Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska inhandla Sony DAV-DZ260 och har några frågor

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 september 2008 - 15:41

Latty
  • Latty
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjenare!
Jag ska ta och köpa mitt första 5.1 system om någon vecka. Jag har kollat in Sony DAV-DZ260 på dustin och undrar först om det är det bästa för dem pengarna? Vill inte gå så mycket högre då jag inte har några fruktansvärda mängder pengar, är bara 16 år än så länge.

Till frågorna då.
Jag planerar att koppla systemet till min dator och köra film/musik genom den, den enda kabeln jag behöver då är en spdif coax? Typ en sådan: http://www.dustinhom...5010058740.aspx
Fråga nr. 2
Är det värt en extra hundring att köpa en dyrare kabel, typ en variant från belkin: http://www.dustinhom...5010077220.aspx Får jag bättre ljud från den, blir det en märkbar skillnad på ljudkvalitén?

Det var det jag hade frågor om just nu, kommer säkert flera eftersom! :(

#2

Postad 10 september 2008 - 21:44

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Välkommen till forumet =)

Tror inte att kablar spelar nån som helst roll på så pass billiga paket iaf när det gäller digitalt ljud, Jag skulle köpa nått på biltema eller vad som helst.

Ett tips är att köpa senaste numret av hemmabiotidningen som kom ut den 9:e sep där dom testar paket för max 3000kr där just det systemet du frågar efter testas.

Själv ska jag köpa ett paket för 3-6000kr till vardagsrummet då man ibland ser på nån film även där samt melodifestival å sånt.
Har kikat på paketet ifråga men det föll bort då jag måste ha flera ingångar (HTPC+popcorn mediaspelare samt dvd/ps3:a) Dom lite värre grejerna får hamna i biorummet.

Tror det är väldigt mkt ljud för dom 2000kr inkl porto det paketet kostar enl prisjakt.
Har kollat på Sony DAV-DZ860W för knappt 6000kr då dom högtalarna skulle göra sig bra vid min sony tv =)
Dock är det nog lite i överkant vad jag vill ge för ett system till tvn tror jag men har inte bestämt mig än vart pristaket går.
Har man bra dvd el ps3:a tex kanske detta paket kan vara nått
Sony HT-DDWG800
3000kr ikl porto. 3hdmi in och en ut på revicern är ju najs =) tyvärr testades inte det paketet =(

Som sagt köp tidningen =)
/Magnus

#3

Postad 11 september 2008 - 14:34

Latty
  • Latty
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Ok, will do.
Så kablar spelar ingen roll, det var ju "bra" :) Vet inte hur mycket pengar jag vill lägga nu.
Utgångarna på den räcker till mig atm, har en rätt så kass tv^^ blir nog en ny till julen.
Kom på en grej, kan man koppla en extern dvd till den där dvd/recivern och kolla direkt så? eller måste man ha datorn igång för att komma åt den externa? Datorn min låter som ett tåg atm, så om det skulle funka så vore det guld!

Tack för hjälpen iaf :)

#4

Postad 11 september 2008 - 15:11

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
"koppla en extern dvd till den där dvd/recivern och kolla direkt så?"
ehh varför skulle man vilja koppla en extern dvd till den när den har det inbyggt men du menar kanske en extern hårddisk?
nix det går inte. enl sonys hemsida går det väl spela upp musik men någon mediaspelare med filmfunktion är det nog inte.
Antingen får du bränna ut semesterfilmerna på dvd eller om du har dom i divx/xvid format så kanske den klarar av det från skivan oxå (står att den ska klara divx men allt är ju i xvid nu men bör funka. även om du satt undertexter till semesterfilmerna ska det nog funka). finns program som gör om till dvd med meny tex convertX2dvd.

#5

Postad 11 september 2008 - 15:23

Latty
  • Latty
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

"koppla en extern dvd till den där dvd/recivern och kolla direkt så?"
ehh varför skulle man vilja koppla en extern dvd till den när den har det inbyggt men du menar kanske en extern hårddisk?
nix det går inte. enl sonys hemsida går det väl spela upp musik men någon mediaspelare med filmfunktion är det nog inte.
Antingen får du bränna ut semesterfilmerna på dvd eller om du har dom i divx/xvid format så kanske den klarar av det från skivan oxå (står att den ska klara divx men allt är ju i xvid nu men bör funka. även om du satt undertexter till semesterfilmerna ska det nog funka). finns program som gör om till dvd med meny tex convertX2dvd.

Hah, självfallet menar jag extern hårddisk, vet inte varför jag skrev fel^^
Happ, får la tysta ner datorn så mycket som jag kan och leva med det då.
Tack för hjälpen igen!

#6

Postad 17 september 2008 - 15:00

Caaf
  • Caaf
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Kan man koppla dessa högtalare till en annan reciver och byta ut t ex fronthögtalarna vid ett senare tillfälle? Kan nada om ljud, så jag är tacksam för svar.

#7

Postad 22 september 2008 - 18:49

Latty
  • Latty
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jaha...
Nu har jag fått mitt sautans system men det funkar inte :@ Får inget ljud när jag kopplar från den coaxiala utgången till dvdn så är det helt tyst...
Börjar då läsa lite i manualen och då ser jag att jag måste ha nånting som hete digital media port adapter??
Jag som trodde det skulle funka enbart med den coaxiala utgången..

Jag har bergis gjort fel nånstans men just nu är jag bara skitiriterad! faen:@
Ursäkta svordomarna..

Hoppas någon hjälper mig innan jag går upp i atomer!

Edit: Nu har jag löst det problemet som jag beskrev ovanför...
Men nu har ofc ett nytt problem dykt upp.. när jag kollar på en film från datorn så blir ljudet inte 5.1 ljud.. men om jag kör en dvd i dvdn så funkar det prima, några tips på lösningar?

Redigerat av Latty, 22 september 2008 - 20:25.


#8

Postad 27 september 2008 - 21:48

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jaha...
Nu har jag fått mitt sautans system men det funkar inte :@ Får inget ljud när jag kopplar från den coaxiala utgången till dvdn så är det helt tyst...
Börjar då läsa lite i manualen och då ser jag att jag måste ha nånting som hete digital media port adapter??
Jag som trodde det skulle funka enbart med den coaxiala utgången..

Jag har bergis gjort fel nånstans men just nu är jag bara skitiriterad! faen:@
Ursäkta svordomarna..

Hoppas någon hjälper mig innan jag går upp i atomer!

Edit: Nu har jag löst det problemet som jag beskrev ovanför...
Men nu har ofc ett nytt problem dykt upp.. när jag kollar på en film från datorn så blir ljudet inte 5.1 ljud.. men om jag kör en dvd i dvdn så funkar det prima, några tips på lösningar?


Tips är att du kör med en Coxial från datorn eller en optisk till systemet. Kör med Optisk ut till systemet och det funkar prima! Se bara till att inställningarna för ditt ljudkort matar ut rätt signal.

#9

Postad 04 oktober 2008 - 16:30

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jaha...
Nu har jag fått mitt sautans system men det funkar inte :@ Får inget ljud när jag kopplar från den coaxiala utgången till dvdn så är det helt tyst...
Börjar då läsa lite i manualen och då ser jag att jag måste ha nånting som hete digital media port adapter??
Jag som trodde det skulle funka enbart med den coaxiala utgången..

Jag har bergis gjort fel nånstans men just nu är jag bara skitiriterad! faen:@
Ursäkta svordomarna..

Hoppas någon hjälper mig innan jag går upp i atomer!

Edit: Nu har jag löst det problemet som jag beskrev ovanför...
Men nu har ofc ett nytt problem dykt upp.. när jag kollar på en film från datorn så blir ljudet inte 5.1 ljud.. men om jag kör en dvd i dvdn så funkar det prima, några tips på lösningar?


Hej.

Jag sitter på lika DZ260 och har kopplat den till PS3 via optisk vilket funkar jättebra! Däremot vill jag koppla datorn (bärbar Asus f3Ka med multiutgång, 3,5mm analog/Spdif) till koaxial ingången på DZ260. Men där går jag riktigt bet! :wacko:

Kan inte du förklara hur du får något ljud att komma fram?

Har provat en vanlig 3,5mm till 2 RCA koaxial och satt in båda, även provat optisk tosslink utan lycka. Har läst att de flesta laptops har vanlig stereoplugg och optisk.

Fan vad urkasst att de inte skriver bättre i specifikationerna...

Som tex om den digitala koaxialen är Spdif eller inte...

#10

Postad 06 oktober 2008 - 19:42

rsvensk
  • rsvensk
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Dubbelpost, sorry!

Redigerat av rsvensk, 06 oktober 2008 - 19:56.


#11

Postad 06 oktober 2008 - 19:55

rsvensk
  • rsvensk
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har också funderingar på att köpa det här paketet. Det jag tänkte använda det till främst är:

Datorn - Filmer, serier och självklart musik. Jag har de här utgångarna på grafikkortet: 2xDVI-I/HDCP och ljudkortet stödjer 7.1-ljud.
Det ska funka med en HDMI-DVI- kabel till TV'n då va? Hur kopplar jag isåfall in ljudet?

Wii - Vanlig komponentkabel?

Det skulle vara schysst om nån ville förklara lite vad man behöver för kablar och hur jag ska koppla för bästa bild/ljud, jag är lite ny när det kommer till alla termer. :blush:

#12

Postad 06 oktober 2008 - 21:18

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag har också funderingar på att köpa det här paketet. Det jag tänkte använda det till främst är:

Datorn - Filmer, serier och självklart musik. Jag har de här utgångarna på grafikkortet: 2xDVI-I/HDCP och ljudkortet stödjer 7.1-ljud.
Det ska funka med en HDMI-DVI- kabel till TV'n då va? Hur kopplar jag isåfall in ljudet?

Wii - Vanlig komponentkabel?

Det skulle vara schysst om nån ville förklara lite vad man behöver för kablar och hur jag ska koppla för bästa bild/ljud, jag är lite ny när det kommer till alla termer. :blush:


Alltså, ta och forska lite vilka anslutningar din dator har. Sen försöker du lösa vårt gemensamma problem om just denna enhet tar emot SPDIF i den optiska och koaxial-ingången, vilket gagnar dig själv. Enheten tar inte emot någon bildsignal så hdmi, komponent och dylikt kan du glömma. ljudingångar är optisk tosslink, och "digital koaxial" samt 3,5 mm stereoplugg. Ganska värdelöst att de inte har vanlig analog ljudingång (2xRCA, eller röd och vit).

Good luck chuck!

#13

Postad 08 oktober 2008 - 18:23

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Alltså, ta och forska lite vilka anslutningar din dator har. Sen försöker du lösa vårt gemensamma problem om just denna enhet tar emot SPDIF i den optiska och koaxial-ingången, vilket gagnar dig själv. Enheten tar inte emot någon bildsignal så hdmi, komponent och dylikt kan du glömma. ljudingångar är optisk tosslink, och "digital koaxial" samt 3,5 mm stereoplugg. Ganska värdelöst att de inte har vanlig analog ljudingång (2xRCA, eller röd och vit).

Good luck chuck!


Till er som vill koppla in RCA till systemet. Införskaffa en sånhär: www.kjell.com sök på: 39026

Till er som vill koppla in RCA till systemet. Införskaffa en sånhär: www.kjell.com sök på: 39026


Sorry skall vara : 39160 den andra visar 6.3 mm.

#14

Postad 08 oktober 2008 - 20:29

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Till er som vill koppla in RCA till systemet. Införskaffa en sånhär: www.kjell.com sök på: 39026



Sorry skall vara : 39160 den andra visar 6.3 mm.



Alltså, Jojo, det är väl ganska självklart att man kan använda en adapter. Det "tråkiga" är ju att kabeln måste sitta ut från framsidan. Men tack för tipset iaf.

Sen har jag fått systemet att funka. Ställde om lite oväntade inställningar och körde med optisk kabel från multiuttaget på laptopen och till optisk in på stereon. Funkar kalasbra. Alltså kan vi klarlägga att den optiska ingången på DAV-DZ260 klarar SPDIF!

#15

Postad 11 oktober 2008 - 07:01

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Alltså, Jojo, det är väl ganska självklart att man kan använda en adapter. Det "tråkiga" är ju att kabeln måste sitta ut från framsidan. Men tack för tipset iaf.

Sen har jag fått systemet att funka. Ställde om lite oväntade inställningar och körde med optisk kabel från multiuttaget på laptopen och till optisk in på stereon. Funkar kalasbra. Alltså kan vi klarlägga att den optiska ingången på DAV-DZ260 klarar SPDIF!



Ja, det klarar SPDIF, kör min ena boxer med SPDIF (Telia boxer).
Det som bör tänkas på är att Coxial har företräde i enheten mot den Optiska.

#16

Postad 01 december 2008 - 18:38

imail_92
  • imail_92
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Går det att köra ps3+ dator via hdmi till tv och sen ner till ett Sony DAV-DZ260?

#17

Postad 01 december 2008 - 19:48

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Går det att köra ps3+ dator via hdmi till tv och sen ner till ett Sony DAV-DZ260?


Om din tv har Optiskt ut bör det inte vara några problem.

#18

Postad 01 december 2008 - 22:54

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Går det att köra ps3+ dator via hdmi till tv och sen ner till ett Sony DAV-DZ260?



Klartydliga är att HDMI på DZ260 är UTGÅNG! alltså du kan inte mata varken ljud elller bild den vägen. Men om din dator har opisk ut så går det bra. PS3an har det! Dock så får du väl byta kontakt, vilket är väldigt störande, (jag har optisk från digitalbox, PS3 och dator) Funderar på att köpa en sån där 3to1 grejj som liknar gammal lokvridare.

#19

Postad 04 januari 2009 - 11:25

Numb4Fun
  • Numb4Fun
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Går det att köra ps3+ dator via hdmi till tv och sen ner till ett Sony DAV-DZ260?


Jag kopplade min PS3 på det viset och det funkade men jag hade PS3an inställd på stereo. När jag ändrade till 5.1 fick jag inget ljud alls. :)
Är det någon som vet att TVn (Sony KDL-40W4000) ska kunna skicka vidare 5.1-ljud?

#20

Postad 04 januari 2009 - 11:31

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag kopplade min PS3 på det viset och det funkade men jag hade PS3an inställd på stereo. När jag ändrade till 5.1 fick jag inget ljud alls. :)
Är det någon som vet att TVn (Sony KDL-40W4000) ska kunna skicka vidare 5.1-ljud?


Vad jag kan hitta på nätet ang din TV, så skall den ha en "Optiskt ut".. Så testa att koppla in din PS3 med HDMI till din TV. Ställ in PS3 på HDMI i ljudinställningar. Testa sedan att koppla en Optiskt mellan TV och systemet.

#21

Postad 04 januari 2009 - 14:02

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0

Jag kopplade min PS3 på det viset och det funkade men jag hade PS3an inställd på stereo. När jag ändrade till 5.1 fick jag inget ljud alls. :)
Är det någon som vet att TVn (Sony KDL-40W4000) ska kunna skicka vidare 5.1-ljud?


Vet inte hur det är med din men min Sony 46D3000 har en optisk digitalutgång men som jag förstått i tråden för min tv klarar den bara att skicka ut stereo ljud och inte 5.1. =( kanske är samma för dig. maila/ring sony supporten å fråga. kasst är det iaf

Redigerat av PiZZaMaN, 04 januari 2009 - 14:03.


#22

Postad 04 januari 2009 - 18:33

Numb4Fun
  • Numb4Fun
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Vet inte hur det är med din men min Sony 46D3000 har en optisk digitalutgång men som jag förstått i tråden för min tv klarar den bara att skicka ut stereo ljud och inte 5.1. =( kanske är samma för dig. maila/ring sony supporten å fråga. kasst är det iaf


Nja, den optiska klarar faktiskt 5.1 fast den signalen kan bara komma från den inbyggda digitalboxen. Alla tre hdmi ingångar klarar bara stereljud. Så att koppla PS3 via TVns hdmi funkar, men inte med 5.1...

#23

Postad 04 januari 2009 - 20:42

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Nja, den optiska klarar faktiskt 5.1 fast den signalen kan bara komma från den inbyggda digitalboxen. Alla tre hdmi ingångar klarar bara stereljud. Så att koppla PS3 via TVns hdmi funkar, men inte med 5.1...


Ser inte riktigt problemet då ni kan mata 5.1 via optisk direkt...Gå via tvn känns ju lagom onödigt (om det nu funkade), annat än att ni bara får en optisk till förstärkaren.

Men antar att omvandlingen till och från optisk i tvn tar en viss tid så om det funkade borde man få 2 ljud...eller?

#24

Postad 05 januari 2009 - 16:51

-FreakyThing-
  • -FreakyThing-
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hey, Jag har också en liten fråga!
Jag funderar på att köpa detta hemmabio system.

Men det är så att den sidan min tv är på är där en sne vägg precis bakom.
Så jag undrar om man sätter centern en bit upp på sne väggen, alltså så den sitter så den riktas ner mot soffan, skulle det kunna förstöra hela ljudet? Fattar ni inte kan jag ta ett foto av den hörnan :)

Så ungefär såhär:

Bakre högtalarna är på 100 cm höjd.
Främre högtalarna är också 100 cm höjd.
Centern är på 170-200 cm höjd.
Också bas högtalaren på golvet.
från front högtalarna till bakre högtalarna är det ungefär 3 m skulle jag tro.

#25

Postad 05 januari 2009 - 19:07

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Hey, Jag har också en liten fråga!
Jag funderar på att köpa detta hemmabio system.

Men det är så att den sidan min tv är på är där en sne vägg precis bakom.
Så jag undrar om man sätter centern en bit upp på sne väggen, alltså så den sitter så den riktas ner mot soffan, skulle det kunna förstöra hela ljudet? Fattar ni inte kan jag ta ett foto av den hörnan :)

Så ungefär såhär:

Bakre högtalarna är på 100 cm höjd.
Främre högtalarna är också 100 cm höjd.
Centern är på 170-200 cm höjd.
Också bas högtalaren på golvet.
från front högtalarna till bakre högtalarna är det ungefär 3 m skulle jag tro.


Tills nått proffs ger sitt utlåtande kan jag väl säga att det inte är ett HiFi-system direkt så jag tror knappast det påvärkar ljudet nämvärt...

Lycka till!

#26

Postad 08 januari 2009 - 03:07

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Hey, Jag har också en liten fråga!
Jag funderar på att köpa detta hemmabio system.

Men det är så att den sidan min tv är på är där en sne vägg precis bakom.
Så jag undrar om man sätter centern en bit upp på sne väggen, alltså så den sitter så den riktas ner mot soffan, skulle det kunna förstöra hela ljudet? Fattar ni inte kan jag ta ett foto av den hörnan :)

Så ungefär såhär:

Bakre högtalarna är på 100 cm höjd.
Främre högtalarna är också 100 cm höjd.
Centern är på 170-200 cm höjd.
Också bas högtalaren på golvet.
från front högtalarna till bakre högtalarna är det ungefär 3 m skulle jag tro.


Systemet har ju automatik kalibrering vid installation och det är väl till för just det, att du ska få optimalt ljud oavsett hur rummet är format.

#27

Postad 10 januari 2009 - 23:03

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Vad irriterad jag blir!
Har precis köpt det här systemet och inser nu när jag börjat koppla ihop skiten att Digital Media Port Adapter inte ingår. Står visserligen att den bara "levereras med Digital Media Port" men hur faaan ska man veta att det krävs en separat adapter om dom inte skriver det?
Dessutom verkar det ju inte ens finnas att köpa när jag googlar på det så varför stoltsera med att den har Digital Media Port om det inte ens går att köpa tillbehöret?

Vore det inte för att jag redan packat upp allt skulle jag lämna tillbaka det i ren protest mot Sony!!
En stor anledning till att jag köpte det här systemet förutom Bravia-sync var ju för att jag tänkt spela musik från min walkman-mobil. :)

#28

Postad 11 januari 2009 - 17:24

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Vad irriterad jag blir!
Har precis köpt det här systemet och inser nu när jag börjat koppla ihop skiten att Digital Media Port Adapter inte ingår. Står visserligen att den bara "levereras med Digital Media Port" men hur faaan ska man veta att det krävs en separat adapter om dom inte skriver det?
Dessutom verkar det ju inte ens finnas att köpa när jag googlar på det så varför stoltsera med att den har Digital Media Port om det inte ens går att köpa tillbehöret?

Vore det inte för att jag redan packat upp allt skulle jag lämna tillbaka det i ren protest mot Sony!!
En stor anledning till att jag köpte det här systemet förutom Bravia-sync var ju för att jag tänkt spela musik från min walkman-mobil. :lol:



Visst är det irriterande!

Det jag tycker är värre är att man valt att ta bort en analog ingång (2xRCA)... Iförsig har man ju 3,5 mm ingången på framsidan, men det är ju inte vidare snyggt och praktiskt att ha en kabel där.

Aja. Systemet kostar ju ingen förmögenhet direkt.

#29

Postad 13 januari 2009 - 03:28

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Visst är det irriterande!

Det jag tycker är värre är att man valt att ta bort en analog ingång (2xRCA)... Iförsig har man ju 3,5 mm ingången på framsidan, men det är ju inte vidare snyggt och praktiskt att ha en kabel där.

Aja. Systemet kostar ju ingen förmögenhet direkt.


Verkligen!

Men ja, systemet är ju billigt så man får väl leva med bristerna. Eller lära sig göra det. :)

Nu har det dock dykt upp lite ljudproblem. Har kopplat optisk från DZ260 till en toslink splitter en>två och vidare från splittern till TV och PS3:an.
Jag får ljud från TV via högtalarna.
Jag får ljud från PS3:an via högtalarna men bara genom HDMI.
När jag ställer in PS3:ans ljudinställningar på optisk blir det tyst. Nån som vet varför? Konflikt med splittern?
Jag har provat att pilla med inställningarna för HDMI osv i systemet men utan framgång. Nåt jag kan ha missat?

Har provat att koppla PS3:an direkt till systemet via optisk och det fungerar ju men jag vill ha både TV och PS3 via optisk. TVn är en KDL-40D3000.

Nån som kan hjälpa mig?

#30

Postad 13 januari 2009 - 12:10

rasmus77
  • rasmus77
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Verkligen!

Men ja, systemet är ju billigt så man får väl leva med bristerna. Eller lära sig göra det. :)

Nu har det dock dykt upp lite ljudproblem. Har kopplat optisk från DZ260 till en toslink splitter en>två och vidare från splittern till TV och PS3:an.
Jag får ljud från TV via högtalarna.
Jag får ljud från PS3:an via högtalarna men bara genom HDMI.
När jag ställer in PS3:ans ljudinställningar på optisk blir det tyst. Nån som vet varför? Konflikt med splittern?
Jag har provat att pilla med inställningarna för HDMI osv i systemet men utan framgång. Nåt jag kan ha missat?

Har provat att koppla PS3:an direkt till systemet via optisk och det fungerar ju men jag vill ha både TV och PS3 via optisk. TVn är en KDL-40D3000.

Nån som kan hjälpa mig?


Vad menar du med att du får ljud från PS3 men bara via HDMI? Genom TVns högtalare då eller? Och skriva gärna om du får det att fungera. Har själv W4000, Telia Digital BOx med optisk ut, en PS3 och en DZ260

Hade tänkt att koppla optiskt direkt från PS3 och TV boxen in i DZ260 med en optisk splitter. Men om det inte fungerar får jag väl fortsätta skifta uttag då jag byter mellan TV och PS3

#31

Postad 13 januari 2009 - 14:45

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Vad menar du med att du får ljud från PS3 men bara via HDMI? Genom TVns högtalare då eller? Och skriva gärna om du får det att fungera. Har själv W4000, Telia Digital BOx med optisk ut, en PS3 och en DZ260

Hade tänkt att koppla optiskt direkt från PS3 och TV boxen in i DZ260 med en optisk splitter. Men om det inte fungerar får jag väl fortsätta skifta uttag då jag byter mellan TV och PS3


Jag får 2.0 ljud från PS3:an till systemhögtalarna. Men bara om jag har ljudet inställt på HDMI på PS3:an, byter jag till optisk får jag inget ljud alls trots att optiska är inkopplad. Och det är när jag kör "TV" som ljudkälla på DZ260.
Vad som är skumt är att jag jag får ljud via optisk när jag har kopplat optisk från PS3, in i splittern och vidare till DZ260, men såfort jag kopplar in den tredje optiska från splittern till TVn försvinner ljudet från PS3. Misstänker att det kan vara nån inställning som måste göras för det känns som att TVn på nåt sätt tar över eller stör signalen från PS3 när båda är inkopplade. Men splittern ska ju kunna hantera två signaler så jag förstår inte riktigt vad felet är.

Du skiftar optisk direkt från DZ260 till TV och PS3 beroende på vad du använder eller? Låter omständigt och jag hoppas verkligen att det finns nån lösning så man slipper det.

#32

Postad 13 januari 2009 - 15:06

rasmus77
  • rasmus77
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag får 2.0 ljud från PS3:an till systemhögtalarna. Men bara om jag har ljudet inställt på HDMI på PS3:an, byter jag till optisk får jag inget ljud alls trots att optiska är inkopplad. Och det är när jag kör "TV" som ljudkälla på DZ260.
Vad som är skumt är att jag jag får ljud via optisk när jag har kopplat optisk från PS3, in i splittern och vidare till DZ260, men såfort jag kopplar in den tredje optiska från splittern till TVn försvinner ljudet från PS3. Misstänker att det kan vara nån inställning som måste göras för det känns som att TVn på nåt sätt tar över eller stör signalen från PS3 när båda är inkopplade. Men splittern ska ju kunna hantera två signaler så jag förstår inte riktigt vad felet är.

Du skiftar optisk direkt från DZ260 till TV och PS3 beroende på vad du använder eller? Låter omständigt och jag hoppas verkligen att det finns nån lösning så man slipper det.


Omständigt är bara förnamnet :P Men trodde det här skulle lösa sig genom att köpa en splitter.

Eftersom PS3 bara kan trycka ut ljudet antingen genom HDMI eller optisk så måste det ju betyda att ljudet går via din TV och den enda optiska som "fungerar" är den mellan TV och DZ260.

När du väljer optisk på PS3 kan du få in TV ljudet då? För om jag fattar det rätt så kan man inte köra bägge samtidigt. DVS du kan inte mata både TV och PS3 signalen samtidigt in i DZ260. Det är ju inget problem om du ena optiska kommer från en digital box för då kan man ju bara stänga av den. Kanske blir värre om det är direkt från tv.

#33

Postad 13 januari 2009 - 15:26

rasmus77
  • rasmus77
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
något annat som slog mig. Om jag kollar på splitters på Kjell COmpany så verkar det finnas två varianter. Den en, som bara heter splitter verkar splitta utsignaeln från förstärkaren till två. Så du kan splea in på två olika bärbara media. Medan vad du vill göra är att slå ihop två sginaler till en och skicka in i förstärkaren. Andra hållet alltså.

Och då verkar det var en optisk switch du behöver och inte en splitter.

#34

Postad 13 januari 2009 - 15:30

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Omständigt är bara förnamnet :P Men trodde det här skulle lösa sig genom att köpa en splitter.

Eftersom PS3 bara kan trycka ut ljudet antingen genom HDMI eller optisk så måste det ju betyda att ljudet går via din TV och den enda optiska som "fungerar" är den mellan TV och DZ260.


Ja, det låter logiskt nu när du säger det.

När du väljer optisk på PS3 kan du få in TV ljudet då? För om jag fattar det rätt så kan man inte köra bägge samtidigt. DVS du kan inte mata både TV och PS3 signalen samtidigt in i DZ260. Det är ju inget problem om du ena optiska kommer från en digital box för då kan man ju bara stänga av den. Kanske blir värre om det är direkt från tv.


Jag får TV-ljud till systemet när jag har PS3 inställd på optisk, men inget ljud från PS3 som sagt. Men det måste ju alltså bero på att den bara klarar en signal i taget och sålänge TVn är påslagen är väl den signalen "ledande" eftersom min digitalbox är inbyggd ? Fan vad jobbigt om så är fallet, då kommer jag ju få koppla om och greja beroende på vad jag vill använda. B)

Men då borde ju en splitter fungera för dig om du har separat digitalbox.

Redigerat av noujzz, 13 januari 2009 - 15:32.


#35

Postad 13 januari 2009 - 15:50

soundbjebb
  • soundbjebb
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Även jag har köpt det här systemet och är så här långt mycket nöjd. Dock ska tilläggas att det enda jag testat så här långt är att spela musik från squeezeboxen vilket fungerar lysande via digital koaxialkabel.

En fråga dock, kanske dum, men wtf ;-) Vid SPDIF på baksidan finns det två uttag, digital koaxial och optisk toslink. Tanken var att koppla squeezeboxen som jag gjort och sedan koppla en htpc med optisk toslink till förstärkaren för ljud och hdmi till tv:n. Kommer det fungera rent tekniskt? När man ska lyssna på squeezeboxen så ställer man in förstärkaren på "TV" för att få ljud, antagligen ska man göra samma sak för att utnyttja ljudet som kommer via toslink-kabeln. Är det så enkelt att den tar ljudet från den kabel som sänder just för tillfället?

#36

Postad 13 januari 2009 - 15:50

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

något annat som slog mig. Om jag kollar på splitters på Kjell COmpany så verkar det finnas två varianter. Den en, som bara heter splitter verkar splitta utsignaeln från förstärkaren till två. Så du kan splea in på två olika bärbara media. Medan vad du vill göra är att slå ihop två sginaler till en och skicka in i förstärkaren. Andra hållet alltså.

Och då verkar det var en optisk switch du behöver och inte en splitter.


B)
Det är precis den splittern jag köpt.
Kollade nu på switchar och av beskrivningen att döma är det ju precis det jag behöver;

"En toslink in/ut till tre toslink in/ut, med switch för val av ingång/utgång. Lämplig t.ex. då förstärkaren bara har en ingång men man har t.ex. en MD, en DVD och en CD med optiska utgångar."
Det är ju precis det problemet jag har fast TV och PS3 istället för MD och CD!
Ska åka och till Kjell & CO imorgon och byta splittern mot en sån switch.

Tack för hjälpen, känns som att den här lösningen kommer fungera! :P
Jag återkommer när jag testat.

#37

Postad 13 januari 2009 - 15:53

rasmus77
  • rasmus77
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

:wacko:
Det är precis den splittern jag köpt.
Kollade nu på switchar och av beskrivningen att döma är det ju precis det jag behöver;

"En toslink in/ut till tre toslink in/ut, med switch för val av ingång/utgång. Lämplig t.ex. då förstärkaren bara har en ingång men man har t.ex. en MD, en DVD och en CD med optiska utgångar."
Det är ju precis det problemet jag har fast TV och PS3 istället för MD och CD!
Ska åka och till Kjell & CO imorgon och byta splittern mot en sån switch.

Tack för hjälpen, känns som att den här lösningen kommer fungera! :P
Jag återkommer när jag testat.


Hoppas det funkar för jag skall själv iväg och köpe en nu B)

Men de verkar fungera sådär överlag

https://www.minhembi...p;#entry2029610

#38

Postad 13 januari 2009 - 15:59

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Även jag har köpt det här systemet och är så här långt mycket nöjd. Dock ska tilläggas att det enda jag testat så här långt är att spela musik från squeezeboxen vilket fungerar lysande via digital koaxialkabel.

En fråga dock, kanske dum, men wtf ;-) Vid SPDIF på baksidan finns det två uttag, digital koaxial och optisk toslink. Tanken var att koppla squeezeboxen som jag gjort och sedan koppla en htpc med optisk toslink till förstärkaren för ljud och hdmi till tv:n. Kommer det fungera rent tekniskt? När man ska lyssna på squeezeboxen så ställer man in förstärkaren på "TV" för att få ljud, antagligen ska man göra samma sak för att utnyttja ljudet som kommer via toslink-kabeln. Är det så enkelt att den tar ljudet från den kabel som sänder just för tillfället?


Det borde vara så enkelt, dock så har jag inte testat koaxial själv men optisk signal har företräde om jag förstått det rätt så kör du båda samtidigt borde du bara få ljud från optiska. Men matar du från ett håll i taget borde du logiskt sett få ljud från den aktiva källan, ja.

#39

Postad 13 januari 2009 - 16:10

soundbjebb
  • soundbjebb
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Det borde vara så enkelt, dock så har jag inte testat koaxial själv men optisk signal har företräde om jag förstått det rätt så kör du båda samtidigt borde du bara få ljud från optiska. Men matar du från ett håll i taget borde du logiskt sett få ljud från den aktiva källan, ja.

Låter bra det, blir och testa när jag införskaffar mig en tv :P

#40

Postad 13 januari 2009 - 16:13

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Hoppas det funkar för jag skall själv iväg och köpe en nu :P

Men de verkar fungera sådär överlag

https://www.minhembi...p;#entry2029610


Ja, får väl bara hoppas att man får en switch som fungerar då.
Säg gärna till om du får det att funka ikväll. B)

#41

Postad 14 januari 2009 - 01:10

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Verkligen!

Men ja, systemet är ju billigt så man får väl leva med bristerna. Eller lära sig göra det. :)

Nu har det dock dykt upp lite ljudproblem. Har kopplat optisk från DZ260 till en toslink splitter en>två och vidare från splittern till TV och PS3:an.
Jag får ljud från TV via högtalarna.
Jag får ljud från PS3:an via högtalarna men bara genom HDMI.
När jag ställer in PS3:ans ljudinställningar på optisk blir det tyst. Nån som vet varför? Konflikt med splittern?
Jag har provat att pilla med inställningarna för HDMI osv i systemet men utan framgång. Nåt jag kan ha missat?

Har provat att koppla PS3:an direkt till systemet via optisk och det fungerar ju men jag vill ha både TV och PS3 via optisk. TVn är en KDL-40D3000.

Nån som kan hjälpa mig?


Kalla mig dum men en optisk splitter delar väl en IN signal till två UT signlaler?

Jag inbillar mig för övrigt att den optiska signalen endast kan skickas EN åt gången, dvs att du får välja någon av dem. Jag väntar fortfarande på att NetonNets lagershop ska få in en sådan: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1064

PS. Tror det förenklar tänket lite för oss och för dig om du skriver i "flödessystem" dvs, att du tex, kopplat PS3an TILL DZ-260 DS.

Redigerat av JohanOeberg, 14 januari 2009 - 01:11.


#42

Postad 14 januari 2009 - 09:35

j0na_s
  • j0na_s
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Kalla mig dum men en optisk splitter delar väl en IN signal till två UT signlaler?

Jag inbillar mig för övrigt att den optiska signalen endast kan skickas EN åt gången, dvs att du får välja någon av dem. Jag väntar fortfarande på att NetonNets lagershop ska få in en sådan: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1064

PS. Tror det förenklar tänket lite för oss och för dig om du skriver i "flödessystem" dvs, att du tex, kopplat PS3an TILL DZ-260 DS.


Så med en sådan splitter du nämner i ditt inlägg skulle det vara möjligt att koppla in sin Ps3a och tv och få 5.1 ljud både med ps3an och tvn?

#43

Postad 14 januari 2009 - 12:35

rasmus77
  • rasmus77
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Så med en sådan splitter du nämner i ditt inlägg skulle det vara möjligt att koppla in sin Ps3a och tv och få 5.1 ljud både med ps3an och tvn?


Men det är väl inte en splitter utan en switch?

PS. Jag kom aldrig iväg igår så har inte testat äm

#44

Postad 14 januari 2009 - 12:45

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Kalla mig dum men en optisk splitter delar väl en IN signal till två UT signlaler?

Jag inbillar mig för övrigt att den optiska signalen endast kan skickas EN åt gången, dvs att du får välja någon av dem. Jag väntar fortfarande på att NetonNets lagershop ska få in en sådan: http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1064

Om du läser hela tråden ser du att vi redan konstaterat det.
Ska byta splittern mot en switch.

PS. Tror det förenklar tänket lite för oss och för dig om du skriver i "flödessystem" dvs, att du tex, kopplat PS3an TILL DZ-260 DS.

Ingen annan verkar ha problem med att förstå vad jag menar när jag skriver att jag kopplat PS3 till "systemet".

Redigerat av noujzz, 14 januari 2009 - 13:05.


#45

Postad 14 januari 2009 - 15:15

azaz3l
  • azaz3l
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har liknande problem som alla andra men vill använda lite andra lösningar vill koppla min teliabox via den optiska digitala ingången och sen vill jag koppla xbox360 via den coaxiala digitala ingången är dock inte riktigt hundra men vist är det väl så att den "6" kabel på en standard 360 är en coaxial spdif?

Anledningen att jag frågar är att jag river mitt hår för att jag får bara teliaboxen att skicka bild till min tv via hdmi (annat än i inloggningsfasen då den visar på komponent ett tag) och eftersom tv bara har en hdmi så behöver jag den till dz260. Däremot funkar den optiska ut så jag får ljud via dz260 från teliaboxen hela tiden till och med att få det "omgjort" till 5.1 funkar. Men jag får inget ljud alls via coxialen på 360. tyckte någon hade skrivit något om detta och undra om det löste sig.

sitter lite fast och telia var inte så ###### mycket hjälp.

#46

Postad 14 januari 2009 - 15:51

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Har liknande problem som alla andra men vill använda lite andra lösningar vill koppla min teliabox via den optiska digitala ingången och sen vill jag koppla xbox360 via den coaxiala digitala ingången är dock inte riktigt hundra men vist är det väl så att den "6" kabel på en standard 360 är en coaxial spdif?

Anledningen att jag frågar är att jag river mitt hår för att jag får bara teliaboxen att skicka bild till min tv via hdmi (annat än i inloggningsfasen då den visar på komponent ett tag) och eftersom tv bara har en hdmi så behöver jag den till dz260. Däremot funkar den optiska ut så jag får ljud via dz260 från teliaboxen hela tiden till och med att få det "omgjort" till 5.1 funkar. Men jag får inget ljud alls via coxialen på 360. tyckte någon hade skrivit något om detta och undra om det löste sig.

sitter lite fast och telia var inte så ###### mycket hjälp.


Om jag förstår ditt inlägg rätt så vill du ha ljud från både 360 och teliaboxen samtidigt men får bara ljud från teliaboxen?
Optisk har nämligen företräde framför koaxial så om du kör båda källorna samtidigt får du bara ljud från optisk sålänge den optiska källan är påslagen. Vill du ha ljud via koaxial måste du nog tyvärr stänga av teliaboxen först.
Samma sak gäller om man vill ha ljud från två optiska källor samtidigt, det går inte eftersom DZ260 bara kan hantera en signal i taget.

Prova att stänga av teliaboxen och kolla om du får ljud från 360n via koaxial då.

#47

Postad 14 januari 2009 - 15:57

azaz3l
  • azaz3l
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Om jag förstår ditt inlägg rätt så vill du ha ljud från både 360 och teliaboxen samtidigt men får bara ljud från teliaboxen?
Optisk har nämligen företräde framför koaxial så om du kör båda källorna samtidigt får du bara ljud från optisk sålänge den optiska källan är påslagen. Vill du ha ljud via koaxial måste du nog tyvärr stänga av teliaboxen först.
Samma sak gäller om man vill ha ljud från två optiska källor samtidigt, det går inte eftersom DZ260 bara kan hantera en signal i taget.

Prova att stänga av teliaboxen och kolla om du får ljud från 360n via koaxial då.


har provat att ha boxen avstängd men funkade inte ändå.

All heder åt telia och dagensdumstrut till mig hade man bara fattat och lyssnat så hade det ju löst sig :( med den biten

Men tillbaka till 360:n jag har alltså orginal kabeln som jag fick med när jag köpte boxen när den kom och var jättehet nyhet och läste lite nyss och fattade då som att orginal kablaget inte har digital coaxial. Men kan detta stämma min kabeln har optisk ut (som funkar) och 6 st coaxial kablar 3 för hd component och 2 för stereo ljud då måste väl ändå den 6 vara digital coaxial eller?

#48

Postad 14 januari 2009 - 16:10

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

har provat att ha boxen avstängd men funkade inte ändå.

All heder åt telia och dagensdumstrut till mig hade man bara fattat och lyssnat så hade det ju löst sig :( med den biten

Men tillbaka till 360:n jag har alltså orginal kabeln som jag fick med när jag köpte boxen när den kom och var jättehet nyhet och läste lite nyss och fattade då som att orginal kablaget inte har digital coaxial. Men kan detta stämma min kabeln har optisk ut (som funkar) och 6 st coaxial kablar 3 för hd component och 2 för stereo ljud då måste väl ändå den 6 vara digital coaxial eller?


Ok, då låter det ju som att det är kablaget det är fel på.
Jag äger ingen 360 själv så jag vet inte vad den har för kopplingsmöjligheter heller, men vore jag du skulle jag köpa en ny koaxial kabel och prova med den.

#49

Postad 14 januari 2009 - 20:09

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Om jag förstår ditt inlägg rätt så vill du ha ljud från både 360 och teliaboxen samtidigt men får bara ljud från teliaboxen?
Optisk har nämligen företräde framför koaxial så om du kör båda källorna samtidigt får du bara ljud från optisk sålänge den optiska källan är påslagen. Vill du ha ljud via koaxial måste du nog tyvärr stänga av teliaboxen först.
Samma sak gäller om man vill ha ljud från två optiska källor samtidigt, det går inte eftersom DZ260 bara kan hantera en signal i taget.

Prova att stänga av teliaboxen och kolla om du får ljud från 360n via koaxial då.


Att Optiskt har företräde kan inte stämma... har själv en Telia Box kopplad med Coxial till systemet.
När jag kopplade in mitt PS2 med Optiskt så fick jag inget ljud i systemet. Jag startade om systemet och allt.. checka alla inställningar.. men icke.. hade också hört att Optiskt hade företräde så jag fatta ingenting. Till slut slog jag av Digitalboxen och vipps så kom ljudet från PS2an via Optiskt. När jag satte på digitalboxen bröts ljudet och tv ljudet kom istället. Så verkar snarare tvärtom att Coxial har företräde... DOCK hade det varit en fördel om det vore Optiskt. Då man inte spelar lika mkt som tv tittande.

Taget ur manualen:

Systemet accepterar både digitala och analoga signaler. Digitala signaler har prioritet över analoga signaler.
(COAXIAL har prioritet framför OPTICAL). Om den digitala signalen upphör, kommer den analoga signalen att bearbetas efter 2 sekunder.

Innebär detta att Optiskt är en Analog signal??

Redigerat av Mushunt, 14 januari 2009 - 20:51.


#50

Postad 14 januari 2009 - 22:41

noujzz
  • noujzz
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Att Optiskt har företräde kan inte stämma... har själv en Telia Box kopplad med Coxial till systemet.
När jag kopplade in mitt PS2 med Optiskt så fick jag inget ljud i systemet. Jag startade om systemet och allt.. checka alla inställningar.. men icke.. hade också hört att Optiskt hade företräde så jag fatta ingenting. Till slut slog jag av Digitalboxen och vipps så kom ljudet från PS2an via Optiskt. När jag satte på digitalboxen bröts ljudet och tv ljudet kom istället. Så verkar snarare tvärtom att Coxial har företräde... DOCK hade det varit en fördel om det vore Optiskt. Då man inte spelar lika mkt som tv tittande.

Taget ur manualen:

Systemet accepterar både digitala och analoga signaler. Digitala signaler har prioritet över analoga signaler.
(COAXIAL har prioritet framför OPTICAL). Om den digitala signalen upphör, kommer den analoga signalen att bearbetas efter 2 sekunder.

Innebär detta att Optiskt är en Analog signal??


Wtf?
Står det så i manualen så är det väl så, men jag var helt bombis på att det var tvärtom. Har aldrig förut hört talas om att coaxial skulle ha prio framför optisk. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.