Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LFE-nivå?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2018 - 20:22

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Onkyo TX-NR676E och en Xtz 99 w 10.16 och undrar vad LFE nivå är och vad det har för inverkan? Kan ställa 0,-10,-20 och nåt annat som jag inte vet vad det är :)

Redigerat av Unregisteredfaa967e4, 23 januari 2018 - 20:22.


#2

Postad 24 januari 2018 - 13:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nu är du nog inne på receivern inställningar på LFE nivån som ej har med de "vanliga" nivåerna för kanalerna att göra, rör ej dessa, låt de vara som det är normalt(ska nog vara 0 db)...

 

Subbens inställningar

volym: ca kl 10-11

frequency: High

Phase: 0 grader

EQ1: off

EQ2: off

High pass: OFF

 

receiverns inställningar i speaker menyn under nivå(level), DÄR ska du ha -6db på Subwoofer(LFE)..

Övriga högtalare ställer du så de låter lika högt...

 

sen när du kollar film, reglera endast Volym på subben så den blir lagom högt.

 

KLART!


Redigerat av hundrakg, 24 januari 2018 - 13:18.


#3

Postad 24 januari 2018 - 15:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Varför inte bara köra kalibreringsprogrammet i receivern?

 

Det kommer att fixa nivåer delning och fördröjningar automatiskt. Subbens inställningar håller jag med om.



#4

Postad 24 januari 2018 - 15:22

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag anser man ska ha lite koll på vad receivern själv spökar med i efterhand, och kunna ändra lite själv och laborera, att ej ha koll och förlita sig receivern egna kalibrering, då föreslår jag manuellt helt klart.....  jag har aldrig blivit nöjd med receiverns egna hokos pokus ändå, blir alltid bättre att ställa manuellt, mäta lyssna och om igen tills man är nöjd, men vi har olika tycke..



#5

Postad 24 januari 2018 - 15:29

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

nu är du nog inne på receivern inställningar på LFE nivån som ej har med de "vanliga" nivåerna för kanalerna att göra, rör ej dessa, låt de vara som det är normalt(ska nog vara 0 db)...

 

Subbens inställningar

volym: ca kl 10-11

frequency: High

Phase: 0 grader

EQ1: off

EQ2: off

High pass: OFF

 

receiverns inställningar i speaker menyn under nivå(level), DÄR ska du ha -6db på Subwoofer(LFE)..

Övriga högtalare ställer du så de låter lika högt...

 

sen när du kollar film, reglera endast Volym på subben så den blir lagom högt.

 

KLART!

receiverns inställningar i speaker menyn under nivå(level), DÄR ska du ha -6db på Subwoofer(LFE)..

Är det något generellt ?
Skall köpa mig en 1x12 sub från XTZ och kanske kan vara bra bas-inställning som ni har skrivit.

/ncc



#6

Postad 24 januari 2018 - 15:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hej!

Har en Onkyo TX-NR676E och en Xtz 99 w 10.16 och undrar vad LFE nivå är och vad det har för inverkan? Kan ställa 0,-10,-20 och nåt annat som jag inte vet vad det är :)

http://www.it.onkyo...._ItDeNlSvFi.pdf



#7

Postad 24 januari 2018 - 15:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

receiverns inställningar i speaker menyn under nivå(level), DÄR ska du ha -6db på Subwoofer(LFE)..

Är det något generellt ?
Skall köpa mig en 1x12 sub från XTZ och kanske kan vara bra bas-inställning som ni har skrivit.

/ncc

anledningen till att ha ett negativt värde på LFE(subwoofer out) från din receiver är så att signalen inte blir för hög och "klipper" när du spelar högt... sätter du värdet i receivern lite lägre så kan du i andra ändan på subbens volym(gain) istället höja lite mer, på så sätt skyddar du dig från dålig bas vid hög volym... 



#8

Postad 24 januari 2018 - 16:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

jag anser man ska ha lite koll på vad receivern själv spökar med i efterhand, och kunna ändra lite själv och laborera, att ej ha koll och förlita sig receivern egna kalibrering, då föreslår jag manuellt helt klart.....  jag har aldrig blivit nöjd med receiverns egna hokos pokus ändå, blir alltid bättre att ställa manuellt, mäta lyssna och om igen tills man är nöjd, men vi har olika tycke..

 

Det är lite otydligt vad du menar med "att ej ha koll". Menar du att man är novis på ljudkalibrering (vilket jag råkar veta att TS är) så förstår jag inte hur man ska reda ut att manuellt justera in nivåer och fördröjningar.

 

Även om man har koll på hur kalibreringar fungerar och vad de olika inställningarna gör så tycker jag att om man saknar en mätmick och programvara så är den inbyggda kalibreringen i receivern näst bäst. Jag har väldigt svårt att tro att du har öron som slår en kalibreringsmick. Hur ska du egentligen avgöra exakt vilken fördröjning du ska ha på LFE?

 

Vad för "hokos pokus" menar du att receivern skulle "spöka" med?



#9

Postad 24 januari 2018 - 16:39

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de jag menar är väl att som "novis" så lär man sig mycket mer om man ställer de manuellt till en nivå som man själv är nöjd med, att köra med receiverns egna "hokos pokus" och sen är de klart, är jag inte övertygad om på någon nivå..

man måste lära sig sin receiver med de manuella inställningarna oavsett tycker jag, så mycket enklare att göra små justeringar sen.... allt jag köper vill jag direkt lära mig in i grunden hur de fungerar, alla inställningar osv,,, men de e kanske bara jag?

 

Fördröjning till LFE tycker jag är ganska enkel att ställa, spela bara ett par låtar med snärtig bas som är snabb/tight, kör gärna lite olika låtar med olika slags bas så man är säker, sedan ställer du "fördröjningen" medans du lyssnar, man kommer snabbt fram till inom vilka marginaler de låter bra... jag har inga problem med det, men visst, alla kanske inte hör det, men i så fall vet de heller inte hur de bör låta, då kan de liksbra hoppa över att ens koppla in en subb :)


däremot är de värre om man ska köra stora front+sub och vill ha dessa spela bra ihop,,, men om jag minns rätt hade TS små front+center,, alltså delning vid 100-120hz, så subben sväljer ändå hela basregistret..



#10

Postad 24 januari 2018 - 18:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Du fortsätter att prata om "hokus pokus". Kan du inte översätta det till något som faktiskt går att bemöta?

 

Vidare verkar du förutsätta att TS är ute efter att gå någon slags kalibreringskurs. Jag finner det mest sannolikt att hen helt enkelt vill få sitt system inställt och börja kolla på film. Man "måste" inte alls lära sig de manuella inställningarna på sin receiver "i grunden".

 

Sedan erkänner du själv mer eller mindre att fördröjning till LFE inte blir lika bra med "öronmått". Är en helt korrekt fördröjning eller "inom vilka marginaler de låter bra" bäst tror du själv?

 

Jag har själv ställt in subwoofers "på känn" och det är inte alls så busenkelt som du vill få det att låta. Dessutom så tar det ett tag oavsett. Varför inte bara köra igenom kalibreringen då och få alla parametrarna rätt på en gång då?

 

Det sista du skriver är dock en vettig detalj att tänka på. Många receivers har implementerat automatinställningen för högtalarnas frekvensomfång på helt fel sätt. Om det ö.h.t. skickas ut något ljud att tala om under 80Hz så sätts högtalarna till large. Nästan aldrig är detta ok ihop med en subwoofer och är så gott som alltid urkrångligt att få bra. Så TS, om automatkalibreringen anser att dina fronthögtalare är "large" så ändra till "small".



#11

Postad 25 januari 2018 - 10:17

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag håller väl med dig i en del, hokos pokus snacket är väl lite svamligt av mig,

 

jag anser ändå man bör kunna med sin receiver en del, att lära sig grunderna manuellt tar ca 1 timme, och ganska kul att labba med och lyssna efter skillnad själv.

 

att ställa avstånd till basen är lätt tycker jag, kanske svårt för andra? dock tycker jag receiverns egna kalibrering(hokos pokus :)) ej är den exaktaste heller i en del fall... så man bör kunna höra om en bas slår före eller efter på en låt, annars är man illa ute ändå..

 

han får gör vad han vill, jag ställer de mesta manuellt och lyssnar mig fram, ibland flera dagar innan jag börjar bli nöjd, flyttar runt o grejar, till slut hamnar man rätt.... receiverns kalibrerings mätning funkar inte för mig, har testar de många ggr och gör rätt, blir alltid nåt fel ändå man måste fixa ändå.. så jag skippar de, förstår dock de som vill använda det, kul för dom om de funkar...


öronen och kunskapen om dina grejar är din vän nr 1....



#12

Postad 25 januari 2018 - 13:02

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

visst kan hokos pokus hjälpa för de flesta, dock har jag vid många tillfällen hjälpt polare som kört trollkonsterna med receiverns egen kalibrering och ringt mig sen och undrat varför de låter skummt, då får man åka dit och gå in manuellt och fixa o dona ändå...

 

De som vill köra de, gör det, men man SKA kunna grunderna så man kan gå in o kolla o ändra de som är fel eller prova lite annat själv, kan man inte grunderna kan man bara "hoppas" på att den trollar fram allt rätt direkt, vilket de aldrig gör i de fallen jag provat ändå...  så ser ni problemet, en novis som kör kalibreringen, de låter lite kasst, men eftersom han ej kan grunderna så kan han inget göra än lyssna på möget...   oavsett bör man kunna grunderna och förstå vad de olika gör och inte.. att förlita sig receiverns egna inställningar och vara 100% säker på att allt är tipp topp är inte de bästa tycker jag



#13

Postad 25 januari 2018 - 14:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

precis detta jag pratar om:

https://www.minhembi...43#entry4485359



#14

Postad 25 januari 2018 - 21:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag gjorde ett inlägg i den tråden och jag håller inte alls med dig med den information som framkommit där. Det finns ännu inte ett uns av evidens för att Yamahas kalibrering satt fel nivå. Bara att TS tycker det låter för lite.

 

Får jag fråga om du någonsin kontrollmäter dina manuella kalibreringar för att verifiera att du faktiskt fått alla inställningar rätt?



#15

Postad 26 januari 2018 - 09:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

visst kan jag kontrollmäta någon gång för skojs skull, men örat är din vän, att lyssna och noga jämföra är de som passar mig bäst..avstånd, nivå, delning osv är de inga problem att ändra manuellt och lyssna på skillnaden.. rummet dämpar jag och tillsätter diffuserer på vissa ställen så att de blir lagom dämpat och inte studsar för mycket, de arbetar jag fram efterhand också. jag använder aldrig kalibreringen i receivern idag oavsett, litar ej på den, och tycker ändå alltid att jag får ändra så pass mycket ändå efter en kalibrering, så jag kör allt manuellt... blir bäst så för mig..


Redigerat av hundrakg, 26 januari 2018 - 09:27.


#16

Postad 26 januari 2018 - 09:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

sen köper jag inte de att receiverns elektronik med en mic är 100ggr bättre än dina öron kan uppfatta, då kan man liksväl ställa in med öronen om de ändå inte kan uppfatta mer, hehe,,, förstår inte logiken i det..

 

Näää, ni kan säga vad ni vill, öronen ljuder inte för en själv, de jag gillar de ställer jag manuellt och hör skillnader, och blir nöjd, aldrig blivit mer nöjd med en kalibrering från receivern ändå, så varför testa igen..



#17

Postad 26 januari 2018 - 11:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

@hundrakg

 

Bara det faktum att du inte kontrollmätt det du så högljutt påstår är ett bättre ljud gör att det inte känns som någon större idé att diskutera mer med dig.

 

Du TYCKER att det låter bättre, fine. Men jag tycker du ska sluta att påstå att en manuell "kalibrering" generellt skulle vara mer korrekt än de automatiska i receivers. Du har helt enkelt inga belägg för det och det är väldigt osannolikt att du skulle ha rätt.



#18

Postad 26 januari 2018 - 12:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

att bevisa nåt här är inget jag tänker göra, manuellt är de som gäller, ni som vill förlita er på receiverns trams kan göra det..

 

Att sträva efter möblering/akustik placering i första hand och försöka hålla alla nivåer på ungefär samma effekt är att föredra för mig, att undvika att förvränga ljudet genom att öka en viss frekvens puckel är också att föredra.. sen gillar vi olika frekvenskurvor i basen, jag ställer min noga genom att lyssna och flytta subbarna om inte de duger, köper jag annat o provar mig fram, trolleri hjälper inte här om inte man har grejor som är till för de man vill uppnå ändå..

 

ni kan skriva 100 inlägg till och övertyga att kalibrering är bättre manuell, INTE för mig, mitt tar tid , men blir som jag vill ha de i slutändan...

 

en annan sak som är liknande, är nivåerna som vissa skriver man ska ställa in, att höja bakhögtalarna till +10db och låta front vara på 0 db är i min värld helt galet utav många anledningar, de enda att göra här är att möblera om så att nivåerna är ungefär samma, kan man inte det köper man andra(fler) högtalare så man skipper höja just där...

 

Näää, lägger inte mer tid att förklarar mig nu...  jag tror på mitt, så är de bara :)


Har du gjort frekvenssvepet så du vet att det har blivit lika bra som de automatiska inställningen för det har du inte berättat för mig.

 

Här har du ljudfiler som gör det:

 

http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler

klart jag gjort, min kurva är som jag vill ha den, inga problem med övergången vid 80hz, bättre manuellt för mig, men tog tid, och de är de värt, man lär sig mycket också... 



#19

Postad 26 januari 2018 - 12:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

en annan sak: o man kalibrerar receivern som ni menar, OK, sen är de klart, man lyssnar och är nöjd, men HUR vet man att detta är de ljudet man vill ha, för att veta det måste man ändra lite här o var och LYSSNA med öronen ändå, eller hur? hur ska man annars veta skillnaderna mellan de o de? Så vad ger en frekvenskurva eller en kalibrering en egentligen???


For mig tog det 30 minuter att få utmärkt ljud. Först YPAO och sedan små justeringar efter och ljudet är utmärkt vilket även andra på besök har tyckt.

KUL för dig o grattis, bra för dig, men smaken är som baken, och hur vet du att det är de bästa ljudet du kan ha, om du ändrar lite här o där manuellt, hur vet du att de inte kan bli bättre?


och vad är "bästa ljudet"?????? för dig för vem för honom för henne?



#20

Postad 26 januari 2018 - 12:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

För mig tog det 30 minuter att få utmärkt ljud. Först YPAO och sedan små justeringar efter och ljudet är utmärkt vilket även andra på besök har tyckt.

 

Gjorde samma lika förra veckan genom MCACC och nu har man ett lyft i ljudet till film :) Dock justerar jag helt manuellt till två kanal..



#21

Postad 26 januari 2018 - 12:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Nu börjar du ju säga emot dig själv. Jag lyssnar på ljudet med mina öron vilket jag trodde du fattat och som enligt dig vara den enda metoden att bedöma att ljudet är bra. Så då har jag ju enligt dig fått det bästa ljudet.

 

Bäst att säga vad jag justerade från mätningen. Satte alla högtalares brytfrekvens till 80 Hz och justerade subbasarnas avstånd.

men hur vet du att de du inte justerat i efterhand försämrat nåt annat?

 

De jag säger är, att om man justerar manuellt från börjat med allt, så hamnar man till slut till de ljudet man själv vill ha bättre anser jag än att köra  med receiverns kalibrering och sedan behöva ändra...

 

de viktigaste med ljud är att man till slut får de man vill ha, jag har det, och du har det,,, KUL... men jag tänker inte ändra mig och börja med kalibrering via receivern och sedan ändra lite här o där, de funkar inte för mig....

 

nää nu lägger jag inte mer tid på detta, käka gott, kolla film sen.. :)


Redigerat av hundrakg, 26 januari 2018 - 13:09.


#22

Postad 26 januari 2018 - 13:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 2

Hundra. Högaktningsfullt tror jag de flesta här skiter i hur DU kalibrerar ditt system. JAG gör det iaf. Det jag bryr mig om är att du försöker predika din manuella metod som bättre än en kalibrering med programvara och mick.

 

Att du påstår att bra ljud helt är en fråga om tycke och smak bevisar att det DU gör INTE är en kalibrering.



#23

Postad 26 januari 2018 - 18:38

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Får jag ställa en fråga angående autokalibrering jag som inte är kunnig i ämnet?
Jag har ägt Pioneer, Yamaha och Onkyo och kört MCACC, YPAO och ACCUEQ. Efter kalibrering med alla dessa system så har jag tyckt att ljudet blir tunt och platt. Inte alls samma dynamik som när man kör utan autokalibrering. Nu pratar vi vardagsrumsvolym. Inte bio-nivåer.
Kan jag köra en autokalibrering för att få nivå och avstånd uppmätt och sen bara stänga av AccuEQ och köra utan för att få nån dynamik i filmljudet? Eller är det nånting annat som man egentligen stänger av? För det är skillnad med eller utan autokalibrering.

#24

Postad 26 januari 2018 - 20:57

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Oj vart ju väldiga diskussioner i den här tråden :) Bra då låter jag LFE vara på 0! Har dragit kablar idag till surround högtlarna!! Körde sen med micken som följde med, var bara ett problem att få ungarna att vara tysta (vabbat idag) :)

Tycker det vart kanon, sänkte bara subben lite efteråt. Går säkert att få bättre ljud med manuella inställningar men det kan jag inte sä det skippar jag!! //Tack och Trevlig Helg

#25

Postad 26 januari 2018 - 21:19

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

predikar inte att manuellt passar alla, det är ett sätt, men då ska man känna till sin receiver, veta lite om ljud, orka testa o prova i ett par dagar, och framför allt använda sina öron och lyssna (inte alla som hör små skillnader heller) osv osv,,,, passar inte alla, men för mig är de bättre....  förstår de som kör receiverns egna och är nöjda... 

 

sen kan de vara en liten fördel om man ej har tid över att köra receivern egna och ej manuellt i de fallen där man vill ha hyffsat ljud i fler lyssningsplatser, de får jag erkänna, blir mycket jobb manuellt annars,,, jag sitter själv, 1 plats, alla avstånd från högtalarna är samma/symmetriska förutom subbarna då, de underlättar de mer....

 

och jag skiter också hur andra ställer in sitt ljud, och jag tycker i slutändan så handlar de om hur man vill ha sitt ljud ändå... så länge man blir nöjd så, eller inte vet vad man missar så duger de väl....



#26

Postad 26 januari 2018 - 23:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

predikar inte att manuellt passar alla

 

Det är faktiskt det enda du gjort i denna tråden. Läs från början och skaffa lite självinsikt.


Redigerat av Loco.spk, 26 januari 2018 - 23:45.


#27

Postad 27 januari 2018 - 08:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Det är faktiskt det enda du gjort i denna tråden. Läs från början och skaffa lite självinsikt.

hehe, näää, de tycker jag inte..

Jag förstår din poäng och en del andras kring att man ska använda receiverns egen kalibrering, var inte min mening att förvirra vissa som läser detta med att manuell är bättre, det är bättre för mig, jag drog väl på lite ibland, sorry..

 

De jag ser med fördel men manuell från scratch är att man tvingas lära sig en hel del om hur receivern menyer funkar och vad de gör, de tycker jag man bör kunna oavsett, att sedan ta vägen till de ljudet man blir nöjd via kalibrering via receivern + ändra nåt litet själv, eller ta den långa vägen manuellt som jag gjort(och passar mig och kanske några andra) spelar mindre roll.. så länge man blir nöjd..

 

jag förstår mitt misstag i alla fall, iomed att jag sitter själv o lyssnar därmed lättare att köra de manuellt, att få bra ljud på 3-4 olika platser samtidigt är nog inte lika enkelt manuellt, håller med..

 

Tycker ändå att de som har öron och kan höra små skillnader, så kanske ändå manuell är vägen att gå, eller i alla fall testa det nån gång, för man lär sig en del på vägen, mitt tog ju ca 2 dagar att  göra, många timmar, men var givande... nu känner jag mitt system ut i fingrarna..

 

peace...  Nu ska jag ner o träna, kört igång med hantlar o bänkpress trots min skadade axel och DE känns bra, börjar komma tillbaks nu, skitskönt... ses senare här, så vi kan "tjafsa" lite till  :D  :P


Redigerat av hundrakg, 27 januari 2018 - 08:45.


#28

Postad 27 januari 2018 - 21:03

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Som jag skrivit har jag haft hembio sedan 1989 och de automatisk inställningen dök upp långt senare så nog har jag och andra innan den kom kämpat med manuell inställningar i flera år, för mig 20 år. Den automatisk inställningen är gjort för att hjälpa inte stjälpa.

 

jo, de fattar jag, men ibland blir de inte så bra, har man då lite insikt i hur de manuella funkar i receiverns menyer så är man mer hemma att få till det, eller göra de manuellt från början för de som vill.

för mig funkar inte den automatiska, så jag gör gladeligen allt manuellt, och lyssnar noga innan jag är nöjd, även om de tar mig en hel dag.... de jag tjänar är att jag får ljudet som jag vill, och jag kan mina inställningar in o utan till som jag tycker alla borde kunna....





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.