Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan man läsa sig till djupet på basen?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 november 2020 - 11:41

Unregistered77e0ac78
  • Unregistered77e0ac78
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag vill köpa ett par riktigt bra hörlurar. Jag har länge levt med mina Sony MDR-100ABN. Viktigast för mig är ljudkvaliteten och att det är bra noise cancelling.

 

Sonys wh-1000xm4 hyllas i olika recensioner och jag tvekar inte på att de är riktigt bra. Men en liten grej jag oroar mig för är basen. Jag uppskattar verkligen ett rent och härligt ljud, men jag uppskattar också en djup bas. Jag vet att wh-1000xm4 inte har den djupaste basen på marknaden, men de hörlurar jag provat med riktigt bra bas är ofta för grumliga för att de ska fungera för all typ av musik, poddar osv. Så jag är beredd att offra liite bas för att få en mer generellt bra ljudkvalitet.

 

Eftersom jag inte har möjlighet att provlyssna innan jag köper så tänker jag så här: Jag har två hörlurar här hemma (MDR-100ABN och Plantronics BackBeat Pro) som jag kan jämföra teknisk spec med wh-1000xm4. Men vad är det jag ska leta efter? Är det frekvensomfång? Dock verkar det vara samma för de två jag har hemma (20 - 20000 Hz) men jag vet ju att mina Plantronics har betydligt djupare bas än mina MDR-100ABN. Går det ens att läsa sig till djupet på basen?



#2

Postad 25 november 2020 - 11:52

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Att tänka på är att NC lurar aldrig har bra ljudkvalitet. Så när de hyllas är det för att de har vettigt ljud för att vara bra för att vara ANC. Att ha aktiv brusreducering är väldigt fientligt mot rena ljudvågor. 

Har du en massa oljud runt omkring dig så absolut då uppväger det men kanske kan fundera på iems istället som kan isolera riktigt bra även utan antibrus. Sony Xm3 låter hemskt. Jag har Bose QC 3.5 som har bättre balans för min del men inte mycket bättre i övrigt. 

Läsa frekvensomfång är svårt även för de lärda. Kan få någon slags idé gällande balans men det beror ju helt vilken seal du får mm. Passar de inte din huvudform så sealen blir dålig så påverkar det frekvensgången kraftigt. 
 



#3

Postad 25 november 2020 - 21:28

Unregistered77e0ac78
  • Unregistered77e0ac78
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Att tänka på är att NC lurar aldrig har bra ljudkvalitet. Så när de hyllas är det för att de har vettigt ljud för att vara bra för att vara ANC. Att ha aktiv brusreducering är väldigt fientligt mot rena ljudvågor. 

Har du en massa oljud runt omkring dig så absolut då uppväger det men kanske kan fundera på iems istället som kan isolera riktigt bra även utan antibrus. Sony Xm3 låter hemskt. Jag har Bose QC 3.5 som har bättre balans för min del men inte mycket bättre i övrigt. 

Läsa frekvensomfång är svårt även för de lärda. Kan få någon slags idé gällande balans men det beror ju helt vilken seal du får mm. Passar de inte din huvudform så sealen blir dålig så påverkar det frekvensgången kraftigt. 
 

Ok, det hade jag faktiskt ingen aning om. Vilka lurar utan ANC rekommenderar du?



#4

Postad 26 november 2020 - 00:00

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

De ska användas i bullriga miljöer gissar jag? Portabelt?

Vet inte din budget men Yamaha EPH-100 är riktigt trevliga iems som isolerar bra med helt ok bas. Säljs inte längre så Yamaha eph-200 kan du kolla upp. Har ej hört dem dock men EPH-100 var en hit många gillade.



 



#5

Postad 26 november 2020 - 09:02

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Jag har två hörlurar här hemma (MDR-100ABN och Plantronics BackBeat Pro) som jag kan jämföra teknisk spec med wh-1000xm4. Men vad är det jag ska leta efter? Är det frekvensomfång? Dock verkar det vara samma för de två jag har hemma (20 - 20000 Hz) men jag vet ju att mina Plantronics har betydligt djupare bas än mina MDR-100ABN. Går det ens att läsa sig till djupet på basen?

 

Kort svar; nej. :)

 

20-20 000 Hz är standarddefinitionen av människans hörselomfång, och när det skrivs ut som spec för produkter så är det ofta bara något som tillverkaren drar till med, oavsett vad produkten klarar.

 

En objektiv mätning är bättre men säger egentligen inte heller så mycket ifall en viss person gillar ljudet eller inte.

 

En snabb googling ger att XM4 verkar ha en ganska rak och djup återgivning av basen. Det är bra för då brukar man lätt kunna EQ:a vid behov efter ens personliga smak. Det är bättre än en bass boost från fabrik vid en viss frekvens som är svårare att flytta på så att säga med en trubbig EQ.

 

https://www.soundguy...4-review-38011/



#6

Postad 26 november 2020 - 10:23

Unregistered77e0ac78
  • Unregistered77e0ac78
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

De ska användas i bullriga miljöer gissar jag? Portabelt?

Vet inte din budget men Yamaha EPH-100 är riktigt trevliga iems som isolerar bra med helt ok bas. Säljs inte längre så Yamaha eph-200 kan du kolla upp. Har ej hört dem dock men EPH-100 var en hit många gillade.



 

Tack. Dock är det ett par over ear-lurar jag är på jakt efter just nu. Har redan ett par in ear som jag är nöjd med (Sennheiser momentum true wireless).


Kort svar; nej. :)

 

20-20 000 Hz är standarddefinitionen av människans hörselomfång, och när det skrivs ut som spec för produkter så är det ofta bara något som tillverkaren drar till med, oavsett vad produkten klarar.

 

En objektiv mätning är bättre men säger egentligen inte heller så mycket ifall en viss person gillar ljudet eller inte.

 

En snabb googling ger att XM4 verkar ha en ganska rak och djup återgivning av basen. Det är bra för då brukar man lätt kunna EQ:a vid behov efter ens personliga smak. Det är bättre än en bass boost från fabrik vid en viss frekvens som är svårare att flytta på så att säga med en trubbig EQ.

 

https://www.soundguy...4-review-38011/

Ok. Jag antar att enda sättet att få veta är att testa. De flesta erbjuder väl möjlighet till öppet köp även om man öppnat och provlyssnat.



#7

Postad 26 november 2020 - 10:53

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Att tänka på är att NC lurar aldrig har bra ljudkvalitet. Så när de hyllas är det för att de har vettigt ljud för att vara bra för att vara ANC. Att ha aktiv brusreducering är väldigt fientligt mot rena ljudvågor. 
Har du en massa oljud runt omkring dig så absolut då uppväger det men kanske kan fundera på iems istället som kan isolera riktigt bra även utan antibrus. Sony Xm3 låter hemskt. Jag har Bose QC 3.5 som har bättre balans för min del men inte mycket bättre i övrigt. 
Läsa frekvensomfång är svårt även för de lärda. Kan få någon slags idé gällande balans men det beror ju helt vilken seal du får mm. Passar de inte din huvudform så sealen blir dålig så påverkar det frekvensgången kraftigt.


Okej så du gillar dina Bose Qc35 bättre än Sony Wh-1000 xm3? Min smak är något helt annat, jag har precis valt bort mina Bose Qc35 och skaffat just Sony xm3, just för att jag tycker den senare är ganska mycket bättre.
Håller med om att anc bara passar i brusiga, bullriga miljöer, inget för finlyssning, då kör jag Audeze Sine och Chord mojo hörlursförsärksre/dac.

#8

Postad 26 november 2020 - 11:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Gillar är helt fel ord jag lyssnar bara på dem när jag verkligen behöver anc. De är usla men jag fann dem mer neutrala och mer lättlyssnade än Xm3 som lät blött och konstigt. Men kan absolut se att vissa kan föredra xm3 ändå :)

 



#9

Postad 26 november 2020 - 17:26

Unregistered77e0ac78
  • Unregistered77e0ac78
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag tror det lutar åt ett par Sony för mig. De är tänkta att bära "on the go" och då är det helt klart härligt med bra NC. Frågan är väl bara om man ska köra på xm4 eller xm3. I black friday-tider får man ju 3orna för halva 4ornas pris. Jag har läst en hel del recensioner som jämför dessa. Även kollat lite youtube som t.ex. den här https://www.youtube....h?v=aNsCJJDEAa8

4orna har en del finesser och även snäppt bättre NC, men det som jag fastnat lite extra för är just att ett par recensenter har skrivit att 4orna har just liite djupare bas. Det tilltalar mig. Men frågan är ju om det är så pass stor skillnad att det är värt 1900 spänn extra..



#10

Postad 26 november 2020 - 18:31

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag tror det lutar åt ett par Sony för mig. De är tänkta att bära "on the go" och då är det helt klart härligt med bra NC. Frågan är väl bara om man ska köra på xm4 eller xm3. I black friday-tider får man ju 3orna för halva 4ornas pris. Jag har läst en hel del recensioner som jämför dessa. Även kollat lite youtube som t.ex. den här https://www.youtube....h?v=aNsCJJDEAa8
4orna har en del finesser och även snäppt bättre NC, men det som jag fastnat lite extra för är just att ett par recensenter har skrivit att 4orna har just liite djupare bas. Det tilltalar mig. Men frågan är ju om det är så pass stor skillnad att det är värt 1900 spänn extra..

Jag hade också häldre haft xm4, men just på grund av den väldiga prisskillnaden så valde jag xm3.
Ingen av dem är ju de mest finlirande hifilurarna.
Jag köpte ett par xm3 redan i somras till min lillasyster, därav vet jag hur de låter och att jag föredrar dem framför Bose. Min fru har xm2, vilka jag även de tycker är bättre än mina Bose Qc35. Jag kör alltid flac-filel,lossless eftersom det är det jag har. Upplever lite komprimerande effekter med bluetooth framförallt med Bose och aac jämfört med Sonys betydligt bättre LDAC.
Är inte korrekt ljud viktigt, kan du väl använda EQ för att hissa basen, det är ju inte mer fel än att köpa en lur med "inbygd baspuckel".

Redigerat av hampestampe, 26 november 2020 - 18:35.


#11

Postad 26 november 2020 - 22:57

Unregistered77e0ac78
  • Unregistered77e0ac78
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag hade också häldre haft xm4, men just på grund av den väldiga prisskillnaden så valde jag xm3.
Ingen av dem är ju de mest finlirande hifilurarna.
Jag köpte ett par xm3 redan i somras till min lillasyster, därav vet jag hur de låter och att jag föredrar dem framför Bose. Min fru har xm2, vilka jag även de tycker är bättre än mina Bose Qc35. Jag kör alltid flac-filel,lossless eftersom det är det jag har. Upplever lite komprimerande effekter med bluetooth framförallt med Bose och aac jämfört med Sonys betydligt bättre LDAC.
Är inte korrekt ljud viktigt, kan du väl använda EQ för att hissa basen, det är ju inte mer fel än att köpa en lur med "inbygd baspuckel".

Dock är det ju ganska stor skillnad på hur det kan låta när man hissar basen. Man vill ju kunna få den djup, mjuk och härlig. Det är där jag funderar på om det är skillnad mellan xm3 och xm4. Om xm4 klarar det bättre..



#12

Postad 27 november 2020 - 13:23

Unregistered77e0ac78
  • Unregistered77e0ac78
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Några andra lurar som kommit upp medan jag nördat ner mig senaste dagarna:

 

Nura Nuraphone G2: https://www.hifiklub...anuraphoneg2bk/ ?

 

Beyerdynamic DT 770 Pro: https://www.thomann....ic_dt770pro.htm

 

Varför jag upptäckte Beyerdynamic var för att någon som testade Nuraphone blev blown away av Nuraphone men säger ändå att Beyerdynamic är bättre. Liiite störigt med den där sladden bara. Och även att de verkar ha lite vasst ljud som kan bli jobbigt i längden. Hade ett par Sennheiser för många år sedan som led av det och det kunder verkligen bli störigt.

 

Killen som testade: https://www.youtube....h?v=9h9RYL5t_k0 (han testar dock G1)

 

Någon som testat någon av dessa lurar?


Redigerat av Unregistered77e0ac78, 27 november 2020 - 13:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.