Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips HTS8100

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 augusti 2007 - 18:30

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Philips HTS8100

Läste senaste nummret av hemmabiotidningen där finns Philips ljudlimpa HTS8100 med i ett test!

Någon som hört, sett eller köpt denna maskin?

Finns Faroudja DCDi upskalning till 1080p och hdmi ingång :ph34r:

"Med hjälp av Ambisoundi ger HTS8100 fullständigt flerkanalssurroundljud i alla typer av rum. Det integrerade systemet i en del passar enkelt in i hemmet, och ger en fullständig hemmabioupplevelse med utmärkt ljud- och bildkvalitet"

Bifogad fil  HTS8100_12_webImage370.jpg   5,07K   3 Antal nerladdningar
Specifikationer:

Bild
• Bildförbättring
- HD (720p, 1080i, 1080p), Förbättrad videoupplösning, Faroudja DCDi

Ljud
• Ljudsystem
- Ambisound, Dolby Digital, DTS, Dolby Prologic II, Stereo
• Ljudförbättring
- Smart Surround, DoubleBass, Diskant- och baskontroll
• Equalizer-inställningar
- Åtgärd, Rock, Konsert, Klassisk, Drama, Jazz, MTV, RnB, Spel, Party, Tecknad film, Lounge, Nyheter, Sport

Högtalare
• Högtalartyper - lIntegrerad med huvudenheten
• Högtalarelement
- 2 x 1-tums imjuka dome tweeter-högtalare, 6 x 2,5-tums fullregisterwoofer
• Högtalarimpedans - 6 ohm
• Subwoofertyp - Aktiv
• Subwooferdrivelement - 1 x 6,5" woofer (Long Throw-typ)
• Subwooferimpedans - 4 ohm
• Frekvensomfång för subwoofer - 30–120 Hz

Videouppspelning
• Komprimeringsformat
- Divx 3.11, DivX 4.x, DivX 5.x, DivX 6.0, DivX Ultra, MPEG1, MPEG2
• Uppspelningsmedia
- DVD-video, DVD+R/+RW, DVD-R/-RW,i Video CD/SVCD, CD-R / lCD-RW
• System jför videouppspelning - PAL, NTSC

Ljuduppspelning
• Komprimeringsformati - MP3, WMA
• Uppspelningsmedia - Ljud-CD, CD-R/RW, USB-flashminne
• MP3-bithastighet - 32-256 kbit/s och VBR

Stillbildsvisning
• Bildkomprimeringsformat - JPEG
• Uppspelningsmedia - CD-R/RW, DVD+R/+RW, USB-flashminne
• Bildförbättring - Bildspel med musikuppspelning, Rotera, Zoom

Mottagare/mottagning/sändning
• Frekvensband - AM, FM
• RDS - Stationsnamn

Anslutningar
• Anslutningar på framsidan/sidan
- Dockningsanslutning, MP3 Line-in, USB
• Anslutningar bak
- HDMI-utgång, Komponentvideoutgång, SCART1 (CVBS, RGB ut), TV-ingång (3,5 jmm uttag), Easy-Fit-högtalaranslutningar,j Anslutning (till nätenhet)
• Subwoofer (nätenhet)i
- FM-antenn, AM-/MW-antenn, Koaxial digital ingång, AUX-ingång (cinch, j2 par), Anslutning (till huvudenhet)


Philips HTS8100

Redigerat av Damp, 21 oktober 2007 - 17:48.


#2

Postad 19 augusti 2007 - 22:33

Nichlas
  • Nichlas
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag är sugen på en ...
Har inget bio ljud idag men undrar hur den hanterar ett inte symetriskt rum?
Den gammla yhamahan körde väl mycket på rummets layout? Hur är DVDn i HTS-8100?
/Nicke

#3

Postad 19 augusti 2007 - 22:43

kolfiber
  • kolfiber
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en på ebay?

Vad kan det finnas för nackdelar nu när dollarn är toklåg?

NTSC? Amerikanska elkontakter?

#4

Postad 20 augusti 2007 - 07:59

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Jag är sugen på en ...
Har inget bio ljud idag men undrar hur den hanterar ett inte symetriskt rum?
Den gammla yhamahan körde väl mycket på rummets layout? Hur är DVDn i HTS-8100?
/Nicke

<{POST_SNAPBACK}>

Hur den fungera i icke symetriska rum skulle även jag vilja veta.

Vad jag läst ska DVD vara i klass med en 1000 kr spelare.
Sedan kan man använda uppskalningen av dvd filmer genom hdmi ingången.

#5

Postad 21 augusti 2007 - 11:10

Red_Scorpion
  • Red_Scorpion
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
:) Har precis fått hem min. Funkar väldigt bra. Fra.allt musik som brukar vara dessa nödlösningars (man får ju se det så) akilleshäl låter väldigt harmoniskt - syftar på samspelet mellan soundbaren och basen. Vill man som jag ha riktigt hyggligt ljud, läcker design och slippa dra sladdar (har väldigt öppen planlösning vilket komplicerar det hela dessutom) är det här att rekommendera.

DVD:n skalar upp till 1080p via HDMI, bilden kan jag inte klaga på. Funkaar fint tillsammans med min Samsung M87 46´.

Ang. rumsform så kan ju inte apparaten trotsa audiologiska lagar - ett lätt rektangulärt, dämpat rum kommer alltid ha bäst akustik men apparaten känner av automatiskt och verkar kompensera för assymmetrier i rummet, i alla fall hos mig. Fråga mig inte hur det går till.
Oerhört lättinstallerad.

Som jag skrev på prisjakts omdömesdel: Highly recommended ( för den som inte måste spela HÖGT och älskar kabeldragning så klart)

#6

Postad 21 augusti 2007 - 18:46

Nichlas
  • Nichlas
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Låter nice...

Nån som vet nån butik på västkusten som man kan provlyssna en så här?

/nicke

#7

Postad 21 augusti 2007 - 20:28

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

:) Har precis fått hem min. Funkar väldigt bra. Fra.allt musik som brukar vara dessa nödlösningars (man får ju se det så) akilleshäl låter väldigt harmoniskt - syftar på samspelet mellan soundbaren och basen. Vill man som jag ha riktigt hyggligt ljud, läcker design och slippa dra sladdar (har väldigt öppen planlösning vilket komplicerar det hela dessutom) är det här att rekommendera.

DVD:n skalar upp till 1080p via HDMI, bilden kan jag inte klaga på. Funkaar fint tillsammans med min Samsung M87 46´.

Ang. rumsform så kan ju inte apparaten trotsa audiologiska lagar - ett lätt rektangulärt, dämpat rum kommer alltid ha bäst akustik men apparaten känner av automatiskt och verkar kompensera för assymmetrier i rummet, i alla fall hos mig. Fråga mig inte hur det går till.
Oerhört lättinstallerad.

Som jag skrev på prisjakts omdömesdel: Highly recommended ( för den som inte måste spela HÖGT och älskar kabeldragning så klart)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur tycker du att basen fungerar?
När jag provlyssnade 8100 tyckte jag att suben lät som den svaga punkten!
Provlyssnade också yamahas version, både lätt likvärdiga i dialogen och surround-ffekterna.

Kan du gå igenom hur du har dragit kablarna? Nätkablar och dylkt!

#8

Postad 22 augusti 2007 - 13:54

Red_Scorpion
  • Red_Scorpion
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Som sagt helt nyligen hemkommet så än så länge bara HDMI mellan TV:n och enheten samt HDMI mellan HD boxen och enheten. Ej inkopplad till PC än.

Visst håller med att basen inte får golvet att rämna men gillar ändå ljudet - ofta får man vid bas+satelliter en ljudbild som blir ganska ihålig dvs mkt bas och mkt diskant men tunt mellanregister. Det är främst detta som jag tycker Philips lyckats med.
Visste inte att Yamaha hade liknande lösning - eller du kanske menare YSP 800/1000/1100?
Tycker hursomhelst personligen inte att det kan jmf med detta system, då Yamahan kräver en extra sub för att låta bra samt dessutom ju saknar bild/ljud återgivningskälla - trots nästan samma pris på YSP 1100:an... ;)

#9

Postad 22 augusti 2007 - 21:10

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Som sagt helt nyligen hemkommet så än så länge bara HDMI mellan TV:n och enheten samt HDMI mellan HD boxen och enheten. Ej inkopplad till PC än.

Visst håller med att basen inte får golvet att rämna men gillar ändå ljudet - ofta får man vid bas+satelliter en ljudbild som blir ganska ihålig dvs mkt bas och mkt diskant men tunt mellanregister. Det är främst detta som jag tycker Philips lyckats med.
Visste inte att Yamaha hade liknande lösning - eller du kanske menare YSP 800/1000/1100?
Tycker hursomhelst personligen inte att det kan jmf med detta system, då Yamahan kräver en extra sub för att låta bra samt dessutom ju saknar bild/ljud återgivningskälla - trots nästan samma pris på YSP 1100:an... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill veta hur många sladdar jag måste dra!
En nätsladd från sub --> ljudlimpan --> tv sedan en nätsladd från sub till vägguttag?
Har jag fattat rätt då?

Jag menade Ysp serien, det är en liknande lösning :lol:
Ljudbilden var liknande, inte att det ingår dvd spelare och en sub :lol:

Hur ser ditt rum ut? Avlångt, fyrkantigt, runt :lol: Många dörröpningar?

#10

Postad 24 augusti 2007 - 00:46

Red_Scorpion
  • Red_Scorpion
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag vill veta hur många sladdar jag måste dra!
En nätsladd från sub --> ljudlimpan --> tv sedan en nätsladd från sub till vägguttag?
Har jag fattat rätt då?

Jag menade Ysp serien, det är en liknande lösning tongue.gif
Ljudbilden var liknande, inte att det ingår dvd spelare och en sub smile.gif

Hur ser ditt rum ut? Avlångt, fyrkantigt, runt wink.gif Många dörröpningar?



....och en nätkabel från limpan till vägguttaget.

Mitt rum är ca 25 kvm, fyrkantigt med ena "långsidan" nästan helt öppen och ändå låter det riktigt OK.
By the way, den fick Eisa awards utmärkelsen för bästa "EUROPEAN HOME THEATER COMPACT SYSTEM" With the Philips ‘Ambisound’ :wub:

HTS8100, you don’t need five separate speakers to enjoy surround sound in your living room. Miraculously its speakers, amplifier and DVD/CD player are all contained within a 13 cm-thin box. This design concept - the ‘sound bar’ - makes an excellent partnership with flat screen TVs. Its two 2.5 cm soft dome tweeters and six 6.35 cm woofers deliver an exceptionally good home-cinema performance, while a passive subwoofer boosts bass. Setup is quick and easy using a simple on-screen menu, although there are plenty of options to tweak sound for personal preferences. A built-in Faroudja DCDi image processor displays standard definition DVDs at 1080p quality, and there are optional docks available for portable media players.

http://www.eisa-awar...u/2007/node/749

#11

Postad 24 augusti 2007 - 13:50

thunderkizz
  • thunderkizz
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

kan ju inte apparaten trotsa audiologiska lagar - ett lätt rektangulärt, dämpat rum kommer alltid ha bäst akustik



Som jag förstått det spelar det inte alls lika stor roll med rummets layout med Philipsen som med YSP-serien.

Vad det gäller YSP så stämmer ju inte de klassiska audiologiska lagarna, eftersom allt som dämpar förstör Yamahas "studs-teknik" där ljudet kommer från left/right och bakifrån genom studs på väggar. All form av dämpning förstör ju Yamahas grundidé.

Rent ljudmässigt tror jag YSP:n är bättre men för väl dämpade rum eller rum med öppningar i väggar etc kanske man ska satsa på Philips.

Gillar inte heller helt att man är beroende att använda Philips subbas.... Många har trots allt en gammal trotjänare som man mer eller mindre lärt sej älska och som man gärna pluggar in i sin nya YSP tex....

#12

Postad 25 augusti 2007 - 22:14

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

....och en nätkabel från limpan till vägguttaget.

Mitt rum är ca 25 kvm, fyrkantigt med ena "långsidan" nästan helt öppen och ändå låter det riktigt OK.

Låter bra!
Liknar nämligen mitt rum :)

Hur upplever du bakljudet nu efter att du haft den några dagar?
Känns det "äkta"

#13

Postad 26 augusti 2007 - 10:32

Red_Scorpion
  • Red_Scorpion
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
...ja, det måste jag säga...det låter verklligen som kulorna flyger över huvudet på en i Rädda menige Ryans "strandscen". Är Du tveksam så kanske btiken du vill köpa ifrån kan låna hem ett demoex. några dagar. Det är ju en baggis att montera upp den...? :)

#14

Postad 26 augusti 2007 - 12:07

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

...ja, det måste jag säga...det låter verklligen som kulorna flyger över huvudet på en i Rädda menige Ryans "strandscen". Är Du tveksam så kanske btiken du vill köpa ifrån kan låna hem ett demoex. några dagar. Det är ju en baggis att montera upp den...? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Har faktiskt tänk det :D
Men paketet väger ändå runt 25 kg, inget man tar under armen :lol:

#15

Postad 26 augusti 2007 - 21:09

Red_Scorpion
  • Red_Scorpion
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har faktiskt tänk det
Men paketet väger ändå runt 25 kg, inget man tar under armen


...det är klart :rolleyes: Jag brukar tänka så att är man tveksam så ska man lyssna flera ggr...hade jag inte haft en liten son som gillar att klänga på golvhögtalare :P så hade jag haft dessa kvar som frontar och lagt till ett par Dali icon on wall baktill alt (om jag inte hatade att dra kablar samt det faktum att mitt rum har så öppen planlösning) köpt ett Kef 3005 system.
Det här blev en bra kompromiss. Slipper ju även en (i mitt tycke ofta missprydande och platsstjälande) Tv bänk dessutom.
Lycka till! ;)

#16

Postad 28 augusti 2007 - 20:35

robgra
  • robgra
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Som sagt helt nyligen hemkommet så än så länge bara HDMI mellan TV:n och enheten samt HDMI mellan HD boxen och enheten. Ej inkopplad till PC än.

<{POST_SNAPBACK}>


Var kopplar du in HDMI-kabeln mellan HD-boxen och enheten? :D
Vad jag kan se i specen finns det ingen HDMI-ingång. Endast en HDMI-utgång för att koppla den till TV'n?

#17

Postad 28 augusti 2007 - 20:56

robgra
  • robgra
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en på ebay?

Vad kan det finnas för nackdelar nu när dollarn är toklåg?

NTSC? Amerikanska elkontakter?

<{POST_SNAPBACK}>


Förmodligen är det stora problemet att Jänkarna kör med 60Hz i sitt elnät. Det vore kanon om det fanns en switch på den där man kan välja strömmodel, ungefär som på en del dator t.ex. Men antagligen finns det inte det, då amerikanska hemsidan säger 120V 60Hz, och europeiska 220-240V 50Hz. Synd, då 500$ gör att jag gärna hade tagit en till sovrumet också. :D

Redigerat av robgra, 28 augusti 2007 - 20:56.


#18

Postad 29 augusti 2007 - 12:40

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Någon som kommit fram till hur många optiska den har!
Jag hittar inga :)
Frågan är bara hur man ska kunna koppla in alla prylar utan optisk :D

#19

Postad 29 augusti 2007 - 13:00

robgra
  • robgra
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Någon som kommit fram till hur många optiska den har!
Jag hittar inga :)
Frågan är bara hur man ska kunna koppla in alla prylar utan optisk :D

<{POST_SNAPBACK}>


Den har inga optiska ingångar. Man kan köpa en omvandlare på t.ex www.kjell.com för knappa 200 kr om du måste använda en apparat med optisk utgång.

#20

Postad 29 augusti 2007 - 13:02

Unregistered1c710825
  • Unregistered1c710825
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Har precis sett en sådan maskin, gillade den grymt mkt. Har kablar o grejer, sen har vovven en tendens o käka på allt o inget.

Lutar åt att sälja dynavoice paketet o d andra o köpa denna.
Palla med kablar?

Mkt bra ljud och design.. :) :D

#21

Postad 29 augusti 2007 - 14:06

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Någon som kommit fram till hur många optiska den har!
Jag hittar inga :)
Frågan är bara hur man ska kunna koppla in alla prylar utan optisk :D

<{POST_SNAPBACK}>


Den har inga optiska ingångar. Man kan köpa en omvandlare på t.ex www.kjell.com för knappa 200 kr om du måste använda en apparat med optisk utgång.

<{POST_SNAPBACK}>

Orka med sånt :D

Får kolla upp den lösningen!

#22

Postad 09 september 2007 - 22:21

Unregisteredc157ec6f
  • Unregisteredc157ec6f
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hur fungerarar den med avi och subs? Kan man spela upp film via usb?

#23

Postad 21 september 2007 - 07:55

jerrynybom
  • jerrynybom
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Hur fungerarar den med avi och subs? Kan man spela upp film via usb?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja man kan spela upp film från USB, dock hackade det en aning. Kan bero på att USB minnet inte var det snabbaste, har beställt ett nytt som jag skall testa med.

Har inte testat med subs än.

I övrigt verkar den uppfylla mina förväntningar.

#24

Postad 22 september 2007 - 20:34

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Fick lysande kritik av prylportalen :) :unsure:

TEST: Philips Ambisound

#25

Postad 24 september 2007 - 20:33

Leon_Azzaro
  • Leon_Azzaro
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Hade varit trevligt om man kunde köpa ett från USA. Det är nästan hälften så dyrt där.

#26

Postad 24 september 2007 - 21:11

robgra
  • robgra
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hade varit trevligt om man kunde köpa ett från USA. Det är nästan hälften så dyrt där.


Förutom problemen jag nämnt tidigare i detta forum, så har vi även strulet med regionsindelningarna. Man måste alltså köpa en som har regionkodning 2 för Europa för att kunna spela Svenska skivor. Eller är det någon som vet hur detta kan lösas med någon form av upplåsning?

#27

Postad 25 september 2007 - 07:28

Leon_Azzaro
  • Leon_Azzaro
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Kan man inte köpa en sådan transformator som omvandlar 220V till 110V (step down)?

#28

Postad 25 september 2007 - 07:52

robgra
  • robgra
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Kan man inte köpa en sådan transformator som omvandlar 220V till 110V (step down)?

<{POST_SNAPBACK}>


Mekaniska apparater (skiva som snurrar) kräver rätt frekvens på elen. Sverige=50hz USA=60hz

#29

Postad 25 september 2007 - 19:42

Leon_Azzaro
  • Leon_Azzaro
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Kan man inte köpa en sådan transformator som omvandlar 220V till 110V (step down)?

<{POST_SNAPBACK}>


Mekaniska apparater (skiva som snurrar) kräver rätt frekvens på elen. Sverige=50hz USA=60hz

<{POST_SNAPBACK}>

Aha ok. Men hur är det med TV? Kan man köra en step down converter till en plasma tv från USA?

#30

Postad 15 oktober 2007 - 20:24

joolz
  • joolz
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Vad ska jag med denna till utan HDMI-ingång? Philips, välkommen till 2000-talet.

#31

Postad 21 oktober 2007 - 16:43

jerrynybom
  • jerrynybom
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Hur fungerarar den med avi och subs? Kan man spela upp film via usb?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja man kan spela upp film från USB, dock hackade det en aning. Kan bero på att USB minnet inte var det snabbaste, har beställt ett nytt som jag skall testa med.

Har inte testat med subs än.

I övrigt verkar den uppfylla mina förväntningar.

<{POST_SNAPBACK}>


Kom fram till att vanliga divX funkade utan att hacka, dock blir det hack om materialet har HD kvalité...

Jag provade subs med en .sub fil men fick det inte att fungera...

#32

Postad 22 oktober 2007 - 08:20

Leon_Azzaro
  • Leon_Azzaro
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Hur fungerarar den med avi och subs? Kan man spela upp film via usb?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja man kan spela upp film från USB, dock hackade det en aning. Kan bero på att USB minnet inte var det snabbaste, har beställt ett nytt som jag skall testa med.

Har inte testat med subs än.

I övrigt verkar den uppfylla mina förväntningar.

<{POST_SNAPBACK}>


Kom fram till att vanliga divX funkade utan att hacka, dock blir det hack om materialet har HD kvalité...

Jag provade subs med en .sub fil men fick det inte att fungera...

<{POST_SNAPBACK}>



Testa subs med .srt ändelsen. De brukar vara det som funkar i allra flesta dvd spelare. Återkom gärna hur det gick och om du har tid en liten kort recension om vad du tycker om HTS8100. Jag är väldigt sugen att köpa den men undrar om ljudet är verkligen bra.

#33

Postad 23 oktober 2007 - 12:33

BillyCo
  • BillyCo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på det här systemet då p g a att jag inte vill ha massa högtalare i vardagsrummet. Men jag blir bekymrad när jag ser att det knappt finns några ljudingångar... hur ska jag t.ex koppla in mitt PS3 (HDMI) och Xbox 360 (optisk)?

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med det här.

#34

Postad 23 oktober 2007 - 13:46

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Jag är väldigt sugen på det här systemet då p g a att jag inte vill ha massa högtalare i vardagsrummet. Men jag blir bekymrad när jag ser att det knappt finns några ljudingångar... hur ska jag t.ex koppla in mitt PS3 (HDMI) och Xbox 360 (optisk)?

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med det här.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl det som är nackdelen med denna grej :)
Du kan inte ha så många prylar bara ;)

annars kanske en splitter av något slag funkar!

#35

Postad 01 november 2007 - 19:28

beamer guy
  • beamer guy
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt den här limpan, tillsammans med Philips LCD-TV 47PFL9732. Håller tummarna föratt jag blir nöjd med kombinationen.

#36

Postad 06 november 2007 - 19:52

PiggePlopp
  • PiggePlopp
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag är klart intresserad av denna "limpa". Ska åka och titta på den imorgon. Nu undrar jag bara hur jag ska kunna få ihop allt...Hoppas någon smart person kan berätta detta för mig.

Har en Sharp LC42RD1E med HDMI, ska även snart köpa en Wii samt en HTPC. Från min HTPC vill jag kunna se och lyssna på film och musik från avi-filmer och mp3. DVD-filmer går ju genom "limpan".
Att koppla tv genom HDMI kan jag förstå men hur ska man koppla in datorn så man kan få ut ljudet i "limpan" samt få Wii att också fungera?

Någon av er som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar är:
Pia

#37

Postad 09 november 2007 - 23:27

joolz
  • joolz
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Pia, Jag föreslår att du köper en högtalare ur Yamahas YSP - serie istället. Philips har inte förstått att man faktiskt måste ha ljudingångar för att kunna använda en högtalare.

#38

Postad 11 november 2007 - 21:06

Chris72
  • Chris72
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Oj vad nyfiken jag varit på det här systemet. Tills jag kollade specen :lol:
Rätta mig om jag har fel, men högtalarna ger väl bara 5.1 ljud om det kommer från den inbyggda DVD-spelaren?

I specen nämns en TV-ingång (3,5 mm uttag). Jag tolkar det som att högtalarna klarar att spela upp stereo-ljud från TV:n. .Tack för det Philips, men det betyder ju att Blu-ray-spelare, PS3 och annat skoj degraderas till "stereo" med dessa högtalare.

Nä, då lutar det åt Yamaha istället.. Kanske det kommer en uppföljare från Philips nästa år?

#39

Postad 12 november 2007 - 15:12

Unregisteredcc080407
  • Unregisteredcc080407
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Det är korrekt att det är ont om in-/utgångar, men det är faktiskt inte fullt så illa som det framställs här. Jag har limpan kopplad enligt följande:
- HDMI från limpan till TV
- Digital koaxial från TV till limpa (för att få ut TV-ljudet i 5.1)

Den digitala koaxiala kan naturligtvis användas för att digitalt koppla in även andra ljudkällor. Sedan finns så klart analoga RCA-kopplingar och scart, men det är mer 90-tal.....

#40

Postad 12 november 2007 - 21:11

Unregisterede8763420
  • Unregisterede8763420
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Rätta mig om jag har fel, men högtalarna ger väl bara 5.1 ljud om det kommer från den inbyggda DVD-spelaren?


- Digital koaxial från TV till limpa (för att få ut TV-ljudet i 5.1)



Hur var det nu? Kunde man få ut 5.1 från coax-ansluten utrustning? Eller finns det endast stereoingång med pro logic ut?

#41

Postad 13 november 2007 - 15:48

Unregisteredcc080407
  • Unregisteredcc080407
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Självklart kan jag få ut 5.1 via utrustning ansluten vid koaxialkabeln. Det kan man på alla anläggningar.

I mitt fall är ju TV:n ansluten och de flesta TV-sändningar är ju bara i stereo så jag får ju inte alltid 5.1. men det är liksom mitt eget fel.

Limpan hanterar inkommande digitala ljudsignaler som vilken annan förstärkare/hemmabioanläggning som helst - jag förstår inte vart uppgifterna om motsatsen kommer från????

#42

Postad 13 november 2007 - 23:02

Hanken
  • Hanken
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hur fungerarar den med avi och subs? Kan man spela upp film via usb?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja man kan spela upp film från USB, dock hackade det en aning. Kan bero på att USB minnet inte var det snabbaste, har beställt ett nytt som jag skall testa med.

Har inte testat med subs än.

I övrigt verkar den uppfylla mina förväntningar.

<{POST_SNAPBACK}>


Kom fram till att vanliga divX funkade utan att hacka, dock blir det hack om materialet har HD kvalité...

Jag provade subs med en .sub fil men fick det inte att fungera...

<{POST_SNAPBACK}>



Testa subs med .srt ändelsen. De brukar vara det som funkar i allra flesta dvd spelare. Återkom gärna hur det gick och om du har tid en liten kort recension om vad du tycker om HTS8100. Jag är väldigt sugen att köpa den men undrar om ljudet är verkligen bra.



Spelar den upp divx filer med textfiler (srt format?) klarar den av xvid? kort recension ngn?

#43

Postad 14 november 2007 - 11:00

Unregisteredcc080407
  • Unregisteredcc080407
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Recensioner finns det massor av på nätet, se bl.a. www.prylportalen.se och www.smartson.se.

#44

Postad 15 november 2007 - 13:53

Chris72
  • Chris72
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Självklart kan jag få ut 5.1 via utrustning ansluten vid koaxialkabeln. Det kan man på alla anläggningar.

I mitt fall är ju TV:n ansluten och de flesta TV-sändningar är ju bara i stereo så jag får ju inte alltid 5.1. men det är liksom mitt eget fel.

Limpan hanterar inkommande digitala ljudsignaler som vilken annan förstärkare/hemmabioanläggning som helst - jag förstår inte vart uppgifterna om motsatsen kommer från????


Därför att ingen har hittat någon digital audio in på huvudenheten. Philips ingenjörer har istället gömt DigitalAudio-ingången på Subwoofern! (Laddade hem manualen och hittade det på sidan 68.)

#45

Postad 21 november 2007 - 20:59

toler
  • toler
  • Veteran

  • 1 548 inlägg
  • 0
Postad bild

Bifogad fil(er)



#46

Postad 03 december 2007 - 13:52

Valerie
  • Valerie
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Vad ska jag med denna till utan HDMI-ingång? Philips, välkommen till 2000-talet.


Enligt Home cinema choice finns HDMI både ut o in. FYI. :)

[url="http://www.homecinemachoice.com/pdfs/HCC/149/HCC_149_102.pdf""]http://www.homecinemachoice.com/pdfs/HCC/1...9_102.pdf"[/url]

#47

Postad 17 december 2007 - 14:18

dif74
  • dif74
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Vad ska jag med denna till utan HDMI-ingång? Philips, välkommen till 2000-talet.



Titta på sid 68 i bruksanvisningen, så klarar du dig utan HDMI ingången :blush:
http://www.p4c.phili..._12_dfu_swe.pdf
För du vet vell att HDMI inte ger bättre ljud? Och bild behöver du inte koppla till den har enheten
utan den går till TV som tidigare.

#48

Postad 19 december 2007 - 19:40

kolfiber
  • kolfiber
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hej undrar hur jag skall få bästa ljud i mina grejer, har införskaffat denna ljudlimpa och använder den med min tv en samsung F71 samt en PS3, förtillfället så har ljudlimpan vad jag tror börjat låta udda, knäppljud vid uppspelning, ibland knäpper det till, ganska irriterade, kan jag kopplat något fel?

köra vanliga kablar men antar att det går att förbättra via andra komponentuttag?


Vad att göra finns ju rätt många uttag på tv:n som ser mer avancerade ut än vanlig hörlurssladd/plugg som är nu!

/P

#49

Postad 03 januari 2008 - 20:40

jerrynybom
  • jerrynybom
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

hej undrar hur jag skall få bästa ljud i mina grejer, har införskaffat denna ljudlimpa och använder den med min tv en samsung F71 samt en PS3, förtillfället så har ljudlimpan vad jag tror börjat låta udda, knäppljud vid uppspelning, ibland knäpper det till, ganska irriterade, kan jag kopplat något fel?

köra vanliga kablar men antar att det går att förbättra via andra komponentuttag?


Vad att göra finns ju rätt många uttag på tv:n som ser mer avancerade ut än vanlig hörlurssladd/plugg som är nu!

/P


Har haft min limpa sedan i september eller så, har tyvärr inte haft tid att hård testa allt. Återkommer med recention när jag har haft tid.

Kortfattat kan jag säga att den spelar musik helt OK, jag är ingen audiofil men tycker att det låter bra. Filmer funkar bra, dock får man inte riktigt samma surroundljud som i en "riktig anläggning", men för mina endamål duger det. Jag kan vid snabba panoreringar upptäcka lite hackighet vilket jag sett på mina andra dvd spelare också (ingen av dem är dyra). Det är alltså inget för den värsta audio/videofilen men duger gott till mig som vill ha något snyggt som funger ar bra.

Jag har kopplat den till TV cia HDMI och kopplat stereo ljud till den från TB via 3,5 mm plug, sedan har jag kopplat min HTPC till den via digital coax.

Som svar på din fråga: Jag har inte haft någon som helst tendens till knäppanden i den...

Redigerat av jerrynybom, 03 januari 2008 - 20:42.


#50

Postad 03 januari 2008 - 21:51

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
men hur skal jag koppla då? har bara optical på tv´n samsung PS-42Q97HD, finns ingen koaxial tyvärr. Men, jag har det koaxial på Tvixen.. kan jag koppla så ljudet går genom TViXen då? Igentligen bara på den jag vill ha surround. Kan jag ha Tvixen kopplad till TV'n via HDMI och Tvixen till ljud limpan via koaxial för att då få surround? Skulle det funka?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.