Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apparna från Naim, Lyngdorf, Auralic osv. Nån bra?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 augusti 2020 - 08:47

khxxx
  • khxxx
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kör 100% streamad musik hemma, både Spotify och Tidal.
Hade tidigare en Sonos Connect kopplad till stereon och tyckte att appen var riktigt bra. Ljudmässigt var det dock ingen höjdare så har gått över till en Auralic Mini med S-booster som presterar bättre ljud. Men Auralicappen känns inte lika smidig och intuitiv.

Jag funderar på att byta system till ett smidigt(?) allt-i-ett, och det lutar just nu åt Naim Uniti eller Lyngdorf tdai (alltså förstärkare med inbyggda streamingfunktioner. Men det innebär återigen byte av styrapp. Det är svårt att testa sådant ingående i butiker, det brukar ta lite tid att lära/förstå. Jag vänder mig därför till er här med ev erfarenheter av dessa appar; hur upplever ni UX? Smidigt handhavande, buggigt beteende, smidiga funktioner? Blir inte klok när jag läser omdömen på AppStore, det är antingen topp- eller bottenbetyg. Vad säger ni som vet?

#2

Postad 06 augusti 2020 - 09:10

metallo
  • metallo
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Jag har testat lite olika och kör för tillfället med Mconnect player.

Fungerar bra att styra flera enheter, används till Oppo udp203, allo usbridge, Yamaha mediaspelare och en marantz sr7012 så den är ganska flexibel.

Har kanske lite att önska om gränssnitt men har vant mig...

/Daniel

Redigerat av metallo, 06 augusti 2020 - 09:40.


#3

Postad 06 augusti 2020 - 09:55

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med min Lyngdorf TDAI-3400, deras app är däremot under all kritik. Den är i princip en sämre variant av den fysiska fjärrkontrollen. Dessutom måste appen titt som tätt startas om eftersom den tappar kontakten med förstärkaren. Öppnar du en webbläsare och skriver in förstärkarens url får du dock tillgång till alla dess funktioner och inställningsmöjligheter. App och url-varianten innehåller endast en mycket basal funktion för UPnP-streaming. Förstärkaren har Spotify connect, så Spotify kan du stream direkt från Spotify-appen. Ska du streama t.ex. Tidal kan du inte använda Lyngdorfs egna app. Bara att beklaga att de inte lägger mer tid på en app till en så pass dyr förstärkare som detta är.

Kort sagt, köp inte Lyngdorf för dess app. Lyngdorfs styrka ligger på andra håll, t.ex. RoomPerfect som gjort underverk för ljudet hemma hos mig.

Nämnda Mconnect är ett alternativ. Ett bra gratisalternativ är appen BubbleUPnP. Av dessa två föredrar jag personligen den sistnämnda.

En annan variant, som fungerar med Lyngdorf, är Roon. Roon har ett bra gränssnitt och påstås av dem själva ge bättre ljud än andra alternativ, dock kostar det en del pengar. Dels måste du betala en årsavgift på ca 1000 kr och dels måste du ha något slags fysisk enhet som sköter om det hela, t.ex. en liten Intel Nuc på vilken du installerar deras egna operativsystem och Roon Server Software. Ett billigare alternativ är om du har en gammal dator ingen använder. Då kan du ladda ner en Roon App till datorn och köra den på Windows eller MacOS.

Har du en stor budget kan du istället för en vanlig dator köpa en sådan här: https://roonlabs.com/nucleus

Alltihop styrs från en app som du laddar ner till din telefon och/eller surfplatta och/eller laptop. Man kan förstås ha en hel massa synpunkter på även den appen, men överlag är den riktigt bra. Funkar fint för att streama musik från Tidal och flera andre streamingtjänster. Du kan också ha din egen musik lagrad i t.ex. formatet Flac på en dator eller nätverkshårddisk (tror jag) och streama dessa med hjälp av appen (vilket du också kan med Mconnect och BubbleUPnP).

Mer info om Roon finns här: https://roonlabs.com/howroonworks
Som sagt, ett bra med kostsamt alternativ som funkar fint med Lyngdorf. Kanske fungerar Roon med de andra förstärkarna du nämner.

Ett förtydligade, Mconnect och BubbleUpnP funkar båda för att köra Tidal, t.ex. via Lyngdorf TDAI-3400 eller den mindre kostsamma TDAI-1120. Dock vill jag minnas att TDAI-2170 saknar inbyggd streamingfunktion.

Redigerat av Mange36, 06 augusti 2020 - 17:15.


#4

Postad 06 augusti 2020 - 20:18

khxxx
  • khxxx
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tackar för svar! Inser att jag glömde tillägga att jag testat Roon tidigare men inte tycker det är värt pengarna i ärlighetens namn. Visst, appen är väl helt ok, men inte top notch.

MConnect och Bubble kan säkert funka fint, även om det blir en genväg. Jag skulle vilja ha ett system med bra tillhörande app utan att känna behov av nåt annat.

Har någon erfarenhet av Naims app? Lider den av samma brister som Lyngdorfs motsvarighet?

#5

Postad 07 augusti 2020 - 06:33

khxxx
  • khxxx
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Eller ska man vara helt krass och helt enkelt köra på Spotify och Tidals egna appar och starta/styra musiken därifrån via tillgänglig enheter? Tycker det verkar lite mer meckigt än att ha en bra originalapp som funkar för allt man vill ha. Eller borde jag satsa på den senaste generationen Sonos istället, förutsatt att ljudkvaliteten har förbättrats(?).

@Mange36 - Kan du inte lägga in några screenshots från Lyngdorfappen och URL-styrning i webbläsaren?

#6

Postad 08 augusti 2020 - 01:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Kör HEOS till Marantz NA6006
Enda klagomålet jag har är att det har svårt att hitta vissa taggar på mina egna album. I övrigt. Fungerar med allt. Spotify, Tidal, Deezer, Napster och Tunelradio är inbyggt mot appen. ROON stödjs också numera. Som sagt roon kostar för mycket. Streamar även trådlöst från telefonen med mina egna låtar i FLAC. Kör Android.
Enda nackdelen är att det är bara Denon/Marantz produkter som använder HEOS. Köper du delar får du en bättre uppkevelse rent ljudmässigt. Jag har min streamer kopplad till ett Primare slutsteg för den har även sådan funktion och kopplad till TV. Riktig multi konstnär. Efter det köpet är det som man har tagit klivet in i det digitala och samtidigt kvar i det gamla goda stereo. Kan verkligen rekommendera en Marantz NA6006 om man vill bygga en bra stereo som klarar av allt. Du kommer billigare undan än att köpa en Naim uniti produkt. För de pengarna kan du istället köpa ett bra powersteg och högtalare.

Redigerat av Buddaz12, 08 augusti 2020 - 01:40.


#7

Postad 11 augusti 2020 - 19:45

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Yamaha är väl ett alternativ med deras MusicCast lösning? Kör det själv med deras receiver och deras separata MusicCast-högtalare runt om i lägenheten.
Jag tycker själv appen är helt ok. De flesta streamingtjänster finns som Tidal, Deezer, Spotify (dock bara via deras egen app och Spotify Connect).

Du kan ladda ned deras app och köra demo-läget för att få en känsla på hur det fungerar, detsamma går att göra med HEOS-appen med, men gränssnittet på HEOS är rätt hemskt (tycker jag).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.