Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud

19 svar till detta ämne Sonos zensor 5 oberon 5 ARC
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
1 relaterade trådar

#1

Postad 15 december 2018 - 11:29

johansson73
  • johansson73
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Behöver hjälp med riktning för vilka alternativ som kan vara aktuella om man ska närma sig något som börjar likna HIFI ljud. :)

 

Vi har ett redan antal Sonoshögtalare, Play1 och Play5. Nu letar jag efter lite mer HiFI. Musiken kommer spelas framförallt via Spotify och ev. andra streamingtjänster. Därför tänker jag mig att fortsätta använda Sonos. Anläggningen ska också ge tv-ljudet. Tv vill jag ansluta via HDMI ARC. Tv-ljudet består idag av ett 9 år gammal 2:1 system som ersätts med den nya lösningen.

 

Är intresserad av Sonos nya Amp att kombinera med Zensor 5 eller om jag hoppar upp en klass ev Oberon 5.

 

https://www.sonos.co...e/shop/amp.html

https://www.hifiklub...-golvhogtalare/

https://www.hifiklub...-golvhogtalare/

Nya Sonos Amp finns inte på marknaden ännu. Men när jag tittar på spec så verkar den uppfylla alla kriterier. Dessutom verkar den vara fullt tillräcklig att för driva mina tänkta högtalare. Finns det andra alternativ för Förstärkare som är intressanta att utvärdera? Måste inte vara en Sonos integration, med streaming är dock viktigt.

 

Mina två högtalaralternativ, känns som två riktigt bra alternativ. Vet dock inte om jag skjuter över målet men min tänkta kombo. Finns det andra högtalare jag bör utvärdera?

 

Tar gärna emot förslag på andra system kombinationer att utvärdera.

 

 



#2

Postad 15 december 2018 - 11:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Att du byter upp dig ljudmässigt med oberon vs zensor, är jag inte riktigt med på, jag tycker tvärtom, zensor låter bättre i mina öron, oberon har med bumlig bas, men lyssna gärna och jämför själv om du kan..



#3

Postad 15 december 2018 - 11:45

johansson73
  • johansson73
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Tack! Misstänker också att placeringen är viktigare för Oberon? Behöver mer utrymmer bakom. Zensor är helt enkelt lättare att hitta rätt med oberoende förutsättningar. 

 

Att du byter upp dig ljudmässigt med oberon vs zensor, är jag inte riktigt med på, jag tycker tvärtom, zensor låter bättre i mina öron, oberon har med bumlig bas, men lyssna gärna och jämför själv om du kan..



#4

Postad 15 december 2018 - 14:20

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej, 

Jag har haft båda hemma och ja Oberon är mycket bumligare i basen och det är ifrån de är helt nya, tror att bumligheten kan öka något på Oberon. Zensor upplevde jag som riktigt tråkiga helt nya, de kräver hel klart ett antal timmars speltid för att komma till rätta. I butik låter de helt annorlunda då de är väl inspelade.

 

Det slutade med att jag returnerade båda då jag inte kunde bestämma mig. Men så här i efterhand så är jag mer sugen på att ta hem Zensor 5 igen då jag insätt att jag inte kan leva med oberon 5 så långt ut i rummet.

 

Angående placeringen så behövde Oberon stå minst 30cm ifrån "min" vägg för att inte vara helt hopplösa gällande basen. Zensor:n hade jag på 15-20cm utan bekymmer men som sagt, de var inte inspelade när jag returnerade de.

 

Mitt rum är ca6m*3.5m har soffan på ena sidan av långväggen och tv/högtalarna på anda långväggen. Så ett lyssningavstånd på ca 2.6-2.8m ifrån framkanten på högtalarna. (Kanske för litet rum för dessa eller vad säger ni andra?)



#5

Postad 15 december 2018 - 14:25

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hur stort/litet rum har du? Oberon hade en grymt bra och bred ljudbild. Ljudet var lika oberoende på vart man sitter i soffan så det är en sak som jag velade/velat över. Så i mitt rum hade troligen någon typ av basplugga varit bra... (vad säger ni andra om den iden, sabbar man det hela med basplugg?)



#6

Postad 16 december 2018 - 13:03

Allebusig
  • Allebusig
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej! Är med riktigt nyfiken på den nya Sonos AMP. 2X 125 watt i 8ohm bör räcka för att driva dom flesta högtalarna så länge det inte ska vara partynivåer. Det jag funderar på är hur är kvaliten om man jämför med tillexempel yamahas lilla streaming försteg (wxc-50) och ett begagnat slutsteg på blocket. Funktionerna är spot on med HDMI ARC subwoofer output och möjligheten finns ju att köpa en till AMP och driva ett par surround högtalare i ett 4.1 system om man vill.

Skäms nästan att säga vilka högtalare jag tänkt driva med den men tanken är Canton reference 3.2 och en XTZ cinema 1 Sub delat runt 60-80HZ. Sonos Demade Ampen med rätt feta golvhögtalare från B&Ws nya 700 serie vilket ändå skvallrar om att det är en kompetent förstärkare. Nyfiken på hur den presterar i 4Ohm.

Redigerat av Allebusig, 16 december 2018 - 13:06.


#7

Postad 16 december 2018 - 13:58

johansson73
  • johansson73
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Var på hifi klubben igår. Nad Amp1 dök upp som ett alternativ. Tappar Sonos och effektsvagare, men kan kanske funka. vad tror ni om den?

 

https://www.hifiklub...-med-bluetooth/

 

Ett annat alternativ om jag inte orkar vänta på sonos kan vara Yamaha https://se.yamaha.co...-50/?mode=model


Redigerat av johansson73, 16 december 2018 - 14:00.


#8

Postad 18 december 2018 - 19:02

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Lyssnade du på några högtalare?



#9

Postad 20 december 2018 - 21:25

johansson73
  • johansson73
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Lyssnade du på några högtalare?

 

Jag har lyssnat på Zensor 5, OBERON 5 och OPTIKON 5. Alla låter bra. Olika prisklasser och den sista utmärker sig både ljud och prismässigt. Lyssnade på dem med Nad Amp1. Svårt val. Men misstänker att Zensor 5 är mest högtalare för pengarna. 

 

Vad gäller förstärkare. Finns flera alternativ. Sonos nya Amp är nog bäst men kommer nog tidigaste till Sverige i februari. Så Nad Amp1 i kombo med Sonos Connect kan vara ett alternativ. Jag vill ha en förstärkare som integrerar bra med teven



#10

Postad 20 december 2018 - 21:48

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Jag tänkte ta en ny omgång och lyssna i morgon. Ska testa just de du har testat.

#11

Postad 21 december 2018 - 13:11

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Har skrivit in en annan tråd om mina upplevelser men skriver de även här:

 

"Nu har jag lyssnat igen, har väl lärt mig vad jag gillar och inte gillar:

 

Beroende på musiksmak så skulle jag säga såhär:

 

Oberon 5 - Bra till det mesta förutom bastung musik.Då menar jag bastung musik som även har röster att lyssna på. Annars blir basen för övergripande och tar över nästintill allt. Oberon ligger åt det mörkare hållet. 2/3 delar bas medans den sista 1/3 är diskanten.

 

Zensor 5 - Bra till bastung musik då basen i min mening blir bra, och där man samtidigt vill höra röster och instrument detaljer. 1/3 bas och 2/3 diskant.

 

Här kommer mitt dilemma. Jag är en allätare när det kommer till musik, allt jag fastnar för, lyssnar jag på. Jag lyssnar på "all" bra musik"



#12

Postad 27 december 2018 - 13:46

johansson73
  • johansson73
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Har hittat en recension av nya Amp https://www.digitalt...nos-amp-review/ Inser att det är en bra lösning men det finns nog bättre alternativ.

 

Efter mitt senaste besök på Hifi klubben kom BLUESOUND POWERNODE 2I upp som ett fantastiskt alternativ. Den gör att det dra iväg lite i pris och jag får två streaminglösningar. Men enkelheten kvarstår i kombination med bättre ljud.

 

Så högst upp på listan ligger just nu POWERNODE 2I med Dali Oberon 5. Vad tycker ni om denna kombon? Är det bra värde för pengarna i förhållande till ljudkvalite?

 

https://www.hifiklub...-med-streaming/

 

https://www.hifiklub...-golvhogtalare/



#13

Postad 27 december 2018 - 13:55

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

en fråga hur stort rum ska de stå i? X*X?



#14

Postad 27 december 2018 - 14:28

johansson73
  • johansson73
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

en fråga hur stort rum ska de stå i? X*X?

 

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva, gör ett försök.

 

Är en öppen planlösning. Rummet är utformat som ett L. Högtalarna kommer vara placerade lägst ner i spetsen (höger) på L:et. Bredden på väggen där högtalarna är placerade är 3,4 m. Sträckan till bakre väggen är 6,5 m. Sträckan till där rummet öppnar sig mot öppen plan lösning på ena sidan är 3,6 m.

 

Sedan är det öppet genom huset. Så totalt är det många kvm. Men om man räknar på en rektangulär yta från väggen där högtalarna ska stå och bakväggen är det 22 kvm. 



#15

Postad 27 december 2018 - 16:04

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Ok tack tror jag förstår😁.

Har tyvärr ingen erfarenhet gällande din fråga. Men jag ska också.köra på oberon 5 men blir tillsammans med en Denon avr2500.

#16

Postad 27 december 2018 - 16:29

johansson73
  • johansson73
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Ok tack tror jag förstår😁.

Har tyvärr ingen erfarenhet gällande din fråga. Men jag ska också.köra på oberon 5 men blir tillsammans med en Denon avr2500.


Tanken har inte slagit mig att använda en surround förstärkare. :) Denon avr2500 verkar ha alla funktioner jag faktiskt har letat efter. Hur är den ljudmässigt för 2-kanals ljud?

#17

Postad 27 december 2018 - 17:02

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Ljudmässigt troligen något sämre än en sterioförstärkare. Men för mig vägen smidigheten med hdmi och arc funktionen över.

Jag tycker det låter helt ok. Men har inte jätte stor erfarenhet utav hifi.

Redigerat av orrebus, 27 december 2018 - 17:02.


#18

Postad 08 juli 2019 - 22:20

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Hur fungerar den att koppla till en PC ?
Går det att göra via HDMI ?

Eller så kanske det är bättre att köpa den gamla versionen ??

Jag hade tänkt ha Sonos amp på kontoret.



#19

Postad 09 juli 2019 - 07:20

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Funkar fint med hdmi. Jag älskar denna modellen.
Skitsnygg och låter bra.
Kör tv och Spotify genom den och den växlar automatiskt ljudet när man sätter på tvn. Samt att tv dosan kan reglera ljudet. (funkar även med Apple tv fjärren)
Visst kan man få mer välljud och kraft på annat håll, men smidigheten och designen är svårslagen

#20

Postad 09 juli 2019 - 23:42

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Funkar det alltså bra att koppla HDMI till PC om man vill använda Sonos Amp som förstärkare till datorn ?
Jag vill även förmodligen köpa subben sedan, högtalare har jag redan.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.