Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elac vs. Monitor Audio vs. Focal Chorus... Eller ha kvar mina XTZ 99.25?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Elac 310.2 Jet (Surroundhögtalare) 1 8,89 (8) Inga priser
Focal Chorus 807 V (Surroundhögtalare) 1 7,83 (5) Inga priser
Elac 310 CE (Surroundhögtalare) 7 (0) Inga priser
Monitor Audio Silver RX2 (Surroundhögtalare) 5 9 (10) Inga priser
8 relaterade trådar

#1

Postad 27 oktober 2009 - 17:16

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Hej Hej alla ljudfetishs gubbs!

Nu så är det banne mej dax att bya högtalare, eller iaf börja leta och lyssna!

Har ett par godingar i bakfickan och undrar nu vad ni tycker om mina finalister ( ni får dock tänka på att ja har inte fått tillfälle att prov lyssna dom, men ska ner till Frölunda och göra det i en affär där dom har alla tre)

Mina tre är;

Elac 310 CE Samt den gamla 310.2



Monitor Audio Silver RX2 [ska köpas i vitt och då ligger priset på 9200]


Focal Chorus 807 V



Så har ni någon jag ska byta ut eller lägga till? som sagt spelar XTZ 99.25 nu och en bra bas egenskap är ett måste. kör deras 10 sub också. Vet inte om man ska byta den också när man byter stativare?

Jag har en NAD C355 som jag är grymt nöjd med och kan äntligen spela mina XTZ fullt ut!
Så den ska ja ha kvar, men min sub vet ja inte om det är bättre att byta till något annat eller om man lika gärna kan ha kvar den med. Men en sak som är säker är att jag ska ha en 10 tummare då också!

Elac och Audio RX2 ligger nog närmast... men tanke på att RX2an har 8'' elemen å Elac bara 4,7.. så vet ja inte hur det blir med min sub, blir det inte en liten för stor skillnad? eller spelar verkligen Elac så bra så det inte gör nåt att deras element nästan är HÄLFTEN så litet som RX2an :)

Så upp till er, var är eran uppfattning?

MVH
Erik

[Btw så kan mina XTZ vara till salu vid bra pris senare när det blir köp läge. samt subben om den också ska bytas.]

#2

Postad 27 oktober 2009 - 19:05

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Elacs baselement är nästan 4gånger mindre än det i Monitor Audio.

Tänkt på att ingen av dessa högtalare garanterar ett bättre ljud än dom XTZ du har nu. Tycker du ska granska och lyssna högtalarna noga när det handlar om nästan samma prisklass.
Mvh

#3

Postad 27 oktober 2009 - 23:32

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Elacs baselement är nästan 4gånger mindre än det i Monitor Audio.

Tänkt på att ingen av dessa högtalare garanterar ett bättre ljud än dom XTZ du har nu. Tycker du ska granska och lyssna högtalarna noga när det handlar om nästan samma prisklass.
Mvh



aa det har jag tänk.

Någon som har ett par av dessa hemma som är inspelade? så man kan få lyssna på dom?

#4

Postad 27 oktober 2009 - 23:35

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 860 inlägg
  • 0

Elacs baselement är nästan 4gånger mindre än det i Monitor Audio.



Elac:s element har en slaglängd på 16mm! Det har garanterat inte någon av dom andra...., dessutom har dom blivit prisade just för sin fina bas...
Dessutom ska en sub möta upp, så det kan kvitta..., finns andra parametrar som nog är viktigare.

#5

Postad 28 oktober 2009 - 00:39

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Elac:s element har en slaglängd på 16mm! Det har garanterat inte någon av dom andra...., dessutom har dom blivit prisade just för sin fina bas...
Dessutom ska en sub möta upp, så det kan kvitta..., finns andra parametrar som nog är viktigare.


okej okej.. har du lyssnat på dom? vad är din uppfattning isf?

#6

Postad 28 oktober 2009 - 09:41

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Vad är det som du är missnöjd med i dina nuvarande XTZ?

Jag tror inte att det kommer att bli några större skillnader eftersom du rör dig inom samma prissegment. Om jag hade varit dig hade jag tittat i en lite högre prisklass för att hitta något som garanterar var bättre än 99.25.

Eller kanske ett par PiP?

#7

Postad 28 oktober 2009 - 12:40

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Vad är det som du är missnöjd med i dina nuvarande XTZ?

Jag tror inte att det kommer att bli några större skillnader eftersom du rör dig inom samma prissegment. Om jag hade varit dig hade jag tittat i en lite högre prisklass för att hitta något som garanterar var bättre än 99.25.

Eller kanske ett par PiP?


Alltså kan klar göra att jag är INTE missnöjd INTE DET MINSTA :) men jag är en sådan person som inte har sakerna mer än ett halvår max, kvittar nästan vad det än är :lol: ipod, cyklar, bil, ljud prylar, kamera.... osv.

Och nu är jag sugen på att vidga vyerna! men vilka PiP rekommenderar du då? bild? länk?

#8

Postad 28 oktober 2009 - 12:49

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
som jag skrev i den andra tråden grenhage, så varför inte titta på elacs 200-serie? låter i mina öron bättre när de inte försökt få ner storleken lika drastiskt. i den prisklassen finns både 203 och 243.

jag blev inte imponerad när jag hörde monitor audios förra serie rs, så förväntar mig inte att nya rx låter bättre än elac. focal har jag inte hört, men de har fått mycket beröm

mvh

#9

Postad 28 oktober 2009 - 12:56

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Alltså kan klar göra att jag är INTE missnöjd INTE DET MINSTA :) men jag är en sådan person som inte har sakerna mer än ett halvår max, kvittar nästan vad det än är :lol: ipod, cyklar, bil, ljud prylar, kamera.... osv.

Och nu är jag sugen på att vidga vyerna! men vilka PiP rekommenderar du då? bild? länk?


Jag har inte så mycket information om PiP dessvärre, men kolla i Ino Audio-tråden så hittar du nog där, annars kan de som skriver där ge dig hur mycket info som helst.

De ska ge riktigt bra värde för pengarna, men det är lite kö till att få dem om man vill ha dem färdigbyggda och det kan ta ett tag. Annars går det att beställa i delar med monteringsanvisning.

#10

Postad 28 oktober 2009 - 13:02

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
okej okej.. men i vilken prisklass ska jag hoppa upp i för att få båt bättre som ni nu tycker?

#11

Postad 28 oktober 2009 - 13:11

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
det beror väl på, prova lyssna på några dyrare modeller och se om du känner priset motiverar ljudet. du kan ju få bättre och bättre ljud en bra bit upp i pris, så det är väl främst du som ska säga stopp :)

angående basen så kan det nog bli dyrt om du vill byta den, xtz är ju kända för att göra bra basar till ett billigt pris, och märke på basen spelar ingen roll, det är inte så att den ska klangmatcha de andra utan bara ha tillräckliga inställningar så den kan integreras med vilket system som helst

mvh

#12

Postad 28 oktober 2009 - 13:16

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har provlyssnat Monitor Audio RX8, RX6 och RX1. Lyssnat även på Elac av varierande model (golvare). Högtalaren som imponerade mest var RX1 förvånande nog. Men det handlar väl om tycke och smak som det oftast gör. Elac tyckte jag hade en mer öppen spelstil som gjorde att mellanregistret kändes lite för påträngande samt saknade lite i det nedre registret jmf. med RX6-8. Men RX1 var riktigt rolig att lyssna på. Saknar ju djupbas men har grym spridning och en härlig mellanbas som sitter perfekt i bröstet.

#13

Postad 28 oktober 2009 - 13:23

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Finns det en speciell anledning att det bara är stativare du funderar kring?

#14

Postad 28 oktober 2009 - 13:39

Grenhage
  • Grenhage
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

det beror väl på, prova lyssna på några dyrare modeller och se om du känner priset motiverar ljudet. du kan ju få bättre och bättre ljud en bra bit upp i pris, så det är väl främst du som ska säga stopp :)

angående basen så kan det nog bli dyrt om du vill byta den, xtz är ju kända för att göra bra basar till ett billigt pris, och märke på basen spelar ingen roll, det är inte så att den ska klangmatcha de andra utan bara ha tillräckliga inställningar så den kan integreras med vilket system som helst

mvh


okej okej bra det, för ja är nöjd med denna dunklådan.. med det var mest att få hitta nåt nytt för har liksom sug efter att få höra annat, se hur andra högtalare spelar osv... pluggar ju nu på gymnasium men efter det så vill jag gärna jobba på tex hifi-klubben eller liknande så desto mer ja lär mej nu desto bättre.. å pengar.. aa samma prisklass underlättar ju för så kanske man kan byta jämt med någon eller inte behöva lägga till så mkt.


Har provlyssnat Monitor Audio RX8, RX6 och RX1. Lyssnat även på Elac av varierande model (golvare). Högtalaren som imponerade mest var RX1 förvånande nog. Men det handlar väl om tycke och smak som det oftast gör. Elac tyckte jag hade en mer öppen spelstil som gjorde att mellanregistret kändes lite för påträngande samt saknade lite i det nedre registret jmf. med RX6-8. Men RX1 var riktigt rolig att lyssna på. Saknar ju djupbas men har grym spridning och en härlig mellanbas som sitter perfekt i bröstet.


jag har också varit lite rädd över att Elac inte hänger med i dom djupa basgångarna, visst jag ska ju ha sub.. men att mellan sticker ut lit för mkt.. inte mkt mer än att prov lyssna och avgöra själv!

Men tror du att RX1 är bättre än RX2 för att den är mindre och med rapp?


Finns det en speciell anledning att det bara är stativare du funderar kring?



ja, har litet rum.. så har inte plats för ett par golvare.. sen har ja nog fastnat med för att ha ett par bra stativare och n rapp sub än att ha ett par golvare.

#15

Postad 28 oktober 2009 - 17:56

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Har inte kunnat provlyssna RX2 eftersom ingen handlare jag varit hos har den hemma. Men vad jag har uppfattat så lät RS1 bättre än RS2 så det kanske är anledningen till ingen tagit hem RX?
Men som sagt, RX1 tycker jag sticker ut rejält samtidigt som den ligger bra i pris. Vid en jmf. vid ett tillfälle med DLS största stativare (ca. 13kkr) så tyckte jag att RX1 lät betydligt bättre. Har inte tänkt på tidigare att den värsta djupbasen ibland kan "gröta till" ljudbilden.

#16

Postad 09 april 2010 - 11:22

jollan
  • jollan
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Hej! Jag lånar tråden lite och hoppas det går bra :)
Jag har lite funderingar på högtalarköp, jag har länge funderat på xtz 99.26 och 25 främst men har läst lite om Monior Audio RX-8 och 6. Så jag tänkte höra om det finns några kloka ord på vad som rekomenderas, det är ju olika sorters högtalare, stativare vs golvare. Men ändå, vad skulle ni välja? Jag har en Marantz SR6004 som jag tänkte driva det med. Och har tänkte köpa även center och bakhögtalare, ev. även sub.
Hoppas ni har lite kloka ord ang detta val B)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.