Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide för att få MPC dekoder i WMP/WMC

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 januari 2011 - 21:16

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Efter diverse strul på senare tid med min dator (beskrivna i andra delar av forumet) så bestämde jag mig för att hädanefter köra med minimalt antal codecs etc. I min jakt på lösningar hittade jag info om att låta MPC-HC väl beprövade uppspelningsegenskaper integreras i Windows 7. Jag gör alltså inga som helst anspråk på att stå bakom lösningen utan delger bara en guide för att få igång det i detta eminenta forum - alltid hjälper det någon.

Förutsättningarna är att du har ljudavkodning på ditt grafikkort vilket är fallet med ATI-kort och senaste Catalysten tillsammans med Realteks ljuddrivrutiner för ATI-korten. Blev själv förvånad att de digitala ljudformaten spelades direkt i Windows efter uppdateringen till Catalyst 10.12 och Realtek HDMI R255 behövs alltså inget AC3-filter eller ffdshow. I alla fall inte i min config. Skulle du behöva ljudavkodning också så är AC3 eller ffdshow ett bra val.

Nu till guiden:

1 Ladda ned MPC standalone filter , packa upp filen. Du har nu en katalog med massa filter som MPC använder sig av i en mapp.

2. Kopiera filen MPCVideoDec.ax (som är videoavkodaren) till "C:\Windows\System32"

3. Starta kommandoprompten genom att skriva "cmd" i sökfältet på startmenyn. När den dyker upp så tryck CTRL+SHIFT+ENTER eller högerklicka och välj "Kör som administratör", du bör då stå med prompten i mappen "system32".

4. Där promten är skriv "regsvr32 MPCVideoDec.ax" och tryck ENTER, har allt lyckats bör du få upp ett fönster att registreringen lyckades.

5. För att få till subs så kopiera filen VsFilter.dll som även den finns i samma mapp som du laddade ned. Kopiera även denna fil till " C:\Windows\System32" och upprepa sedan steg 3-4 men skriv istället "regsvr32 VsFilter.dll" vid promten.

6. För att få igång mkv-filer så behövs en "container", ladda ned Haali Matroska Splitter . Installera filen med förvalda alternativ.

7. För att Haali skall ladda subs så öppna det installerade programmet "Media Spltter Settings". Under fliken "Options" så hittar du en rad som heter "Compability", sätt värdet för "Autoload VsFilter" till "Yes".

Möjigt är att även detta skulle gå att göra genom att importera Matroska filter från den nedladdade mappen men så långt har jag inte kommit än eftersom jag redan hade Haali installerat. Någon får gärna testa och återkomma med resultat för det funkar ju faktiskt med subs i MPC-HC.

8. Nu återstår bara att tala om för Windows att använda sig av MPC Video Decoder. Detta gör du enklast genom att ladda ned Win7DsFilterTweaker (version 3.7).

9. Kör programmet som administratör (för säkerhets skull) och välj MPC Video Dec som avkodare åtminstone för H.264 (högupplöst).

Voila du är klar, startar du nu WMP eller WMC så är det MPC:s filter som avkodar dina mkv-filer.

Har jag missat något eller är det någon som kan komplettera med någon info så fyll på i tråden.

Lycka till!

#2

Postad 04 januari 2011 - 00:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Jag testade det du beskriver för ett bra tag sen efter att ha hittat infon på hack7mc.com men fick aldrig det att funka med subs och rätt ljud i filer med flera ljudspår, kör därför ffdshow som funkar utmärkt.
Har du fått subs att funka?

#3

Postad 04 januari 2011 - 08:54

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag testade det du beskriver för ett bra tag sen efter att ha hittat infon på hack7mc.com men fick aldrig det att funka med subs och rätt ljud i filer med flera ljudspår, kör därför ffdshow som funkar utmärkt.
Har du fått subs att funka?


Ja det funkar, gjorde som jag beskrivit i guiden och det funkade direkt. På din beskrivning känns det som om felet för din del låg i inställningar i Haali, hade du angett subs och language settings där?

Håller med dig om att det finns ingen anledning att köra med något annat än det som funkar och då är ffdshow ett bra alterantiv. Har själv kört ffdshow och det funkar utmärkt. Tyckte däremot att bilden blev bättre på något sätt i MPC-HC och ville samtidigt använda mig av WMC som uppspelare ihop med mediabrowser och det var därför jag testade den beskrivna lösningen. Men som sagt är det något jag lärt mig så är det att om har du en fungerande config som du är nöjd med så pilla inte med det :).

Hack7mc är en av mina källor till guiden.

#4

Postad 04 januari 2011 - 17:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja det funkar, gjorde som jag beskrivit i guiden och det funkade direkt. På din beskrivning känns det som om felet för din del låg i inställningar i Haali, hade du angett subs och language settings där?

Håller med dig om att det finns ingen anledning att köra med något annat än det som funkar och då är ffdshow ett bra alterantiv. Har själv kört ffdshow och det funkar utmärkt. Tyckte däremot att bilden blev bättre på något sätt i MPC-HC och ville samtidigt använda mig av WMC som uppspelare ihop med mediabrowser och det var därför jag testade den beskrivna lösningen. Men som sagt är det något jag lärt mig så är det att om har du en fungerande config som du är nöjd med så pilla inte med det :).

Hack7mc är en av mina källor till guiden.


Japp haali var inställt och subs funkade i alla andra program tex mpc-hc.

Jag använder också mediacenter och mediabrowser och det funkar utmärkt med ffdshow, har inga andra uppspelare i datorn längre om man undantar pdvd10 och arcsoft tmt som jag bara använder vid bd-uppspelning även de innifrån mce. Har ju inget tangentbord eller mus så saker som inte funkar från mce är totalt oanvändbara för mig.

#5

Postad 04 januari 2011 - 22:31

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Japp haali var inställt och subs funkade i alla andra program tex mpc-hc.

Jag använder också mediacenter och mediabrowser och det funkar utmärkt med ffdshow, har inga andra uppspelare i datorn längre om man undantar pdvd10 och arcsoft tmt som jag bara använder vid bd-uppspelning även de innifrån mce. Har ju inget tangentbord eller mus så saker som inte funkar från mce är totalt oanvändbara för mig.


Jepp och då är devisen "om det funkar så funkar det och låt det vara". Jag har dock inte varit lika lycklig utan ffdshow har spökat för mig och därför körde jag MPC Dec-lösningen. Drabbades av stor belastning på processorn trots DXVA i ffdshow och det var därför jag sökte lösningen med MPC Dec, ligger nu på mellan 10-20 procent processorbelastning när jag kör i mce/mb med MPC Dec (vilket antagligen du gör också goldstar) men av någon anledning strulade ffdshow i mitt mce/mb.

Det man kan konstatera är att subs med VsFilter tar mycket processorkraft, märkligt att MS inte kommer med en lösning för detta. Kör man utan VsFilter och DXVA så ligger processoranvändningen på mellan 0-2 % procent. Med VsFilter så sticker den iväg till mellan 10 och 20 minst - knappast något problem huvudsaken att det funkar men det kan vara värt att tänka på för de som inte kör DXVA, subs stjäl mycket processorkraft.

Goldstar kör du också med ett ATI-kort?, och i så fall vad kan mina problem bero på? Har ett ATI 5570 och mitt stora problem är att gamman blir kass (får en massa ljusa prickar i svarta partier)när jag kör video trots att jag aktiverat gammacorrection i CCC. Felet uppträder bara när jag kör med ffdshow.

#6

Postad 05 januari 2011 - 11:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Använder ett hd5450 och har aldrig upplevt det problem du har, har haft en del andra problem men det löste sig med att dra ner skärpan.

Ligger nog också runt 20% cpu när jag kollar film, innan ffdshow fick dxva så låg jag strax över 50% på båda kärnorna (amd athlon 64 x2 4850e) men så länge det inte hackar så är det inget problem för mi iom att fläktarna inte varvar upp ändå.

#7

Postad 05 januari 2011 - 13:08

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Använder ett hd5450 och har aldrig upplevt det problem du har, har haft en del andra problem men det löste sig med att dra ner skärpan.

Ligger nog också runt 20% cpu när jag kollar film, innan ffdshow fick dxva så låg jag strax över 50% på båda kärnorna (amd athlon 64 x2 4850e) men så länge det inte hackar så är det inget problem för mi iom att fläktarna inte varvar upp ändå.


Problemet är skumt, märkligt att det bara dyker upp då jag kör ffdshow. Hur som helst nu funkar det i alla fall.

#8

Postad 05 januari 2011 - 15:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Problemet är skumt, märkligt att det bara dyker upp då jag kör ffdshow. Hur som helst nu funkar det i alla fall.


Htpcns dilemma, alltid råkar man ut för något problem ;) Vågar inte röra min htpc i onödan när det funkar, knappt man vågar uppdatera windows ens ju :unsure:

Största anledningen till att jag valde ffdshow är att jag kan använda media control för att ändra ljud och subs via fjärren om det finns flera alternativ i filmen, har några mkv som jag rippat med flervalsfunktion, jag vill gärna ha ljudet på orginalspråket, men tex min förra tjej ville helst ha engelska om det var annat orginalspråk, exvis das boot där jag vill ha den på tyska och hon engelska, skönt att enkelt kunna välja då.

Men bara man är nöjd med funktionen så finns det ju ingen anledning att lägga timmar på nått annat

#9

Postad 08 januari 2011 - 13:56

Naslund
  • Naslund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tjena!
Först, tack för en bra instruktin! Synd att den inte riktigt fungerar för mig.
Vid både punkt 4 och 5 returerar komandotolken varningen; The module "MPCVideoDec.ax"/"VsFilter.dll" was loaded but the call to DLLRegisterServer failed with error code 0x80070005.
Jag kör RegCure och konstaterar att mitt register är "korrekt", startar om datorn och testar en massa för att se om det returerar något fel i uppspelning mm. Som tur är verkar allt funka som det ska.
När jag kommer till punkt 9 finns dock endast Microsoft som alternativ.

Matroska Splitter funkar nästan bra, WMP och WMC spelar upp MKV-filerna, dock utan ljud och textspår...

Ser ni några uppenbara fel som kan ha uppstått? Värt att nämna är att jag just emigrerat från Vista till Windows7 och fortfarande inte är säker på att jag har de bästa drivarna.

Edit; Jag fick texten att fungera med directvobsub

Redigerat av Naslund, 08 januari 2011 - 14:38.


#10

Postad 08 januari 2011 - 14:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tjena!
Först, tack för en bra instruktin! Synd att den inte riktigt fungerar för mig. <br>
Vid både punkt 4 och 5 returerar komandotolken varningen; The module "MPCVideoDec.ax"/"VsFilter.dll" was loaded but the call to DLLRegisterServer failed with error code 0x80070005.
Jag kör RegCure och konstaterar att mitt register är "korrekt", startar om datorn och testar en massa för att se om det returerar något fel i uppspelning mm. Som tur är verkar allt funka som det ska.
När jag kommer till punkt 9 finns dock endast Microsoft som alternativ.

Matroska Splitter funkar nästan bra, WMP och WMC spelar upp MKV-filerna, dock utan ljud och textspår...

Ser ni några uppenbara fel som kan ha uppstått? Värt att nämna är att jag just emigrerat från Vista till Windows7 och fortfarande inte är säker på att jag har de bästa drivarna.


Förstår jag dig rätt så har uppgraderat från Vista och inte gjort nyinstallation av Win 7, tror att detta kan vara problemet. Har du möjlighet så kör en ren installation av Win 7 (dvs vid installation formatera hårddisken). Vista var överdrivet säkerhetstänkande och UAC tillät inte användaren att göra några ändringar utan en massa kontrollfunktioner. Även om du köpt en uppgradering till Win 7 så funkar det att göra en ren installation.

#11

Postad 08 januari 2011 - 16:28

Naslund
  • Naslund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Förstår jag dig rätt så har uppgraderat från Vista och inte gjort nyinstallation av Win 7, tror att detta kan vara problemet. Har du möjlighet så kör en ren installation av Win 7 (dvs vid installation formatera hårddisken). Vista var överdrivet säkerhetstänkande och UAC tillät inte användaren att göra några ändringar utan en massa kontrollfunktioner. Även om du köpt en uppgradering till Win 7 så funkar det att göra en ren installation.


Nej, jag körde en "ren" installation just av den anledningen - att jag vill bli av med alla eventuella register och inställnigar som kunde följa med.

Jag noterade efter mitt senast inlägg att jag inte hade fått in drivare/programvara från Realtek (det gick in automatiskt vid Vista-installation). Trots att jag laddade ner och installerade detta separat får jag inget ljud i WMP. Jag kan sätta antingen Realtek High Definition Audio eller NVIDIA HDMI Audio Device som enhet för ljuduppspelning, men båda ger samma resultat.
Trots denna installation av Realtek och nya försök för registrering av MPC får jag fortfarande bara Microsoft som alternativ med tidigare nämnda Tweaker.

Skall de övriga filerna från MPC-paketet ligga någonstans? kan de raderas?

Edit; Jag tröttnade på att försöka med något som jag inte fick till. Har därför provat med ett speparat AC3filter-installation som funkade fint. Så jag nöjer mig med det. Men tack ändå för guide och hjälp!

Redigerat av Naslund, 09 januari 2011 - 15:03.


#12

Postad 09 januari 2011 - 15:19

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Nej, jag körde en "ren" installation just av den anledningen - att jag vill bli av med alla eventuella register och inställnigar som kunde följa med.

Jag noterade efter mitt senast inlägg att jag inte hade fått in drivare/programvara från Realtek (det gick in automatiskt vid Vista-installation). Trots att jag laddade ner och installerade detta separat får jag inget ljud i WMP. Jag kan sätta antingen Realtek High Definition Audio eller NVIDIA HDMI Audio Device som enhet för ljuduppspelning, men båda ger samma resultat.
Trots denna installation av Realtek och nya försök för registrering av MPC får jag fortfarande bara Microsoft som alternativ med tidigare nämnda Tweaker.

Skall de övriga filerna från MPC-paketet ligga någonstans? kan de raderas?

Edit; Jag tröttnade på att försöka med något som jag inte fick till. Har därför provat med ett speparat AC3filter-installation som funkade fint. Så jag nöjer mig med det. Men tack ändå för guide och hjälp!


Att du inte fick ljudet att funkar beror sannolikt på att du har ett nVidia-kort. Jag har själv ett ATI och det funkar numera "out of the box" med senaste Catalyst och Realteks drivisar för ATI-kortet med digitalt ljud.

Guiden har dock inte gjort något för ljudet utan enbart lagt till MPC som videohanterare och VsFilter för undertexter så problemet med ljudet beror troligen på att du till ditt nVidia kort fortfarande behöver installera AC3-filter för de digitala ljudformaten (alternativt ffdshow).

Hade varit intressant att veta vad ditt fel berodde på för jag har kört enligt guiden på två datorer (en med ATI och en med nVidia) och bildbehandlingen/subs funkar på båda då jag kör enligt guiden. Körde du "cmd" som Administratör?

#13

Postad 22 januari 2011 - 20:17

Naslund
  • Naslund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ursäkta mitt sena svar; men jag vet inte. Alternativet att köra som administratör fanns inte. Men jag vet dock att min användare har fulla administratörsrätigheter, då jag gjorde installationen av OS själv.

#14

Postad 22 januari 2011 - 20:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ursäkta mitt sena svar; men jag vet inte. Alternativet att köra som administratör fanns inte. Men jag vet dock att min användare har fulla administratörsrätigheter, då jag gjorde installationen av OS själv.


I W7 har man inte helt fulla rättigheter äns om ens användare är administratör det finns ytterliggare en nivå som man kommer åt genom att högerklicka på en programikon. Om du ska starta cmd med fulla rättigheter så skriver du cmd i sökrutan när du ser cmd.exe i söksvaret så högerklickar du och väljer kör som administratör i menyn.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 22 januari 2011 - 20:30.


#15

Postad 24 januari 2011 - 14:22

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag tänkte också använda media control och ffdshow av samman anledning som ovan och för att jag hoppas på bättre spolfunktioner för avi filmer. Kommer det att funka med avi?

Jag har inte fått till det ricktigt än för ffdshow startar inte när jag startar en avifilm.

Sen så får jag inte till det med subs heller. Men det ska väl gå till slut :)

#16

Postad 24 januari 2011 - 15:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Ladda hem Win7DSFiltertweker så är det lättare att få till det.

Dock fixar det inte subs, det får du fixa i ffdshows config

#17

Postad 24 januari 2011 - 22:08

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag har windows7 64 bit, har installerat ffdshow, haali och media control. Har kört Win7DSFiltertweker men kan inte välja ffdshow för divx. Men graphstudio så ser det ut så här för en mkv-fil och en avi-fil:

Bifogad fil  graphstudio_alladin.jpg   282,49K   4 Antal nerladdningar

Om jag spelar upp en mkv-fil i mediaplayer så ser jag ikoner för ffdshow i trayen men inte om jag spelar en avi-fil. Det funkar därför inte heller att snabbspola på ett bra sätt med mediacontrol i mce för avi-filer.

Vad är det som inte stämmer?

#18

Postad 24 januari 2011 - 22:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Du har ju valt ffdshow i filtertweker både på 32 o 64bit så där ser det korrekt ut.

Media control påverkar vad jag vet inte förmågan att spola i olika filmer, får inte heller till spolning i divx särskilt bra, dock ett mindre problem då jag bara har ett fåtal divx ;) Enda jag har media control till egentligen är för att kunna byta subs och ljudspår när ffdshow används. Angående subs så gäller det att hålla tungan rätt i mun när man kör med både haali och ffdshow, båda kan nämligen hantera subs men trivs inte alltid så bra ihop. Eftersom att media control bara hanterar ffdshow så gäller det att det inte finns subsinställningar satta i haali

#19

Postad 24 januari 2011 - 22:38

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag har windows7 64 bit, har installerat ffdshow, haali och media control. Har kört Win7DSFiltertweker men kan inte välja ffdshow för divx. Men graphstudio så ser det ut så här för en mkv-fil och en avi-fil:

Om jag spelar upp en mkv-fil i mediaplayer så ser jag ikoner för ffdshow i trayen men inte om jag spelar en avi-fil. Det funkar därför inte heller att snabbspola på ett bra sätt med mediacontrol i mce för avi-filer.

Vad är det som inte stämmer?


Vet inte om det kan spela någon roll men ser att du har olika inställningar för 32-bits och 64-bits i divX inställningar om det nu är denna codec som används i din aktuella avi-fil, divX och xvid är de vanligast men det finns fler alternativ. Om du sätter divx och xvid till microsoft funkar det då? Vad har du ställt in skall användas i ffdshows konfigprogram?

Noterade också att du inte har dxva (hårdvaruaccelererat) som alternativ i Win7DsFilterTweaker för högupplöst material men du kanske inte använder dxva vid uppspelning?

Redigerat av spelevinken, 24 januari 2011 - 22:38.


#20

Postad 25 januari 2011 - 01:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vet inte om det kan spela någon roll men ser att du har olika inställningar för 32-bits och 64-bits i divX inställningar om det nu är denna codec som används i din aktuella avi-fil, divX och xvid är de vanligast men det finns fler alternativ. Om du sätter divx och xvid till microsoft funkar det då? Vad har du ställt in skall användas i ffdshows konfigprogram?

Noterade också att du inte har dxva (hårdvaruaccelererat) som alternativ i Win7DsFilterTweaker för högupplöst material men du kanske inte använder dxva vid uppspelning?


Använder man ffdshow i mce så behöver du inte välja dxva i fitertweaker, räcker med om man ställer in det i ffdshows dxva inställningar så används det automatiskt om man väljer ffdshow som codec. Tänk också på att man måste gå in och ställa in vilka codec man vill använda i ffdshows videoinställningar också även för xvid/divx nu ska det inte vara några problem eftersom att du får upp rätt i graphstudio.

För att kunna använda subtiles ihop med dxva så måste du sätta igång postprocessing, gäller även om du vill visa osd för ffdshow vilket är ett otroligt bra sätt att felsöka. När jag sätter upp systemet från scratch så använder jag konstant osd, både för video, ljud och dxva. Används rätt codec så kan man utläsa exakt vad som händer på skärmen tex hur mycket cpu som används, bitrates, input och output ljud mm.

EDIT/ I testsyfte kan du i filtertweaker gå in och disaibla microsofts inbyggda codec, tänk bara på att du bryter livetv när du gör det om du har tvkort, du riskerar också och bryta dvd-uppspelning men det är bara att återställa efter du testat, och vet att du kan få det att funka som tänkt.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 januari 2011 - 01:34.


#21

Postad 25 januari 2011 - 07:48

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Tack för bra svar.

Jag kan inte disabla divx i filtertweaker, när jag gör det så kommer det tillbaka efter apply.

OSD på ger info för mkv-filen men inget för avi-filen. Den verkar inte gå alls genom ffdshow.

Var sätter jag dvxa i ffdshow?

ffdshow conf:
Bifogad fil  ffdshow_config.jpg   146,8K   0 Antal nerladdningar

Edit: Textning fungerar nu, tack för tipset.

Redigerat av Unregisteredc2ff7bf9, 25 januari 2011 - 07:49.


#22

Postad 25 januari 2011 - 16:09

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Vilken version har du av ffdshow?, kör själv med tryouts 3562. I ffdshow mappen (Windows - Start) har du ett konfigprogram som heter "DXVA Video Decoder Configuration" och det är detta som du skall använda. Bocka för "H264 och VC1" under rubriken "Hardware Acceleration" och se till att göra som Goldstar skrev för att få subsen att funka - sätt värdet i rutan "Post processing" till "Surface Overlay" och bocka sedan för "Textning" i vänsterkolumnen.

Kolla sedan att du satt "Disabled" som värde i "ffdshow video decoder configuration" (dvs att du inte använder ffdshowcodec för högupplöst utan att du kör DXVA). I denna bild ser du också vilken codec som ffdshow använder för DivX och Xvid, testa att ändra till Xvid respektive DivX.

Sen känns det ju lite off-topic att diskutera inställningar i ffdshow i en tråd som handlar om MPC:s videoavkodare men så kan det bli ibland ;)

Redigerat av spelevinken, 25 januari 2011 - 16:14.


#23

Postad 25 januari 2011 - 16:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
För att slå på dxva så får du gå in i dxva-config, ett eget program i startmenyn. Har för mig att du måste använda ffmpeg-mt till h.264/avc för att det ska funka, men är inte säker.

Kikade lite på mina inställningar nu, om du går in i ffdshow DXVA decoder configuration och kryssar i att du vill använda dxva för h264 och vc1 så ska de dyka upp i filtertweker som alternativ sen. Beklagar att jag hade fel tidigare ;)
När du startar filtertweaker så hägerklicka på den och välj kör som administratör så bär det funka att gå in i tweaks och stänga av windows codecs.


Edit/spelevinken hann visst före :P

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 januari 2011 - 16:22.


#24

Postad 25 januari 2011 - 17:06

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag har inget dvxa conf program.

Kör med ffdshow - Beta 7 (3154) och 2653 verkar det som. Jag har ju 64bit win. Vad har ni? Måste jag ha en 64bit version av ffdshow?

Håller med om att det är off topic, sorry. Borde finnas en riktig ffdshow tråd.

#25

Postad 25 januari 2011 - 18:33

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag har inget dvxa conf program.

Kör med ffdshow - Beta 7 (3154) och 2653 verkar det som. Jag har ju 64bit win. Vad har ni? Måste jag ha en 64bit version av ffdshow?

Håller med om att det är off topic, sorry. Borde finnas en riktig ffdshow tråd.


Japp du måste ha en 64-bitars finns här heter svn-64 bit

#26

Postad 25 januari 2011 - 21:31

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Edit/spelevinken hann visst före :P


Som Northug - vinner alltid en spurt ;)

#27

Postad 26 januari 2011 - 08:00

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Provade den versionen och då kunde jag välja ffdshow divx för 64 bitar, men inte 32 bitar längre. Måste väl ha båda instarelade då. Tydligt var att mediaplayer kör på 32 bit. Ingen skillnad på avifilerna dock i mce.
Och stabiliteten var det värre med så jag avinstallerade den senaste versionen av ffdshow 64bit.

Vet inte om man ska ge upp ffdshow. Mediacontrol får jag ingen kläm på heller, bara strul.

Jag började att köra alla filmer externt med vlc och då funkar ju allt som det ska. Det jag saknade med den lösningen var att kunna återuppta en uppspelning. Plus att det skulle vara trevligt att vara inne i ett gränssnitt hela tiden.

Så kanske en återkoppling till orginaltråden. Hur funkar det med MPC? Är spolfunktionen lika kass som vanligt för avi i mce? Resume funktion?

edit: Kanske en lösning på snabbsploning
http://thegreenbutto...ms/t/77509.aspx

Redigerat av Unregisteredc2ff7bf9, 26 januari 2011 - 08:19.


#28

Postad 27 januari 2011 - 21:29

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hjälp, nu funkar det inte att titta på tv i mce eller inspelade program. Mce hittar ingen decoder.

Vad ska jag göra?

Jag har avinstallerat ffdshow.

#29

Postad 27 januari 2011 - 21:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hjälp, nu funkar det inte att titta på tv i mce eller inspelade program. Mce hittar ingen decoder.

Vad ska jag göra?

Jag har avinstallerat ffdshow.



Slagit på microsofts codec i filtertweaker?

#30

Postad 28 januari 2011 - 07:12

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Japp, jag har slagit på alla codecs jag ser i filetertweak. Det funkar att spela upp live-tv och inspelade program i mediaplayer (32bit tror jag det är) men inte MCE.

Edit: Vilken codec är det som behövs för MCE?

Redigerat av Unregisteredc2ff7bf9, 28 januari 2011 - 07:42.


#31

Postad 28 januari 2011 - 09:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Japp, jag har slagit på alla codecs jag ser i filetertweak. Det funkar att spela upp live-tv och inspelade program i mediaplayer (32bit tror jag det är) men inte MCE.

Edit: Vilken codec är det som behövs för MCE?



Kommer inte ihåg, men det är de som står listade under tweak knappen i filtertweaker, du måste se till att det blir rätt både i 32 och 64-bit det bästa är att trycka på återställknappen i filtertweaker helst innan man börjar avinstallera något.

#32

Postad 28 januari 2011 - 09:42

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Finns det en sån knapp, den hade vartit bra att ha sett. Hoppas den funkar fortfarande.

Kom ihåg att jag även provade med MCDU för att ställa fitren. Ska prova den när jag kommer hem.

Kan man annars installera nån windows codec för .wtv filler?

Vad är det för skillnad mellan mediaplayer och wmc? Det funkar ju i mp.

Redigerat av Unregisteredc2ff7bf9, 28 januari 2011 - 09:48.


#33

Postad 28 januari 2011 - 21:30

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hittade felet :D

MCDU hade ändrat namnen på msmpeg2adec.dll och msmpeg2vdec.dll och lagt till .mcdu.bak. Ändrade tillbaka och nu funkar det fint.

#34

Postad 06 augusti 2011 - 11:39

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
kan man få detta att fungera ihop med VLC?

#35

Postad 06 augusti 2011 - 12:54

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

kan man få detta att fungera ihop med VLC?


Varför VLC?, konfigen funkar native i WMP/MCE. Jag tycker inte VLC är en bra uppspelare för högupplöst, skall du ha extern uppspelare så kör MPC HC och då behöver du inga codecs alls.

#36

Postad 18 augusti 2011 - 13:42

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Funkar detta även som avkodning för CDs HD utbud i WMC? Utan att det blir problem på SD kanalerna?

/P

#37

Postad 18 augusti 2011 - 20:09

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Funkar detta även som avkodning för CDs HD utbud i WMC? Utan att det blir problem på SD kanalerna?

/P


Har sett på annan plats i forumet att man inte skall labba med "TV-codecs". Kör själv CD i WMC och det funkar både med SD och HD utan handpåläggning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.