Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 2,83 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

#151

Postad 26 mars 2011 - 12:25

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Okej,

Nu har jag gjort en sekvens på min Harmony för att testa om man kan kringgå boxers fasta numrering av kanalplatserna.

Man får gå in på sin aktivitet, tex "Watch TV" och välja "Customize Buttons".
Sen klickar man på "Add Sequence". Döp din sequence efter kanalens namn, tex "SVT HD 1" och välj sedan enhet (Digital Set Top Box) och vilka knapptryckningar som behövs till höger. Man får lägga varje knapptryck på en egen rad.
Man kan snabba upp kanalbytet om man lägger dit ett "OK" sist, då väntar inte boxen på fler siffror. Alltså för SVT HD 1 skall man ha 6,2,OK som sekvens.

Kanalnumren hittar man här.
http://www.boxer.se/...analplatser.pdf

Funkar klockrent! Nu är det bara att binda varje kanal till en av softknapparna på harmonyn (de som sitter bredvid displayen) så kan man ha en snabbknapp för varje kanal (man kan ha flera sidor för dessa knappar vilket gör att alla kanaler ryms).

Den här lösningen påverkar inte heller de ordinarie sifferknapparna.

#152

Postad 26 mars 2011 - 13:06

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Okej,

Nu har jag gjort en sekvens på min Harmony för att testa om man kan kringgå boxers fasta numrering av kanalplatserna.


Vilken typ av Harmony använder du dig av ?

#153

Postad 26 mars 2011 - 13:09

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Harmony 885

#154

Postad 26 mars 2011 - 15:50

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Låter som en bra box, men har några frågor.

* Fungerar inspelning av 2 program samtidigt problemfritt utan tex ljudsynk-problem eller liknande?
* Blir boxen seg vid inspelning av 2 program?
* Går det bra att titta på en tidigare inspelning samtidigt som man spelar in 2 program?
* Är det smidigt att spela in via epg och klarar den överlappande timer-inspelningar?
* Kan man snabbspola i olika hastigheter? Funkar den smidigt för att skippa reklam tex?
* Kommer den ihåg var man slutade titta om man stoppar en uppspelning innan man sett klart?
* Har någon råkat ut för att boxen hängt sig?

Är väl de viktigaste för mig att detta funkar bra.

Redigerat av Unregisterede8729a39, 26 mars 2011 - 16:27.


#155

Postad 26 mars 2011 - 16:04

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Fick hem min igår och första intrycket är mycket positivt. Verkar stabil och snabb. Avsaknaden av sortering i huvudlistan är irriterande, men ännu värre är att det inte går att radera kanaler ur huvudlistan. Jag får upp ett 30-tal krypterade kanaler vid autosökningen, som jag inte abonnerar på. Dessa vill jag ha bort, men det går inte.

På Humax svenska hemsida finns en mejladress: [email protected]

Jag föreslår att alla skickar ett mejl dit där vi ber dem se till att få med kanalsortering i nästa mjukvaruuppdatering, så kanske de ser till att det fixas.

#156

Postad 26 mars 2011 - 16:32

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Låter som en bra box, men har några frågor.

* Fungerar inspelning av 2 program samtidigt problemfritt utan tex ljudsynk-problem eller liknande?
* Blir boxen seg vid inspelning av 2 program?
* Går det bra att titta på en tidigare inspelning samtidigt som man spelar in 2 program?
* Är det smidigt att spela in via epg och klarar den överlappande timer-inspelningar?
* Kan man snabbspola i olika hastigheter? Funkar den smidigt för att skippa reklam tex?
* Har någon råkat ut för att boxen hängt sig?

Är väl de viktigaste för mig att detta funkar bra.


Spela in 2 och samtidigt titta på ett tidigare inspelat funkar utmärkt, ingen märkbar påverkan på respons. Man kan snabbspola i x2, x4, x8, x16, x32
Inspelning via EPG är superenkelt, bara att klicka på det program man vill spela in. Om det är en tv-serie, frågar den om man vill spela in samtliga avsnitt.

Jag har dock noterat en märklighet (bugg?) som jag ber någon av er andra kolla: när jag tittar på en inspelning och trycker på skip forward (>>I) så börjar uppspelningen om från början (!?). Samma sak om jag trycker > på silverhjulet.

#157

Postad 26 mars 2011 - 16:36

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

  • 2 129 inlägg
  • 0
Nyfiken på hur SmartWi funkar på Humax HD, om någon testa skriv gärna vilken FW samt Version av kort 3,8 osv.

#158

Postad 26 mars 2011 - 16:55

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Upptäckt:
En HDD som är formaterad och förberedd av Humaxen BXR-HD för inspelning kan inte kännas igen och formateras av en PC.Enhetshanteraren i PC´n märker bara att det är en HDD ansluten via USB-men inget ID/innehåll/etc.I Start/Dator syns inget.
Det är tydligen bara Humaxen som först kan formatera HDD´n för allmänt bruk igen.Åtminstone för mig.

#159

Postad 26 mars 2011 - 17:04

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Upptäckt:
En HDD som är formaterad och förberedd av Humaxen BXR-HD för inspelning kan inte kännas igen och formateras av en PC.Enhetshanteraren i PC´n märker bara att det är en HDD ansluten via USB-men inget ID/innehåll/etc.I Start/Dator syns inget.
Det är tydligen bara Humaxen som först kan formatera HDD´n för allmänt bruk igen.Åtminstone för mig.


Det är väl en Linux-formatering i ext3, eller ??

#160

Postad 26 mars 2011 - 21:54

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Den där förbaskade Linux-formateringen som Humaxen gjorde ställde verkligen till det.Tänkte nämligen inte använda HDD´n till Humaxen utan återlämna efter testperiodens slut,på det öppna köpet.
Har knappast behov av att spela in tv-program utan avvaktar tv med inbyggd DVB-T2.Kör mest på SVT-play,UR-play etc.Sk gratis video on demand.

Hur som helst
Googlade för att se hur man kan NTFS-formatera en ext3-disk.Programmet ext2fsd hjälpte och PC´n hittade min tidigare oigenkänliga disk så att jag sen kunde göra en vanlig NTFS-formatering.Allt återställt.

Sökord:
format +ext3 +to ntfs +windows 7

#161

Postad 27 mars 2011 - 05:36

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Googlade för att se hur man kan NTFS-formatera en ext3-disk.Programmet ext2fsd hjälpte och PC´n hittade min tidigare oigenkänliga disk så att jag sen kunde göra en vanlig NTFS-formatering.Allt återställt.

Högerklick>>DenHärDatorn>Hantera>DiscManager, högerklick på aktuell disk>formatera, hade löst dina problem.

#162

Postad 27 mars 2011 - 05:40

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0
Nån som testat det som står här:
http://m3.idg.se/2.1022/1.376019

Det går även att kopiera filer mellan boxens hårddisk och usb-minnet – åt båda hållen. Enligt Humax skulle det inte gå att kopiera videoinspelningar med den funkade bra i vår box där vi fick över filer i ts-format på en usb-sticka. Du bör nog räkna med att denna möjlighet är spärrad i mjukvaran när du köper boxen i handlen. En liten bugg här i gränssnittet är att det står ”flytta” fil medan boxen egentligen menar ”kopiera”…

Går det alltså att i HD+ kopiera ut filer fortfarande, och sen se dem på t ex sin dator?

Har de ännu ändrat i den felaktiga texten enl. ovan?

Har de ännu inte det, så kanske det även funkar att kopiera, frågan är vilken mjukvaruversion den modell har som KAN kopiera ut filer?

Redigerat av anderswillhelmsson, 27 mars 2011 - 05:42.


#163

Postad 27 mars 2011 - 08:47

robban100
  • robban100
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Mycket snack om kanalnumreringar och fjärrkontroller. Har ingen ännu testat det viktigaste, hur är HD-bilden- bättre eller sämre än Sagem?
Kanske ingen som har haft bägge boxarna?

#164

Postad 27 mars 2011 - 09:17

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Mycket snack om kanalnumreringar och fjärrkontroller. Har ingen ännu testat det viktigaste, hur är HD-bilden- bättre eller sämre än Sagem?
Kanske ingen som har haft bägge boxarna?


Kan bara säga att jag är mycket nöjd med HD-bilden på alla kanalerna. Kan tyvärr inte jämföra med min Sagembox då jag på den inte kunde se HD-kanaler då handskakningen mellan Sagem och min Philips TV:s HDMI uttag inte fungerade (blå skärm) och de olika aktörerna bara skylde på varandra och lyckades inte lösa problemet. Boxen returnerades och min nyanskaffade Humax box fungerade direkt.

#165

Postad 27 mars 2011 - 09:49

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0

Högerklick>>DenHärDatorn>Hantera>DiscManager, högerklick på aktuell disk>formatera, hade löst dina problem.

Fint.Se där så enkelt det kan va.

#166

Postad 27 mars 2011 - 10:55

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Har inte sett sagemboxen. Kikade på "Så skall det låta" i HD med DD ljud imorse (inspelat). Jösses! Verkar som om de höjer bitraten på en del lite populärare program. Både bild och ljud var fantastiskt.

Däremot går det även en hel del på HD kanalerna där kvallen inte är på topp. Men det är nog snarare boxers fel än boxarnas.

#167

Postad 27 mars 2011 - 12:12

Andreas_73
  • Andreas_73
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Jag undrar om det går att spela in till NAS istället för den lokala hårddisken/USB?

Hur är den som mediaspelare? Klarar den t.ex TS, ISO, mkv från NAS?

#168

Postad 27 mars 2011 - 14:17

robban100
  • robban100
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Däremot går det även en hel del på HD kanalerna där kvallen inte är på topp. Men det är nog snarare boxers fel än boxarnas.

Tack för kommentarerna om HD kvalitén.
Det mesta som sänds på HD-kanalerna är tyvärr inte producerat i HD.
Det gäller att hitta de program som är HD från produktion till utsändning.

#169

Postad 27 mars 2011 - 14:44

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Direktsända studioprogram som Ekdahls,Så ska det låta,Debatt i ej HD kan se fruktansvärt bra ut ändå också beroende på vad man har för tv.

#170

Postad 27 mars 2011 - 17:36

Pirrosen
  • Pirrosen
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Någon som har den ansluten med en Televes Mira?

Undrar om det fungerar bra eller inte?

Har nu en Dilog som strular lite med min Televes.

#171

Postad 27 mars 2011 - 18:37

vyrs
  • vyrs
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Jag undrar om det går att spela in till NAS istället för den lokala hårddisken/USB?

Hur är den som mediaspelare? Klarar den t.ex TS, ISO, mkv från NAS?

Har köpt och testat ett par timmar nu ( 500 gig-varianten ).Har ej provat film i mediafunktionen men däremot har jag kopierat mina foton till boxen.Det finns en bugg när man ska kopiera till boxen men kringås enkelt, när man anslutit usb-minnet med foton så ska man via opt-knappen göra ett val, men här finns inte valet kopiera utan flytta.Och just flytta är = kopiera.Man flyttar inte filerna som man tror, en bagatell bara man vet om detta.Musik funkar också fint, om man vill använda boxen till detta.När man spelar upp musik så är inte bilden statisk utan flyttar runt i rutan vilket är bra om man är rädd för inbränningar i bilden.Nu har jag använt den så kort tid, men än så länge så är jag störtnöjd, det märks på alla sätt att detta är en produkt i toppklass.Lägger in mer info här om jag stöter på problem.

#172

Postad 27 mars 2011 - 18:52

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Är det någon som noterat hur många Gb/h SVTHD 720p själ?
Hann bara själv notera innan jag returnerade den att det åtgår 2,5Gb/h för SD.

(har en MIra antenn i 4 års tid utan problem med diverse olika mottagare,Panasonic,Sagem,Humax.Bor iofs 4km fri sikt till slavsändare från Nackamasten.Miran har ju en vridbar skiva för bästa riktningskänslighet)

#173

Postad 27 mars 2011 - 19:16

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Jag undrar om det går att spela in till NAS istället för den lokala hårddisken/USB?

Hur är den som mediaspelare? Klarar den t.ex TS, ISO, mkv från NAS?


Nej och nej. OBS att detta är en digitalbox med inspelningsfunktion och visst mediastöd, det är INTE en mediaspelare. Det finns visserligen en ethernet-port, men det är inte en nätverksanslutning, utan en serviceport. Således inget stöd för nätverk eller NAS, varken för inspelning eller uppspelning.

Det som stöds är USB-anslutna hårddiskar och minnen. Man kan inte spela in på USB-enheter utan bara på den interna hårddisken. Man kan däremot kopiera inspelade program till USB-disken om man börjar få ont om plats.

Följande fuktioner och format stöds enligt manualen:
ext3 och FAT: läsning och kopiering av tv/radio (gissar att det är .ts), MP3, JPEG, XviD
NTFS: läsning av MP3, JPEG och XviD

Detta är baserat på manualen, har inte hunnit testa vad som faktiskt funkar.

EDIT:Nu har jag testat med en USB-sticka och en NTFS-formaterad USB-disk. Det går fint att spela upp .avi från stickan och att kopiera över ett inspelat program till stickan. Det blir en .ts-fil och tre andra filer. .ts-filen går INTE att spela upp med VLC på en PC.

Det går bra att spela upp .ts (från Mediaportal), .mpg och .avi från USB-disken (dock ej snabbspolning). Även .mkv spelas upp men utan ljud. .iso hittar den inte ens.

Redigerat av Unregistered2d0b50b3, 27 mars 2011 - 20:31.


#174

Postad 28 mars 2011 - 06:05

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Det finns en bugg när man ska kopiera till boxen men kringås enkelt, när man anslutit usb-minnet med foton så ska man via opt-knappen göra ett val, men här finns inte valet kopiera utan flytta.Och just flytta är = kopiera.

06:40 igår = 27/3 skrevs ett inlägg här ovan, vad står det om i det? :)

Vad har du för Firmware-version? Har de ännu inte ändrat i den felaktiga texten (Flytta<>Kopiera), så kanske även kopiering fungerar så man kan titta på det man kopierar ut?

EDIT:Nu har jag testat med en USB-sticka och en NTFS-formaterad USB-disk. Det går fint att spela upp .avi från stickan och att kopiera över ett inspelat program till stickan. Det blir en .ts-fil och tre andra filer. .ts-filen går INTE att spela upp med VLC på en PC.

Jag frågade just om det 06:40 igår. Enl. recensionen jag citerar till skulle det ju funka, men de varnade för att det skulle tas bort till den slutliga versionen, så, vad har du för Firmware-version? Har de ännu inte ändrat i den felaktiga texten (Flytta<>Kopiera), så kanske även kopiering fungerar så man kan titta på det man kopierar ut?


Har du inte provat med nåt annat prg än just bara VLC-player?

Vad händer när du försöker köra en .TS i VLC, startar den inte, saknar den bild eller ljud, eller vad?

Redigerat av anderswillhelmsson, 28 mars 2011 - 06:09.


#175

Postad 28 mars 2011 - 09:15

Andreas_73
  • Andreas_73
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Nej och nej. OBS att detta är en digitalbox med inspelningsfunktion och visst mediastöd, det är INTE en mediaspelare. Det finns visserligen en ethernet-port, men det är inte en nätverksanslutning, utan en serviceport. Således inget stöd för nätverk eller NAS, varken för inspelning eller uppspelning.

Det som stöds är USB-anslutna hårddiskar och minnen. Man kan inte spela in på USB-enheter utan bara på den interna hårddisken. Man kan däremot kopiera inspelade program till USB-disken om man börjar få ont om plats.

Följande fuktioner och format stöds enligt manualen:
ext3 och FAT: läsning och kopiering av tv/radio (gissar att det är .ts), MP3, JPEG, XviD
NTFS: läsning av MP3, JPEG och XviD

Detta är baserat på manualen, har inte hunnit testa vad som faktiskt funkar.

EDIT:Nu har jag testat med en USB-sticka och en NTFS-formaterad USB-disk. Det går fint att spela upp .avi från stickan och att kopiera över ett inspelat program till stickan. Det blir en .ts-fil och tre andra filer. .ts-filen går INTE att spela upp med VLC på en PC.

Det går bra att spela upp .ts (från Mediaportal), .mpg och .avi från USB-disken (dock ej snabbspolning). Även .mkv spelas upp men utan ljud. .iso hittar den inte ens.


I see, tack för ett bra och utförligt svar. Jag borde naturligtvis läst in mig på specifikationen innan frågan men jag uppskattar verkligen det utförliga svaret.

I slutändan är det som vanligt att man inte får med alla ingredienser när det dyker upp kompetenta produkter. Denna box verkar verkligen bra på det som den i grunden är skapad för att göra. Tror egentligen att funktionerna räcker till för mig även om jag personligen vill använda min NAS som ett nav så att jag kan spela upp en inspelning på någon av de mediaspelare vi har. Blir lite väl mycket prylar som trängs om man sätter dit ännu en sak utan att ta bort en annan.

Har läst lite om Miraclebox tidigare och som kan spela in till NAS. Dock tycks innehavarna ha lite blandade åsikter om boxen och hur den funkar.

igen, tack för svaret, fortsätter fundera här hur det ska bli i slutändan :)

#176

Postad 28 mars 2011 - 11:06

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Tror egentligen att funktionerna räcker till för mig även om jag personligen vill använda min NAS som ett nav så att jag kan spela upp en inspelning på någon av de mediaspelare vi har.


Den här funktionen kommer du aldrig att få på en godkänd box.

Det är krav på att allt som lagras är krypterat.
Så även om man kunde lagra filerna på ett externt media så kan man bara spela upp dem med boxen.

Redigerat av prelatur, 28 mars 2011 - 11:07.


#177

Postad 28 mars 2011 - 17:31

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag frågade just om det 06:40 igår. Enl. recensionen jag citerar till skulle det ju funka, men de varnade för att det skulle tas bort till den slutliga versionen, så, vad har du för Firmware-version? Har de ännu inte ändrat i den felaktiga texten (Flytta<>Kopiera), så kanske även kopiering fungerar så man kan titta på det man kopierar ut?


Har du inte provat med nåt annat prg än just bara VLC-player?

Vad händer när du försöker köra en .TS i VLC, startar den inte, saknar den bild eller ljud, eller vad?

Filerna är självklart krypterade med en box-unik nyckel. Tror det står om detta i manualen.
Det är ganska standard idag så glöm att spela filerna någon annanstans...

I recensionen så står det inte att de testade att faktiskt spela upp filerna... :)


Det går bra att spela upp .ts (från Mediaportal), .mpg och .avi från USB-disken (dock ej snabbspolning). Även .mkv spelas upp men utan ljud. .iso hittar den inte ens.

Vad var det för format på video respektive audio inne i de olika containerformaten du listar?
.ts, .mpg, .avi och .mkv är bara containerformat som kan innehålla många olika sorters video och audio-format.

#178

Postad 28 mars 2011 - 17:39

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Det tycks ha varit lite motstridiga uppgifter här om upplösning ut över HDMI.
Kan någon som har en BXR-HD+ bekräfta att om man ställer den på 720p50 ut så skickas allt ut som 720p50, även SD-kanaler.
Går det att ställa den till 1080p50?

#179

Postad 28 mars 2011 - 18:00

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
"Vad var det för format på video respektive audio inne i de olika containerformaten du listar?
.ts, .mpg, .avi och .mkv är bara containerformat som kan innehålla många olika sorters video och audio-format."

Ingen aning. Hur kollar man det? Gspot? Jag bara tog några filer på måfå. Är det något speciellt format du undrar över så kan jag testa det.

Testade .ts-filen med WMP också men det gick förstås inte - "Filformatet stöds ej". Knappast troligt att det skulle funka med något annat program. VLC betraktas väl allmänt som det program som klarar i princip alla filer?

Någon frågade om firmware-versionen. Jag har version 1.00.00 a7.42 daterat 2010-12-11.

Ska man köra NAS och flera klienter är detta knappast bästa lösningen. Jag har en Windows Home Server med Mediaportal och fyra TV-kort i källaren. Den spelar in allt, tar bort reklamen, komprimerar och arkiverar efter några veckor och servar ett antal pc- och mediespelar-klienter runt om i huset. Humaxen är bara till för att kära hustrun ska ha en backup-lösning om något krånglar när jag inte är hemma...

Visst blir det mycket prylar, men det är väl det som är halva nöjet? :)

Redigerat av Unregistered2d0b50b3, 28 mars 2011 - 18:04.


#180

Postad 28 mars 2011 - 18:09

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Det tycks ha varit lite motstridiga uppgifter här om upplösning ut över HDMI.
Kan någon som har en BXR-HD+ bekräfta att om man ställer den på 720p50 ut så skickas allt ut som 720p50, även SD-kanaler.
Går det att ställa den till 1080p50?


Ja, den skalar upp till 720p

Nej, bara 1080i

#181

Postad 28 mars 2011 - 19:29

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

"Vad var det för format på video respektive audio inne i de olika containerformaten du listar?
.ts, .mpg, .avi och .mkv är bara containerformat som kan innehålla många olika sorters video och audio-format."

Ingen aning. Hur kollar man det? Gspot? Jag bara tog några filer på måfå. Är det något speciellt format du undrar över så kan jag testa det.

Har du vlc (som du antyder) så kan du kolla genom att spela filen där och sen gå till verktyg->kodekinformation i menyn.

Inget särskilt format som intresserar mig. Tänkte mest om jag kunde ge ett bidrag till varför ljudet inte funkade från din mkv.

#182

Postad 28 mars 2011 - 20:45

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
OK, tack för tipset! Det var DTS-ljud och det verkar det vara på alla mina mkv-filer. Ska se om jag hittar någon med annat ljud och testa.

#183

Postad 29 mars 2011 - 07:36

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Jag har en Windows Home Server med Mediaportal och fyra TV-kort i källaren. Den spelar in allt, tar bort reklamen, komprimerar och arkiverar efter några veckor och servar ett antal pc- och mediespelar-klienter runt om i huset.

Hur har du fixat så att reklamen försvinner, knappast AutoMagiskt iaf, va?


Visst blir det mycket prylar, men det är väl det som är halva nöjet? :)

ENDA Nöjet! :D Ibland bandar man ju så mycket att man måste radera innan hdd'na blir fuller ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 29 mars 2011 - 07:37.


#184

Postad 29 mars 2011 - 09:19

Unregistered65d26440
  • Unregistered65d26440
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag skaffade Humax BXR-HD nu i helgen ... funkar fin fint, toppenbild på SvtHD ... Men. Jag kom på att jag saknar en funktion, typ redigering av det som är inspelat. Typ klippa bort eller dela på en inspelning som innehåller flera prog. Sådant som jag har på min inspelningsbara dvd ...

Finns det boxar som har sådant?

#185

Postad 29 mars 2011 - 10:45

TomasThoren
  • TomasThoren
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0

Jag skaffade Humax BXR-HD nu i helgen ... funkar fin fint, toppenbild på SvtHD ... Men. Jag kom på att jag saknar en funktion, typ redigering av det som är inspelat. Typ klippa bort eller dela på en inspelning som innehåller flera prog. Sådant som jag har på min inspelningsbara dvd ...

Finns det boxar som har sådant?


Bra förslag.
Samt att man skulle kunna spela av det inspelade i 1,3-1,5X hastighet med ljudet normalpitchat.

#186

Postad 29 mars 2011 - 14:04

ripplecarry
  • ripplecarry
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Angående BXR-HD+: får man ut digitalt ljud via HDMI-utgången eller måste man koppla via S/PDIF? I manualen verkar det som att man måste använda S/PDIF, men jag tycker det verkar märkligt?

#187

Postad 29 mars 2011 - 14:29

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Undrar varför TV3 sänder i 4:3 format på HD kanalen. Har 3:an någonsin kört ett program i HD?

#188

Postad 29 mars 2011 - 14:30

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Angående BXR-HD+: får man ut digitalt ljud via HDMI-utgången eller måste man koppla via S/PDIF? I manualen verkar det som att man måste använda S/PDIF, men jag tycker det verkar märkligt?


Kan det verkligen vara sant. T.o.m. med min gamla Sagem plckar jag ju ut 5.1 ljud till min receiver. Kan ju inte vara sant att en box gjord för HD-tv skall vara sämre på "HD-ljud" än en flera år gammal Sagem.

#189

Postad 29 mars 2011 - 16:49

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Angående BXR-HD+: får man ut digitalt ljud via HDMI-utgången eller måste man koppla via S/PDIF? I manualen verkar det som att man måste använda S/PDIF, men jag tycker det verkar märkligt?


Jodå, man får allt digitalt ljud via HDMI. Jag kan få ut 5.1 utan problem via HDMI från boxen till stärkaren.

En mer tråkig nyhet är dock att jag råkade ut för första hängningen igår kväll, hade ställt in boxen på att spela in CSI på femman.. noterade sent på kvällen (långt efter att inspelningen skulle varit avslutad) att boxen fortfarande indikerade "REC".. och upptäckte strax därefter då att boxen inte reagerade på några som helst knapptryckningar, på fjärr eller på fronten.. Så det enda som återstod att göra var att bryta strömmen med knappen på baksidan.. Vartefter boxen startade fint igen, men inspelningen var förstås inte genomförd korrekt, filen var 0 bytes och om man försökte köra den fick man meddelandet att ett fel uppstod vid inspelningen. Känns inte helt tryggt detta. :)

#190

Postad 29 mars 2011 - 17:22

OTA
  • OTA
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Markera i inspelning?
Kan man sätta markeringar i en inspelning så man snabbt hittar dit igen.
Bra om man inte tittar klart på en gång.

Är EPGn snabb att uppdatera efter uppstart?
(Min gamla Dilog tog väldigt lång tid på sig).

#191

Postad 29 mars 2011 - 18:24

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Markera i inspelning?
Kan man sätta markeringar i en inspelning så man snabbt hittar dit igen.
Bra om man inte tittar klart på en gång.


Någon sådan specifik funktion för att markera har jag inte sett till (men kan ha missat), men den kommer iaf automatiskt ihåg där man stannade och man har alternativet att återuppta från den punkten senare när man startar om en inspelning.

Är EPGn snabb att uppdatera efter uppstart?
(Min gamla Dilog tog väldigt lång tid på sig).


Jag har inte så mycket att jämföra med här, men jag upplever nog att den är fylls relativt snabbt, men det kunde nog gå fortare också...

#192

Postad 29 mars 2011 - 18:33

OTA
  • OTA
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
[quote name='Hellberg' post='3249369' date='Mar 29 2011, 18:24 ']Någon sådan specifik funktion för att markera har jag inte sett till (men kan ha missat), men den kommer iaf automatiskt ihåg där man stannade och man har alternativet att återuppta från den punkten senare när man startar om en inspelning.



Jag har inte så mycket att jämföra med här, men jag upplever nog att den är fylls relativt snabbt, men det kunde nog gå fortare också...[/quote]

Min Dilog tog ibland 5-10 minuter på sig att få full uppdatering i listan.
Sony-TNn är mycket snabbare och verkar ha llistan kvar i minnet.
Dilogen kastade listan när man stängde av.
Irriterande om man bara vill starta för att ställa in en inspelning.
När boxen ändå är inkopplad och står i stand by borde den kunna hålla listan uppdaterad tycker man.

Så om du tycker den uppdaterar snabbt är den nog mycket bättre än Dilogen vilket verkar lovande.

[quote name='Hellberg' date='Mar 29 2011, 18:24 ' post='3249369']
Någon sådan specifik funktion för att markera har jag inte sett till (men kan ha missat), men den kommer iaf automatiskt ihåg där man stannade och man har alternativet att återuppta från den punkten senare när man startar om en inspelning.

Det verkar bra att det finns ett sånt minne.
Minns den flera såna ställen i olika inspelingar?
Och finns dom kvar efter omstart?

#193

Postad 29 mars 2011 - 19:56

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

En mer tråkig nyhet är dock att jag råkade ut för första hängningen igår kväll, hade ställt in boxen på att spela in CSI på femman.. noterade sent på kvällen (långt efter att inspelningen skulle varit avslutad) att boxen fortfarande indikerade "REC".. och upptäckte strax därefter då att boxen inte reagerade på några som helst knapptryckningar, på fjärr eller på fronten.. Så det enda som återstod att göra var att bryta strömmen med knappen på baksidan.. Vartefter boxen startade fint igen, men inspelningen var förstås inte genomförd korrekt, filen var 0 bytes och om man försökte köra den fick man meddelandet att ett fel uppstod vid inspelningen. Känns inte helt tryggt detta. :)


Låter trist, hade hoppats på en stabil HD-box, blir nog till att avvakta med köp då tyvärr och köra vidare med Topfield ett tag till.

Någon sådan specifik funktion för att markera har jag inte sett till (men kan ha missat), men den kommer iaf automatiskt ihåg där man stannade och man har alternativet att återuppta från den punkten senare när man startar om en inspelning.


I manualen på sida 31 står det att det ska finnas en bokmärkesfunktion (http://www.humaxdigi...max_BXR-HD_.pdf). Har du testat om den funkar?

Redigerat av Unregisterede8729a39, 29 mars 2011 - 20:12.


#194

Postad 29 mars 2011 - 20:32

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag skaffade Humax BXR-HD nu i helgen ... funkar fin fint, toppenbild på SvtHD ... Men. Jag kom på att jag saknar en funktion, typ redigering av det som är inspelat. Typ klippa bort eller dela på en inspelning som innehåller flera prog. Sådant som jag har på min inspelningsbara dvd ...

Finns det boxar som har sådant?

Har aldrig sett en box som kan det men det betyder ju inte att det inte finns.

Även om de är väldigt snarlika för en användare så är en inspelningsbar dvd (även den typen som har hårddisk i sig) och en digitalbox med hårddisk väldigt olika rent tekniskt. Så man kan inte riktigt jämföra deras funktionaliteter. Eller ja, jämföra kan man ju alltid men man ska inte förvänta sig likhet i hur de beter sig.

#195

Postad 29 mars 2011 - 20:39

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Hur har du fixat så att reklamen försvinner, knappast AutoMagiskt iaf, va?


Jo, jag har ett skript som kör comskip automatiskt så fort en inspelning är klar. Funkar extremt bra!

Tillbaka till boxen, den är helt stabil än så länge. Jag har noterat en liten harmlös bugg. Om man har strömsparfunktionen aktiverad, stängs pass-through av antennsignalen av när boxen går i standby - myrornas krig på TVn. Sätter man den i standby manuellt släpper den igenom antennsignalen.

#196

Postad 29 mars 2011 - 22:39

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

- Hårddisken på "500 GB" ger en bra bit under 400 MB ledigt utrymme från start när den är "tom" pga att drygt 50 gig anges som reserverat och drygt 60 gig anges som använt från start. Det är ju visserligen något man är beredd på när man köper en hårddisk till datorer etc också att man inte kan utnyttja riktigt hela utrymmet, men ska det verkligen behöva vara så stor skillnad här, att man kan utnyttja mindre än 75% av den kapacitet som anges i specifikationerna? Detta kanske är standard på PVR-boxar dock, jag vet inte då detta är min första PVR-box.


Kan det vara reserverad plats för TSR-funktionen som sparar programmen du tittar på automatiskt och tillfälligt i hårddisken.
TSR varar i minst 90 minuter

rgds

#197

Postad 29 mars 2011 - 23:01

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Jag skaffade Humax BXR-HD nu i helgen ... funkar fin fint, toppenbild på SvtHD ... Men. Jag kom på att jag saknar en funktion, typ redigering av det som är inspelat. Typ klippa bort eller dela på en inspelning som innehåller flera prog. Sådant som jag har på min inspelningsbara dvd ...

Finns det boxar som har sådant?


Yep, min box kan det, en gammal hederlig:


För övrigt den bästa box jag haft! 5 år gammal så klår den nykomlingarna när det gäller funktioner och driftsäkerhet. Märkligt.......

#198

Postad 30 mars 2011 - 05:37

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Jo, jag har ett skript som kör comskip automatiskt så fort en inspelning är klar. Funkar extremt bra!

Vad är då 'comskip' för något?

#199

Postad 30 mars 2011 - 06:10

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Vad är då 'comskip' för något?

Det finns en ganska ny tjänst på nätet där man kan söka på valfritt ord och sedan hjälper den sidan till att leta efter hemsidor som har det ordet någonstans.

Sidan heter Google och det finns faktiskt en svensk version av den, www.google.se. Prova den vettja!

#200

Postad 30 mars 2011 - 08:01

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 1

Det finns en ganska ny tjänst på nätet där man kan söka på valfritt ord och sedan hjälper den sidan till att leta efter hemsidor som har det ordet någonstans.

Sidan heter Google och det finns faktiskt en svensk version av den, www.google.se. Prova den vettja!

Jaha, kul grej, men vad är då 'comskip' för något?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.