Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Terapikammaren 2 av DPC

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 oktober 2022 - 16:51

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Kommentarer till Terapikammaren 2 av DPC

#2

Postad 02 oktober 2022 - 16:51

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Verkligen snyggt gjort. Gillar ditt val av LCR med högkänsliga alternativ. Lär vara ett skönt tryck i rummet med massor av dynamik!

#3

Postad 02 oktober 2022 - 22:16

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Riktigt fint bygge och seriöst, det gillar jag. Var på hifi showen i Göteborg i dag och lyssnade på Canton högtalare, det är bra tryck i dem. SVS- snubbarna gör det inte sämre! Stilrent rum.. snyggt!👍

#4

Postad 03 oktober 2022 - 06:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Jättefint och alldeles utmärkt. En delikatess, en självklar hembio. Stenhårt... Härlig insats.

#5

Postad 03 oktober 2022 - 12:54

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Tack till samtliga kommentarer! Det värmer. Bilderna är en liten del av allt och gör inte allt tänkande, planerande och så klart allt jobb riktigt rättvisa. Men åter uppskattat att ni gillar det.

Kurben: LCR tillsammans med subbarna ger riktigt bra attack och även mkt detaljer. Hoppas det lyfter lite till efter ARC.

Hellpe: Mina gamla Canton är favoriter som jag gillar skarpt, kan varmt rek dem! Även till bio.

PML: tack! Försökte få till en stilren variant. Och oj vad många timmar det blev. Men nu känns det fint.



#6

Postad 03 oktober 2022 - 16:04

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Otroligt bra jobbat! Först hela utbyggnaden, sen själva rummet fyllt med idel premiumprodukter. Wow! Många fantastiska filmstunder väntar!

#7

Postad 03 oktober 2022 - 16:10

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 1
Tack Saturnus! Att bygga ut huset var stort men också det som möjliggjorde bion. Gjorde så gott jag kunde med den tid och medel jag hade för denna gång. Ja, det kommer bli många fina stunder :)

#8

Postad 06 oktober 2022 - 18:29

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Sjukt bra jobbat. Riktigt imponerande biorum.

#9

Postad 07 oktober 2022 - 07:11

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Sjukt bra jobbat. Riktigt imponerande biorum.

Tack så mkt Hays! Det värmer att höra. 



#10

Postad 07 oktober 2022 - 08:46

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Otroligt imponerande bygge och maffigt snygg bio!

#11

Postad 08 oktober 2022 - 10:14

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Otroligt imponerande bygge och maffigt snygg bio!

Bugar och bockar!



#12

Postad 08 oktober 2022 - 19:31

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Var beställde du Ascendo högtalarna? Finns det någon hemsida med priser?

#13

Postad 09 oktober 2022 - 08:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Var beställde du Ascendo högtalarna? Finns det någon hemsida med priser?

Det är PL Audio som tar in högtalarna till Sverige och är distributör. I nuläget så uppger de att Cinema Solutions, The Rock och Tiwia säljer till kund. Ascendo är i ganska stor utsträckning ett märke som vänder sig till professionella installatörer, vilket två av tre ovan är. Men The Rock är ju en handlare som också är mkt service minded och aktiv här på forumet. Men även minst en av installatörerna säljer också högtalarna till självbyggare, jag köpte av Cinema Solutions som en del av ett större paket till min nya bio. Jag fick väldigt bra hjälp av Jakob på CS för att få en bra helhet. Han har även direkt kontakt med en kändis på Ascendo vilket är värdefullt om man har ngn fråga. De bollade ex vilken lcr jag skulle satsa på. 
 

Prislistor verkar vara svårt att hitta, jag vet att det finns en typ 3-4 år gammal som går att hitta med lite googlande. Men den saknar rätt mkt produkter. Jag har koll på priset för rätt många av de passiva högtalarna. Så skicka ett PM så kanske jag kan svara. Annars är The rock eller ngn av nämnda installatörer en väg också.


Redigerat av DPC, 09 oktober 2022 - 08:30.


#14

Postad 19 oktober 2022 - 23:48

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Otrolig trevlig anläggning.
Ser grymt ut.

Vad är nästa steg?

#15

Postad 20 oktober 2022 - 19:45

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Otrolig trevlig anläggning.
Ser grymt ut.

Vad är nästa steg?

Tack Anton! Gillar ditt rum också, riktigt elegant! Kul att du bygger egen akustik, tumme upp!

 

Kan säga att det låter riktigt bra hemmavid hos mig nu. Att tänka till med mått, akustik och utrustning har verkligen lönat sig. 
 

Nästa steg är att få igång control4. Har fått hem styrenhet och fjärr, men sen behövs utsedd firma för konfig/programmering. Och de växer inte på trän. Men hoppas på att få till det senast under november. Därefter står bygge av gradäng på tur. Har en idé på att bygga en gradäng med integrerad ställbar helmholtz. Gissar att det kan bli ett jul/vinterprojekt. Behöver bara återställa mitt gamla biorum från kolgruva till beboligt först. Efter det står nya surroundhögtalare, både för sida och bakre högt i prio. Som det är nu så integrerar fronten perfekt med atmos med riktigt fina panoreringar, men bakre delen hänger inte med lika sömlöst. Visst låter det bra, men det kan bli bättre och jag vill ha Ascendo point source runtom för att få den där riktigt sköna bubblan och slam. 



#16

Postad 06 november 2022 - 20:00

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Väldigt schysst bio :) En sådan luftvärmepump skulle jag oxå behöva för att få bättre luft och även kunna kyla ner bion under sommaren.

#17

Postad 08 november 2022 - 07:39

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Väldigt schysst bio :) En sådan luftvärmepump skulle jag oxå behöva för att få bättre luft och även kunna kyla ner bion under sommaren.

Tack Mike! Jo, det gör stor skillnad för upplevelsen mellan juni-augusti. Jag har svettats mer än 10 somrar i gamla bion, så ska bli skönt att kunna bestämma temp själv nu. 



#18

Postad 13 november 2022 - 22:48

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Snyggt! Är de diffusorerna på väggarna från Svanå
Möjligtvis?

#19

Postad 16 november 2022 - 08:22

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Tack Crille! Och ja, ditt öga sviker inte. Det är AD40 från Svanå. 



#20

Postad 22 november 2022 - 18:22

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Intressant, inspirerande och väldigt imponerande!
Snyggt jobbat alla inblandade 🙂

#21

Postad 26 november 2022 - 10:05

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Intressant, inspirerande och väldigt imponerande!
Snyggt jobbat alla inblandade

Tack Tomas! Jag tycker det är kul att få dela med mig till andra och förhoppningsvis därmed hjälpa till med deras byggen som jag har blivit hjälpt av andra. Sen är det nästan alltid så man får kompromissa på sina håll och att då ha ett systemtänk och välja kompromiss så det ”inte bara blir” är ett av mina bästa tips. 



#22

Postad 08 december 2022 - 14:30

mange87a
  • mange87a
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Vart har du beställt dina Takdiffusorer?

#23

Postad 08 december 2022 - 19:52

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

De är beställda av Cinemasolutions som jag hade som bollplank när jag byggde min nya bio. Det är Svanå miljötekniks modell Crystal. De går också att beställa av handlare som therock som har Svanås sortiment. De kommer med frakt direkt från fabrik så bara beställ av den handlare du trivs med. 



#24

Postad 27 december 2022 - 00:18

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt! De där Ascendo såg mycket intressanta ut!

#25

Postad 30 december 2022 - 13:17

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Tack Photek! Alltså, första gången jag hörde talas om Ascendo och såg dem så tänkte jag vad är det här? Hade aldrig hört talats om dem men oj vad de presterade på hembiomässan. De har ett stort sortiment av högtalare, inte minst basar är de stora på. Allmänt så är de högkänsliga och dynamiska samt har oväntat mkt hifikaraktär trots de kör med kompressionsdiskant i de stora högtalarna. Jag är riktigt nöjd och vill bara ha mer av dem framöver. 



#26

Postad 30 december 2022 - 14:35

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jag läste reportaget i senaste Hemmabiotidningen och ditt bygge är helt klart i toppklass och väl värt ett reportage i tidningen.

Tack för en bra text och bra bilder!


#27

Postad 31 december 2022 - 09:41

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Kul att höra arcspin. Bygget blev bra och nu finns även att bygga vidare på under lång tid. Laddade ned ARC igår så om morgondagen inte är alltför tung så ska jag börja labba med det också. 
 

Har spanat in din coola lgh-bio och gillar det jag ser plus att du byggt och burit hem grejer själv. Det är precis min stil också. 
 

Tack!



#28

Postad 12 januari 2023 - 20:53

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Grymt och rejält pampigt!

#29

Postad 15 januari 2023 - 13:21

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Uppskattas Kurben. Vi trivs därinne



#30

Postad 14 april 2023 - 08:14

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Så otroligt välbyggd och genomtänkt hembio.
Vad gick Ascendo LCR på?

#31

Postad 14 april 2023 - 08:44

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Tack för den fina orden Anton! Jag la ned mkt tid på att designa och få ihop hela systemet. Så nu finns rummet där och går att bygga vidare på!

 

Jag fick tag i några av de sista av deras referensmonitorer i 12" som heter CCRM12-P. De gick på 90' för en LCR. Nu har de bytts ut av nya serien som heter The 12 passive pro. Lådorna har identiska mått som mina men det sitter ett nytt element (fortfarande 12") i dem där kompressionsdiskanten är utbytt från en entums till en 1,4 tumsvariant, dock i samma material (de finns också att få i beryllium nu). De verkar mäta rätt likt mina enligt spinorama men de nya har rusat i pris och kostar nu över 8000 dollar styck i enklaste utförandet. Vet inte exakt vad det blir i kronor men i regionen av 250' för en LCR. Så jag kom billigt undan för en Ascendo set up.



#32

Postad 21 april 2023 - 03:39

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Tack för den fina orden Anton! Jag la ned mkt tid på att designa och få ihop hela systemet. Så nu finns rummet där och går att bygga vidare på!

 

Jag fick tag i några av de sista av deras referensmonitorer i 12" som heter CCRM12-P. De gick på 90' för en LCR. Nu har de bytts ut av nya serien som heter The 12 passive pro. Lådorna har identiska mått som mina men det sitter ett nytt element (fortfarande 12") i dem där kompressionsdiskanten är utbytt från en entums till en 1,4 tumsvariant, dock i samma material (de finns också att få i beryllium nu). De verkar mäta rätt likt mina enligt spinorama men de nya har rusat i pris och kostar nu över 8000 dollar styck i enklaste utförandet. Vet inte exakt vad det blir i kronor men i regionen av 250' för en LCR. Så jag kom billigt undan för en Ascendo set up.

Alla priser har ju gått upp enormt, sedan när man utvecklar så känns det som många tillverkare höjer lite extra för det är ”okej” idag.

 

Stort grattis till en grym setup.



#33

Postad 15 juli 2023 - 17:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Jag gillar verkligen ansatsen. Stenhårt.

#34

Postad 24 juli 2023 - 15:02

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Tack PML! Jo, ansatsen var tilltagen. Mkt jobb men det var värt det. Det kommer hända en kul grej snart. Bygger en kombinerad riser med ställbar helmholtz. Bilder kommer om ett par veckor.

#35

Postad 25 juli 2023 - 09:17

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Riktigt trevlig bio som jag har blivit inspirerad av. Helt klart klassgrejer och snyggt gjort - kul att se!


#36

Postad 25 juli 2023 - 16:19

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
😊. Roligt att kunna inspirera. Det gör ditt bygge också.

#37

Postad 06 augusti 2023 - 17:00

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Väldigt snyggt hela biorummet.
Vilket jobb du gjort.

#38

Postad 07 augusti 2023 - 14:05

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Väldigt snyggt hela biorummet.
Vilket jobb du gjort.

 

Fina ord Mr richards! Och ja, det är en del jobb bakom och har inte alltid varit lätt. Så tackar för uppskattningen.



#39

Postad 08 augusti 2023 - 06:44

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jäklar vilket jobb du lägger ner.
Uppbyggnaden ser helt perfekt ut, absolut som att trappstegen är ihopbyggda med golvet.
Den där ställbar porten är ju också riktigt finurligt gjord.
Fascinerande att den där smala slitsen längst bak på uppbyggnaden kan omhänderta problemen på 38Hz!


Jag kan bara fantisera om vilket lugn som infinner sig hos dig när du kliver in i biorummet och pulsen går ner i takt med att ljudnivån sänks då du stänger dörren efter dig. ;o)



#40

Postad 08 augusti 2023 - 10:36

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Du gör ett av Sveriges finast rum inom alla kategorier.



#41

Postad 08 augusti 2023 - 16:41

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Jäklar vilket jobb du lägger ner.
Uppbyggnaden ser helt perfekt ut, absolut som att trappstegen är ihopbyggda med golvet.
Den där ställbar porten är ju också riktigt finurligt gjord.
Fascinerande att den där smala slitsen längst bak på uppbyggnaden kan omhänderta problemen på 38Hz!


Jag kan bara fantisera om vilket lugn som infinner sig hos dig när du kliver in i biorummet och pulsen går ner i takt med att ljudnivån sänks då du stänger dörren efter dig. ;o)

 

Yes brother, det har blivit en del jobb.. Just risern/helmholtz, byta surround och fixa lite med akustik var sommarens projekt. Nu får det räcka ett tag :)

 

Själva Helmholtz-designen fick jag hjälp med, men byggde allt själv. Kan bara hålla med att det är en smart grej att göra i en riser. Och med rätt dimensionering och lite ställbarhet så kommer man åt det man vill. Lådan är på nästan 700 liter, så det är ändå lite volym och sen handlar det om dimensionering för att få rätt hastighet på luften förbi porten och därmed Q-värde.

 

Du anar nog känslan ändå ;)


Du gör ett av Sveriges finast rum inom alla kategorier.

Oj. Jag vet knappt vad ska säga efter de fina orden. Tack!


Redigerat av DPC, 08 augusti 2023 - 16:42.


#42

Postad 03 november 2023 - 17:29

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Ska med bygga riser , har du isolering i din ? om inte inga problem med resonans ? besöket en kollega som hade en sån basen brummade i lådan obehagligt

#43

Postad 03 november 2023 - 22:04

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Min riser är en kombinerad och avstämd ställbar helmholtz vilket innebär att den har en viss mängd fyllning/isolering. I mitt fall bekämpar den en av rummets problemfrekvenser i tidsdomän, dvs tar bort den resonansen.

#44

Postad 22 november 2023 - 08:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Fint rum du har fått till! Akustiktaket är fräckt bl.a!

#45

Postad 22 november 2023 - 13:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Upplever du inte basresonans i upphöjningslådan under soffan eller har du isolering i den ?


#46

Postad 22 november 2023 - 15:27

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Upplever du inte basresonans i upphöjningslådan under soffan eller har du isolering i den ?

Lådan är en helmholtz så det blir förstås massor av resonans i den ;)

 

Googla "helmholtz resonator" för att förstå skämtet.

 

EDIT: Ser att du redan frågat en gång, och fått svar, så jag är inte riktigt med på vad du undrar nu?


Redigerat av Loco.spk, 22 november 2023 - 15:30.


#47

Postad 22 november 2023 - 15:29

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Fint rum du har fått till! Akustiktaket är fräckt bl.a!

 

Tack så mkt! Jag försöker kombinera funktion med design, även om funktion är etta i prio.



#48

Postad 22 november 2023 - 15:38

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Upplever du inte basresonans i upphöjningslådan under soffan eller har du isolering i den ?

 

Hej! Nu hann Loco före mig, men snabbt svar är nej (utanför lådan)! Så tillvida du inte lägger örat direkt mot lådan. Dess jobb är ju att fånga resonans och behålla den, vilket den gör med god effekt. Sen är det mkt riktigt isolering i den, jag nämnde det som fyllning i tidigare inlägg när du frågade. Men fyllningsgraden är rätt så låg, kring 25 %. Hela lådan handlar om att dimensioneras för att bekämpa en av rummets problemfrekvenser som släpar i tidsdomän (rummet är uppmätt). Så det är volym, mängd fyllning, storlek på porten,storlek på slitsen och slutligen position av slitsen i porten som tar hand om problemfrekvens vid 38 Hz med ett rätt så högt Q-värde (amplitud och relativt liten bredd på ingreppet). Det är påtagligt att resonsen i rummet försvinner när slitsen ställs i rätt läge. Oväntat stor effekt är min upplevelse och andra detaljer blir mer tydliga.


Redigerat av DPC, 22 november 2023 - 15:50.


#49

Postad 25 december 2023 - 10:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
SÅ rasande kul att se hur arbetet fortsätter. Stenhårda 10p

#50

Postad 28 december 2023 - 17:15

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Så kul att att se så många olika stilar på biorum och ditt är riktigt läckert! Antar att du är nöjd med svs-subbarna? De spelar riktigt bra, vet av egen erfarenhet.
Hatten av, snyggt!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.