Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon pma 2500ne vs hegel h190 till 683 s2,

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 maj 2020 - 14:50

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Tjenare, fredag idag och det är fint, trodde inte det skulle bli från slutet på månaden, har varit iväg och lånat hem en denon pma 2500ne så får se hur den presterar till 683 s2, har hårt kombot snabbt i butik och det låter bra och kraftfullt, lånar hem hegel h190 när dom får in den i butiken nästa vecka, dom verkar inte hitta felet med min nad c375bee, problemet ligger nåt att den presterar dåligt när den blir varm, provar koppla in ikväll, återkommer med lyssningintryck, båda förstärkarna verkar mäta bra även vid tyngre laster, har lite artiklar från hifi musik om mättningar så det kan jag nog lägga upp här om någon är intresserad. Trevlig helg😎

#2

Postad 29 maj 2020 - 16:52

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Vad har du för signalkällor när du spelar?

Jag hade kraftigt övervägt nad M10 för de pengarna. Har allt inklusive Dirac och basutgångar

#3

Postad 29 maj 2020 - 18:11

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad har du för signalkällor när du spelar?

Jag hade kraftigt övervägt nad M10 för de pengarna. Har allt inklusive Dirac och basutgångar

Jag hade kör gone with the wind så fort det står Dirac på produkten. Jag tror inte ett dugg alls på sådant längre. Stereo skall köras rent utan sådant påhitt.
Till TS det är bara att prova sig fram. Det är två helt olika ljud stilar.

#4

Postad 29 maj 2020 - 18:19

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag hade kör gone with the wind så fort det står Dirac på produkten. Jag tror inte ett dugg alls på sådant längre. Stereo skall köras rent utan sådant påhitt.
Till TS det är bara att prova sig fram. Det är två helt olika ljud stilar.

 

Tror? Har man ett bra rum med matchande högtalare så behövs inte Dirac eller annan signal-processor  :D

Så alla får ju inte ut lika mycket av det kan man säga. Om man inte vill integrera subbar, men den diskussionen finns det redan spaltmeter om. 

 

Hegel eller Denon blir nog ett svårt val. Vilken har bäst fjärrkontroll? 


Redigerat av TijY, 29 maj 2020 - 18:20.


#5

Postad 29 maj 2020 - 18:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tror? Har man ett bra rum med matchande högtalare så behövs inte Dirac eller annan signal-processor :D
Så alla får ju inte ut lika mycket av det kan man säga. Om man inte vill integrera subbar, men den diskussionen finns det redan spaltmeter om.

Hegel eller Denon blir nog ett svårt val. Vilken har bäst fjärrkontroll?


Japp de är lite olika, har bara hört hegel h120 kort så kan inte riktigt kommentera där än, just nu sitter jag lyssnar in denon pma 2500ne för att kunna bilda en uppfattning, kör via sonos connect
Analogt så tyvärr går jag miste om dacen, har tyvärr ingen optisk kabel så får springa iväg imorgon och försöka lösa det,

#6

Postad 29 maj 2020 - 19:39

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tror? Har man ett bra rum med matchande högtalare så behövs inte Dirac eller annan signal-processor :D
Så alla får ju inte ut lika mycket av det kan man säga. Om man inte vill integrera subbar, men den diskussionen finns det redan spaltmeter om.

Hegel eller Denon blir nog ett svårt val. Vilken har bäst fjärrkontroll?

Kommer själv byta senare när jag hittar något jag gillar och vill ha. Hade jag haft pengar hade det nog stått en ny Primare A35 högst upp på listan. Är annars lite intresserad utav Luxman M-200, Marantz PM14, Heed Audio elexir/slutsteg från Heed eller Densen effektsteg.

Redigerat av Buddaz12, 29 maj 2020 - 19:45.


#7

Postad 29 maj 2020 - 22:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har nu lyssnat på denon förstärkaren några timmar och kan konstatera följande att mina b&w spelar mer öppet i både diskant och mellanregister med mer värme och detaljer, basen slår också lite kraftfullare, hade kunnat höra skillnad mellan nad c375bee och denon pma 2500ne i ett blindtest, för så pass mycket skillnad är där faktiskt, visserligen kostar den 3 gånger så mycket nästan, man har ju ändå gjort jämförelsen rättvis, då man använt dacen i sonos, ska bli lite kul och testa hur bra dacen är i denon förstärkaren ,

#8

Postad 30 maj 2020 - 00:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Om du inte behöver integrerad DAC finns det till exempel Bladelius Tyr och Primare I25 om du nu har 30k tillgängligt. Primare 100w på pappret skall du inte avskräckas utav. De driver allt.
En kombination utav 2 världar.
Parasound A23+ / Marantz NA6006

#9

Postad 03 juni 2020 - 08:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja nu har man kört med denon pma 2500ne i så pass många dagar att man kan skriva av sig lite,

Har inte så mycket att jämföra med än, men jämför jag rakt av med min gamla nad c375bee är skillnaden stor, och det väntade jag mig också när den kostar 26998 jämfört med naden pris på 10998.

Har spelat allt från
Acdc
Bob seger
Lady gaga
Metallica
Tom Petty
Volbeat
Även 90 tals dance och mycket mer


Med denon så spelar mina b&w 683 s2, mer öppet och detaljerat i både diskant och mellanregister och med mycket värme i ljudet, och basen har en helt otrolig slagkraft och djup som naden inte kan matcha, det går lätt att höra att denon låter bättre, även med en billigare högtalare som b&w 683 s2, förstärkaren har riktigt mycket kraft, känns som jag kan spela högre än vad jag kunde med naden med bihållen kontroll, högtalarna spelar större och bredare nu, nästan som kunnat tro att man fått in dubbla 8or istället för 6,5, en förstärkare jag lätt kunnat leva med, riktigt bra och tunga grejer, inget china made, japanskt gjort och en vikt på 25 kg, tyngden kommer nog från de enorma strömresurserna

Ska bli intressant och se hur hegel h190 står i jämförelse kommer nog hämta den på fredag, den bör ju komma in typ idag eller imorgon.

Redigerat av Andreas3200, 03 juni 2020 - 09:26.


#10

Postad 17 juni 2020 - 08:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja nu har man äve hunnit testat hegel h190 med b&w 683 s2, och efter ha lyssnat på den är det inte svårt att förstå varför den har så höga betyg i tester, och har bestämt mig för hegeln den spelar helt klart bättre än något annat jag hört, denon pma 2500ne tyckte jag var bra men hegeln sätter denon förstärkaren på plats så bra är den, hegeln är mer upplöst i ljudbilden, och baskontrollen är helt otrolig har aldrig någonsin varit med om en förstärkare med denna makalösa kontrollen, och högtalare låter bättre än någonsin, nästan som man undrat om man har ett par bättre högtalare, förstärkaren spelar högt utan att hårdna, och detaljerna och baskontrollen blir bättre ju mer man höjer, riktigt bra dac, litet minus är att förstärkaren blir påverkad mer av sämre inspelningar,
Och lång inspelningstid,



Men gud vad den spelar i bra inspelningar, den är neutral åt det varma hållet, diskanten är verken vass eller instängd perfekt balanserad, mellanregistert är kanske mjukt men det är bättre för just b&w då de inte behöver något hårt mellanregister, och som nämnt tidigare baskontrollen är otrolig, tycker inte heller förstärkaren lägger till något som inte finns i musiken, jag tänkte, jaså är det så här bra b&w kunde låta, så stor skillnad är det faktiskt on man jämför med min gamla nad, men jag har ju maximerat hur bra högtalarna kan låta, så ska jag ge förstärkaren rättvisa måste jag helt enkelt även uppgradera högtalarna, men just nu ska man bara njuta av den nya upplevelsen som hegel h190 levererar

#11

Postad 04 juli 2020 - 12:22

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Ja nu har man äve hunnit testat hegel h190 med b&w 683 s2, och efter ha lyssnat på den är det inte svårt att förstå varför den har så höga betyg i tester, och har bestämt mig för hegeln den spelar helt klart bättre än något annat jag hört, denon pma 2500ne tyckte jag var bra men hegeln sätter denon förstärkaren på plats så bra är den, hegeln är mer upplöst i ljudbilden, och baskontrollen är helt otrolig har aldrig någonsin varit med om en förstärkare med denna makalösa kontrollen, och högtalare låter bättre än någonsin, nästan som man undrat om man har ett par bättre högtalare, förstärkaren spelar högt utan att hårdna, och detaljerna och baskontrollen blir bättre ju mer man höjer, riktigt bra dac, litet minus är att förstärkaren blir påverkad mer av sämre inspelningar,
Och lång inspelningstid,



Men gud vad den spelar i bra inspelningar, den är neutral åt det varma hållet, diskanten är verken vass eller instängd perfekt balanserad, mellanregistert är kanske mjukt men det är bättre för just b&w då de inte behöver något hårt mellanregister, och som nämnt tidigare baskontrollen är otrolig, tycker inte heller förstärkaren lägger till något som inte finns i musiken, jag tänkte, jaså är det så här bra b&w kunde låta, så stor skillnad är det faktiskt on man jämför med min gamla nad, men jag har ju maximerat hur bra högtalarna kan låta, så ska jag ge förstärkaren rättvisa måste jag helt enkelt även uppgradera högtalarna, men just nu ska man bara njuta av den nya upplevelsen som hegel h190 levererar

 

Funderar på en h190 är du fortfarande nöjd med den ?



#12

Postad 05 juli 2020 - 21:18

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Funderar på en h190 är du fortfarande nöjd med den ?

Japp jag älskar den, den spelar detaljerat, och har full kontroll över baselementen, även på höga nivåer, tror den passar de flesta högtalare hyfsat, handlar nog mycket om smaksak om ljudet passar en, man ser en del som använder just dynaudio som är lite mörkare, men även ljusare högtalare så som b&w, dali, elac, focal eller kef t.e.x, den är ju neutral lägger inte till något som inte finns i musiken, visserligen går den lite åt det varma hållet av neutral, men jag tror att högtalarna kommer bestämma karaktären,
Det bästa är att låna hem och testa hemma, det gjorde jag, och jag blev supernöjd med resultatet helt klart den bäst låtande förstärkaren jag någonsin haft

Redigerat av Andreas3200, 05 juli 2020 - 21:23.


#13

Postad 06 juli 2020 - 15:10

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Det låter som den kan passa mina högtalare har ett par Focal Sopra no2 helst skulle jag vilja testa en H390 men kostar ju en slant mer vi får se om jag kan låna hem någon från klubben.



#14

Postad 06 juli 2020 - 16:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det låter som den kan passa mina högtalare har ett par Focal Sopra no2 helst skulle jag vilja testa en H390 men kostar ju en slant mer vi får se om jag kan låna hem någon från klubben.

Nu tänker jag ej vara alan. Till de där Focal Sopra hade jag hellre rekommenderat en Naim. De fungerar väldigt bra samman. Då speciellt försteg/slutsteg kombo. Hegel sound tycker jag passar mer till annat. Bara min åsikt.

#15

Postad 06 juli 2020 - 16:37

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Japp jag älskar den, den spelar detaljerat, och har full kontroll över baselementen, även på höga nivåer, tror den passar de flesta högtalare hyfsat, handlar nog mycket om smaksak om ljudet passar en, man ser en del som använder just dynaudio som är lite mörkare, men även ljusare högtalare så som b&w, dali, elac, focal eller kef t.e.x, den är ju neutral lägger inte till något som inte finns i musiken, visserligen går den lite åt det varma hållet av neutral, men jag tror att högtalarna kommer bestämma karaktären,
Det bästa är att låna hem och testa hemma, det gjorde jag, och jag blev supernöjd med resultatet helt klart den bäst låtande förstärkaren jag någonsin haft

Skall du ha KEF är det mer en förstärkare som ej bostar basen och mer snabbt, rent och öppet ljud så man ej hämmar coaxial elementet. Samma på de som har AMT diskant. Det är därför jag tror du ser många som kör Hegel samman med högtalare som använder dome diskant och ej är lite ljusare i klangen.

#16

Postad 06 juli 2020 - 17:47

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Skall du ha KEF är det mer en förstärkare som ej bostar basen och mer snabbt, rent och öppet ljud så man ej hämmar coaxial elementet. Samma på de som har AMT diskant. Det är därför jag tror du ser många som kör Hegel samman med högtalare som använder dome diskant och ej är lite ljusare i klangen.

Upplever hegeln som rapp i basen, ljudet är öppet i h190 utan att vara för ljust, mellanregistert är soft, men där är massor av detaljer i toppen, hegeln kan låta sämre om det är en dålig inspelning, men på en bra inspelning får du en väldigt framträdande detaljerad diskant, och en enorm baskontroll med både punch och rapphet, som sagt tidigare är mellanregistert mer soft men det finns där helt klart utan vara för påträngande, jag upplever inte någon boostad bas alls, denon pma 2500ne hade lite djupare bas men inte lika rapp, och hegeln spelar mer detaljerat än denon, hegel passar inte alla, dom har ju sitt sound precis som andra märken

Det låter som den kan passa mina högtalare har ett par Focal Sopra no2 helst skulle jag vilja testa en H390 men kostar ju en slant mer vi får se om jag kan låna hem någon från klubben.


Japp det är rätt stor prisskillnad mellan h190 och h390, 390 är garanterat bättre på allt, men h190 är ingen dålig förstärkare,
Och kraft finns bakom, jag upplever inte att jag saknar kraft för mina högtalare, sen har du ett par rätt så mycket finare högtalare, men h190 räcker till högtalare i 100-200k klassen utan problem, mina högtalare är bra i underkant till h190

Redigerat av Andreas3200, 06 juli 2020 - 18:00.


#17

Postad 06 juli 2020 - 20:10

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Upplever hegeln som rapp i basen, ljudet är öppet i h190 utan att vara för ljust, mellanregistert är soft, men där är massor av detaljer i toppen, hegeln kan låta sämre om det är en dålig inspelning, men på en bra inspelning får du en väldigt framträdande detaljerad diskant, och en enorm baskontroll med både punch och rapphet, som sagt tidigare är mellanregistert mer soft men det finns där helt klart utan vara för påträngande, jag upplever inte någon boostad bas alls, denon pma 2500ne hade lite djupare bas men inte lika rapp, och hegeln spelar mer detaljerat än denon, hegel passar inte alla, dom har ju sitt sound precis som andra märken


Japp det är rätt stor prisskillnad mellan h190 och h390, 390 är garanterat bättre på allt, men h190 är ingen dålig förstärkare,
Och kraft finns bakom, jag upplever inte att jag saknar kraft för mina högtalare, sen har du ett par rätt så mycket finare högtalare, men h190 räcker till högtalare i 100-200k klassen utan problem, mina högtalare är bra i underkant till h190

Tyvärr du måste lyssna på mer så kanske du förstår mig.

#18

Postad 06 juli 2020 - 20:31

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tyvärr du måste lyssna på mer så kanske du förstår mig.


Har lyssnat en stor del redan, och det är just det ljudet som tilltalar mig, detaljerad topp, med en stor ljudbild, en bra match för mina b&w, låter absolut inte instängt, om något så kan det bli lite för ljust ibland i vissa inspelningar

#19

Postad 07 juli 2020 - 02:23

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Är lite lättare att komma med tips om man vet ungefär vad de får kosta till dina focal? Med så fina golvare som ett par sopra så hade jag sålt min själ för att dem ska få en så bra förstärkning som möjligt😀

#20

Postad 07 juli 2020 - 16:34

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Är lite lättare att komma med tips om man vet ungefär vad de får kosta till dina focal? Med så fina golvare som ett par sopra så hade jag sålt min själ för att dem ska få en så bra förstärkning som möjligt

 

Kan väl lägga runt 50k kanske mer men är nära att flytta till hus snart så det känns lite dumt att lägga för mycket nu.



#21

Postad 07 juli 2020 - 17:28

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Kan väl lägga runt 50k kanske mer men är nära att flytta till hus snart så det känns lite dumt att lägga för mycket nu.


29k
https://hifitorget.s..._200_100531.htm

eller

45k
https://hifitorget.s..._250_100673.htm

kan vara intressant

#22

Postad 07 juli 2020 - 18:30

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Finns en ymer! Dock är detta en mk1 och den är mot ljusare hållet vad jag läst, har inte hört den ska tilläggas! Har en mk2 själv och den är jag toknöjd med! Där kan vi snacka om kontroll på elementen! Enda minuset är :
1 56kg!
2 Du får slå av värmen i rummet definitvt!

https://hifitorget.s..._mk1_102768.htm

Redigerat av Unregistered6091989c, 07 juli 2020 - 18:32.


#23

Postad 07 juli 2020 - 18:51

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Sen har du ju även ett bladelius embla försteg där oxå till salu! Även ett saga försteg finns ju på nån utav hifibutikerna beggat kring 30k!

Redigerat av Unregistered6091989c, 07 juli 2020 - 18:52.


#24

Postad 07 juli 2020 - 19:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kan väl lägga runt 50k kanske mer men är nära att flytta till hus snart så det känns lite dumt att lägga för mycket nu.

Octave V40 SE om du vågar gå rör.
Luxman L-505uXII
Marantz PM Ki Ruby
Primare I35
Naim Supernait 3
Heed Audio Lagrange
Simaudio Moon 340IX Neo
T+A PA1000 E

Redigerat av Buddaz12, 07 juli 2020 - 19:35.


#25

Postad 07 juli 2020 - 19:59

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Kan väl lägga runt 50k kanske mer men är nära att flytta till hus snart så det känns lite dumt att lägga för mycket nu.

Hade inte kollat på just dessa focal modellerna du hade, har kollat upp den modellen verkar vara riktigt fina golvare, föresten vad är det för ljud du är ute efter för det kan vara avgörande vilket som passar in för dig och de högtalarna, har aldrig hört focal själv men har varit sugen ett par gånger att lyssna på olika modeller, kan dock säga att med hegel, specifikt h190 får man en detaljerad topp, utan att vara för hård, och en baskontroll som ger duga, och det märker jag på en rätt billig golvhögtalare, så skillnaden kommer visa sig betydligt mer på ett par finare golvare som du har själv,
Vet ej hur dom kommer passa med hegel, men det handlar nog om tycke och smak, men har sett folk som använder Hegel till focal och även elac som ska dra åt ljusare hållet, tror 390 är en riktig bäst till dom högtalarna, men ja den kostar runt 55k, det positiva då är också att du kommer få en riktigt bra dac redan inbyggt, och en streamer

Redigerat av Andreas3200, 07 juli 2020 - 20:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.