Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology Disk Station DS411j

175 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS411j (NAS-servrar) 7 8,6 (9) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 14 december 2011 - 21:52

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag får ju då mycket bättre värden från datorn än Synologyn på NFS medans MBS har samma värden. Hur kommer det sig?

På hur många sett behöver vi stava SMB i den här tråden egentligen? :D

Jag vet faktiskt inte varför du får så dåliga värden. Det är verkligen sanslöst dåligt. Att tanka en större fil från NASen borde ligga runt 85 MB/s (http://www.synology....ce.php?lang=enu) över SMB. Antagligen liknande för NFS. På en dator borde det ligga där någonstans också (högre om inte disken sätter stopp). Det är 680 Mbit, rätt långt ifrån 35 (och 55 med för den delen). Hur snabbt går det om du spelar upp filerna på datorn istället för Boxeen?

#52

Postad 14 december 2011 - 23:13

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Testade köra med datorn från NAS:et och då funkade 110mbps filen fint.

#53

Postad 15 december 2011 - 08:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Testade köra med datorn från NAS:et och då funkade 110mbps filen fint.

Då ligger ju problemet i Boxeen eller kopplingen dit.

#54

Postad 15 december 2011 - 10:01

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Då ligger ju problemet i Boxeen eller kopplingen dit.


Jag körde väl ej NFS från datorn (win7) till NAS:en så jag har inte testat det. Går det ej göra nått i Synologyn för NFS?

#55

Postad 15 december 2011 - 17:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag körde väl ej NFS från datorn (win7) till NAS:en så jag har inte testat det. Går det ej göra nått i Synologyn för NFS?

Jag vet inte vad det är du vill göra? Det finns ingen "gör NFS snabbare"-knapp direkt. Och eftersom det gick snabbt från datorn till NASen med SMB, men långsamt till Boxeen med SMB från både dator och NAS så pekar det på att felet inte är NASen, utan Boxeen. Även om du inte lyckades testa NFS från Windows (men gör gärna det, det ska gå att ansluta över NFS).

#56

Postad 26 december 2011 - 16:03

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej!

Har läst en del om DS411j och den verkar mycket kompetent. Är nybörjare på det här med NAS, men inser att jag måste göra ngt åt min nuvarande lösning. Kör idag Scaleo med WHS med Drive extender (uppgraderade aldrig till Vail). Nu har jag problem att få igång burken och kommer antagligen tvingas tömma ur all data ur diskpoolen (vet ngn om datan är läsbar i WHS diskpools system, eller kommer allt vara hireoglyfer?) till en annan lösning och då verkar DS411j en bra lösning.

Ett par frågor som jag inte hittat svaret på.
1. Idag använder jag PC-backup funktionen i WHS. Funkar mycket bra att backa up och restore utifrån denna lösningen. Kan man få samma i denna? Data replicator 3 backar väl bara upp filer? Skulle vilja få till en imagebackup, med restorefunktionalitet.

2. RAID 5 - om jag matar in ex. 4 st 2TB diskar, vad blir lagringsutrymmet med RAID 5? Måste det vara identiska diskar? BitterMelon, tror jag läste i en annan post att man kan använda Synologys Hybridprogramvara istället? Eller som komplement till RAID 5?

3. Kör popcorn hour A-110 som media player, funkar denna tillsammans? Jailbreakad Apple TV, funkar den?

Tackar på förhand!!

mvh Micke

#57

Postad 26 december 2011 - 16:18

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hej!

Har läst en del om DS411j och den verkar mycket kompetent. Är nybörjare på det här med NAS, men inser att jag måste göra ngt åt min nuvarande lösning. Kör idag Scaleo med WHS med Drive extender (uppgraderade aldrig till Vail). Nu har jag problem att få igång burken och kommer antagligen tvingas tömma ur all data ur diskpoolen (vet ngn om datan är läsbar i WHS diskpools system, eller kommer allt vara hireoglyfer?) till en annan lösning och då verkar DS411j en bra lösning.

Ett par frågor som jag inte hittat svaret på.
1. Idag använder jag PC-backup funktionen i WHS. Funkar mycket bra att backa up och restore utifrån denna lösningen. Kan man få samma i denna? Data replicator 3 backar väl bara upp filer? Skulle vilja få till en imagebackup, med restorefunktionalitet.

2. RAID 5 - om jag matar in ex. 4 st 2TB diskar, vad blir lagringsutrymmet med RAID 5? Måste det vara identiska diskar? BitterMelon, tror jag läste i en annan post att man kan använda Synologys Hybridprogramvara istället? Eller som komplement till RAID 5?

3. Kör popcorn hour A-110 som media player, funkar denna tillsammans? Jailbreakad Apple TV, funkar den?

Tackar på förhand!!

mvh Micke

Dina WHS-diskar går förhoppningsvis att läsa av en Windows-dator. Åtminstone Drivebender kör allt lull-lull ovanpå NTFS vad jag vet, så det borde vara läsbart.

1. Det går bra att backa till 411j, ja. Vad du backar beror dock på ditt backup-program, som du ju kör på din dator.

2. Du kan köra SHR istället, ja. Är diskarna lika stora är det i praktiken en vanlig RAID-5. Utrymmer du har på en RAID-5 är diskstorleken gånger antalet diskar minus en. D.v.s. utrymme * (antal - 1).

3. Det borde fungera utmärkt var jag vet. Det är vanlig Windows-utdelning, alternativt iTunes-server eller DLNA-server.

#58

Postad 26 december 2011 - 17:25

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Dina WHS-diskar går förhoppningsvis att läsa av en Windows-dator. Åtminstone Drivebender kör allt lull-lull ovanpå NTFS vad jag vet, så det borde vara läsbart.

1. Det går bra att backa till 411j, ja. Vad du backar beror dock på ditt backup-program, som du ju kör på din dator.

2. Du kan köra SHR istället, ja. Är diskarna lika stora är det i praktiken en vanlig RAID-5. Utrymmer du har på en RAID-5 är diskstorleken gånger antalet diskar minus en. D.v.s. utrymme * (antal - 1).

3. Det borde fungera utmärkt var jag vet. Det är vanlig Windows-utdelning, alternativt iTunes-server eller DLNA-server.


Oki, stort tack för ditt snabba svar!

1. Såklart är det så :-) Kan du rekommendera något bra backupprogram, där man enkelt kan backa upp ett antal klienter med en imagefil för restore?

2. Med SHR behöver jag inte samma fabrikat på diskarna? Kan jag blanda olika storlekar också? Vad händer om en disk kraschar i NAS:et, säg systemdisken!? Eller hur funkar det? Vill inte vara beroende av att systemdisken måste funka i NAS:et för att inte tappa bort all annan data... Med RAID 5 behöver jag väl inte bry mig om det!?
Edit: En annan sak jag är orolig för är om NAS:et (burken, ej diskarna) dör. Då vill jag ta diskarna och bara koppla in dom i en ny HW (NAS). Funkar det med ex. DS411j till ngn annan HW?

3. Oki, låter lovande. Hör inte till NAS:et egentligen men jag ställer frågan ändå, med tanke på all kompetens här på forumen. Rekommenderad ersättare till Popcorn, den börjar bli gammal och jag har svårt att få till PLAY-funktionaliteten. :-)

Återigen...stort tack!!

Redigerat av mikerg, 26 december 2011 - 17:28.


#59

Postad 26 december 2011 - 19:00

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Oki, stort tack för ditt snabba svar!

1. Såklart är det så :-) Kan du rekommendera något bra backupprogram, där man enkelt kan backa upp ett antal klienter med en imagefil för restore?

2. Med SHR behöver jag inte samma fabrikat på diskarna? Kan jag blanda olika storlekar också? Vad händer om en disk kraschar i NAS:et, säg systemdisken!? Eller hur funkar det? Vill inte vara beroende av att systemdisken måste funka i NAS:et för att inte tappa bort all annan data... Med RAID 5 behöver jag väl inte bry mig om det!?
Edit: En annan sak jag är orolig för är om NAS:et (burken, ej diskarna) dör. Då vill jag ta diskarna och bara koppla in dom i en ny HW (NAS). Funkar det med ex. DS411j till ngn annan HW?

3. Oki, låter lovande. Hör inte till NAS:et egentligen men jag ställer frågan ändå, med tanke på all kompetens här på forumen. Rekommenderad ersättare till Popcorn, den börjar bli gammal och jag har svårt att få till PLAY-funktionaliteten. :-)

Återigen...stort tack!!

1. Inte på rak arm, tror verkligen inte det är så vanligt. Norton Ghost kanske? Vad menar du med imagefil för restore? Vill du kunna köra restore mot en tom disk, eller? Windows 7 har ju annars inbyggt backupprogram.

2. Fabrikat och modell är alltid oviktigt, det är bara storleken som behöver vara samma i vanliga RAID-uppsättningar. SHR är bara ett pussel av olika RAID-nivåer för att man ska kunna utnyttja så mycket som går av diskarna. Jag ritade en bild i en annan tråd.

Synology kopierar ut systemet på de olika diskarna (exakt hur vet jag inte), så det ska inte spela någon roll vilken disk som rasar. Det finns alltså ingen dedikerad systemdisk. Om chassit dör kan du stoppa in diskarna i en annan DS411j åtminstone, troligen någon annan Synology-burk också. Utöver det vet jag inte, eventuellt går det att montera dem i valfri Linux-maskin som klarar mjukvaruraid och LVM, Synologys wiki har indikeringar på att det går.

3. Lämnar jag till någon annan, mediaspelare är inte min starka gren. :)

#60

Postad 26 december 2011 - 19:58

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hmm...oki. Risken blir alltså att man hamnar i samma sits som nu, dvs HW (burken) dör och det finns inget enkelt sätt att komma igång igen. Risken finns ju att DS411j inte finns att få tag i och datan blir svår att få tag i. (Eller kan man ta diskarna och koppla in dem i Windows 7?)
Två frågor då:
1. Kan man ta en gammal burk (vilken prestanda krävs), installera 4 SATA diskar och bygga en server? Blir det så mycket dyrare än en DS411j?
2. Om nu data går att extrahera från WHS till Windows så känns ju den lösningen (WHS) ganska trygg. Frågan är om man kan installera WHS ovanpå Synologyprogrammen (linuxoperativ?) och därigenom få till samma lösning som jag hade tidigare med Scaleon. Men diskpoolen finns inte kvar i nya versionen av WHS så man får bygga en RAID-5 lösning istället. Däremot finns det en mycket bra backuphantering för klientmaskinerna i WHS.

Hmmm....svårt det här! :-)

#61

Postad 27 december 2011 - 09:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hmm...oki. Risken blir alltså att man hamnar i samma sits som nu, dvs HW (burken) dör och det finns inget enkelt sätt att komma igång igen. Risken finns ju att DS411j inte finns att få tag i och datan blir svår att få tag i. (Eller kan man ta diskarna och koppla in dem i Windows 7?)

Det problemet finns tyvärr alltid i olika grad. Men sålänge det är mjukvaruraid så har du bättre chanser (som det är i billigare NASar och WHS). Du kan nog inte läsa dem i Windows 7, nej, Windows stödjer inte de filsystemen. Men valfri Linux borde funka.

Två frågor då:
1. Kan man ta en gammal burk (vilken prestanda krävs), installera 4 SATA diskar och bygga en server? Blir det så mycket dyrare än en DS411j?
2. Om nu data går att extrahera från WHS till Windows så känns ju den lösningen (WHS) ganska trygg. Frågan är om man kan installera WHS ovanpå Synologyprogrammen (linuxoperativ?) och därigenom få till samma lösning som jag hade tidigare med Scaleon. Men diskpoolen finns inte kvar i nya versionen av WHS så man får bygga en RAID-5 lösning istället. Däremot finns det en mycket bra backuphantering för klientmaskinerna i WHS.

Hmmm....svårt det här! :-)

1. Du kan ta en ny burk också (typ mini-ITX) och komma undan med ungefär samma peng. Det du tappar är ju de enkla inställningsmöjligheterna om du inte skickar in typ WHS på den igen. Jag brukar använda FreeNAS för såna byggen, men jag kräver ju inga extratjänster utöver fildelning i de fallen.
2. Nej, du kan inte installera WHS ovanpå Linux. Stöder WHS mjukvaru-RAID 5? Annars behöver du ett RAID-kort.

#62

Postad 27 december 2011 - 12:29

mikerg
  • mikerg
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Återigen stort tack för alla dina svar. Det känns som jag börjar komma nära ett köpbeslut :-)

Tackar för listan, en fråga till den...
Om jag bygger en NAS/Server baserat på ex. en towermodel Fractal Design XL (min burk behöver inte vara liten). Vad för typ av moderkort och hur mycket minne skulle du då rekommendera? Behövs grafikkort? Visst är micro och mini ATX-kort dyrare?
Kraven är egentligen:
- NAS för lagring av filer samt backup för klienter
- Möjlighet att streama till en HTPC
- Stöd för många diskar
- Kunna köra RAID 5 HW-baserat (läste ngnstans att WHS har problem med mjukvaruraid 5)
- Kunna köra WHS 2011
- PCI-plats för ett kontrollerkort som jag har skräpandes hemma :-)

mvh Micke

#63

Postad 27 december 2011 - 18:37

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Återigen stort tack för alla dina svar. Det känns som jag börjar komma nära ett köpbeslut :-)

Tackar för listan, en fråga till den...
Om jag bygger en NAS/Server baserat på ex. en towermodel Fractal Design XL (min burk behöver inte vara liten). Vad för typ av moderkort och hur mycket minne skulle du då rekommendera? Behövs grafikkort? Visst är micro och mini ATX-kort dyrare?
Kraven är egentligen:
- NAS för lagring av filer samt backup för klienter
- Möjlighet att streama till en HTPC
- Stöd för många diskar
- Kunna köra RAID 5 HW-baserat (läste ngnstans att WHS har problem med mjukvaruraid 5)
- Kunna köra WHS 2011
- PCI-plats för ett kontrollerkort som jag har skräpandes hemma :-)

mvh Micke

Vad som helst går bra då. Vet inte vad WHS har för minneskrav alls (du är ju lite i fel tråd ;) ).

Något som är bra att vara medveten om är att om du kör HW-RAID och ditt RAID-kort rasar så är du heltrökt om du inte har ett exakt likadant kort att ersätta med. RAID är aldrig (och det kan egentligen inte påpekas för ofta) en ersättning för backup.

#64

Postad 05 januari 2012 - 18:19

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Nu när jag startade upp min Synology 411J så blinkade den övre lampan med gult sken och i menyn kom det upp ett meddelande att båda diskarna var trasiga. Måste vara omöjligt då jag haft servern avstängd några dagar och senast den var påslagen var allt OK. Vad gör jag?

#65

Postad 05 januari 2012 - 18:41

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Ouch. Har du bara två diskar i? Det är tyvärr inte helt omöjligt att två diskar rasar samtidigt, och speciellt inte mellan en avstängning och en uppstart. Men det är ju inte direkt troligt heller, speciellt inte om det är de enda två diskarna. Har du flyttat på den? Kan diskarna ha kommit lösa?

Steg 1 är nog att försöka ta reda på om det är NASen eller diskarna. Ta ur diskarna och sätt in en annan, eller två. Kolla om det funkar. Är de döda också lär det vara NASen.

Steg 2 är att rädda ut data. Antingen kopplar du diskarna till en dator med Linux och försöker montera dem där (inte enkelt om man inte vet vad man gör), eller, om det verkar vara NASen som är paj, väntar på att få den reparerad och hoppas på att diskarna är läsbara i det nya chassit.

#66

Postad 05 januari 2012 - 19:06

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Jag har fyra diskar i servern. Två till backup och de är ok och två till alla mina familjefilmer, foton och annat som är extra viktigt.

#67

Postad 06 januari 2012 - 10:30

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Nu är helt plötsligt båda volymerna trasiga, vilket innebär att fyra hårddiskar i så fall har rasat. Hur sannolikt är det att alla fyra hårddiskarna rasar nästan samtidigt?

#68

Postad 06 januari 2012 - 12:02

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Nu är helt plötsligt båda volymerna trasiga, vilket innebär att fyra hårddiskar i så fall har rasat. Hur sannolikt är det att alla fyra hårddiskarna rasar nästan samtidigt?

Inte alls, typ. En gissning är snarare trasigt minne i NASen. Har du några andra diskar över att testa med? De behöver inte vara stora eller ens lika stora.

#69

Postad 06 januari 2012 - 13:40

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag inte tillgång till några fler diskar men jag ska prova att ladda ned en ny DSM-fil. Har mejlat till Komplett så får vi se vad de svarar.

#70

Postad 06 januari 2012 - 14:43

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Det gick inte att ladda upp någon ny DSM-fil. Nasen markerade att det var en disk i varje volym som var trasig. Jag plockade ur dem men det blev inget bättre. Det blir väl att skicka tillbaka nasen till Komplett.

#71

Postad 17 januari 2012 - 16:11

mackan_orebro
  • mackan_orebro
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Har planera på att inköpa denna nas och använda tillsammans med en media-extender. Skall även köpa 2 hdd på tot 2000gig var och köra raid-0 i nas:en. Ni som kan detta: Kan man koppla in ytterligare 2 stycken i framtiden, spegla av dom gamla hdd till dom nya för att endast använda dom nya efteråt.


#72

Postad 17 januari 2012 - 18:44

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Har planera på att inköpa denna nas och använda tillsammans med en media-extender. Skall även köpa 2 hdd på tot 2000gig var och köra raid-0 i nas:en. Ni som kan detta: Kan man koppla in ytterligare 2 stycken i framtiden, spegla av dom gamla hdd till dom nya för att endast använda dom nya efteråt.

Ja, det går. Eventuellt får du göra själva speglingsmanövern manuellt (alltså, kopiera). Men ja.

#73

Postad 22 januari 2012 - 16:16

Louis
  • Louis
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tja! Vad ska man välja??

Synology DS411 sätta upp RAID5? lr kör Synologys egna RAID-system SHR. Jag har 2st identiska 2TB och en 1TB vill få ut 5TB.

//

#74

Postad 22 januari 2012 - 16:29

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
vill du få ut 5TB så kör du JBOD.

#75

Postad 22 januari 2012 - 17:18

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Tja! Vad ska man välja??

Synology DS411 sätta upp RAID5? lr kör Synologys egna RAID-system SHR. Jag har 2st identiska 2TB och en 1TB vill få ut 5TB.

//

Det får du inte med någon av dem. Som ganksta1 skriver, JBOD är enda alternativet. Men du får ingen säkerhet alls då. Vill du ha säkerhet är det SHR du ska satsa på (eftersom du har olika stora diskar), då får du ut 3 TB.

#76

Postad 22 januari 2012 - 22:22

Louis
  • Louis
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
aha tack

#77

Postad 02 februari 2012 - 21:08

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Det gick inte att ladda upp någon ny DSM-fil. Nasen markerade att det var en disk i varje volym som var trasig. Jag plockade ur dem men det blev inget bättre. Det blir väl att skicka tillbaka nasen till Komplett.


Nu är nasen tillbaka från Komplett som har testat den och de hittar inga fel. Monterade i hårddiskarna och felet finns fortfarande kvar. Nu har jag raderat ena diskparet och låter just nu nasen lägga dit nya partitioner vilket verkar fungera. Dessa två diskar bildade tidigare ett diskpar för backuper vilket inte var hela världen att radera. Mer rädd är jag om de andra två diskarna där jag har lagrat alla familjefilmer och foto. Dessa diskar har jag ännu inte monterat. Finns de något sätt att reparera operativet på de diskar jag ännu inte monterat? Annars måste jag på något sätt rädda innehållet på diskarna innan jag raderar och partitionerar dem. Det verkar m.a.o. som om nasens operativet har blivit skadat på diskarna, eller har jag fel?

#78

Postad 08 februari 2012 - 16:33

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Av någon anledning låg filerna kvar på volym två så jag har kunnat rädda undan dem. Nu har jag raderat och partitionerat en av diskarna medan den andra disken fortfarande är full med information. Diskarna var tidigare volym två men blev nu två separata volymer, 2 och 3. Kan man lägga ihop volym 2 och 3 till en volym och samtidigt bibehålla informationen på den disk som innehåller mina filmer?

#79

Postad 01 mars 2012 - 21:16

turboberoende
  • turboberoende
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
hej! det skall tydligen gå att köra både 2,5" och 3,5" kan man blanda tex 1 st 3,5" och 3 st 2,5" diskar av olika storlek?

Redigerat av turboberoende, 01 mars 2012 - 21:16.


#80

Postad 01 mars 2012 - 23:13

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

hej! det skall tydligen gå att köra både 2,5" och 3,5" kan man blanda tex 1 st 3,5" och 3 st 2,5" diskar av olika storlek?

Ja.

#81

Postad 02 mars 2012 - 11:32

turboberoende
  • turboberoende
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar, det låter juh kanon bra! slippa all diskar som ligger och dräller. är det svårt att hantera den som en första nas?

#82

Postad 03 mars 2012 - 11:14

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar, det låter juh kanon bra! slippa all diskar som ligger och dräller. är det svårt att hantera den som en första nas?

Nej.

Ett lite längre svar den här gången: Den är väldigt enkel att använda. Om du vill blanda diskar ska du köra SHR, men om diskarna skiljer väldigt mycket i storlek så får du inte ut jättemycket utrymme heller.

#83

Postad 04 mars 2012 - 13:16

turboberoende
  • turboberoende
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej igen! jag har 2 st 500 gb och 1 st 640 gb på 2,5" samt 1 st 3,5" på 320 gb.. vad får man ut av det? vad kommer det sig att man inte får ut det antal gb som man får om man kör dem internt/externt? som du säkert förstår är jag helt ny på detta:)

#84

Postad 04 mars 2012 - 18:20

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hej igen! jag har 2 st 500 gb och 1 st 640 gb på 2,5" samt 1 st 3,5" på 320 gb.. vad får man ut av det? vad kommer det sig att man inte får ut det antal gb som man får om man kör dem internt/externt? som du säkert förstår är jag helt ny på detta:)

1. https://www.minhembi...dpost&p=3443818
2. Redundans. NASen ger dig möjlighet att byta ut/ha sönder en disk utan att alltihop brakar. Det kräver extra utrymme.

#85

Postad 11 juni 2012 - 22:08

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
nu har jag inköpt en DS411J och 4st 2TB diskar av denna variant: https://www.inet.se/...a-green-5900rpm
Jag är inte alls hajj på NAS och RAID system. Detta är min första. Men som jag förstått det är det bästa för mig att köra ett RAID-5 system med 4 identiska diskar?

sen börjar jag fundera på om det inte skulle finnas en liknande NAS (helst samma märke) med 4 bays som hade lite bättre processor/minne men resten samma funktioenr och mjukvara etc. Pengarna är inte mitt största problem nu och jag valde denna NAS för den har fått väldigt mycket bra recensioner och kritik. Men den har tydligen sämre processor/minne . Nåt tips på snäppet bättre uppgradering ?

tack!

#86

Postad 11 juni 2012 - 22:14

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

nu har jag inköpt en DS411J och 4st 2TB diskar av denna variant: https://www.inet.se/...a-green-5900rpm
Jag är inte alls hajj på NAS och RAID system. Detta är min första. Men som jag förstått det är det bästa för mig att köra ett RAID-5 system med 4 identiska diskar?

sen börjar jag fundera på om det inte skulle finnas en liknande NAS (helst samma märke) med 4 bays som hade lite bättre processor/minne men resten samma funktioenr och mjukvara etc. Pengarna är inte mitt största problem nu och jag valde denna NAS för den har fått väldigt mycket bra recensioner och kritik. Men den har tydligen sämre processor/minne . Nåt tips på snäppet bättre uppgradering ?

tack!


DS411 är ett steg upp hårdvarumässigt, DS412+ är två snäpp upp.
Jämför de tre modellerna i prisjakt så framgår skillnaderna.

/C


#87

Postad 12 juni 2012 - 13:20

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

DS411 är ett steg upp hårdvarumässigt, DS412+ är två snäpp upp.
Jämför de tre modellerna i prisjakt så framgår skillnaderna.

/C


Tack för svar..
DS412+ är rätt dyr som jag fick fram- men 411 skiljer en tusenlapp bara. SKa nog kika på den istället. Visst är mjukavaran i ds411j och ds411 precis samma? alltså skiljer bara hårdvaran?
Jag ahde alltså velat ha lika bra som 411j men med bättre ram och CPU. Vill att den ska vara ljudlös (som 411j beskrivs) med.

tack för svar

#88

Postad 12 juni 2012 - 13:47

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
dessutom undrar jag över bra 3TB diskar om nån kan rekommendera
funderar på 4 sådana här i raid5: http://www.komplett....aspx?sku=628746
På synologys compatibilitets lista står det: "Works fine, no problems." rapporterat av 1 användare. Vet inte hur mycket vikt man vågar lägga på endast det.

Redigerat av Unregistered3707b322, 12 juni 2012 - 14:07.


#89

Postad 12 juni 2012 - 13:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Bara att titta på denna lista över diskar som stöds: http://www.synology....ATA Hard Drives

#90

Postad 12 juni 2012 - 14:16

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Jepp den är med där.. Så då borde det funka hur bra som helst?
Blir o avboka hela inet ordern och göra om.. Synd bara att den disken itne verkar finnas inne på någon vettig butik just nu.

#91

Postad 12 juni 2012 - 17:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

nu har jag inköpt en DS411J och 4st 2TB diskar av denna variant: https://www.inet.se/...a-green-5900rpm
Jag är inte alls hajj på NAS och RAID system. Detta är min första. Men som jag förstått det är det bästa för mig att köra ett RAID-5 system med 4 identiska diskar?

Synologyn kommer nog föreslå att du kör SHR (Synology Hybrid RAID), men det är i praktiken en RAID-5, fast med lite mer flexibilitet om du vill utöka/uppgradera diskarna.


dessutom undrar jag över bra 3TB diskar om nån kan rekommendera
funderar på 4 sådana här i raid5: http://www.komplett....aspx?sku=628746
På synologys compatibilitets lista står det: "Works fine, no problems." rapporterat av 1 användare. Vet inte hur mycket vikt man vågar lägga på endast det.

Jag kör samma, fast 2 TB. De ska funka utan problem.

#92

Postad 12 juni 2012 - 17:41

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
tack för svar.

Jag har kommit fram till att jag skall köra på en ds411 med 3TB diskar. Men jag kommer förmodligen inte köpa alla 4 diskar direkt. istället täntke jag köpa 2st 3TB diskar och så har jag en 2TB disk sedan innan.. Funderar lite på vad som är bäst att göra där. Antingen sätta dom 2x3TB diskarna i RAID0 och ha min 2TB disk separat för backups. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra just nu.. Undrar om jag kör dom 2 i RAID0 men sen köper till 2 diskar senare, om jag enkelt kan migrera till SHR/raid5 eller om jag måste formatera om diskarna som ligger i RAID0 då..

#93

Postad 16 juni 2012 - 09:40

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

tack för svar.

Jag har kommit fram till att jag skall köra på en ds411 med 3TB diskar. Men jag kommer förmodligen inte köpa alla 4 diskar direkt. istället täntke jag köpa 2st 3TB diskar och så har jag en 2TB disk sedan innan.. Funderar lite på vad som är bäst att göra där. Antingen sätta dom 2x3TB diskarna i RAID0 och ha min 2TB disk separat för backups. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra just nu.. Undrar om jag kör dom 2 i RAID0 men sen köper till 2 diskar senare, om jag enkelt kan migrera till SHR/raid5 eller om jag måste formatera om diskarna som ligger i RAID0 då..

Nej, RAID 0 verkar inte gå att expandera. Däremot kan du köra alla dina tre diskar (2x3 TB + 1x2 TB) i SHR direkt och få ut 5 TB. Det är ju inte skräp det heller. :) Den går lätt att sedan expandera till fler/större diskar.

Redigerat av BitterMelon, 16 juni 2012 - 09:41.


#94

Postad 16 juni 2012 - 13:12

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Det blev ett maxxat inköp givetvis..3 diskar i RAID5 och 4 kommer om n ågra dagar. 3 är redan insatt och färdigt, fjärde ska sättas in och expanderas... Hoppas det går bra :rolleyes:

Nu sitter ja däremot dag o natt o försöker fixa all mjukvara osv... Jag har ju aldrig haft en nas, aldrig rört detta slags operativsystem, aldrig använt usenet..
Och nu vill jag få igång det där kända paketet med SABnbzd + sickbeard osv... bara få allt automatiserat... Men inte lätt alltså...
Vad kör du ni för system för era nerladdningar?

#95

Postad 18 juni 2012 - 05:06

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Vad får ni för hastigheter på usenet med SABnzbd? jag verkar ligga mellan 2-3 mb/s medan torrents kan hamna på cirka 8mb/s och min desktop dator klarar runt 10mb/s..

#96

Postad 05 juli 2012 - 17:05

Unregistered39219
  • Unregistered39219
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Häromdagen installerade jag min synology 411 och strax därefter DS audio i telefonen. Det verkade funka vid snabbt test.
Men, nu visade det sig att min Boxee box inte ville ansluta till det nätverket så jag fick plocka bort routern och styra om allt till BBBs router istället. Givetvis har jag ändrat alla enheter till nya wifin osv.
Men, nu vägrar DS audio logga in mig!
Den hittar DiskStation men påstår bestämt att jag har fel inloggningsuppgifter. Jag vill ju minnas att det är samma admin-uppgifter som till NASen?
Förslag??

#97

Postad 09 juli 2012 - 11:14

TheKeeM
  • TheKeeM
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej,
har funderat på denna nas nu ett tag, men hittade en annan idag också DS411slim. Finns inget om denna i forumet.. Är den sämre eller något eftersom alla verkar vilja ha 411J modellen?
I specifikationen verkar den både vara snabbare och ha mer RAM. Desutom billigare än J på dustinhome....
Tacksam för svar.

*EDIT*
läste lite fel, var visst för 2.5" diskar! :) My bad!

Redigerat av TheKeeM, 09 juli 2012 - 11:16.


#98

Postad 09 juli 2012 - 14:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

*EDIT*
läste lite fel, var visst för 2.5" diskar! :) My bad!

Precis. Liten och smidig, men sväljer ju inte så mycket data... :)

#99

Postad 05 augusti 2012 - 01:42

illius_se
  • illius_se
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Lånar tråden för en fråga:
Kan man få upp Nas:en likt en vanlig extern hårddisk via usb?
Har inbyggd mediaspelare i tv:n och vill få mina filer till den...

#100

Postad 05 augusti 2012 - 20:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Lånar tråden för en fråga:
Kan man få upp Nas:en likt en vanlig extern hårddisk via usb?
Har inbyggd mediaspelare i tv:n och vill få mina filer till den...

Nej. NAS är Network Attached Storage. Du får ansluta via nätverket.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.