Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Baffelvägg Procella P6 och 98" TV skärm

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 december 2022 - 15:35

eusfrve
  • eusfrve
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Bygger en baffelvägg med Procella P6 som L, R och Center. Tänker satsa på 98" TV skärm istället för projektor och duk. L och R kommer på vardera sidan, men hur gör man bäst med Center? Tänker att placering under skärmen skulle funka. TCL 98" finns ju nu för rimliga pengar och fler dylika lär det snart bli.

 

Har någon en bättre idé, eller vore det bäst att skrota tanken på TV skärm och köra proj+duk istället?

 

Mvh, Fredrik



#2

Postad 15 december 2022 - 19:21

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Enda anledningen att köra projektor är väl egentligen att man då kan placera högtalare bakom duken.

Om du stör dig på att ljudet kommer från fel ställe att väl den egentliga frågan, hade själv för i tiden en 104" duk på 2.5m avstånd med högtalare bredvid/under och det störde mig, speciellt vid 2.35:1 material.

#3

Postad 15 december 2022 - 23:59

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

P6 är ju tänkt att sitta bakom en ljudtransparent duk, ganska högt.

 

"P6 bör installeras lite högre upp i bilden eftersom den sprider ljudet brett men lite lätt nedåt."

 

Så att ha den under Tv´n är inte optimalt - eller över, vid en så stor pjäs.

De ska ju helst sitta i linje för bästa ljudspridning.

 

Har du inte ett rejält stort rum, så kommer P5 kunna spela tillräckligt högt, plus att de spelar ljudet rakt ut. Mellanskillnaden kan du lägga i basarna istället.

 

Eller, så kör du projektor med ljudtransparent duk.   



#4

Postad 16 december 2022 - 08:39

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Allt beror på prioriteringar och vad du är ute efter.
98” i 2:35 blir inte jättestort.

Ska du bygga hembio så utan tvekan projektor även om kostnaden blir högre tyvärr.

Jag gillar ju ”projektorbilden” jag har inte missat min TV som var Qled toppmodell en ända gång sedan bytet

Dock 75” vs 114” 2:35

Enda anledningen att köra projektor är väl egentligen att man då kan placera högtalare bakom duken.

Om du stör dig på att ljudet kommer från fel ställe att väl den egentliga frågan, hade själv för i tiden en 104" duk på 2.5m avstånd med högtalare bredvid/under och det störde mig, speciellt vid 2.35:1 material.


Storleken på bilden är ju kanske den mest avgörande faktorn att man går över till Projektor

#5

Postad 16 december 2022 - 13:45

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Jag skulle satsat på att ha alla ovanför TVn, jag har själv haft det så tillsammans med en 104" duk i mitt gamla vardagsrum och det fungerar bra. Vinkla dom någon grad nedåt om möjligt. 



#6

Postad 17 december 2022 - 08:54

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

P6 i baffelvägg, placerade på rätt plats, både i höjd och bredd kommer den absolut bästa ljudupplevelsen. Det spiller sen över på resten av systemet när lcr är rätt positionerade. Jag slår absolut ett slag för projektor och at-duk. Det ger en stor fördel i ljud att få allt på rätt plats. 



#7

Postad 18 december 2022 - 10:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0
Har man gott om pengar kan man köpa Trinnov Altitude för den kan flytta högtalare upp och ned efter önskemål.

#8

Postad 18 december 2022 - 10:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Har man gott om pengar kan man köpa Trinnov Altitude för den kan flytta högtalare upp och ned efter önskemål.


Hur gör den det?

#9

Postad 18 december 2022 - 10:58

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Trinnov har en funktion där den mixar mellan kanaler och på så vis skapar virtuellt placerade högtalare. Det överbryggar icke optimalt placerade högtalare men kan inte fullt ut kompensera (Har man atmos så lär det dock bli rätt bra). Bättre att placera högtalarna på rätt plats. Men det är ju förstås om man kan göra det. Sen är trinnov fantastisk på många vis, inte minst att det går att göra nästan vad som helst för ljudet och dess optimizer som är klassledande. Men den start på 215’ idag så det ger en del utrymme för proj och at-duk. 
 

Ett till argument för at-duk och proj är att bilden går att placera rätt också i höjdled. Ännu en viktig detalj för upplevelsen. 



#10

Postad 18 december 2022 - 10:59

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

När Trinnov Altitude mätt var alla högtalare är så kan man sedan i Trinnov Altitude justera högtalarna i så de är där man vill ha dem.

 

Kolla på deras hemsida en bit ned. Tekniken heter Remapping Technology.

 

https://www.trinnov....ude-sup-16-sup/



#11

Postad 18 december 2022 - 12:00

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Jag skulle satsat på att ha alla ovanför TVn, jag har själv haft det så tillsammans med en 104" duk i mitt gamla vardagsrum och det fungerar bra. Vinkla dom någon grad nedåt om möjligt. 

 

Har hört dessa uppsatta så. Första filmen upplevde jag att ljudet låg ovanför bilden och störde mig rejält på det. Efter det så gissar jag att hjärnan har anpassat sig och jag stör mig inte alls på det längre. 

 

Något att tänka på är vinklarna upp mot atmos-kanalerna, annars är det stor risk att LCR och Front Atmos smälter ihop i ljudbilden. 



#12

Postad 18 december 2022 - 12:46

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

När Trinnov Altitude mätt var alla högtalare är så kan man sedan i Trinnov Altitude justera högtalarna i så de är där man vill ha dem.

Kolla på deras hemsida en bit ned. Tekniken heter Remapping Technology.

https://www.trinnov....ude-sup-16-sup/


Fast det handlar ju om att du skapar mellan kanalerna/högtalarna.

Inte flytta ner alla 3 utan ha kanaler nedanför.

#13

Postad 22 december 2022 - 17:37

eusfrve
  • eusfrve
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för era inlägg!

Rummet är inte så stort (~3x5m). P5 räcker nog då.

Min tanke med skärm var att det nog blir mer använt (mer invant för frun, typ) och inget fläkt sus. Man har systemet mer igång. Ungefär som bruket av den vanliga TV:n.

Jag kommer också att bygga en IB sub, med utrymmet bakom baffelväggen som ”låda”. Baksidans manifold blir under de två garderoberna. Ena blir bra att rackmontera slutstegen och dylikt i. Kommer köra luftström nerifrån och upp som kylning och ventilation (frånluft) av salongen, kombinerat med husets FTX -som jag också skall bygga.

Bifogar skiss på källaren.

Idéer och funderingar emottages tacksamt!

Bifogad fil(er)



#14

Postad 23 december 2022 - 13:50

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

P5 låter riktigt bra och om du går på dem så kan du ju ha dem i hela baslagret och få identiska högtalare. Det är riktigt trevligt när ljud rör sig i rummet. Sen mår ju även P5 bra av att vara i baffelvägg och framförallt få högtalarna på rätt plats i höjd och bredd. Men förstår tanken med TV. Det ska vara användarvänligt också, inte att förglömma, en del av komforten.

 

IB är coolt. Hur stor är volymen på baksidan i ditt fall?



#15

Postad 23 december 2022 - 18:15

eusfrve
  • eusfrve
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag tänker mig miniDSP för att släta ut kurvan. Speciellt subben. Målet är att hålla stilen ner under 10Hz. Har inte läst in mig helt ännu. Behringer för att driva konerna torde funka. Procella fram och mer kostnadseffektivt bak och på sidorna för att korrekt koda ut ATMOS. Bygga absorbent och diffusor samt basfälla, kommer också bli av.

Just nu planerar jag upp hela källarprojektet. Då är det ju viktigt att få till förutsättningarna (flytta väggar, flytta dörrar , dra ström, fixa ventilation) så att biobygget kan realiseras optimalt. Ska ägna mellandagar att börja gräva ut källaren för förläggning av markisolering samt vattenburen golvvärme. Tyvärr blir det en stund innan man får göra det roliga.

Rummet bakom IB:n blir stort om jag öppnar dörr till gym (höger) och tvättstuga (vänster). Får se (höra/mäta) om det behövs. Den dagen, den sorgen (glädjen menar jag).

#16

Postad 02 januari 2023 - 15:49

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Procella har exakta definitioner om hur långt upp på duken de akustiska centrum ska ligga. Kolla Procellas sida, där beskriver de  exakt hur en baffelvägg med deras högtalare ska gå till, och hur det akustiska centrum ska placeras på duken. 

 

Jag har P610 bakom duk och har byggt exakt som rekommenderat av Procella.



#17

Postad 03 januari 2023 - 07:37

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Har hört dessa uppsatta så. Första filmen upplevde jag att ljudet låg ovanför bilden och störde mig rejält på det. Efter det så gissar jag att hjärnan har anpassat sig och jag stör mig inte alls på det längre. 

 

Något att tänka på är vinklarna upp mot atmos-kanalerna, annars är det stor risk att LCR och Front Atmos smälter ihop i ljudbilden. 

Det upplevde jag inte som ett problem men allt annat än baffelvägg och AT-duk är komprimiss med Procella högtalare.

 

 

Tack för era inlägg!

Rummet är inte så stort (~3x5m). P5 räcker nog då.

Min tanke med skärm var att det nog blir mer använt (mer invant för frun, typ) och inget fläkt sus. Man har systemet mer igång. Ungefär som bruket av den vanliga TV:n.

Jag kommer också att bygga en IB sub, med utrymmet bakom baffelväggen som ”låda”. Baksidans manifold blir under de två garderoberna. Ena blir bra att rackmontera slutstegen och dylikt i. Kommer köra luftström nerifrån och upp som kylning och ventilation (frånluft) av salongen, kombinerat med husets FTX -som jag också skall bygga.

Bifogar skiss på källaren.

Idéer och funderingar emottages tacksamt!

Jag röstar fortfarande för 3 x P6 ovanför TV, den sprider naturligt ljudet nedåt via waveguiden. Jag tror du kommer uppleva en mer homogen ljudbild om du placerar alla högtalare på samma höjd.Panoreringar i sidled flyttar sig inte höjd. Jag föreslår att du kontaktar en erfaren installatör för vägledning i detta tidiga stadie när det finns möjlighet att påverka. Jag kan varmt rekommendera Pär Hörnell på Tiwia som förmodligen är Svergies mest erfarna Procella installatör.

 

Procella har exakta definitioner om hur långt upp på duken de akustiska centrum ska ligga. Kolla Procellas sida, där beskriver de  exakt hur en baffelvägg med deras högtalare ska gå till, och hur det akustiska centrum ska placeras på duken. 

 

Jag har P610 bakom duk och har byggt exakt som rekommenderat av Procella.

 

Akustisktcenter 5/8 av bildhöjden (blir jobbigt med TV dock :lol: )





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.