Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybörjare - Och jävligt förvirrad

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W 685 (Surroundhögtalare) 1 9,1 (100) Inga priser
33 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 4 år sedan
Hänga B&W 685 på väggen med Bose väggfäste? (2 inlägg) 7 år sedan
Vågar man köpa 10 år gamla B&W 602 s3? (41 inlägg) 9 år sedan
Söker lite tips till vardagsrummet (6 inlägg) 9 år sedan
Köpråd ett par stativhögtalare - förslagsvis B&W, Canton eller Monitor (15 inlägg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 10 år sedan
B&W DM685 DENON CEOL BRA KOMBO? (4 inlägg) 11 år sedan
B&W DM685 DENON CEOL BRA KOMBO? (0 inlägg) 11 år sedan
Uppgradera Tangent Evo E5 till B&W DM685 (4 inlägg) 11 år sedan
686 vs 685 till medelstort rum (5 inlägg) 11 år sedan
B&W vs PSB (5 inlägg) 11 år sedan
Lånade hem ett par B&W 685 (dynaudio 2/6 ägare) (17 inlägg) 12 år sedan
*B&W* gamla 600-serien vs. nya 600-serien (8 inlägg) 12 år sedan
Problem med B&W 865 och NAD T748 (8 inlägg) 12 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 14 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 14 år sedan
2.1-system i skuggan av 5.1-djungeln (25 inlägg) 14 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 14 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!? (43 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V663 + B&W DM685 bi-amp? (3 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig med ljudet (7 inlägg) 15 år sedan
B&W DM685, väggfäste? (6 inlägg) 15 år sedan
Canton GLE 401 & 405 med B&W 685 (3 inlägg) 15 år sedan
Klarar min förstärkare högtalarna? (9 inlägg) 15 år sedan
*Officiell tråd: B&W DM600S4* (52 inlägg) 15 år sedan
Klipsch RB 61 eller B&W DM685? (52 inlägg) 15 år sedan
Alternativ högtalare till B&W DM683 (11 inlägg) 16 år sedan
Högtalare till stereon/hemmabio (19 inlägg) 16 år sedan
Problem med flytströmmar? (10 inlägg) 16 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 16 år sedan
Införskaffa hemmabiosystem, val av reciever? (8 inlägg) 16 år sedan
B&W DM683, HTM62... Förstärkare? (90 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 02 februari 2011 - 01:18

Unregistered47b8e96d
  • Unregistered47b8e96d
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nybliven audiofil, men vet inte hur jag ska börja. Mycket förvirrad, speciellt på Förstärkarsidan. Hoppas någon mer inbiten entusiast kan hjälpa mig med lite basic information. Förstår att det kan finnas liknande trådar, men har helt enkelt inte tid att leta i timmar, ni får däremot gärna länka. Orkar ni inte svara på alla frågor, skriv gärna ett nummer och ett svar så vore det skitschysst också. Tack på förhand.

1. Borde man satsa på en Reciver, förstärkare eller försteg/slutstegskombination för bästa ljud till lägsta pris?
2. Passar alla försteg med alla slutsteg; jag tänker musikaliskt och funktionellt.
3. Hur viktigt är det med bra kablage, skillnad på banankontakt och inte?
4. Vilka är de viktigaste funktionerna man vill ha; tänker typ THX och Dolby och hur mycket påverkar de här ljudkvalitén? (Vet inte vad dessa står för, förklarar gärna).
5. Hur viktigt är egentligen Effekten på förstärkaren? Varför sägs det att det finns "fake-effekt" och riktigt eller liknande? Varför delar man in effektåtergivning i Ohm och hur mycket krävs (För att få ut högtalarens fulla potentiall) för att driva låt säga B&W 683 eller liknande?
6. Kan man driva en Bas med en surroundförstärkare eller krävs separat drivkraft? Återigen; hur mycket effekt krävs?
7. Hur länge kan man förvänta sig att en förstärkare "håller måttet"? Låt säga en Pioneer AX4, som lanserades för rätt många år sedan nu, hur står den sig mot en 2011 modell om man ser till priset, ljudet och funktionerna? Är det värt att köpa en AX4 för 6000kr? Om man jämför med den nyaste modellen i samma prisklass?
8. Vilket förstärkarmärke skulle ni påstå var mest musikalisk per krona? Finns så många rekommendationer; Marantz, Rotel, Cambridge, Pioneer, Denon, NAD, Yahmaha, Onkyo, Sony

Tackar allihopa! :unsure:

Redigerat av Unregistered47b8e96d, 02 februari 2011 - 02:06.


#2

Postad 02 februari 2011 - 02:11

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Nybliven audiofil, men vet inte hur jag ska börja. Mycket förvirrad, speciellt på Förstärkarsidan. Hoppas någon mer inbiten entusiast kan hjälpa mig med lite basic information. Förstår att det kan finnas liknande trådar, men har helt enkelt inte tid att leta i timmar, ni får däremot gärna länka. Orkar ni inte svara på alla frågor, skriv gärna ett nummer och ett svar så vore det skitschysst också. Tack på förhand.

1. Borde man satsa på en Reciver, förstärkare eller försteg/slutstegskombination för bästa ljud till lägsta pris?
2. Passar alla försteg med alla slutsteg; jag tänker musikaliskt och funktionellt.
3. Hur viktigt är det med bra kablage, skillnad på banankontakt och inte?
4. Vilka är de viktigaste funktionerna man vill ha; tänker typ THX och Dolby och hur mycket påverkar de här ljudkvalitén? (Vet inte vad dessa står för, förklarar gärna).
5. Hur viktigt är egentligen Effekten på förstärkaren? Varför sägs det att det finns "fake-effekt" och riktigt eller liknande? Varför delar man in effektåtergivning i Ohm och hur mycket krävs (För att få ut högtalarens fulla potentiall) för att driva låt säga B&W 683 eller liknande?
6. Kan man driva en Bas med en surroundförstärkare eller krävs separat sådan? Återigen; hur mycket effekt krävs?
7. Hur länge kan man förvänta sig att en förstärkare "håller måttet"? Låt säga en Pioneer AX4, som lanserades för rätt många år sedan nu, hur står den sig mot en 2011 modell om man ser till priset, ljudet och funktionerna? Är det värt att köpa en AX4 för 6000kr?
8. Vilket förstärkarmärke skulle ni påstå var mest musikalisk per krona? Finns så många rekommendationer; Marantz, Rotel, Cambridge, Pioneer, Denon, NAD, Yahmaha, Onkyo, Sony

Tackar allihopa! :unsure:


Några snabba svar:

1. Ska du titta på film: receiver; ska du bara lyssna på musik: stereoförstärkare.
2. Nej
3. Ta inte för tunn sladd, annars funkar allt.
4. Olika ljudformat för film, sök runt lite så förstår du snabbt vad de innebär.
5. Finns ett otal trådar om detta på forumet så jag rekommenderar dig att söka runt och läsa lite här. En bra tumregel är att mer effekt är alltid bättre.
6. De flesta subbar är aktiva så då går en pre-out signal ut till basen som sedan förstärks där.
7. Det beror helt och hållet på vad du köper samt vilka funktioner du är ute efter och hur du väljer att göra med högtalare i framtiden. Elektroniken håller i princip hur länge som helst så länge den står hyffsat välventilerat till.
8. Det där är olika för olika typer av förstärkare, matchande högtalare, prisklasser osv. Här kommer du aldrig att få ett (1) svar heller...

#3

Postad 02 februari 2011 - 10:09

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Elektroniken håller i princip hur länge som helst så länge den står hyffsat välventilerat till.

Det där är ju en sanning med lite modifikation - särskilt kondensatorer torkar ju ut efter många år (nu pratar jag 20 år eller så, men i alla fall).
Jag roar mig med att meka med gamla flipperspel på fritiden, och där är det ofta att felen beror på en torkad kondensator eller två... men då handlar det som sagt om elektronik som är 20-40 år.

#4

Postad 02 februari 2011 - 10:19

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Nybliven audiofil, men vet inte hur jag ska börja. Mycket förvirrad, speciellt på Förstärkarsidan. Hoppas någon mer inbiten entusiast kan hjälpa mig med lite basic information. Förstår att det kan finnas liknande trådar, men har helt enkelt inte tid att leta i timmar, ni får däremot gärna länka. Orkar ni inte svara på alla frågor, skriv gärna ett nummer och ett svar så vore det skitschysst också. Tack på förhand.

1. Borde man satsa på en Reciver, förstärkare eller försteg/slutstegskombination för bästa ljud till lägsta pris?

Reciever ger mest för pengarna !

2. Passar alla försteg med alla slutsteg; jag tänker musikaliskt och funktionellt.

Funktionellt ja, i övrigt så är det frågan om en total system kombination som ska tilltala tycke och smak

3. Hur viktigt är det med bra kablage, skillnad på banankontakt och inte?

Man kommer långt med snäppet bättre än medföljande skitkablar. Utan banankontakter blir det en kortare väg med färre kontaktytor= bättre iaf i teorin.

4. Vilka är de viktigaste funktionerna man vill ha; tänker typ THX och Dolby och hur mycket påverkar de här ljudkvalitén? (Vet inte vad dessa står för, förklarar gärna).

Alla moderna AV-recievrar har det man behöver, THX eller inte spelar inte så stor roll.

5. Hur viktigt är egentligen Effekten på förstärkaren? Varför sägs det att det finns "fake-effekt" och riktigt eller liknande? Varför delar man in effektåtergivning i Ohm och hur mycket krävs (För att få ut högtalarens fulla potentiall) för att driva låt säga B&W 683 eller liknande?

Det är snarare ström än effekt som behövs men detta anges nästan aldrig, men lite slarvigt kan man väl säga att en spec på ca 80-130 w vid typ 6 ohm är helt OK för "normal" bruk.

6. Kan man driva en Bas med en surroundförstärkare eller krävs separat drivkraft? Återigen; hur mycket effekt krävs?

Du kan inte driva den direkt, men drygt 99% av alla subbar har eget inbyggt slutsteg så det är inget problem.

7. Hur länge kan man förvänta sig att en förstärkare "håller måttet"? Låt säga en Pioneer AX4, som lanserades för rätt många år sedan nu, hur står den sig mot en 2011 modell om man ser till priset, ljudet och funktionerna? Är det värt att köpa en AX4 för 6000kr? Om man jämför med den nyaste modellen i samma prisklass?

Min personliga uppfattning är att slutstegs mässigt kan den vara nästan hur gammal som helst men processor och bild hantering mässigt så går det framåt ganska mycket för varje generation.

8. Vilket förstärkarmärke skulle ni påstå var mest musikalisk per krona? Finns så många rekommendationer; Marantz, Rotel, Cambridge, Pioneer, Denon, NAD, Yahmaha, Onkyo, Sony

Det är tycke och smak men Onkyo och Yamaha säljer tillsammans mer än ALLA andra tillsammans enligt officiell statisk från GFK. Ex Onkyo TX-SR 608 var världens mest sålda reciever 2010, innebär det att den är bäst ? knappast men den måste nog anses som extremt prisvärd.

Tackar allihopa! :unsure:


Redigerat av OMD28, 02 februari 2011 - 10:21.


#5

Postad 05 februari 2011 - 19:26

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
1) Beror på. Förstärkare/receiver med allt i ett är idag så pass bra så du vinner i regel inget på att köpa separata burkar (leder bara till att plånboken blir tunnare). Vill du vara framtidssäker kan du köpa en förstärkare/receiver som har preout vilket gör att om du behöver fler watt eller annan impedanshantering i framtiden etc så sköter din nuvarande låda själva avkoden och skickar sedan bara signalerna till ett slutsteg som är en ren förstärkare som driver resp. högtalare.

2) Finns variationer. Ett slutsteg sköter normalt bara förstärkning i blindo, dvs färgningen av ljudet sker framförallt i försteget (receivern/förstärkaren) mha diverse EQ inställningar. Finns givetvis variationer även här (EQ kan tex hanteras av en dedikerad EQ låda osv så du får försteg -> eq-låda -> slutsteg).

3) Köp billigaste i rätt färg. Personligen gillar jag 4.0mm2 tex http://www.fyndborse...bel-2x4mm-white men visst om det får dig att må bättre att kasta pengar i sjön på dyrare kablage so be my guest, det är dina pengar å din plånbok :-)

4) THX är bara en märkning att burken i sig har genomgått ett halvdyrt test och fått en stämpel. För att det ska vara THX ända in till ditt öra så måste även inställningarna vara enligt THX (tex 80Hz för brytfrekvens för subban), högtalarnas placering, rummets utformning osv. Finns många prylar som inte har en THX stämpel men som levererar enligt THX standarden eller bättre. Något att istället kika närmare på är om du vill ha preout eller inte, vilka ljudformat burken stöder, hur många (samt vilken typ av) ingångar resp. utgångar burken har etc. Sen finns det även mer fysiska egenskaper såsom storlek och färg.

5) Vissa tillverkare ljuger mer än andra. Andra tillverkare tar i underkant för vad dom klarar av att leverera. Ett tips kan vara att förutom att stirra sig blind på tillverkarens watt-siffror per kanal även titta på hur mycket burken drar i ström från strömuttaget (här får du dock tänka på att en viss mängd av dessa watt försvinner i form av värme i utrustningen såsom DSP och andra komponenter). Något som i regel säger mer är känsligheten för en högtalare (står tex 90.5dB eller dyl) vilket anger hur mycket dom reagerar på input - högre db-tal här innebär att du inte behöver spela med lika hög volym på förstärkaren/receiver för att få ut en viss ljudvolym.

6) Se till att köpa en aktiv subba så har subban egen drivning. Man ansluter bara en rca-kabel mellan receivern och subban sen sköter den sig självt (ja sen får man givetvis ställa in i receivern så den vet att det finns en subba och vilka frekvenser den ska skicka dit osv).

7) Beror på vad du vill ha och hur du kopplar prylar. Idag finns tex hdmi som underlättar anslutningar (något som inte direkt fanns för 10 år sedan på samma sätt). Men även här finns workarounds. Har man inte hdmi ingångar i sin receiver så kan man tex använda tvn som samlingsburk. Dvs alla prylar ansluter med hdmi till tvn, sen kör tvn optiskt eller koppar för ljudet till receivern som sedan hanterar ljudet och förstärker det och skickar till högtalarna. Men gällande elektronik som sådan så beror det på värme och luftfuktighet (samt om du dammsuger prylarna ordentligt osv) men även ingående komponenters kvalite. Det som i regel brukar gå sönder först är kondensatorer, antingen att dom sväller upp och läcker eller att dom torkar ihop - oavsett vilket så påverkar detta kondensatorns egenskaper och därmed även hur prylen i sig fungerar. Jag skulle gissa att tar du hand om prylarna så håller dom MINST 10 år utan problem.

8) Därom tviste de lärde ;-)

#6

Postad 06 februari 2011 - 21:24

Unregistered47b8e96d
  • Unregistered47b8e96d
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Fan vilka grymma svar jag har fått! Verkligen skitschysst allihopa!
Har en fråga angående senaste inlägget: Hur kommer det sig att vilka kablar som helst duger?
Skulle du kunna förklara mer utförligt? Varför köper man dyrare kablage?

En annan ny fråga som uppkommit: Om det står Att högtalaren max kan hantera 120W, betyder det att man inte kan köpa en reciver som levererar 7x150w eller hur funkar det?

Tack så hemskt mycket!

#7

Postad 06 februari 2011 - 21:51

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Fan vilka grymma svar jag har fått! Verkligen skitschysst allihopa!
Har en fråga angående senaste inlägget: Hur kommer det sig att vilka kablar som helst duger?
Skulle du kunna förklara mer utförligt? Varför köper man dyrare kablage?

En annan ny fråga som uppkommit: Om det står Att högtalaren max kan hantera 120W, betyder det att man inte kan köpa en reciver som levererar 7x150w eller hur funkar det?

Tack så hemskt mycket!


Effekttåligheten på en högtalare säger bara vad den klarar av för effekt innan den förväntas gå sönder. Uteffekten på en förstärkare är beroende på hur den är specificerad oftast max effekt ut.

Du kan använda en förstärkare som klarar av att lämna 2000 watt till en högtalare som klarar en effekttålighet på 120 watt. Förstärkaren spottar ju inte ur sig 2000 watt för jämnan utan det är ju max vad den klarar av att leverera.

Normalt när du spelar så förbrukar du säkerligen inte mer än 10-20 watt normalt sätt.

Hur högt du kan spela har inte med hur många watt högtalaren klarar av utan känsligheten. Många brukar gärna få för sig att ju fler watt, desto högre kan jag spela.

Angående kablar så är det där helt subjektivt. Jättemånga påstår sig höra skillnader på kablar, andra inte alls. Jag är själv en sån som har svårt att höra skillnad på kablar, därför så lägger jag inte ut några större summor på dem. Jag ser till att använda kablar som jag vet är tekniskt sett bra. Tillräckligt grova, skärmade, bra kontakter med mera. Det är upp till en själv att skapa sig en uppfattning. :unsure:

#8

Postad 07 februari 2011 - 00:10

Unregistered47b8e96d
  • Unregistered47b8e96d
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack för svar Super MOd
Då har jag ännu en följdfråga angående ditt svar.
Får man bättre ljud desto mer watt man matar på högtalaren med, eller är det bara volymen som förändras?
Hur mycket effekt skulle ni anse att mina nynköpta B&W DM685 (:unsure:) skulle behöva?
Vad innebär "2x50w vid A-klass och 2x150w vid AB-klass"? Varför anges inte detta vid "vanliga" recivers?

Tack för tipset på kablage! Har dock nyfiken som jag är ytterligare en fråga: Vad innebär Bi-wire, Som man hör på namnet ska det väl vara någon sorts dubbel-kablage? Hur förändras ljudet om man gör detta? ÄR det svårt att urföra samt behövs specialkablar och vad krävs från reciver resp. högtalare?

Tack på förhand! :o

#9

Postad 07 februari 2011 - 01:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Tack för svar Super MOd
Då har jag ännu en följdfråga angående ditt svar.
Får man bättre ljud desto mer watt man matar på högtalaren med, eller är det bara volymen som förändras?
Hur mycket effekt skulle ni anse att mina nynköpta B&W DM685 (:unsure:) skulle behöva?
Vad innebär "2x50w vid A-klass och 2x150w vid AB-klass"? Varför anges inte detta vid "vanliga" recivers?

Tack för tipset på kablage! Har dock nyfiken som jag är ytterligare en fråga: Vad innebär Bi-wire, Som man hör på namnet ska det väl vara någon sorts dubbel-kablage? Hur förändras ljudet om man gör detta? ÄR det svårt att urföra samt behövs specialkablar och vad krävs från reciver resp. högtalare?

Tack på förhand! :o


jag brukar köra på en liten fingervisning som säger att en tvåkanalare bör kosta hälften av vad högtalarna den driver kostar, då ska den klara av att driva det. har fungerat för mig och borde nästan fungera för dig. ett slutsteg eller en stereoförstärkare för runt 6000 kr borde kunna driva dina högtalare utan problem med andra ord.

bi-wire är att du använder dubbla uttag till högtalaren för att få mer kraft. två uttag istället för ett.
det är inte svårt, det finns dessutom specialkablar för det. kolla om dina högtalare har dubbla uttag samt om din förstärkare har funktionen ^^

#10

Postad 07 februari 2011 - 02:04

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Har en Naim Nait 5i sen 18mån tillbaka som enligt specarna inte är så effektkåt, men vilket driv och ######ranamma!!! Känns som om den skulle kunna driva ett par 802D utan problem (Har ett par Audio Physics Yara Evolution). För 9990kr är det en kombatant att klämma på om du bestämmer dig för stereo. Mer musikalitet per krona kan du omöjligt finna.

//David

#11

Postad 07 februari 2011 - 04:42

Unregistered47b8e96d
  • Unregistered47b8e96d
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Grattis till 500Inlägg David/tiger99!
Tack för ytterligare info.

@Zartok Men mina högtalare kostade ju bara 5400 haha :D Däremot funderar jag redan på att uppgradera, och kanske ha dessa som bakhögtalare. Därför vill jag gärna köpa förstärkeri som är framtidssäker. Hur stor skillnad är det på Bi-Wireade högtalare och högtalare som anslutits på traditionellt sätt?

@Tiger99 Det är sådana förstärkare som gör alla oss nybörjare så ###### förvirrade. Det första jag tänker är: hur kan den där fjuttiga kosta så mycket, när det dessutom ger så lite kraft? Men det intressanta som jag börjar förstå nu kanske inte alltid är Wattantalet. Men ändå känns det som att det måste finnas en minimumgräns för att det ska låta hövligt! 50w verkar ju helt klart ganska svagt... Detta gör ju det omöjligt för oss "amatörer" att välja en förstärkare om man inte vill spendera timmar och åter timmar på att gå till återförsäljare och jämföra förstärkarna emellan!

Någon som kan ge en kommentar på ovanstående "rage"? :)

#12

Postad 07 februari 2011 - 06:00

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Det där är ju en sanning med lite modifikation - särskilt kondensatorer torkar ju ut efter många år (nu pratar jag 20 år eller så, men i alla fall).


Visst är det så (minns att en diskussion om ventilering i en annan tråd där jag tror att jag skrev 20 år.) Bör också tilläggas att det är skillnad på kondensatorer och kondensatorer; om kvalitetkomponenter använts så ska de hålla längre.

Nu tror jag att TS fråga i första hand handlar om hur pass framtidsäker en receiver/förstärkare är. :D

#13

Postad 07 februari 2011 - 06:13

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

1. Hur stor skillnad är det på Bi-Wireade högtalare och högtalare som anslutits på traditionellt sätt?

2. @Tiger99 Det är sådana förstärkare som gör alla oss nybörjare så ###### förvirrade. Det första jag tänker är: hur kan den där fjuttiga kosta så mycket, när det dessutom ger så lite kraft? Men det intressanta som jag börjar förstå nu kanske inte alltid är Wattantalet. Men ändå känns det som att det måste finnas en minimumgräns för att det ska låta hövligt! 50w verkar ju helt klart ganska svagt... Detta gör ju det omöjligt för oss "amatörer" att välja en förstärkare om man inte vill spendera timmar och åter timmar på att gå till återförsäljare och jämföra förstärkarna emellan!

Någon som kan ge en kommentar på ovanstående "rage"? :D


1. Enda anledningen till att koppla bi-wire är att du vill driva elementen med olika förstärkare (dvs bi-amp) eller att du vill använda ett externt delningsfilter. Så detta ska nog inte i mina ögon vara något som stjälper ditt högtalarval..

2. Jag förmodar att du har bestämt dig för en hembio-receiver, eftersom du pratar i termer om bakhögtalare etc. Isf gör du dig själv en tjänst med att välja en som har pre-out så att du kan koppla på ett slutsteg om det skulle krävas längre fram.

#14

Postad 07 februari 2011 - 07:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Grattis till 500Inlägg David/tiger99!
Tack för ytterligare info.

@Zartok Men mina högtalare kostade ju bara 5400 haha :D Däremot funderar jag redan på att uppgradera, och kanske ha dessa som bakhögtalare. Därför vill jag gärna köpa förstärkeri som är framtidssäker. Hur stor skillnad är det på Bi-Wireade högtalare och högtalare som anslutits på traditionellt sätt?

@Tiger99 Det är sådana förstärkare som gör alla oss nybörjare så ###### förvirrade. Det första jag tänker är: hur kan den där fjuttiga kosta så mycket, när det dessutom ger så lite kraft? Men det intressanta som jag börjar förstå nu kanske inte alltid är Wattantalet. Men ändå känns det som att det måste finnas en minimumgräns för att det ska låta hövligt! 50w verkar ju helt klart ganska svagt... Detta gör ju det omöjligt för oss "amatörer" att välja en förstärkare om man inte vill spendera timmar och åter timmar på att gå till återförsäljare och jämföra förstärkarna emellan!

Någon som kan ge en kommentar på ovanstående "rage"? :)


been there done that :)
jag körde samma sak, köpte ett par jättelika golvare bara för att två veckor senare köpa ett par golvare till för att ha det första paret som bakre högtalare =) folk här inne pratar väldigt ofta att det är viktigt att du hittar matchande ljudbilder på högtalarna, så har du tex ett par yamaha så kan det vara fördelaktigt att ta ett par till yammor eller köpa högtalare med liknande ljudegenskaper, som låter ganska likt.

beroende på hur mycket du vill satsa så kommer du att få olika bra framtidssäkra hemmabioreceivrar. från ca 4000 kan du få en hemmabioreceiver som har alla dom senaste formaten, 3d-ready, alla hd-ljud, massor av kanalkopplingar och uttag samt nog med kraft för dina högtalare.

onkyo 608, yamaha 667 eller 767 samt någon pioneer har dessa egenskaper i den här prisklassen. vill du ha pre-out så får du dock stryka onkyon har jag för mig. vill du uppgradera till tyngre (spelade) frontar så behöver du pre out, så att du kan koppla ett externt slutsteg eller en stereoförstärkare för att driva dina nya frontar =)

#15

Postad 08 februari 2011 - 19:09

Unregistered47b8e96d
  • Unregistered47b8e96d
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har kikat på en del hemmabiorecivers, Onkyo verkar helt klart intressant, mest på grund av populariteten, men om den var dålig skulle inte så många köpa den eller hur :D? Har dessutom fått EISA 10-11, vilket ger mig personligen en trygghetskänsla. Alternativet skulle nog att hitta en begagnad på blocket eller så. Men det är som sagt så otroligt svårt då man ej vet hur musikaliska de är.
Följdfrågor:

Varför vill man koppla en högtalare med två recieverar? För effektens skull eller har jag missförstått principen totalt? (Bi-wire)

Hur mycket bättre kvalite har SACD skivor jämfört med vanliga? Är det värt att köpa en CD spelare som kan hantera denna format?

Sen skulle jag vilja veta lite mer om vad en pre-out är? Hur använder man denna funktion?

Vilka förstärkarmärken passar bra med B&W högtalare? Jag lyssnar på mycket varierat men mest House/dance, Akustiskt, Klassiskt, Mainstream Pop. Gärna någon som kan hantera Riktigt ljusa toner BRA!

;)

#16

Postad 09 februari 2011 - 03:28

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Följdfrågor:

1. Varför vill man koppla en högtalare med två recieverar? För effektens skull eller har jag missförstått principen totalt? (Bi-wire)

2. Hur mycket bättre kvalite har SACD skivor jämfört med vanliga? Är det värt att köpa en CD spelare som kan hantera denna format?

3. Sen skulle jag vilja veta lite mer om vad en pre-out är? Hur använder man denna funktion?

4. Vilka förstärkarmärken passar bra med B&W högtalare? Jag lyssnar på mycket varierat men mest House/dance, Akustiskt, Klassiskt, Mainstream Pop. Gärna någon som kan hantera Riktigt ljusa toner BRA!

:D


1. Det finns olika skäl, men effekten är ett av dem.

2. Vet ej. Jag tror inte jag skulle höra skillnad.

3. Pre-out måste du ha om du vill hänga på ett externt slutsteg (eller fler), dvs signalen från receivern i pre-out förstärks inte, utan detta sker i slusteget. Bra att ha om receivern inte orkar driva (samtliga) högtalare.

4. Svårt att säga, men många beskriver Marantz som mer framträndande när det diskanter och upplösning där. Om du har skaffat högtalarna så är ett tips att du lånar hem de förstärkare du är intresserad av för att se om du hör någon skillnad och isf vilken som du tycker låter bäst.

#17

Postad 09 februari 2011 - 13:26

BuFFys
  • BuFFys
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Vilka förstärkarmärken passar bra med B&W högtalare? Jag lyssnar på mycket varierat men mest House/dance, Akustiskt, Klassiskt, Mainstream Pop. Gärna någon som kan hantera Riktigt ljusa toner BRA!

:)


B&W lägre serie som 600 är väll testade med rotel förstärkaren innan de skickas ut? Så der har du ett säker kort.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.