Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Göra med en trasig Luxman L-550?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 januari 2011 - 13:36

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Luxman L-550 som vägrar att starta och jag vet inte vad jag ska göra med den. Den går med största sannolikhet inte att laga då jag är 99% säker på att det fattas vitala delar som förmodligen har blivit kastade av misstag då den stått isärplockad på ett olämpligt ställe under en längre tid.

Här är två bilder på hur den bör ser ut inuti.

Bifogad fil  luxman1.JPG   55,34K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  luxman2.jpg   50,18K   2 Antal nerladdningar

Det som fattas är 2-3 kretskort som sitter under den gråa plåten som syns till höger om transformatorn på första bilden. Högst upp på andra bilden ser man ett av korten som fattas. Till sist en bild på hur min ser ut inuti..

Bifogad fil  luxman3.jpg   83,67K   0 Antal nerladdningar

Min tanke var att de korten som fattas kanske enbart är extrafunktioner som man kan klara sig utan (t.ex justering av bas och diskant) och att det kanske går att använda den utan dom funktionerna. Om det nu är uteslutet att få igång den, finns det något värde i en trasig sådan stärkare? Kan man göra något kul diy projekt med delarna som finns?

Tacksam för svar på vad man kan göra med skrället.

#2

Postad 20 januari 2011 - 14:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Det var ju förbenat synd. ;) Den är en riktigt eftertraktad vintagestärkare.
Kanske det finns någon i landet som behöver reservdelar?

#3

Postad 20 januari 2011 - 15:46

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Efter att ha läst runt lite på internet så verkar det ju vara en riktigt bra förstärkare. Det går inte att få reservdelar någonstans då?

#4

Postad 20 januari 2011 - 15:49

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Efter att ha läst runt lite på internet så verkar det ju vara en riktigt bra förstärkare. Det går inte att få reservdelar någonstans då?


Det är min tanke oxå..
Det kan vara värt att lägga några kronor på den.

#5

Postad 20 januari 2011 - 15:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Det är min tanke oxå..
Det kan vara värt att lägga några kronor på den.


Jo, den kostade tydligen 250k Yen när den var ny. Kollade på valuta.se och då blev det ca 20kkr. Visst, valutorna lär ha ändrats men den kostade nog en slant ny.
50+50w i klass A är inte heller helt fel. Restaurera den och ha kvar den ;)

#6

Postad 20 januari 2011 - 16:08

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Kolla om dessa kan ge dig ett prisförslag, eller komponent-lista, kopplingsschema etc.

http://www.vintages.se/webshop/?

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 20 januari 2011 - 16:14.


#7

Postad 20 januari 2011 - 18:30

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Ringde numret som står i https://www.minhembio.com/nyheter/1664 och frågade om dom reparerade Luxman förstärkare. Tyckte att han som svarade lät ganska tveksam men när jag nämnde att det gällde en L-550 så fick jag mycket snabbt ett nummer till en ljud/hifi reparatör. Han reparatören som jag pratade med menade att det förmodligen skulle kosta drygt 1600kr att laga originalfelet (startfelet som var innan de vitala delarna försvann, vilket var att stärkaren inte startade när man tryckte in power knappen). Reparatören trodde att det var något simpelt som t.ex kallödning. När jag nämnde att det även fattades komponenter så sa han att det med störst sannolikhet var omöjligt att få tag på delar, vilket var tråkigt att höra men samtidigt inte så oväntat. Jag förklarade att jag hade tänkt att reparera den för att sälja den och då påpekade han att det förmodligen inte skulle gå att göra någon större vinst. Han tippade på att den i fungerande skick skulle vara värd cirka 2500:-. Om det är vad den är värd så behåller jag den hellre som prydnad.

Kolla om dessa kan ge dig ett prisförslag, eller komponent-lista, kopplingsschema etc.

http://www.vintages.se/webshop/?


Tackar! Härliga öppettider 10-14 :). Ska ringa dit imorgon och höra vad dom har att erbjuda. Får hoppas på det bästa.

Redigerat av grakka, 27 januari 2011 - 19:45.


#8

Postad 20 januari 2011 - 18:39

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
I fullt fungerande skick så lär den knappast vara värd bara 2500kr. Skulle tippa på minst det dubbla.
Dock så skulle jag behålla den. Så länge du reparerar den och håller den i bra skick efter det så kan den nog börja öka i värde snart ;)
Och den lär ju duga bra att använda själv också, den lär ju knappast låta dåligt :)

#9

Postad 20 januari 2011 - 18:51

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Ja jag hoppas för din skull att de kan göra iordning stärkaren för en billig/hyfsad peng.
Det är en riktigt fin stärkare från början det där.

Lova att återkomma i tråden om hur det går.
Får du ordning på den & vill sälja får du 2500:- av mig direkt :)
Dock är jag övertygad om att du kan få det dubbla, precis som Ala_95 säger.
Och precis som Bongo_Mongo säger så är den eftertraktad.

Lycka till!

#10

Postad 20 januari 2011 - 19:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Sett fina fungerande ex för runt 10 000 kr. Men det var förvisso på andra sidan pölen.
Om inte
annat är dom ju rätt snygga! :)

Redigerat av Bongo_Mongo, 20 januari 2011 - 19:05.


#11

Postad 20 januari 2011 - 19:11

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Så länge jag kan få den reparerad till ett vettigt pris så kommer jag att göra det samt behålla den. Gillar vintages före/efter bilder på deras tidigare projekt. Hade blivit sjukt nöjd om dom kunde få min att glänsa lika mycket!
Självklart kommer jag med uppdateringar om hur det går.

#12

Postad 20 januari 2011 - 22:19

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Luftar min 510á med jämna mellanrum. Den får ta hand om högtalardriften
i helgen tror jag. Bara 8 klass A watt, men ack så välljudande med lugna plattor!

#13

Postad 20 januari 2011 - 22:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Luftar min 510á med jämna mellanrum. Den får ta hand om högtalardriften
i helgen tror jag. Bara 8 klass A watt, men ack så välljudande med lugna plattor!


8W räcker ju gott och väl så länge man har känsliga högtalare eller inte behöver spela så högt.
Jag tror att jag skulle klara mig bra med 8W per kanal, men för framtidens skull så tänker jag satsa på minst 20-30W.

#14

Postad 21 januari 2011 - 14:54

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Pratade med vintages.se idag och han jag pratade med sa att det i princip var omöjligt att göra något utan de korten som fattas. Dom hade tydligen massor av reservdelar för Luxman i lager men ej kompletta kort. Han tyckte att jag skulle försöka få tag på en trasig/begagnad L-550 och fixa delar på det viset, t.ex kolla på ebay etc efter delar.

Googlade runt lite på Luxman repair och efter att ha klickat mig igenom 100 länkar så hittade jag en sida med ett nummer till en person som verkade ha bra koll på Luxman. Han trodde att det var möjligt att tillverka nya kort då han hade tillgång till bra scheman över alla L-550s kretskort. Han bad mig att ta reda på beteckningarna för alla kort som fanns kvar i maskinen så att han på så vis kunde ta reda på vilka kort som fattades genom uteslutningsmetoden. Har nu mailat han 10-15 bilder och jag hoppas på ett bra svar.

#15

Postad 21 januari 2011 - 15:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Tycker dom att det är värt att reparera, eller har dom sagt nåt annat om 550án
i allmänhet?

#16

Postad 21 januari 2011 - 18:51

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Tycker dom att det är värt att reparera, eller har dom sagt nåt annat om 550án
i allmänhet?

Han påpekade en 2-3 gånger att jag absolut inte skulle slänga den då det är en modell som är på väg upp i värde. Jag frågade hur han ansåg att den presterade i dagsläget och jag förstår att det är smaksak om vad man gillar och tycker men han sa att den absolut är i klass med modernare förstärkare. Han sa att så länge en äldre produkt är trasig så är den knappt värt något (förmodligen pga att det är så pass svårt att laga). Om det var överdrift eller ej vet jag inte men han sa att en L-550 i nyskick mycket väl kan gå för drygt 15 tusen och att det inte tar många minuter att sälja en.

Jag kommer i alla fall att behålla min. Fick svar från han som jag ringde tidigare idag och det var mycket positivt. Han hade kollat i servicemanualen till denna och hittat att det var PB1402 a och b och PB1403 som fattades. PB1402 korteten är identiska och det är en för vardera kanal A och B. Hur som helst så har han dessa 3 kort i original, dock utan komponenter. Han skulle skicka en komponentlista (förmodligen nästa vecka) så att jag kan kolla upp om det går att få tag på det som behövs. Riktigt kul att höra ;)

Redigerat av grakka, 21 januari 2011 - 18:53.


#17

Postad 21 januari 2011 - 19:08

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Åh det låter ju hoppfullt detta ;)
Kul när detektivarbetet löser sig!
Hoppas verkligen du får ordning på denna.

#18

Postad 21 januari 2011 - 19:20

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Kul! En gammel Luxman är så äckligt mycket välljud per krona! Jag
kör förvisso bara slutsteget i 510´an. Men kör lika gärna den som min 50 papp
Hegel. Säger en del....?

#19

Postad 21 januari 2011 - 19:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Intressant!

Själv så tog jag en sväng ner i källaren och hittade en AGA radio från 50-60 tal. Det sitter Philips rör, EM80, EF85, EL84 och något till rör som jag glömt namnet på. Det är sån där konstig magnet, tror det kallas Alnico. En mellanregister/diskant (tror jag) samt en bas som är aningen större än en 6x9". Lådan är inte tätad alls för fem öre så det klassas väl som öppen baffel nästan. Även en Luxor skivspelare i lådan men den gick inte igång, ska undersöka varför.

Även en låda med en skivspelare som det stod typ Sveriges Televsion/Radio någonting liknande och sedan His Master's Voice. Medföljande högtalare med samma sorts magnet.
Vet inte skicket på någon av prylarna än dock ;) Kommer nog skapa en tråd om det.

#20

Postad 21 januari 2011 - 19:53

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Har putsat bort lite fläckar och annat skit från fronten. Är massa skit på alla ingångar/anslutningar och även dom ska poleras. Tänkte blåsa rent förstärkaren invändigt lite försiktigt med tryckluft, speciellt runt kylningen då jag misstänker att det finns mycket damm som gömmer sig där man inte ser. Finns det någon risk med att blåsa på prylarna? Tänkte om det fanns något som kan vara extra känsligt i äldre maskiner. Inte för att jag har planerat att blåsa på för fullt men vill inte förstöra något. Har även funderat lite på hur jag ska göra med kåpan. Den ser mer eller mindre förjävlig ut (djupa långa repor och kantstött). Vad tror ni om att spackla kåpan och måla den i samma färg som tvbänk och högtalare?

#21

Postad 21 januari 2011 - 19:57

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Har putsat bort lite fläckar och annat skit från fronten. Är massa skit på alla ingångar/anslutningar och även dom ska poleras. Tänkte blåsa rent förstärkaren invändigt lite försiktigt med tryckluft, speciellt runt kylningen då jag misstänker att det finns mycket damm som gömmer sig där man inte ser. Finns det någon risk med att blåsa på prylarna? Tänkte om det fanns något som kan vara extra känsligt i äldre maskiner. Inte för att jag har planerat att blåsa på för fullt men vill inte förstöra något. Har även funderat lite på hur jag ska göra med kåpan. Den ser mer eller mindre förjävlig ut (djupa långa repor och kantstött). Vad tror ni om att spackla kåpan och måla den i samma färg som tvbänk och högtalare?


Min pappa nämnde något om Teakolja för radion jag har hittat. Antar att det är samma liksom material som i din förstärkare.
Tänkte ta ut min radio imorgon också och blåsa rent med tryckluft då dammet sitter för hårt för att man ska kunna dammsuga riktigt. Vad ska man tänka på? Det är ju rör, ska man vara extra försiktiga med dom?

#22

Postad 21 januari 2011 - 21:01

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Min pappa nämnde något om Teakolja för radion jag har hittat. Antar att det är samma liksom material som i din förstärkare.
Tänkte ta ut min radio imorgon också och blåsa rent med tryckluft då dammet sitter för hårt för att man ska kunna dammsuga riktigt. Vad ska man tänka på? Det är ju rör, ska man vara extra försiktiga med dom?


Ingen aning om hur tjockt glas det är i rören. Kanske går att montera bort rören för att vara på den säkra sidan?
Blås lite på dina gamla prylar först så kan du ge mig en rapportering om hur vidare dom gillar att bli blåsta eller ej ;)

#23

Postad 24 januari 2011 - 10:57

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
@grakka

Hur går det?

#24

Postad 26 januari 2011 - 22:36

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

@grakka

Hur går det?

Det går framåt. Jag fick för cirka en timme sedan svar från mannen med korten och komponentlistan. Jag har nu allt på datorn. Problemet är dock att jag tror att några av komponenterna kan vara svåra att få tag på. ELFA lär ha det mesta. Han med korten hänvisade till jec.se. Synd bara att dom inte har någon produktkatalog till deras 40 923 artiklar. Schemat över komponenterna har tyvärr en jäkla massa konstiga beteckningar som jag inte begriper mig på. Om jag fattade det rätt så har några av komponenterna speciella luxman-serienr vilket gör det svårt att ta reda på vad det är. Någon som är kunnig får gärna kika på listan.

Frågan är om jag ska ladda upp bilderna här eller om jag ska skicka via PM till den som vill se? En annan fråga är vad han som skickade bilderna tycker om att jag laddar upp dom här, kanske är det respektlöst?

Edit:
Har kollat lite på ELFA etc och många av komponenterna verkar finnas. Dock så är det många komponenter där det finns flera alternativ. Till exempel så verkar alla kondensatorer finnas, dock så vet jag inte vad det är för diameter på just dom jag behöver (det står t.ex bara "220uF 100V E1"). Samma sak med resistorerna, hur ska jag veta om jag behöver metalloxidskiktsmotstånd eller metallfilmsmotstånd? Suck.. inga detaljerade beskrivningar i mitten av 80 talet. PB-1400-2 korten har iaf 60 komponenter totalt och PB-1400-3 kortet har 29. Det blir 60+60+29 = 149 komponenter för alla tre kort. Om komponenterna kostar 5k styck i snittpris (förmodligen billigare) så blir kostnaden för dessa 3 korts komponenter 745kr vilket är helt acceptabelt. Utöver det så är kostnaderna som återstår att köpa de 3 korten, hitta någon som löder åt mig och skicka in stärkarn för reparation så borde kostnaden rimligtvis landa mellan 2500-3000kr allt som allt för att väcka liv i min L-550. Jag hoppas att det är värt allt i slutändan.

Redigerat av grakka, 27 januari 2011 - 00:08.


#25

Postad 27 januari 2011 - 00:57

Ragnwald1
  • Ragnwald1
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Kul projekt.
Du ska nog fixa fram korten först, så att du vet lödbensavståndet på varje komponent.
Det är nog det pilligaste att kolla upp och hitta rätt.

De där specialkoderna kan vara knivigt, om du inte kan fixa fram en hel broder att kolla, fota och mäta på.
Eller kanske ett mail till Japan, japanerna kan sin historia. :blink:

#26

Postad 27 januari 2011 - 19:59

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Att laga förstärkaren är säkert fullt möjligt. Men den tid, lust, pengar, ork och kunskap som krävs finns inte hos mig just nu. Jag har hittat en trevlig filur som vill köpa min maskin som reservdelsmaskin då hans 550's kylsystem hade gått åt pipan och jag tyckte att det kändes som ett bra tillfälle och anledning att bli av med den. Extra pengar i fickan, ett problem mindre och samtidigt har jag gjort någon annan glad. Finns inte mycket mera att säga än så.

Redigerat av grakka, 10 februari 2011 - 01:00.


#27

Postad 10 februari 2011 - 09:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Ett bra slut - den kom till nytta trots allt! B)

#28

Postad 10 februari 2011 - 20:23

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Ett bra slut - den kom till nytta trots allt! B)


+1

#29

Postad 10 januari 2018 - 21:29

Unregistered550de0fe
  • Unregistered550de0fe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Rejäl nekropost, men i dagsläget är de här rackarna värda allt mellan 10-20k, fungerande eller inte.

 

Vilka tomtar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.