex vara så att man tillverkar de på annat sätt någon annan stans. Der ser inte ut som de ändrat det yttre men kanske det inre som inte ögat ser, dvs material, komponenter, tillverkningssätt Osv.

För inte kan väl JWS ha sådana stordriftsfördelar att man kan halvera priset?!?!

Skulle vara otroligt intressant om någon med gamla 604-.or kunde jämföra med någon som inhandlat de nya. Att verkligen syna dem i sömmarna genom att örppna upp dem.

#21

Postad 09 december 2007 - 16:18

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Får jag fråga en sak?

Enligt vem är dom så enormt prisvärda?

#22

Postad 09 december 2007 - 16:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jag själv har alldrig lyssnat på just domhär, men jag har läst någonstans där dom hade testat och dom fick ett bra betyg.
då kostade dom 5500 kr eller så tror jag att det va, om det är exakt samma som nu bara kostar 3000 kr så e dom ju mycket prisvärda.
Men dom kanske inte nödvändigtvis är så jätte prisvärda i original priset ?!

jag personerligen tycker att dom ser lite för plastiga ut !
+ att jag har för mig att jag läst att deras diskanter ha en lite elak tendens vid höga volymer + att den kan låta lite entonigt.
Men jag är inte helt säker på att det va om dom här, så ta det med en nypa salt :D

#23

Postad 09 december 2007 - 16:42

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Menar du då eller nu?

Då: Det fanns ett test i någon/några hembiotidningar kommer inte ihåg vilken, "min hembio" tror jag det var men det var ett tag sen 2004 eller 2005 kanske tdigare. Där fick de bra betyg och de jämfördes med andra högtalare i liknande prisklass. Då låg de på 6-7000 per par om jag inte missminner mig.

Nu: Har inte en aning om de är prisvärda längre. Jag vet inte om man kan jämföra högtalarutvecklingen med tex elektronikutvecklingen, där komponenterna blir bättre och bättre för varje år och som gör att äldre högtalere kan bli så mycket billigare efter några år. Här överlämnar jag till högatalexpertisen, har för lite kött på benen

Om de gamla och nya är likställiga, så måste man väl ändå anse de som prisvärda.

Däremot om de tillverkas med skräp komponenter och undermålig kvalite så kanske de inte ens är värda 800 sek per par....

Det är därför jag skulle finna det ytterst intressant ifall någon gjorde en jämförelse gammal och nytt.

#24

Postad 09 december 2007 - 17:21

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Menar du då eller nu?

Då: Det fanns ett test i någon/några hembiotidningar kommer inte ihåg vilken, "min hembio" tror jag det var men det var ett tag sen 2004 eller 2005 kanske tdigare. Där fick de bra betyg och de jämfördes med andra högtalare i liknande prisklass. Då låg de på 6-7000 per par om jag inte missminner mig.

Nu: Har inte en aning om de är prisvärda längre. Jag vet inte om man kan jämföra högtalarutvecklingen med tex elektronikutvecklingen, där komponenterna blir bättre och bättre för varje år och som gör att äldre högtalere kan bli så mycket billigare efter några år. Här överlämnar jag till högatalexpertisen, har för lite kött på benen

Om de gamla och nya är likställiga, så måste man väl ändå anse de som prisvärda.

Däremot om de tillverkas med skräp komponenter och undermålig kvalite så kanske de inte ens är värda 800 sek per par....

Det är därför jag skulle finna det ytterst intressant ifall någon gjorde en jämförelse gammal och nytt.


Här ett test för QLN 604 MKII:

http://www.audiophil...ring.asp?Id=190

För QLN 603 MKII:

http://www.bildochlj...611&testid=2600

Vi får hoppas att de säljer ut högtalarna då de kanske ska utgå ur sortimentet eller liknade :D

Redigerat av Unregistereda73534df, 09 december 2007 - 17:24.


#25

Postad 10 december 2007 - 09:14

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Japp, där har vi en av testerna på 604 MKII, tack!

Tyvärr är audiophiles test på 604 MKII från 2004. Antar att QLN fortfarande tillverkade dem då.

Skulle fortfarande vilja se ett test av den "nya" 604 MKII, alltså den som JWS tillverkar.

#26

Postad 10 december 2007 - 11:20

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Har själv ganska svårt att relatera till tester, det blir liksom fel när någon skriver om hur det låter, när det till stor del är testrummet som det skrivs om, dvs skillnader hur olika högtalare låter i samm rum.
Men, jag tycker att dessa två tester är ganska talande, och faktiskt något som jag också fann i min jakt. Ordet allround kommer upp i mitt huvud direkt.
De är förmodligen omkörda av en mängd talare när det kommer till jazz, lika många som slår den när det gäller PA volymer, klassiska inspelningar med en mängd instrument är den säkerligen också varvad av en mängd talare, Led Zepp lirar säkert mycket bättre på en andra burkar.
Men sammantaget, i och med en väldigt blandad musiksmak, så klarade denna högtalare min testskiva absolut bäst.
Det är också så, att hade jag haft en helt annan budget, hade jag nog lyssnat på något annat. Men för för över två år sedan började jakten, och för min smak, i mitt rum, och med min budget, kunde jag inte hitta något som lät bättre.

#27

Postad 10 december 2007 - 13:37

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Har själv ägt 604 mk II, och spelade nöjt med dem i ca 1,5 år. Har numera uppgraderat till storebror Signature mk II och sub 82. De 604:or som jag ägde hade ett serienummer på 2004-xx-xx vilket sannolikt visar tillverkningsdatumet och jag tror bestämt att även de var tillverkade i Kina och utvecklade av nuvarande Qln. Asien står för övrigt för en mycket stor del av tillverkningen till hifi-industrin idag.

604:an har enligt mig en mycket hög byggfinish och är rejäla byggen med sina 33 kg styck. Jag tycker att de spelade bra med alla typer av musik. Anledningen till att jag ändå bytte dem, var som någon skrev, en något energisk diskant, som jag är allergisk mot.

Om du är tilltalad av utseende och pris, tycker jag att du absolut ska försöka provlyssna dem, oavsett om Qln ingår i samma koncern som Proson och är tillverkade i Kina.
Däremot är det nog stor skillnad i kvalitet (och självklart pris) på 2000-talets Qln och de högtalare som tidigare tillverkades under Mats Anderssons ? ledning (tex Signature mk I).

#28

Postad 10 december 2007 - 15:48

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Mailade fynda och nu har även de sänkt sina priser. Blir 604 för min del , känns som att den är värd den extra slanten.

Redigerat av Unregistereda73534df, 10 december 2007 - 16:13.


#29

Postad 11 december 2007 - 00:21

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Robs, hoppas du blir nöjd.

Borka, hur tycker du Signature mkII är, funderar på att skaffa ett par för att utöka till 7.1


Såg att Hifikit har QLN 5.1 paket beståendes av 2st sub 82'or och 5st Signature mkII :-)

#30

Postad 11 december 2007 - 06:23

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Hoppar nu själv in i tråden då jag tycker den verkar mycket intressant!

Någon som köpt en uppsättning 604:or ännu av den prissänkta modellen? Jag tänkte åka ner till Falkenberg och provlyssna nu till helgen. Var igår och lyssnade på högtalare på Tele-Hå i Göteborg. De hade en center kvar av qln, men annars hade de dem inte längre. Mycket riktigt så är det inte samma kvalitet som det var tidigare enligt säljaren. Jag funderar dock själv på att köpa grisen i säcken och slå till. Det kanske är trevliga högtalare att starta sin hemmabiobana med, eller vad tror ni?

#31

Postad 11 december 2007 - 06:43

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Hoppar nu själv in i tråden då jag tycker den verkar mycket intressant!

Någon som köpt en uppsättning 604:or ännu av den prissänkta modellen? Jag tänkte åka ner till Falkenberg och provlyssna nu till helgen. Var igår och lyssnade på högtalare på Tele-Hå i Göteborg. De hade en center kvar av qln, men annars hade de dem inte längre. Mycket riktigt så är det inte samma kvalitet som det var tidigare enligt säljaren. Jag funderar dock själv på att köpa grisen i säcken och slå till. Det kanske är trevliga högtalare att starta sin hemmabiobana med, eller vad tror ni?

Roligt att någon har samma funderingar. Tänkte också åka upp till Falkenberg för att lyssna på högtalarna men har tyvärr ingen möjlighet då det är cirka 30-40m mil dit. Känner dock att högtalarna fortfarande håller hög kvalite (med tanke på det låga priset). Men visst blir det att köpa grisen grisen i säcken, iaf för min del. Vore även trevligt om du kunde jämföra Dynavoice M85 och Proson 63 MK2 hos Fynda då de ligger i samma prisklass.

Redigerat av Unregistereda73534df, 11 december 2007 - 06:45.


#32

Postad 11 december 2007 - 08:28

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Borka, hur tycker du Signature mkII är, funderar på att skaffa ett par för att utöka till 7.1

Såg att Hifikit har QLN 5.1 paket beståendes av 2st sub 82'or och 5st Signature mkII :-)


Kan kort bara säga att Signature mk II är snällare i toppen än 604:an och rullar av i perfekt nivå enligt mig. Det finns inga tendenser till vassa s-ljud. Detta var nog den viktigaste egenskapen. Dessutom, med dubbla subbar får man möjlighet att verkligen fläska på med basen om man vill. Ljudbilen är stor, tillbakalutad och varm.

Hoppar nu själv in i tråden då jag tycker den verkar mycket intressant!

Någon som köpt en uppsättning 604:or ännu av den prissänkta modellen? Jag tänkte åka ner till Falkenberg och provlyssna nu till helgen. Var igår och lyssnade på högtalare på Tele-Hå i Göteborg. De hade en center kvar av qln, men annars hade de dem inte längre. Mycket riktigt så är det inte samma kvalitet som det var tidigare enligt säljaren. Jag funderar dock själv på att köpa grisen i säcken och slå till. Det kanske är trevliga högtalare att starta sin hemmabiobana med, eller vad tror ni?


Återigen, är det verkligen så att det är en "ny" modell som är prissänkt. Det kan ju vara så enkelt att man valt att sänka priset på ursprungsvaran av andra skäl än att modellen är förändrad. Borde vara en lätt fråga för Qln att svara på.

//borka

#33

Postad 11 december 2007 - 09:30

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Mail skickad till QLN.

Jag är dock osäker på om det är gamla QLN som svarar eller någon på JWS. Oavsett hoppas jag att man får vettiga svar.

#34

Postad 11 december 2007 - 10:11

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Mail skickad till QLN.

Jag är dock osäker på om det är gamla QLN som svarar eller någon på JWS. Oavsett hoppas jag att man får vettiga svar.


Det blir nog JWS som svarar, men så är även de som utveklat högtalare från början. Det finns ingen skilnad på de högtalare som kostade 7000 eller t.o.m 7500norska och de som säljs nu för halva pris. Annars de här jätefina högtalare var prisvärda från början och nu måste det bli vansinigt att köpa ngr. andra högtalare om man är ute efter ngt. i prisklassen till 8-9000kr och i den här storleken.(ganska stora är de i.a.f.) Själv köpte dessa istället för MA RS8 pga. försummbart skilnad i upplösningen och markant skilnad i priset (5500 då). Den andra högtalare jag var intresserad av motiverade inte mer priset (5000+) och det var B&W DM604. Som jag sa jag valde QLN och ångrar inte, det är bara en anledning mer nu då de är så biliga.
Någon nämde jämförelse med DynavoiceM85 och Proson Reality62MK2. Det gjorde jag då jag bara var spekulant och kan lova att de är inte i närheten att jämföras.(speciellt inte M85:or)

#35

Postad 11 december 2007 - 10:36

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
på tal om ämnet ... http://www.blocket.se/vi/14490437.htm

#36

Postad 11 december 2007 - 10:42

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

på tal om ämnet ... http://www.blocket.se/vi/14490437.htm


Till samma pris som nya...


Blir troligen 5.0 med qln 600serien.
Svar från hifibutiken om prissänkningen och om modellen är utgående.

Det kommer att finnas kvar, men Proson kan inte leverera kompletta paket förrän efter nyår. Och då kommer högtalarna att kosta betydligt mer, så passa på

Redigerat av PugEnok, 11 december 2007 - 10:45.


#37

Postad 11 december 2007 - 16:30

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Mail skickad till QLN.

Jag är dock osäker på om det är gamla QLN som svarar eller någon på JWS. Oavsett hoppas jag att man får vettiga svar.


Det blir nog JWS som svarar, men så är även de som utveklat högtalare från början. Det finns ingen skilnad på de högtalare som kostade 7000 eller t.o.m 7500norska och de som säljs nu för halva pris. Annars de här jätefina högtalare var prisvärda från början och nu måste det bli vansinigt att köpa ngr. andra högtalare om man är ute efter ngt. i prisklassen till 8-9000kr och i den här storleken.(ganska stora är de i.a.f.) Själv köpte dessa istället för MA RS8 pga. försummbart skilnad i upplösningen och markant skilnad i priset (5500 då). Den andra högtalare jag var intresserad av motiverade inte mer priset (5000+) och det var B&W DM604. Som jag sa jag valde QLN och ångrar inte, det är bara en anledning mer nu då de är så biliga.
Någon nämde jämförelse med DynavoiceM85 och Proson Reality62MK2. Det gjorde jag då jag bara var spekulant och kan lova att de är inte i närheten att jämföras.(speciellt inte M85:or)

Tack för att du besvarade frågan. Ganska säker att det blir 604 då det inte finns någon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :P

Redigerat av Unregistereda73534df, 11 december 2007 - 16:30.


#38

Postad 11 december 2007 - 16:41

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

på tal om ämnet ... http://www.blocket.se/vi/14490437.htm


Till samma pris som nya...

Ja, visst är det kul med blocket. :P

#39

Postad 11 december 2007 - 18:31

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistereda73534df, 12 december 2007 - 15:27.


#40

Postad 11 december 2007 - 23:38

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tack för att du besvarade frågan. Ganska säker att det blir 604 då det inte finns någon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :P
[/quote]
Du kommer att blir jätte nöjd, fast i början kan de känas lite tuna i basen. Efter en vecka eller två kommer de att växa stort. Själv har jag dessa i min 48m2 stora rumm med 3,5m hög tak (öppna bjälkar)och det är inga problem med väl ljud. (obs. att de är kraftkrävande även om de är ganska känsliga. 4oms impedans förklarar detta och ställer krav på förstarkeriet)

#41

Postad 12 december 2007 - 01:30

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
fynda.se har nu också slut på qln 5.0 paketen. först hifibutiken som sålde slut för 6000kr och sedan efter prismatchning på fynda.se så visar det sig nu att 601;orna är slut i lager åtminstone enligt sidan :P Hoppas dom ringer imorn förmiddag annars lär jag kontakta dom och höra vad som händer med mitt beställda paket. Jag som såg fram enot dom till helgen....

Kanske ska höra om jag kan byta till Signature mkII istället för 601;or? vettiga som surroundhögtalare /bakhögtalare?

Redigerat av PugEnok, 12 december 2007 - 01:31.


#42

Postad 12 december 2007 - 08:33

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Jag tolkar det som om många tycker att de är tungdrivna. Tror ni att Denon AVR-1908 räcker som receiver?
Den levererar 7*85 W.

#43

Postad 12 december 2007 - 09:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Ganska säker att det blir 604 då det inte finns någon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :P

Det vet du inte då du själv inte jämfört. :)

#44

Postad 12 december 2007 - 10:20

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som om många tycker att de är tungdrivna. Tror ni att Denon AVR-1908 räcker som receiver?
Den levererar 7*85 W.



Det blir säkert mycket fin ljud, Denon är ett kvalitets bygge, fast jag skulle rekomendera en slutsteg till biamping för att driva basar i fall om man är mycket till musik lysning. För hemmabio räcker Denon gått och väl.

#45

Postad 12 december 2007 - 15:26

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Ganska säker att det blir 604 då det inte finns någon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :)

Det vet du inte då du själv inte jämfört. ;)

Har frågat runt folk både i butiker och på forumet och de flesta säger att Dynavoice M85 har lite mer bas att ge men att ändå QLN 604 MKII är vassare i det andra. Sjukt svårt när man inte har någon butik i närheten, får förlitar mig helt på forum och personal på diverse butiker.

#46

Postad 12 december 2007 - 16:10

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som om många tycker att de är tungdrivna. Tror ni att Denon AVR-1908 räcker som receiver?
Den levererar 7*85 W.



Det blir säkert mycket fin ljud, Denon är ett kvalitets bygge, fast jag skulle rekomendera en slutsteg till biamping för att driva basar i fall om man är mycket till musik lysning. För hemmabio räcker Denon gått och väl.


Om jag andast använde 5.1 så borde man bäl kunna biampa med de två extra kanalerna? Eller tänker jag fel. Hoppas inte högtalarna är helt slut nu när jag äntligen bestämt mig. :-)

#47

Postad 12 december 2007 - 19:25

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som om många tycker att de är tungdrivna. Tror ni att Denon AVR-1908 räcker som receiver?
Den levererar 7*85 W.



Det blir säkert mycket fin ljud, Denon är ett kvalitets bygge, fast jag skulle rekomendera en slutsteg till biamping för att driva basar i fall om man är mycket till musik lysning. För hemmabio räcker Denon gått och väl.


Om jag andast använde 5.1 så borde man bäl kunna biampa med de två extra kanalerna? Eller tänker jag fel. Hoppas inte högtalarna är helt slut nu när jag äntligen bestämt mig. :-)



Javist, det missade jag, du har ju den möjlighet redan från recivern, kanon. Mer än 5.1 behöver man inte för hemmabio, fast det blir bra om man koplar flera par suround högtalare men det är inte nödvändigt att de är på separata kanaler. Hoppas du skall vara nöjd oavsett vad du köper, fast det är stora chans med just 604:or.

#48

Postad 15 december 2007 - 11:09

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
ljudet lossnar ytterligaer efter30+ timmars inspelande...
komplettera gärna 5.0 med en subbas, har själv Sub 82 som ingick i 5.1 QLN paketet
:D som jag köpte till bra pris i somras.

skulle inte tveka att skaffa ett par till 604'or om jag hade plats... :(

#49

Postad 15 december 2007 - 14:26

mrf
  • mrf
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Blev ett par QLN 604 för mig. Skall komma på tisdag, tror nog att jag blir nöjd.
Tanken är att jag skall köpa ett H/K 970 att driva dom med oxå blir nog bra. Eller va tror ni om kombon?

#50

Postad 15 december 2007 - 19:21

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Mitt 5.0 kom i fredags, se mitt galleri för bilder. Är väldigt nöjd! Måste köpa en rejäl receiver nu bara...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.