Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon 2018 AVR lineup - X8500H, X6500H, X4500H, X3500H, X2500H, X1500H

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVC-X8500H (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
Denon AVR-X1500H (Surroundförstärkare) 5 (0) Inga priser
Denon AVR-X2500H (Surroundförstärkare) 4 6,5 (1) Inga priser
Denon AVR-X3500H (Surroundförstärkare) 4 7,75 (3) Inga priser
Denon AVR-X4500H (Surroundförstärkare) 4 8,5 (3) Inga priser
Denon AVC-X6500H (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 12 januari 2018 - 13:11

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Denon släppte första 2018 modellen på CES i Vegas.

Ser ut som ett riktigt as =)

 

Denon AVC-X8500H (Europa)

Denon AVR-X8500H (USA)

- 13.2 med 13 slutsteg

- Custom amp design det ska tydligen gå att styra FR / FL slutstegen till någon annat. Bra för oss som kör stereoförstärkare med HT in för att driva frontarna.

- HDMI 2.1 via uppgradering (till en kostnad enligt What Hi-fi)

- Dolby ATMOS, DTS:X, Auro-3D

- Dolby Vision och Hybrid Log Gamma

- 23.3kg

- $3799-3999 vi får se vad Hifiklubben tycker den ska kosta

Edit: Det blev 35.998kr på Klubben.

 

https://www.denon.co...eiver/avcx8500h

http://www.audioholi...2ch-av-receiver

https://www.whathifi...ip-av-amplifier

 

Manual på svenska

http://manuals.denon...EU/SV/index.php

 

denon_avc_x8500h.jpg?itok=gnBbEdQO

de_avc_x8500h.jpg?itok=42_qoQa7

Denon-AVC-X8500H-08.jpg

 

What does the AVR-X8500H Offer Over the AVR-X6400H?

  • 13 amp channels vs. 11, and 13.1ch processing vs 11.1ch max on the X6400H.
  • Higher power rating (150W vs 140W into 8ohms, 2CH driven).
  • Physically larger (about an inch taller, two inches deeper, and quite a bit heavier).  The user manual states it weighs a whopping 51.4lbs despite the website error showing 39lbs. we confirmed with Denon at CES the correct weight is stated in the user manual.
  • 15.2ch RCA pre-outs vs. only 11.2 on the X6400H.
  • 15 pairs of speaker binding posts vs only 11 on the X6400H.
  • The above facilitates the ability to run BOTH a 13ch Auro3D setup and a 13ch (9.1.4 / 7.1.6) Atmos setup without having to ruin positioning for one or the other.  Because there are FOUR pairs of height speaker outputs (pre-out and speaker posts), with flexible assignment (including being able to assign Height4 to Front Wide output) you can do a complete Auro3D setup with five heights + VOG and still have another pair of height outputs for Top Middle or Front Wide use with Atmos.
  • The X6400H, of course, can only do 7.1.4 (no wides) and is limited to 10.1ch Auro3D (5.1 + 4 heights + VOG).  And the only way to practically mix Auro + Atmos is to use a Front Height + Rear Height layout.  Plus the X6400H requires you to sacrifice the Sub2 output for VOG if you want to do 10.1ch Auro3D, whereas the X8500H has dedicated outputs for Center Height and Top Surround (VOG).
  • X8500H also has a "Custom" amp assign setting which allows you to map virtually any speaker binding post to any channel of output.  For example, if you're using a 5ch amp to power LCR+Surrounds in the main zone, you can repurpose the unused FL/FR and SL/SR amps in the AVR to power Zone 2/3 speakers (the X6400H only has predefined templates for amp assign).
  • The X8500H also has a "pre-amp mode" which disconnects the amp section.
  • 7.1ch multi-ch analog audio inputs, extra (3 vs. 2) component video inputs.
  • Future HDMI 2.1 hardware upgrade to increase lifespan by supporting 8K resolution and more (the same way they offered the "A" upgrade to the 7200/8802 for HDMI 2.0 in the last generation).
  • The X8500H has different DAC's specified, it lists the AKM AK4490EQ for the X8500H and the AKM AK4458VN for the X6400H. A quick check shows 5dB increase in SNR for the DAC in the X8500H
  • The X8500H can do a vertical stretch for use with anamorphic lenses.
  • X8500H has a rear USB input in addition to the front USB, the rear port is rated to power devices so more practical for a streaming stick or cooling fan etc.
  • The X8500H has a nicer remote with "learning" capabilities to copy IR commands, macro capabilities, and also a "Remote ID" setting so you can prevent conflicts with other Denon device remotes accidentally changing it.

Redigerat av Bogge, 11 januari 2019 - 20:36.


#2

Postad 12 januari 2018 - 13:28

UltimaWeapon222
  • UltimaWeapon222
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Spännande, har själv funderat på byte av receiver, har Marantz sr6006. Men ska det smaka så kostar det. :D Vore kul med XT32 dock. Vet inte vad denna har för rumskorrektion? Har ägt både Denon och Marantz och gillar bägge delar. Men tror jag slår till på en billigare variant med XT32. Ett billigt demoex vore kanon.



#3

Postad 09 mars 2018 - 19:31

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Det blir en intressant helg :)

Bifogad fil(er)



#4

Postad 09 mars 2018 - 20:55

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Det blir en intressant helg :)


Helgen är räddad!! =)

#5

Postad 10 mars 2018 - 16:22

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Hur låter det, nöjd?

#6

Postad 11 mars 2018 - 09:38

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Hur låter det, nöjd?


Jag är mycket nöjd, en härlig ljudbild - rent, klart, tydligt över hela registret. Har en Atmosuppsättning med 9.2.4! Har inte hunnit kolla ngn 4k UHD film med atmos än men kollat Atmos demo skivan från 2015, så här ska det låta - effekterna blir verkligen häftiga med tydliga detaljer och rörelser i rummet!
Kommer från 7.2.4 med Denon 6200+ separat stereoförstärkare.

#7

Postad 11 mars 2018 - 19:47

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd. Blev skillnaden stor från din förra uppsättning?

#8

Postad 11 mars 2018 - 20:01

kecke
  • kecke
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Jag tror att han behöver längre tid på sig för att komma underfund med vad det innebar att byta utrustning.



#9

Postad 12 mars 2018 - 08:50

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Hur är det med Auro 3D. Har du hunnit att prova det?


Kommer först med en FW-uppdatering senare i år.

#10

Postad 12 mars 2018 - 08:55

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd. Blev skillnaden stor från din förra uppsättning?


Stor skillnad trots att jag (och mina biovänner) tyckte förra uppsättningen var toppen. Nu är det verkligen en homogen ljudbubbla med klart distinkt ljud med tydliga detaljer från lägsta bas till diskant.

#11

Postad 15 juni 2018 - 12:36

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Kommer du gå upp till 9.2.4 eller 7.2.6 ?   Om, hur upplevde du .6 istället för .4 ?



#12

Postad 21 juni 2018 - 13:01

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Inte mycket förändringar i Denons 2018-lineup: https://www.whathifi...ng-phono-inputs



#13

Postad 25 juni 2018 - 18:13

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Kommer du gå upp till 9.2.4 eller 7.2.6 ?   Om, hur upplevde du .6 istället för .4 ?


Jag har 9.2.4, saknade front wides i 7.2.4 uppsättningen. Nu är det ju så att FW i 9.2.4 bara utnyttjas i dolby Atmos, inte i DSU och inte i dts ljudsystem men tydligen kan det kanske ske förändringar på dts-sidan, hoppas att det stämmer. Med bra atmosmixade filmer blir det en mycket häftig ljudbild med tydliga ljuddetaljer och feta ljudmattor. Jag är supernöjd.

#14

Postad 26 juni 2018 - 17:51

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0
Nu finns 2500 på HiFi klubbens hemsida
https://www.hifiklub...mmabioreceiver/

#15

Postad 26 juni 2018 - 19:30

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0
Även 1500
https://www.hifiklub...mmabioreceiver/
Och 3500
https://www.hifiklub...mmabioreceiver/

#16

Postad 12 augusti 2018 - 12:11

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0
Och nu även 4500
https://www.hifiklub...mmabioreceiver/

#17

Postad 12 augusti 2018 - 13:41

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Är det endast Sony A9 och Z9 som har eARC och då endast de där man kan dra nytta av att Denon supportar det?

#18

Postad 12 september 2018 - 22:29

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Va höjt priset med 4000??? IDIOT pris på en reciver. Sedan får man ju 0 % rabatt på Hifiklubben.

Var sugen på denna men nu kan man glömma denna.

 

Finns ju bättre lösa prylar typ Marantz 7704 18000:- och ett IOTAVX ca 11000:-  Så blir totalt 29000 plus rabatt :)


Redigerat av Audio One, 12 september 2018 - 22:36.


#19

Postad 22 september 2018 - 10:56

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tjenare,

Ska man köpa en AVR-X1500 eller AVR-X2500? Endast 5-watt som skiljer effektmässigt men 1700kr med för 2500 varianten.

 

Ska max skaffa mig 5.1 över sikt, Till att börja med blir det 2.0 med ett par Oberon 5:or.


Redigerat av orrebus, 30 september 2018 - 17:05.


#20

Postad 30 september 2018 - 17:14

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tjenare,

Ska man köpa en AVR-X1500 eller AVR-X2500? Endast 5-watt som skiljer effektmässigt men 1700kr med för 2500 varianten.

 

Ska max skaffa mig 5.1 över sikt, Till att börja med blir det 2.0 med ett par Oberon 5:or.

 

Någon?



#21

Postad 30 september 2018 - 19:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Någon?

Kolla på den här sidan en bit ner, där kan du jämföra modellerna i detalj:

https://www.denon.co...eiver/avrx2500h

Jag tror att båda blir bra för dig. Själv är jag en sån som oftast köper den större modellen för att det kan vara bra att ha, men använder sällan ens hälften av alla finesser. Så jag hade satsat på X2500H.

#22

Postad 30 september 2018 - 19:26

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Tack så mycket!



#23

Postad 30 september 2018 - 19:49

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Tjenare,
Ska man köpa en AVR-X1500 eller AVR-X2500? Endast 5-watt som skiljer effektmässigt men 1700kr med för 2500 varianten.

Ska max skaffa mig 5.1 över sikt, Till att börja med blir det 2.0 med ett par Oberon 5:or.

Det är bildväxeln som skiljer framförallt. Lite häftigare nätdel och någon komponent får man också, men framförallt dubbla HDMI ut, 7 istället för 5 in, component-omvandling, mer funktioner i upskalningen osv.

Räcker 5 hdmi in och 1 ut så skulle jag gå på den mindre.

#24

Postad 30 september 2018 - 19:59

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hittat de för bra priser på Amazon så blir troligen en 2500 för 5900kr :)



#25

Postad 02 oktober 2018 - 12:24

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Vad säger folket folket om 8500an nu då? Värt pengarna, något som saknas, någon som ångrar sig, vad var alternativen för er som köpte?



#26

Postad 02 oktober 2018 - 13:41

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Fördelen med 8500, som ingen annan AV har idag (vad jag vet) är att den kan autoswitcha mellan FH/TF beroende på källa.. och detta är ju guld om du kör ATMOS / DTS:X



#27

Postad 04 oktober 2018 - 20:34

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Fråga gällande inställningar för Denon AVR-X2500H som jag just nu driver två frontar med. 

 

Helt ny inom området så har ingen erfarenhet:

 

  • Vilka inställningar ska man sätta för film?

 

  • Vilket ljudformat ska användas vid tv/netflix? (Stereo, DTS-X neutral etc)

 

  • Antar att Stereo gäller vid musik ifrån tex spotify etc?

 

  • Ska Dynamisk EQ vara igång tycker ni? Själv tycker jag den är ok vid film, vid musik så tänker jag använda offset jag den till +10 till +15dB. 

 

  • Eller ska jag köra pure direct för musik? (gillar pop, R&B vilket ä och ganska bastung musik)

 

  • Då chansen finns att spela högre volym på ska man då stänga av dynamisk EQ?

 

  • Dynamisk volym, hur fungerar den egentligen? Är den att den begränsar bas och diskant och dess effekter? När kan man använda den? Tummar den på kvaliteten på ljudet? Vart mycket högre volym när jag aktiverade denna funktion  fick gå er ifrån 50dB till 30dB.

Är nöjd med ljudet men eftersom detta är mitt första system med förstärkare så kanske man kan optimera det genom genom lite åsikter ifrån er som håller till här på forumet.


Redigerat av orrebus, 04 oktober 2018 - 20:34.


#28

Postad 04 oktober 2018 - 21:07

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Fråga gällande inställningar för Denon AVR-X2500H som jag just nu driver två frontar med. 

 

Helt ny inom området så har ingen erfarenhet:

 

  • Vilka inställningar ska man sätta för film?

 

  • Vilket ljudformat ska användas vid tv/netflix? (Stereo, DTS-X neutral etc)

 

  • Antar att Stereo gäller vid musik ifrån tex spotify etc?

 

  • Ska Dynamisk EQ vara igång tycker ni? Själv tycker jag den är ok vid film, vid musik så tänker jag använda offset jag den till +10 till +15dB. 

 

  • Eller ska jag köra pure direct för musik? (gillar pop, R&B vilket ä och ganska bastung musik)

 

  • Då chansen finns att spela högre volym på ska man då stänga av dynamisk EQ?

 

  • Dynamisk volym, hur fungerar den egentligen? Är den att den begränsar bas och diskant och dess effekter? När kan man använda den? Tummar den på kvaliteten på ljudet? Vart mycket högre volym när jag aktiverade denna funktion  fick gå er ifrån 50dB till 30dB.

Är nöjd med ljudet men eftersom detta är mitt första system med förstärkare så kanske man kan optimera det genom genom lite åsikter ifrån er som håller till här på forumet.

1) Vilka inställningar syftar du på?

2) Har du bara två högtalare så gör en upmixer (dts neural x / dolby surround) ingen skillnad.

3) Välj vad du tycker låter bäst.

4) imo ja. Välj det som rekommenderas i manualen.

5) Välj det du tycker låter bäst.

6) Dynamisk eq är inte dynamisk med avseende på ljudsignqlen. Eq-kurvan ändras med vald volym. Låg volym boostar lägre frekvenser så de hörs mer. Ju högre volym desto mindre effekt och vid riktigt höga volymer så gör dynamisk eq ingen skillnad.

7) Dynamisk volym ska under inga omständigheter användas imo. Kan förstöra uplevelsen rejält. Funktionen har tillkommit för att jänna ut volymskillnader. Tänk om du byter kanal på tv:n från en med lågt ljud till en med högt, eller att reklamen upplevels som högre. Detta försöker dynamisk volym kompensera för. Problemet är att kompensationen görs på allt, tänk tänk musikstycken som växlar mellan t ex en liten flöjt till att hela orkestern trycker på max eller att det sker en explosion i en film.

Det finns de som använder denna funktion sent på kvällen/natten, men för finlyssnande är den inte att rekommendera.



#29

Postad 04 oktober 2018 - 21:26

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

1) Vilka inställningar syftar du på?

2) Har du bara två högtalare så gör en upmixer (dts neural x / dolby surround) ingen skillnad.

3) Välj vad du tycker låter bäst.

4) imo ja. Välj det som rekommenderas i manualen.

5) Välj det du tycker låter bäst.

6) Dynamisk eq är inte dynamisk med avseende på ljudsignqlen. Eq-kurvan ändras med vald volym. Låg volym boostar lägre frekvenser så de hörs mer. Ju högre volym desto mindre effekt och vid riktigt höga volymer så gör dynamisk eq ingen skillnad.

7) Dynamisk volym ska under inga omständigheter användas imo. Kan förstöra uplevelsen rejält. Funktionen har tillkommit för att jänna ut volymskillnader. Tänk om du byter kanal på tv:n från en med lågt ljud till en med högt, eller att reklamen upplevels som högre. Detta försöker dynamisk volym kompensera för. Problemet är att kompensationen görs på allt, tänk tänk musikstycken som växlar mellan t ex en liten flöjt till att hela orkestern trycker på max eller att det sker en explosion i en film.

Det finns de som använder denna funktion sent på kvällen/natten, men för finlyssnande är den inte att rekommendera.

Hej tack för snabba svar!

1) Glöm den frågan. Var mer ute efter om det finns några generella tips.

2) Ger mixen DTS-x, dolby samma ljudupplevelse som med stereo när man kör 2.0? Eller är det bättre kvalitet i ljudet ifrån de första två formaten?

6) Okej tack!

7) Har använt dynamisk volym nu på kvällen då barnen sover, så då har jag uppfattat den korrekt. Antar att jag får ställa upp offseten för Dynamisk EQ om jag vill ha tydligare tal iom att jag saknar centerhögtalare för stunden. Denna bör jag kunna sätta utifrån vilka dynamiska effekter jag önskar utan att tumma på kvaliten, korrekt? Eller blir det lika som att använda dynamisk volym?



#30

Postad 04 oktober 2018 - 22:05

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Har inte använt ett tvåkanalssystem för film/tv på 20 år, så det kan jag inte svara på. Men jag skulle misstänka att tvåkanalsspåret som finns inbäddat i DD/DTS kommer användas och då blir det ingen skillnad från att välja stereo. Men jag är  en stark förespråkare för att testa, lyssna och välja det man tycker låter bäst. Skillnaden blir när man har fler än två högtalare. Stereo skickar bara ut till frontarna. De (flesta) andra valen aktiverar alla tillgängliga högtalare, men vissa av dem låter bara konstigt (virtual t ex).

Jag (som har en 5.2.4 högtalaruppsättning) föredrar dolbys upmixer om källan är tvåkanal för film/tv och stereo för musik. Om källan är ett Dolby eller DTS 7/5.1 så använder jag orginalformaten tillsammans med dess respektive upmixer.

 

Angående Dyn EQ: Så länge du inte rör volymknappen är EQ:n statisk. För TV rekommenderas 10dB och för film (tänk bluray/dvd eller en lite bättre streamingtjänst) rekommenderas 0 dB, men återigen, välj det du tycker låter bäst. Även om jag själv anser att rekommendationerna från denon är bra.

 

Dynamisk eq och dynamisk volym har inget med varandra att göra och vad de gör skiljer fundamentalt. Min åsikt är att dynamisk eq är bra då den kompenserar för hur människan upplever olika frekvenser vid låga respektive höga volymer.

Dynamisk volym är så illa (imo) så jag använder det inte ens på kvällen. Då sänker jag hellre volymen själv.

 

Ett tips är att utöka din högtalaruppsättning för bättre upplevelse. Att bara lägga till en center kommer göra stor skillnad. Se bara till att den passar ihop med frontarna ljudmässigt.



#31

Postad 05 oktober 2018 - 11:03

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Har inte använt ett tvåkanalssystem för film/tv på 20 år, så det kan jag inte svara på. Men jag skulle misstänka att tvåkanalsspåret som finns inbäddat i DD/DTS kommer användas och då blir det ingen skillnad från att välja stereo. Men jag är  en stark förespråkare för att testa, lyssna och välja det man tycker låter bäst. Skillnaden blir när man har fler än två högtalare. Stereo skickar bara ut till frontarna. De (flesta) andra valen aktiverar alla tillgängliga högtalare, men vissa av dem låter bara konstigt (virtual t ex).

Jag (som har en 5.2.4 högtalaruppsättning) föredrar dolbys upmixer om källan är tvåkanal för film/tv och stereo för musik. Om källan är ett Dolby eller DTS 7/5.1 så använder jag orginalformaten tillsammans med dess respektive upmixer.

 

Angående Dyn EQ: Så länge du inte rör volymknappen är EQ:n statisk. För TV rekommenderas 10dB och för film (tänk bluray/dvd eller en lite bättre streamingtjänst) rekommenderas 0 dB, men återigen, välj det du tycker låter bäst. Även om jag själv anser att rekommendationerna från denon är bra.

 

Dynamisk eq och dynamisk volym har inget med varandra att göra och vad de gör skiljer fundamentalt. Min åsikt är att dynamisk eq är bra då den kompenserar för hur människan upplever olika frekvenser vid låga respektive höga volymer.

Dynamisk volym är så illa (imo) så jag använder det inte ens på kvällen. Då sänker jag hellre volymen själv.

 

Ett tips är att utöka din högtalaruppsättning för bättre upplevelse. Att bara lägga till en center kommer göra stor skillnad. Se bara till att den passar ihop med frontarna ljudmässigt.

Återigen tack. Stod inte i manualen att de rekommenderade 10dB till Tv (hittade det när jag googlade efter din input). Vart toppen med inställningen, så kommer inte att behöva köra Dynamisk volym numera.

 

Ska utöka så småningom, köpte ett par Dalin Oberon 5:or så matchande modeller/design  utav centern finns att tillgå i några år framöver.

 

Finns det ett sätt att spara proifilerna tex tv/movie/music etc? Nu när jag bytte mellan film etc så får jag gå in och justera manuellt.



#32

Postad 05 oktober 2018 - 11:39

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Jag har dedikerade apparater för olika ändamål, dvs en uhd bluray, en cd-spelare, digitalboxar, ps3/4 etc...

Alla dessa är kopplade till en egen ingång. Receivern har minne för inställningarna som är gjorda för varje input så då blir det inget problem...

 

Har man däremot en universalapparat (bluray-/mediaspelare) som används för både film/tv/musik/spel (och därmed bara använder en ingång) så kan man använda Quick Select istället (antar det finns en sådan funktion på den modell du har) där du programmerar in alla inställningar som gäller för film respektive musik t ex.

 

http://manuals.denon...#OKNRMLwmdvbwpb



#33

Postad 05 oktober 2018 - 12:39

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Har kikat på AVR-X2500H, men fick av en slump syn på AVR-X3400H för 6600:- på Amazon.co.uk

 

Hittade inte modellen i Sverige så började söka till mig lite mer information och det verkar enligt spec vara en AVR-X3500H fast med något färre funktioner.

 

Stämmer detta antagandet eller missar jag något? Är de som slutar på 400 samma modellår som de som slutar på 500 eller är de äldre?

 

Finns de isf någon anledning till att köpa en X2500H för 400:- mer eller är X3400H ett bättre köp? Funktionerna som X3500H har kommer jag inte sakna så den är inte aktuell.

 

Bifogad fil  denon.jpg   44,83K   0 Antal nerladdningar
 
Edit: Här är en bättre bild på jämförelsen:
 

Redigerat av bodybag, 05 oktober 2018 - 14:48.


#34

Postad 05 oktober 2018 - 13:47

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

DÅ hade jag hellre köpt X3400, ja X400 modellerna är förra årets modeller och X500 är årets modeller. 

Sitter fortfarande på min x4100 och är grymt nöjd. 



#35

Postad 05 oktober 2018 - 16:01

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

En sista fråga, måste man kalibrera alla 3-8 platser?  

 

De vill att man ska kalibrera i denna formation. Samt att alla kalibreringar ska ske max 60cm ifrån position 1. Jag nöjde mig med 3st, men missar jag något då jag inte körde alla platser då när jag kör 2.0 ljud? Kan man kalibrera utifrån sin soffa? har en L-format soffa.

 

Front

546

213

 87

Back



#36

Postad 05 oktober 2018 - 16:30

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Kör alla 8 mätningar, de säger att det ska bli mer exakt då. Följ instruktionerna så blir de bra. Men stor skillnad på den finare kalibrering i form av xt32. Finns på 4xxx modellerna och uppåt.

#37

Postad 05 oktober 2018 - 22:38

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Kollade på tv ikväll, min fru kollade Idol, men både jag och hon tyckte sången vart låg i förhållande till musiken. Hur löser man det?

 

Lyckas inte få fram klarheten i sångrösterna iom att musiken var för hög.

 

Hade tom. offseten till 15dB. 


Redigerat av orrebus, 05 oktober 2018 - 22:39.


#38

Postad 06 oktober 2018 - 05:03

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
(Sitter fast i Indien så kan inte kolla ”hands on”)

Du letar förmodligen efter en inställning som jag själv använder, lite osäker på om den heter ”dynamic volume”(?). Oavsett, funktionen finner du under inst. - Ljud - Audessy - Dynamic volume (om den nu heter så)

Jag måste sätta denna till +1 för att det ska låta vettigt

Edit. Jag har 4400h,, kan ev skilja något men tror det är identiskt/snarlikt

Redigerat av martiin82, 06 oktober 2018 - 05:05.


#39

Postad 06 oktober 2018 - 06:58

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1 098 inlägg
  • 0

Kollade på tv ikväll, min fru kollade Idol, men både jag och hon tyckte sången vart låg i förhållande till musiken. Hur löser man det?
 
Lyckas inte få fram klarheten i sångrösterna iom att musiken var för hög.
 
Hade tom. offseten till 15dB.

På min x3400 finns en inställning som gör röster tydligare.
Inställningar / ljud / dialognivå
Kör min på +3dB

#40

Postad 06 oktober 2018 - 07:15

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Kör endast 2.0 just nu så jag över tid kommer bygga ut.

#41

Postad 06 oktober 2018 - 07:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Min gamla Yamaha RX-V2700 från 2006 har inte dessa problem. Den låter förhållandevis bra i det viktiga röstområdet, men gör bara ett tillfälligt gästspel i väntan på att ägaren ska bestämma sig för en ny lösning. Flerkanal eller tvåkanal är inte bestämt, men att jag vill kunna kalibrera är solklart. Det tjänar basen mycket på.

Men, det är när man läser sådana här saker, att röster låter lågt, som man börjar undra vad som pågår i dagens produkter? Varför ska man behöva dra upp dialogen och ändra dynamisk volym på en produkt som förmodligen just kalibrerats för att ge ett BÄTTRE ljud än rakt ur kartongen?

Är det helt enkelt så att Audyssey börjat bli föråldrat och att man ska hålla sig väck från Denon och Marantz? Upplever som sagt inte detta på min dinosaurie till receiver som jag inte ens kört YPAO på utan bara manuellt ändrat lite i basområdet.

#42

Postad 06 oktober 2018 - 07:25

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Min gamla Yamaha RX-V2700 från 2006 har inte dessa problem. Den låter förhållandevis bra i det viktiga röstområdet, men gör bara ett tillfälligt gästspel i väntan på att ägaren ska bestämma sig för en ny lösning. Flerkanal eller tvåkanal är inte bestämt, men att jag vill kunna kalibrera är solklart. Det tjänar basen mycket på.

Men, det är när man läser sådana här saker, att röster låter lågt, som man börjar undra vad som pågår i dagens produkter? Varför ska man behöva dra upp dialogen och ändra dynamisk volym på en produkt som förmodligen just kalibrerats för att ge ett BÄTTRE ljud än rakt ur kartongen?

Är det helt enkelt så att Audyssey börjat bli föråldrat och att man ska hålla sig väck från Denon och Marantz? Upplever som sagt inte detta på min dinosaurie till receiver som jag inte ens kört YPAO på utan bara manuellt ändrat lite i basområdet.


Vänd på citatet skulle jag vilja säga.
Dagens produkter med kalibrering etc gör att man får höra saker man inte alltid vill i musik.
Röster på TV hörs sämre för att du kanske rent av bättre dynamik och musik/bakgrunds ljud tar över pga dåliga inspelningar.

Sedan om du sätter igång en film med ett fantastiskt ljudspår, ja då händer det saker åt andra hållet istället.

Det är min erfarenhet av min Marantz (syster till Denon)

#43

Postad 06 oktober 2018 - 09:42

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Vänd på citatet skulle jag vilja säga.
Dagens produkter med kalibrering etc gör att man får höra saker man inte alltid vill i musik.
Röster på TV hörs sämre för att du kanske rent av bättre dynamik och musik/bakgrunds ljud tar över pga dåliga inspelningar.
Sedan om du sätter igång en film med ett fantastiskt ljudspår, ja då händer det saker åt andra hållet istället.
Det är min erfarenhet av min Marantz (syster till Denon)

Tack, intressant vinkling. Dåligt låter sämre och bra låter bättre. Fast i gårdagens Idol var inte rösterna lågt mixade. Ändå lät de lågt på orrebus X2500. Kanske läge att göra om din kalibrering orrebus?

#44

Postad 06 oktober 2018 - 09:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ni glömmer helt bort källan. Om orrebus använder Boxer så är det inte alls konstigt, för ljudet är totalt värdelöst där (TV4 HD).

 

Med Telias fiber-TV växlar det till Dolby Digital när programmet startar. Det är klart bättre, men fortfarande är det ju TV4 som mixar, och de är inte de skarpaste besticken i lådan (de har ingen aning om hur man mixar en LFE-kanal t ex) men annars låter ju röster ok iaf (inte igår då för nästan alla sjöng falskt, men det är en annan sak ;) ).

 

 

 

Men, det är när man läser sådana här saker, att röster låter lågt, som man börjar undra vad som pågår i dagens produkter?

 

Ja, för det hade ju varit oseriöst att försöka ta reda på varför istället.


Redigerat av Ageve, 06 oktober 2018 - 09:57.


#45

Postad 06 oktober 2018 - 10:42

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Angående TV4 och deras ljudmixers, kan någon berätta för mig vad som gått snett i detta klippet på youtube. Hans röst är på något sätt helt i fokus och får allt att låta "udda". Hemskt låter det också. Är det så att det här är rösten utan autotune, samtidigt som mixningen är fel?

 

https://www.youtube.com/watch?v=SM_8OuDV2mY



#46

Postad 06 oktober 2018 - 11:10

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Hej kör genom Canal digital parabol och har för mig att det ska vara bra signaler för ljud. Jag har testat kalibreringen att antal gången samma resultat hela tiden. Som sagt har jag ingen tidigare erfarenhet av inställningar av ljud. Nu testade jag både på Blu-ray och tv att sätta DEQ on samt DV på light och jag klart nöjdare. Gällande tv så kunde jag gå ner från 10dB till 5dB i offerten för att få bra ljud på rösterna samt ha kvar dynamiken.

Som sagt kör 2.0 setup.

#47

Postad 06 oktober 2018 - 11:58

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej kör genom Canal digital parabol och har för mig att det ska vara bra signaler för ljud. Jag har testat kalibreringen att antal gången samma resultat hela tiden. Som sagt har jag ingen tidigare erfarenhet av inställningar av ljud. Nu testade jag både på Blu-ray och tv att sätta DEQ on samt DV på light och tydligare dialoger. Gällande tv så kunde jag gå ner från 10dB till 5dB i offerten för att få bra ljud på rösterna samt ha kvar lite dynamik.

 

Svårt att säga om det verkligen ger en ökad kvalite på den låga volym jag lyssnar på, på kvällarna.

 

Musik däremot fungerar mycket bra med pure direkt! Riktigt skönt tryck.


Redigerat av orrebus, 06 oktober 2018 - 20:30.


#48

Postad 09 oktober 2018 - 07:33

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Hej

De nya Denon försträrkarna, är högtalarna fortfarande begränsade till 40hz? När man använder en sub?

Är de så fortfarande, så behöver man inte köpa den största modellen, utan det fungerar även lika bra med dom lite mindre, effektmässigt. (Körs det ändå inte i fullregister så) Bara ett köpråd.

#49

Postad 31 oktober 2018 - 10:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Review av X6500 genom..

 

https://www.avforums...er-review.15480



#50

Postad 08 december 2018 - 11:36

brainrup
  • brainrup
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Tjena

Helt plötsligt försvann volymdisplayen (på TVn) och möjligheten att ändra i menyn med filmen i bakgrunden. Visar bara volym information när jag går in i menyn, då försvinner samtidigt bilden på filmen. Har en Denon 3500, volym är aktiverat i menyn och det gäller samtliga HDMI apparater. Tacksam för förslag

*Videoomvandling var tvunget att vara PÅ 🙂

Redigerat av brainrup, 09 december 2018 - 07:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.