Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nätfilter/Strömfilter

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 oktober 2017 - 12:10

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Det finns teorier, argument för och mot nätfilter/strömfilter.

Själv har jag nyligen testat Isotek evo3 sigma filter med evo3 optimum strömkablar. I ärlighetens namn så kunde jag inte uppleva särskild ljudskillnad även 

om det gjorde det som i mitt fall inte var hörbar.

 

Det finns en uppsjö av olika nät/ström filter,

Så till min fråga, är det flera som har /haft ström/nätfilter, vad säger erfarenheterna?

Tar gärna emot praktiska, konkreta svar?



#2

Postad 07 oktober 2017 - 14:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har själv den mindre varianten "EVO3 Sirius" Blev det någon skillnad så var det som i ditt fall dvs. inte så lätt att avgöra.
Inbillar mig att bakgrunden blivit något tystare. Tror iofs att skillnaden kan vara mer avgörande om man har påtagliga problem från början,

transienter på nätetspänningen eller om man får in andra typer av störningar från annan elektronik i hemmet. Finns ingen anledning att räta ut redan raka spikar så att säga. Oftas är det ju även åskskydd men det finns ju billigare att köpa :)
En del hävdar ju att de billigare åskskydden på grund av sin konstruktion påverkar ljudet negativt så det är lite av en djungel detta med nätfilter.



#3

Postad 07 oktober 2017 - 15:48

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Har själv den mindre varianten "EVO3 Sirius" Blev det någon skillnad så var det som i ditt fall dvs. inte så lätt att avgöra.
Inbillar mig att bakgrunden blivit något tystare. Tror iofs att skillnaden kan vara mer avgörande om man har påtagliga problem från början,

transienter på nätetspänningen eller om man får in andra typer av störningar från annan elektronik i hemmet. Finns ingen anledning att räta ut redan raka spikar så att säga. Oftas är det ju även åskskydd men det finns ju billigare att köpa :)
En del hävdar ju att de billigare åskskydden på grund av sin konstruktion påverkar ljudet negativt så det är lite av en djungel detta med nätfilter.

 

Säljaren blev förvånad när jag sa att jag kunde knappt höra skillnad i ljud med evo3 sigman, man menade på att det eventuellt var fel på mina kablar, jag som inte har de sämsta kablarna direkt  <_< .

Mycket tack för att du, som dessutom har EVO SIRIUS, tog tiden att svara!



#4

Postad 07 oktober 2017 - 15:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
:D :D :D

Fel på kablarna för att det INTE hördes skillnad med nätfilter?

:D :D :D

#5

Postad 07 oktober 2017 - 16:01

Monster944
  • Monster944
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Fasen ska vara rätt vänd...mycke viktigt

#6

Postad 07 oktober 2017 - 16:03

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

http://www.ljudochbi...nyheter/67977-2

 

Ljud o bild skriver om det i senaste numret.



#7

Postad 07 oktober 2017 - 16:04

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

:D :D :D

Fel på kablarna för att det INTE hördes skillnad med nätfilter?

:D :D :D

 

Han var helt övertygad om att nätfilter skulle göra skillnad. Kanske var det ett argument som han använde till strömfilterns försvar.



#8

Postad 07 oktober 2017 - 16:09

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

http://www.ljudochbi...nyheter/67977-2

 

Ljud o bild skriver om det i senaste numret.

 

Jag är inne på ljudobild.se ganska så ofta, tester är bra å läsa men att tolka det som guds sanna uppenbarelse är jag dock mycket skeptisk till.



#9

Postad 07 oktober 2017 - 16:13

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Jag är inne på ljudobild.se ganska så ofta, tester är bra å läsa men att tolka det som guds sanna uppenbarelse är jag dock mycket skeptisk till.

 

Har inte påstått det, bara att det finns att läsa. :) 



#10

Postad 07 oktober 2017 - 16:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Det finns en viss skillnad på vanlig mot en IsoTek däremot att säga det är natt och dag eller fel på kablarna det måste man få avgöra själv. Däremot en IsoTek Evo mot dess supernova eller vad den nu heter är väldigt svårt att höra. Samtidigt måste man ha i åtanke att dessa fina nätfilter är allt för dyra och inget man bara köper hur som helst.

I mitt hem kör jag finare kabel till de fina prylarna medan övrigt bryr jag inte om.

Redigerat av Buddaz12, 07 oktober 2017 - 16:22.


#11

Postad 07 oktober 2017 - 16:19

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Har inte påstått det, bara att det finns att läsa. :)

 

Jag förstod vad du menade, jag ville ge min syn på ljudobild, ber ändå om ursäkt för min formulering.



#12

Postad 07 oktober 2017 - 18:36

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Då Sirius är betydligt billigare än den variant du testade och jag snarare upplevde att det blev bättre än sämre så valde jag att behålla det.

Det skyddar ju också anläggningen för transienter på elnätet i samband med åska "inte direkt träffar dock"utan att då påverka ljudet negativt.
Kan ju vara gott att inte behöva rusa hem från jobbet när åskan går,  kan man ju använda som motivering för sig själv före inköp :)

 

Men för de pengar som du skulle få ge för det större filtret finns det säkert anledning att fundera över andra inköp.



#13

Postad 07 oktober 2017 - 18:53

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Då Sirius är betydligt billigare än den variant du testade och jag snarare upplevde att det blev bättre än sämre så valde jag att behålla det.
Det skyddar ju också anläggningen för transienter på elnätet i samband med åska "inte direkt träffar dock"utan att då påverka ljudet negativt.
Kan ju vara gott att inte behöva rusa hem från jobbet när åskan går, kan man ju använda som motivering för sig själv före inköp :)

Men för de pengar som du skulle få ge för det större filtret finns det säkert anledning att fundera över andra inköp.

Har funderat på nätfilter. Hittar inget vettigt för rimligt pris. Förra gången jag var på demo kunde jag höra skillnad på vanligt och IsoTek. Inte på Evo mot Supertitan. Tänkt lite på Furutech som låg i vettigt pris eller Wireworld som jag nyligen köpte en HDMI som faktiskt var bra gjord. Jag tycker som sådan att investera i vettiga kablar eller nätfilter är ok så länge man håller sig inom vettigt pris. Det behöver inte kosta en förmögenhet.

Redigerat av Buddaz12, 07 oktober 2017 - 19:00.


#14

Postad 07 oktober 2017 - 20:41

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Har funderat på nätfilter. Hittar inget vettigt för rimligt pris. Förra gången jag var på demo kunde jag höra skillnad på vanligt och IsoTek. Inte på Evo mot Supertitan. Tänkt lite på Furutech som låg i vettigt pris eller Wireworld som jag nyligen köpte en HDMI som faktiskt var bra gjord. Jag tycker som sådan att investera i vettiga kablar eller nätfilter är ok så länge man håller sig inom vettigt pris. Det behöver inte kosta en förmögenhet.

 

Det är just det som är den relevanta frågan, huruvida om en komponent som "nätfilter" gör sig förtjänt av sitt pris eller icke, och med detta menar jag

att oavsett tekniken bakom ett nätfilter så rättfärdigar det inte ett kolossalt högt pris, speciellt vars huvudsakliga uppgift är att minimera bruset för ett jämnare signal.



#15

Postad 08 oktober 2017 - 08:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ni kan titta i mitt galleri under "Avstörning" hur man ska göra om man vill rena strömmen ordentligt. Fungerar dock bara om man bor i ett hus där man får göra hur man vill.
 
Detta kostar en hel del men är en engångsinvestering.

Det finns som sagt inga genvägar och det är nog inte många privatpersoner i Sverige som är villiga att lägga de pengarna.

Det som för mig är skrattretande är hur folk går på dessa LÖGNER från säljare av nätfilter och strömrenare. Läste du vad TS skrev att säljaren sagt? ”Det måste vara fel på kablarna om du inte hörde skillnad.” :D

#16

Postad 08 oktober 2017 - 10:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Men nu pratar vi fortfarande om störningar, vilket inte var vad jag var ute efter.

Det försäljare påstår, och vissa konsumenter målar upp, är att ljudbilden påverkas i form av ”luftigare, mer svärta, lyfter fram dialoger, ökar frekvensområdet” samt många andra lögnaktiga påståenden.

Men jag kanske missuppfattade TS i just detta fall? Att det handlar om att bli av med störningar men att det fortfarande fanns brum/brus kvar?

#17

Postad 08 oktober 2017 - 10:18

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Det försäljare påstår, och vissa konsumenter målar upp, är att ljudbilden påverkas i form av ”luftigare, mer svärta, lyfter fram dialoger, ökar frekvensområdet” samt många andra lögnaktiga påståenden.



Denna beskrivning stämmer väl överens med säljarens.

#18

Postad 08 oktober 2017 - 11:19

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Jag förstod vad du menade, jag ville ge min syn på ljudobild, ber ändå om ursäkt för min formulering.

 

Inga problem :) 



#19

Postad 08 oktober 2017 - 15:20

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

http://www.ljudochbi...nyheter/67977-2

 

Ljud o bild skriver om det i senaste numret.

 

Inte seriöst. Typisk påverkansdemo. Först lyssna, sen med filter, bättre va? Nu ännu dyrare filter, ännu bättra va? Förväntningar. Varför inte lyssna blint i slumpmässig ordning. Då kan jag sätta någon tilltro till det hela.


Redigerat av Brinke, 08 oktober 2017 - 16:33.


#20

Postad 25 december 2017 - 11:36

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ett Nätfilter och sätta fasen rätt gör susen.



#21

Postad 25 december 2017 - 11:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ett Nätfilter och sätta fasen rätt gör susen.

Susen för vad? På vilket sätt? Utveckla gärna ditt påstående.

#22

Postad 25 december 2017 - 12:16

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Sökandet efter bättre ljud.

Minst lika stora skillnader som högtalarkablar om inte mer....


Redigerat av ROBRUG, 25 december 2017 - 12:21.


#23

Postad 25 december 2017 - 12:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Sökandet efter bättre ljud.
Minst lika stora skillnader som högtalarkablar om inte mer....

Vad är det som gör så stora skillnader med endast ett nätfilter?

Kom med relevant fakta än tomma påståenden.

#24

Postad 25 december 2017 - 14:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Filtrering är inget hokuspokus, det är lätt mätbart. Hur det påverkar är en annan fråga och beror sannolikt mycket på elektroniken.
En korrekt utför filtrering som bara filtrerar bort det som inte har där att göra kan knappast skada.

 

Om det är värt pengarna beror på om man har problem eller inte, om man har tillräckligt känsliga öron och om man ha en anläggning där skillnaderna faktiskt spelar någon roll. Var och en har rätt att vara skeptisk men det är inget obegripligt ormoljande med att filtrera, och jag tycker man kan vända på frågan i föregående inlägg, varför skulle inte en renare kraftförsörjning påverka slutresultatet?
 



#25

Postad 25 december 2017 - 14:53

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ett Nätfilter och sätta fasen rätt gör susen.


😀

#26

Postad 25 december 2017 - 15:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Att filtrera bort störningar tror jag ju ingen vettig människa kan argumentera mot.

 

Att vända fasen "rätt" kan faktiskt göra skillnad på en del enheter, men det är i.s.f. är för att kompensera för fel i designen. Detta gör inte något mer än att eliminera eventuella störningar p.g.a. att fasens svängningar letar sig genom signalkedjan. Det borde de inte kunna göra från början.

 

 

Sökandet efter bättre ljud.

Minst lika stora skillnader som högtalarkablar om inte mer....

 

För en gångs skull har du ju helt rätt. Eftersom högtalarkablar inte alls påverkar ljudet så kommer såklart ett nätfilter ge minst lika stor skillnad :)



#27

Postad 25 december 2017 - 15:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Filtrering är inget hokuspokus, det är lätt mätbart. Hur det påverkar är en annan fråga och beror sannolikt mycket på elektroniken.
En korrekt utför filtrering som bara filtrerar bort det som inte har där att göra kan knappast skada.

 

Om det är värt pengarna beror på om man har problem eller inte, om man har tillräckligt känsliga öron och om man ha en anläggning där skillnaderna faktiskt spelar någon roll. Var och en har rätt att vara skeptisk men det är inget obegripligt ormoljande med att filtrera, och jag tycker man kan vända på frågan i föregående inlägg, varför skulle inte en renare kraftförsörjning påverka slutresultatet?
 

Nu var det inte Dig jag bad skulle utveckla något påstående, utan citatet var riktat till Robrug.

Vad han gjorde var att komma med ett generaliserande och tomt påstående.

Gäller det samtliga på marknaden förekommande nätfilter, oavsett tillverkare och pris? Eller är det skillnad även här? 

 

Att filtrera bort störningar tror jag ju ingen vettig människa kan argumentera mot.

 

Att vända fasen "rätt" kan faktiskt göra skillnad på en del enheter, men det är i.s.f. är för att kompensera för fel i designen. Detta gör inte något mer än att eliminera eventuella störningar p.g.a. att fasens svängningar letar sig genom signalkedjan. Det borde de inte kunna göra från början.

 

 

 

För en gångs skull har du ju helt rätt. Eftersom högtalarkablar inte alls påverkar ljudet så kommer såklart ett nätfilter ge minst lika stor skillnad :)

Absolut inget jag argumenterar mot, det jag argumenterar mot är faktalösa påståenden likt Humbugs här ovan.

 

Jag har sett flera fall, i olika tillämpningar (PA, servermiljö och nödbelysning), där "felaktig" fas har orsakat konstigheter. Och i samtliga fem fallen så har felkonstruktion varit orsaken.


Redigerat av Unregistereda299ec85, 25 december 2017 - 15:53.


#28

Postad 25 december 2017 - 16:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

@Takeo

 

Det var absolut inte dig jag riktade mitt inlägg mot.



#29

Postad 25 december 2017 - 18:45

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Har ni ens provat med nätfilter eller kablar?. eller för den delen satt fasen rätt på eran anläggning.

eller har ni bara sonos som ljudkälla.....



#30

Postad 25 december 2017 - 20:10

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nu var det inte Dig jag bad skulle utveckla något påstående, utan citatet var riktat till Robrug.

Vad han gjorde var att komma med ett generaliserande och tomt påstående.

Gäller det samtliga på marknaden förekommande nätfilter, oavsett tillverkare och pris? Eller är det skillnad även här? 

 

Absolut inget jag argumenterar mot, det jag argumenterar mot är faktalösa påståenden likt Humbugs här ovan.

Visst var hans kommentar onyanserad och lite väl generell men det upplever jag även dina vara i denna fråga.

Jag vet att en del gärna vill ifråga sätta allt som möjligen skulle kunna vara humbug och det är väl sunt i grunden.

Men att ett filter har en elektrisk funktion att fylla och att all elektronik mår bra av en bra elmiljö är ju knappast något att dividera om.

Sedan finns det säkert en hel del ren skit när det kommer till nätfilter likväl som inom alla andra apparatkategorier.

Om ett filter bidrar till minskad distorsion i en apparat så kan det säkert upplevas lite olika och att man upplever att ljudet tar ett steg fram och på olika vis framträder annorlunda tycker jag inte alls låter orimligt då det inte längre får samma konkurrens av oönskat brus. Förutsatt att det då är ett filter värt namnet och att där fanns något att filtrera bort.



#31

Postad 26 december 2017 - 01:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Då kör vi lite basics.
För att ett nätfilter ens ska göra någon nytta så krävs det att man har störningar i sin anläggning.

Sedan måste man veta vilken typ av störningar man har i elnätet och vid vilka frekvenser de infaller.
Lågfrekventa och högfrekventa kräver tex olika typer av filter.

Hur vet man då detta? Det måste mätas.

Jag hittar ingenting på exempelvis Isoteks hemsida vilken typ av filtrering som används och inte heller någonstans där man kan specificera vilken typ av filtrering som önskas.

#32

Postad 26 december 2017 - 12:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Finns att läsa om vilka filterfunktioner de olika typerna av utrustning innehåller på deras hemsida.

 

Beroende på var du bor, hur framledning ser ut och hur långt du har till din närmaste transformatorstationen så har du aldrig en 100% ren sinus signal i uttaget.

 

Beroende på hur du löst kommunikation avstörning från annan apparatur som mikrovågsugn induktionshällar WLAN etc. så har du alltid en del störningar som tillkommer hemma. du har också störningar mellan apparaterna. Säger inte att du kommer höra någon skillnad men du kan vara rätt säker på att det finns föroreningar som är ledningsbundna och kommer fram till nätdelen i din apparat om du inte filtrerar.

 

Om du inte nöjer dig med att sätta dit ett filter och testa så måste du mäta "helt korrekt"



#33

Postad 26 december 2017 - 12:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Många hifi-produkter har också egna innbyggda filter. Kan hända att dom gör det så bra det går och att en extra liten box inte hjälper mera?

 

Jag hade halvbra erfarenhet av ett externt filter när jag hade pytteliten lägenhet och det blev vita streck på tvn när kylen gick igång. Funka bäst med ett filter på kylen och ett på teven. Dimmers kan också störa ljudet har jag märkt.



#34

Postad 26 december 2017 - 15:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Finns att läsa om vilka filterfunktioner de olika typerna av utrustning innehåller på deras hemsida.
 
Beroende på var du bor, hur framledning ser ut och hur långt du har till din närmaste transformatorstationen så har du aldrig en 100% ren sinus signal i uttaget.
 
Beroende på hur du löst kommunikation avstörning från annan apparatur som mikrovågsugn induktionshällar WLAN etc. så har du alltid en del störningar som tillkommer hemma. du har också störningar mellan apparaterna. Säger inte att du kommer höra någon skillnad men du kan vara rätt säker på att det finns föroreningar som är ledningsbundna och kommer fram till nätdelen i din apparat om du inte filtrerar.
 
Om du inte nöjer dig med att sätta dit ett filter och testa så måste du mäta "helt korrekt"

Det enda jag hittat på deras sida är vad de kallar de olika delarna.

Vad ska du med ett nätfilter till, som filtrerar helt random?

Men vad fan, ett nätfilter och ”rättvänd” fas gör susen...
Fortsätt köp prylar i blindo och njut av placebon :P

Dimmers kan också störa ljudet har jag märkt.

Dimmers och LED-lampor kan orsaka ordentliga störningar, ja.

#35

Postad 26 december 2017 - 19:36

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Har ni ens provat med nätfilter eller kablar?. eller för den delen satt fasen rätt på eran anläggning.

eller har ni bara sonos som ljudkälla.....

 

Kablar har jag provat, utan låter det inte :)  Även testat signal och högtalarkablar och visst är det skillnader. tills man ska visa dessa blint. Då är skillnaden borta. Filter kan säkert behövas om man har väldigt störig miljö men redan hyggligt elektronik är konstruerad för att klara dettta. När det gäller dyra och snygga nätkablar kan jag inte se att det ens finns en teoretisk skillnad till det bättre. Det handlar väl om 50 hz nätspänning? Hur kan någon lägga en massa pengar på en rodiumkontakt?


Redigerat av Brinke, 26 december 2017 - 19:49.


#36

Postad 26 december 2017 - 22:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det enda jag hittat på deras sida är vad de kallar de olika delarna.

Vad ska du med ett nätfilter till, som filtrerar helt random?

Men vad fan, ett nätfilter och ”rättvänd” fas gör susen...
Fortsätt köp prylar i blindo och njut av placebon :P
Dimmers och LED-lampor kan orsaka ordentliga störningar, ja.

Jag har inte rekommenderat någon att gå och köpa något nätfilter i blindo ej heller själv köpt utan att testa först.
Bara så att den saken är klargjord. Jag ser inte detta som någon universell lösning för alla med en stereo.

Men jag påstår mig inte heller veta vilka kommentarer kring filters inverkan som är ren bull shit eftersom varken jag eller du kan veta detta.
Jag är övertygad om att det kan ha inverkan i varierande grad i anläggningar och att detta upplevs olika och förklaras olika beroende på vem som testat.

 

Vill inte du veta vad ett nätfilter kan göra för dig så är det din sak, men om någon annan är nyfiken så tycker jag det är helt rätt att testa.
Känner man en seriös handlare som är övertygad om ett filters möjligheter så borde det inte vara ett problem att få låna hem och testa före ett köp.



#37

Postad 26 december 2017 - 22:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Jag har inte rekommenderat någon att gå och köpa något nätfilter i blindo ej heller själv köpt utan att testa först.
Bara så att den saken är klargjord. Jag ser inte detta som någon universell lösning för alla med en stereo.

Men jag påstår mig inte heller veta vilka kommentarer kring filters inverkan som är ren bull shit eftersom varken jag eller du kan veta detta.
Jag är övertygad om att det kan ha inverkan i varierande grad i anläggningar och att detta upplevs olika och förklaras olika beroende på vem som testat.

 

Vill inte du veta vad ett nätfilter kan göra för dig så är det din sak, men om någon annan är nyfiken så tycker jag det är helt rätt att testa.
Känner man en seriös handlare som är övertygad om ett filters möjligheter så borde det inte vara ett problem att få låna hem och testa före ett köp.

Sorry, skulle skrivit "vad skall man med ett nätfilter till, som filtrerar helt random". Var inte direkt riktat till dig.

 

Generellt sett så är det personer med dyrare anläggningar som påstår att exempelvis ett nätfilter gör under för ljudbilden. Det lustiga är isf att de dyrare anläggningar bl.a. måste ha sämre nätdelar. Men det kanske är ett sett för dem att lura på dessa individer kablar och nätfilter för hutlösa pengar :D

 

Jag "hyfsat" bra koll på de störmoment som finns i min omgivning, både via ledningar men också strålad. ;)

 

Visst är det upp till varje nyfiken person att testa, men de ska fan inte slänga ur sig skitkommentarer så som Robrug gjorde.

En seriös handlare vad nasar inte "hifi-filter".



#38

Postad 27 december 2017 - 04:38

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Sorry, skulle skrivit "vad skall man med ett nätfilter till, som filtrerar helt random". Var inte direkt riktat till dig.

 

Generellt sett så är det personer med dyrare anläggningar som påstår att exempelvis ett nätfilter gör under för ljudbilden. Det lustiga är isf att de dyrare anläggningar bl.a. måste ha sämre nätdelar. Men det kanske är ett sett för dem att lura på dessa individer kablar och nätfilter för hutlösa pengar :D

 

Jag "hyfsat" bra koll på de störmoment som finns i min omgivning, både via ledningar men också strålad. ;)

 

Visst är det upp till varje nyfiken person att testa, men de ska fan inte slänga ur sig skitkommentarer så som Robrug gjorde.

En seriös handlare vad nasar inte "hifi-filter".

Vad för skitkommentarer? att det låter bättre med nätfiltret inkopplat....

Men du är ju negativ till allt som har med kablar att göra.

Tvingar ingen att prova men att göra uttalanden utan att själv ha provat...säger väl allt.

Du hör väl ingen skillnad på tex förstärkare heller? om du har någon själv dvs. 


Redigerat av ROBRUG, 27 december 2017 - 04:49.


#39

Postad 27 december 2017 - 06:21

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Ordet filter är väl lite trubbigt att använda för alla antagna produkter på marknaden.

Filter tar bara bort och det finns s.k. strömrenare som även de fungerar lite olika med återskapande av sinus eller fyrkantsvågor(upphackat ser ut som sågblad på sinusvågen..

En dålig sinusvåg är alltid en dålig sinusvåg oavsett hur mycket brus och spikar som rensas bort under och över ~50hz. Är då vågen inte klockren så skapas små lagerströmmar som även kan störa likriktaren. Eftersom likriktare störs av de små fykantsågtandsspikarna(från digitala moduler) vilket hörs i nästan vilket system som helst förutom de fantastiskt dyra med helt separata lådor för strömförsörjning med batterier. I realitet ofta med ett brum i närheten kring 100hz som hörs högre ju mer volymen ökar.

På vilket sätt skulle detta påstående inte stämma in? Då får ni presentera en likriktare som helt rensar bort lagerströmmar/rippelproblemen i 99% av hifivärldens produkter. Nästan all info på elektroprogram går på antaganden att sinus är perfekt och inga okända störningar existerar.

Friskriver mig från ev syftningsfel, det är ju ändå 0600... :lol:

Redigerat av PML73, 27 december 2017 - 08:08.


#40

Postad 27 december 2017 - 08:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Tvingar ingen att prova men att göra uttalanden utan att själv ha provat...säger väl allt.

 

Men Takeo kanske inte har några problem med störningar så varför skulle han då testa? Det låter faktiskt på dig som om ett filter skulle vara en ljudförbättrare oavsett. Det kan du väl inte mena?



#41

Postad 27 december 2017 - 09:41

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Markström,

Kommer troligen göra likadant. Har du kikat på sinuskurvan? Är den analog eller digital?

Bifogad fil(er)



#42

Postad 27 december 2017 - 12:51

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Markström,

Syftar till sinuskurvan på ~50hz i jacket. Många kontor kör fyrkantsvåg till datorer som ex inte fungerar till varken kaffebryggare eller dammsugare. Billigare tekniklösning för ändamålet när likriktare är anpassade.

Många idag installerar digitala enheter som renar skit utifrån. Jag önskar se mätningar på signalen efter skåpet i hus/lght. Bara intresserad, inte av att ha rätt. Skratt

#43

Postad 27 december 2017 - 13:34

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Men Takeo kanske inte har några problem med störningar så varför skulle han då testa? Det låter faktiskt på dig som om ett filter skulle vara en ljudförbättrare oavsett. Det kan du väl inte mena?

Ja det blir bättre ljud med kablar och filter. av vilken anledning vet jag ej men det funkar. lider inte av störningar typ att det knastar när

tvättmasken eller dylikt är på. störst skillnad på försteget och då är det en stor förbättring.

 

tänker inte fortsätta diskussionen mer här, det var bara en input i ämnet och att det funkar över förväntan.



#44

Postad 27 december 2017 - 13:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Markström,

Syftar till sinuskurvan på ~50hz i jacket. Många kontor kör fyrkantsvåg till datorer som ex inte fungerar till varken kaffebryggare eller dammsugare. Billigare tekniklösning för ändamålet när likriktare är anpassade.

 

Vilka kontor har installerat kostsamma AC/AC-omvandlare som ger fyrkantsvåg (det du ritat upp är för övrigt inte fyrkantsvåg) istället för att helt enkelt koppla in sig direkt på elnätet?

 

Dessutom, varför skulle en rent resistiv last som en kaffebryggare inte fungera med fyrkantsvåg?



#45

Postad 27 december 2017 - 13:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Ja det blir bättre ljud med kablar och filter. av vilken anledning vet jag ej men det funkar. lider inte av störningar typ att det knastar när

tvättmasken eller dylikt är på. störst skillnad på försteget och då är det en stor förbättring.

 

På vilket sätt blir det bättre ljud? Exakt VAD är det som filtreras bort? Har du inga störningar kan ju knappast ett filter göra något bättre.

 

Att det blir bättre ljud med kablar har jag också upplevt. Jag har testat utan och det blev ganska tyst. Fruktansvärt bra brusnivå dock ;)

 

 

tänker inte fortsätta diskussionen mer här, det var bara en input i ämnet och att det funkar över förväntan.

 

Jojo, det är ju lätt att hävda en sak utan ett enda argument, för att sedan smita från vidare diskussion.



#46

Postad 27 december 2017 - 14:04

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

På vilket sätt blir det bättre ljud? Exakt VAD är det som filtreras bort? Har du inga störningar kan ju knappast ett filter göra något bättre.

 

Att det blir bättre ljud med kablar har jag också upplevt. Jag har testat utan och det blev ganska tyst. Fruktansvärt bra brusnivå dock ;)

 

 

 

Jojo, det är ju lätt att hävda en sak utan ett enda argument, för att sedan smita från vidare diskussion.

ett exempel: utan filter/kablar så låter det platt/livlöst. Hoppas det duger som svar.



#47

Postad 27 december 2017 - 14:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

@markstrom

 

Har den där trafon något namn? Vore intressant att se vad den egentligen gör.

 

 

jordningen ser till att ta bort potential skillnader mellan apparaterna.  

 

Vilket den borde gjort redan innan du drog om allt. Är det potentialskillnad mellan skyddsjordningen i samma hus är något fel.


ett exempel: utan filter/kablar så låter det platt/livlöst. Hoppas det duger som svar.

 

Nej det är klart det inte gör. Det är ditt personliga tyckande som antagligen är rent placebo.



#48

Postad 27 december 2017 - 14:19

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

@markstrom

 

Har den där trafon något namn? Vore intressant att se vad den egentligen gör.

 

 

 

Vilket den borde gjort redan innan du drog om allt. Är det potentialskillnad mellan skyddsjordningen i samma hus är något fel.


 

Nej det är klart det inte gör. Det är ditt personliga tyckande som antagligen är rent placebo.

Tyvärr inte placebo. väl investerade pengar tom en tondöv höna hör skillnaden varje gång man kopplar in och ur.



#49

Postad 27 december 2017 - 14:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Vilka kontor har installerat kostsamma AC/AC-omvandlare som ger fyrkantsvåg (det du ritat upp är för övrigt inte fyrkantsvåg) istället för att helt enkelt koppla in sig direkt på elnätet?

Dessutom, varför skulle en rent resistiv last som en kaffebryggare inte fungera med fyrkantsvåg?

Nr1, vilka kontor/sjukhus som helst i Sthlm. Ex. Huddinge sjukhus, Sthlmsbörsen, banker mm.

Nr2, nej bilden jag visar är modulerad sinusvåg. Likväl digitalt konstruerad.

Nr3, det bekommer på hur styrelektroniken är designad i apparaten.

Redigerat av PML73, 27 december 2017 - 14:51.


#50

Postad 27 december 2017 - 14:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Nr1, vilka kontor/sjukhus som helst i Sthlm. Ex. Huddinge sjukhus, Sthlmsbörsen, banker mm.
 

 

Ok, rätt speciella kontor som börsen och sjukhus kan jag tänka mig har UPS-lösningar som ligger mellan elnätet och kontoret. Dessa kan ge olika bra sinusvåg ut, men fyrkantsvåg tror jag inte alls. Allt för mycket elektronik skulle få problem då.

 

Att "vilka kontor som helst" i Stockholm skulle omvandla 230V AC till 230V AC låter osannolikt. Vad skulle meningen med det vara?

 

 

Nr2, det bekommer på hur styrelektroniken är designad i apparaten.

 

Lite dåligt exempel kan jag ju tycka då. "Apparater med kinkig elektronik" hade kanske varit tydligare. För mig är en kaffebryggare snudd på urexemplet på vad som fungerar med valfri matning (t.o.m. likspänning).

 

 

Tyvärr inte placebo. väl investerade pengar tom en tondöv höna hör skillnaden varje gång man kopplar in och ur.

 

Ja DU säger det ja. Och du verkar fortfarande inte kunna argumentera för din åsikt. Vanligtvis brukar åsikten om att en "blind höna" eller den mer vanliga "frugan från köket" ändras ganska drastiskt när det blir "upp till bevis". Jag ser ingen kö till exempelvis Zartoks kabelutmaning.

 

Återigen, om du inte har några störningar, vad filtreras då bort?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.