Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung - ej svenskimporterad? Garantier?

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 december 2007 - 10:31

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Ja då har jag i princip bestämt mig för en Samsung 50C96/C91, och har mailat runt lite till de tre billigaste säljarna för denna TV, inwarehouse, webhallen och dustin.
Inga av dessa ovanstående säljare har svenskimporterade apparater, samtliga tas in från samsung europa.
Då jag vill minnas att jag här läst om att garantier är annorlunda, skulle jag vilja reda ut det hela, vad det är som gäller.

Om jag köper en samsung från dustin som är europaimporterad, får jag då samma garantier? Det är nämligen vad säljarna påstår.
Hur är det med 100% pixelgaranti osv?
In Home service ? ( http://www.samsung.c...me_service.htm)
Har ni någon erfarenhet av reklamation/service av ej svenskimporterade tv-apparater?

MVH Ante

Redigerat av Unregistered2d4d02ee, 07 december 2007 - 10:35.


#2

Postad 07 december 2007 - 11:11

Petssonp
  • Petssonp
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Denna fråga är även jag nyfiken på!
Jag har inga fakta om saken men jag har läst på andra ställen att garantin gäller (om man har nån blå lapp som är signad av säljare) på samma sätt, men dock så gäller inte in-home-servicen. Jag har dock inga fakta, vad säger Samsung själva?

// Petsson

#3

Postad 07 december 2007 - 11:14

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Inwarehouse tar själva på sig servicen, att de reparerar till svenska villkor då, fast man måste gå genom dem. Har ailat samsung för att kolla vad de har att säga.

Redigerat av Unregistered2d4d02ee, 07 december 2007 - 11:39.


#4

Postad 08 december 2007 - 11:00

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Samsung bekräftade att man varken har rätt till 100% pixelgaranti eller in home service om man köper en TV som inte är nordenimporterad. Då vet vi det, nu är det bara att hitta en ÅF som säljer svenskimporterade.

#5

Postad 11 februari 2008 - 10:58

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Hur vet man om den är svensk eller inte?
Har hemmabiobutiken svenska varianter?

Garantin lär väl gälla i vilket fall som helst men det blir kanska osmidigare och man måste förmodligen bråka lite mer,
Vilket man kan förstå, Vem vill supporta något som man inte tjänat några pengar på.

#6

Postad 11 februari 2008 - 11:32

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Hur vet man om den är svensk eller inte?
Har hemmabiobutiken svenska varianter?

Garantin lär väl gälla i vilket fall som helst men det blir kanska osmidigare och man måste förmodligen bråka lite mer,
Vilket man kan förstå, Vem vill supporta något som man inte tjänat några pengar på.


Den ska sluta på xee för vara svensk. Du har samma garantier men får ju själv skicka den till försäljaren. Jag ahr köpt min på pixmania och bara glömma att lämna tillbaka den trots alla fel jag tycker den har. Men InW har ju en fysisk butik så kan man lämna där kan det ju vara ok att handla där om man bor i närhet.

#7

Postad 11 februari 2008 - 11:58

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Denna är inte svensk m.a.o.?
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=125020

#8

Postad 11 februari 2008 - 12:18

stoffe69
  • stoffe69
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
undrar det jag också, bästa sättet är nog att ringa dom och fråga...

Redigerat av stoffe69, 11 februari 2008 - 12:18.


#9

Postad 11 februari 2008 - 13:14

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Ringde och kollade hur det är med Samsung 46F86

Svar: "Ej den svenska modellen, Däremot så har vi samma garantier, Vid fel på TV så kommer vi ut med en lastbil och hämtar den åt dig. Enda skillnaden är att det är engelska menyer"

#10

Postad 11 februari 2008 - 15:21

j0cke
  • j0cke
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
100% pixelgaranti är ju ett skämt om man tänker efter, handlar du på nätet har du enligt lag 14 dagars ångerrätt dvs du kan köpa en tv, undersöka den efter döda pixlar och hittar du någon kan du skicka tillbaka den på öppet köp och säga att den inte var det du sökte.

Den garantin man kan sakna som samsung själva erbjuder är prestigeservice om man bor i stockholm och hämtservice om man bor i andra delar av landet och har en stor tv.

Köpte själv en Samsung gråimporterad då jag inte har några problem att ta mig till återförsäljaren för service om något skulle vara fel på tvn.

#11

Postad 11 februari 2008 - 16:28

nystrand
  • nystrand
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag har ringt till Samsungs support och hört med dom och kollegan ringde också. Det är samma garantier även om den är 'gråimporterad'. Sålänge man har ett svenskt garantikort så ska det vara lugnt. Om dom nu inte har ändrat sig sen i höstas, läs oktober.

#12

Postad 11 februari 2008 - 16:49

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Jag har ringt till Samsungs support och hört med dom och kollegan ringde också. Det är samma garantier även om den är 'gråimporterad'. Sålänge man har ett svenskt garantikort så ska det vara lugnt. Om dom nu inte har ändrat sig sen i höstas, läs oktober.


Läs på deras hemsida. Där förklarar de vad som är skillnaden mellan en nordic och en "grå". Svenskt garantokort fick man då inte från pixmania iaf.

#13

Postad 11 februari 2008 - 18:24

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
"* Våra garantiåtaganden gäller endast produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB."

Citat från:
http://www.samsung.c...ge/prestige.htm

efter att ha skrivit in ett postnummer som de åker ut till.

Här står det om skillnader mellan svensksåld och icke-svensksåld samt vad det innebär:
http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf

Om folk lyckats få igenom service på gråimporterade modeller så är det bara att gratulera och säga "good for you" :)

Dock ska det väl inte gå iaf. inte enligt de det säger på hemsidan.

#14

Postad 11 februari 2008 - 19:31

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

"* Våra garantiåtaganden gäller endast produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB."

Citat från:
http://www.samsung.c...ge/prestige.htm

efter att ha skrivit in ett postnummer som de åker ut till.

Här står det om skillnader mellan svensksåld och icke-svensksåld samt vad det innebär:
http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf

Om folk lyckats få igenom service på gråimporterade modeller så är det bara att gratulera och säga "good for you" :)

Dock ska det väl inte gå iaf. inte enligt de det säger på hemsidan.


Det kan man ju förstå, Men köper man från ett svenskt företag i Sverige så har man alltid 2 års garanti, Många (t.ex. Netonnet, hembiobutiken) har ändå hämtservice så det blir ju ingen större skillnad mot att köpa via samsung Sverige.

#15

Postad 11 februari 2008 - 20:00

nystrand
  • nystrand
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Jag har ringt till Samsungs support och hört med dom och kollegan ringde också. Det är samma garantier även om den är 'gråimporterad'. Sålänge man har ett svenskt garantikort så ska det vara lugnt. Om dom nu inte har ändrat sig sen i höstas, läs oktober.


Läs på deras hemsida. Där förklarar de vad som är skillnaden mellan en nordic och en "grå". Svenskt garantokort fick man då inte från pixmania iaf.


Jag refererar bara till vad dom sa på supporten, och dessutom har jag fått det bekräftat. Enligt killarna vi pratade med, sa att sålänge det är ett svenskt garantikort med så är garantierna samma. Om du dessutom orkar läsa vad jag skriver så ser du att detta var i höstas och inte NU. När jag beställde min tv från Pixmania i Augusti fick jag med ett svenskt garantikort iallafall. Jag har två Samsung, en S81 32" och en M86 40" båda är 'gråimporterade' som ni kallar det, men båda har svenskt garantikort.

#16

Postad 11 februari 2008 - 20:36

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Jag har ringt till Samsungs support och hört med dom och kollegan ringde också. Det är samma garantier även om den är 'gråimporterad'. Sålänge man har ett svenskt garantikort så ska det vara lugnt. Om dom nu inte har ändrat sig sen i höstas, läs oktober.


Läs på deras hemsida. Där förklarar de vad som är skillnaden mellan en nordic och en "grå". Svenskt garantokort fick man då inte från pixmania iaf.


Jag refererar bara till vad dom sa på supporten, och dessutom har jag fått det bekräftat. Enligt killarna vi pratade med, sa att sålänge det är ett svenskt garantikort med så är garantierna samma. Om du dessutom orkar läsa vad jag skriver så ser du att detta var i höstas och inte NU. När jag beställde min tv från Pixmania i Augusti fick jag med ett svenskt garantikort iallafall. Jag har två Samsung, en S81 32" och en M86 40" båda är 'gråimporterade' som ni kallar det, men båda har svenskt garantikort.

Återigen står det klart på deras hemsida vad som gäller http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf.
Kanske var det andra bullar i höst. Jag kontaktade pixmania med min och frågade varför de hänvisar till samsung nordic när de bara tar nordic importerade tvs. Fick svaraet att jag var tvungen att skicka tvn till dem vilket man knappast gör med en 50"
Är ju kanon om det var så för dig men inte nu då för jag köpte min i december och ju mer gråimporten ökat så har väl klagomålen haglat till samsungnordic. Står dock inget om garantikort så kanske kan vara värt att kolla upp om jag fick ett sånt för det vet jag inte.

#17

Postad 11 februari 2008 - 21:55

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Alla etablerade märken har Europagaranti 2-3år.
För det som har importerats av Sammy Norden så har dom lagt på ett par tusingar i priset och "bjuder" därmed på hämtservice, så naturligtvis kan man inte begära hämtning om man inte betalt denna 2000kr "försäkring".

Vet inte hur det är med andra märken i Sverige (panna, Sony, pio etc) om dom åxå har hämtservice.

Lite samma sak som att köpa extra försäkring på Siba.....

#18

Postad 11 februari 2008 - 23:15

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Alla etablerade märken har Europagaranti 2-3år.
För det som har importerats av Sammy Norden så har dom lagt på ett par tusingar i priset och "bjuder" därmed på hämtservice, så naturligtvis kan man inte begära hämtning om man inte betalt denna 2000kr "försäkring".

Vet inte hur det är med andra märken i Sverige (panna, Sony, pio etc) om dom åxå har hämtservice.

Lite samma sak som att köpa extra försäkring på Siba.....


Nu är det ju inte hämtservicen som är det absolut viktigaste i frågan eftersom samsung har aktoriserade service verkstäder i hela landet så om man bara fick lämna in den på garantin skulle jag lätt själv köra den till serviceverkstan men de åtar sig inte skärmar med annat än xee. Dock läste jag nu garantibeviset som det pratas om i tråden och på det hänvisas det dels till återförsäljaren men även samsung Nordic som kontakt person så frågan är om de kan vägra serva tvn. Ska nog kolla med dem imorgon.

#19

Postad 11 februari 2008 - 23:19

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Ringde och kollade hur det är med Samsung 46F86

Svar: "Ej den svenska modellen, Däremot så har vi samma garantier, Vid fel på TV så kommer vi ut med en lastbil och hämtar den åt dig. Enda skillnaden är att det är engelska menyer"


I service menyn kan man ju ändra till svenska menyer, iaf på Q serien.

#20

Postad 11 februari 2008 - 23:48

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Alla etablerade märken har Europagaranti 2-3år.
För det som har importerats av Sammy Norden så har dom lagt på ett par tusingar i priset och "bjuder" därmed på hämtservice, så naturligtvis kan man inte begära hämtning om man inte betalt denna 2000kr "försäkring".

Vet inte hur det är med andra märken i Sverige (panna, Sony, pio etc) om dom åxå har hämtservice.

Lite samma sak som att köpa extra försäkring på Siba.....


Nu är det ju inte hämtservicen som är det absolut viktigaste i frågan eftersom samsung har aktoriserade service verkstäder i hela landet så om man bara fick lämna in den på garantin skulle jag lätt själv köra den till serviceverkstan men de åtar sig inte skärmar med annat än xee. Dock läste jag nu garantibeviset som det pratas om i tråden och på det hänvisas det dels till återförsäljaren men även samsung Nordic som kontakt person så frågan är om de kan vägra serva tvn. Ska nog kolla med dem imorgon.


Om vi utgår från att produkten kommer från Europa och har Europagaranti är det just hämtningsservicen vi pratar om.
Att dom ska reparera enligt normala garantiåttaganden är ju självklart och det skriver dom även på sina hemsidor runt om i Europa, även den svenska:

"Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "Samsung European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.
Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner."


Att sedan Samsung Nordic kör med skrämselpropaganda att garantin inte gäller i Sverige och du får stå för alla kostnader själv är är patetiskt och dom skulle ALDRIG våga neka då dom riskerar att hamna inför europadomstolen för att förhindra fri handel inom EU. (Det finns fall där generalagenter har dömts till böter i storleksordningen 1.000.000.000SEK för sådana beteenden, tex VW )

#21

Postad 12 februari 2008 - 10:09

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Alla etablerade märken har Europagaranti 2-3år.
För det som har importerats av Sammy Norden så har dom lagt på ett par tusingar i priset och "bjuder" därmed på hämtservice, så naturligtvis kan man inte begära hämtning om man inte betalt denna 2000kr "försäkring".

Vet inte hur det är med andra märken i Sverige (panna, Sony, pio etc) om dom åxå har hämtservice.

Lite samma sak som att köpa extra försäkring på Siba.....


Nu är det ju inte hämtservicen som är det absolut viktigaste i frågan eftersom samsung har aktoriserade service verkstäder i hela landet så om man bara fick lämna in den på garantin skulle jag lätt själv köra den till serviceverkstan men de åtar sig inte skärmar med annat än xee. Dock läste jag nu garantibeviset som det pratas om i tråden och på det hänvisas det dels till återförsäljaren men även samsung Nordic som kontakt person så frågan är om de kan vägra serva tvn. Ska nog kolla med dem imorgon.


Om vi utgår från att produkten kommer från Europa och har Europagaranti är det just hämtningsservicen vi pratar om.
Att dom ska reparera enligt normala garantiåttaganden är ju självklart och det skriver dom även på sina hemsidor runt om i Europa, även den svenska:

"Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "Samsung European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.
Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner."


Att sedan Samsung Nordic kör med skrämselpropaganda att garantin inte gäller i Sverige och du får stå för alla kostnader själv är är patetiskt och dom skulle ALDRIG våga neka då dom riskerar att hamna inför europadomstolen för att förhindra fri handel inom EU. (Det finns fall där generalagenter har dömts till böter i storleksordningen 1.000.000.000SEK för sådana beteenden, tex VW )


Att inte pixmania som får så mycket skit för det här med att man måste skicka med posten till dem har uppmärksammat detta. Har du någon länk till vart du hittat texten? Tänker nämligen ta kontakt med dem.

#22

Postad 12 februari 2008 - 10:39

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Att dom ska reparera enligt normala garantiåttaganden är ju självklart och det skriver dom även på sina hemsidor runt om i Europa, även den svenska:

"Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "Samsung European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.
Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner."


Att sedan Samsung Nordic kör med skrämselpropaganda att garantin inte gäller i Sverige och du får stå för alla kostnader själv är är patetiskt och dom skulle ALDRIG våga neka då dom riskerar att hamna inför europadomstolen för att förhindra fri handel inom EU. (Det finns fall där generalagenter har dömts till böter i storleksordningen 1.000.000.000SEK för sådana beteenden, tex VW )
[/quote]

Att inte pixmania som får så mycket skit för det här med att man måste skicka med posten till dem har uppmärksammat detta. Har du någon länk till vart du hittat texten? Tänker nämligen ta kontakt med dem.
[/quote]

här tex http://www.samsung.c...e/guarantee.htm

#23

Postad 12 februari 2008 - 11:10

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Självklart vill Samsung norden att TV:n köps av dem och försöker med skrämselpropaganda., Deras resultat/bonus baseras ju på vad de säljer!
Det bästa hade ju varit om de sett till så att en Svensk TV har samma pris som i Europa, Kan inte se någon anledning till varför en TV i norden skall vara högre prisad än en direktimporterad.

#24

Postad 12 februari 2008 - 11:39

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.

#25

Postad 12 februari 2008 - 11:44

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.


Så är det ju säkert!
Men som nämnts tidigare så har man alltid garanti från den man köper produkten av i Sverige enlig konsumentköpslagen

#26

Postad 12 februari 2008 - 11:53

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.


syftar på våra.. i plattTV fallet bla hämtning på plats. den "begränsade" gäller "bara" reparation/utbyte etc

#27

Postad 12 februari 2008 - 12:29

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.


syftar på våra.. i plattTV fallet bla hämtning på plats. den "begränsade" gäller "bara" reparation/utbyte etc

Gassar du nu eller? Jag hade ingen direkt lycka med supporten utan de hänvisade till återförsäljaren så godnatt jord då.

Redigerat av Jimpatheking, 12 februari 2008 - 12:30.


#28

Postad 12 februari 2008 - 12:40

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.


syftar på våra.. i plattTV fallet bla hämtning på plats. den "begränsade" gäller "bara" reparation/utbyte etc

Gassar du nu eller? Jag hade ingen direkt lycka med supporten utan de hänvisade till återförsäljaren så godnatt jord då.


titta på garantikortet och följ detta. Brukar även stå nämnt vem man ska kontakta i resp namn på kortet eller häftet.

#29

Postad 12 februari 2008 - 12:47

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.


syftar på våra.. i plattTV fallet bla hämtning på plats. den "begränsade" gäller "bara" reparation/utbyte etc

Gassar du nu eller? Jag hade ingen direkt lycka med supporten utan de hänvisade till återförsäljaren så godnatt jord då.


titta på garantikortet och följ detta. Brukar även stå nämnt vem man ska kontakta i resp namn på kortet eller häftet.


Jo det står Samsung Nordic stämplat. Dock står det ju i första hand återförsäljaren i garantitexten men där står det inte butik eller så. Ska e-posta dem, kanske har större tur då för supporten är väl drillade till att säga en sak.
Ni som fått garantikort med när ni handlat på nätet. Har dessa då vart ifyllda? jag fick ju ett men Pixmania har ju inte fyllt i eller satt sin stämpel på de så Samsung kan ju bara hävda att jag printat ut det själv eller nått. aknske kvittot styrker då?

Redigerat av Jimpatheking, 13 februari 2008 - 08:30.


#30

Postad 14 februari 2008 - 15:59

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.


Så är det ju säkert!
Men som nämnts tidigare så har man alltid garanti från den man köper produkten av i Sverige enlig konsumentköpslagen



Du har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Garanti är helt frivilligt för återförsäljaren att lämna.

#31

Postad 14 februari 2008 - 17:18

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Lustigt att det på samma sida står detta:
För att kunna åberopa garanti krävs att garantin kan styrkas med originalinköpskvitto eller annat likvärdigt dokument. Observera att våra garantiåtaganden endast gäller produkter sålda via Samsung Electronics Nordic AB.


Så är det ju säkert!
Men som nämnts tidigare så har man alltid garanti från den man köper produkten av i Sverige enlig konsumentköpslagen



Du har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Garanti är helt frivilligt för återförsäljaren att lämna.


Vad är skillnaden??

#32

Postad 14 februari 2008 - 20:58

nystrand
  • nystrand
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Provat att söka kanske?

Garanti ---> http://www.konsument...CategoryID=1674

Reklamation ---> http://www.konsument...CategoryID=1674

#33

Postad 14 februari 2008 - 21:10

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Skulle inte köpa en gråimporterad TV. En kompis köpte en M86 före jul från Dustin och den hade flera pixelfel. Han ringde upp Samsung och de kunde fixa TV'n. När de sen tog S/N och artikelnummer så vände de på klackarna och hänvisade honom till inköpsstället. Dustin hämtade TV'n och skickade den till Powermill. 3-4 senare fick han tillbaka TV'n men de hade fortfarande felaktiga pixlar + en massa fingeravtryck på skärmen. Fabriksåterställning stod det på serviceordern.

Ny kontakt med Dustin och de hade "problem" med Powermill varpå TV'n skickades till en annan serviceverkstad. Efter 4 veckor hade inget hänt och då hävde Dustin köpet.

Info taget från ONOFF, http://www.onoff.se/...36?opendocument

Samsung i Norden säljer tv specifikt anpassade för den nordiska marknaden, vad gäller tekniska förutsättningar, språkanpassning och övriga värdehöjande erbjudanden. Parallellt säljs Samsungs tv importerade från andra länder. Kontinuerligt nås Samsung av missnöjda kunder som är besvikna över olika saker som kan kopplas till tevemodellerna som är avsedda för andra marknader än den svenska.

Samsung i Norden vill nu uppmana konsumenter som är på väg att köpa en Samsung-tv att informera sig om skillnaderna mellan att köpa en Samsung-tv avsedd för den svenska marknaden och importerade Samsung-tv. Därmed kan konsumenter tryggt ta ställning till vad de köper.

På det här sättet vill Samsung i Norden klargöra skillnaden mellan att köpa en Samsung eller en Samsung. Det finns en skillnad.

Genom att köpa en Samsung-tv hos ONOFF som är kvalitetssäkrad av Samsung i Norden är man garanterad:

• svenskt menysystem i teven – underlättar vid installation och navigation
• att svensk bruksanvisning medföljer – underlättar för den som vill lära sig mer på svenska
• nolltolerans mot felaktiga pixlar – Samsung i Norden har gått ett steg längre och ger dig en ny tv om du har en enda felaktig pixel på 26 tumsteve och uppåt. Den vanligaste garantin tillåter ett antal felaktiga pixlar.
• att miljöavgiften är inkluderad – Samsung i Norden garanterar att miljöavgiften är betalad. Det ger konsumenten en säkerhet i att återvinningsavgiften är betald och att samhällets återvinningssystem efterlevs.
• att text-tv-funktionen fungerar korrekt
• den inbyggda digitalmottagaren är anpassad för det svenska marknätet.
• Prestigeservice i hemmet nästkommande arbetsdag för de konsumenter som bor i Stockholmsområdet om deras 40 tumsteve behöver service.
• Hämtservice i hela landet om teven behöver repareras. 32 tum och uppåt.

#34

Postad 14 februari 2008 - 21:10

nystrand
  • nystrand
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Jo det står Samsung Nordic stämplat. Dock står det ju i första hand återförsäljaren i garantitexten men där står det inte butik eller så. Ska e-posta dem, kanske har större tur då för supporten är väl drillade till att säga en sak.
Ni som fått garantikort med när ni handlat på nätet. Har dessa då vart ifyllda? jag fick ju ett men Pixmania har ju inte fyllt i eller satt sin stämpel på de så Samsung kan ju bara hävda att jag printat ut det själv eller nått. aknske kvittot styrker då?


Det är väl ingen som får garantikortet stämplat? Då måste du ju riva upp kartongen i butiken för att dom skall kunna stämpla den. Har du ett kvitto så funkar det självklart som garantibevis tillsammans med garantikortet.

#35

Postad 14 februari 2008 - 21:14

nystrand
  • nystrand
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Ny kontakt med Dustin och de hade "problem" med Powermill varpå TV'n skickades till en annan serviceverkstad. Efter 4 veckor hade inget hänt och då hävde Dustin köpet.


Powemill, hua vilka amatörer. Dom lyckades inte ens byta hdd på min laptop, trots att dom tog 2 månader på sig och dessutom skrev på följesedeln att den var provkörd och OK. Amatörer.

#36

Postad 15 februari 2008 - 08:47

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Jo det står Samsung Nordic stämplat. Dock står det ju i första hand återförsäljaren i garantitexten men där står det inte butik eller så. Ska e-posta dem, kanske har större tur då för supporten är väl drillade till att säga en sak.
Ni som fått garantikort med när ni handlat på nätet. Har dessa då vart ifyllda? jag fick ju ett men Pixmania har ju inte fyllt i eller satt sin stämpel på de så Samsung kan ju bara hävda att jag printat ut det själv eller nått. aknske kvittot styrker då?


Det är väl ingen som får garantikortet stämplat? Då måste du ju riva upp kartongen i butiken för att dom skall kunna stämpla den. Har du ett kvitto så funkar det självklart som garantibevis tillsammans med garantikortet.


Löjligt att de ens har så då att man ska fylla i när det inte görs. Jag har dock hotat upp Pixmania lite och de har begärt en pick up av min tv och svar ska komma inom 2-3 dagar så bara vänta och se vad som sker.

ja det sker faktiskt inte mycke alls. Skickade ett mail och frågade hur det gick. Fick svaret att de inte fått in min tv som jag skickade till Arlanda ännu. Bara det att i mailet de svarade att de skulle begöra pick up skrev jag att jag vägrar skicka tvn. Enligt konsumentköpslagen ska man inte behöva lägga ut kostnader och det skulle minst gå på runt 2000 att få den till Arlanda. Skit företag, väntar på nästa svar.

Redigerat av Jimpatheking, 20 februari 2008 - 13:10.


#37

Postad 15 februari 2008 - 08:50

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Skulle inte köpa en gråimporterad TV. En kompis köpte en M86 före jul från Dustin och den hade flera pixelfel. Han ringde upp Samsung och de kunde fixa TV'n. När de sen tog S/N och artikelnummer så vände de på klackarna och hänvisade honom till inköpsstället. Dustin hämtade TV'n och skickade den till Powermill. 3-4 senare fick han tillbaka TV'n men de hade fortfarande felaktiga pixlar + en massa fingeravtryck på skärmen. Fabriksåterställning stod det på serviceordern.

Ny kontakt med Dustin och de hade "problem" med Powermill varpå TV'n skickades till en annan serviceverkstad. Efter 4 veckor hade inget hänt och då hävde Dustin köpet.

Info taget från ONOFF, http://www.onoff.se/...36?opendocument

Samsung i Norden säljer tv specifikt anpassade för den nordiska marknaden, vad gäller tekniska förutsättningar, språkanpassning och övriga värdehöjande erbjudanden. Parallellt säljs Samsungs tv importerade från andra länder. Kontinuerligt nås Samsung av missnöjda kunder som är besvikna över olika saker som kan kopplas till tevemodellerna som är avsedda för andra marknader än den svenska.

Samsung i Norden vill nu uppmana konsumenter som är på väg att köpa en Samsung-tv att informera sig om skillnaderna mellan att köpa en Samsung-tv avsedd för den svenska marknaden och importerade Samsung-tv. Därmed kan konsumenter tryggt ta ställning till vad de köper.

På det här sättet vill Samsung i Norden klargöra skillnaden mellan att köpa en Samsung eller en Samsung. Det finns en skillnad.

Genom att köpa en Samsung-tv hos ONOFF som är kvalitetssäkrad av Samsung i Norden är man garanterad:

• svenskt menysystem i teven – underlättar vid installation och navigation
• att svensk bruksanvisning medföljer – underlättar för den som vill lära sig mer på svenska
• nolltolerans mot felaktiga pixlar – Samsung i Norden har gått ett steg längre och ger dig en ny tv om du har en enda felaktig pixel på 26 tumsteve och uppåt. Den vanligaste garantin tillåter ett antal felaktiga pixlar.
• att miljöavgiften är inkluderad – Samsung i Norden garanterar att miljöavgiften är betalad. Det ger konsumenten en säkerhet i att återvinningsavgiften är betald och att samhällets återvinningssystem efterlevs.
• att text-tv-funktionen fungerar korrekt
• den inbyggda digitalmottagaren är anpassad för det svenska marknätet.
• Prestigeservice i hemmet nästkommande arbetsdag för de konsumenter som bor i Stockholmsområdet om deras 40 tumsteve behöver service.
• Hämtservice i hela landet om teven behöver repareras. 32 tum och uppåt.


Ehh och vad är skillnaden i det fallet mot om den vart svensk? Har väl inget med att den är gråimporterad att göra att serviceverkstan är skit? Dustin tar ju absolut sitt ansvar och hämtar tvn mm. Spar man 2-3000 så är det väl bra. Bara man passar sig för pixmania och andra bolag som kräver att du själv ska skicka in sakerna och ansvara för transporten. Finns folk här i forumet som haft problem med samsungservice med så och att det tar tid!
+ till Dustin och - till kassa serviceverkstäder skulle jag vilja säga!

#38

Postad 19 februari 2008 - 13:10

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Svar från Samsung support.
Angående garantin så ska du ha fått med en garanti kort och där skall
det stå exakt vad som gäller, du bör kunna gå till en verkstad med tvn
om det är märkt med Sverige. Men kolla på det kortet så ser du exakt.

#39

Postad 19 februari 2008 - 21:55

ischi
  • ischi
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Svar från Samsung support.
Angående garantin så ska du ha fått med en garanti kort och där skall
det stå exakt vad som gäller, du bör kunna gå till en verkstad med tvn
om det är märkt med Sverige. Men kolla på det kortet så ser du exakt.


Vad gäller där då? Om man får med detta kortet, kan man byta in den för pixelfel då? Riktigt klyddigt när man läser i denna tråden :)

#40

Postad 14 januari 2010 - 21:04

LFN
  • LFN
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Det kan man ju förstå, Men köper man från ett svenskt företag i Sverige så har man alltid 2 års garanti, Många (t.ex. Netonnet, hembiobutiken) har ändå hämtservice så det blir ju ingen större skillnad mot att köpa via samsung Sverige.


Alltid 2 års garanti??? - Jag köpte en (ickeimporterad) Samsung LCD i September 2008 som har havererat nu. Onoffs hemsida säger 12 månaders garanti. Menar ni att det iaf är 2år?

#41

Postad 15 januari 2010 - 01:48

Mikkos
  • Mikkos
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Du har väl 2 års fabriksgaranti, fr Samsung. Kontakta dom....

Butiken däremot, ger dig bara 12 månader..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.