Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1651

Postad 15 mars 2007 - 22:51

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Som jag minns det så hade vi alla här färgskiftningar på denna projje. Det var bara en fråga om hur mkt eller hur lite.

#1652

Postad 17 mars 2007 - 12:35

Unregisteredd55ba413
  • Unregisteredd55ba413
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Säljer min tw-600 nu... maila om det är någon som är intresserad... 575h har den gått...

#1653

Postad 18 maj 2007 - 13:11

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Är det nån som vet vad det är för skillnad mellan Tw600 och TW620? och hur stort är steget egentligen upp till den nyare TW700? :)
Zeke

#1654

Postad 22 maj 2007 - 09:20

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Är det nån som vet vad det är för skillnad mellan Tw600 och  TW620? och hur stort är steget egentligen upp till den nyare TW700? ;)
Zeke

<{POST_SNAPBACK}>


tw600 & tw620 är nästan samma projektor tror jag. tw700 har framförallt bättre optik, vilket ska göra bilden rätt mycket skarpare. Du får titta på dom och jämföra själv. :blink:

#1655

Postad 22 maj 2007 - 17:32

Unregistered0e3d5e34
  • Unregistered0e3d5e34
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0
Jag har precis fått min TW600 utbytt mot en 620 och har än så länge inte märkt någon skillnad alls.

#1656

Postad 22 maj 2007 - 20:05

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
ok, jag undrade därför att det just nu skiljer rätt mycket i pris då det verkar vara samma projje. I så fall så väljer man ju 620 såklart. :blink:

#1657

Postad 20 juli 2007 - 10:58

Unregistered0e3d5e34
  • Unregistered0e3d5e34
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva hjälp med att testa en sak.

Jag tycker att min tw620 ger ifrån sig ett högfrekvent ljud (den tjuter). Så fort jag stänger av projektorn så försvinner det, även fast den fortfarande är igång ett tag för att kyla lampan.

Det är inte jättetydligt men eftersom jag vet att det finns där så stör jag mig på det ganska lätt.

Om ni har projektorn igång och sen stänger av den, märker ni då att det blir betydligt tystare i rummet än när den var igång även fast fläkten fortsätter ett tag? Jag hör ganska tydligt hur ett tjutande ljud plötsligt försvinner.

Skulle gärna vilja ha det bekrfätat att fler hör det här så att jag vet att det inte är något fel på min projektor.

När projektorn är igång så snappar jag enklast upp det tjutande ljudet genom att röra mig runt i rummet, står eller sitter man på rätt plats så hörs det ganska tydligt. Det kan vara svårt att höra om man är precis bredvid projektorn.

#1658

Postad 14 augusti 2007 - 11:56

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0
Jag har lite "problem" med bildformatet, om filmen inte har anamorfisk widescreen hur zoomar ni in bilden på era tw600? Sen händer också att jag får svarta fält på sidorna oxå även att det ska vara en 16:9-film enligt fodralet, vad kan det bero på?

#1659

Postad 14 augusti 2007 - 13:12

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Har ingen bra lösning på filmer som inte är anamorfiska.
Att det blir svart på sidorna beror på att du kör rätt inställning och visar hela bilden. Gissar att du kör Larger. Verkar som att vissa lite äldre filmer som släpps på dvd inte har fyllt ut hela bilden på bredden. Har märkt det på tex James Bond. Vanliga Tv apparater brukar klippa nån procent runt om bilden så då ser man inte detta. Om man sedan valt att visa hela bilden så blir det så här :/
Väljer man Normal så tror jag Projektorn tar bort det svarta på sidorna, dock så betyder detta att projektor skalar om bilden vilket man kanske inte vill då man kör Larger osv, man vill ju ha Pixel to Pixel typ från sin källa :D
Jag kör tex en dvd som skalar upp till 720p och vill inte att projjen skall skala om bilden igen. Vilket den iofs kanske gör men jag hoppas inte det :D

#1660

Postad 14 augusti 2007 - 20:53

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva hjälp med att testa en sak.

Jag tycker att min tw620 ger ifrån sig ett högfrekvent ljud (den tjuter).  Så fort jag stänger av projektorn så försvinner det, även fast den fortfarande är igång ett tag för att kyla lampan.

Det är inte jättetydligt men eftersom jag vet att det finns där så stör jag mig på det ganska lätt.

Om ni har projektorn igång och sen stänger av den, märker ni då att det blir betydligt tystare i rummet än när den var igång även fast fläkten fortsätter ett tag? Jag hör ganska tydligt hur ett tjutande ljud plötsligt försvinner.

Skulle gärna vilja ha det bekrfätat att fler hör det här så att jag vet att det inte är något fel på min projektor.

När projektorn är igång så snappar jag enklast upp det tjutande ljudet genom att röra mig runt i rummet, står eller sitter man på rätt plats så hörs det ganska tydligt. Det kan vara svårt att höra om man är precis bredvid projektorn.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har för mig att jag läst om några andra som har haft samma problem! Jag kommer dock inte ihåg vad det var för fel, men projektorn ska inte tjuta. Ring Epson och skicka in projjen på garantin! Och stå på dig när du pratar med dom, detta ska dom fixa. :D

#1661

Postad 15 augusti 2007 - 06:59

Unregistered0e3d5e34
  • Unregistered0e3d5e34
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Jag har för mig att jag läst om några andra som har haft samma problem! Jag kommer dock inte ihåg vad det var för fel, men projektorn ska inte tjuta. Ring Epson och skicka in projjen på garantin! Och stå på dig när du pratar med dom, detta ska dom fixa.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har redan haft lite kontakt med Epson och det verkar inte vara några problem att lämna in den. Grejen är den att jag precis fått tillbaks en helt ny projektor efter att jag lämnade in den förra på service för ett annat fel och är väldigt nöjd me den här nya förutom just det där med att den tjuter.

Den tjuter ju inte direkt jättehögt och man hör det ibland nästan bara om man vänder huvudet åt rätt håll vilket gör mig orolig över att de på servicestället inte ska märka det. Jag har nu också efter lite användande märkt att det tjutande ljudet ibland kan försvinner ett tag.

Vore kanon om du kunde komma på vart du har hört om folk som haft samma problem så jag kan jämföra det lite med mitt eget!

#1662

Postad 16 augusti 2007 - 14:36

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Alla LCD-projjar lider ju av färgskiftningar av något slag, dvs att bilden går från grönt till rött eller liknande.
Jag har fått min projje utbytt 1 gång pga kraftiga sådana skiftningar då ena sidan av bilden såg personer svartvita ut och på andra var de jätteröda i färgen.
Iaf har jag fått en ny projje sedan lite över ett år tillbaka som endast har haft lite färgskiftningar. Lite irriterande men inte alls något som en "ovan" skulle märka och detta syntes bara nere i vänstra hörnet av bilden och dessutom mest då det var en grå bild.

Upptäckte till min förvåning nu att den senaste 1½ veckan så har dessa färgskiftningar försvunnit helt och hållet!

Någon mer som har varit med om detta?

#1663

Postad 16 augusti 2007 - 20:46

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Jag har lite "problem" med bildformatet, om filmen inte har anamorfisk widescreen hur zoomar ni in bilden på era tw600? Sen händer också att jag får svarta fält på sidorna oxå även att det ska vara en 16:9-film enligt fodralet, vad kan det bero på?

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, menar du att du filmer med bredare bild än 16:9 (1.85:1, 2.35:1 och 2.40:1)? De ska man ju inte göra något med isf! De är ju sådana! :blink: Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig dock. Då får du förtydliga så får vi se vad som kan göras. :D

Svarta kanter på sidorna har jag aldrig varit med om, menj det kanske är som Peete säger med lite äldre transfers.

#1664

Postad 24 augusti 2007 - 22:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag har lite "problem" med bildformatet, om filmen inte har anamorfisk widescreen hur zoomar ni in bilden på era tw600? Sen händer också att jag får svarta fält på sidorna oxå även att det ska vara en 16:9-film enligt fodralet, vad kan det bero på?

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, menar du att du filmer med bredare bild än 16:9 (1.85:1, 2.35:1 och 2.40:1)? De ska man ju inte göra något med isf! De är ju sådana! :) Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig dock. Då får du förtydliga så får vi se vad som kan göras. B)

Svarta kanter på sidorna har jag aldrig varit med om, menj det kanske är som Peete säger med lite äldre transfers.

<{POST_SNAPBACK}>



Ja det är på filmer med mindre förmat än 1.85:1 som dom svarta fälten på sidorna dyker upp, är bara van vid att tvapparater breddar bilden men hur gör ni med filmer som inte är anamorfiska, låter ni dom vara som dom är eller zoomar ni och hur zoomar man med epson tw600?

#1665

Postad 07 november 2007 - 15:58

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har lite problem med min projektor (Epson EMP-TW600) och dvd-spelare (Onkyo DV-SP404E).
Jag har försökt hitta inlägg där liknande problem finns beskrivna men inte lyckats.

Då och då när jag tittar på dvd-filmer händer det att det blir lite ryckigt i bilden. Detta inträffar endast när något rör sig i bliden, t.ex. en person som går genom ett rum eller en bil som kör. Det blir ungefär som om bilden skulle "lagga". Ljudet däremot låter precis som det skall.
Jag beskrev detta för personalen på Paus, där jag köpt såväl projektor som dvd-spelare, så fort jag sett att detta var återkommande. Eftersom jag nyligen bytt dvd-spelaren från en tidigare Onkyo modell trodde jag att det vad spelaren som var problemet. Jag fick då en ny spelare efter en tid, men problemet kvarstår.

Efter att ha läst en del om problem med uppdateringsfrekvens i tråden 1080p/24 här på forumet börjar jag fundera på om det kan vara inställningar mellan projektorn och dvd-spelaren som jag gjort felaktigt. Nu är ju inte dvd-spelaren kapabel att skicka ut 1080p, och jag skickar 720p till projjen, men jag tänkte att det kanske kunde vara ett liknande problem.

Jag har även en dvd-inspelare (Pioneer DVR-530H 160GB) och jag har inte upplevt samma problem med denna.
Denna skickar i och för sig endast ut 480p eller 576p och dessutom använder jag denna mer sällan i kombination med projektorn, så det kanske inte är jämförbart.

Något som stött på liknande bekymmer eller som har en idé om vad detta kan bero på?
Jag kan ju förstås alltid gå tillbaka till Paus och reklamera även denna nya dvd-spelare, men det vore ju trevligare om det var en inställningsfråga.

Tacksam för alla ideér!

/Stone

#1666

Postad 18 december 2007 - 05:49

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Mina färgskiftningar har blivit värre igen. Hur lång garantitid har man? Någon som kan rekommendera att skicka in projjen pga dessa problem? Det suger verkligen med färgskiftningar.

#1667

Postad 02 mars 2008 - 02:44

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

Sitter själv med en TW600 där lampan har gått snart 1300h. Och frågan man ställer sig är om man ska köpa en ny lampa för ca 2500:- eller om man ska ta och fundera på en ny projje när lampan smäller sen?...


Jag är också i samma situation. Min lampa har gått ca 1000 timmar och funderar på att köpa en ny från Price Japan. Förr eller senare försvinner de säkert ur sortimentet. Om jag lyckas få färgskiftningarna åtgärdade på garantin så köper jag en ny lampa. Annars så avvaktar jag.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 02 mars 2008 - 02:57.


#1668

Postad 14 april 2008 - 17:48

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag är också i samma situation. Min lampa har gått ca 1000 timmar och funderar på att köpa en ny från Price Japan. Förr eller senare försvinner de säkert ur sortimentet. Om jag lyckas få färgskiftningarna åtgärdade på garantin så köper jag en ny lampa. Annars så avvaktar jag.


1000h är inte så mkt på den lampan... har kört 3500h & den rockar! (iof i cinema läge)
Jag köper nog ingen ny lampa när min säger upp sig utan lägger slantarna på en ny projj ist.

/JmLab

#1669

Postad 21 juli 2008 - 18:22

Unregistered7de3171f
  • Unregistered7de3171f
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Igår sa min lampa "plopp", jag hade märkt at den blev mycket mörkare bara sista timmen o sen nästa gång när jag slog på den så lät den som ett popcorn :)

Jag öppnade den, tog ur lampan o det var lite lite småglas som jag sög upp under lampan (väldigt lite)

Två frågor
1. Vad tror ni har projektorn tagit skada? Kan man montera en ny lampa eller kan det vara problem med andra saker?
2. Funderar isåfall på att importera en lampa frå¨n Price Japan - Dom tar runt 2 papp mellans en lampa i Sverige kostar runt 4 (Jag skulle gärna gynna en affär i Sverige men inte för dubbla priset.) . Är det någon som har några erfarenheeter av att köpt lampa till sin Tw600 däifrån?

#1670

Postad 21 juli 2008 - 18:47

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
jag köpte en Panasoniclampa för 91£, men glömde att betala överföringskostnaden så PriceJapan fick bara 81:75€ och de förstod att jag gjort ett misstag och skickade iväg lampan utan att begära det som saknades. Lampan skickades en fredag 16:00 lokal tid och jag skulle haft den hemma måndag förmiddag om jag kunnat vara hemma. Sen när jag tog emot lampan fick jag betala tull till budkillen från DHL på 273:-.

Redigerat av Huddingebo, 21 juli 2008 - 18:49.


#1671

Postad 24 juli 2008 - 21:11

Unregistered7de3171f
  • Unregistered7de3171f
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Tackar för feedback - Blir en beställning därifrån idag :unsure:

#1672

Postad 06 augusti 2008 - 23:46

Unregistered7de3171f
  • Unregistered7de3171f
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Måste säga att det var grymt smidigt att beställa från PriceJapan - beställde på kvällen svensk tid och dagen efter var den skickad med DHL o man kunde enkelt följa leveransen med trackingnummer. Nu sitter den monterad i projjen :P

#1673

Postad 15 februari 2010 - 01:16

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Ger HDMI generellt sett en bättre bildkvalitet än VGA? Jag har utmärkt bild på min projje från datorn via vga och har aldrig testat att koppla in datorn vid dvi/hdmi.

#1674

Postad 10 december 2010 - 10:55

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

1000h är inte så mkt på den lampan... har kört 3500h & den rockar! (iof i cinema läge)
Jag köper nog ingen ny lampa när min säger upp sig utan lägger slantarna på en ny projj ist.

/JmLab

Min projektor har precis börjat visa meddelandet "Replace the lamp." efter ca 2800 timmars användande.
Om jag ignorerar detta och kör vidare, kan projektorn skadas eller är det bara lampan som tillslut ger upp och blir helt svart?

#1675

Postad 10 december 2010 - 13:52

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Det som kan hända är att lampan exploderar o det kan ju ev sabba nån del i projjen
Lampor kan ju iofs explodera även innan dom anses vara förbrukade även om jag tror att det är ovanligt, troligen rätt ovanligt att dom exploderar överhuvudtaget egentligen, förmodligen kommer den bara att låta bli att starta upp en dag

Vad vill jag ha sagt med det här då :P
Personligen hade jag kört på tills den ger upp eller att jag ger upp och byter projje bara för att jag inte orkar vänta tills lampan dör eller ger så dåligt tryck att det inte funkar längre att se film med bibehållen njutning,
eller uppgraderar bara för att det finns annat på marknaden som jag hellre vill ha... ;)

Moa jag tror att du lugnt kan köra vidare om du tycker ljustrycket är tillräckligt, det kan hända att du behöver nollställa räknaren i fall att Epson kör med samma som vissa Pannor, dvs att projjen stängs ner automatiskt vid 3000h

elis

#1676

Postad 10 december 2010 - 14:07

Unregistered5bf71094
  • Unregistered5bf71094
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Min lampa exploderade redan efter 1500 timmar.
Så jag är inne på andra lampan nu och närmar mig 1000 timmar på den. Kommer inte köpa en ny när den ger sig ;)

#1677

Postad 10 december 2010 - 15:55

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Det som kan hända är att lampan exploderar o det kan ju ev sabba nån del i projjen
Lampor kan ju iofs explodera även innan dom anses vara förbrukade även om jag tror att det är ovanligt, troligen rätt ovanligt att dom exploderar överhuvudtaget egentligen, förmodligen kommer den bara att låta bli att starta upp en dag

Vad vill jag ha sagt med det här då :(
Personligen hade jag kört på tills den ger upp eller att jag ger upp och byter projje bara för att jag inte orkar vänta tills lampan dör eller ger så dåligt tryck att det inte funkar längre att se film med bibehållen njutning,
eller uppgraderar bara för att det finns annat på marknaden som jag hellre vill ha... :lol:

Moa jag tror att du lugnt kan köra vidare om du tycker ljustrycket är tillräckligt, det kan hända att du behöver nollställa räknaren i fall att Epson kör med samma som vissa Pannor, dvs att projjen stängs ner automatiskt vid 3000h

elis

Cool!
Tänkte i de banorna själv, men ville vädra frågan.

Jag kör på, men för att vara på säkra sidan nollställer jag nog räknaren.
Sedan får det nog bli en ny projje, det finns ju en del roligare maskiner nuförtiden...

#1678

Postad 18 januari 2015 - 18:49

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Har en gammal Epson som bara gått 500 timmar. Orsaken till detta är att bilden har färgstick. På vänster sida är bilden blå flammig och på höger sida är bilden rödflammig. Går det att öppna projektorn och vrida på några skruvar för att justera färgpanelerna så jag slipper färgsticken. Tycker att det är synd att slänga projektorn som duger till DVD filmer.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.