Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG TV och hemmabio med Xbox 360 - Hur får man 5.1?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 april 2007 - 17:56

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Jo, såhär är det. Skaffade för någon vecka sedan en LG hemmabio till min LG TV. Hemmabion är av modellen LG LH-W760IA och TV:n LG 42PC1D.

Till att börja med vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få ljud via tv:n till hemmabion. I nuläget använder jag en HDMI-kabel och sedan Audio-kablar (röd och vit) från tv:n till hemmabion. När jag sedan stänger av högtalarna på tv:n och drar på ljudet på max fungerar de två främre högtalarna på tv:n.

Är det så att 5.1-ljudet på TV:n fungerar inte för att de inte sänder ut i 5.1? Kommer alla högtalare att låta när exempelvis Svt sänder Melodifestivalen? Eller har jag gjort fel någonstans? TV:n har en modul där man kan sätta in Boxer-kortet så jag använder ingen digitalbox.

Nåväl, sedan har vi det andra problemet. Har en Xbox 360 med HD AV Component-kablar. Har testat att ansluta dessa både i TV:n och direkt i hemmabion med audio-kablarna men även i de spel som är 5.1 fungerar bara de två främre högtalarna.

Ska tilläggas att 5.1-ljudet fungerar när man spelar upp en dvd-skiva i DVD-spelaren, så inget fel på högtalarna.

Några tips?

#2

Postad 24 april 2007 - 16:50

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Hej!

Du kan inte få 5.1-ljud via 2 RCA-kablar (Röd och vit). När du kör med 2st kablar så får du stereoljud. Däremot så kanske din receiver kan "simulera" flerkanals-ljud (Pro Logic)

För att få ut flerkanalsljud från din tv så behöver den ha en digital ljudutgång, antingen optisk eller koaxial.
För att få ut digitalt ljud från din tv så kanske du behöver gå in i ljud inställningarna på din TV och välja digitalt ljud.

#3

Postad 24 april 2007 - 17:39

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Okej. Ljudet fungerar mycket riktigt när jag sätter igång DPL II (Pro Logic).

Något som jag dock trodde var att HDMI skulle klara 5.1-ljud?

Synd att man ska lära sig av sina misstag. Hade ju gärna haft en hemmabio med äkta digitalt 5.1-ljud.

#4

Postad 24 april 2007 - 18:13

Unregisteredaf62a200
  • Unregisteredaf62a200
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Men HDMI KOpplar du ju till TVN inte stereon därför väl, har du HD kabeln kan du ta optiskt ut på kabeln och koppla in den i din LG stereo och få 5.1 ljud....så gör jag

#5

Postad 24 april 2007 - 20:10

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Precis, ska du få hemmabioljud så ska du koppla ljudet till förstärkaren. inte till tvn

#6

Postad 24 april 2007 - 21:13

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Nu hänger jag inte riktigt med. Just nu har jag en HDMI-kabel från "HDMI IN" från TV:n till min LG hemmabio. Detta antar jag gör så att jag kan se på filmerna jag spelar upp i dvd-spelaren/hemmabion?

Ska jag koppla på något annat sätt för att få 5.1-ljud? Har ju Xbox 360 som klarar av att spela upp DVD-filmer och till den kan jag ju köpa en Toslink-kabel som går att koppla till TV:n. Så om jag får så att TV:n spelar upp 5.1-ljud så kommer ju allt att fungera?

Går detta lösa med HDMI-kabeln om jag har förstått det rätt?

#7

Postad 25 april 2007 - 14:01

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Edit:
Såg nu på en bild att dvdn är "inbyggd" i förstärkaren. Då ska du ju bara behöva ställa in inställningarna på din förstärkare att spela Dolby Digital eller vad det nu är.
-


Har du en ingång på din tv som är "HDMI-in" så betyder det ju att det ska komma In information där. Då kan du inte skicka ut bild och ljud via den Ingången.

Nu vet jag inte riktigt vad för förstärkare du har, men vissa nya har HDMI ingångar och utgångar.
Du kan ju dra HDMI-kabeln från dvdspelaren till förstärkaren, om du har en sådan ingång på din förstärkare. Och sen fortsätter du med en ny kabel från förstärkaren till tvn.

Annars brukar nästan alla dvdspelare ha en utgång för digitalt ljud, koax/toslink.
Då drar du koaxen/toslinken till förstärkaren, och HDMI-kabeln till tvn.

MVH

Redigerat av Snoooz, 25 april 2007 - 14:12.


#8

Postad 25 april 2007 - 22:23

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Ja, dvd-spelaren är förstärkaren. Den har bara en HDMI utgång vad jag kan se och min TV har bara två HDMI ingångar.

Ska det gå få riktigt digitalt 5.1-ljud med denna kombinationen?

#9

Postad 27 april 2007 - 18:47

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Låt oss reda ut detta nu.

Hdmi mellan förstärkare och tv ska ge högupplöst bild och LJUD. varför det inte funkar kan bero på att du kanske lyckats trycka in "2 channel stereo mode" eller liknande, kör alltid på dolby digital, eller "surround mode" på förstärkaren. För att få 5.1 på xboxet så måste du koppla den optiska (toslinken) till FÖRSTÄRKAREN, och sedan bilden till tv'n.

Denna kombination ska kunna spela upp äkta digitalt 5.1 ljud. Kör igenom inställningarna på samtliga apparater och se till så du verkligen ställt in så att de skickar surround ljud. Sedan kopplar du alla apparater via någon digital överföring, och till sisst, lycka till och återkom om det inte vill sej!

#10

Postad 01 maj 2007 - 16:13

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
För att klargöra några saker.

Min "förstärkare" är i princip en dvd-spelare och förstärkare i ett. Den har component-ingångar och S-Video för bild och två stereo/audio-ingångar för ljud. SCART finns också. Sedan en "HDMI OUT"-utgång till min TV som har en "HDMI IN"-ingång. 5.1-ljudet fungerar när jag spelar upp en DVD i DVD-spelaren då den är kopplad till högtalarna.

Någon ingång för toslink finns tyvärr inte på förstärkaren/dvd-spelaren, så jag antar att mitt köp var ett mycket dåligt sådant då jag nästan aldrig kommer kunna använda 5.1-ljudet bortsett från dvd-skivor? Supporten på LG är värdelösa då de inte verkar kunna själva, eller så vet de att det inte fungerar så jag vill ha det och på så sätt inte vågar erskänna att det inte fungerar.

Synd att mitt första hemmabio-system skulle sluta som ett fiasko ^_^ Dock helnöjd med LG TV:n och hade bara DVD-spelaren/förstärkaren haft en toslink ingång hade jag nog varit riktigt nöjd.

#11

Postad 01 maj 2007 - 16:32

boltis
  • boltis
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Jag kollade lite specifikationer på prisjakt. Där står det att du skall ha en styck optisk ingång? Det brukar ju vara toslink? Stämmer inte specifikationerna där jämfört med verkligheten?


https://www.prisjakt...kt.php?e=103540

#12

Postad 01 maj 2007 - 18:52

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Jag kollade lite specifikationer på prisjakt. Där står det att du skall ha en styck optisk ingång? Det brukar ju vara toslink? Stämmer inte specifikationerna där jämfört med verkligheten?


https://www.prisjakt...kt.php?e=103540

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det finns ingen toslink-ingång - i alla fall inte på min förstärkare/dvd-spelare...

#13

Postad 10 december 2007 - 15:42

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hoppsan - jag som nyss beställt en uppsättning av den i övrigt potenta (verkar det) surroundanläggningen. Men gäller problemet bara spelkonsollen eller har du inte ens 5.1 vid normalt tvtittande? Har själv parabolmatning.

#14

Postad 10 december 2007 - 15:54

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Eftersom det inte finns en toslinkingång så kan du inte få ut surroundljud annat än från dvd:er tyvärr.

#15

Postad 10 december 2007 - 23:10

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Eftersom det inte finns en toslinkingång så kan du inte få ut surroundljud annat än från dvd:er tyvärr.


... jämt ska man bli besviken... ;)
Finns det ingen modul av något slag som går att sätta efter DVD.n då?

#16

Postad 11 december 2007 - 06:51

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Om jag var du skulle jag lämna tillbaks den på öppet köp, förklara för säljaren vad du ville ha (berätta vilka maskiner du måste kunna koppla ihop med den) och köpa det istället. Den enda modul du kan sätta i efter dvd-spelaren om du behåller paketet skulle vara en riktig reciever och då dra alla högtalarkablar till den.

#17

Postad 11 december 2007 - 12:16

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Aj då, ibland blir det jobbigt att handla på nätet...
Känns som det blir enklare att jaga en beggad förstärkare. Tack för hjälpen

#18

Postad 12 december 2007 - 22:22

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Eftersom det inte finns en toslinkingång så kan du inte få ut surroundljud annat än från dvd:er tyvärr.


Jag måste bara få återkomma till detta... (kapat tråden men jag fann xboxämnet uttömt)
Om det ska vara ett krav med optisk ingång i ett hemmabiosystem för att få surround från extern källa - hur sjutton kan min polare med ett scartladdat sonypaket från typ sekelskiftet få in surrond via parabol? Toslink fanns väl inte ens på ritbordet vi det laget?

#19

Postad 13 december 2007 - 18:27

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Det är ett krav för surround från xbox 360 som erbjuder två tekniker för surroundljud, HDMI eller toslink. Det finns tidigare tekniker som koaxialkabel, multipla stereokablar (som jag har för mig en del pc-ljudkort kör med), multikanalsrca... Och toslinken kom 83.

Exakt hur din polare får sitt får du fråga honom. Men kruxet är, oavsett hur, att man måste ha en surroundljudsingång till sin reciever/förstärkarenhet.

Det finns också tekniker som förvandlar stereoljud till surround.

#20

Postad 14 december 2007 - 08:38

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag tror vi tappade varrann för ett par inlägg sedan. Frågan löd: "eller har du inte ens 5.1 vid normalt tvtittande?"

Jag mailade LG varpå svar kom:

Hej Tommy,

Det är riktigt, denna modell har inte optisk ingång. Du kommer därför att få ett "Virtuellt 5.1" ljud ut från tv:n. Det är inte ett helt äkta 5.1 men det är väldigt svårt att höra skillnad på dem båda.

En modell som har optisk ingång är exempelvis HR902TA.

Mvh

Jonas

LG Electronics

Så de e lungt ;)

#21

Postad 14 december 2007 - 09:26

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Så länge du är nöjd med det så är allt bra förstås. Jag föredrar ju själv 6-kanalig stereo framför 2-kanalig exempelvis.

Sen beror det på vad du menar med 5.1. Om du bara menar att det ska komma ljud ur varje högtalare eller om det ska vara en definiv kanal per högtalare, mixad av en ljudtekniker vid filmen/programmets skapande. Virtuella 5.1-system tar alltså stereoljud, applicerar olika smarta algoritmer för att försöka skapa 5 egna kanaler men det är inte samma sak. (Ovan nämda Pro Logic.)

Men det är ju skillnad på dem, mer påtagligt i tv-spel än i film och tv då du kan svänga runt världen i spelen själv och därför verkligen höra hur ljudkällor förflyttas.

#22

Postad 15 december 2007 - 22:04

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jo, visst - klart att det varit bättre med en optisk ingång men... så länge man inte ens äger en krysslåda känns problemet överkomligt för min del. Målade sista varvet på golvsocklarna idag så imorrn blir det till att installera & möblera - man längtar! Ny TV, "surroundsystem..." :( ,dreambox & möblemang! Bilder kommer.

#23

Postad 16 december 2007 - 00:07

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag tror att jag missade att du var ny i tråden, därför jag påpekade om just xboxen, det var nog bara igår jag tänkte på att du och originalpostaren inte var densamma.

#24

Postad 17 december 2007 - 08:31

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jo jag anade det efter ett par inlägg - risken man får ta om man kapar en tråd... :blush: Lev å må

#25

Postad 05 mars 2008 - 12:50

ganzta
  • ganzta
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
:blink:

Snälla, kan någon förklara detta för mig, som ni skulle förklara det för ett barn...

jag har samma ljudsystem som spindel, och en LG tv.Även ett xbox 360 Elite.

LG LH-W760IA
LG 42LB2R

Precis som spindeln så har jag just nu bara soround när jag kollar dvd, men jag har kikat där bak på dvd/förstärkaren, och där har jag sett att det finns vad som ser ut att vara en optisk ingång.
I min enfald har jag segat på att köpa en optisk kabel som jag sedan hade tänkt att koppla via xboxets kablar in i förstärkan...Just nu kör jag HDMI från xboxet rakt in i teven. Och HDMI från dvd/förstärkaren till teven.

Men efter att ha läst tråden så är det alltså så att den här ingången där bak på dvd/förstärkan inte fungerar som jag hade velat med andra ord? det måste vara en toshlink-optisk ljudingång??? Hänger inte med på vad som är problemet...Det måste juh kunna gå att lura ihop en lösning där jag kan få soround till xbxoxet...

Och det är ett budget paket, men man tycker juh att det verkligen borde kunna gå....

Snälla hjälp att klargöra detta för mig..vill så gärna spela xbxox med soround för första gången ;)

#26

Postad 05 mars 2008 - 12:58

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
LG LH-W760IA har ingen optisk ingång för ljud. Det är därmed omöjligt med 5.1-ljud om man inte sätter igång Pro Logic. Dock kan jag ju säga det att med Pro Logic aktiverat är ljudet skit. Man kan verkligen höra att det är falskt och uppdelat på alla högtalarna.

Själv är jag otroligt missnöjd med hemmabion. Om du kan lämna tillbaka den, gör det. Om inte kan du väl uppmuntras med att fler sitter missnöjda i samma sits, om det är till någon tröst ;)

#27

Postad 05 mars 2008 - 13:30

ganzta
  • ganzta
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

LG LH-W760IA har ingen optisk ingång för ljud. Det är därmed omöjligt med 5.1-ljud om man inte sätter igång Pro Logic. Dock kan jag ju säga det att med Pro Logic aktiverat är ljudet skit. Man kan verkligen höra att det är falskt och uppdelat på alla högtalarna.

Själv är jag otroligt missnöjd med hemmabion. Om du kan lämna tillbaka den, gör det. Om inte kan du väl uppmuntras med att fler sitter missnöjda i samma sits, om det är till någon tröst ;)



icke bra alls, dom sa fan på onoff att det skulle funka till xboxet...ska ner o snacka med dom idag o höra vad dom säger..

Men vad är det för någon liten fyrkantig ingång som sitter där bak då? ser verkligen ut som en liten optisk ingång...är hundra på att jag har sett något sånt där bak på skiten.


och en sak till, om det är någon variant av optisk ingång....alltså ingen toslink ingång (vad fan det nu är) borde det inte finnas någon converter? eller är jag som så ofta ute o cyklar på önskestigen?

Redigerat av ganzta, 05 mars 2008 - 13:32.


#28

Postad 05 mars 2008 - 13:53

Tommyrix
  • Tommyrix
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Ok, återkom när du fått svar. Jag bytte till en LG 902- anläggning

#29

Postad 05 mars 2008 - 14:15

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Men vad är det för någon liten fyrkantig ingång som sitter där bak då? ser verkligen ut som en liten optisk ingång...är hundra på att jag har sett något sånt där bak på skiten.

Hmm... Bra fråga. Hur en toslink-in/utgång ser ut kan du se på Xboxen. Jag antar att du använder component-kablar till din Xbox? (http://www.xbox.com/...ble/default.htm)

Du ser på "klossen" som du sätter in i Xboxen att den har en liten fyrkantig utgång. Det är en toslink-utgång som skall kopplas till hemmabion och då får du 5.1-ljud. Jag har inte någon sådan toslink-ingång på min hemmabio (LG LH-W760IA) och kan därmed inte få 5.1.

Det är ju inte heeeelt omöjligt att du faktiskt har en toslink-ingång på din hemmabio. Vad vet jag, kanske finns en uppdaterad modell numera med toslink?

Återkom gärna när du vet ifall du har toslink eller inte.

#30

Postad 05 mars 2008 - 14:17

ganzta
  • ganzta
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
men frågan kvarstår, vad är det för någon utgång som trots allt finns på baksidan?

*edit* du han svara på frågan spindeln ;) ja, jag ska bakom teven och tampas med dammråttorna när jag kommer hem...synd att jag är så sjukt slapp som kommer på det här efter dryga tio månader...

Just nu använder jag HDMI från xbox till tv, så om nu detta funkar så får det juh bli componenthdcable istället....men den klarar väll för den delen 720P hoppas jag? Vilket är max för burken min...
Men i vilket fall så ska jag jämföra hålet i 360 kabalget med hålet som jag hoppas att jag inte knarkat ihop i mina drömmar...
Är det samma hål så kan det alltså vara möjligt....mmm, hoppas.

Redigerat av ganzta, 05 mars 2008 - 14:25.


#31

Postad 05 mars 2008 - 16:05

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Ja, component-kablar klarar till och med 1080p. Skillnaden mellan HDMI är väl mest att HDMI klarar skicka över ljud också, men någon HDMI-ingång har ju inte hemmabion (har nästan inga hemmabioanläggningar än så länge, kommer väl öka med tiden) och därför får du använda toslink som finns på component-klossen.

#32

Postad 06 mars 2008 - 15:22

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Så tex denna
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2942

Som har 2in/0ut optiskt och 2in/1ut hdmi ingångar borde alltså kunna kopplas från Xboxen till recivern ovanför till en projektor som https://www.prisjakt...kt.php?e=227585 med HDMI för bilden och också kopplas ihop med ett gäng högtalare för äkta 5.1 surround. Eller är jag ute och cyklar? Med 2ingångar på både HDMI och Optiskt borde man även kunna koppla in tex en PS3 lite senare om man vill eller?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.