Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *

1526 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 januari 2008 - 22:34

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

Jo, det finns många lösnignar men jag skulle aldig ens fundera på att lägga projen upp och ner. Ok om man hänger den under ett hyllplan, förutsatt an man har tillräckligt med ventilation men eftersom projektorn måste upp så pass högt kan jag inte se någon anledning att inte använda ett takfäste. Särskillt som det endast kostar 200 pänn.


Jag vill inte skapa debatt om detta, men vill ändå fråga varför det skulle vara så illa att lägga den upp och ner på en hylla förutsatt att ventilation är ok? Jag kan se en fördel med en hylla...och det är att hyllan faktiskt kan fungera lite som en "ljuddämpare". Har man sittplatserna rakt under hyllan så skärmar den ju faktiskt av en del av ljudet som projen avger. Ingen dealbreaker kanske, men ändå... :)

//P


Hehe. Jag tycker bara att det blir "rappligt" när en proje inte sitter fast. Med bild- och strömkablar som "spänner" blir det svårt att få den fixerad varför man måste upp å joxa med den lite titt om tätt. En liten knuff eller en rejäl hostning och bilden skjuter lite snett osv.

Vissa projektorer har ju dessutom luftintag på ovansidan vilka fyller en väsentlig funktion. Utöver det så sitter det ju knappar på ovansidan projektorn som förvisso sannolikt även finns på fjärren men ändå inte gör sig speciellt bra när man lägger den "på rygg".

Som tillfällig lösning kanske...men annars är det lite för "B" helt enkelt...så varför inte göra ordentligt på en gång?

Tycker jag då då :lol:

Redigerat av nobba, 13 januari 2008 - 22:36.


#52

Postad 13 januari 2008 - 22:48

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Hehe. Jag tycker bara att det blir "rappligt" när en proje inte sitter fast. Med bild- och strömkablar som "spänner" blir det svårt att få den fixerad varför man måste upp å joxa med den lite titt om tätt. En liten knuff eller en rejäl hostning och bilden skjuter lite snett osv.

Vissa projektorer har ju dessutom luftintag på ovansidan vilka fyller en väsentlig funktion. Utöver det så sitter det ju knappar på ovansidan projektorn som förvisso sannolikt även finns på fjärren men ändå inte gör sig speciellt bra när man lägger den "på rygg".

Som tillfällig lösning kanske...men annars är det lite för "B" helt enkelt...så varför inte göra ordentligt på en gång?

Tycker jag då då :lol:


Jo jag håller ju med, ett tak- eller väggfäste är ju helt klart den snyggaste och förmodligen stabilaste lösningen, men jag har funderat en del på min "ljudteori" och kan intyga att det faktiskt stämmer. Jag har en Z5 på en hylla rakt ovanför huvudet och om jag flyttar fram tittpositionen en dryg meter så hörs projen mer jämfört med när jag har den rakt ovanför skallen. Ingen jätteskillnad, men helt klart märkbart. Nåväl...slut på OT nu! :)

//P

#53

Postad 14 januari 2008 - 00:15

sparta
  • sparta
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Det går att köpa HD65 från UK för dryga 6000 kr utan frakt(om de skeppar till sverige.) Det är superbilligt :-)

Hur är det med volt och strömkontakt i england ??

Det enda negativa jag har fångat upp i forum om HD65 är att den visar rätt mycket RBE :) (dock att det är ett 6 spin hjul ??..)

#54

Postad 14 januari 2008 - 05:09

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Ok då blir det väl att beställa takfäste. Tack igen :]

Det går att köpa HD65 från UK för dryga 6000 kr utan frakt(om de skeppar till sverige.) Det är superbilligt :-)

Hur är det med volt och strömkontakt i england ??

Det enda negativa jag har fångat upp i forum om HD65 är att den visar rätt mycket RBE :) (dock att det är ett 6 spin hjul ??..)


Det lustiga med forum är det att det fins så många åsikter... På AVForums så sa killen som reviewa att han inte såg nått RBE och den var bättre än HD70 mot jusst RBE (Och att Optoma hade lagt mycket tid på att minimera RBE så mycket som möjligt)...

Så jag vet inte, ska testa och se hur nöjd jag blir och med tanke på att det är min första projje så känns det självklart för mig.

#55

Postad 14 januari 2008 - 10:17

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
RBE är varierar ju mycket från person till person.

#56

Postad 14 januari 2008 - 11:39

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Bör man kunna klara av 3,5 meters avstånd och 2,40 i takhöjd med denna för någorlunda lagom duk? Har även möjligheten att möblera om och få allt mellan 3,5 > 5 m

Redigerat av Zeaed, 14 januari 2008 - 11:40.


#57

Postad 14 januari 2008 - 13:37

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Väldigt sugen på denn projje, och hade tänkt åka och kolla på denna någon av de närmaste veckorna.
Bara en sak som jag tänkte lite på är hur det blir med offset vid 2.35:1 aspect ration.

90" på 3.1M avstånd ger en offset på 21.4cm när man kör 16:9 men kör man 2.35:1 så får man 16.2cm offset.

Eftersom jag hade tänkt gör egen duk av MDF så är frågan om man ska göra en 2.35:1 duk från första början.
Men som jag har förstått så när man kör 2.35:1 aspect ration så tar projektor enbart bort de svarta kanterna, men vad händer om man kör t.ex. en 1.78:1 film då, då är det ju inte samma storlek, kommer en del av bilden hamna utanför duken då. Eller tar den filmen och skalar om den så att oavsett om man kör en 2.35:1 eller 1:78:1 film så kommer den vara lika stor på duken?
Man kanske ska köra med 16:9 aspect ration och duk för att vara på den säkra sidan?


EDIT: Hittade denna text på avsforum;

"5. Super Wide is default at Off. To activate it, select Auto, then set the Zoom feature to 1. HD65 will then automatically detects the content, if 16x9, it masks off top and bottom 5% to show the "action safe" area with a near 2.0:1 ratio. If 2.35 content, it takes the 2.0:1 portion of the 2.35 and fill the 1280x640 area, so we get 100-lines more of vertical resolution than a plain 2.35:1 image (1280x544). So now we have "constant height" and "constant width" for both 16x9 and 2.35:1 movies. So the average consumer will no longer be confused as to why some movies fill the screen, and some movie has black bars at top/bottom.

Verkar som som det är "constant Width/Height" , så man borde kunna göra en 2:35:1 alt en 2.0:1 duk...

Redigerat av Fredrik HL, 14 januari 2008 - 13:47.


#58

Postad 14 januari 2008 - 14:07

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0

Fixar den t ex att ta emot 1080p/24fps?


Sida 45 i User's Manual finns en tabell där det står att den klara 1080p i 24/60/50Hz

Redigerat av Fredrik HL, 14 januari 2008 - 14:07.


#59

Postad 14 januari 2008 - 14:42

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0

Bör man kunna klara av 3,5 meters avstånd och 2,40 i takhöjd med denna för någorlunda lagom duk? Har även möjligheten att möblera om och få allt mellan 3,5 > 5 m


Om jag kan ha 100" med samma längd som du har så borde det va samma för dig... men 100" måste du ha den på minst 3.43m det e nog det största du kan ha under 3,5--- men du behöver inte större ifall du kommer sitta 3.5 - 4m ifrån duken... tycker jag iallafall...

:D

#60

Postad 14 januari 2008 - 19:18

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Vet någon vad pris ligger på lampan för HD65???

#61

Postad 14 januari 2008 - 19:42

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Jag hittar bara vad den heter (Partn Number) Men hittar ingen lampa nånstans men jag skulle gissa på att den borde kosta lika mycket som HD70... typ ~2500kr

#62

Postad 15 januari 2008 - 12:51

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Nu har jag varit på HiFi Klubben och tittat på Planet Earth i 720p på Optoma HD65.

+ Väldigt liten och ser bra ut.
+ Mycket bra bild. Har inget direkt att jämföra med, men helt klart en bild jag är nöjd med.
+ Fläktljudet på normal var helt okay. Hörbart, men diskret. Läge 'takmonterad' eller 'hög lampa' gav ett fläktljud jag inte skulle klara att leva med, men jag tänker nog köpa denna projektor och köra den på Normal.
+ Ingen 'screen door'. Jag såg heller ingen 'regnbågseffekt'.
+ Priset!

- Fläktljudet då man kör högsta ljusstyrka eller 'takmonterad' inställning.
- Kunde se lite 'hack' vid panoreringar

? Lampans livslängd ?
? Ljusstyrkan såg jag i stort sett ingen skillnad på från Normal till Max, däremot lät fläkten otroligt mycket mer.
? 1080p signal stödjs enligt spec, men hur blir det i verkligheten då den skall hantera en sådan signal och skala till 720p?

Redigerat av erito, 15 januari 2008 - 12:53.


#63

Postad 15 januari 2008 - 14:43

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Du fick inte SuperWide funktionen?

#64

Postad 15 januari 2008 - 16:26

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Jag vill ha min NU!

Vad tar dom sån tid att skicka?

Hmmm... om man matar en vanlig Platt-TV med Video VHS ser det skummt ut, om du matar den med DVD ser det helt ok ut, om du matar den med HD-Material ser det gudomligt ut...

Jag vet inte får för mig att ju högre du kommer desto bättre blir det, borde väl inte bli sämmre lr?...

Edit: Den e skickad ;) :):D

Redigerat av Gucci, 15 januari 2008 - 16:47.


#65

Postad 15 januari 2008 - 17:42

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
gucci, skriv vad du tycker om både projje och duk då du fått hem allt :)
vi är nyfikna. Även på duken...

#66

Postad 15 januari 2008 - 17:58

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Verkar som man precis som med HD70/HD720 släpper en svart snarlik variant på HD65 i vissa länder.

649 euro för en HD700...knapphändigt med uppgifter men den verkar vara lite ljussvagare.

http://www2.digitalo...2?gruppe=996284

#67

Postad 15 januari 2008 - 18:11

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0

Verkar som man precis som med HD70/HD720 släpper en svart snarlik variant på HD65 i vissa länder.

649 euro för en HD700...knapphändigt med uppgifter men den verkar vara lite ljussvagare.

http://www2.digitalo...2?gruppe=996284


Nobba du e verkligen gud =) eller så e du väldigt intereserad av projektorer O_o?

1300 ANSI Lumens... tja... det e 300 mindre än HD65 men 300 mer än HD70 ;)

Börjar likna GeForce serien med beteckningar och kort :P

Jo till den andra posten:

Jag var lite orolig för duken men jag ringde killen på stället och han sa att den reflekterar och sprider ljuset utmärkt och att han kan lova att jag kommer vara nöjd med den, om jag inte var det skulle han personligen se till att jag fick skicka tillbaks fraktfritt och fick alla pengar tebax.

Väldigt nice tycker jag :)

Och ja... Jag SKA ta bild på verkligen allt... Från PostAvi till allt monterat...

Redigerat av Gucci, 15 januari 2008 - 18:12.


#68

Postad 15 januari 2008 - 18:14

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Gucci, det lät verkligen schysst med duken! Spännande.
:)

#69

Postad 15 januari 2008 - 18:18

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0

Gucci, det lät verkligen schysst med duken! Spännande.
:)



Ser att du oxo ska bygga en liten hemmabio, hur ser planerna ut?

#70

Postad 15 januari 2008 - 18:28

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

Verkar som man precis som med HD70/HD720 släpper en svart snarlik variant på HD65 i vissa länder.

649 euro för en HD700...knapphändigt med uppgifter men den verkar vara lite ljussvagare.

http://www2.digitalo...2?gruppe=996284


Nobba du e verkligen gud =) eller så e du väldigt intereserad av projektorer O_o?

1300 ANSI Lumens... tja... det e 300 mindre än HD65 men 300 mer än HD70 :P

Börjar likna GeForce serien med beteckningar och kort :D

Jo till den andra posten:

Jag var lite orolig för duken men jag ringde killen på stället och han sa att den reflekterar och sprider ljuset utmärkt och att han kan lova att jag kommer vara nöjd med den, om jag inte var det skulle han personligen se till att jag fick skicka tillbaks fraktfritt och fick alla pengar tebax.

Väldigt nice tycker jag :)

Och ja... Jag SKA ta bild på verkligen allt... Från PostAvi till allt monterat...


Har varit utan projektor i snart en vecka nu, det är därför jag är smått manisk för närvarande. Har haft tenta i kvantmekanik idag, troligt att min projektorabstinens gick ut över resultatet en del :-)

Såg för övrigt HD65 idag, garanterat en storsäljande instegsprojektor som optoma lanserat! Lite orolig över panoreringarna dock, lite lätt hackiga i horisontell led och ganska påtagligt hackiga i vertikal led, men det finns många aspeker utöver själva projektorn som påverkar detta. Läckert liten var den i alla fall och tillräckligt tyst skulle jag vilja påstå. Tämligen övertygad att många kommer vara nöjd med den även om jag prioriterar bort den då jag inte "tror" på dess kapacitet att fylla min var- och helgdag med storbildsfotboll m.m.

Ser dock verkligen fram mot åsikter från er så snart ni får era "leksaker" ;)

#71

Postad 15 januari 2008 - 18:31

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Jag tror att sådana hack går att fixxa bort genom rätt inställningar... min LCD tv hackade skit mycket när jag körde HTPC tills jag komm på att den tålde en variabel av 24p... 49 komma nått...

Kan det va att dom missade nått sådant? eller var det TV feed du såg? för var det det så skiljer det sjukt mycket mellan boxer's.

#72

Postad 15 januari 2008 - 18:35

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

Jag tror att sådana hack går att fixxa bort genom rätt inställningar... min LCD tv hackade skit mycket när jag körde HTPC tills jag komm på att den tålde en variabel av 24p... 49 komma nått...

Kan det va att dom missade nått sådant? eller var det TV feed du såg? för var det det så skiljer det sjukt mycket mellan boxer's.



Nänä, det var Planet Earth på HD-dvd. De brukar inte vara speciellt intresserade av att visa TV-feed. Precis som LCD- och plasmaapparater säljer man bättre med referenssignaler :)

Redigerat av nobba, 15 januari 2008 - 18:36.


#73

Postad 16 januari 2008 - 07:58

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Gucci, det lät verkligen schysst med duken! Spännande.
:)



Ser att du oxo ska bygga en liten hemmabio, hur ser planerna ut?


Jag har ett större vardagsrum på övervåningen med stora fönsterpartier åt ett håll. Tänkte sätta en duk mellan fönsterpartierna och en projektor på limträbalken i taket. Rummet är inte alls klart ännu då jag byggt huset under två år nu (snart tre faktiskt...)
Har just dragit 80 fibertrådar för stjärnhimmel i gipstaket och gipsat klart... *puh* nu skall det spacklas o målas och läggas golv m.m. ;)
Lägger en bild på 'före' i mitt galleri så kommer det väl en 'efter' bild förhoppningsvis också, men det är mycket jobb kvar

:D

#74

Postad 16 januari 2008 - 10:39

theonlyix
  • theonlyix
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Beställde en HD 65 idag...får väl den typ måndag eller tisdag om jag förstod dem rätt! ska bli mycket spännande!

Åtrkommer med intryck då!

#75

Postad 16 januari 2008 - 12:41

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Jag tror att sådana hack går att fixxa bort genom rätt inställningar... min LCD tv hackade skit mycket när jag körde HTPC tills jag komm på att den tålde en variabel av 24p... 49 komma nått...

Kan det va att dom missade nått sådant? eller var det TV feed du såg? för var det det så skiljer det sjukt mycket mellan boxer's.



Nänä, det var Planet Earth på HD-dvd. De brukar inte vara speciellt intresserade av att visa TV-feed. Precis som LCD- och plasmaapparater säljer man bättre med referenssignaler ;)


Så du var också på HiFi i Sundsvall och kollade? :)
De körde planet earth i 1080p in i förstärkaren som skalade om till 720p och ut till Optoma. Kanske beror den ryckiga panoreringen på förstärkarens omvandling? Eller? Skulle vara intressant om de körde 1080p hela vägen och lät projektorn klara av signalen istället...

#76

Postad 16 januari 2008 - 17:17

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Weee jag har fått kollinummer nu... Weweweweeee...

Föresten, hämtade ut mitt nätagg och tog lite bilder... Förberedande syften, det e för min htpc/gamin rig som ska va kopplad till projektorn :)

Jag kör en 350W, gissa vad jag har i... en AMD 64 x2 6000+ överklockad som ett, 800mhz 2gig ram som går i typ 1033mhz eller nått, och en 8800GTS 324Mb eller hur mycket det nu än är och det HÅLLER!

Men så fort jag sätter in mitt ljudkort som har optisk(toslink) ut då får jag bsod varannan halvtimme :D
Gissa om jag ligger på gränsen :)

Installations bilder ikväll (oooOOooo :o not)

#77

Postad 16 januari 2008 - 19:48

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

Jag tror att sådana hack går att fixxa bort genom rätt inställningar... min LCD tv hackade skit mycket när jag körde HTPC tills jag komm på att den tålde en variabel av 24p... 49 komma nått...

Kan det va att dom missade nått sådant? eller var det TV feed du såg? för var det det så skiljer det sjukt mycket mellan boxer's.



Nänä, det var Planet Earth på HD-dvd. De brukar inte vara speciellt intresserade av att visa TV-feed. Precis som LCD- och plasmaapparater säljer man bättre med referenssignaler :)


Så du var också på HiFi i Sundsvall och kollade? :)
De körde planet earth i 1080p in i förstärkaren som skalade om till 720p och ut till Optoma. Kanske beror den ryckiga panoreringen på förstärkarens omvandling? Eller? Skulle vara intressant om de körde 1080p hela vägen och lät projektorn klara av signalen istället...


Stämmer...vet inte varför det hackade. Dessutom var färgerna inte direkt bekväma, sannolikt en kalibreringsfråga även om jag anser att de bör kunna kännas naturligare än vad de gjorde "out of the box".

#78

Postad 16 januari 2008 - 21:23

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Det blir nog säkert bra... Jag kan banne mig inte bärga mig. Must... Have... Now...

Föresten, lite hjälp med själva projektor installationen. Vad ska jag sätta upp först? Projektor eller Duk?

ps. Mitt nätaggs installation är färdigt (Weee :) ).ds

#79

Postad 16 januari 2008 - 21:35

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0

Vad ska jag sätta upp först? Projektor eller Duk?


Tror det bästa är att ha en ide först hur det ska vara, vart du vill ha duken och sedan kolla vart du ska ha projektorn för att du ska få bilden just där iochmed offset och andra parametrar, sen släng upp projjen där det verkar som den ska och kan sitta, och sen se vart bilden faktiskt hamnade, sen hänga upp duken och justera zoom därefter för att fylla duken.

Redigerat av Fredrik HL, 16 januari 2008 - 21:36.


#80

Postad 16 januari 2008 - 21:43

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0

Vad ska jag sätta upp först? Projektor eller Duk?


Tror det bästa är att ha en ide först hur det ska vara, vart du vill ha duken och sedan kolla vart du ska ha projektorn för att du ska få bilden just där iochmed offset och andra parametrar, sen släng upp projjen där det verkar som den ska och kan sitta, och sen se vart bilden faktiskt hamnade, sen hänga upp duken och justera zoom därefter för att fylla duken.


Ok. Mäta har jag redan gjort... och jag e ganska säker på vart exakt projjen ska va...
Så det som fattas nu e projje bilden på väggen? Hur ska jag utgå sen hur högt/lågt duken ska ligga sen?

#81

Postad 16 januari 2008 - 22:36

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Man bör ha ögonen i linje med toppen av den undre tredjedelen på filmduken.
Så om du har en 16:9 duk på ca 100" (ca 221x124 cm), så skall ögonen vara i linje med en punkt vid ca 80 cm från toppen eller 40 cm från botten på duken. Om man antar en takhöjd på 250 cm och en ögonhöjd på ca 120 cm, så kommer dukens underkant att hamna på ca 80 cm.

Eftersom du vet på ett ungefär vart du ska ha projjen ( på villken höjd ) så kan du kolla vart överkanten på bilden kommer att hamna på väggen ( på ett ungefär ).

Redigerat av Fredrik HL, 16 januari 2008 - 22:38.


#82

Postad 17 januari 2008 - 05:18

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Ok, tack så mycket. Ska använda deras calculator lite till och kolla...

Föresten... ni borde kolla det här
http://www.optoma.co...c...ema&PC=HD65


10 year colour guarantee!!!

Om inte det där är bra så säg mig.

#83

Postad 17 januari 2008 - 07:30

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0

Ok, tack så mycket. Ska använda deras calculator lite till och kolla...

Föresten... ni borde kolla det här
http://www.optoma.co...c...ema&PC=HD65


10 year colour guarantee!!!

Om inte det där är bra så säg mig.


Undrar om det innebär 10års garanti på färghjulet också? :)
Trasigt färghjul = dåliga färger va? :)

#84

Postad 17 januari 2008 - 07:51

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
Man får väll masa sig ner å titta då idag,synd bara som sagt att dom inte kan köra med rak kabel mellan projje-hddvdn,å att inte hd80 en fungerande hängde kvar så man fått kolla litte mellan dem.

#85

Postad 17 januari 2008 - 08:47

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0

Ok, tack så mycket. Ska använda deras calculator lite till och kolla...

Föresten... ni borde kolla det här
http://www.optoma.co...c...ema&PC=HD65


10 year colour guarantee!!!

Om inte det där är bra så säg mig.


Undrar om det innebär 10års garanti på färghjulet också? :)
Trasigt färghjul = dåliga färger va? B)


Färghjulet ger ju färgen så ja, det borde det vara... men man har ju den inte i 10år... eller? :)
Ska ha en 1080p om 2 år eller nått...

#86

Postad 17 januari 2008 - 09:47

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Men 10 års garanti på färgerna tyder ju på att det är bra saker som sitter i :)

#87

Postad 17 januari 2008 - 10:01

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Borde betyda kvalitet, men det kan vara så att reklamen om "10 års färggaranti" är värt mer för Optoma än kostnaden att byta ut 25% av alla projektorer :)

#88

Postad 17 januari 2008 - 12:49

J35Draken
  • J35Draken
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Hej - är ny här.....

Jag har nog också bestämt mig: http://www.my411fami...print.php?id=82

Sticker in till stan på måndag för att kolla....

#89

Postad 17 januari 2008 - 14:02

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
YES! Projektorn är inne, men kan inte hämt föränn nästa fredag >_< aja...
Duken hämtar jag imorgon...

Jag ska vänta på projektorn innan jag borrar upp duken va?

#90

Postad 17 januari 2008 - 14:45

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0

Jag ska vänta på projektorn innan jag borrar upp duken va?

Helst, eftersom även om du har varit väldigt nogrann i dina uträkningar kan det ha slagit fel iaf, och eftersom HD65 inte har lenshift vore det inget bra om det blir fel :)

#91

Postad 17 januari 2008 - 21:34

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Varför har inte dpl projektorer lenshifTt? eller har dom dyrare det?

#92

Postad 18 januari 2008 - 06:33

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Jorå, finns allt en del DLP med lensshift. Se länk.
https://www.prisjakt...ams=k=s14186441
Bäst är väl dock att man använder så lite lensshift som möjligt (om jag fattat saken rätt) för att inte skapa för mycket distorsion i bilden.

#93

Postad 18 januari 2008 - 19:23

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
Jag visste inte att lenshift kunde förstöra bild egenskaper... men då spelar det ingen roll...

Jag har fått hem 30% av min hembio ;) Duken har kommit!! ;)

Bilder på lådan i galleriet... Skruvar upp allt på fredag den 25:e förhoppningsvis, ska nämligen till sälen den 26:e ;)

#94

Postad 19 januari 2008 - 19:52

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Jag visste inte att lenshift kunde förstöra bild egenskaper... men då spelar det ingen roll...


Verkar inte vara nån jätteissue, men osvuret är bäst. Mer om detta i denna tråd:
http://www.component...?showtopic=1106

#95

Postad 19 januari 2008 - 20:57

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Var och kollade in en HD65 idag, tänkte bara dela med mig av det jag upplevde om någon råkar vara intreserad :blink:

Såg den på hifiklubben i sundsvall, dom har som vanligt inte gjort några inställningar på den.
När jag såg den först tyckte jag att det var en trevlig bild men dåliga detaljer i mörka partier, men efter lite pillrande med inställningarna så tyckte jag att det vart helt ok.
Klart godkänd för det priset!
MEN regnbågs effekterna var rätt tydliga på den. Jag klarade inte av den riktigt, störde mig för mycket på det.
Hade det inte varit för det hade jag nästan slagit till.

Hifiklubben skulle för övrigt komma med ett erbjudande med duk + HD65 för 7995 kr, man får en duk med på köpet altså.

#96

Postad 19 januari 2008 - 21:02

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Såg den på hifiklubben i sundsvall, dom har som vanligt inte gjort några inställningar på den.
MEN regnbågs effekterna var rätt tydliga på den. Jag klarade inte av den riktigt, störde mig för mycket på det.
Hade det inte varit för det hade jag nästan slagit till.

Kan man justera bort regnbågseffekter på nåt vis eller hur är det?

Hifiklubben skulle för övrigt komma med ett erbjudande med duk + HD65 för 7995 kr, man får en duk med på köpet altså.

Vet du vad det blir för duk?

#97

Postad 19 januari 2008 - 21:43

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Kan man justera bort regnbågseffekter på nåt vis eller hur är det?

Inte vad jag märkte iaf. Vissa lägen tyckte jag det vart mindre, men inte så att det inte störde mig.
Det fanns inte så jätte mycke inställningar att göra på den. Känns som jag viljat haft fler lixom.

Vet du vad det blir för duk?

Han sa att det skulle bli någon enklare duk. Mer vet jag inte.

Jag tycker iaf att det är en projektor man ska kolla in, är man inte lika känslig som mig för regnbågs effekter tyckte jag att det var en väldigt prisvärd projektor, speciellt med duk på köpet.
Var även och kollade på en Misubishi HC3100, och visst är den bättre, men jag tycker nog fortfarande att HD65 är mer prisvärd.
Dock blir det en HC3100 för mig pga regnbågs effekterna, mitsubishin är väldigt mycket bättre på det.

Hehe fjärren till HD65 var en lite lustig sak, rätt snygg och bra knappar. Men jääääädrar vilka lysdioder det var i den.
När man satt i ett mörkt rum och försökte se på knapparna och sen klickade på någon så belysningen satt igång var det så man vart nästan bländad :lol:
Iofs en strunt sak, men lite mindre ljusstyrka hade räckt för min del :blink:

Redigerat av ljs-s, 19 januari 2008 - 21:46.


#98

Postad 19 januari 2008 - 22:44

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Hur är fläktljudet och andra ljud på Mitsubishi 3100 / 1100 jämfört med HD65?

#99

Postad 19 januari 2008 - 23:45

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Var och kikade på HD65 och en HD73 i fredags. Även en HD70 hängde i taket.73:an var uppmonterad medans vi plockade upp 65:an direkt ur kartong, ställde på en centerhögtalare och körde igång. Jag upplevde inga regnbågseffekter alls på nån av projjarna. Källa var DVD på alla men även HD-DVD till 73an. Blev grymt imponerad av 65an. Pillade lite med ljusstyrka och färg och bilden blev kanonbra, enligt mig alltså :blink:. Så otroligt liten och smidig. Priset är oxå väldigt attraktivt. Får man bara hem den och kan pilla med inställningarna i lugn och ro så kan man nog få till det där lilla extra man vill ha i bilden. Men redan out of the box är den bra men färger och ljusstyrka kan behövas lite pill med.
Duken som kommer ingå är om jag minns nån billig på 76". Eller om det var 73". Nåt av dem ska det vara i alla fall. Inget att hurra över direkt. Har bestämt mig för en HD65 i allafall. Enligt säljaren har HIFIklubben lampgaranti på 2år/2000timmar, vilket som nu kommer först. Nån mera som fått höra det?

EDIT.

Att jag inte nämner fläktljudet, även fast jag för nån dag sedan var inne och tittade på HD70 utan ljud, de byggde om, är att jag är en fläktskadad Xbox360 ägare som tycker att allt är tyst som inte är som en hårfön på max.

Redigerat av Outrage, 19 januari 2008 - 23:47.


#100

Postad 19 januari 2008 - 23:48

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Lampgarantin stämmer.. Det är 2år eller 2000timmar.. Men om jag inte förstod det helt fel så gäller det medlemmar?
Inte helt 100 på det dock..

Fick du jämfört bilden på HD65 mot HD70?? :blink:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.