Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - XTZ Aktiva Subwoofers

342 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99 W12 (Subwoofers) 4 9,34 (58) Inga priser
XTZ 99 W12S Left (Subwoofers) 1 9,08 (11) Inga priser
XTZ 99 W12S Right (Subwoofers) 3 9,12 (7) Inga priser
XTZ 99 W10.16 (Subwoofers) 8 9,03 (137) Inga priser
XTZ 99 W8.16 (Subwoofers) 4 8,43 (52) Inga priser
XTZ 99 W12.16 (Subwoofers) 6 9,19 (85) Inga priser
82 relaterade trådar
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg) 5 år sedan
Råd vid försäljning av hemmabio (2 inlägg) 7 år sedan
koppla subb till rotel rc1550 hjälp (2 inlägg) 8 år sedan
XTZ 99 W10.16 (706 inlägg) 8 år sedan
Klipsch r12-sw VS XTZ 99 w12.16 (6 inlägg) 8 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 8 år sedan
Subwoofer för Musik <8'000kr (58 inlägg) 8 år sedan
Klipsch RW-10 eller XTZ 99 10.16 (1 inlägg) 8 år sedan
XTZ 2x99 w12.18p vs. 2x99 w12.16 (14 inlägg) 8 år sedan
2.1 till Connect Amp (10 inlägg) 9 år sedan
XTZ 99 W8.16 (73 inlägg) 9 år sedan
XTZ 99W10.16 eller Klipsch SW112? (4 inlägg) 9 år sedan
1 x SPL-800 Ultra eller 2 x XTZw10.16 + DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema (5 inlägg) 9 år sedan
XTZ eller Dynavoice som sub. (7 inlägg) 9 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 9 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 9 år sedan
Dynavoice Definition sw10-ex eller XTZ 99 10.16? (8 inlägg) 10 år sedan
billiga subbar. (16 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av sub (24 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med val av subwoofrar (5 inlägg) 10 år sedan
Marantz SR6006 med XTZ (1 inlägg) 10 år sedan
köpråd: Subwoofer 0 - 10.000kr, som matchar mina CM5or. (8 inlägg) 11 år sedan
XTZ 99 W8 vs W8.16 (1 inlägg) 11 år sedan
XTZ W12.16 stänger av sig (4 inlägg) 11 år sedan
Tips på sub till DLS Flatboxsystem (5 inlägg) 11 år sedan
Ahh Beslutsångest... Hjälp!!!! (8 inlägg) 11 år sedan
Nytt litet biorum, Optoma HD300X + Pioneer VSX-922 + Tangent Evo E4L + XTZ (2 inlägg) 11 år sedan
Sub uppgradering... (14 inlägg) 11 år sedan
Råd ang köp av suv? (7 inlägg) 11 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 11 år sedan
Hjälp med basköp. Den jag tänkte köpa var slut! >.< budget: 400 (19 inlägg) 11 år sedan
Dali Zensor 7 i 5.0+ Denon AVR-1912=? (53 inlägg) 11 år sedan
XTZ W10.16 vs. XLS 200 Mk2 (11 inlägg) 12 år sedan
bästa sub för 4000-5000 (13 inlägg) 12 år sedan
XTZ 70.12 ngt att ha? (5 inlägg) 12 år sedan
Baselement XTZ 99 W12.16 (1 inlägg) 12 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99 W8.16 eller argon sub 840? (39 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 12 år sedan
Missljud från Xtz w 12.16 (6 inlägg) 12 år sedan
Datorhögtalare (studiohögtalare?) (8 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99 W10.16 (16 inlägg) 12 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 12 år sedan
Grym sub för 5000kr (16 inlägg) 13 år sedan
Subwoofer config Onkyo TX-SR608 (3 inlägg) 13 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 13 år sedan
REL T3 vs MA Radius 360 HD vs XTZ 10.16 vs REL Q150 (17 inlägg) 13 år sedan
32kvadrat - 1st SVSPB12 eller 2st XTZ 99W12.16? (37 inlägg) 13 år sedan
Ny bas , hjälp (2 inlägg) 13 år sedan
Frågor till ägare av XTZ 99 W12 (46 inlägg) 13 år sedan
hjälp uppgradera basen (5 inlägg) 13 år sedan
Stereobygge till storstuga (15 inlägg) 14 år sedan
Subfråga (15 inlägg) 14 år sedan
Byta en sub mot två ? (3 inlägg) 14 år sedan
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ? (8 inlägg) 14 år sedan
Audio Pro Sw-450 (5 inlägg) 14 år sedan
ace-bass 2 vs xtz w10.16 (21 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan
Djupbas? (39 inlägg) 14 år sedan
Smart setup för 2.1 system till sovrum (10 inlägg) 15 år sedan
Smart setup för högtalare till sovrum (2 inlägg) 15 år sedan
Yamaha NS-xxx tillsammans XTZ 99 W12 (14 inlägg) 15 år sedan
Kef iQ7 och Marantz 7001 söker musikalisk sub (2 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-2106 med XTZ 99W12 spelar avstängd. (2 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99 W12 (152 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 15 år sedan
XTZ 80 vs Dynavoice Magic F-6 EX (12 inlägg) 15 år sedan
Nya högtalare (21 inlägg) 15 år sedan
Kan denna sub vara alternativet jag letar efter? (7 inlägg) 15 år sedan
Kommentarer till Underhållningscenter (innan tvmöbelsbygget) av alex.bergsl (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med XTZ 99 W10.16 ihop med Yamaha RX-V661 (6 inlägg) 16 år sedan
2st XTZ 99 W12 vs. 1st Yamaha YST-SW1500 (44 inlägg) 16 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 16 år sedan
AP Sub Level 110 vs. XTZ 99 W10.16 (8 inlägg) 16 år sedan
Vilken av dessa? (7 inlägg) 16 år sedan
Canton GLE402 vs 403 (5 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice M-85 (11 inlägg) 16 år sedan
Sub funderingar (34 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
xtz 99 w12 måndags exemplar? (9 inlägg) 17 år sedan
QLN Sub 82 vs XTZ 99W 2005 (5 inlägg) 18 år sedan

#51

Postad 03 mars 2006 - 16:58

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag ringde till fyndbörsen alldeles nyss och frågade lite om 99 W12. Han sa att det var det extremaste han hört i den prisklassen. Dom hade jämfört med en Velodyne sub för 35 000 och han påstod att det var svårt att höra några stora skillnader. Velodynen var specad till 18 hz som undre frekvens och han tippade på att denna klättrade ner runt 20 hz, dock är det ju svårt att höra det med blotta örat så det var en gissning.

Han sa även att dom hade bestämt sig för att inte kontakta några tidningar utan ville att tidningarna skulle kontakta dom angående ett testexemplar. Norska "Lyd och bilde" hade hört av sig, sedan var det en till tidning också. Försäljningen hade tydligen ökat lavinartat till norge sedan tråden på norska avforum kom upp.

Att gå från 12 remote (gamla modellen) till 99 W12 var som att gå från en Folkvagn till en BMW sa han (vad det nu ska betyda, jag som kör en Golf 4:a :huh: ;) ) Och jämförelsen med yamahas SW1500 var ingen bra jämförelse sa han, som jag uppfattade det så var XTZ:an minst lika bra och dessutom till halva priset.

I och med att farsan har en Yamaha YST-SW800 (och 1500 borde vara ett snäpp värre) så skulle jag bli väldigt överraskad om den kan klå en 1500 med tanke på att jag vet vad en 800 kan prestera.

Tänk på att detta är en försäljare som pratar om sina egna grejor så man får väl ta det med en nypa salt, men det kan ändå vara roligt att höra vad dom har att säga.

Hur som helst så blir man lite sugen på att byta sin Audio Pro Sub Focus till en sådan här best, mest med tanke på att man kan "köla på" mer till film.





MVH Martin

#52

Postad 03 mars 2006 - 20:27

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Har nu haft min XTZ99 W12 i ca 3 mån och jag måste säga att jag bara tycker bättre och bättre om denna sub. Den största fördelen med denna sub är att den både klarar av att spela djupt, neutralt och finstämt till musik, samt klarar av att leverera ett dj-kla tryck när det så behövs.

Jag kan varmt rekommendera att testa subben med de olika skivorna Madonna’s “Confessions on a dancefloor” och Fourplay’s “Between the sheets”. Den klarar av att separera de olika basgångarna utan att grumla till det oberoende av om det är en disco bas eller om det kommer från en bandlös elbas.

Kombinationen ”stram/tight punchighet” (hoppas ni förstår) är något som jag uppskattar med denna bas och som många andra subbar inom samma prisklass inte klarar av att leverera.

#53

Postad 04 mars 2006 - 19:41

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Jag ringde till fyndbörsen alldeles nyss och frågade lite om 99 W12. Han sa att det var det extremaste han hört i den prisklassen. Dom hade jämfört med en Velodyne sub för 35 000 och han påstod att det var svårt att höra några stora skillnader. Velodynen var specad till 18 hz som undre frekvens och han tippade på att denna klättrade ner runt 20 hz, dock är det ju svårt att höra det med blotta örat så det var en gissning.

MVH Martin

<{POST_SNAPBACK}>


Jeg vil anbefale deg å lese HELE tråden på AVforum. Den såkalte "testen" ble etterhvert tatt godt og grundig med buksene nede, og endte opp som en heller pinlig affære. Hvis fyndbørsen virkelig mener at XTZ subben kan måle seg med med DD18 bør de nok til enten hørsel eller psykiater sjekk snarest, eller kanskje de bare skulle gjenta den samme påstanden, men denne gangen tilkoblet en polygraf :)

XTZen er nok en ok sub, men den har noen helt klare fysiske begrensninger og kan derfor ikke sammenlignes med DD18, PB10, eller noen andre høytytende subs.

Jeg kan ikke komme over at Fyndbørsen virkelig er villig til å lyve så hard for å selge, det er avskyelig!

#54

Postad 05 mars 2006 - 12:35

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Till Manic Miner. Har du själv jämfört dessa högtalare eller bygger du dina antaganden på något annat? Säger inte att du har fel, men det är alltid intressant att veta om en åsikt bygger på egna erfarenheter eller inte?

#55

Postad 05 mars 2006 - 13:17

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0

Till Manic Miner. Har du själv jämfört dessa högtalare eller bygger du dina antaganden på något annat? Säger inte att du har fel, men det är alltid intressant att veta om en åsikt bygger på egna erfarenheter eller inte?

<{POST_SNAPBACK}>

hej,kan inte säga nåt om subben i helhet,men ett likadant steg har jag(bilder i galleriet)ock det är riktigt bra.mvh sollerön.

#56

Postad 05 mars 2006 - 16:42

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Till Manic Miner. Har du själv jämfört dessa högtalare eller bygger du dina antaganden på något annat? Säger inte att du har fel, men det är alltid intressant att veta om en åsikt bygger på egna erfarenheter eller inte?

<{POST_SNAPBACK}>


Man behøver ikke å være rakettforsker innenfor subwoofer-konstruksjon for å forstå at Fyndbørsens påstander ikke holder mål. DD18 har et 18" element med ca 32mm slaglengde, og minst like viktig, den har forsterkerkraft nok til å utnytte slaglengden. Dvs at den kan flytte ca 22.9x22.9xπx32=52719, 5272ccm3 med luft. XTZ har en 12" med en slaglengde som for meg ser ut til å være ca 25mm. 15.24x15.24xπx25=18241, 1824ccm3. Dvs at DD18 kan flytte 2.9 ganger så meget luft. I tillegg så kan DD18 under meget korte transienter slå op mot 2", og har som sagt forsterkerkraft nok til å gjøre det.

Jeg vil anbefale deg å lese HELE tråden, på www.avforum.no, for der kommer etterhvert sannheten frem(start gjerne bakerst). Jeg tror dette er en massiv propaganda kampanje startet av Fyndbørsen, og jeg synes ikke det er bra at man velger å lyve for potensielle kunder for å selge mere. Når du leser testen på Avforum skal du huske på at Fyndbørsen er forumsponsor, og han som testet subbet vet intet om subwoofere (det innrømmer han selv). Det er et godt grundlag for en utførlig test? <_<

Jeg synes det er synd at man velger å markedsføre et produkt ved help av usannheter, i stedet for å nøye seg med å si at det er en billig, velkonstruert sub som gjør det meget godt i sin prisklasse, men i stedt så vil de få den til å fremstå som om den kan rive opp gulvplanker, og svimeslå folk

#57

Postad 05 mars 2006 - 18:47

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

................XTZ kan derfor ikke sammenlignes med DD18, PB10, eller noen andre høytytende subs.


Korrekt !

(PS! Ja, jeg har testet XTZ 99 W12 Piano Black)

Redigerat av Flageborg, 05 mars 2006 - 18:48.


#58

Postad 06 mars 2006 - 19:58

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
ManicMiner:

Jag har läst igenom det mesta ur tråden och kan konstatera följande:

Du säger att XTZ:an inte klarar av att spela som SVS PB10, detta utan att ens ha hört XTZ:an. Påminner om en viss person på detta forum ;) , ingen nämnd, ingen klämd. Det enda du kommer med är teoretiska kvalificerade "gissningar". Man bör väl lyssna på en produkt innan man sågar den.

Nu vill jag inte få några förklaringar på olika fysiska lagar och sånt för jag har redan läst det. Det är väl enklare att bedöma med sina öron än med teori. Jag har själv en Audio Pro Sub Focus och den borde väl inte kunna spela ner till 23 hz den heller med den lilla låda den har. Audio Pro har löst detta med sin Ace-bass teknik så det kanske finns genvägar runt de fysiska lagarna ändå?

Jag är inte helt hemma på det norska språket och uppfattade inte vad det var som gjorde att diskussionen vände så snabbt. Helt plötsligt var det en som konstaterade att subben inte är så bra som det påstods i trådens början, och sedan hängde alla med på det spåret. Du kanske kan hjälpa mig förstå vad som gjorde att tråden tog denna vändning?

Faktum är ju att personer som hade shootout mellan XTZ:an och PB10 ansåg att de var ganska jämna. XTZ rappare och mer precis till musik men hade trots allt djup och kraft till att skaka om vid filmtittning. SVS:en uppfattade jag skulle vara mer fysisk till film och går således djupare än XTZ, men slöare till musik.

SVS:en är väl specad till 18 hz och XTZ till 22 hz om jag inte minns fel. Är detta helt omöjligt?

Jag har hur som helst en potentiell köpare på min Sub Focus och om han ska ha den så ska jag ta hem en XTZ 99W12 på prov och se om den är värd 1000+ kr extra. Är den det så säljer jag Focusen, är den inge bättre så skickar jag tillbaka XTZ:an och behåller min Focus. Postar mina intryck här om det skulle bli så att jag tar hem en.

Vad tror ni norrmän om Sub Focus VS. XTZ?



MVH Martin


EDIT: Angående XTZ 99W12 VS. DD18 så tror jag givetvis inte att XTZ har en chans, jag skrev bara att det var vad fyndbörsen sa, inte att jag trodde på det. Förresten så är jag inte säker på att det var DD18 dom jämförde mot, men det är möjligt.

Redigerat av walle_1, 06 mars 2006 - 20:01.


#59

Postad 06 mars 2006 - 21:52

Gråben_
  • Gråben_
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Martin.
Äntligen låter det som att en seriös test av subben är på G!
Skriv gärna några rader med ditt omdömme senare.
Har lyssnat på sub Focus och tycker den är kanon på film,lite långsam och slö för musik.
Kan själv tänka mig att testa XTZan om du uppfattar den bättre än Focus.
/R

#60

Postad 07 mars 2006 - 11:06

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Walle: Jeg kommenterte kun utifra de fysiske begrensningene som kommer som en følge av porting, kabinetstørrelse og elementets evne til å flytte luft. Summen av disse er hva som gir hvilket lydtrykk subben kan oppnå, og der skurret det for meg når det begynte å dreie i mot at den skulle kunne holde følge med PB10, og nå virker det som om at Fyndbörsen mener at den også skal kunne holde følge med DD18. Jeg har ikke på noe tidspunkt kommentert hvordan den låter til musik fordi det er subjektivt og ligger i øret til den som lytter.

Grunnen til at stemning snudde var fordi en gruppe av forumets mere erfarne medlemmer bestemte seg for å teste subben, og de rapporterte så i noen meget høflige vendinger deres mening om den angående lydtrykk, portstøy og mere.

Ace Bass er så vidt jeg vet en slags "fattig-manns servo", og jeg har aldri forstått hvordan den skal kunne hjelpe subben å spille dypere da det styres av kassestørrelse, effekt, slaglengde og tuning. Nå er "hvor dypt" som jeg tidligere har sagt en relativt meningsløs opgivelse da den som et minimum skal kombineres med "ved hvilket lydtrykk" før det gir mening. Og i realiteten bør den også kombineres med "ved hvilken forvrengning" for å gi det endelige svaret. Og de 3 er nettopp de kriteriene som de mere profesjonelle subwoofer testerene bruker i deres tester. Små subwoofere, med små elementer, uten lang slaglengde og med normalt store forsterkere kan ofte levere dype frekvenser, men de gjør det ved et så lavt lydtryk at det blir meningsløst.

Jeg har selv eid AP Blue Diamond, Avantek 9 og Ace Bass 2 som vel alle var opgitt til 18hz, men allerede ved moderate volumer rullet de av ved i mellom 30-25hz. Blue Diamondene var de eneste som kunne levere et noenlunde lydtrykk til film, men også de måtte seg seg slått av PB10en.

Skal jeg komme med et anslag angående XTZ VS Focus så tror jeg XTZ vinner, den har i alle fall både kabinetstørrelse, forsterkerkraft* og elementets evne til å flytte luft på sin side. (*AP opgir dynamisk effekt, IHF). Det er også den typer subwoofere som er XTZens naturlige konkurrenter, hvorfor Fyndbörsen finner det naturlig å blande inn store Velodyne subber er beyond me.

Redigerat av LSound - Thomas, 07 mars 2006 - 13:27.


#61

Postad 07 mars 2006 - 16:04

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Martin.
Äntligen låter det som att en seriös test av subben är på G!
Skriv gärna några rader med ditt omdömme senare.
Har lyssnat på sub Focus och tycker den är kanon på film,lite långsam och slö för musik.
Kan själv tänka mig att testa XTZan om du uppfattar den bättre än Focus.
/R

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tycker den är utmärkt till musik också, jag har min på Sonic Design dämpfötter som kopplar bort den från golvet och det gav fastare och mindre bumlig bas. Till film orkar den tyvärr inte fullt ut när det blir allt för djupt, det är en kanonsub till film ingen tvekan om saken, men pressar man den lite vid djupa frekvenser så fladdrar elementet ganska mycket och det blir inte lika mycket ljud.

Scenen i "The Grudge" där mannen har hängt sig och hans fötter slår mot väggen blir för mycket för Focusen. Emellertid har ingen av de tre subbar jag provat på den scenen klarat av det. Yamaha YST-SW800 skickade ut en orkan ur sin basport och det blev för mycket blåsljud. Focusen börjar fladdra för mycket, knappt något ljud kommer och basporten pustar. XTZ 12 Remote får även lite missljud men den går inte tillräckligt djupt så den klarar inte av att spela upp den scenen riktigt heller. Återstår att se hur XTZ 99W12 klarar sig.

Ok då, jag får väl lova att det blir en recension på den då :)


Walle: Jeg kommenterte kun utifra de fysiske begrensningene som kommer som en følge av porting, kabinetstørrelse og elementets evne til å flytte luft. Summen av disse er hva som gir hvilket lydtrykk subben kan oppnå, og der skurret det for meg når det begynte å dreie i mot at den skulle kunne holde følge med PB10, og nå virker det som om at Fyndbörsen mener at den også skal kunne holde følge med DD18. Jeg har ikke på noe tidspunkt kommentert hvordan den låter til musik fordi det er subjektivt og ligger i øret til den som lytter.

Grunnen til at stemning snudde var fordi en gruppe av forumets mere erfarne medlemmer bestemte seg for å teste subben, og de rapporterte så i noen meget høflige vendinger deres mening om den angående lydtrykk, portstøy og mere.

Ace Bass er så vidt jeg vet en slags "fattig-manns servo", og jeg har aldri forstått hvordan den skal kunne hjelpe subben å spille dypere da det styres av kassestørrelse, effekt, slaglengde og tuning. Nå er "hvor dypt" som jeg tidligere har sagt en relativt meningsløs opgivelse da den som et minimum skal kombineres med "ved hvilket lydtrykk" før det gir mening. Og i realiteten bør den også kombineres med "ved hvilken forvrengning" for å gi det endelige svaret. Og de 3 er nettopp de kriteriene som de mere profesjonelle subwoofer testerene bruker i deres tester. Små subwoofere, med små elementer, uten lang slaglengde og med normalt store forsterkere kan ofte levere dype frekvenser, men de gjør det ved et så lavt lydtryk at det blir meningsløst.

Jeg har selv eid AP Blue Diamond, Avantek 9 og Ace Bass 2 som vel alle var opgitt til 18hz, men allerede ved moderate volumer rullet de av ved i mellom 30-25hz. Blue Diamondene var de eneste som kunne levere et noenlunde lydtrykk til film, men også de måtte seg seg slått av PB10en.

Skal jeg komme med et anslag angående XTZ VS Focus så tror jeg XTZ vinner, den har i alle fall både kabinetstørrelse, forsterkerkraft* og elementets evne til å flytte luft på sin side. (*AP opgir dynamisk effekt, IHF). Det er også den typer subwoofere som er XTZens naturlige konkurrenter, hvorfor Fyndbörsen finner det naturlig å blande inn store Velodyne subber er beyond me.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för ett utförligt svar. Håller med dig angående att Fyndbörsen borde hålla sig ifrån att blanda in så pass stora dyra subbar, det känns mer oseriöst då.

En grej bara, du vet ju inte med säkerhet att den har 25 mm slaglängd va? Jag tycker den ser väldigt kraftig ut i upphängningen så är det inte möjligt att den slår längre?

Hur som helst så ska jag ta hem en 99W12 för att prova den själv (om jag får min såld). Svårt att veta vad man tycker av att bara läsa på forum och höra andras teorier. Misstänker att du har lite andra referenser än mig på kraftiga subbar, så det kan ju hända att jag upplever W12:an som väldigt djup och kraftig.



MVH Martin

#62

Postad 08 mars 2006 - 12:05

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Vi har alle ulike referanser for hva dypbass er, og har man ikke hørt en sub som spiller dypt og uforvrengt så er det vanskelig å forklare hvordan det oppfattes. Den gangen jeg hørte PB10 for første gang kunne jeg ikke helt tro mine egne ører. Og jeg tror også at XTZen vil bli en positiv opplevelse sammenlignet med Focusen.

Jeg kan ikke garantere for om XTZen har mere eller mindre slaglengde. Det var en i den norske tråden (som virket som om han viste hva han snakket om) som sa at den kunne se ut til å ha 24mm slaglengde, og utifra det jeg vet om hva som er vanlig, og utseendet på elementet virket ikke det usansynlig. Uansett, om den har mere vil det stortsett bare kunne hjelpe den når begge portene er lukket. I åpen tilstand, straks den kommer under tuningsfrekvensen så opererer elementet i fri luft, og da er det ikke så mye mere å hente ut av den. Problemet er så at den er tunet meget høyt, et sted mellom 30-40hz, PB10 er til sammenligning tunet til 20hz slik at bass porten spiller det meste av lyden, og dermed avlaster elementet ved 20hz.

#63

Postad 08 mars 2006 - 19:58

playeron
  • playeron
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej

Vill instämma med de flesta som gillar denna bas,har haft den ett tag nu och jag gillar den mer och mer och tycker inte jag saknar någonting inkl riktigt djup bas.Tycker det är bra balanserad.

till manicmaner:
Du verkar helt insnöad när det gäller djupbas och du är tydligen helt såld SVS basar som dock verkar mycket bra just på djupbas men min erfarenhet är att många "okunniga" men även "kunniga" vill i teorin har en bas som går till 20Hz men i praktiken så gillar många inte basar som går för djupt eftersom dessa låter mer långsamma jämfört med med basar som inte går så djupt och jag vet dessutom att många rum ger mycket förstärkning i djupbasen vilket kan ge en helt linjär baskurva från subben en för hög nivå i djupbasen så för många är en bas som går rakt till 20Hz helt "onödig".
Dessutom på de flesta skivor och filmer finns ej mycket info under 30Hz(på många inspelningar skärs allt bort under 40-50Hz).Många inspelningar mixas dessutom på högtalare som ej går så djupt vilket ochså ger en felaktig frekvensgång så för att lyssna sig till vad som är rätt eller fel så måste man veta hur inspelningen är gjord,hur många vet hur sina favoritskivor är mixade?

#64

Postad 09 mars 2006 - 00:14

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Jeg hjelper mennesker med å kalibrere subwoofere så jeg har hatt anledning til å måle mange forskjellige subwoofere i mange forskjellige rom. Jeg har kun en enkel gang vært utsatt for at kombinasjonen av flat frekvensgang og romforsterkning ble for meget av det gode, det lar seg da heldigvis enkelt løse ved å justere det vha en PEQ/BFD, også har man gratis headroom :)

Øret har også en avtagende følsomhet paralelt med at frekvensen faller, så derfor foretrekker svært mange en stigende kurve for å kompansere for dette.

Musik har som du sier lite å komme med under 30hz, det finnes en del sanger, men de er unntakene. Men, i dag har absolut alle action orienterte film effekter ned til, og gjerne også under 20hz. Det var ikke så vanlig for 5-10 år siden hvor effektene lå sentrert rundt om 40hz, og dermed var også en tuningsfrekvens i 30-40hz området for bassrefleks subwoofere utmerket. Lydeffektene i film har endret seg meget, men det har desverre ikke subwoofere til samme grad, og derfor hører feks walle blafre lyder fra sin Focus når han ser The Grudge.

Man kan i teorien si at filmeffektene har flyttet seg en oktav ned, fra 40 til 20hz. Når du flytter lyden en oktav ned skal elementet flytte 4x så meget luft for å kunne gjengi signalet ved samme lydstyrke. Derfor behøves enten et større element, eller et element med større slaglengde. Kan du så i tillegg flytte tuningspunktet dypere og dermed la porten spille den dybeste bassen hvor kravet til slaglengde ellers ville ha vært størst, da har du en god opskrift på en subwoofer som kan spille dypbass, og gjengi filmeffektene som de var tenkt.

At det finnes mennesker som ikke liker dypbass tror jeg er muligt, hvis ikke ville ikke System Audio høytalere eksistert :D

#65

Postad 09 mars 2006 - 10:15

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Hmmm nu är jag lite fundersam. Djupbas har som du säger sin botten i ett element med antingen lång slaglängd eller stor konarea (eller båda) . Men i ett medium till litet rum kommer dessa långa våglängder pumpa ut blötbas som ingen människa vill lyssna på. Ju lägre ner i frekvens subben går desto längre blir våglängden och subben måste kompenseras då t.ex dom något högre frekvenserna kommer bli outlidliga i ett sådant rum. Ett alternativ till att ha en sådan monstersub är att ha många mindre som är tidskompade med varandra men det blir krångligt dyrt och tar mycket plats.

Att subwoofers inte följer tiden är ju skitsnack, däremot är det nog få som vill betala för tidskomp och eq:s som skall korrigera frekvensgång och db. Det finns ju många subwoofers på marknaden som har någon form av detta inbyggt, Velodyne och Ininity med R.A.B.O.S t.ex.


En kompromisslös subwoofer i prisklassen som vi snackar är i stort sett en omöjlighet.

#66

Postad 09 mars 2006 - 13:39

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Jeg tror ikke det finnes en eneste komersielt produsert kompromissløs subwoofer. Når du designer en subwoofer finnes der 3 hovedkriterier å velge i mellom: Størrelse, ytelse og pris. Alle designs vil til en grad være en avveining mellom de 3. Langt de aller fleste billige subwoofere konsentrerer seg om størrelse og pris, og ytelsesaspektet blir da nødvendigvis nedprioritert. SVS, og Monolith subbene er eksempler på designs hvor hensyn til størrelse er nedprioritert, og man har heller konsentrert seg om ytelse. En liten sub er ikke en optimal sub, akkurat som en en F1 bil med form som en mursten ikke er et optimalt design.

At du ikke mener at design og behov er ute av takt får stå for din egen regning. Men om du ser i denne tråden vil du finne masser av eksempler på hvorfor bass ned til 20hz, og gjerne dypere er viktigere i dag enn for 5-10 år siden

http://www.hometheat...threadid=144887


I den prisklassen hvor XTZ subben befinner seg kan man ikke forvente en ekstrem ytelse siden elementer med lang slaglengde er dyre å produsere, men jeg synes at XTZen virker mere velkonstruert enn mange av dens konkurrenter.

De 3 kriteriene som jeg tidligere nevnte størrelse, ytelse og pris er selvfølgelig også en vurdering man selv som kunde må foreta når man skal kjøpe sub. For meg vil lyd, og ytelse alltid være viktigst og derfor har jeg valgt en stor bassreflex sub som er det designet hvor man får mest lyd pr krone. Andre har kanskje en kjæreste som ikke liker store subs, også må man inngå et kompromiss mellom ønsket om et aktivt sexliv, og en høytytende sub :unsure:

Infinity Kappa er også en av de subbene jeg har hatt, meget god til musik, men mindre god til film

Redigerat av LSound - Thomas, 09 mars 2006 - 13:41.


#67

Postad 09 mars 2006 - 14:18

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Bas ner till 20hz eller lägre kan nog vara trevligt men om man inte har ett dedikerat rum för hembio och ser otroligt mycket film ser jag ingen poäng att skaffa en SVS modell stor. Dom flesta använder sin utrustning i ett vardagsrum och har ofta kombinerad Hifi/Hembio och kör lika mycket eller mer musik.

En sub som kan gå ner till 20hz eller iaf i närheten och har kraft nog att spela med pondus typ Sub Focus ser jag hellre än stora lådor med för lite effekt. Velodyne är väl den enda tillverkaren på denna sidan 100.000kr som har en vettig och då får man pynta.

#68

Postad 12 mars 2006 - 10:57

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

........Dessutom på de flesta skivor och filmer finns ej mycket info under 30Hz(på många inspelningar skärs allt bort under 40-50Hz).


Du vil bli overrasket over hvor stor forskjell det er å oppleve MUSIKK med en SUB som leverer 20Hz på strak arm...............i forhold til en SUB som "stopper" på 30/40Hz(de fleste....)

Min CD-spiller er oppgitt til å avspille 2Hz - 20kHz, og Høytaler+SUB-systemet mitt leverer hele frekvensområdet.

For å følge ditt resonnement: Fartsgrensen på svenske motorveier er 110km/h, for det har "staten" bestemt, og derfor er det ikke nødvendig å kjøpe en bil som kan levere høyere hastighet................???

#69

Postad 12 mars 2006 - 16:06

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Jeg har selv en PB12 Plus i en liten leilighet. Jeg bruker den som endebord ved siden av sofaen, og ikke en gang min kjæreste klager, men synes at det er et vakkert bord (den er i maple) :angry: . Det er selvfølgelig en smakssak hvor meget, og hvor dyp bass man vil ha. Men langt de aller fleste når de har hørt en voksen sub finner det vanskelig å klare seg uten.

Grunnen for at Velodyne, Sunfire m.fl har så stor opgitt effekt er fordi de er små lukkede subwoofere, og derfor behøver de effekten om de skal kunne levere et meningsfylt antal db lengre nede i frekvensspekteret. Følsomheten i et lukket kabinet faller med 18db pr oktav, og for hver 3db det skal kompanseres for kreves det 2xeffekten. Det er en del av forklaringen på hvorfor feks en DD18 ved 20hz ikke kan levere flere db enn feks en PB10, eller en Monolith. Resten av forklaringen er at de over 1000 wattene som påtrykkes elementet genererer mye varme i spolen, og at følsomheten i elementet derfor faller ytterligere. DD18 er også en lukket sub, og PB10s og Monolithens port er avstemt til ca 20hz, og avlaster derfor elementet maksimalt presis der.

Som du sikkert forstår så er det mange fordeler ved å benytte et stort basrefleks kabinet, og kun en STOR ulempe, og det er størrelsen :unsure: Min pengepung har ikke ubegrensede reserver, så derfor har jeg valgt å se bort i fra små lukkede subs da jeg ikke er villig til å inngå noen kompromisser angående lyd.

#70

Postad 13 mars 2006 - 02:07

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Flageborg:

Inte konstigt att du inte blev impad av XTZ:an. Kollar man i ditt galleri så ser man 3 st SVS:er, 2 st 15"? Cerwin Vega och diverse högtalare och subbar. Du kanske är ute efter en ****s kraft till film. Men jag betvivlar att alla dom där prylarna låter bra så inklämda som dom står.

Dessutom har jag för mig att du sa att en sub för 4000 inte var seriös hifi, av bilderna i ditt galleri att döma så är du inte heller ute efter seriös hifi (som det ser ut i alla fall).




MVH Martin

#71

Postad 13 mars 2006 - 16:35

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Ja smaken är ju delad. Alla tester jag sett av "stora" SVS har dom gått på nit för att dom inte är snabba nog. Det är ju A och O när det kommer till musik men ger oxå nöje i en hemmabio där maskingevär smattrar på osv. Jag vill ha pondus och snabbhet före husrivning a´la lågfrekvens. Sen som jag sa så har rummet en stor inverkan och en för stor sub i ett för litet rum blir inget bra. Sen om någon här har ett litet rum med en PB12 Plus i och sitter och avnjuter blötbas och noder är ju upp till dom.

#72

Postad 13 mars 2006 - 18:16

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
walle_1:

Min vurdering av XTZ'n er basert på produktet's evne til å levere bass-toner til både musikk og film, ene og alene. Produktet er billig, og ytelsen står i forhold. Omfattende testing bekrefter at dette er mer woofer ENN subwoofer.

På den annen side har jeg også sammenlignet XTZ'n med SVS PB10, og målekurvene viser den enorme forskjellen det er på produktene, i SVS'ns favør.

SVS PB10 imponerer stort, både til musikk og film. Ytelsen i forhold til pris - er sjokkerende.

"Men jag betvivlar att alla dom där prylarna låter bra så inklämda som dom står."
Det vil være interessant å lese mer om dine erfaringer på dette området, for rom-akustikk er et interessant tema. Kanskje du kan forklare HVORFOR jeg "pakker tett sammen"?

"av bilderna i ditt galleri att döma så är du inte heller ute efter seriös hifi (som det ser ut i alla fall)."

Det ville være fint om du kunne utdype DIN oppfatning av seriøs HiFi, og samtidig påpeke hvilke elementer i mitt oppsett som bidrar til negativ oppfatning.
PS! Er du en av de som lytter til musikk med øynene åpne?


________________________________________________________________________________
__

widescreen4:

"Alla tester jag sett av "stora" SVS har dom gått på nit för att dom inte är snabba nog. "

Det minste du kan gjøre er å "linke" til testene du har lest, slik at vi andre kan vurdere seriøsiteten i dine svar.

"Jag vill ha pondus och snabbhet "

Med tiden får man en del erfaring med forskjellige produkter i markedet, både ved besøk i diverse butikker med demo-rom og hjemme-hos besøk.
De fleste, også du, har et merkelig og irrelevant begrep: "snabbhet" Hva er det? Når man vurderer SUB?
Mener du en SUB som spiller 40Hz raskere enn eks. en SVS kan? Eller er det 30Hz på "halva tiden"................

En "snabb" sub ruller av så fort under 40Hz at den ikke kan defineres som SUB. :P

#73

Postad 13 mars 2006 - 21:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

"Alla tester jag sett av "stora" SVS har dom gått på nit för att dom inte är snabba nog. "

Det minste du kan gjøre er å "linke" til testene du har lest, slik at vi andre kan vurdere seriøsiteten i dine svar.

"Jag vill ha pondus och snabbhet "

Med tiden får man en del erfaring med forskjellige produkter i markedet, både ved besøk i diverse butikker med demo-rom og hjemme-hos besøk.
De fleste, også du, har et merkelig og irrelevant begrep: "snabbhet" Hva er det? Når man vurderer SUB?
Mener du en SUB som spiller 40Hz raskere enn eks. en SVS kan? Eller er det 30Hz på "halva tiden"................

En "snabb" sub ruller av så fort under 40Hz at den ikke kan defineres som SUB.  :P



Länka blir svårt då tidningarna inte publicerar tester på nätet. Nämnda Audio Pro Sub Focus går ner till 23Hz med godkänd volym och är dessutom duktigt snabb. Varför skaffa en större låda då?

Vet du inte vad snabba transienter innebär?

Stora subbar med stora element har en tendens att bli släpiga och snabba skillnader mellan start stop kräver ofantliga mängder effekt och en förstärkare med hög dämpningsfaktor. Ett litet eller mindre element kräver inte lika mycket för att förstärkaren skall kunna koppla ett grepp om konen.

#74

Postad 13 mars 2006 - 23:10

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Den eneste negative testen jeg har sett var Hemmabios av PB10. Jeg har det nummeret her et sted, og jeg kan ikke si at jeg gjenkjente deres beskrivelse av PB10en.

Som sagt så hadde jeg før jeg kjøpte PB10en en lang rekke subwoofere

(Cervin Vega LX12, Audio Pro Blue Diamond, Audio Pro Avantek 9, Audio Pro Ace Bass 2 og Infinity Kappa)

De skulle alle sammen være rimelig kjente modeller her på forumet? De fungerte i varierende grad til musikkbruk, men alle hadde det til felles at de ikke kunne gjengi Gladiator soundtracket, og all dypbassen som finnes der. Den første subben jeg hørte som kunne takle den utfordringen var PB10en, også andre vanskelige album som feks Röyksopp - 3AM taklet den langt bedre. Bortsett fra det så spilte den rimelig likt Kappaen.

Mye av grunnen for at de store subbene fungerer så utrolig godt til musik er at bassrefleksen er tunet så dypt at de i store deler av frekvensspekteret fungerer mye som en lukket sub. Små refleks subwoofere som er tunet høyre lider av høyere group delay mitt i det frekvensområdet som er viktigst for musikken 40-50hz, og det blir værre jo dypere frekvensene stikker.

Jeg kjenner ikke Monolithen så godt, men SVSene forsterker effekt er oppgitt rimelig moderat. jeg kjenner dynamisk effekt for PB10en, det er 750w, og jeg tror 525w'ern har en dynamisk effekt på ca 1500w, og 900w'ern 2500w, men de to sistnevnte er jeg ikke 100% sikker på.

Om tester betyr noe så vil jeg anbefale deg å ta en titt over på Lsound , der er etterhvert så utrolig mange tester av PB10en som sier det rakt motsatte av hva Hemmabio sa at jeg litt betviler deres kompetanse når det gjelder subwoofere. :P

Redigerat av LSound - Thomas, 13 mars 2006 - 23:12.


#75

Postad 14 mars 2006 - 01:23

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

walle_1:
"Men jag betvivlar att alla dom där prylarna låter bra så inklämda som dom står."
Det vil være interessant å lese mer om dine erfaringer på dette området, for rom-akustikk er et interessant tema. Kanskje du kan forklare HVORFOR jeg "pakker tett sammen"?

<{POST_SNAPBACK}>


Förstod att du skulle hugga på detta, just därför jag skrev inom parentes (ser det ut som i alla fall). Jag säger inte att det inte låter bra, utan bara att det inte ser optimalt plcaerat ut. Men för det kan det ju låta bra, det har jag ingen aning om.

Varför har du packat det så tätt då? Finns det någon smart tanke bakom?

walle_1:

"av bilderna i ditt galleri att döma så är du inte heller ute efter seriös hifi (som det ser ut i alla fall)."

Det ville være fint om du kunne utdype DIN oppfatning av seriøs HiFi, og samtidig påpeke hvilke elementer i mitt oppsett som bidrar til negativ oppfatning.
PS! Er du en av de som lytter til musikk med øynene åpne?

<{POST_SNAPBACK}>


Spelar ingen roll vad som är seriös hifi, man köper de grejor man gillar för de pengar man har. Jag har inte sagt att mina grejor är seriös hifi för alla, men för mig är dom det. Tycker RC-L är ganska seriösa högtalare likaså mina övriga saker runtomkring. Det är väl subben som jag känner har börjat halka efter lite i förhållande till övriga saker så därför är jag ute efter att byta den. Hade jag bott i Norge så hade jag inte tvekat att prova en SVS. Men nu blir priset ca 7300 SEK för en PB10 vilket jag får 2 stycken XTZ för, vilket känns som en bättre investering. Dessutom är jag inte beredd att lägga ut hur mycket som helst nu. Egentligen skulle jag inte byta sub alls nu, det var tråden på AVforum som fick mig intresserad och eftersom det inte är så stor summa jag behöver lägga emellan från Sub Focus till XTZ:an så tycker jag det är värt att prova den. Är det så att XTZ:an inte imponerar på mig så får jag väl behålla Focusen så länge och sikta på en SVS i framtiden istället. Då blir det troligen en av 12" eftersom man ändå lägger ut så mycket på frakten redan på PB10.

Ska vi se till priset som du verkade göra när du sa "en subwoofer för 4000 kr är inte seriös hifi" så är väl inte PB10 seriös hifi heller då, eftersom den kostar bara 4900 kr.

Angående vad som inte "utstrålar" seriös hifi så vet du nog vilka jag menar.... *host* Cerwin *host* Vega :P, men som du säger så ska man inte lyssna med ögonen utan med öronen.



Den eneste negative testen jeg har sett var Hemmabios av PB10. Jeg har det nummeret her et sted, og jeg kan ikke si at jeg gjenkjente deres beskrivelse av PB10en.

Som sagt så hadde jeg før jeg kjøpte PB10en en lang rekke subwoofere

(Cervin Vega LX12, Audio Pro Blue Diamond, Audio Pro Avantek 9, Audio Pro Ace Bass 2 og Infinity Kappa)

De skulle alle sammen være rimelig kjente modeller her på forumet? De fungerte i varierende grad til musikkbruk, men alle hadde det til felles at de ikke kunne gjengi Gladiator soundtracket, og all dypbassen som finnes der. Den første subben jeg hørte som kunne takle den utfordringen var PB10en, også andre vanskelige album som feks Röyksopp - 3AM taklet den langt bedre. Bortsett fra det så spilte den rimelig likt Kappaen.

Mye av grunnen for at de store subbene fungerer så utrolig godt til musik er at bassrefleksen er tunet så dypt at de i store deler av frekvensspekteret fungerer mye som en lukket sub. Små refleks subwoofere som er tunet høyre lider av høyere group delay mitt i det frekvensområdet som er viktigst for musikken 40-50hz, og det blir værre jo dypere frekvensene stikker.

Jeg kjenner ikke Monolithen så godt, men SVSene forsterker effekt er oppgitt rimelig moderat. jeg kjenner dynamisk effekt for PB10en, det er 750w, og jeg tror 525w'ern har en dynamisk effekt på ca 1500w, og 900w'ern 2500w, men de to sistnevnte er jeg ikke 100% sikker på.

Om tester betyr noe så vil jeg anbefale deg å ta en titt over på Lsound , der er etterhvert så utrolig mange tester av PB10en som sier det rakt motsatte av hva Hemmabio sa at jeg litt betviler deres kompetanse når det gjelder subwoofere.  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tvivlar definitivt inte på att PB10 är en bra sub. Tvärtom så skulle jag ha köpt en sån om det inte vore så jäkla dyrt att ta in dom till Sverige. Men då man får punga ut 7300 kr för den så är vi inte i 5000 kronors-klassen längre och det börjar bli fler kombattanter som kanske är värda en titt istället för PB10, Yamahas SW1500 t.ex. eller 2 st XTZ



MVH Martin

Redigerat av walle_1, 14 mars 2006 - 01:26.


#76

Postad 16 mars 2006 - 01:29

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Jag trodde att min sub var på väg till mig men posten ville tydligen nåt annat. Den skickades från göteborg igår som ligger ca 60 mil sydväst om där jag bor. Nu befinner den sig i Ånge som ligger ca 20-25 mil norr om mig. Vad den skulle dit och göra har jag ingen aning om då de andra 4 paketen (sambeställde med en kompis) har gått via örebro och finns här på orten nu. Jag hoppas verkligen dom hinner skicka ner den tills imorgon eller iaf innan helgen så man kan prova den snart. Skriver väl ihop en jämförelse mellan Audio Pro Sub Focus och XTZ 99 W12 då jag har spelat in den och lyssnat ordentligt på den.



MVH Martin

#77

Postad 17 mars 2006 - 11:52

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Igår kväll hämtade jag nya subben. Måste säga att den har grymt snygg finish och ser mycket mycket bra ut. Lite större än audio pron men tar inte upp så jättemycket mer golvyta, däremot är den ganska mycket högre. Har spelat den sedan 00.00 igår kväll då jag kom hem från jobbet så den har snart gått 12 timmar.

Som det låter nu så är den kraftigare än audio pron iaf. Har inte testat nån film än men det kommer väl det också. Mer än så kan jag inte säga innan jag spelat in den och lyssnat ordentligt på olika material.

Tänkte jag skulle testa film med 2 st subbar också :)

En liten teaser:
Postad bild



MVH Martin

Redigerat av walle_1, 18 mars 2006 - 00:46.


#78

Postad 18 mars 2006 - 01:46

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Hmm... håller med våra vänner från väst (Norge).

En xtz sub kan få kallas en sub, när den klarar av att leverera något.
En riktig sub försummar ingen prestanda under 30 Hz. Spelar man 110 dB vid 40Hz, ska en riktig sub, prestera den nivån... även en bra bit under 20Hz.

Kontakta mig när det finns någon XTZ sub som verkligen fixar detta.

#79

Postad 18 mars 2006 - 22:25

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
haha men sluta nu ;) Det finns ju inget behov av dom nivåerna. Alltså man måste ju för det första ha ett rum som klarar av det där, tror det är få eller ingen i denna tråd som hört sådana subbar utan att lyssna på själva rummet och dess noder samtidigt.

#80

Postad 19 mars 2006 - 16:35

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

haha men sluta nu ;) Det finns ju inget behov av dom nivåerna............


Det du egentlig mener...............er at dine kunnskaper om SUBwoofere og opplevelser på dette området er.......svært begrenset, nesten så man skulle tro at du ennå ikke har hatt anledning til å lytte til et skikkelig kalibrert SUB-system med musikk, eller film, for den saks skyld.

#81

Postad 19 mars 2006 - 20:28

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jodå men inte ett monster som behöver närmare 50kvm för att låta som den skall. Mina kunskaper om subwoofers är hyffsat begränsade men jag vet tillräckligt för att inte vilja lyssna på en sådan i ett litet rum. Av samma anledning som man inte vill ställa en stor basrik golvhögtalare i ett rum som är åt skogen förlitet.

#82

Postad 19 mars 2006 - 23:32

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Den eneste grunnen for at man ikke skal ha en for stor sub i et for lite rom er hvis det fysisk ikke er plass til den. Det er litt satt på spissen, men en sub behøver ikke et vist antal m2 for å kunne utfolde seg. Det man kan behøve er litt ledig plass for å flytte subben rundt omkring for å finne den optimale plasseringen, eller så skal man være villig til å flytte møbler.

Jeg har som sagt en Plus, rommet er 25m2, og lytteavdelingen er 12m2 stor. Ikke på noe tidspunkt har jeg følt at subben var for meget, tvertimot, når jeg har besøkt andre med større rom har jeg litt savnet den ekstremt fysiske fornemmelsen jeg får når jeg ser film. På et tidspunkt kjørte jeg dual med Plusen og en PB10, og da føltes det som å kjøre berg- og dalbane når jeg så film.

Det var en gang en som sa at "For mye subwoofer er når du ikke lengre kan se duken for subwoofere" ;)

#83

Postad 20 mars 2006 - 00:12

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Hmmm okey så om suben är såpass stor och placerad i 12kvm så att det enda du uppnår är blötbas som tränger genom dina väggar med otroliga höjningar runt 50-60hz och du trivs med detta så skall ju inte jag försöka övertala dej ;)

Lycka till!

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 20 mars 2006 - 00:14.


#84

Postad 20 mars 2006 - 12:51

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Det er 2 forskjeller mellom et lite og stort rom når vi snakker bass. En er at romforsterkningen vil starte høyere opp i frekvensspekteret, denne romforsterkningen vil være den samme om subben er liten eller stor da det er rommet, og ikke subben som bestemmer dette. I de øvre frekvensene vil den selvfølgelig også påvirke forskjellige subs likt da de alle som et minimum kan gjengi 50-60hz.

Den andre er hvor mye luft som skal flyttes for å lave trykk i rommet, dvs hvor mye sub du behøver for å få en riktig opplevelse av bass. Opplevelsen av når det er nok er er individuell, et eksempel på det er en på www.avforum.no som har en Plus/2 i et 10m2 stort rom, og fremdeles føler at han kunne behøve litt mere ;)

Bass er vanedannende, og når du først har hørt dyp, dyp bass er det ingen vei tilbake, og du vil for alltid søke etter neste større, og dypere bassopplevelse! Så vær advart :)

Hilsen

En Deep Bass Junkie

#85

Postad 20 mars 2006 - 17:50

Combo
  • Combo
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Tycker att den här tråden börjar spåra ut lite, det är en subwoofer för 3500kr vi pratar om här! Jag förstår inte riktigt vad poängen ManicMiner försöker åstadkomma är, du är inte nöjd med en subwoofer du aldrig har lyssnat på och jämför den med en subwoofer i en helt annan prisklass som du har. I ett test menar en recensent att XTZ99W12 låter bättre till musik, so what?! Tycker dom det så tycker dom det, vilka formler du än räknar med.. Det är väl ingen som någonsin påstått att den smiskar SVS 12"-tummare i djupbas?

Själv funderar jag på en sub i den här prisklassen, undrar om någon som har hört denna och Yamaha YST SW-515 och kan jämföra de två till film/musik?

MVH/ Combo

#86

Postad 20 mars 2006 - 19:09

m89frebo
  • m89frebo
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Att konstruera en sub som går djupt med rejält ljudtryck är med dagens teknik ganska billigt och enkelt. Men frågan är hur det låter?

Man använder sig oftast av digitala förstärkare och högtalarelement som klarar höga effekter. Sedan skapar man sig en "rak" frekvenskurva med "equalizern" i förstärkaren. Klart!!!

Denna approach leder tyvärr till en hel del nackdelar som inte nämns i denna tråd tex de ljudmässiga nackdelarna med många digitala förstärkare (alla låter inte som T-ampen), de vanliga nackdelarna av att använda sig av equalizers samt att man måste pressa elementet hårt vid de låga frekvenserna medan elementet samtidigt ska spela med små/mindre konutslag vid de högre frekvenserna.

Hur kommer det sig att det inte finns några riktiga hi-end högtalare som kör med frekvenskompenserade aktiva basar för att åstadkomma rak frekvenskurva ned till 18Hz?

Jag vill inte med detta säga att frekvenskompenserade subbar låter skräp, men jag vill få fram att det är långt viktigare att satsa på ett bra ljud än att bara stirra sig blind på hur djupt högtalaren går.

/Fredrik

#87

Postad 20 mars 2006 - 19:56

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Her følger noen målinger av XTZ (sub)WOOFEREN:

Postad bild

#88

Postad 20 mars 2006 - 20:09

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Combo: Du har fullstendig rett i at tråden har sporet av ;) Jeg kan med sikkerhet si at intet av det jeg sier har det aller minste å gøre med XTZ subben

#89

Postad 25 mars 2006 - 17:52

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Kan ju säga att min XTZ pajade förra helgen så nu är en ny på väg, får den troligen på måndag.

Säkringen gick helt plötsligt förra lördagen, så jag bytte ut den till en ny och då gick den direkt. Jag kontaktade fyndbörsen som tog tillbaka den direkt. Skickade den på onsdagen i veckan, dom hade den på torsdag och på fredagen skickades en ny. Dom hade då kommit fram till att steget var felaktigt. Tycker dock det har gått snabbt och nu skickas den med DHL så det blir till och med hemleverans, mycket bra service av fyndbörsen. Inte nog med det, jag fick mitt "buy and try" förlängt från 2 till 3 veckor ;) .

Kommer väl med jämförelsen mellan sub focus och XTZ nästa helg eller helgen därpå. XTZ:an måste bli riktigt inspelad först så det inte blir missvisande. Kan dock säga att under de 2 dagar jag spelade förra veckan så lät den klart kraftigare än audio pron, återstår att se hur den fungerar till film och musik i direkt jämförelse. Dessutom räknar jag med lite mer djup och kontroll då den blivit inspelad.




MVH Martin

#90

Postad 25 mars 2006 - 22:16

Combo
  • Combo
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Ajdå, hoppas det löser sig med subben. Ser fram emot ditt test!

#91

Postad 29 mars 2006 - 23:34

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Den nya subben har nu spelat ca 13 timmar. Tänkte spela den så mycket som möjligt innan helgen för då blir det jämförelsetest mot Audio Pron. Pron ska bort på måndag om jag ska ha XTZ:an så testet får bli i helgen även om XTZ:an skulle behövas spelas ännu mer.


MVH Martin

#92

Postad 03 april 2006 - 15:41

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
XTZ:an har nu gått närmare 60 timmar, och de senaste timmarna har jag märkt skillnad, lite djupare och lite kraftigare.

Och AP:n är såld :blink: så tyvärr blev det inget riktigt seriöst jämförelsetest. Jag har ju givetvis testat för egen del och kunde konstatera att det var värt för mig att sälja AP:n för 2300 och köpa denn för 3800 inkl. frakt. Så ska man köpa en ny idag och ska lägga dessa pengar så rekommenderar jag XTZ framför Sub focus.

XTZ:an känns bra mycket kraftigare än Focusen. Dom går nog ganska lika djupt båda två låter det som. Men XTZ har mer tryck på det djupet så den är helt klart den bättre basen. Till film ruskar den om ordentligt. Till musik fungerar den liiiite bättre än pron tycker jag, XTZ:an mer kraft och tryck och lite bättre kontroll (om man kör den sluten). Misstänker att det blir ännu bättre då den fått gå 100-200 timmar.

Jag kör den just nu med öppna portar för jag tycker det inte är någon enorm skillnad att köra den sluten, det som händer tycker jag är att man tappar ljudtryck.

Hur som helst så var det värt uppgraderingen och jag tycker definitivt man ska välja XTZ av dessa två (om man gillar svart pianolack)



MVH Martin

Redigerat av walle_1, 03 april 2006 - 15:44.


#93

Postad 03 april 2006 - 16:01

Combo
  • Combo
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Tack för utlåtandet! Svart pianolack, ja det passar bra det..

#94

Postad 04 april 2006 - 08:42

robema
  • robema
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag lovade att återkomma med en recention av mina seriekopplade basar (99W10 och 99W12S).
Har nu spelat in den nya 12'an i drygt två månader så den börjar äntligen visa sitt rätta jag. Inledningsvis måste jag säga att jag är mycket imponerad av både finish och byggkvalitet, om jag inte viste vad som står på prislappen skulle jag nog gissat på minst det dubbla.
Ljudet lär inte heller göra någon besviken, dessa två pjäser tillsammans ger en avgrundsdjup bas som får hela huset att knaka i fogarna utan att för den delen göra avkall på den övre "snabba" basen som slår i magen.
Förut var det problem med att tian fick gå på gränsen till att dista för att räcka till, nu är det tvärt om, om jag kör jag musik på anläggningen måste jag dämpa sub utgången på förstärkaren för att det inte ska bli för mycket av det goda.
Däremot med en bra film i DVD'n, oj, man sitter med ett leende på läpparna från början till slut!
Man känner rent fysiskt hur dom lägsta, knappt hörbara tonerna kommer rullande som vågor över golvet, GÅSHUD!
Det enda problem som jag upplevt är ihopkopplingen av basarna, W10'an måste ligga först i serien på grund av att endast denna har low level out. Jag matar den med en kanal från förstärkaren (det finns bara en sub utgång), således har jag bara en kanal ut från tian att gå vidare med till tolvan.
Volymen på tian är satt på lite drygt halv, men på tolvan måste jag vrida den i bott samt aktivera den inbyggda EQ'n som förstärker 7db för att någolunda matcha nivåerna, ändå dominerar W10'an lite för mycket.
Har varit i kontakt med XTZ om problemet, dom skulle göra lite tester och återkomma med ett förslag, får se vad det leder till.
Till sist en eloge för alla inställnings möjligheter som 99W12s har utrustats med, t.ex har den fyra portar, två stora+två små med var sin basplugg att experimentera med, även ett hp filter samt ovan nämnda EQ finns att prova sig fram med.

#95

Postad 06 april 2006 - 14:29

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Kan nu säga att när jag passerade 50 timmar så känns basen bara rappare och rappare till musik för varje timme som går. Den fungerar kanonbra nu. Smälter in mycket bättre med frontarnas ljud och ger ett fint djup till musiken.

Jag har mitt rum på övervåningen och när jag testade med superhjältarna så ringde farsan som satt utomhus på altanen och frågade:

"Vad fan håller du på med?"
"Testar subben, svarade jag"
"Vafan hela altanen skakar ju!"

Så det är en MYCKET bra filmbas till detta pris och MYCKET bra musikbas, hoppas den blir ännu lite bättre efter fler timmar. Tippar på att den gått mellan 60-70 nu.


MVH Martin

#96

Postad 08 april 2006 - 12:55

Unregistered32954
  • Unregistered32954
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har köpt denna subbas, men har problem med att när jag lyssnar nära basen låte det som det "skallrar". Alltså som om elementet skallrar. Eftersom jag är helt ny på sånt här undrar jag om det ska göra så eller om det är något fel. På långt håll läter det bra, men inte nära

#97

Postad 09 april 2006 - 22:17

Flageborg
  • Flageborg
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Jag har köpt denna subbas, men har problem med att när jag lyssnar nära basen låte det som det "skallrar". Alltså som om elementet skallrar. Eftersom jag är helt ny på sånt här undrar jag om det ska göra så eller om det är något fel. På långt håll läter det bra, men inte nära

<{POST_SNAPBACK}>



Dette er XTZ i et "nøtteskall".....................BILLIG, men du får det du betaler for...........

#98

Postad 10 april 2006 - 12:44

Unregistered32954
  • Unregistered32954
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Dette er XTZ i et "nøtteskall".....................BILLIG, men du får det du betaler for...........


Det vet jag att den är, men jag undrar om det är något man kan göra åt det? Blir det bättre med tiden? Har alla det problemet? Kort sagt finns det något att göra åt situationen`?

#99

Postad 10 april 2006 - 18:14

Combo
  • Combo
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Maila fyndbörsen kanske? Du har ju trots allt 30 dagars öppet köp, om du kan byta ut den mot en annan och det låter likadant borde du väl få pengarna tillbaka?

#100

Postad 12 april 2006 - 11:31

Unregistered32954
  • Unregistered32954
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har just snackat med Fyndbörsen, det visade sig att subben har fått sig en smäll under transport och där av det skallrande ljudet. Måste säga att jag är djupt imponerad av Fyndbörsens seriösitet. Kanon företag.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.