Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

UHD på fysisk media vs streaming vs download, diskutera!

440 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 22 september 2015 - 07:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Intervju med Neil Hunt (Netflix): http://www.whathifi....uture-streaming

Även Flatpanels har snackat med Hunt:

http://www.flatpanel...l&id=1442583571

 

Verkar verkligen som om de nyligen påhittade licens/patent avgifterna tar död på HEVC. BDA är nog inte helt nöjda.

 

Gissar att de flesta kommer glida över till VP9/10.

Undra när Apple vaknar? När de väl gör det ska de väl förstås ha en egen codec för att krångla till/slöa ner utvecklingen så mycket som möjligt...  :rolleyes:


Redigerat av pacman, 22 september 2015 - 07:44.


#102

Postad 22 september 2015 - 08:45

lamm
  • lamm
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 1

Även Flatpanels har snackat med Hunt:

http://www.flatpanel...l&id=1442583571

 

Verkar verkligen som om de nyligen påhittade licens/patent avgifterna tar död på HEVC. BDA är nog inte helt nöjda.

 

Gissar att de flesta kommer glida över till VP9/10.

Undra när Apple vaknar? När de väl gör det ska de väl förstås ha en egen codec för att krångla till/slöa ner utvecklingen så mycket som möjligt...  :rolleyes:

Man får väl hoppas att de flesta glider över till VP9 på kort sikt.

På längre sikt hoppas jag innerligt att följande får luft under vingarna

http://arstechnica.c...e-video-codecs/

http://aomedia.org/



#103

Postad 22 oktober 2015 - 14:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Vudu starts streaming movies in 4K, HDR & Dolby Atmos



#104

Postad 23 oktober 2015 - 10:53

flovv
  • flovv
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Kul att dom även börjar gå upp till Atoms några av aktörerna ! :)

Hur är det Vudu, finns dom här om kring eller bara US ?

Läste på lite  snabbt och det ser mörkt ut officiellt, men verkar ju gå om man vill med vpn, tex:

http://www.vpntraffi...nt&cont_id=4590


Redigerat av flovv, 23 oktober 2015 - 10:57.


#105

Postad 05 november 2015 - 08:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

rtings har sammanställt UHD utbudet i USA. Mkt vi saknar här men det kommer väl framöver...

rtings: where to find 4k movies and content



#106

Postad 07 november 2015 - 22:41

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Kaleidescape släpper en 4k HDR media spelare

 

"The award-winning Kaleidescape Strato is the world's first and only 4K Ultra HD high-dynamic-range movie player. Strato plays movies in true 4K Ultra HD at up to 60 frames per second, without startup delays, buffering messages, or quality drops that are so common with streaming services. Strato supports lossless multichannel audio including Dolby Atmos, and bit-stream pass-through of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio. The Strato onscreen user interface is also displayed in 4K Ultra HD, at 60 frames per second, resulting in fluid animation and a stunning visual impact.

 

Strato can be purchased with or without an internal 6 TB hard drive that can store up to 100 4K Ultra HD movies, 150 Blu-ray quality movies, or 900 DVD quality movies. Strato equipped with internal movie storage can be used standalone or in a system with other Encore components. Strato without internal storage plays movies from any movie server or disc server in its Encore system."

 

encore-line-strato.jpg



#107

Postad 08 november 2015 - 23:37

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Kaleidescape släpper en 4k HDR media spelare

"The award-winning Kaleidescape Strato is the world's first and only 4K Ultra HD high-dynamic-range movie player. Strato plays movies in true 4K Ultra HD at up to 60 frames per second, without startup delays, buffering messages, or quality drops that are so common with streaming services. Strato supports lossless multichannel audio including Dolby Atmos, and bit-stream pass-through of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio. The Strato onscreen user interface is also displayed in 4K Ultra HD, at 60 frames per second, resulting in fluid animation and a stunning visual impact.

Strato can be purchased with or without an internal 6 TB hard drive that can store up to 100 4K Ultra HD movies, 150 Blu-ray quality movies, or 900 DVD quality movies. Strato equipped with internal movie storage can be used standalone or in a system with other Encore components. Strato without internal storage plays movies from any movie server or disc server in its Encore system."

encore-line-strato.jpg


Det skulle inte förvåna mig om den inte är gratis. Men positivt med fler aktörer och det vore skoj om LG började sälja 4K OLED samt skickade med en 4K spelare i bundle ☺

#108

Postad 10 november 2015 - 16:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Verkar inte som att vi får se 4K på Betamax trots allt...

http://www.nbcnews.c...ch-2016-n460541



#109

Postad 11 november 2015 - 08:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Verkar inte som att vi får se 4K på Betamax trots allt...

http://www.nbcnews.c...ch-2016-n460541

Visste inte ens att de producerade band med tanke på att den sista spelaren tillverkades 2002. :rolleyes:



#110

Postad 31 december 2015 - 00:33

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Danny Kaye från 20th Century Fox snackar lite Vidity, 40-60GB per film kan vi räkna med att dom ligger storleksmässigt

 

https://youtu.be/5ZyQPDQVusE



#111

Postad 13 januari 2016 - 21:42

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Det är intressant. Folk som klagar på netflix 4k stream bara är 18 bits när det spelar lika stor roll vilken typ av kompressor man använder. h.265 är nästan dubbelt så effektiv som h264 (bluray) . så i själva verket handlar det om 18x2 bitar eller 13x2 beroende på vad dom streamar.  Det är också bekräftat bland användare att netflix 4k ser mkt bättre ut än BD.  Men såklart att UHD bluray specielt med HDR kommer soppa mattan med allt.  Och att man kan göra det på "bara" 40-60Gb säger en del sanning om hur långt video codecs har kommit. 



#112

Postad 15 januari 2016 - 22:02

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

UltraFlix från Nanotech ser ut att bli ett intressant alternativ för streaming av UHD, speciellt för dom med 100 fiber lina.

 

"One of the key forces driving this market is the ability to deliver the best possible viewer experience. With enhanced video compression, adaptive streaming and intelligent bandwidth management technologies, UltraFlix can stream visually lossless 4K video with uninterrupted viewing at under 4Mbps. The ability to stream at these lower bandwidths means 4K Ultra HD is available to most North American and European internet subscribers today.  UltraFlix also offers users with 100Mbps connections streaming quality identical to the new Ultra HD Blu-ray specifications -- another innovation first by NanoTech."



#113

Postad 16 januari 2016 - 11:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

UltraFlix från Nanotech ser ut att bli ett intressant alternativ för streaming av UHD, speciellt för dom med 100 fiber lina.

 

 

Har snart bökat klart med installationen genom Nvidian, hoppas jag! Ska prova denna tjänst :)



#114

Postad 16 januari 2016 - 11:51

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Har snart bökat klart med installationen genom Nvidian, hoppas jag! Ska prova denna tjänst :)


Ja, är själv intresserad av att testa denna tjänst. Men stödjer Nvidian verkligen Ultraflix? Jag trodde bara det var Roku 4 och deras egna spelare Nuvola som stödjer tjänsten.

Vill nog läsa lite omdömen först men om dom verkligen kan erbjuda streaming med identisk A/V kvalite som på skivorna lär jag nog testa tjänsten. Sen vet jag iofs inte hur deras utbud ser ut men man får hoppas på att dom kan erbjuda ett stort sådant i så fall.

#115

Postad 16 januari 2016 - 11:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 Men stödjer Nvidian verkligen Ultraflix? Jag trodde bara det var Roku 4 och deras egna spelare Nuvola som stödjer tjänsten.
 

 

Ja den ska fixa det :)

 

https://www.ultraflix.com

 

https://www.youtube.com/watch?v=fofRH0qXrfI


Redigerat av mcmike, 16 januari 2016 - 11:59.


#116

Postad 16 januari 2016 - 15:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Har snart bökat klart med installationen genom Nvidian, hoppas jag! Ska prova denna tjänst :)

 

Nu har jag installerat tjänsten i Nvidian och det flyter på riktigt bra med en skarp bildkvalitet (dock till en 1080 panel just nu) . Filmerna kostar mellan 4.99-9.99 dollar att hyra, de flesta de första :)



#117

Postad 16 januari 2016 - 15:59

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Nu har jag installerat tjänsten i Nvidian och det flyter på riktigt bra med en skarp bildkvalitet (dock till en 1080 panel just nu) . Filmerna kostar mellan 4.99-9.99 dollar att hyra, de flesta de första :)

 

Trevligt!

Går det att se vilken bitrate streamen har?



#118

Postad 16 januari 2016 - 16:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Trevligt!

Går det att se vilken bitrate streamen har?

 

Jag hittar inget sånt just nu, men det finns tre nivåer. Platinum/guld/silver syns vilken när man hyr, om man har en 4k visare naturligtvis..Får se om jag orkar koppla om senare till Jvc:n  :)


Redigerat av mcmike, 16 januari 2016 - 16:17.


#119

Postad 17 januari 2016 - 08:08

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Intressant. Behövde ni köra ngn DNS tjänst för ultraflix?
Klarar Shield att spela HDR?

#120

Postad 17 januari 2016 - 10:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

..Får se om jag orkar koppla om senare till Jvc:n  :)

 

 

Testade nu men vet inte om min lina räcker till (250 vilket ska räcka och bli över) eller om appen är buggig vid 4k streaming? Just nu kanske inte så imponerad trots allt, varierande bild kvalitét..


Redigerat av mcmike, 17 januari 2016 - 10:31.


#121

Postad 12 februari 2016 - 11:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Förtydligade rubriken lite. För att påminna om att allt ditt vs datt snack lämpligen bör tas i denna tråd.



#122

Postad 11 mars 2016 - 12:36

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Kan man i Sverige komma åt Sonys 4k service med deras aparater än?   Vad är poängen annars med Sony 4K.   lite surt att dom har den monopolen på sina filmer. 



#123

Postad 12 mars 2016 - 15:13

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Det här låter som ett intressant projekt, "The Screening Room" är en streaming tjänst fortfarande i planeringsstadiet som låter tittaren se nya filmer samma dag de släpps på bio. Man får köpa en speciell spelare för summan av $150 och sen kostar varje film $50 där man har 48h på sig att se filmen hemma.

Bakom projektet står bl.a en av Napster grundarna Sean Parker.

Flera stora bolag har visat intresse.

 

Det framgår dock inte i vilken kvalitet filmerna kommer att vara men för $50 styck så förutsätter jag att det kommer vara bra kvalle.



#124

Postad 12 mars 2016 - 15:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Låter nästan som kunderna får samma tjänst som en biograf ungefär. Jag antar att man måste ha rätt hög streaming-kapacitet får att kunna se på "The Screening Room"

 

Fast jag tycker det är lite dyrt. Vem vill betala så mycket när man istället kan köpa en Uhd? 



#125

Postad 12 mars 2016 - 15:48

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Fast jag tycker det är lite dyrt. Vem vill betala så mycket när man istället kan köpa en Uhd? 

 

Ja, fast du kan ju inte köpa en UHD samma dag som filmen går upp på bioduken, därav det högre priset skulle jag tro.



#126

Postad 12 mars 2016 - 17:06

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Fler såna tjänster, måste vara full kvalité eller iallafall valbart, bara man slipper skivor, och det skall helst vara när den har premiär eller max 1 vecka efter.

#127

Postad 12 mars 2016 - 22:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Är man en familj på två vuxna och fem barn är det billigare än att gå på bio, men jag skulle då inte betala 50 dollar för att få hyra en film bara för att den är bioaktuell. Jag har alldeles för mycket att välja på här hemma för att det skulle vara attraktivt.



#128

Postad 13 mars 2016 - 07:14

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Detta är i USA, där biljetter kostar Hälften av vad det kostar här, även på premiär(sist jag var där)

Skulle bli 800-1000kr här.

Och det skulle kunna missbrukas rejält med en svartmarknad samt kopiering.

Men det låter bra. 500kr lätt om det är 1v efter premiär och med HD bild.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 13 mars 2016 - 10:02.


#129

Postad 13 mars 2016 - 11:46

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Det som jag tror till sist avgör om detta projekt blir verklighet är hurvida dom kan skapa en säker tjänst, filmbolagen skulle aldrig riskera att deras nya filmer hamnar på fildelningsnätverken efter premiär så det gäller för dom att hitta ett sätt att undvika detta. Redfox jobbar tydligen redan på att knäcka AACS 2.0 och dom eller andra lär nog se detta som en kul utmaning också.

 

Annars håller jag med om att 500kr låter helt ok om man tar i betänkande att en familj går på bio med kostnaden för biljetter, tilltugg och transport till biograf.


Redigerat av Mentos, 13 mars 2016 - 23:29.


#130

Postad 13 mars 2016 - 18:04

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

kul att man fortfarande tror man kan vinna kriget mot pirater.  minns att innan  dom knäckte blu-ray aacs för tio år sedan använde dom tvkort som kunde fånga 1080p via hdmi bild för bild.  Svårt att se hur någotliknande ska stoppas?


Redigerat av dealerovski, 13 mars 2016 - 18:07.


#131

Postad 21 mars 2016 - 12:22

Unregisteredc83fdc05
  • Unregisteredc83fdc05
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Är man en familj på två vuxna och fem barn är det billigare än att gå på bio, men jag skulle då inte betala 50 dollar för att få hyra en film bara för att den är bioaktuell. Jag har alldeles för mycket att välja på här hemma för att det skulle vara attraktivt.

Köper du alla dina filmer på Rea?  :D 
Skojar :)  men klart att inom några år så kommer denna tjänst vara klockren. En snabb internetlina, 4k tv med det senaste och du kan se biofilmer med bra  ljud,  när du vill.  Inom 5-10 år så finns denna tjänsten även i Sverige.
Vi har det redan idag i form av Netflix, HBO. SF-anytime.
Apple TV som är en box för att spela upp nämnda om man inte har en annan box eller smart-tv verkar sälja hur bra som helst.
Tänk Pay-peer view. ingen kunde tänka sig köpa en allsvensk fotbollsmatch. Idag drar det in hur mycket pengar som helst.
Det kommer slå, frågan är bara när vi får det i Sverige. 



#132

Postad 21 mars 2016 - 17:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Har streamat 4k (hdr) nu här hemma och kan konstatera att det kommer ligga en framtid där med riktigt bra bild redan nu. Man kan ju undra hur det kommer bli med UHD bluray :)


Redigerat av mcmike, 21 mars 2016 - 17:20.


#133

Postad 22 mars 2016 - 07:54

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0

Köper du alla dina filmer på Rea?  :D 
Skojar :)  men klart att inom några år så kommer denna tjänst vara klockren. En snabb internetlina, 4k tv med det senaste och du kan se biofilmer med bra  ljud,  när du vill.  Inom 5-10 år så finns denna tjänsten även i Sverige.
Vi har det redan idag i form av Netflix, HBO. SF-anytime.
Apple TV som är en box för att spela upp nämnda om man inte har en annan box eller smart-tv verkar sälja hur bra som helst.
Tänk Pay-peer view. ingen kunde tänka sig köpa en allsvensk fotbollsmatch. Idag drar det in hur mycket pengar som helst.
Det kommer slå, frågan är bara när vi får det i Sverige.


Nackdelen med alla streaming som finns idag är väl inget hd ljud (atmos, dtsX mm).
Antigen remuxer eller kpl filmer för dom som vill ha reklam och annat i filmerna,och som man själv spelar upp i sin egen mediaspelare, hade varit idealet.

#134

Postad 22 mars 2016 - 13:05

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Den största nackdelen med streaming tror jag dom flesta skeptiker håller med om är att man inte äger det man köper. Om tex streamingtjänsten läggs ner eller sägs upp. Eller om hela internet kraschar. Samtidigt, om elen stryps så fungerar inte fysik media heller om man inte är superkaxig och har generatorer på sitt landställe. :)

 

En smart streamingtjänst borde tillåta att man laddar ner filmen/serierna samtidigt som man streamar till en dedikerad bluray-spelare (4k).  Den kan spara dom senaste fem filmer/avsnitten på en hårddisk ifall man väljer att köpa dom senare till en liten kostnad utöver avgiften för streamingtjänsten.  Sen ska man direkt kunna bränna ner filmer på tomma Bluray-skivor för att spara utrymme i spelaren.  Det ska givetvis krypteras så man endast kan spela upp filmen inloggad på spelaren med sin användare. Man ska också kunna bränna filmen så många gånger man önskar.*

 

Sedan borde filmbolagen sälja tomma bluray fodral med önskat omslag för några kronor för den inbitne samlaren.  B)

 

Jag skulle faktiskt föredra att en 4K streamtjänst som Ultraflix hade en grundavgift per månad som Amazon där ett visst antal filmer ingick och att man till en extra kostnad kunde köpa och spara filmer enligt beskrivning ovan.  

 

vad tycker ni?

 

* användaren ska ligga lokalt i spelaren så det även fungerar om man inte är online. 


Redigerat av dealerovski, 22 mars 2016 - 13:53.


#135

Postad 22 mars 2016 - 13:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

I de flesta fall så tycker jag iofs det är en fördel att man inte äger nått. Slipper man bry sig om hårddiskutrymme eller ännu värre massa plastskivor. "See and forget", typ. :)

 

Men ja, download skulle definitivt vara en option. 



#136

Postad 22 mars 2016 - 14:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

iTunes har ju redan den möjligheten. Man väljer om man vill hyra en titel i 48h eller betala en högre kostnad för att ladda ned och behålla titeln. iTunes finns dock inte för 4K, men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer.



#137

Postad 22 mars 2016 - 15:07

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Jag instämmer med dealerovski i att jag hellre äger filmen och kan titta på den när som helst utan att vara beroende av internetuppkoppling. Så jag föredrar helt klart download framför streaming om man ska välja.

Några fler alternativ liknande Kaleidescape hade varit trevligt.



#138

Postad 22 mars 2016 - 15:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

iTunes har ju redan den möjligheten. Man väljer om man vill hyra en titel i 48h eller betala en högre kostnad för att ladda ned och behålla titeln. iTunes finns dock inte för 4K, men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer.

Japp. iTunes funkar precis som jag vill.

 

Hoppas Apple kommer in i övriga matchen nått år...



#139

Postad 22 mars 2016 - 15:43

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Japp. iTunes funkar precis som jag vill.

 

Hoppas Apple kommer in i övriga matchen nått år...

 

Dom har ett rätt så respekterande bibliotek av HD film redan. Förstår inte varför dom slöar med UHD? Apple produkter brukar ju ligga i framkant med deras retina displayer. 



#140

Postad 22 mars 2016 - 16:28

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Streaming eller nerladdad beror på kunden (vi) och vilken kvalité man vill ha, finns ju folk som tittar på filmpå surfplatta/telefon, bara jag slipper äga skivorna, har jag sett en film, så kommer jag inte se den igen.

#141

Postad 22 mars 2016 - 16:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Streaming eller nerladdad beror på kunden (vi) och vilken kvalité man vill ha, finns ju folk som tittar på filmpå surfplatta/telefon, bara jag slipper äga skivorna, har jag sett en film, så kommer jag inte se den igen.

Vad är det för fel att titta på en surfplatta? 9.7" i knät motsvarar 65" på en vägg 3 m bort. Det är bara ljudet som saknas, men ta på ett par Sennheiser-lurar och skippa de interna högtalarna så får du samma effekt.



#142

Postad 22 mars 2016 - 18:09

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0

Vad är det för fel att titta på en surfplatta? 9.7" i knät motsvarar 65" på en vägg 3 m bort. Det är bara ljudet som saknas, men ta på ett par Sennheiser-lurar och skippa de interna högtalarna så får du samma effekt.


Har provat surfis 10", nej inte bra, serier kan gå, har 24" i lastbilen men samma där, serier går hyfsat, men inte bra, actionfilmerna förlorar hela koncepten, tittar inte på dramafilmer.

#143

Postad 22 mars 2016 - 20:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja i praktiken går det inte att jämföra så. Det handlar om bildens storlek i relation till en själv oxå.

Lustigt nog har nya Paddan stöd för DCI P3, så de är långt framme när de vill. Bara börja fylla iTunes med DCI P3 material då.

#144

Postad 22 mars 2016 - 20:20

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Därför skall det helst vara olika, så man kan välja själv efter sina krav.
Då är bara frågan, om/när det kommer.

#145

Postad 23 mars 2016 - 07:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har provat surfis 10", nej inte bra, serier kan gå, har 24" i lastbilen men samma där, serier går hyfsat, men inte bra, actionfilmerna förlorar hela koncepten, tittar inte på dramafilmer.

Bra svar. Jag tittar själv inte så ofta på paddan, men barnen gör det ständigt.


Ja i praktiken går det inte att jämföra så. Det handlar om bildens storlek i relation till en själv oxå.
 

Det har jag inte tänkt på. Kanske därför mina småbarn föredrar att se film på 9.7" ipad liggande i sängen med näsan mot skärmen? För dem är ju skärmen relativt sett mycket större än vad den är för mig.


Redigerat av agpath, 23 mars 2016 - 07:52.


#146

Postad 23 mars 2016 - 14:04

Unregisteredc83fdc05
  • Unregisteredc83fdc05
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Tror att detta blir framtiden.

http://cdon.se/hemel...layer-p33513326

Så nästa generation av ovan pryl kommer typ ha allt man vill ha ;)  

 

Gäller bara att något finurligt företag paketerar det snyggt om man köper filmen eller hyr den ( i så fall hur länge) kan man se den flera gånger under hyrperioden etc etc etc.....

Sluter lite avtal med alla de stora filmbolagen.

Skapar en streaming service sen är man hemma. Tekniken finns.. nu är det i princip bara upp det de styrande intressenterna hur mycket de vill ha betalt och vad vi konsumenter är villiga att betala. 

 

I princip är det inget som hindrar att de som tillverkar TV apparaterna bygger in detta :) Tex Sony.

Tänk bara på UHD boxen som Samsung kör till sina top tier UHD tv´s... 
Idag är ju det vi kallar tv´n bara en skärm/monitor medans resten sitter i boxen iaf i Samsungs fall.....
 



#147

Postad 23 mars 2016 - 14:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Tror att detta blir framtiden.

http://cdon.se/hemel...layer-p33513326

Så nästa generation av ovan pryl kommer typ ha allt man vill ha ;)  

 

Gäller bara att något finurligt företag paketerar det snyggt om man köper filmen eller hyr den ( i så fall hur länge) kan man se den flera gånger under hyrperioden etc etc etc.....

Sluter lite avtal med alla de stora filmbolagen.

Skapar en streaming service sen är man hemma. Tekniken finns.. nu är det i princip bara upp det de styrande intressenterna hur mycket de vill ha betalt och vad vi konsumenter är villiga att betala. 

 

I princip är det inget som hindrar att de som tillverkar TV apparaterna bygger in detta :) Tex Sony.

Tänk bara på UHD boxen som Samsung kör till sina top tier UHD tv´s... 
Idag är ju det vi kallar tv´n bara en skärm/monitor medans resten sitter i boxen iaf i Samsungs fall.....
 

Bara för att en medieburk stöder 4K innebär inte det att tex Netflix fungerar med 4K för den. Netflix har ingen info om denna.



#148

Postad 23 mars 2016 - 14:35

Unregisteredc83fdc05
  • Unregisteredc83fdc05
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Bara för att en medieburk stöder 4K innebär inte det att tex Netflix fungerar med 4K för den. Netflix har ingen info om denna.

 

Nu var denna burken ett exempel: Den har inte HDMI 2.0 heller......

Som Koncept är den rätt förutom att den inte stödjer allt det man vill vilket jag skrev.

---Så nästa generation av ovan pryl kommer typ ha allt man vill ha ;)  -----

Du skall ju inte gräva ned dig i vad den klarar idag för en streaming tjänst för biofilmer i UHD som inte finns idag :) blir lite moment 22.
En framtida tjänst kanske blir så här.

1: Köp/hyr en mediebox som de paketerat med stöd för alla ljud/bild format som även kanske har stöd för 4k netflix och alla andra streaming appar :) eller inte stöd för några appar alls?. Den kanske har en inbyggd UHD BR spelare eller inte?
2:Du får hyra en bioaktuell film i 3-5 dagar kanske, eller en dag? För kanske 400kr? Eller 300kr eller 500kr?

3:Sen när filmen släpps på UHD BR så skickas den hem till dig, ingår i grundtjänsten eller att man betalar kanske 50-100kr extra?

 

Kan vara så att de släpper en APP bara, så får tillverkare se till att ha stöd för denna app precis som 4k netflix appen.

Som sagt,,,,,  Tekniken finns, nu är det bara upp till någon att paketera tjänsten så den blir attraktiv för oss konsumenter. 
 

 



#149

Postad 23 mars 2016 - 15:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nu var denna burken ett exempel: Den har inte HDMI 2.0 heller......

 

 

Det löser man med denna :)

 

https://www.minhembi...howtopic=326031

 

 

Jag skulle faktiskt föredra att en 4K streamtjänst som Ultraflix hade en grundavgift per månad som Amazon där ett visst antal filmer ingick och att man till en extra kostnad kunde köpa och spara filmer enligt beskrivning ovan.  

 

 

Håller med dig där, dock fungerar det inte riktigt tillfredställande fortfarande med tjänsten :)


Redigerat av mcmike, 23 mars 2016 - 15:39.


#150

Postad 29 mars 2016 - 07:18

Unregistered2df24d9e
  • Unregistered2df24d9e
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Tänk Pay-peer view. ingen kunde tänka sig köpa en allsvensk fotbollsmatch. Idag drar det in hur mycket pengar som helst.
Det kommer slå, frågan är bara när vi får det i Sverige.

Allsvenska fotbollsmatcherna drar in hur mycket som helst. Trots att det inte har slagit igenom och vi inte ens har fått den tjänsten i Sverige? :)

Redigerat av Unregistered2df24d9e, 29 mars 2016 - 07:19.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.