Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Bildkalibrering

3788 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blĂ„filterglasögon) (Övrigt) 1 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (HĂ„rdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
41 relaterade trÄdar
Samsung PS50B551 (613 inlĂ€gg) 3 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlĂ€gg) 3 år sedan
KöprĂ„d Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlĂ€gg) 4 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlĂ€gg) 4 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlĂ€gg) 5 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlĂ€gg) 6 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och fĂ„ 4K (4 inlĂ€gg) 6 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlĂ€gg) 7 år sedan
* Officiell TrĂ„d - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlĂ€gg) 8 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlĂ€gg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlĂ€gg) 8 år sedan
CCFL eller LED (1 inlĂ€gg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsĂ€rerna pĂ„ Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlĂ€gg) 8 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlĂ€gg) 8 år sedan
InstĂ€llningar för LG 55LA965W? (8 inlĂ€gg) 8 år sedan
Vilken instĂ€llning för sport? (27 inlĂ€gg) 9 år sedan
BĂ€ttre TV Ă€n tx-p55vt50? (1 inlĂ€gg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlĂ€gg) 9 år sedan
FaktatrĂ„d (193 inlĂ€gg) 9 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlĂ€gg) 9 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlĂ€gg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlĂ€gg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlĂ€gg) 10 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlĂ€gg) 11 år sedan
LG 47LS560T LjuslĂ€ckage. (3 inlĂ€gg) 11 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej sĂ„ populĂ€r "led" tv? (25 inlĂ€gg) 11 år sedan
Ni som har en PS64E8005 Ă€r ni nöjda? (22 inlĂ€gg) 11 år sedan
Vad Ă€r skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlĂ€gg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlĂ€gg) 11 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 Ă€r den bra? (6 inlĂ€gg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlĂ€gg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlĂ€gg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? (5 inlĂ€gg) 13 år sedan
Hur svĂ„rt ska det vara.. tusan.. (32 inlĂ€gg) 13 år sedan
InstĂ€llningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlĂ€gg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) pĂ„ blueray eller dvd ? (41 inlĂ€gg) 14 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlĂ€gg) 14 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlĂ€gg) 15 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlĂ€gg) 16 år sedan
problem: x264 frĂ„n dator till tv (3 inlĂ€gg) 16 år sedan

#3551

Postad 27 december 2019 - 17:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Vilka butiker kalibrerar HDR? MM gör bara SDR och jag frÄgade honom om det fanns nÄgon annan MM som kalibrerar HDR men han visste ingen.

 

En av de viktigaste aspekterna av HDR Ă€r tonemapping samt EOTF och det Ă€r helt program/algoritmstyrt. SĂ„ inget som kan pĂ„verkas utan andra sidoeffekter eller att man hĂ€nger sig Ă„t totalt godtycke. Dock kan man sĂ€tta vitbalans som skrivet och vĂ€lja de HDR-lĂ€gen i TV:n som har minst felaktigt tonemapping och minst felaktig EOTF. 

 

Det mesta pekar pÄ att man dÀrför kommer oerhört lÄngt pÄ att sÀtta vitbalans och hÄlla sig till Dolby Vision dÄ DV i mycket högre grad hÄller rÀtt EOTF och intakt tonemapping jÀmfört med hur mÄnga tillverkare ganska godtyckligt implementerar ST.2084/PQ


Redigerat av Ringblixt, 27 december 2019 - 17:31.


#3552

Postad 29 december 2019 - 19:25

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlĂ€gg
  • 0

En av de viktigaste aspekterna av HDR Àr tonemapping samt EOTF och det Àr helt program/algoritmstyrt. SÄ inget som kan pÄverkas utan andra sidoeffekter eller att man hÀnger sig Ät totalt godtycke. Dock kan man sÀtta vitbalans som skrivet och vÀlja de HDR-lÀgen i TV:n som har minst felaktigt tonemapping och minst felaktig EOTF.

Det mesta pekar pÄ att man dÀrför kommer oerhört lÄngt pÄ att sÀtta vitbalans och hÄlla sig till Dolby Vision dÄ DV i mycket högre grad hÄller rÀtt EOTF och intakt tonemapping jÀmfört med hur mÄnga tillverkare ganska godtyckligt implementerar ST.2084/PQ


+100 pÄ denna.... bÀsta sammanfattningen pÄ nÀtet, oavsett sprÄk :)

#3553

Postad 30 december 2019 - 11:46

p1er
  • p1er
  • LĂ€rjunge

  • 484 inlĂ€gg
  • 0

En av de viktigaste aspekterna av HDR Àr tonemapping samt EOTF och det Àr helt program/algoritmstyrt. SÄ inget som kan pÄverkas utan andra sidoeffekter eller att man hÀnger sig Ät totalt godtycke. Dock kan man sÀtta vitbalans som skrivet och vÀlja de HDR-lÀgen i TV:n som har minst felaktigt tonemapping och minst felaktig EOTF.

Det mesta pekar pÄ att man dÀrför kommer oerhört lÄngt pÄ att sÀtta vitbalans och hÄlla sig till Dolby Vision dÄ DV i mycket högre grad hÄller rÀtt EOTF och intakt tonemapping jÀmfört med hur mÄnga tillverkare ganska godtyckligt implementerar ST.2084/PQ

Tack för en bra förklaring och Àven tack till alla andra som Àr mer innsatta i detta med kalibrering.

Men jag, och kanske en del andra, som Àr mindre insatt i Àmnet Àr intresserad i om detta dÄ innebÀr att om man har lust pÄ en sÄ bra bild som möjligt till en billigare peng (DIY) dÄ kan skaffa en colorimeter, typ Spyder 5 eller i1 Pro, och kalibrera vitbalansen med nÄgon freeware program och fÄ en godtyckligt kalibrerad bild?

Till exempel: kan jag dÄ pÄ min (kommande) LG C9 OLED anvÀnda en Spyder 5 (eller billigare) tillsammans med en PC via HDMI med programmet DisplayCAL manuellt stÀlla in vitbalansen pÄ SDR och HDR med hjÀlp av de inbyggda testmönster som OLED:en har och sedan kopiera resultaten över till de olika ingÄngarna pÄ TV:n?

FÄr man inte dÄ en mycket bÀttre bild, bÄde SDR och HDR, Àn fabriksinstÀllningarna till en ganska billig peng?
Eller krÀvs det mer kompetens och fler instÀllningar för att fÄ mer korrekt bild?

Är det vĂ€rt att skaffa en nĂ„gon billigare colorimeter och som amatör stĂ€lla in vitbalansen pĂ„ sin OLED eller bör man överlĂ„ta det till en mycket dyrare certifierad kalibrerare, alternativt bara hĂ„lla sig till fabriksinstĂ€llningar om man inte har rĂ„d?

Redigerat av p1er, 30 december 2019 - 11:48.


#3554

Postad 30 december 2019 - 12:03

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Jag skulle för det första avrĂ„da dig att skaffa en Spyder. Om du med i1 Pro menar i1D3 (dĂ„ i1 Pro Ă€r en spectrophotometer) sĂ„ Ă€r det absolut ett bra val. Revisionerna sedan ca 2018 klarar upp till 2000cd/mÂČ pĂ„ pappret Ă„tminstone sĂ„ du kan anvĂ€nda den för HDR. Vet dock inte hur profilerna Ă€r pĂ„ X-Rites egna mĂ€tare.

 

Kalibrering handlar inte bara om att stÀlla in vitbalansen Àven om det Àr en central del utan man fÄr lÀgga ner mycket jobb och tid pÄ att reda ut hur apparater fungerar. Gör alla reglage som de ska? Hanterar den nivÄerna för svart respektive vitt korrekt? Vilka begrÀnsningar finns? Hur presterar matisdekodern? Och sÄ vidare...

 

Har man intresset för att lÀra sig bildkalibrering sÄ tycker jag absolut att man kan införskaffa sig en enkel, bra mÀtare och börja lÀra sig pÄ egen hand. Samtidigt ska man komma ihÄg att en certifierad kalibrerare har investerat inte bara i dyrare utrustning, programvara och utbildning utan Àven vÀldigt mycket tid. Att anlita nÄgon som kalibrerar ens bildvisare och kan göra det pÄ ett bra, pedagogiskt sÀtt kan förstÄs vara en ögonöppnare för den som behöver nÄgot helhetsintryck av nÄgot slag. Man fÄr helt enkelt göra en avvÀgning. Jag har gjort bÄde och. ;)

 

SÄ lÀnge ingÄende signal följer samma standarder kan du anvÀnda samma instÀllningar för flera, olika kÀllor. :)



#3555

Postad 21 januari 2020 - 22:31

potlach
  • potlach
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0

DÄ har kalibreringsÀventyret börjat

TV: Philips 65OLED854
Kalibratorn: X-rite i1 Display Pro (Ă„rsmodell 2011)
Mjukvara: i1Profiler, DisplayCAL SpectraCAL  samt grundvideo AVSHD709-testmönster.

Jag har lÀst i diverse forum utöver denna trÄd och jag tror jag har fastnat pÄ en grundinstÀllningskombination som finns pÄ Philipsen (finns sÀkert pÄ andra mÀrken fast med andra benÀmningar?) och det Àr följande:
* Brightness/Ljusstyrka
* Contrast/Kontrast
* Video contrast/Video Kontrast

Vad jag har fastnat lite pÄ Àr att jag hittar inte mycket info om vad mÄnga vÀljer att göra med Contrast/Kontrast. Det verkar finns en metod/princip och det Àr att sÀtta den till 100% för att styra andra parametrar istÀllet, men vÀldigt fÄ har ens nÀmnt denna.

Video contrast/Video kontrast har jag i kombo med Contrast/Kontrast svÄrt att förstÄ om jag en borde röra den alls?!

Vad har ni erfarna för strategi med Contrast/Kontrast, lÀmnar ni den pÄ 100% hela tiden och endast justerar Brightness/Ljusstyrka och övrigt eller nÀr justerar ni denna?


Redigerat av potlach, 21 januari 2020 - 22:54.


#3556

Postad 21 januari 2020 - 22:41

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Jag har kalibrerat en 55OLED854 och den var klart mer svÄrjobbad Àn exempelvis LG 55C8 eller C9, men baserat pÄ mina tester sÄ fick jag dÀr och dÄ fram att:

 

1. Man kan inte Àndra var vitt klipps, Ätminstone inte nÀr man kör YCbCr. Det tycks alltid ligga runt 233/234.

2. Videokontrast styr ljusflödet frÄn skÀrmen med kontrast tycks pÄverka bitfördelningen i grÄskalan.

3. NivÄerna i frÄga alltid kvaddas hur man Àn försöker kommer man i slutÀndan frÀmst att flytta fel med kontrastreglaget utifrÄn min erfarenhet.

 

Vad jag kunde se sÄ gav kontrast pÄ 75 (av 100) minst posterisering och bÀsta möjliga grÄskaleramp pÄ just den modellen. SvartnivÄn gick att kalibrera men reglaget var vÀldigt hoppigt, dÀr flera nÀrliggande vÀrden knappt gör nÄgon skillnad och nÀsta nÀrliggande har markant pÄverkan pÄ bilden. Om jag sÄg/tolkade nÄgot felaktigt eller om nÄgot har förbÀttrats i en uppdatering blir jag gÀrna upplyst. :)

 

Är det CalMAN du anvĂ€nder nĂ€r du refererar till Spectracal? Numer Ă€r det Portrait Displays som sköter den mjukvaran.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 januari 2020 - 22:42.


#3557

Postad 21 januari 2020 - 22:54

potlach
  • potlach
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0

Jag har förstĂ„tt det ocksĂ„ att Philips Ă€r svĂ„rjobbade, typiskt att det skall bli en första projekt att ta sig an  :lol:

 

1. Jag kom fram till detta ocksÄ. Först anvÀnde jag AVSHD709-testmönster och sen nÀr jag slog pÄ SpectraCAL sÄ klagar den pÄ att nÄgot inte stÀmmer i vitbalansen (om jag kom ihÄg felmeddelandet rÀtt, kan kolla pÄ detta imorgon) och detta drog jag mig till minnes efter att ha kört AVSHD709-testmönster att det inte gick att Àndra utan riktigt drastiska ÄtgÀrder som var helt fel att justera.

 

2. Okej, dÄ förstÄr jag bÀttre hur den kan anvÀndas. Justerade du den eller lÀt du den vara pÄ 100%?

 

3. Jag har inte jobbat tillrÀckligt mycket med de olika reglagen Ànnu sÄ du har sÀkert Ànnu mera erfarenhet vad orsak-verkan Àr pÄ denna modell.

 

Jag tror att jag upplevde samma pÄverkan som du, ibland ingen skillnad och sen small det till och gjorde en fundersam pÄ om det Àr andra parametrar som behöver justeras för att fÄ en mjukare övergÄng pÄ svartnivÄn.

 

DisplayCAL skall det vara (skrev fel först dĂ„ jag inte har DisplayCAL), gratisversionen https://displaycal.net/



#3558

Postad 22 januari 2020 - 07:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

GÀllande videokontrast sÄ justerades det tills det att jag fick rÀtt ljusflöde. Om jag inte minns fel sÄ hamnade den pÄ 20-22 nÄgonting (har inte tillgÄng till rapporten i skrivande stund) nÀr jag siktade mot 120cd/moch hade kontrast pÄ 75. Det Àr dÄ för BT.709 (SDR).

 

NÀr du jobbar med vit- och svartbalans börjar reglage vid max och min respektive. I mitt fall rÀckte det att Àndra RGB gain lite försiktigt för att fÄ bukt pÄ det hela. FÀrgmatrisen Àr lite luddig dÄ bilden alltid övermÀttas i "standard". AnvÀnder man "bred" blir primörerna detsamma som i DCI-P3. CMS introducerade bara nya fel vad jag kunde se sÄ den lÀmnade jag orörd.



#3559

Postad 22 januari 2020 - 07:37

potlach
  • potlach
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0

Tusen tack för tipsen, mycket uppskattat!

Skall pröva detta sÄ snart jag kan och se vad det kan ge för resultat till min panel :)



#3560

Postad 26 januari 2020 - 18:52

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Generellt Àr Philips inga vidare apparater för kalibrering. Blir mer en kartlÀggning över vad man inte kan Ästadkomma.

 

Videokontrast har mer rollen av det traditionella kontrast-reglaget och ankrar vitt. Det klipper ofta i nivĂ„er och inget kan göras. SĂ€nker man reglaget brukar man frĂ€mst flytta ankringen av svart ocksĂ„ – utan att vinna det man vill vinna med sĂ€nkt kontrast-reglage. 

 

Kontrast Ă€r reglaget för att pĂ„verka bakgrundbelysningen. Men det Ă€r ofta en kombination av ett traditionell kontrastreglage vilket Ă€r enkelt att se dĂ„ det ocksĂ„ flyttar pĂ„ posteriseringen i grĂ„rampen. Det Ă€r ganska vanligt att reglaget inte har nĂ„gon som helst effekt alls efter en viss nivĂ„. Även att det pĂ„verkar vitbalansen.

 

Exakt funktion varierar frÄn modell till modell och frÄn Är till Är. Vissa Är Ästadkommer man det man vill och andra Är Àr det helt kört. 2019-Philips OLED kommer alltid att klipp nÄgot mot vitt och det gÄr att spÄra effekten i hudtoner och liknande.



#3561

Postad 26 januari 2020 - 23:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Intressanta pÄpekanden Ringblixt. Jag har inte jobbat med sÀrskilt mÄnga Philipsar rent historiskt sett och min uppfattningen baserades endast pÄ en enda modell, men om du sÀger att det mer Ät det hÄllet du beskriver sÄ tror jag pÄ dig.

 

Efter att ha slitit mig i hÄret en lÀngre tid fick jag till sist bukt pÄ fÀrgprofilerna pÄ min iMac pÄ jobbet. Fick tidigare alltid rödstick i vitbalansen hur jag Àn försökte och blev tokig pÄ reglagen. Först efter en handfull manuella försök och lika mÄnga autocal insÄg jag att jag hade kört med fel profil pÄ mÀtaren... Provade mig runt lite och insÄg att LED RGB pÄ C6 verkade stÀmma överens med hur jag iakttog skÀrmens ljus sÄ med den fick jag Àntligen till det och de lÀnge saknade lÄgdagrarna kom ocksÄ Àntligen fram pÄ rÀtt sÀtt. Lite facepalm men samtidigt skönt nÀr felet kan vara sÄ simpelt ibland. :)



#3562

Postad 27 januari 2020 - 10:16

potlach
  • potlach
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0

Jag kÀnner redan nu att det hade varit sÄ mycket bÀttre att fÄtt börja med en Sony/Panasonic/lÀttare kalibreringsmodell sÄ att jag fÄngar grunden först för denna Philips gör mig tokig dÄ dess reglage gör mig förvirrad emellanÄt tack vare att jag inte har den kalibreringskunskapen och förstÄelsen frÄn början.

 

TÄlamod och Äter tÄlamod. Skall se om jag kan ta en svÀng förbi en kompis nÄgon dag och ge mig pÄ hans LG OLED B7-modell och se hur kalibreringen beter sig dÀr.

 

Ringblixt och Filmsamlaren1, mycket uppskattat att ni kommenterar och bidrar med era synpunkter och erfarenheter som Àr guld vÀrda.

 

SÄ som jag ser det för min del sÄ har jag en lathund jag skall försöka hÄlla mig till:

Steg 1: Nolla/reset tv'ns instÀllningar.

Steg 2: StÀng av alla bildfunktioner ala "bildförbÀttrare"

Steg 3: AnvÀnd AVSHD709 testfunktioner för att stÀlla in svartbalans respektive vitbalans.

Steg 4: StÀll in fÀrger med kalibrator (X-rite) samt DisplayCAL.

Steg 5: Upprepa Steg 3 och 4 tills att de harmoniserar sÄ lÄngt som möjligt, en viss kompromiss lÀr det blir baserat pÄ den erfarenhet/kunskap jag har om att veta vilka egenskaper som gÄr att pÄverka utifrÄn tv'ns funktionella pÄverkan.

Steg 6: TillÀmpa personliga preferenser sÄ som jag anser att bilden bör se ut.

 

FortsÀttning följer.....



#3563

Postad 04 februari 2020 - 11:59

potlach
  • potlach
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0
Philips TV Ă€r banne mig ingen rolig historia att försöka ge sig pĂ„ att kalibrera som nybörjare đŸ€ź

Har bl a prövat med Disney WOW och det Ă€r emellanĂ„t ologiskt jobbigt hur reglagen pĂ„verkar varandra. Vid ett tillfĂ€lle prövade jag att sĂ€nka gamma -4 för att fĂ„ till det med svartbalans bara för att sen vara helt omöjlig pĂ„ annat hĂ„ll. Kompromisser sĂ„ det sjunger om det đŸ˜¶

#3564

Postad 17 maj 2020 - 19:16

Callekl
  • Callekl
  • AnvĂ€ndare

  • 221 inlĂ€gg
  • 0

Har försökt hitta nÄgon vettig information om vad man ska köra för "exposure mode" dvs mÀtarens expnoneringstid i Calman med min i1 Display Pro.

NÄn som har erfarenhet eller tips om rimliga utgÄngsvÀrden?

 

qg23AlI.png

 

Det finns ju Àven low light handler som gÄr att aktivera för att anvÀnda en annan exponeringstid för mönster med lÀgre ljusstyrka.



#3565

Postad 17 maj 2020 - 21:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Förslagsvis kör du den rÀtta instÀllningen, dvs den som ger tillrÀckligt tillförlitliga mÀtningar i den situation du befinner dig i. Om det vore sÄ enkelt att det fanns en enda optimal instÀllning skulle du aldrig behöva vÀlja nÄgot liknande. :)



#3566

Postad 18 maj 2020 - 05:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Vilken typ av TV kör du mot förresten? Ifall det Àr en OLED dÀr du fÄr inkonsekventa mÀtningar sÄ testa pattern insertion-funktionen i Calman istÀllet, eftersom variationerna beror pÄ att panel beter sig olika beroende pÄ hur varm den Àr för stunden.



#3567

Postad 18 maj 2020 - 08:05

Callekl
  • Callekl
  • AnvĂ€ndare

  • 221 inlĂ€gg
  • 0

Förslagsvis kör du den rÀtta instÀllningen, dvs den som ger tillrÀckligt tillförlitliga mÀtningar i den situation du befinner dig i. Om det vore sÄ enkelt att det fanns en enda optimal instÀllning skulle du aldrig behöva vÀlja nÄgot liknande. :)

 

 

Vilken typ av TV kör du mot förresten? Ifall det Àr en OLED dÀr du fÄr inkonsekventa mÀtningar sÄ testa pattern insertion-funktionen i Calman istÀllet, eftersom variationerna beror pÄ att panel beter sig olika beroende pÄ hur varm den Àr för stunden.

 

Hehe, lĂ„ter som en vettig instĂ€llning. Dvs den som fungerar bĂ€st :) 

Det som jag kanske varit mest fundersam pÄ Àr nog grÄskala vid lÄg ljusstyrka. HÀr fÄr jag varierande resultat. LÄt oss sÀga att jag kört en 26 punkters Autocal och sedan följer upp och lÀser hela serien igen. DÄ kan dE vid 2.3-10 IRE skjuta i höjden. Det brukar dock gÄ fint att finjustera detta via DDC.

 

Om detta beror pÄ att mÀtaren har det tufft att mÀta eller om panelen varierar pga vÀrme Àr för mig svÄrt att bedöma.

 

Det stĂ€mmer hĂ„ller pĂ„ med min LG C9 hemma. Brukar alltid köra med pattern insertion funktionen, kört pĂ„ de rekommenderade standardvĂ€rdena frĂ„n Portrait Displays. 



#3568

Postad 21 maj 2020 - 09:11

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

Hehe, lÄter som en vettig instÀllning. Dvs den som fungerar bÀst :)

Det som jag kanske varit mest fundersam pÄ Àr nog grÄskala vid lÄg ljusstyrka. HÀr fÄr jag varierande resultat. LÄt oss sÀga att jag kört en 26 punkters Autocal och sedan följer upp och lÀser hela serien igen. DÄ kan dE vid 2.3-10 IRE skjuta i höjden. Det brukar dock gÄ fint att finjustera detta via DDC.

Ah - det förklarar. Det finns inget du kan göra Ät detta eftersom det Àr panelen som fluktuerar. Kommer att variera mellan mÀtningarna hur du Àn gör. Alla de hÀr precisionsreglagen Àr halvt om halvt bortkastade pÄ egentligen alla konsumentskÀrmar. Variationerna pÄ en reguljÀr OLED Àr för stor minut för minut för att finjustering ska ge nÄgot annat Àn en snygg mÀtning för stunden.



#3569

Postad 21 maj 2020 - 13:57

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlĂ€gg
  • 0

Variationerna pÄ en reguljÀr OLED Àr för stor minut för minut för att finjustering ska ge nÄgot annat Àn en snygg mÀtning för stunden.

Dom Àndrar desutom vitbalans beroende pÄ hur ljus bilden Àr och hur mycket den vita subpixeln jobbar? (teori)

vitbalansen man fÄr med kalibreringsfönster Àr inte den samma som man fÄr med medium/hög apl scener.

Dom Àr betydligt nÀrmare referens vid lÄg apl scener.

 

Det dÀr Àr ingen nyhet

jag sÄg det redan 2014 nÀr jag testade en av dom första 880W galleri OLEDsen.

Vitt sÄg alltid mer blÄtt/grönt ut Àn helvitt.

 

Grundproblemet med alla nya tvs idag som  visar en mer blĂ„/kall bild beror pĂ„ att LED belysningen Ă€r BlĂ„aktig frĂ„n början.

BlÄ energi Àr den dominerande energin för LED ljus.

 

 

Du snackade i en video dÀr du jÀmför C9 och B9 att det krÀvs mycket för att bli av med den gröna tinten i bilden.

vilka vitbalans instÀllningar slutade du med dÄ?

 

jag Ă€r nere pĂ„ 

Röd 0

Grön -14

BlÄ -11

 

(med Warm2 som grund)

 

och ÀndÄ syns den gröna hinnan enkelt dÄ och dÄ med vanligt material (ej testfönster)

ytor som ska vara neutralt grÄa kan fortfarande vara gröndassiga

det syns mer pÄ SDR Àn HDR och DV.

 

Vill man fÄ ljusa scener att se korrekta ut (visuell jÀmförelse hÀr) med Ànnu lÀgre vÀrden för Grön och BlÄ.

sÄ ser lÄg apl scener och hudtoner skit ut och glöder rött.

 

Kalibreringsfösnter glöder redan RÖTT med vitbalansinstĂ€llningarna ovan men överlag sĂ„ ser vitbalansen mer korrekt ut med vanligt material.

Stabila grejor ;)?


Redigerat av sune bejas, 21 maj 2020 - 14:10.


#3570

Postad 21 maj 2020 - 19:44

TOOL
  • TOOL
  • ForumrĂ€v

  • 632 inlĂ€gg
  • 1

Kan varmt rekommendera nya Colourspace,finnemang att göra 3Dlut`s med speciellt pÄ LG oled`s,gjorde nyss en 21^3 (+9000 punkter) körde sedan en verifiering med 1000 punkter,ingen över dE 1.5 : )

Bifogad fil(er)



#3571

Postad 21 maj 2020 - 20:10

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Vilken utgÄva av Colourspace anvÀnder du?



#3572

Postad 21 maj 2020 - 20:14

TOOL
  • TOOL
  • ForumrĂ€v

  • 632 inlĂ€gg
  • 0

Beta 1.0.0.545



#3573

Postad 21 maj 2020 - 20:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

TĂ€nkte mer om det var CAL, PRO, ZRO etc? :)



#3574

Postad 21 maj 2020 - 20:30

TOOL
  • TOOL
  • ForumrĂ€v

  • 632 inlĂ€gg
  • 0

Ok  :) uppgraderade frĂ„n Lightspace htp till colourspace htx tror jag dom kallar det nu


Redigerat av TOOL, 21 maj 2020 - 20:30.


#3575

Postad 22 maj 2020 - 07:30

Callekl
  • Callekl
  • AnvĂ€ndare

  • 221 inlĂ€gg
  • 0

Ah - det förklarar. Det finns inget du kan göra Ät detta eftersom det Àr panelen som fluktuerar. Kommer att variera mellan mÀtningarna hur du Àn gör. Alla de hÀr precisionsreglagen Àr halvt om halvt bortkastade pÄ egentligen alla konsumentskÀrmar. Variationerna pÄ en reguljÀr OLED Àr för stor minut för minut för att finjustering ska ge nÄgot annat Àn en snygg mÀtning för stunden.

 

OK, tack för informationen!

DÄ har det inte sÄ mycket med mÀtaren att göra dÄ utan snarare panelen som flukturerar.

 

Kan varmt rekommendera nya Colourspace,finnemang att göra 3Dlut`s med speciellt pÄ LG oled`s,gjorde nyss en 21^3 (+9000 punkter) körde sedan en verifiering med 1000 punkter,ingen över dE 1.5 : )

 

Ser ju vÀldigt fint ut, Lightspace/Colourspace verkar vara bÀttre Àn Calman för att kompensera för OLED panelernas fluktureringar. Vad kör du med för pattern generator?

 

Är det nĂ„gon som har testat att experimentera med alternativ vitpunkt? Som sĂ„ mĂ„nga andra upplever jag att vitpunkten pĂ„ min C9 kan dra Ă„t det rosa hĂ„llet. Har provat nĂ„gra alternativa punkter baserat pĂ„ diverse rekommendationer pĂ„ AVSForum och den som jag kör med nu (308, 322) upplever jag som betydligt bĂ€ttre Ă€n att kalibrera mot standard för D65. Nu drar den snarare Ă„t cyan hĂ„llet, men betydligt mindre mĂ€rkbart och tillrĂ€ckligt bra för att stilla min OCD :)



#3576

Postad 22 maj 2020 - 07:45

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0
Okej, nu ska vi köra igen. Kalibrerade en hel del för 3-5Är sedan dock endast mot 1080P och nu har man införskaffat sig en ny tv och tÀnkte köra igen. Det Àr en 4k tv med HDR sÄ jag har lite frÄgor.

TV: LG 65” UM7100
Colormeter: i1display Pro rev B
Software: Calman Euthiast (felstavning antar jag men ni förstÄr nog vilken sw de Àr)
KÀllor: interna appar sÄ som Netflix, Viaplay etc.

UpptÀckt; USB porten pÄ TVn verkar reflektera HDMI kÀllorna. För att kunna kalibrera Netflix mfl va jag tvungen att sÀnda test pattern genom Plex i direkt stream. Detta har resulterat i att HDR lÀge sÄ klipper den BTB för tidigt men SDR material Àr perfekt. SÄledes fÄr jag ta och köpa en AppleTV 4K inom kort för att komma runt detta dÄ den gÄr över HDMI och dÄ kan man Àndra svÀrta till High frÄn Low precis som i USB lÀget vilket gör att den visar svÀrtan korrekt.

FrÄga 1:
Vilken pattern Ă€r bĂ€st? Är det AVSHD709 eller nĂ„gon annan disk för SDR?
FrÄga 2:
StĂ€mmer det att Man inte kan kalibrera CMS och 21 punkter pĂ„ LG tvn för dĂ„ ”förstör” man mer Ă€n vad man förbĂ€ttrar.
SÄledes kan man endast stÀlla in 2-punkter och 10-punkter samt grÄskala och svÀrta. FrÄgan Àr för SDR. Tyckte @ringblixt skrev nÄgot liknande tidigare. Eller gÀller det endast OLED modellerna och inte LCD? Vet att de var lika pÄ min gamla LG som jag hade för sÀkerligen 5-8Är sedan.

FrÄga 3:
NÀr det kommer till HDR sÄ ska man om jag har förstÄtt det rÀtt lÀmna contrast och backlight pÄ 100 och sedan kan man endast calibrera BTB (svÀrta) och 2 samt 10-punkter grÄskala? För CMS skulle man lÄta vara har jag för mig att jag lÀst. Ska man dÄ kalibrera grÄskalan mot REC2020 och gamma 2.4? (Jag kör inte BT1886 pga min inte ger 0% svart vid svart som ni vet med LCD)

FrÄga 4:
För att kalibrera SDR 4k Àr det lika som med 1080p? Sikta pÄ 110 cd/m2 med 2.4 power för mörkt rum samt 250 cd/m2 med 2.2 power gamma för dagtid. Samt REC709? För REC2020 Àr endast för HDR korrekt?

FrÄga 5:
Colour gamunt instĂ€llningen skall stĂ„ pĂ„ auto för bĂ„de SDR och HDR som jag förstĂ„tt det och inte pĂ„ ”extended” Ă€r detta korrekt?

Enligt vissa sidor ska True Cinema eller om de stÄr Cinema mode vara pÄ On och inte Off stÀmmer detta? Jag Àr van att stÀnga av allt lull-lull

Redigerat av Unregistered3494182f, 22 maj 2020 - 09:55.


#3577

Postad 22 maj 2020 - 08:13

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0

Ja, 20-stegsreglagen och CMS-reglagen Àr i princip trasiga hos LG. Hindrar inte folk, inklusive de som borde veta bÀttre, exempelvis Rtings, för att inte sÀga LG:s egna ingenjörer, frÄn att dra i reglagen, framstÀlla snygga mÀtgrafer sedan stolt peka pÄ mÀtningen och sÀga "Titta! Perfekt bild" :)


GĂ€ller det endast OLED modellen eller Ă€ven LCD? Har en LG 65” UM7100 som jag ska ta och kalibrera nĂ€mligen, dĂ€rav min frĂ„ga sĂ„ jag vet om det ens Ă€r lönt att ge sig pĂ„ 21-punkter och CMS

#3578

Postad 22 maj 2020 - 13:03

TOOL
  • TOOL
  • ForumrĂ€v

  • 632 inlĂ€gg
  • 0

OK, tack för informationen!

DÄ har det inte sÄ mycket med mÀtaren att göra dÄ utan snarare panelen som flukturerar.

 

 

Ser ju vÀldigt fint ut, Lightspace/Colourspace verkar vara bÀttre Àn Calman för att kompensera för OLED panelernas fluktureringar. Vad kör du med för pattern generator?

 

Är det nĂ„gon som har testat att experimentera med alternativ vitpunkt? Som sĂ„ mĂ„nga andra upplever jag att vitpunkten pĂ„ min C9 kan dra Ă„t det rosa hĂ„llet. Har provat nĂ„gra alternativa punkter baserat pĂ„ diverse rekommendationer pĂ„ AVSForum och den som jag kör med nu (308, 322) upplever jag som betydligt bĂ€ttre Ă€n att kalibrera mot standard för D65. Nu drar den snarare Ă„t cyan hĂ„llet, men betydligt mindre mĂ€rkbart och tillrĂ€ckligt bra för att stilla min OCD :)

 

Jag anvĂ€nder en Murideo 6-G gen 2,jag kör D65 pĂ„ min 77C8 men vet att flertalet anvĂ€nder en alternativ WP pĂ„ 55-65” modellerna,vet dock inte vad som skiljer dessa Ă„t.



#3579

Postad 22 maj 2020 - 14:12

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

FrÄga 1:
Vilken pattern Ă€r bĂ€st? Är det AVSHD709 eller nĂ„gon annan disk för SDR?

Bland dem som Àr gratis sÄ Àr AVSHD709 ett mycket bra val. Ted har annars en disc som jag har hört ska vara bÀttre, men den kostar en slant förstÄs.

 

 

FrÄga 2:
StĂ€mmer det att Man inte kan kalibrera CMS och 21 punkter pĂ„ LG tvn för dĂ„ ”förstör” man mer Ă€n vad man förbĂ€ttrar.
SÄledes kan man endast stÀlla in 2-punkter och 10-punkter samt grÄskala och svÀrta. FrÄgan Àr för SDR. Tyckte @ringblixt skrev nÄgot liknande tidigare. Eller gÀller det endast OLED modellerna och inte LCD? Vet att de var lika pÄ min gamla LG som jag hade för sÀkerligen 5-8Är sedan.

Varken 10- eller 21-punkter (alt 20-punkter) samt CMS har gett mig nÄgra bra resultat pÄ de apparater frÄn LG som jag har jobbat med. Det gÀller oavsett Ärsmodell, prisklass och displayteknik. Möjligt att det finns de som gör mindre dÄligt ifrÄn sig Àn andra men det Àr inget jag rekommenderar nÄgon att lÀgga ner tid pÄ.

 

 

FrÄga 3:
NÀr det kommer till HDR sÄ ska man om jag har förstÄtt det rÀtt lÀmna contrast och backlight pÄ 100 och sedan kan man endast calibrera BTB (svÀrta) och 2 samt 10-punkter grÄskala? För CMS skulle man lÄta vara har jag för mig att jag lÀst. Ska man dÄ kalibrera grÄskalan mot REC2020 och gamma 2.4? (Jag kör inte BT1886 pga min inte ger 0% svart vid svart som ni vet med LCD)

Jag rekommenderar att du undersöker hur kontrastreglaget fungerar och ser över vilka resultat du fÄr innan du siktar pÄ en specifik instÀllning. Hur reglagen beter sig pÄ LG:s apparater vid HDR vet jag inte i detalj. Finns testmönstren för HDR som visar nominella, ljusa nivÄer vilka lÀr pÄverkas av kontrastreglaget i Ätminstone nÄgon mÄn.

 

GrÄskalan kan du kalibrera i HDR och dÄ Àr target D65. :)

 

FrÄga 4:
För att kalibrera SDR 4k Àr det lika som med 1080p? Sikta pÄ 110 cd/m2 med 2.4 power för mörkt rum samt 250 cd/m2 med 2.2 power gamma för dagtid. Samt REC709? För REC2020 Àr endast för HDR korrekt?

SDR i konsumentsammanhang Àr nÀstan undantagslöst BT.709, för material som antingen Àr i HD eller högre. Du ska inte behöva kalibrera SDR separat i 4K, utan samma profil med instÀllningar som du kom fram till i 1080p ska fungera dÀr ocksÄ. HDR anvÀnder i konsumentsammanhang BT.2020.

 

FrÄga 5:
Colour gamunt instĂ€llningen skall stĂ„ pĂ„ auto för bĂ„de SDR och HDR som jag förstĂ„tt det och inte pĂ„ ”extended” Ă€r detta korrekt?

Auto bör fungera. Teoretiskt sett sÄ skulle metadatan i videosignalen kunna stÀlla till det men det kÀnns lÄngsökt om du anvÀnder vÀl "betrodda" kÀllor (dedikerade Blu-Rayspelare, Apple TV etc). Du kan förstÄs prova att mÀta med dina kÀllor och jÀmföra instÀllningarna, för att se hur fÀrgmatrisen beter sig. "Extended" gör förmodligen sÄ att fÀrgÄtergivningen hamnar nÀrmre P3-omfÄnget.

Enligt vissa sidor ska True Cinema eller om de stÄr Cinema mode vara pÄ On och inte Off stÀmmer detta? Jag Àr van att stÀnga av allt lull-lull

True Cinema aktiverar 5:5-kadens för 24p-material samt reversal 3:2 pulldown för 1080/60i. Är den inaktiverad fĂ„r du judder vid filmtittande.



#3580

Postad 22 maj 2020 - 15:00

Ringblixt
  • Ringblixt
  • MĂ€stare

  • 3 209 inlĂ€gg
  • 0

GĂ€ller det endast OLED modellen eller Ă€ven LCD? Har en LG 65” UM7100 som jag ska ta och kalibrera nĂ€mligen, dĂ€rav min frĂ„ga sĂ„ jag vet om det ens Ă€r lönt att ge sig pĂ„ 21-punkter och CMS

 

LÄng historia kort: 21-stegs reglage och CMS:er Àr generellt nÄgot som hade en poÀng för sisÄdÀr tio Är sedan nÀr det var större variationer pÄ produktkvaliteten. DÄ kunde reglagen kompensera för vissa typer av fel, Àven om ironin Àr att reglagen inte var kompletta nog. Till exempel att grön primÀr ligger pÄ +25% luminans men det finns inget reglage som pÄverkar luminansen i fÀrgen. Eller att reglaget som borde pÄverka grön luminans inte alls gör det.

 

Idag Ă€r TV-apparaterna sĂ„pass felfria att man sĂ€llan behöver dra i de hĂ€r reglagen i vilket fall. Och skulle man göra det Ă€r det vanligaste resultatet att man har gjort bilden sĂ€mre. PĂ„ budgetmodeller som UM7 finns det nĂ€rmast en risk att man bara drar sönder bilden. Snyggare mĂ€tning – kanske – men större fel överlag med ökad posterisering genom hela fĂ€rgrymden och till och med att man förlorar fĂ€rger. I bĂ€sta fall har man Ă€gnat nĂ„gra timmar av nĂ„gon slags mĂ€rklig mĂ€texcercis som har noll effekt i praktiken.

 

Panasonics reglage Àr de som fungerar bÀst. DÀr gÄr det att pÄverka mer utan att bilden nÄgonstans gÄr sönder. Ironin den hÀr gÄngen Àr att det Àr vÀl de apparater som behöver det allra minst eftersom sÄ mycket ÀndÄ Àr rÀtt frÄn början. Men de fungerar pÄ Panasonics enklare modeller och kan plocka bort en del avvikelser frÄn grÄskalan som 2-stegsreglagen inte rÄr pÄ.

 

Ska du börja dra i reglagen sÄ Àr olika former av grÄramper och fÀrgramper dina bÀsta vÀnner. Liksom faktiskt material att titta pÄ, sÄ att du inte sitter med perfekt mÀtning och sedan visar bild dÀr skÄdespelarna har svartvita lÀppar. Det som Àr bra med LG Àr att du alltid har lÀgen att jÀmföra med. SÀtt bÄda expert-lÀgena pÄ identiska nivÄer innan du börjar med CMS och 21-stegs grÄskala. JÀmför före och efter Blev det nÄgon betydande skillnad efter alla timmar?



#3581

Postad 22 maj 2020 - 17:55

Nizz_e
  • Nizz_e
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0

 

True Cinema aktiverar 5:5-kadens för 24p-material 

 

Förklaring tack, trodde funktionen bara behÄller 24p och inte skalar upp till skÀrmens Hz. GÄr det inte att visa 24p rakt av? :unsure:



#3582

Postad 22 maj 2020 - 18:06

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlĂ€gg
  • 0

Idag Ă€r TV-apparaterna sĂ„pass felfria att man sĂ€llan behöver dra i de hĂ€r reglagen i vilket fall. 

lÄngt ifrÄn felfria

upp med en referens tv grabben sÄ ser du det ;)

mÀtarna kan du slÀnga Ät helv...dom Àr helt överflödiga idag med LED belysningen som tv apparaterna anvÀnder.

endast en tv med glödande ljus Àr god nog som referens hÀr.

dÄ har du lÀrt dig nÄt idag :)


Redigerat av sune bejas, 22 maj 2020 - 18:13.


#3583

Postad 22 maj 2020 - 18:11

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlĂ€gg
  • 0

filmsamlaren BOY

vad Àr din referens mer Àn kÀften hÀr pÄ forumet ;)?



#3584

Postad 22 maj 2020 - 18:19

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Förklaring tack, trodde funktionen bara behÄller 24p och inte skalar upp till skÀrmens Hz. GÄr det inte att visa 24p rakt av? :unsure:

Om vi förutsÀtter att du matar TV:n med en videosignal vars bildfrekvens Àr 23,976Hz och du har True Cinema aktiverat, kommer varje bildruta att visas upp fem gÄnger. Panelens frekvens blir dÄ 119,88Hz. SÄledes Àr kadensen ocksÄ 5:5.

 

Om du dÀremot har en kÀlla som matar ut 59,94i fungerar funktionen pÄ sÄ vis att den identifierar fÀlten och Äterskapar de ursprungliga bildrutorna och kasserar dubbletterna. DÄ lÀmnas man Äterigen med 23,976 (hel)bilder per sekund och dessa hanteras dÀrefter pÄ samma vis som om signalen redan vore i 23,976Hz. Funktionen bör, i de fallen, endast vara aktiv nÀr kÀllan Àr av filmsort. Idag Àr anvÀndningsomrÄdet förstÄs begrÀnsat men det funkar förvÄnansvÀrt bra för Laserdisc och första generationens HD-DVD spelare.

 

Och nÀ, visar du upp 24Hz rakt av pÄ en bildskÀrm, dÀr varje bild endast visas en gÄng, fÄr du ett riktigt jobbigt flimmer. Det skulle bli huvudvÀrksframkallande vÀldigt fort. Samma sak gÀller Àven biofilm och har varit sÄ sedan tiderna begynnelse (ungefÀr ;) ). Minimum Àr 48Hz för att det ska bli uthÀrdligt, och Àven dÄ finner mÄnga flimret som störande Àven om det allra frÀmst visar sig i ljusa scener.

 

Sune: Är det nĂ„got i mina inlĂ€gg du har synpunkter kring? PĂ„peka gĂ€rna det och sĂ„ försöker jag bemöta dig bĂ€st jag kan. Jag har inget emot att nĂ„gon pĂ„visar att jag har fel men det Ă€r ju svĂ„rt om man bara pekar med hela handen... :)


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 22 maj 2020 - 18:20.


#3585

Postad 22 maj 2020 - 18:28

Nizz_e
  • Nizz_e
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0

 

Och nÀ, visar du upp 24Hz rakt av pÄ en bildskÀrm, dÀr varje bild endast visas en gÄng, fÄr du ett riktigt jobbigt flimmer. Det skulle bli huvudvÀrksframkallande vÀldigt fort. Samma sak gÀller Àven biofilm och har varit sÄ sedan tiderna begynnelse (ungefÀr ;) ). Minimum Àr 48Hz för att det ska bli uthÀrdligt, och Àven dÄ finner mÄnga flimret som störande Àven om det allra frÀmst visar sig i ljusa scener.

 

 

Se dÀr! SÄ den hyllade biokÀnslan med 24p Àr egentligen högre fast samma bild flera gÄnger? Tack för förklaringen! :)



#3586

Postad 22 maj 2020 - 18:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

UtgÄngsmaterialet bestÄr av 24 bilder per sekund, och det lagras samt överförs sÄ hela kedjan i bÄde biodistribution och Àven i konsumentsammanhang, Ätminstone dÀr sistnÀmnda Àr i HD (Blu-Ray, UHD-BD, iTunes etc). Det Àr först vid bildvisaren som bildrutorna dupliceras för att uppnÄ en högre frekvens hos panelen, men informationen som visas upp bestÄr fortfarande av 24 (unika) bildrutor i varje sekund. :)



#3587

Postad 22 maj 2020 - 18:46

Nizz_e
  • Nizz_e
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0

UtgÄngsmaterialet bestÄr av 24 bilder per sekund, och det lagras samt överförs sÄ hela kedjan i bÄde biodistribution och Àven i konsumentsammanhang, Ätminstone dÀr sistnÀmnda Àr i HD (Blu-Ray, UHD-BD, iTunes etc). Det Àr först vid bildvisaren som bildrutorna dupliceras för att uppnÄ en högre frekvens hos panelen, men informationen som visas upp bestÄr fortfarande av 24 (unika) bildrutor i varje sekund. :)

 

Är det 48 eller högre pĂ„ bio?

Intressant att vi uppfattar det som bÀttre flyt om bilden hackas upp, Àven om det Àr samma bild. VÄra sinnen Àr lÀttlurade :rolleyes:



#3588

Postad 22 maj 2020 - 18:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Hm, bra frÄga... Digitala biografer tror jag kör 96 eller 120Hz. PÄ den analoga tiden var 48Hz solklart vanligast. Gick att Ästadkomma 72Hz ocksÄ med trebladsslutare i projektorn men det krÀver en mer ljusstark lampa för att inte tappa för mycket av ljusflödet.

 

Egentligen Àr det inte sÄ konstigt. Om du blinkar med en lampa 24 gÄnger per sekund kommer dina ögon uppfatta blinkande som vÀldigt störigt. 48 gÄnger per sekund sÄ Àr det inget man initialt sett stör sig pÄ, men flimret gÄr fortfarande att lÀgga mÀrke till om man iakttar lampan. 72 gÄnger per sekund sÄ upplevs ljuset som tÀmligen konstant.



#3589

Postad 22 maj 2020 - 19:10

Nizz_e
  • Nizz_e
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0

 

Egentligen Àr det inte sÄ konstigt. Om du blinkar med en lampa 24 gÄnger per sekund kommer dina ögon uppfatta blinkande som vÀldigt störigt. 48 gÄnger per sekund sÄ Àr det inget man initialt sett stör sig pÄ, men flimret gÄr fortfarande att lÀgga mÀrke till om man iakttar lampan. 72 gÄnger per sekund sÄ upplevs ljuset som tÀmligen konstant.

 

SÄ Àr det naturligtvis. Var inne pÄ att slÀcktiden var lika kort och att ett extra slÀck lurar ögat, men det kanske blir samma flimmer oavsett hur kort det Àr?



#3590

Postad 22 maj 2020 - 19:15

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0

Bland dem som Àr gratis sÄ Àr AVSHD709 ett mycket bra val. Ted har annars en disc som jag har hört ska vara bÀttre, men den kostar en slant förstÄs.


Varken 10- eller 21-punkter (alt 20-punkter) samt CMS har gett mig nÄgra bra resultat pÄ de apparater frÄn LG som jag har jobbat med. Det gÀller oavsett Ärsmodell, prisklass och displayteknik. Möjligt att det finns de som gör mindre dÄligt ifrÄn sig Àn andra men det Àr inget jag rekommenderar nÄgon att lÀgga ner tid pÄ.


Jag rekommenderar att du undersöker hur kontrastreglaget fungerar och ser över vilka resultat du fÄr innan du siktar pÄ en specifik instÀllning. Hur reglagen beter sig pÄ LG:s apparater vid HDR vet jag inte i detalj. Finns testmönstren för HDR som visar nominella, ljusa nivÄer vilka lÀr pÄverkas av kontrastreglaget i Ätminstone nÄgon mÄn.

GrÄskalan kan du kalibrera i HDR och dÄ Àr target D65. :)

SDR i konsumentsammanhang Àr nÀstan undantagslöst BT.709, för material som antingen Àr i HD eller högre. Du ska inte behöva kalibrera SDR separat i 4K, utan samma profil med instÀllningar som du kom fram till i 1080p ska fungera dÀr ocksÄ. HDR anvÀnder i konsumentsammanhang BT.2020.

Auto bör fungera. Teoretiskt sett sÄ skulle metadatan i videosignalen kunna stÀlla till det men det kÀnns lÄngsökt om du anvÀnder vÀl "betrodda" kÀllor (dedikerade Blu-Rayspelare, Apple TV etc). Du kan förstÄs prova att mÀta med dina kÀllor och jÀmföra instÀllningarna, för att se hur fÀrgmatrisen beter sig. "Extended" gör förmodligen sÄ att fÀrgÄtergivningen hamnar nÀrmre P3-omfÄnget.
True Cinema aktiverar 5:5-kadens för 24p-material samt reversal 3:2 pulldown för 1080/60i. Är den inaktiverad fĂ„r du judder vid filmtittande.


Tack, sÄ True Cinema ska vara pÄ alltsÄ.

GÀllande HDR kollade jag WTW sÄ sÄg jag att om jag körde 100 contrast sÄg jag endast upp till 1903NITs men nÀr jag sÀnkte till 96 kunde jag se till 2429 NITs. Och dÄ antar jag att 96 pÄ relaget Àr korrekt?

#3591

Postad 22 maj 2020 - 20:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Det lÄter som att 96 Àr mer korrekt Àn 100, men för att ge ett sÀkert svar sÄ finns tvÄ frÄgor:

 

1. Klipper den vid ett högre vÀrde nÀr du sÀnker kontrasten?

2. Klipper den vid ett lÀgre vÀrde nÀr du höjer kontrasten?

 

Om nej pÄ bÄda sÄ Àr 96 korrekt. :)



#3592

Postad 22 maj 2020 - 21:13

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0
Menar du inte om ja pÄ bÄde sÄ Àr 96 korrekt?

#3593

Postad 22 maj 2020 - 21:22

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Om vi förutsÀtter att du sÀnker kontrastreglaget utan att klippningen pÄverkas, dvs den klipper fortfarande 2429 nits och inte exempelvis 2632, sÄ kan man utesluta att nÄgon ytterligare sÀnkning av kontrastreglage bidrar till nÄgot annat Àn att man flyttar ner bitar ytterligare utan att vinna nÄgon ren information.

 

Om du dÀremot höjer kontrastreglaget till 97, klipper den fortfarande vid 2429 eller hamnar du pÄ en lÀgre nivÄ, sÄsom 2296? I det första scenariot har du redan passerat grÀnsen för vad du kan Ästadkomma med kontastreglaget (sett frÄn att du började vid 100). I det andra, sÄ ligger du nÀrmre korrekt nivÄ vid 96. SÄvida den fortsÀtter ankra vitt vid 2429 nÀr du sÀnker kontrastreglaget under 96 sÄ Àr det 96 som Àr rÀtt.

 

SÄ vid nÀrmre eftertanke (var lite trött vid mitt förra inlÀgg) sÄ ska det vara nej pÄ första och ja pÄ andra för att 96 ska vara rÀtt. Skyller det pÄ att jag har haft för mÄnga bollar i luften idag. :)



#3594

Postad 22 maj 2020 - 22:10

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0

Om vi förutsÀtter att du sÀnker kontrastreglaget utan att klippningen pÄverkas, dvs den klipper fortfarande 2429 nits och inte exempelvis 2632, sÄ kan man utesluta att nÄgon ytterligare sÀnkning av kontrastreglage bidrar till nÄgot annat Àn att man flyttar ner bitar ytterligare utan att vinna nÄgon ren information.

 

Om du dÀremot höjer kontrastreglaget till 97, klipper den fortfarande vid 2429 eller hamnar du pÄ en lÀgre nivÄ, sÄsom 2296? I det första scenariot har du redan passerat grÀnsen för vad du kan Ästadkomma med kontastreglaget (sett frÄn att du började vid 100). I det andra, sÄ ligger du nÀrmre korrekt nivÄ vid 96. SÄvida den fortsÀtter ankra vitt vid 2429 nÀr du sÀnker kontrastreglaget under 96 sÄ Àr det 96 som Àr rÀtt.

 

SÄ vid nÀrmre eftertanke (var lite trött vid mitt förra inlÀgg) sÄ ska det vara nej pÄ första och ja pÄ andra för att 96 ska vara rÀtt. Skyller det pÄ att jag har haft för mÄnga bollar i luften idag. :)

 

 

NÀr jag höjer över 96 sÄ börjar information försvinna dvs dom blinkade staplarna "försvinner" men Àr kvar pÄ en lÀgre nivÄ.

Om jag sÀnker mer sÄ fÄr jag inge mer information utom bilden blir bara "blekare".

Detta pÄ HDR.

 

PÄ SDR har jag höjt kontrasten tills 234 blinkar men 235 Àr vit (ref vit).



#3595

Postad 22 maj 2020 - 22:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

I SDR ska du ha information upp till 254. Först 255 ska peaka. 235 Àr nominell referensnivÄ för vitt men nivÄerna ska fortsÀtta vara urskiljbara upp till 255.



#3596

Postad 22 maj 2020 - 22:21

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0

I SDR ska du ha information upp till 254. Först 255 ska peaka. 235 Àr nominell referensnivÄ för vitt men nivÄerna ska fortsÀtta vara urskiljbara upp till 255.

Nu Àr jag förvirrad enligt AVSHD709 ska man stÀlla in sÄ att spalterna blinkar fram till 234 och 235 ska inte blinka sÄ det du sÀger Àr att detta Àr fel?

 

SÄ allt ska blinka tills 254 och sedan ska 255 vara vit dvs inte blinka Àr detta korrekt uppfattat?


Redigerat av Unregistered3494182f, 22 maj 2020 - 22:30.


#3597

Postad 22 maj 2020 - 22:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

StÄr det sÄ Àr det fel. Standarderna som Àr satta av bÄde ITU-R och SMPTE förutsÀtter att nivÄer som ligger inom WTW (dvs över 235) Äterges. Det finns förstÄs gott om apparater som klipper nivÄerna vid 234 och dÄ kan man inte göra sÄ mycket Ät saken oftast, men LG har utifrÄn min erfarenhet alltid haft möjligheten att göra rÀtt ifrÄn sig. Detta har diskuterats tidigare i trÄden.

 

Kortfattat Àr det en kvarleva frÄn den analoga tiden dÄ TV-apparater och videosystem förvÀntades hantera videosignaler upp till 770mV, fastÀn 700mV (100IRE) var/Àr referensvitt.



#3598

Postad 22 maj 2020 - 22:48

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0
Okej :)
Jag har nu satt sÄ att allt till 255 blinkar Àven 255 blinkar om jag inte hade satt de sÄ hade 254 försvunnit med och Det hade endast blinkat till 253.

Fick dock dra ner kontrastreglaget Ànda till 81 av 100 men det kanske Àr normalt?

Satte svÀrtan sÄ att de blinkar till nummer 17 pÄ stapeln. Och skÀrmen Àr satt till 104 cd/m2 har en svag lampa pÄ sidan av Tvn pÄ nÀr jag kollar.

Köra 2p imorgon och ev köra 10p iaf se hur det blir, för sÄ som jag har sett det just nu sÄ ligger gamman inte super bra och jag hoppas man kan fÄ till det med 10p utan att förstör allt för mycket.

Jag har satt den pÄ BT1886 pÄ TVn i hopp om att den Àr bÀttre Àn tex 2.4 och 2.2.

Ska ju kalibrera mot BT1886 sÄ

Redigerat av Unregistered3494182f, 22 maj 2020 - 22:57.


#3599

Postad 22 maj 2020 - 23:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Inte pillat med nÄgon LG pÄ över ett Är men minns att jag hamnade kring 80 pÄ kontrastreglaget bÄde pÄ 55EG910V, 55B6 och 55C8. Skulle inte förvÄna mig sÀrskilt mycket om det Àr liknande pÄ LCD:erna.

 

Det kan hÀnda att nivÄerna nÀra svart och vid peak Àndras nÄgot efter att du har justerat 2-stegs grÄskalan. Börja med att Àndra i de ljusare partierna och sedan de mörkare. Oftast mÀter jag vid 80/30 och nÀr jag har gjort omfattande Àndringar i nÄgon Ànde mÀter jag om hela grÄskalan samt kollar pÄ rampen för att se sÄ att bilden Àr under kontroll. Generellt sett undviker man ocksÄ mest fel genom att sÀnka RGB-reglagen till mÄlvÀrde, hellre Àn att höja. Fast det kan förstÄs finnas utrymme för andra scenarion.

 

Gamman i sig kan du ju inte Àndra pÄ TV:n, annat Àn att byta instÀllning bland de som finns tillgÀngliga. MÀrker du nÄgon större skillnad mellan BT.1886 och power law 2.4 pÄ TV:n? Om man inte uppnÄr absolut svart svÀrta sÄ har BT.1886 en ganska specifik tonkurva som Àr tÀmligen svÄr att fÄ till bra, ffa pÄ en konsumentapparat. Men det Àr bara att prova och se! :)



#3600

Postad 23 maj 2020 - 09:58

Unregistered3494182f
  • Unregistered3494182f
  • Wannabe

  • 47 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker att TV följer BT1886 bÀst out of box nÀr jag lÀser av skÀrmen samt kollar pÄ ref material.

HDR, finns de nÄgon form av guide med riktlinjer m.m för kalibrering?
SvÀrta + kontrast har jag stÀllt in pÄ samma sÀtt som för SDR men köpte pattern som rekommenderades pÄ AVsforum för HDR.

Tex sÄ upplever jag HDR som för ljust bild överlag, men enligt det jag lÀst ska man inte röra bakgrundsljuset.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.