Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Beehive Bliss C, DIY högtalarbygge av Joppe Apa

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 september 2020 - 14:33

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Kommentarer till Beehive Bliss C, DIY högtalarbygge av Joppe Apa

#2

Postad 25 september 2020 - 14:33

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kul bygge måste följa, ska du fanera lådan sen eller?

#3

Postad 26 september 2020 - 17:05

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Kul bygge måste följa, ska du fanera lådan sen eller?


Tack! Ja, det är planen. Har skaffat mig ett stort ark teakfanér. Men jag är ganska rädd för just det momentet, har aldrig använt fanér tidigare. Har du några tips??

#4

Postad 26 september 2020 - 19:04

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det är en del att tänka på, men ta det lugnt och var noggrann. Sen beror det på vilken tjocklek det är på faneret, 0,8 brukar vara en vanlig tjocklek. Är det helt plant eller har det ojämn heter. Är det ojämnt bör man fukta det innan med en svamp och på andra sidan påstykes limmet tunt och jämt, får inte vara några klumpar! Detta måste göras med en fin bred pensel och fort ska det gå också för vitlim torkar snabbt. En del använder kontaktlim, längre öppentid på torkningen, men jag tycker den är svår att få ut ett jämt lager. Anledningen till att man tar tunt lager lim är på grund av att det kan bli blåsor eller att limmet tränger igenom faneret och då blir det inte snyggt. Sen innan du limmar, test spänn alltid allt så du vet att det fungerar och övar upp din snabbhet. Jag antar att du fanerar när lådan är hopbyggd och då brukar man inte behöva en spärrfaner på baksidan eftersom du har inre förstärkningar av lådan, brukar fungera på mindre ytor. Jag brukar ha mitt faner ark ca 5 mm större runt om och skär sedan av det med en vasskniv eller rakblad. Och jag limmar med dessa lager, låda, faner, papper och en skiva av tex mdf lika stor som faneret. Pappret finns där på grund av om limmet pressas genom faneret så fastnar inte skivan utan bara pappret. Och skulle det fastna så,kan du sen slipa bort det försiktigt. Limmet torkar i regel på ca 30 min och då brukar jag ta bort all material som jag har spänt i hopp allt med. För då är limmet forfarande mjukt och går lättare att skära rent kanter än om limmet är helt genom härdat. Sen är det också lättare att ta bort pappret för då kan man försiktigt blöta upp pappret med vatten på de ställen det sitter fast. Och sen slipa lite försiktigt.
Jag är inget proffs på detta, det kommer säkert finnas de som har mer erfarenheter i detta ämne, men detta fungerar för mig. Prova dig fram på en liten låda först, det kommer du lära dig mycket på. Och använd många tvingar i stället för få, detta är för att få ett så jämt tryck över hela ytan som möjligt. Ställ i passbitar mellan ytterväggarna så att inte sidorna bongnar när du drar åt twingarna, det ska vara stumt. Lycka till! Hoppas det är lite till hjälp!

#5

Postad 27 september 2020 - 13:04

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Det är en del att tänka på, men ta det lugnt och var noggrann. Sen beror det på vilken tjocklek det är på faneret, 0,8 brukar vara en vanlig tjocklek. Är det helt plant eller har det ojämn heter. Är det ojämnt bör man fukta det innan med en svamp och på andra sidan påstykes limmet tunt och jämt, får inte vara några klumpar! Detta måste göras med en fin bred pensel och fort ska det gå också för vitlim [...]


Tack Hellpe för en mycket utförlig genomgång! Ja, jag använder 0,8 mm fanér på färdiga lådor. Har köpt ett stork ark (1200x2500). Har läst en hel del om detta och sett flera videor. Känner mig lite stressad just över att det måste gå snabbt, och också över genomslag. Är för tillfället mer inne på att använda kontaktlim, men det var ju ett smart tips att renskära medan det fortfarande är fuktigt av limmet. Såg en video av en kille som fanerade just högtalare med kontaktlim, och han bara pressade det på plats utan tvingar (https://youtu.be/hDhbFWT3AYI). Tror att jag kommer göra så. Har inte så jättemycket extra fanér att öva på, men kanske att jag skulle kunna få till en mycket liten låda.

#6

Postad 27 september 2020 - 18:06

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det kommer säkert gå bra med både fräsning och faneret. Lycka till!😄

#7

Postad 16 oktober 2020 - 13:30

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0
Så sjukt nyfiken på detta projekt! Snabba på med bilder nu :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.