Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS60 *

819 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 november 2005 - 08:06

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

mmm strange..  vad köpte du för nätkabel då?  räcker de med en billig lr

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en billig kabel hos Elkedjan.

#52

Postad 25 november 2005 - 19:50

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Veritas: Håller med dig om allt. Jag generaliserade inte. Denna tråd handlar om HS60 och inte tysklandsimport. :) Vet att man kan få förstklassig service från alla handlare på denna jord. Jag har ju te.x. en Optoma H79 från Pipro.de i tyskland.  :D  Det jag ville säga är att Sonys "Europagaranti" (skriver just det inom "-tecken då jag inte tycker det är en fullständig europagarnti) inte är som många tror att den är.

DET var det jag ville framföra. Jag är inte emot importhandel alls.

<{POST_SNAPBACK}>


Oki doki, sorry om jag blev lite "argumentativ". :lol:

Redigerat av Veritas, 25 november 2005 - 19:50.


#53

Postad 25 november 2005 - 20:31

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Veritas: Lugnt! Vi är nog på samma spår både två. :)

Sök på mitt namn i HS50-mastodonttråden så får ni läsa lite om mitt serviceärende som jag hade med min HS50. Blev lite strul med garanti från butiken i england och Sony Sverige. Det löste sig dock efter lite påtryckningar från min sida. Ärendet hamnade slutligen hos Sonys serviceansariga kille inom Sony Sverige och då hände det grejer. :D

#54

Postad 27 november 2005 - 01:39

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0

Jag hämtade min idag på Hembioconsult och skulle leta efter strömkabeln, letade efter den febrilt det slutade med att jag fick åka och köpa kabeln så man kunde testa projectorn. Jag trodde att dom hade missat att skicka med kabeln, men tydligen skickar dom inte med en kabel, konstigt tycker jag att ingen kabel är med?


Köpte en HS60 idag och fick inte heller med någon strömkabel. Lite konstigt eftersom det står i manualen att det ska följa med (de övriga grejerna som det står ska följa med låg i lådan: extra filter, manualer, fjärr + batterier). Snålt av Sony eller miss av Sony?

Som tur var har jag inte sålt min gamla HS50 ännu så jag kunde nyttja dess sladd för att köra igång mitt nya inköp. :)

#55

Postad 27 november 2005 - 09:28

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Köpte en HS60 idag och fick inte heller med någon strömkabel. Lite konstigt eftersom det står i manualen att det ska följa med (de övriga grejerna som det står ska följa med låg i lådan: extra filter, manualer, fjärr + batterier). Snålt av Sony eller miss av Sony?

<{POST_SNAPBACK}>


Står det i manualen så ska det vara en sån med...

Förmodligen har den Europeiska packningen misslyckats när de skulle byta ut den...

Vad är det för typ av sladd? Är det 'musse pigg' kontakt, 'dator' kontakt eller 'två hål' kontakt?

#56

Postad 27 november 2005 - 09:33

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Köpte en HS60 idag[...]

Som tur var har jag inte sålt min gamla HS50 ännu[...]

<{POST_SNAPBACK}>


När du tittat lite på HS60:n, kan du skriva lite här om jämförelser mellan dessa båda? Eftersom du har ägt (äger!) båda menar jag.

Kollade på HS50:n för ungefär ett år sen och gillade den skarpt. HS60:n känns nästan som man kan se den osedd om de har förbättrat + sänkt priset. :)

Har någon hört något om HS60ns panel alignment? Detta var ju något som många klagade på hos HS50:n... :)

#57

Postad 27 november 2005 - 11:10

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0

Vad är det för typ av sladd? Är det 'musse pigg' kontakt, 'dator' kontakt eller 'två hål' kontakt?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en "dator"-kontakt, dvs tre hål, men inte "musse pigg" varianten. Ska åka ner på stan och köpa en sån idag.

När du tittat lite på HS60:n, kan du skriva lite här om jämförelser mellan dessa båda? Eftersom du har ägt (äger!) båda menar jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag ska göra ett försök att jämföra de två, men först måste jag skaffa strömkontakten. Sen kommer det nog att bli svårt att göra en direkt jämförelse, det får nog bli att jag kör HDMI till ena och komponent till den andra. Om jag ska hålla på och växla kablar mellan dem så tror jag att jag hinner glömma hur bilden såg ut mellan gångerna. Får se, jag återkommer när jag testat lite.

#58

Postad 27 november 2005 - 11:45

TommyHugo
  • TommyHugo
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Sony VPL-HS60 alt "100 Ruby" pris från 20 - 25 000 kr till 100 -108 000 kr blir säkert en 1080p VPL-HS 80 för 30 000 under hösten -06. Sony vill få 1080p som standard och använder oss HS50 samt HS60 som utvecklare av den nya lagom till Fotbolls VM klara HS80 och motsvarande platta skärmar i ny LCD teknik. Dessutom kommer man att släppa sina filmer i 1080p format samtidigt som biopremiären. Om inte "äpplet" kommer före. Sony kan ha lärt sig av IPOD succen. En viktig fråga blir "Vem är nästa att ta över staffetpinnen". Plattformen avgör, PS3?

#59

Postad 27 november 2005 - 22:06

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Sony VPL-HS60 alt "100 Ruby"  pris från 20 - 25 000 kr till 100 -108 000 kr blir säkert en 1080p VPL-HS 80 för 30 000 under hösten -06. Sony vill få 1080p som standard och använder oss HS50 samt HS60 som utvecklare av den nya lagom till Fotbolls VM klara HS80 och motsvarande platta skärmar i ny LCD teknik. Dessutom kommer man att släppa sina filmer i 1080p format samtidigt som biopremiären. Om inte "äpplet" kommer före. Sony kan ha lärt sig av IPOD succen. En viktig fråga blir "Vem är nästa att ta över staffetpinnen". Plattformen avgör, PS3?

<{POST_SNAPBACK}>


Va? :)

Jag läste inlägget tre gånger... Jag tror det du vill säga är att Hösten 2006 kommer Sony att släppa HS80 med 1080p för 30,000 SEK vilket kanske kan stämma även om jag tror du är lite för entusiatisk med prisgissningen...

Men en del av dina utsvävningar får du gärna förklara lite noggrannare. Helst utan att svepa 10 Jolt Cola innan du börjar skriva.
Vad har Sonys BlueRay (det du kallar för 1080p) med vad nästa projektor ska klara av?
Varför skulle Sony släppa sina filmer som BlueRay samtidigt som biopremiären?
Vad är det Sony skulle lärt sig av ipod succén? Förutom att folk vill ha MP3 och inte ATRAC3, men det tror jag de redan fattat med tanke på att PSPn klarar MP3or.
Varför skulle Apple släppa ett eget DVD format? De är ju helt ointresserade av filmdistribution. Möjligtvis att de går på Microsofts linje och tycker att fysiskt media är ointressant och tycker att allt ska gå över nätet i framtiden...

#60

Postad 28 november 2005 - 13:43

TommyHugo
  • TommyHugo
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tråden var Sony VPL-HS60 och jag la bara till vad man kan förutse eller inte när det gäller teknikutveckling. Skillnaden mellan 2 - 7 tum bärbart och 100 tum HD är stor men förtar inte varandra men drivs av olika behov.

#61

Postad 29 november 2005 - 10:25

Unregistereddac4e90f
  • Unregistereddac4e90f
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
:) Hämtade min nya HS60 hos hembioconsult i torsdags. Monterat den i taket med mitt nyinköpta takstativ som jag hade köpt till Z4 som jag hade, men har lämnat tillbaka för att det inte gick att köra den i Ecomode och jag störde mig mycket på det. Nu har jag testat och sett en film
Star wars 3 och jag säger bara en sak jag ångrar inte att jag köpte denna proj. det var värt varenda krona som jag fick lägga till. den går så tyst att jag knappt hör den. Jag kör med Pioneer 737 till projektorn. funderar på att byta upp mig till nya 989 som har kommit så att man kan köra med 720P HDMI till projektorn.

#62

Postad 29 november 2005 - 22:09

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Jag väntar fortfarande på dig Horrabin om ett litet utlåtande hs50 vs hs60.. Är det stor skillnad?

#63

Postad 30 november 2005 - 19:10

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
2005-11-30 16:33

Sony VPL-HS60: Oöverträffad kontrast med Sonys nya hemmabioprojektor

Sony introducerar en HDTV-klar hemmabioprojektor med ett exceptionellt kontrastomfång på hela 10 000:1. Projektorn är kompakt och tyst med en rad avancerade funktioner som tillfredställer även de mest kräsna hemmabio-entusiastens behov.

Det höga kontrastomfånget beror på projektorns nya 3LCD-teknik, som använder separata reflektorplattor före färgpanelerna för rött, grönt och blått. Upplösningen är hela 2,8 miljoner pixlar (1280x720x3). Tack vare Sonys system för färgbehandling Real Color Processing (RCP) kan man också helt individuellt finjustera färgvisningen, så att den passar egna smaken. Bilden blir dessutom perfekt återgiven över hela bildytan med linssystemet All Range Crisp Focus (ARC-F).

VPL-HS60 är liksom den tidigare modellen VPL-HS50 försedd med Sonys Advanced Iris Control, en bländarfunktion som automatiskt styr ljusintensiteten så att det vita blir ljusare i ljusa scener och det svarta djupare i mörka scener.

VPL-HS60 kan placeras relativt fritt i förhållande till skärmen tack vare den justerbara linsen, som gör att projektorn kan ställas snett i förhållande till bilden både i höjd- och sidled. VPL-HS60 ger en helt perfekt bild på en 100-tums skärm med projektorn placerad mellan 2,9 och 4,6 meter från skärmen. Dessutom är den elegant designade projektorn i svart och silver extremt tyst. Fläktljudet på endast 23 dB stör aldrig publiken, oavsett filmval.

– Det fantastiska kontrastvärdet på 10 000:1 innebär ett stort steg framåt på LCD-sidan. Den här klarheten i bildvisningen har vi inte sett tidigare på en LCD-projektor, säger Fredrik Ånäs, affärsområdesansvarig på Sony Sverige.

SLUT


Pris: Ca 27 000 kronor inkl moms
Lansering på marknaden: December 2005.







Tekniska fakta:

• HD-klar
• Sony 0,73-tums p-Si TFT 720p 3LCD-paneler
• Bredbild 16:9
• W-XGA-upplösning, med 2,8 miljoner pixlar (1280x720x3)
• Kontrastomfång: 10 000:1, med Sonys “Advanced Iris Control”
• Ljusstyrka: 1200 ANSI lumen
• Projektionsstorlek: 40–200 tum (1–5 meter)
• Högkvalitativ lins med brett och flexibelt projektionsavstånd (t ex för en 2 meters duk är avståndet 2,4–3,7 meter)
• 1,6x zoom (normalt för andra projektorer är 1,2x – 1,3x)
• Fläktens ljudnivå: 23dB
• All Range Crisp Focus (ARC-F) för jämnare bildåtergivning.
• Slimmad kabinett i svart och silver
• Tillval: Takfäste (modellnr PSS-610NL)
• Anslutningar: HDMI, Component Video, S-Video, Composite Video, D-Sub 15-pin (PC) och 12 volt Trigger out



För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Ånäs, 08-585 450 78, 0708-89 07 78, [email protected]

#64

Postad 30 november 2005 - 19:23

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

– Det fantastiska kontrastvärdet på 10 000:1 innebär ett stort steg framåt på LCD-sidan. Den här klarheten i bildvisningen har vi inte sett tidigare på en LCD-projektor, säger Fredrik Ånäs, affärsområdesansvarig på Sony Sverige.
SLUT


För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Ånäs, 08-585 450 78, 0708-89 07 78, [email protected]

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, vad skulle han annars säga :)

#65

Postad 30 november 2005 - 19:41

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Vi har fått in den i butiken nu och testkört den under dagen. :D

Hade HS50 själv som hemmaprojektor förut och HS60 är verkligen en uppgradering, den hänger med nya D5 panelsprojektorerna i tryck och färger men sparkar rumpa i kontrast. Den är också grymt skarp.

Man märker verkligen av dens höjda kontrast, speciellt i blandscener med ljust och mörkt i samma scen så mäker man av att dens grundkontrast och inte bara IRIS-gjord kontrast gått upp ordentligt.

Till skillnad mot introduktionen av HS50 finns det faktiskt HS60 att få tag på också :)

Redigerat av Unregistered47efd78c, 30 november 2005 - 19:42.


#66

Postad 30 november 2005 - 20:08

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Att sitta 3 meter ifrån en 190cm bred duk fungerar väl inte med HS60 utan att se mycket screendoor?

#67

Postad 30 november 2005 - 21:59

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Nej, det vore inte att rekommendera. Under 1.6 ggr bildbredd är lite och ta i med de flesta projektorer och för HS60 skulle jag rekommendera 1.7-1.8 iaf.

#68

Postad 30 november 2005 - 22:18

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

  • 402 inlägg
  • 0
Jag har gjort en snabb jämförelse mellan min gamla HS50 och den nya HS60. Tyvärr hade jag satt upp min HS60 på plats, så det var lite svårt att växla mellan dem på ett smidigt sätt. Ska troligen ta ner HS60 från hyllan den står på i helgen för att göra en enklare jämförelse. Hursomhelst så är det tydligt att HS60 är "mer" på nästan alla sätt och vis när det gäller bilden. Mer och djupare svärta, mer och bättre kontrast, mer tryck i bilden (vad jag nu menar med det, jag tror jag syftar på ljuset och färgerna som är kraftigare än tidigare), men också mer SDE tycker jag mig se. Jag har inga problem med SDE, utan retar mig mycket mer på exempelvis VB som jag hade gott om på min gamla Panasonic AE300, men jag tror nog att det är lite mer SDE på denna än på min HS50. Inget som stör mig, men om man är känslig för detta bör man se till att man kan sitta på lämpligt avstånd från duken. Jag har en 98" duk (1.0 gain) och sitter på ca 1.6 ggr avstånd från den. Om jag satt ytterligare 40 cm bakåt skulle jag nog inte se något SDE alls. Nu ser jag det (om jag letar efter det) i scener med dimma/moln och rök. Jag tycker den är ungefär lika tyst som HS50, lite svårt att jämföra när båda är igång samtidigt. :ph34r: Har bara testat att köra DVD via HDMI och det ser mycket bra ut. Den har en ganska grov overscan i 576p läge, men om jag växlar till 720p (som förövrigt verkar fungera klockrent, en klar förbättring mot för HS50) så har jag inte någon som helst overscan. Med 1080i så får jag någon procents overscan på sidorna men inte på topp/botten. Förhoppningsvis ska jag hinna/klara av att koppla in min dator till den i helgen.

I det stora hela är jag mycket nöjd med min uppgradering och känner att jag verkligen har fått något bra för pengarna. Nu är ju iofs HS50 en mycket bra projekor, men det är helt klart att HS60 är en vassare modell. Att sedan priset på den är mycket bra gör ju inte saken sämre. :D Har du en gammal projektor och är sugen på att uppgradera så är HS60 helt klart en av toppalternativen du bör titta på enligt mig.

#69

Postad 05 december 2005 - 14:24

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Pris på pipro.se: Sony VPL-HS60 2499 EUR 2005-12-01 det blir väl ungefär 23500:- Det är i alla fall 2400:- billigare än i någon butik i sverige.

#70

Postad 05 december 2005 - 15:48

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Ja det ser ut som om Sony försöker fixera priset i Sverige .. knappast lagligt.

#71

Postad 05 december 2005 - 17:48

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

Pris på pipro.se: Sony VPL-HS60 2499 EUR 2005-12-01 det blir väl ungefär 23500:- Det är i alla fall 2400:- billigare än i någon butik i sverige.

<{POST_SNAPBACK}>


jo, men betalar bara 16% moms i Tyskland istället för 25% som i Sverige. Fast efter nyår kommer tyskarna höja till 23% tror jag det var....

#72

Postad 05 december 2005 - 18:35

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Hur som helst så kommer priserna att droppa vad det lider. Tänker köpa när den går under 22000:-

#73

Postad 06 december 2005 - 15:06

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Jag har precis fått bekräftat av en ÅF som jag känner att Sony inte levererar projektorer till ÅF som lägger ett pris under 25.900 kr på HS60 :rolleyes:

Det är därför alla har samma pris på projektorn, Sony bryter m a o mot Svensk lag!

Just nu känns det som om jag skiter i Sony och köper en D5:a...vet inte ens om jag har någon lust att importera en Sony projektor... ;)

EDIT: Någon som har en emailadress till konkurrensverket? (Jag menar allvar!)

Redigerat av Veritas, 06 december 2005 - 15:09.


#74

Postad 06 december 2005 - 15:28

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Tack för PM:t! :rolleyes:

Så här står det på konkurrensverkets hemsida:

Rekommenderade cirkapriser

Är jag som återförsäljare tvungen att ta de priser som leverantören rekommenderar i sina cirkaprislistor?
Svar: Nej, det är du inte. I princip ska varje butik sätta sina egna priser, men rekommenderade cirkapriser är mycket vanliga och följs av många butiker. Det är tillåtet för en tillverkare/leverantör att ge ut rekommenderade priser, eller cirkapriser till vägledning för återförsäljarna. Det är också tillåtet för återförsäljarna att följa cirkapriserna.

Det som kan vara ett brott mot konkurrenslagen är om olika företag kommer överens eller träffar avtal med varandra om att ta ut ett visst pris vid försäljning till konsument. Det är också förbjudet av en leverantör att, genom hot om till exempel leveransvägran, tvinga återförsäljaren att hålla ett visst pris.

Att en leverantör i annonserna anger ett cirkapris kan ge en viss vägledning till kunderna. Men om dessa prisrekommendationer alltid följs leder det till att alla håller samma priser. Konsumenterna får betala onödigt höga priser och får färre valmöjligheter. När konkurrensen sätts ur spel är det alltid konsumenterna som förlorar.


Konkurrensverkets FAQ

Jag skall skicka dom ett litet tips... ;)

#75

Postad 06 december 2005 - 18:01

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Kan säga att vi inte fått något krav på att vi måste sälja den för det priset, utan fått ett cirkapris och det är ingen problem med efterfrågan på det priset. De är faktiskt för tillfället slut hos distributören.

HS60 är bättre än andra LCD'er och det är lite lustigt att man förväntar sig att den ska hamna på samma pris eller lägre än D5. Den är även dyrare för oss att köpa och betingar därför ett högre pris.

Kan för övrigt påpeka att ju mer vi kör HS60 desto mer imponerade blir vi, den är verkligen en redig uppgradering från HS50 och kör i princip över D5 i kontrast och detaljrikedom. Definitivt min nya favoritprojektor (om man nu bortser från ruby hehe)

Redigerat av Unregistered47efd78c, 06 december 2005 - 18:11.


#76

Postad 06 december 2005 - 18:33

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

Tack för PM:t! ;)

Så här står det på konkurrensverkets hemsida:

Rekommenderade cirkapriser

Är jag som återförsäljare tvungen att ta de priser som leverantören rekommenderar i sina cirkaprislistor?
Svar: Nej, det är du inte. I princip ska varje butik sätta sina egna priser, men rekommenderade cirkapriser är mycket vanliga och följs av många butiker. Det är tillåtet för en tillverkare/leverantör att ge ut rekommenderade priser, eller cirkapriser till vägledning för återförsäljarna. Det är också tillåtet för återförsäljarna att följa cirkapriserna.

Det som kan vara ett brott mot konkurrenslagen är om olika företag kommer överens eller träffar avtal med varandra om att ta ut ett visst pris vid försäljning till konsument. Det är också förbjudet av en leverantör att, genom hot om till exempel leveransvägran, tvinga återförsäljaren att hålla ett visst pris.

Att en leverantör i annonserna anger ett cirkapris kan ge en viss vägledning till kunderna. Men om dessa prisrekommendationer alltid följs leder det till att alla håller samma priser. Konsumenterna får betala onödigt höga priser och får färre valmöjligheter. När konkurrensen sätts ur spel är det alltid konsumenterna som förlorar.


Konkurrensverkets FAQ

Jag skall skicka dom ett litet tips... :P

<{POST_SNAPBACK}>


Riktigt illa om det är såhär....men va fan...man kan ju beställa av pipro lr liknande.....är grymt sugen på den här projjen....26 vetifan....funderar på pannan som man får runt 15-16.........hmm lär väl dröja innan sonyn är nere på 20 :rolleyes:

#77

Postad 06 december 2005 - 18:59

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

Kan säga att vi inte fått något krav på att vi måste sälja den för det priset, utan fått ett cirkapris och det är ingen problem med efterfrågan på det priset. De är faktiskt för tillfället slut hos distributören.

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla igen, Havocsi! Jag frågade en lokal firma idag och dom kollade leveranstiden. Vid 16-tiden fick jag ett mail som sade att HS60 finns för "omg leverans". För just 25.900 kr :rolleyes:

Funderar på att köpa en HS60, men jag vill jämföra den med TX200 först. Förlåt om trampar någon på tårna, men något är skumt med prissättningen på HS60, försök hitta någon annan produkt där alla har exakt samma pris.

Det är något som är ruttet i konungariket Danmark


Jag vill dock understryka att återförsäljarna inte bär någon skuld i detta fall, dom måste ju följa Sony:s ordergivning om dom vill vara kvar som återförsäljare. Vilket dom naturligtvis vill eftersom efterfrågan är stor.

Redigerat av Tomas L, 06 december 2005 - 19:08.


#78

Postad 06 december 2005 - 19:14

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Ok, jag ska inte gå in i långbänk om det och pratar inte med distributören varje dag, senast fanns de inte för leverans.

Och påpekar att vi inte fått någon tvingad prissättning iaf, frågar om cirkapris och kollar sen konkurrenterna och sätter priset därefter. Sen kan jag inte uttala mig om hur andra blir hanterade.

#79

Postad 06 december 2005 - 20:04

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Innan den är nere på 20000 lär nog dröja en liten stund men som sagt vid 22000 köper jag en!

#80

Postad 07 december 2005 - 13:39

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

EDIT: Någon som har en emailadress till konkurrensverket? (Jag menar allvar!)

<{POST_SNAPBACK}>


Googlade, fick fram:
http://www.kkv.se/

I översta högra hörnet:
[email protected]

De har även telenummer där.

Jag orkar inte dra i det, men lycka till...

Edit: Oj, det fanns visst en sida till... :rolleyes:

Redigerat av Unregistered6810b893, 07 december 2005 - 13:41.


#81

Postad 07 december 2005 - 17:25

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

EDIT: Någon som har en emailadress till konkurrensverket? (Jag menar allvar!)

<{POST_SNAPBACK}>


Googlade, fick fram:
http://www.kkv.se/

I översta högra hörnet:
[email protected]

De har även telenummer där.

Jag orkar inte dra i det, men lycka till...

Edit: Oj, det fanns visst en sida till... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Det är fixat! :)

#82

Postad 07 december 2005 - 18:25

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Varför är ni så fixerade vid att det måste vara nån form av "order" från Sony när havocsi hävdar att han inte blivit bemött så - utan sätter priset efter vad andra butiker ligger på, att projjarna blir liggande länge med det priset var det ju inga problem med, de går åt som smör i solsken = osmart att sänka priset!

Jag har en hemma som sitter uppe sen ett par veckor tillbaka, och det var en redig uppgradering i bild! Mamma Mia!! :rolleyes:

#83

Postad 07 december 2005 - 18:42

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
havocsi:

En fråga till dig.

Du säger att HS60 är en duktig uppsving från HS50 så jag undrar då om du har haft möjligheten att köra dessa emot varandra?

Samt att jag är lite sugen på Optoma H79 oxå men vet inte riktigt om jag är villig att lägga den mellanskillnaden.
Var på hemmabio.se mässan men kollade inte in HS60 speciellt eftersom den visades endast med bluray.
Men du som har sett HS60 ett tag nu, vad anser du om bilden HS60 kontra H79? Visst LCD vs DLP här men kanske jag skulle gilla HS60 mera än vad jag gjorde med H79? Gillar HS50 som jag har nu, men visst var H79 ett par strå vassare, men om HS60 levererar minst lika bra som H79 fast med lite plattare bild pga LCD så kan det vara mera intressant för mig att köpa denna ist..

Kom gärna med lite åsikter på dessa projar.

Mvh
Andreas

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 07 december 2005 - 18:55.


#84

Postad 07 december 2005 - 18:52

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Nu har jag även hört det från en annan källa att de "Absolut inte" fick sälja den under det pris som Sony satt!

#85

Postad 07 december 2005 - 19:23

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Varför är ni så fixerade vid att det måste vara nån form av "order" från Sony när havocsi hävdar att han inte blivit bemött så - utan sätter priset efter vad andra butiker ligger på, att projjarna blir liggande länge med det priset var det ju inga problem med, de går åt som smör i solsken = osmart att sänka priset!

Jag har en hemma som sitter uppe sen ett par veckor tillbaka, och det var en redig uppgradering i bild! Mamma Mia!!  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>



Det är ju ganska uppenbart att något är lurt när alla har exakt, på kronan, samma pris. Man behöver inte ha läst så mycket ekonomi för att inse att den fria konkurrensen har satts ur spel. Jag har dessutom fått misstankarna bekräftade av en kompis som jobbar som inköpare, som utan att jag ställde några frågor, berättade om Sony:s villkor för att leverera projektorer. Eller snarare "hot" om uteblivna leveranser.

Detta är olagligt och dessutom skamligt för ett så stort företag! Gick HS60 åt som smör i solsken skulle priserna gå upp, men alla har lagt sig på Sony:s beordrade minimipris.

HS60 är bättre än andra LCD'er och det är lite lustigt att man förväntar sig att den ska hamna på samma pris eller lägre än D5. Den är även dyrare för oss att köpa och betingar därför ett högre pris.


Visst är HS60 bra, men inte så mycket bättre att den skall kosta 50% mer. I Australien så har Australiensiska Sony satt ett MSRP som ligger under alla D5:or.

Redigerat av Veritas, 07 december 2005 - 19:25.


#86

Postad 07 december 2005 - 19:49

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Om det stämmer så är det ju tråkigt! Men mycket vill ha mer, förra året kostade HS50 en bit över 30' när blir ni nöjda? Tycker det är mycket bang for the buck just nu. Kontakta gärna konkurrensverket och posta det du får som svar här.

#87

Postad 07 december 2005 - 21:24

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Det finns ett tillfälle när man märker att det INTE är butiken som sköter prissättningen och det är på produkter där både rena internetbutiker och vanliga butiker har samma pris.

Kolla på många varor som t.ex. Pioneer plasmor etc så märker man att de rena internetbutikerna har lägre pris.

och att dom kan ha det är inte konstigt då dom har mindre fasta kostnader men när alla internet butiker har samma pris på en vara som vanliga butiker då är det uppenbart att prissättningen sköts på annat håll.

Så jag kan förstå lite av dessa klagomål faktiskt, det har inget att göra med om HS60 är värd 26k eller inte, om det är på detta vis är det fel helt enkelt och det missgynnar oss konsumenter om det blir mer och mer av denna typen av prissättning.

Redigerat av ZoomAir, 07 december 2005 - 21:59.


#88

Postad 07 december 2005 - 21:49

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Jag håller med zoomair. Det handlar inte om huruvida HS60 är värd si eller så mycket. Det handlar om att det är fel att bilda karteller och att gör upp spelreglerna utanför planen.

Jag har varit i branchen och sett mycket av dessa tongångar. Det var en del år sedan men inget verkar ha hänt på dessa år. Möjligen har intenet börjat göra det allt svårare för dessa skojare att sätta sina priser under allt för lång tid. Priset sjunker, det kan vi vara säkra på.

#89

Postad 07 december 2005 - 23:39

SBG
  • SBG
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Krav från SONY??? vad jag förstod på tidigare inlägg så är det ju en distributör som sköter detta på den svenska marknaden. Det innebär ju det är distributören som "kräver" något, eller?

Den erfarenhet jag har från Sony (annan verksamhet) är att de brukar vara oerhört försiktiga med någon form av krav. Men jag kan ha fel i detta :rolleyes:

Jag får väl ringa till dom och fråga hur detta kommer sig.

SBG

#90

Postad 08 december 2005 - 00:11

SBG
  • SBG
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
kikade också på Z4:an verkar ju inte var någon större skillnad där heller... Z3 likaså tror nog
att detta är handlarna som vill tjäna lite på projektorerna

Jag ska iaf. köpa mig en HS60 till helgen :D

SBG

#91

Postad 08 december 2005 - 01:10

Foppa21
  • Foppa21
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Nu har jag även hört det från en annan källa att de "Absolut inte" fick sälja den under det pris som Sony satt!

<{POST_SNAPBACK}>



Kan ni inte ta det i en egen tråd och snacka om hur HS-60 är som projektor här istället. Det börjar bli tråkigt att läsa den här tråden (min åsikt) isåfall kanske någon moderator kan flytta dom inläggen som handlar om sonys prissättningar till den "nya" trådern

#92

Postad 08 december 2005 - 01:14

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

Nu har jag även hört det från en annan källa att de "Absolut inte" fick sälja den under det pris som Sony satt!

<{POST_SNAPBACK}>



Kan ni inte ta det i en egen tråd och snacka om hur HS-60 är som projektor här istället. Det börjar bli tråkigt att läsa den här tråden (min åsikt) isåfall kanske någon moderator kan flytta dom inläggen som handlar om sonys prissättningar till den "nya" trådern

<{POST_SNAPBACK}>


Instämmer..

Jag är fortfarande intresserad utav av veta hur pass mycket bättre denna HS60 är kontra HS50??

Är det någon handlare som fortfarande har HS50 kvar i taket så man kanske kan testa en sida vid sida test mellan dessa?

#93

Postad 08 december 2005 - 01:32

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
HS60 är ett klart uppsving, när vi fick in hitachi TX200 och körde den mot HS50 så var den bättre på allt utan svärta och detalj i mörkaste scenerna. HS60 är i sin tur lika bra som TX200 i ljusa, men ännu skarpare och ett klart övertag i kontrast och svärta.

Rår den på H79, njae. I svärta kanske men inte alls i blandscener och tryck, samt i mörka scener med ljusa detaljer. H79 är fortfarande i en annan liga och den gjordes inte alls rätta på mässan, ju bättre projektor detso värre blir det med dåliga förhållanden då de blekar ur dens ANSI kontrast.

havocsi:

En fråga till dig.

Du säger att HS60 är en duktig uppsving från HS50 så jag undrar då om du har haft möjligheten att köra dessa emot varandra?

Samt att jag är lite sugen på Optoma H79 oxå men vet inte riktigt om jag är villig att lägga den mellanskillnaden.
Var på hemmabio.se mässan men kollade inte in HS60 speciellt eftersom den visades endast med bluray.
Men du som har sett HS60 ett tag nu, vad anser du om bilden HS60 kontra H79? Visst LCD vs DLP här men kanske jag skulle gilla HS60 mera än vad jag gjorde med H79? Gillar HS50 som jag har nu, men visst var H79 ett par strå vassare, men om HS60 levererar minst lika bra som H79 fast med lite plattare bild pga LCD så kan det vara mera intressant för mig att köpa denna ist..

Kom gärna med lite åsikter på dessa projar.

Mvh
Andreas

<{POST_SNAPBACK}>



#94

Postad 08 december 2005 - 03:40

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

När du scannar i 4K så syns kornen i filmen, i och med det så har man nått gränsen för vad som går att få ut av vanlig 35mm film. Du kan givetvis scanna i 10k men då ser man ju bara mer korn - inte fler filmade detaljer...

Detta är givetvis en smaksak men jag ser det såhär: Så fort man ser kornen i filmen har man gått över gränsen och då får man inte högre upplösning av det ursprungliga avfilmade motivet. Därför anser jag inte att en 4K scanning av vanlig film gör projektorn rättvisa...

<{POST_SNAPBACK}>



Nej, det håller jag inte med och tror ingen som sysslar med detta håller med om alls. Bara för man börjar se "grain" betyder inte att man inte kan få ut mer detaljer. Vet inte vart du fått det ifrån?


/Mattias

#95

Postad 08 december 2005 - 08:23

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Nu har jag även hört det från en annan källa att de "Absolut inte" fick sälja den under det pris som Sony satt!

<{POST_SNAPBACK}>



Kan ni inte ta det i en egen tråd och snacka om hur HS-60 är som projektor här istället. Det börjar bli tråkigt att läsa den här tråden (min åsikt) isåfall kanske någon moderator kan flytta dom inläggen som handlar om sonys prissättningar till den "nya" trådern

<{POST_SNAPBACK}>



OK, vi behöver väl inte uppmärksamma detta något mer, jag tror att de flesta nu har fått upp ögonen för vad som händer. Däremot så hör inläggen definitivt hemma i denna tråd som ju är en officiell tråd om HS60, som en liten heads-up för dom som är intresserade av denna projektor.

#96

Postad 09 december 2005 - 16:10

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
För att ytterligare markera!

http://www.idg.se/Ar...751_NOK.dbp.asp


Utdrag:

"Det är inte bara Sony BMG som beter sig illa åt. Även Sony Frankrike gör det, enligt franska konkurrensbevakande myndigheter. Myndigheterna har dömt Sony att betala motsvarande 150 miljoner kronor i böter för att det, tillsammans med Philips och Matsushita, ska ha pressat återförsäljarna att hålla priserna på produkterna uppe. Detta gjorde de genom att se till att återförsäljare som inte höll sig på mattan drabbades av försenade leveranser och liknande. "

/Sören

Redigerat av soren, 09 december 2005 - 16:19.


#97

Postad 09 december 2005 - 16:39

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
ja, där ser man... Kanske det händer lite på pris fronten på denna vara kanske?

#98

Postad 09 december 2005 - 16:53

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
mycket intressant och trist för oss konsumenter

#99

Postad 09 december 2005 - 23:27

SBG
  • SBG
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej

Ringde till Sony idag för ställa frågan, varför priserna ser ut som det gör.
Fick prata med någon försäljningschef (tror jag).

Svaret jag fick var att Sony sverige inte ställer några krav på vilket pris som handlarna måste
ta ut för en viss produkt. När jag talade om att vissa handlare påstår detta blev han väldigt förvånad och ville gärna veta vilka handlare som påstår detta. Någon som vet?

Han hänvisade även till att all projektor försäljning går via en distributör och att det är de som sköter leveranserer, priser osv. Men han skulle kolla detta noggrant för att det får ej gå till på
det sätt som påstås här på forumet (om det nu är så...)

Pratade sedan med flera olika handlare i Sverige och det var ingen som köpte eller fick leveranserna av projarna från Sony utan från en distributör.

Nu har jag kollat och jag kan väl tycka som ni andra att detta känns fel som konsument men men.

Förövrigt köpte jag en HS60 också (till ett bra pris).

Så nu håller jag p åoch "pillar" med takfästet och jag kan bara säga att den första intrycket av projjen är över förväntan :)


Ha en skön projhelg, för det ska jag ha

SBG

#100

Postad 10 december 2005 - 14:32

dxb
  • dxb
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Är rätt ny på projektor-fronten. Iaf var i Lund på The Rock igår och kollade på ett par projektorer, Sanyo Z4, Sony Hs50 och Hs 60.
Började med att kolla på sanyon och tyckte de var kanon bild men efter en jämförelse med hs50 så var ju sanyon ren skit. Trodde in skillnaden skulle vara så stor, med tanke på att hs50 är väll över ett år gammal och dem ligger i samma prisklass.
Jämförde sen Hs50 och 60, där var inte samma skillnad men 60:in hade mer tryck i bilden och klarade visa vitt lite verkligare.
Jaja nu är jag stolt ägare till en Hs60.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.