Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Qln 604 MKII

118 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 december 2007 - 22:18

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Intressanta omdömen. Vi får se om det blir något på den begagnade marknaden annars blir det helt klart 604 :(

#52

Postad 16 december 2007 - 07:33

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Blev ett par QLN 604 för mig. Skall komma på tisdag, tror nog att jag blir nöjd.
Tanken är att jag skall köpa ett H/K 970 att driva dom med oxå blir nog bra. Eller va tror ni om kombon?

Det blir mums!

#53

Postad 18 december 2007 - 00:30

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Har inte läst hela tråden nu, så jag vet inte om orsaken redan framgått, men personligen tror jag att de säljer ut dessa kraftigt reducerat. Jag lånade hem ett par QLN 403:or för ett tag sedan och lyssnade på över en helg och jag la märke till att serienumret såg ut som ett datum, på båda högtalarna samt någon extrasiffra. Det var vad jag kom fram till iallafall, och dessa som jag hade var isåfall daterade 2004, så det kan ju vara ett relativt stort parti som ska säljas ut kanske?
Precis som Jamo 770-högtalarna kostade runt 7000:- förut och nu kan man få dem för lite över 3k. Samma sak där antar jag, utförsäljning. De har ju knappast ändrat något i byggnadssätt eller konstruktion. Att det sedan är sjuka marginaler på högtalare med "normalpris" är väl inget nytt?

#54

Postad 18 december 2007 - 17:21

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har inte läst hela tråden nu, så jag vet inte om orsaken redan framgått, men personligen tror jag att de säljer ut dessa kraftigt reducerat. Jag lånade hem ett par QLN 403:or för ett tag sedan och lyssnade på över en helg och jag la märke till att serienumret såg ut som ett datum, på båda högtalarna samt någon extrasiffra. Det var vad jag kom fram till iallafall, och dessa som jag hade var isåfall daterade 2004, så det kan ju vara ett relativt stort parti som ska säljas ut kanske?
Precis som Jamo 770-högtalarna kostade runt 7000:- förut och nu kan man få dem för lite över 3k. Samma sak där antar jag, utförsäljning. De har ju knappast ändrat något i byggnadssätt eller konstruktion. Att det sedan är sjuka marginaler på högtalare med "normalpris" är väl inget nytt?


Serienummer på 2004 är det på mina med. Jag är kanonnöjd iaf, och dom är väldigt snygga!

Under veckan kommer Qln Signature mkII som ska få vara satelliter eftersom 601;or är slut hos fynda,
och även en ny 604 pga. transoprtskada.

Mellandagarna så får man kika på en vettig receiver :lol:

#55

Postad 19 december 2007 - 23:15

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Ska kolla serienumret på mina när jag kommer hem över Jul.

PugEnok, snygga högtalare, valde själv ek men jag hade beslutsångest minst sagt när jag stod där på Hifikit...ole dole doff.... :)

Kan kort bara säga att Signature mk II är snällare i toppen än 604:an och rullar av i perfekt nivå enligt mig. Det finns inga tendenser till vassa s-ljud. Detta var nog den viktigaste egenskapen. Dessutom, med dubbla subbar får man möjlighet att verkligen fläska på med basen om man vill. Ljudbilen är stor, tillbakalutad och varm.


tack Borka :P

Redigerat av Unregistered70607b32, 19 december 2007 - 23:20.


#56

Postad 20 december 2007 - 10:58

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppar in i tråden jag också. Är rätt intresserad av dessa då de verkar vara riktigt justa om man ser till pris/prestanda, speciellt för närvarande. Tänkte mig ett 5.0 system med 604:orna som frontar (om nu 601:orna finns att få tag på...) Subbasen känns lite för fet för min del. Kan ju möjligtvis komplettera senare. Systemet är tänkt för både film och musik (kanske 50/50).

Det jag funderar på är vad ni driver dessa med?

Har själv varit inne på Yamaha rx-v661 eller 861 och bi-ampa frontarna, men är lite osäker på hur bra dessa funkar med 604:orna som ju har en impendans på 4 ohm. Finns en del inlägg här på forumet som avråder från att köra 4 ohmshögtalare med receivers som inte är anpassade för det. Yamaha:na har i och för sig en inställning för impedansen men enligt en del rescensioner tappar man i både effekt och välljud när man ställer ner från 8 ohm. Det rekommenderas istället att man oavsett högtalare kör på 8 ohm-inställningen. Vågar man köra så? Har nog tänkt ha detta systemet i många år så vill ju inte spela sönder det i förtid...

Vad säger ni? Finns det anledning till oro? Om det har betydelse så är jag ganska mån om både min hörsel och mina grannar så jag kommer inte vrålspela dagarna i ända.

#57

Postad 20 december 2007 - 23:55

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ska kolla på Nad T744 i mellandagarna har jag planerat. Receivern jag har nu är inget vidare alls. Om jag tänker rätt eller fel att använda Nad t744 får gärna någon kommentera.

Jag har nu mitt kompletta 5.0 system hemma. Eftersom fynda har slut på 601;or uppgraderade jag bakhögtalarna till signature för en tusenlapp extra. Kanske overkill men orkade inte vänta på leverans utav 601or.

Under helgen så ska jag svetsa iordning takfästen för signature, dom var redigt stora as :)

#58

Postad 21 december 2007 - 08:46

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Skulle gått på Proson rv4700 som fynda rekommenderar till Qln 604 mk2. Skulle gissa på att Prosonen har mer krut än Naden. Har hört någonstans att Prosonen ligger på 50-60 ampere per kanal. Dock sjunker det lite ju fler kanaler som drivs. Ljudkvaliten ska hålla hög klass då förstärkaren är en f.d. Sherwood i 12tkr klassen som fanns på marknaden för bara något år sedan. Man får dock offra hdmi, uppskalning och såndär rums-mic. Mvh
edit : textändring

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 21 december 2007 - 08:50.


#59

Postad 21 december 2007 - 18:46

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Har inte läst hela tråden nu, så jag vet inte om orsaken redan framgått, men personligen tror jag att de säljer ut dessa kraftigt reducerat. Jag lånade hem ett par QLN 403:or för ett tag sedan och lyssnade på över en helg och jag la märke till att serienumret såg ut som ett datum, på båda högtalarna samt någon extrasiffra. Det var vad jag kom fram till iallafall, och dessa som jag hade var isåfall daterade 2004, så det kan ju vara ett relativt stort parti som ska säljas ut kanske?
Precis som Jamo 770-högtalarna kostade runt 7000:- förut och nu kan man få dem för lite över 3k. Samma sak där antar jag, utförsäljning. De har ju knappast ändrat något i byggnadssätt eller konstruktion. Att det sedan är sjuka marginaler på högtalare med "normalpris" är väl inget nytt?


Serienummer på 2004 är det på mina med. Jag är kanonnöjd iaf, och dom är väldigt snygga!

Under veckan kommer Qln Signature mkII som ska få vara satelliter eftersom 601;or är slut hos fynda,
och även en ny 604 pga. transoprtskada.

Mellandagarna så får man kika på en vettig receiver :)


mina serienummer börjar med 2004....

#60

Postad 21 december 2007 - 21:15

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Skulle gått på Proson rv4700 som fynda rekommenderar till Qln 604 mk2. Skulle gissa på att Prosonen har mer krut än Naden. Har hört någonstans att Prosonen ligger på 50-60 ampere per kanal. Dock sjunker det lite ju fler kanaler som drivs. Ljudkvaliten ska hålla hög klass då förstärkaren är en f.d. Sherwood i 12tkr klassen som fanns på marknaden för bara något år sedan. Man får dock offra hdmi, uppskalning och såndär rums-mic. Mvh
edit : textändring


Naden har 4 ohm: 5 x 50 W (kont. effekt, alla kanaler samtidigt)

#61

Postad 22 december 2007 - 03:43

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Skulle gått på Proson rv4700 som fynda rekommenderar till Qln 604 mk2. Skulle gissa på att Prosonen har mer krut än Naden. Har hört någonstans att Prosonen ligger på 50-60 ampere per kanal. Dock sjunker det lite ju fler kanaler som drivs. Ljudkvaliten ska hålla hög klass då förstärkaren är en f.d. Sherwood i 12tkr klassen som fanns på marknaden för bara något år sedan. Man får dock offra hdmi, uppskalning och såndär rums-mic. Mvh
edit : textändring


Naden har 4 ohm: 5 x 50 W (kont. effekt, alla kanaler samtidigt)

som sagt är detta bara en ren gissning. Nads koncept har varit just kraft. Men deras föregångare Nad T743 v.2 blev spöad av Pioneer VSX-915 i alla kategorier så jag har fördomar om Nads surroundförstärkare. Den enda mätning jag finner rättvis jämtemot Naden är väl stereomätningen, 2 x 100w (8ohm 20-20000hz 0,05 %THD)
[ Urklippt från BildochLjud ]
"NAD T743 är en bra representant för vad den här prisklassen har att erbjuda, men den visar också att det lönar sig att välja rätt. T743 saknar lite upplösning och kraft, särskilt när vi spelar film och musik på en realistisk nivå. Det är dessutom NAD som lider mest av Pioneers aggressiva prissättning. Det blir svårt att rekommendera T743 när utmanaren från Pioneer är bättre på alla punkter och kostar mindre! Men vi har ingenting emot sund konkurrens och hoppas NAD kommer tillbaka starkt till nästa gång."

#62

Postad 26 december 2007 - 23:24

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Skulle gått på Proson rv4700 som fynda rekommenderar till Qln 604 mk2. Skulle gissa på att Prosonen har mer krut än Naden. Har hört någonstans att Prosonen ligger på 50-60 ampere per kanal. Dock sjunker det lite ju fler kanaler som drivs. Ljudkvaliten ska hålla hög klass då förstärkaren är en f.d. Sherwood i 12tkr klassen som fanns på marknaden för bara något år sedan. Man får dock offra hdmi, uppskalning och såndär rums-mic. Mvh
edit : textändring


Naden har 4 ohm: 5 x 50 W (kont. effekt, alla kanaler samtidigt)

som sagt är detta bara en ren gissning. Nads koncept har varit just kraft. Men deras föregångare Nad T743 v.2 blev spöad av Pioneer VSX-915 i alla kategorier så jag har fördomar om Nads surroundförstärkare. Den enda mätning jag finner rättvis jämtemot Naden är väl stereomätningen, 2 x 100w (8ohm 20-20000hz 0,05 %THD)
[ Urklippt från BildochLjud ]
"NAD T743 är en bra representant för vad den här prisklassen har att erbjuda, men den visar också att det lönar sig att välja rätt. T743 saknar lite upplösning och kraft, särskilt när vi spelar film och musik på en realistisk nivå. Det är dessutom NAD som lider mest av Pioneers aggressiva prissättning. Det blir svårt att rekommendera T743 när utmanaren från Pioneer är bättre på alla punkter och kostar mindre! Men vi har ingenting emot sund konkurrens och hoppas NAD kommer tillbaka starkt till nästa gång."


Nad T744 beställd. Svårt att låta bli när hifiklubben säljer T744 och dvd spelare för 4000kr!

#63

Postad 27 december 2007 - 15:50

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Skulle gått på Proson rv4700 som fynda rekommenderar till Qln 604 mk2. Skulle gissa på att Prosonen har mer krut än Naden. Har hört någonstans att Prosonen ligger på 50-60 ampere per kanal. Dock sjunker det lite ju fler kanaler som drivs. Ljudkvaliten ska hålla hög klass då förstärkaren är en f.d. Sherwood i 12tkr klassen som fanns på marknaden för bara något år sedan. Man får dock offra hdmi, uppskalning och såndär rums-mic. Mvh
edit : textändring


Naden har 4 ohm: 5 x 50 W (kont. effekt, alla kanaler samtidigt)

som sagt är detta bara en ren gissning. Nads koncept har varit just kraft. Men deras föregångare Nad T743 v.2 blev spöad av Pioneer VSX-915 i alla kategorier så jag har fördomar om Nads surroundförstärkare. Den enda mätning jag finner rättvis jämtemot Naden är väl stereomätningen, 2 x 100w (8ohm 20-20000hz 0,05 %THD)
[ Urklippt från BildochLjud ]
"NAD T743 är en bra representant för vad den här prisklassen har att erbjuda, men den visar också att det lönar sig att välja rätt. T743 saknar lite upplösning och kraft, särskilt när vi spelar film och musik på en realistisk nivå. Det är dessutom NAD som lider mest av Pioneers aggressiva prissättning. Det blir svårt att rekommendera T743 när utmanaren från Pioneer är bättre på alla punkter och kostar mindre! Men vi har ingenting emot sund konkurrens och hoppas NAD kommer tillbaka starkt till nästa gång."


Nad T744 beställd. Svårt att låta bli när hifiklubben säljer T744 och dvd spelare för 4000kr!

Betyder det att det kommer en ersättare ?

#64

Postad 07 januari 2008 - 12:32

scenic
  • scenic
  • Beroende

  • 1 066 inlägg
  • 0
Ni som tänkte köpa 604:an har ni gjort det?

Är den bra?

#65

Postad 11 januari 2008 - 23:53

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Ni som tänkte köpa 604:an har ni gjort det?

Är den bra?



Jag har köpt 5.0 system i qln. Väldigt nöjd, tycker dom låter bra och garanterat prisvärda!

Utseendet gillar jag dessutom :) Kolla mitt galleri för lite bilder om du är intresserad.

#66

Postad 13 januari 2008 - 20:24

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
För pengarna dom betingar nu är dom helt ok.
För 7000:- som dom kostade innan finns det andra som är bättre.
Det beror som sagt på ens egna krav, köpte ett par billigt begagnade, men tycker basen är klen med tanke på storleken, diskanten är lite skum och väl energisk, mellanregistret lite återhållet, totalt lite "syntetiskt" ljud.
Dock låter dom betydligt bättre än dom flesta billighetshögtalare.

#67

Postad 21 januari 2008 - 20:55

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Har skaffat ett 5.0 system med 604, 602 och signature mkII. Vi är mycket nöjda med ljudet. Upplever även 2-kanal som juste. Dock är jag ingen högtalarexpert och har inte jämfört med så mycket annat. Högtalarna är stora och kräver sin plats dock - men de pryder den också :-).

#68

Postad 11 februari 2008 - 23:56

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Lyssnade lite noggrannt på 604'orna i helgen , och upplevde faktiskt att ljudet släppt på detaljnivån. Eller hade vaxpropparna släppt ur mina öron!??! :)
Ska lyssna lite mera och pilla lite på inställningarna når jag får tid, speciellt möblera om lite vid nuvarande uppställningsplats, ev. utöka med en till sub 82 .
Ang. ljudet och upplösningen så lyssnar jag mycket från htpc'n, och mitt nya MSI kort låter mkt bättre än det gamla, men planerar för ett Auzentech Prelude kort som jag tror kommer att lyfta ljudet några snäpp till, inte minst leverera bättre upplöst ljudkvalité till QLN'arna via onkyo recievern.

För 5.1 paketet betalade jag 7995:- i somras, kunde då inte låta bli att slå till :rolleyes:

Fortfarande nöjd. :P ...ljudet blir bättre med timmarna som spelas och byggkvalitén är mkt bra för 8 laxar...(paketpris 5.1)

Funderar på byta ut spikes'n mot dämpkuddar, nån som provat?

#69

Postad 12 februari 2008 - 11:25

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Ni som tänkte köpa 604:an har ni gjort det?

Är den bra?

Jag har just köp ett par Qln 604MKII. Grymnt bra högtalare men saknar kraft i basen så jag har nu bestält två stycken Qln sub 82. Testade med en Proson sub 10. Klar mycket bättre ljud. Fast jag märker hur dåligt vissa skivor är inspelade. Högtalarna är inte så förlåtande som minna tidigare högtalar. Fast är skivan bra inspelad så låter det underbart bra.

#70

Postad 12 februari 2008 - 20:03

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Det blir ännu bättre efter 30-40 timmar till Mr_x :P


edit/

Funderar på att öppna en högtalare och syna innanmätet, kabeltyp etc. Lite sugen på att uppgradera kablarna om det skulle visa sig vara "sytrådar".


Mvh
micke Nyfiken :P

Redigerat av Unregistered70607b32, 21 februari 2008 - 19:23.


#71

Postad 21 februari 2008 - 20:06

James_Maxwell
  • James_Maxwell
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Tillbaka till det här med prissänkning, om det berodde på utförsäljning av ett stort parti eller om det var kvalitetssänkning mm.

Hifi kit säljer tex ut dessa billigare:
Blackbird Sub 10
Blackbird Sub 8.1
Stratego Sub 10+

Och även:
Signature MkII + Sub 82, 603
603 mkIl '
604 mkII

Och med tanke på att det var proson/JWS som tydligen nu mera hade QLN så kanske prissänkningen har något med det att göra?? Och inte några kvalitets ändringar??

#72

Postad 21 februari 2008 - 23:10

scenic
  • scenic
  • Beroende

  • 1 066 inlägg
  • 0

Det blir ännu bättre efter 30-40 timmar till Mr_x :P


edit/

Funderar på att öppna en högtalare och syna innanmätet, kabeltyp etc. Lite sugen på att uppgradera kablarna om det skulle visa sig vara "sytrådar".


Mvh
micke Nyfiken :)

Bra det låter intressant ska bli kul o se dem innanför :)
Om du lägger ut bilder...

#73

Postad 22 februari 2008 - 16:33

20 HZ
  • 20 HZ
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Hej jag köpte ett par qln signature mkII som front och 1st signature som center, och ett par sub 82 som mina signature står på så att det blir som en enda högtalare, och jag kan inte säga att jag är nöjd, jag är SUPER nöjd vilket ljud man kan få för så relativt lite pengar, jag gav 7000 för 3st signature och 2st sub82 och nu efter lite inspelning så kollade jag på Planet Terror vilket ljud jag är så j***a nöjd att jag sålde mitt MA rs6 system för dom gav inte den närvarokänslan, och rösthanteringen e superbra och basen fyller lätt ut mitt 60kvm storarum, det är alltid svårt att beskriva ljud men den störst skillnaden mot rs6 är just röster som är mycket fylligare och det är mycket bättre klipp i ljudet vid skottlossning osv, ljudet är mycket större och mer fullvuxet. Har kollat inuti och kablarna är väl inte dom kraftigaste men elementen och filter ser välbuggda ut liksom kabbinettet som e riktigt välbyggt och inte låter ihåligt när man knackar på det. Jag kan varmt rekomendera detta system till alla som vill ha roliga högtalare som e dynamiska och lättlyssnade med ett varmt ljud. Hifikit säljer detta system för 9000 och fynda där jag köpte mitt säljer till samma pris om man hänvisar till hifikits pris.

http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2472

#74

Postad 24 februari 2008 - 12:33

sulfat
  • sulfat
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har också ett par604or
Vad kan det vara för fel då ett av elementen har lagt av?

#75

Postad 24 februari 2008 - 17:58

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Har också ett par604or
Vad kan det vara för fel då ett av elementen har lagt av?

Hm, lagt av? Nu är jag ingen högtalarexpert på något vis men det torde ju bero på kopplingen till detta element inuti högtalarna har gått sönder. Du har kollat att blecken vid kabelanslutningarna sitter där ordentligt (förutsatt att du inte kör bi-amp eller bi-wire)? Utan bleck tappar du ju antingen bas- eller diskantdelen.

Har du garanti kvar så borde du reklamera. Om inte så blir det väl till att öppna högtalarna och kolla att alla sladdar sitter ordentligt kopplade.

Redigerat av Macarus, 24 februari 2008 - 17:59.


#76

Postad 28 februari 2008 - 19:51

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
ska lägga upp bilder så fort jag hinner...minst 1-2 vckor till iallafall.

5 signature II + 2 sub82 för 9k är ju lockande :)

#77

Postad 18 mars 2008 - 21:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
hej har ett par av dom nyare 604,orna .... öppnat dom o jämnfört med dom äldre...skillnaden e följande: klenare kablar(bedrövligt tunna) samt lite itryckt ull ifrån någon gammal kudde el,nått :)
så ett kabelbyte e o rek......
annars är detta ett par MKT trevliga högtalare. har jämnfört dessa med en hel del högtalare o man måste upp ganska högt i prisklassen för o bräcka dessa....

#78

Postad 19 mars 2008 - 00:22

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

annars är detta ett par MKT trevliga högtalare. har jämnfört dessa med en hel del högtalare o man måste upp ganska högt i prisklassen för o bräcka dessa....


Då har du verkligen inte lyssnat på något vidare mycket va?

Finns otroligt många högtalare runt 3-4000kr som kan slå QLN på fingrarna.

#79

Postad 23 mars 2008 - 08:48

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
jo det finns nog högtalare som antingen spelar finare men saknar kraft eller tvärt om (cerwin)
men jag betvivlar starkt på att det finns en högtalare under 5000kr som kombinerar kraft o finlir så bra som qln,en...men visst så har jag ju ej lyssnat på alla i den prisklassen...
men visst koppla på qln,en på en yamaha reciver av flerkanalstyp så självklart låter det skit...
har demo testat qln,en med en yamaha a-s2000(17000 kronors 2kanalare) och det lät mkt bra och till er som tycker basen är klen på qln,en byt stärkare...dom kräver en del amp för att släppa till....
ska själv iväg o byta till xtz a100...
sitter inte här o skriver att det är världens bästa högtalare ,då även jag kan tycka att dom har lite energisk diskant mm men för priset på 3500kr tja lyssna på dom med en riktig stärkare o döm själva....

#80

Postad 29 mars 2008 - 15:45

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

annars är detta ett par MKT trevliga högtalare. har jämnfört dessa med en hel del högtalare o man måste upp ganska högt i prisklassen för o bräcka dessa....


Då har du verkligen inte lyssnat på något vidare mycket va?

Finns otroligt många högtalare runt 3-4000kr som kan slå QLN på fingrarna.

Vilka då?
I kala rum, med glasbord, utan dämpning möjligtvis, men inte i rum gjorda för lyssning, det tror jag inte.
Har haft mina i 3 år snart, och de kommer att få fortsätta vara med.

Redigerat av lazpete, 29 mars 2008 - 19:41.


#81

Postad 29 september 2008 - 21:32

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

hej har ett par av dom nyare 604,orna .... öppnat dom o jämnfört med dom äldre...skillnaden e följande: klenare kablar(bedrövligt tunna) samt lite itryckt ull ifrån någon gammal kudde el,nått :)
så ett kabelbyte e o rek......
annars är detta ett par MKT trevliga högtalare. har jämnfört dessa med en hel del högtalare o man måste upp ganska högt i prisklassen för o bräcka dessa....


Kan inte mer än instämma angående kablarna....

jag är nöjd med vad QLN presterar för det priset, och tur är att alla har olika smak

#82

Postad 29 september 2008 - 22:05

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
För fyra tusen kronor hittar vi KEF IQ , Dynaudio Audience 42, B&W, canton osv.

Alla är bättre än QLN:s hela nya sortiment, ni kan inte lyssnat på speciellt mycket med dom som referens.

#83

Postad 02 oktober 2008 - 19:51

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Intressanta synpunkter,
för min del så jag står ut med mina QLN ett tag till, har spelat in dem hyffsat Ska sen se om man lyckas förbättra ljudet ytterligare med lite enkla modifieringar, "blymatta", byta kondingar och kablar.

Sen blir det nåt annat fabrikat i framtiden...

Redigerat av Unregistered70607b32, 02 oktober 2008 - 19:57.


#84

Postad 26 november 2008 - 17:45

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Tänkte köpa 604'orna.
Ska lyssna mycket på techno och rock.
Har Yamaha RX-V757.

Finns det något bättre för 3300 kr inkl frakt?

#85

Postad 27 november 2008 - 12:46

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0

Tänkte köpa 604'orna.
Ska lyssna mycket på techno och rock.
Har Yamaha RX-V757.

Finns det något bättre för 3300 kr inkl frakt?

i helhet så knappast skulle jag säja. Kan tänka mej att dom passar mcyket bra till den musiken. En högtalare som jag vet klarar dom genreérna riktigt bra är Dynavoice M-85
Mvh Mydynavoice

#86

Postad 27 november 2008 - 16:00

Unregistered198b3161
  • Unregistered198b3161
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Då tror jag att jag slår till på dem då.
Vad jag förstått så ska M-85 endast ha mer bas. Allt annat är QLN bättre på, stämmer de?
Får fixa basen med en sub.

#87

Postad 27 november 2008 - 19:55

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Dynavoice M-85 är ingen bra högtalare över lag, noll 3-d och tudelad i registrerna.

Jag har haft M-65/M-85 och QLN 604 MK 2, QLN är överlägset bäst av dessa på alla punkter.

#88

Postad 14 april 2010 - 09:15

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
3500 :- för dessa känns som att stjäla ifrån någon.. :)

Driver med någon gammal denon jag fick.. underbart ljud redan ur lådorna... tycker inte diskanten var vass!


De är faktiskt ganska snygga oxå, passar in om man har mycket trä möbler i rummet.. :)

#89

Postad 14 april 2010 - 09:52

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Låter bra det. Får mina i morgon tillsammans med 601 och 602.

#90

Postad 29 april 2010 - 23:18

Matsnork
  • Matsnork
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag frågar här istället för att skapa en tråd.

Är det någon som kan hjälpa en total gröngöling? Kommer min nyinköpta Sony STR-DH800 orka driva dessa högtalare tillfredställande? Jag läste något om att de var tungdrivna.

Det suger rejält i köptarmen efter 5.0-paketet på fynda, så det vore kul om allt lirade ihop :(

#91

Postad 30 april 2010 - 06:34

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Svårt säga hur det kommer låta. Ljud kommer du att få, men gissningsvis kommer den inte hålla elementen i ett järngrepp direkt. Däremot rekommenderar jag att du verkligen provlyssnar dessa högtalare före du köper dem. Jag skickar tillbaks mina nu på grund av att diskanten ger mig huvudvärk. Har aldrig varit med om en högtalare som gjort detta förrut. Verkar krävas en förstärkare som håller tillbaks diskanten så mycket som möjligt för att den inte totalt ska ta över ljudbilden och vara väldigt vass.

#92

Postad 30 april 2010 - 10:58

Matsnork
  • Matsnork
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Ja, det lät ju inte så kul. Även om det är ett väldigt prisvärt paket vill man ju inte få huvudvärk av sin anläggning :/

Var kan man provlyssna dessa i sthlms-området då? Dräller väl inte direkt av butiker som har dem inne?

#93

Postad 01 maj 2010 - 03:14

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Det är nog väldigt personligt, jag använde mina QLN under ett år utan tillstymmelse av huvudvärk pga diskant eller något liknande, och jag får nog påstå att jag är ganska petig.

Men som sagt, försök få en provlyssning innan inköp så slipper du eventuell huvudbry.

Redigerat av Kniff, 01 maj 2010 - 03:15.


#94

Postad 01 maj 2010 - 04:33

Bolstersork
  • Bolstersork
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag har använt mina i två år, första halvåret ungefär spelade jag med en HK Receiver och upplevde i början ljudet (diskanten)som en smula vasst. Det avtog med tiden, förmodligen inspelningstid och jag upplevde sedan diskanten som tydlig, snarare än vass. Lyftet kom när jag bytte till rörförstärkare, då blev plötsligt diskanten betydligt lenare, fortfarande klar och tydlig men utan den skärpa eller vad man ska säga som inte var helt 100%. Jag har lyssnat med 2 olika rörförstärkare och båda klarar av att driva högtalarna utan problem trots att effekten inte är mer än 2x90 resp. 2x50W.

#95

Postad 01 maj 2010 - 09:48

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ja, det lät ju inte så kul. Även om det är ett väldigt prisvärt paket vill man ju inte få huvudvärk av sin anläggning :/

Var kan man provlyssna dessa i sthlms-området då? Dräller väl inte direkt av butiker som har dem inne?


Hifihuset i Örebro hade några av deras modeller inne i går när jag var dit ..

#96

Postad 01 maj 2010 - 22:38

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Kan inte riktigt förstå hur man kan få huvudvärk av dessa.. de låter glasklart helt enkelt på högre frekvenser.. :)

Kanske om man inte har ett bra rum för dem? Olje kylda ringdistar är ganska hårda..

Kört dem hårt med både en gammal denon röris, och en ny V765 nu, snacka om mysigt.. Bas som slår fint i bröstet, och känns, grannen klagar, och en diss som låter som om artisten är i rummet.. :( Låter dock bäst med rörisen... men, den har ju inte några HDMI direkt.. haha.. :)

#97

Postad 02 maj 2010 - 06:27

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Rörförstärkare är väl kända för att ha en mjuk diskant vilket borde passa dessa högtalare bra. Arcam AVR300 som jag använde är mer känd för att vara ganska analytisk i toppen och det passade överhuvudtaget inte bra då till och med min 12 år gamla Yamaha surroundreceiver lät bättre. Så visst har man rätt elektronik till dessa låter de säkert riktigt bra för det var enbart diskanten jag hade problem med. Men jag är inte sugen på att prova runt med olika förstärkare och dessutom tyckte jag de var fulare än de såg ut på bild. Alldeles för mycket silver och för ljus ek.

Blir nog att byta ned mig till M-65 paketet istället och en billigare begagnad receiver till dem.

#98

Postad 02 maj 2010 - 23:05

Matsnork
  • Matsnork
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Qln 603 5.0 -paketet är beställt och till det priset kan jag offra provlyssning innan köp. Kan de vara värda en uppgradering om man i framtiden kommer på sig att bli mer kräsen? Jag läste lite här på forumet att modifikationer inte är helt orimligt på lågprishögtalare pga sparsamma komponenter, klena sladdar osv. Men duger själva lådan att bygga vidare på om man nu skulle vilja?

#99

Postad 10 maj 2010 - 17:05

Unregisteredfab5c77f
  • Unregisteredfab5c77f
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Funderar på qln 603 5.0 paketet och köra golvarna och center och sen kanske använda mina gamla satteliter eftersom qln är för stora i mitt rum , Hur är högtalarna i verkligheten då menar jag design (smoke metallic) ? Klarar en Onkyo 607a driva högtalarna ?

#100

Postad 10 maj 2010 - 17:21

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Jag fick fel högtalare först, smoke metallic på de (602 eller vad de heter) men, behöll dem då de faktiskt passade in bra iaf.. ;) Tycker de känns gedigna, och metal ytan är speglande mörk metalliskt.. tar man på dem är det lite åt krom känsla hållet, känns inte som trä eller plast..



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.