Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Duk vs projektor vad satsa mest på?

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 juli 2017 - 16:36

E_Ost
  • E_Ost
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Har ett helt ljuskontrollerat rum (inget ljus kommer in, svarta väggar och tak) som jag nu ska utrusta med projektor och duk. Jag har sonderat marknaden på projektorer och kommit fram till att antingen köpa tw9300 eller JVC dla x5000. Jag vill ju ha så bra bild för en x summa pengar. Köper jag den dyrare projektorn JVC, vilket jag är mycket intresserad av, måste jag köpa en billigare duk, så frågan är hur väl billiga dukar står sig mot de dyrare?. Jag tänker att jag har ett ganska enkelt rum för en duk (kolsvart) och att duken då inte skulle spela lika mycket roll som en bättre projektor kan ge? Eller ska man tänka att det är slöseri med fin projektor om man har dålig duk till.

Såg en multibrakets duk 2.35. 120 tum ramspänd för 4600, nästan 1/3 del av priset iförhållande till andra dukar jag kollat på. Någon som har erfarenhet av det märket?

#2

Postad 18 juli 2017 - 16:50

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det finns såklart olika bra vita dukar och de bättre kommer ge lite bättre färg, skärpa och djup i bilden men även en billig vit duk med gain 1.0 kommer se riktigt bra ut. Det är värre om man skall ha grå duk då får man forska lite ;) Jag hade kört på JVC:n om du inte tänkt spela spel och sånt. 



#3

Postad 18 juli 2017 - 17:13

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Jag kör själv en X5000 i en grotta. Kör med följande duk: https://www.prisjakt...kt.php?p=441730 och är mycket nöjd.

#4

Postad 18 juli 2017 - 21:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Får man fråga varför du inte tänkt på nya JVC x5500? Demo el bra pris på x5000? Risken med en billigare duk är att du bl,a kan få shine🤔

Redigerat av mcmike, 18 juli 2017 - 21:11.


#5

Postad 19 juli 2017 - 08:48

E_Ost
  • E_Ost
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tack för input, svåra val , hade man kunnat testa och verkligen se skillnaden hade det varit lättare, jag hittar inte mycket info om just dukmaterial när jag söker runt, mest om skillnaden mellan olika typer av dukar, grains, grå, vit etc). , Ja, anledningen är att jag har en bättre deal på den äldre x5000,

#6

Postad 19 juli 2017 - 09:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ja, anledningen är att jag har en bättre deal på den äldre x5000,


Ja har man en sån på lager, så borde man få ett superpris idag! Jag rekommenderar Grandview, tycker den är prisvärd sett till kvalitén.. :)

https://www.hembiobu...t-cinema-235-1/

Finns även här mycket billigare, torde vara samma duk!

http://www.datapryl....=3&ref=prisjakt

Redigerat av mcmike, 19 juli 2017 - 09:13.


#7

Postad 19 juli 2017 - 10:13

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Shine får man bara på högkontrastdukar, och har du ett ljuskontrollerat rum som du säger så ska du definitivt inte köra en sådan, utan satsa på en vit duk. Även jag - som har en riktigt bra projektor (Epson LS10000) - kan rekommendera nämnda Grandview. Till och med så mycket att jag har två sådana, till samma projektor! :D



#8

Postad 19 juli 2017 - 11:23

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Shine får man bara på högkontrastdukar, och har du ett ljuskontrollerat rum som du säger så ska du definetint inte köra på en sån utan satsa på en vit duk


Jodå man kan få grusighet/shine på en vanlig vit duk med som har dålig kvalitet. Självklart att T.s ska köra på en vanlig vit duk om man inte går all in, vilket han också efterfrågar och fått tips på..

Redigerat av mcmike, 19 juli 2017 - 11:25.


#9

Postad 19 juli 2017 - 11:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jodå man kan få grusighet/shine på en vanlig vit duk med som har dålig kvalitet. Självklart att T.s ska köra på en vanlig vit duk om man inte går all in, vilket han också efterfrågar och fått tips på..

 

Det vill jag gärna se någon källa på. Du tänker inte på vit duk med positiv gain?



#10

Postad 19 juli 2017 - 11:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Du tänker inte på vit duk med positiv gain?


Det kallas för högkontrastduk..Min källa hänger på vägen här hemma! Vad har du själv för duk?

Redigerat av mcmike, 19 juli 2017 - 11:38.


#11

Postad 19 juli 2017 - 12:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag har en målad DIY vad det nu har med saken att göra. 

 

Så du har m.a.o. en helt vit duk, gain 1.0 som ger shine?



#12

Postad 19 juli 2017 - 13:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag har en målad DIY vad det nu har med saken att göra.


Då du kommenterar i tråd där vederbörande vill få tips på billigt bra duk, kanske du själv hade ett och ge..!

#13

Postad 19 juli 2017 - 13:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag tycker folk redan gett bra tips. En billig vit duk är idag det vettigaste alternativet i ett ljuskontrollerat rum. Jag hade inte mer att tillägga där.

 

Däremot delar jag inte din åsikt om att en vanlig vit duk med gain 1.0 kan lida av "shine" och därför skrev jag det. Hur var det, hade du en vit duk med gain 1.0 som lider av shine?



#14

Postad 19 juli 2017 - 13:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Däremot delar jag inte din åsikt om att en vanlig vit duk med gain 1.0 kan lida av "shine" och därför skrev jag det. Hur var det, hade du en vit duk med gain 1.0 som lider av shine?


Du får gärna tycka annorlunda än mig, personligen gör det ingenting. Jag har tre dukar. En react, Grandview och en KP där den sista uppvisar det ja. Efter att följt flertalet trådar på andra sidan forumet så kommer det inte spela någon roll vad jag skriver och absolut inte till någon hjälp för T:s. Så jag lämnar diskussionen, men man får gärna komma på ett besök här..!

Redigerat av mcmike, 19 juli 2017 - 13:22.


#15

Postad 19 juli 2017 - 13:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Finns det någon anledning till den risiga tonen? Har jag gjort dig något?

 

Jag fann det du skrev konstigt. Jag har aldrig sett eller ens hört talas om att en vanlig vit duk utan gain kan lida av shine. Men om du nu har en kingpin som gör det så är det väl så. Tråkigt att det skulle ta dig tre sura inlägg att få fram det  :huh: 



#16

Postad 19 juli 2017 - 13:47

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

När jag valde min nuvarande set-up med X5000+ 120'' DNP 08-85 duk kom jag fram till att duken ger mycket mer än skillnaden mellan projektorer. Trodde jag skulle ha en VW520 4k Sony och "billig duk" men kom fram till att X5000+ DNP var mycket bättre tillsammans. Jag hade en Firehawk G3 innan och den nya DNP spelar i en helt annan division. Ingen signifikant shine eller hotspot. Ingen "hinna" som andra högkontrastdukar har. Det lär finnas de som föredrar en DNP även i en grotta. 

 

Projector central har testat dukar men det är säkert redan läst:

http://www.projector...e=DNP-Supernova

 

Men kolla själv och tro inte för mycket på vad du läser på nätet. Jag fick en ögonöppnande demo på The Rock i Lund. 

 

Angående shine och hotspot från vit duk finns det gott om det på de dukar som används på mitt universitet. Tror det är Screen Research men kommer inte ihåg helt. Det är tabtension i alla fall och inte "IKEA". 



#17

Postad 19 juli 2017 - 14:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

När jag valde min nuvarande set-up med X5000+ 120'' DNP 08-85 duk kom jag fram till att duken ger mycket mer än skillnaden mellan projektorer. Trodde jag skulle ha en VW520 4k Sony och "billig duk" men kom fram till att X5000+ DNP var mycket bättre tillsammans. Jag hade en Firehawk G3 innan och den nya DNP spelar i en helt annan division. Ingen signifikant shine eller hotspot. Ingen "hinna" som andra högkontrastdukar har. Det lär finnas de som föredrar en DNP även i en grotta. 

 

Högkontrastdukar är en hel vetenskap. Jag har också suttit och jämfört olika modeller med olika mycket problem.

 

TS har ju ett "svart" rum och bör således ha en vanlig vit duk. Jag påstår att i en biogrotta är det projektorn som är viktigare än duken.

 

 

Angående shine och hotspot från vit duk finns det gott om det på de dukar som används på mitt universitet. Tror det är Screen Research men kommer inte ihåg helt. Det är tabtension i alla fall och inte "IKEA". 

 

Det är inte direkt ovanligt att dukar i föreläsningssalar har gain. Av ungefär samma anledning som att presentationsprojektorer oftast har blå bild i jämförelse med filmprojektorer. Ljusstyrka har prioritet över bildkvalitet. Lider de av hotspots låter det definitivt som att det inte är vanliga vita 1.0-dukar.



#18

Postad 19 juli 2017 - 14:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

När jag valde min nuvarande set-up med X5000+ 120'' DNP 08-85 duk kom jag fram till att duken ger mycket mer än skillnaden mellan projektorer. Trodde jag skulle ha en VW520 4k Sony och "billig duk" men kom fram till att X5000+ DNP var mycket bättre tillsammans. Det lär finnas de som föredrar en DNP även i en grotta.


Jag har haft förmånen och fått DNP och Jvcx5000 demade tillsammans i en batcave. Absolut den bästa och kontrast rikaste bilden jag sett, grym bild men då gillar jag också Jvc karaktären) Tycker T.s ska åka till en seriös handlare om möjlighet finnes och få lite dukar demade: :)

#19

Postad 19 juli 2017 - 14:44

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
DNP är en erkänt bra duk men då hade jag gått på en X7500 med vit duk för de pengarna. Speciellt med tanke på HDR. Den stora fördelen med bra rum är just att man slipper lägga en förmögenhet på duken och mer krut kan läggas på projektorn. Man slipper också oroa sig för nackdelarna med högkontrastduk. Jag har en svindålig Kingpin rullduk till min tw9300 och det ser riktigt bra ut ändå. Kommer såklart uppgraderas. Blir nog en Dreamscreen V6 men min poäng är att även med de sämsta av 1.0 gain vita dukar blir det helt ok. Lägger man runt 10k på en ramspänd vit duk ligger man riktigt bra till.

#20

Postad 20 juli 2017 - 09:25

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Jodå man kan få grusighet/shine på en vanlig vit duk med som har dålig kvalitet. Självklart att T.s ska köra på en vanlig vit duk om man inte går all in, vilket han också efterfrågar och fått tips på..

Va? Vilken vanlig vit duk ger shine? Du tänker inte på plusgainade dukar, som är en annan sak?

Edit: Hoppsan - det hade visst skrivits en hel del om detta under alla timmar jag var inne här, men utan att uppdatera. Fast frågan kvarstår - vilken exakt modell av vit duk utan extragain ger shine? Exakt den borde ju få en egen varningstråd i så fall.


Redigerat av Spygg, 20 juli 2017 - 09:27.


#21

Postad 20 juli 2017 - 10:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Va? Vilken vanlig vit duk ger shine? Du tänker inte på plusgainade dukar, som är en annan sak?

Edit: Hoppsan - det hade visst skrivits en hel del om detta under alla timmar jag var inne här, men utan att uppdatera. Fast frågan kvarstår - vilken exakt modell av vit duk utan extragain ger shine? Exakt den borde ju få en egen varningstråd i så fall.


Precis som med vilken tillverkare av dukar som helst kan man få batchar som inte är ok, vilket förmodligen jag fått med min duk. Precis som jag skrev tidigare så finns risken med billigare dukar att kvaliten är sämre, KP har en hinna tycker jag medans till ex GW inte har det. Den uppvisar en mjukare bild. Precis som med din "fantastiska" projektor kan man ha otur, eller hur?

Redigerat av mcmike, 20 juli 2017 - 10:13.


#22

Postad 20 juli 2017 - 10:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

KP har en hinna tycker jag medans till ex GW inte har det. Den uppvisar en "mjukare" bild. 

 

 

Fast nu tror jag att du och jag har olika uppfattning om vad "shine" är. För mig är det när det typ glittrar i ljusa partier i bilden, inte någon hinna.

 

Effekten jag menar uppstår ju av att man gjort ytan extra reflekterande vilket inte borde kunna vara ett problem på en 1.0



#23

Postad 20 juli 2017 - 10:39

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Precis som med vilken tillverkare av dukar som helst kan man få batchar som inte är ok, vilket förmodligen jag fått med min duk. Precis som jag skrev tidigare så finns risken med billigare dukar att kvaliten är sämre, KP har en hinna tycker jag medans till ex GW inte har det. Den uppvisar en mjukare bild. Precis som med din "fantastiska" projektor kan man ha otur, eller hur?

Absolut - det var inte menat som nåt påhopp, utan en genuin undran, eftersom jag - i likhet med Loco.spk - förknippar "shine" med glitter, och jag tänker, liksom honom, att det krävs att ytan är då mer reflekterande än den är på en 1-gainsduk. Men jag har inte kollat in KP:s dukar, och det är möjligt att de har någon skum ytbeläggning som ändå ger shine. Jag hade - som jag skrev i min redigering av inlägget - inte sett resten av diskussionen när jag ifrågasatte ditt shine-inlägg.

Förstår dock inte vad du menar med "Precis som med din "fantastiska" projektor kan man ha otur, eller hur?" - utveckla gärna.

 

Fast nu tror jag att du och jag har olika uppfattning om vad "shine" är. För mig är det när det typ glittrar i ljusa partier i bilden, inte någon hinna.

 

Effekten jag menar uppstår ju av att man gjort ytan extra reflekterande vilket inte borde kunna vara ett problem på en 1.0

Jag tror också det är detta det handlar om - att vi har olika definitioner av vad "shine" är.


Redigerat av Spygg, 20 juli 2017 - 10:39.


#24

Postad 20 juli 2017 - 10:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Absolut - det var inte menat som nåt påhopp, utan en genuin undran,
 
Jag tror också det är detta det handlar om - att vi har olika definitioner av vad "shine" är.


Kom igen nu spygg, tror du inte jag vet vad shine är?? Jag skrev i inlägg #4 att man bl,a kunde få shine tyvärr så gjorde jag även ett tapper försök att beskriva hur olika batcher kan påvisa problem. Jag glömde skiva bl,a hinna, ledsen för det.

#25

Postad 20 juli 2017 - 11:51

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Kom igen nu spygg, tror du inte jag vet vad shine är?? Jag skrev i inlägg #4 att man bl,a kunde få shine tyvärr så gjorde jag även ett tapper försök att beskriva hur olika batcher kan påvisa problem. Jag glömde skiva bl,a hinna, ledsen för det.

Kom igen själv - du behöver väl inte bli sur? Jag hade - tills du skrev - inte hört talas om shine på mattvita dukar. Och vadå "hinna" - för mig är shine och hinna olika saker; shine innebär glitter - hinna innebär nåt mer diffust, som gör att det ser ut att vara någon slags hinna på bilden, men som sagt - för MIG är det olika saker. Du har en tendens att ha en rätt sur ton här, vilket fler än jag reagerat på - kanske läge att fundera över ditt tilltal?



#26

Postad 20 juli 2017 - 11:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Kom igen nu spygg, tror du inte jag vet vad shine är?? Jag skrev i inlägg #4 att man bl,a kunde få shine tyvärr så gjorde jag även ett tapper försök att beskriva hur olika batcher kan påvisa problem. Jag glömde skiva bl,a hinna, ledsen för det.

 

Du tappar bort mig mer och mer. Är din definition av "shine" att det är en "hinna" över duken? Inte "glitter"?



#27

Postad 20 juli 2017 - 12:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Kom igen själv - du behöver väl inte bli sur? Jag hade - tills du skrev - inte hört talas om shine på mattvita dukar. Och vadå "hinna" - för mig är shine och hinna olika saker; shine innebär glitter - hinna innebär nåt mer diffust, som gör att det ser ut att vara någon slags hinna på bilden, men som sagt - för MIG är det olika saker. Du har en tendens att ha en rätt sur ton här, vilket fler än jag reagerat på - kanske läge att fundera över ditt tilltal?


Förstår inte varje gång man INTE tycker som dig är man sur och ändå använder du aldrig en smiley själv? Nej jag är inte sur utan försöker hjälpa/beskriva T.s frågeställning! Suck ja ger upp.. Men är man intresserad kan få komma hit och få demat åter igen.

Redigerat av mcmike, 20 juli 2017 - 12:03.


#28

Postad 20 juli 2017 - 13:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Glitter existerar i högsta grad på billiga dukar! Har en Andersson som glittrar som ett smycke vid ljusa scener, dessutom syns det en tydlig hinna över bilden. Dessa problem finns inte på min Dreamscreen i biorummet.

#29

Postad 20 juli 2017 - 13:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Så vitt jag kan se har alla Andersson-dukar gain 1.1 så glittret kan ju fortfarande höra ihop med det.

 

EDIT: Min poäng om den inte gått fram: Glitter/Shine hör enligt mig inte ihop med pris utan byggteknik.

 

Och on topic. Så länge TS köper en vanlig vit duk utan gain och undviker de värsta budgetdukarna så har han en duk som räcker och blir över. Det är fördelen med en biogrotta :)


Redigerat av Loco.spk, 20 juli 2017 - 13:46.


#30

Postad 20 juli 2017 - 14:40

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Så vitt jag kan se har alla Andersson-dukar gain 1.1 så glittret kan ju fortfarande höra ihop med det.

EDIT: Min poäng om den inte gått fram: Glitter/Shine hör enligt mig inte ihop med pris utan byggteknik.

Och on topic. Så länge TS köper en vanlig vit duk utan gain och undviker de värsta budgetdukarna så har han en duk som räcker och blir över. Det är fördelen med en biogrotta :)


Det är ju där det blir så fel! Andersson dukarna är inga högkontrastdukar och gain är bara hur mycket ljus som duken kan ge tillbaka mot åskådarna. Min duk i biorummet har också gain 1.1 men inget glitter och ingen hinna framför heller för den delen. En högkontrastduk koncentrerar ljuset tillbaka mer mot publiken till skillnad från en vit där ljuset studsar mot väggar och tak o golv. Det finns dock minus gain dukar som är grå men även högkontrastdukar finns med minus gain. En vit duk behöver inte exakt ha gain 1.0 det mest troliga är att de flesta inte äns kommer upp i sin utlovade gain. Åter till Topic nu Mvh Tommie

#31

Postad 20 juli 2017 - 15:09

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Om det är trådmakarens första projektor han köper så föreslår jag att han utvärderar projektorerna hos en handlare så att han vet vad det handlar om. Kanske är de båda billigaste alternativen bra nog, kanske inte? Vet han med sig om att han har uppgraderingssjukdom/noja, då kanske det är bättre att köpa den dyrare projektorn å billig duk för att sedan uppgradera duken. Ett tips från min sida, vet du om att du snart skall flytta, köp en billig duk :)

 

Jag kör själv med en projecta hd progressive 0.9, som jag är mycket nöjd med(sony hw40 i vardagsrum), har förvisso inte så mycket annat att jämföra med. Men materialet (JPK 0.9) har fått riktigt bra betyg för biogrottor och går att hitta billigare med projecta än da-lite's varianter som är snordyra.

 

Det är ju där det blir så fel! Andersson dukarna är inga högkontrastdukar och gain är bara hur mycket ljus som duken kan ge tillbaka mot åskådarna. Min duk i biorummet har också gain 1.1 men inget glitter och ingen hinna framför heller för den delen. En högkontrastduk koncentrerar ljuset tillbaka mer mot publiken till skillnad från en vit där ljuset studsar mot väggar och tak o golv. Det finns dock minus gain dukar som är grå men även högkontrastdukar finns med minus gain. En vit duk behöver inte exakt ha gain 1.0 det mest troliga är att de flesta inte äns kommer upp i sin utlovade gain. Åter till Topic nu Mvh Tommie

 

Jag är ju rätt oinsatt, men tänker att rent logiskt så borde det ju finnas möjligheter till bi-effekter ifall ett infallande ljus skall reflekteras tillbaka starkare. Jag trodde nämligen att alla dukar med gain över 1.0 gav mer eller mindre bieffekter. På något sätt måste ju duken ändå lyckas med konststycket att höja det infallande ljusets styrka.


Redigerat av Wicap, 20 juli 2017 - 15:11.


#32

Postad 20 juli 2017 - 15:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Det är ju där det blir så fel! Andersson dukarna är inga högkontrastdukar och gain är bara hur mycket ljus som duken kan ge tillbaka mot åskådarna. Min duk i biorummet har också gain 1.1 men inget glitter och ingen hinna framför heller för den delen. En högkontrastduk koncentrerar ljuset tillbaka mer mot publiken till skillnad från en vit där ljuset studsar mot väggar och tak o golv. Det finns dock minus gain dukar som är grå men även högkontrastdukar finns med minus gain. En vit duk behöver inte exakt ha gain 1.0 det mest troliga är att de flesta inte äns kommer upp i sin utlovade gain. Åter till Topic nu Mvh Tommie

 

 

Jag påstår inte något alls om kontrast gällande anderssondukarna så jag vet inte varför du blandar in det.

 

Du skriver en hel del självklarheter men jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt? Menar du också att glitter kan uppstå på en helt normal vit duk utan positiv gain?

 

Blanda inte in att grå dukar kan ha negativ gain eller liknande nu, jag pratar om dukar som reflekterar ljuset lika mycket i alla riktningar och inte mer eller mindre riktat tillbaka mot projektorn.

 

Återigen, det enda jag påstår är att en normal vit duk med gain 1.0 INTE ska lida av shine/glitter. Gör den det är det något fel på den och bör isf reklameras.


Jag trodde nämligen att alla dukar med gain över 1.0 gav mer eller mindre bieffekter. På något sätt måste ju duken ändå lyckas med konststycket att höja det infallande ljusets gain.

 

Så är det också. Vissa tillverkare har löst det bättre än andra men alla lider i viss mån av det.


Redigerat av Loco.spk, 20 juli 2017 - 15:12.


#33

Postad 20 juli 2017 - 15:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Då får du järna utveckla vad du menade med olika byggtekniker Loco.spk för jag trodde du menade högkontrast när du skrev att en vit duk inte ska ha sådana problem. Andersson duken är en vit duk med specad gain 1.1 sedan om den uppnår det eller ej är en annan sak. De billigare dukarna kan det finnas små prismor i för att förstärka gain men dukarna är fortfarande vita.

Jag har nu svarat på vad jag menade.


Edit varför skulle jag inte dra in grå dukar och att det även finns minus gain hk dukar? Kan va bra för de som inte visste innan. Inte bara vi som hållit på ett tag som läser här. Lite extra så har mitt grå duktyg neutral gain på 1.0

Redigerat av film-fanatiker, 20 juli 2017 - 15:33.


#34

Postad 20 juli 2017 - 15:35

Vitlökspress
  • Vitlökspress
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Mina päron har en billig vit Kingpin-duk och jag har en lite dyrare vit duk från Grandview. Här ser man klar skillnad i ljusa scener där Kingpinen är mycket mer glittrig än min Grandview, som jag inte ser något glitter alls i. Båda har ljuskontrollerade rum. Så mitt tips är att inte satsa på de allra billigaste utan kanske en Grandview :)

#35

Postad 20 juli 2017 - 15:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Då får du järna utveckla vad du menade med olika byggtekniker Loco.spk för jag trodde du menade högkontrast när du skrev att en vit duk inte ska ha sådana problem. 

 

I en duk som ska klara mer än gain 1 blandas det så vitt jag vet in reflektiva partiklar i materialet. Det är dessa som orsakar glittret. I en duk utan positiv gain saknas dessa och då förstår jag inte varifrån glittret kommer.

 

En grå duk med gain 1 är ju i realiteten en duk med rätt mycket positiv gain för att väga upp för den grå färgens negativa, så det var därför jag inte tyckte det var bra att blanda in dem. Jag tolkade ditt inlägg som enbart ett svar på mitt inlägg. Ursäkta för det.



#36

Postad 20 juli 2017 - 15:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Mina päron har en billig vit Kingpin-duk och jag har en lite dyrare vit duk från Grandview. Här ser man klar skillnad i ljusa scener där Kingpinen är mycket mer glittrig än min Grandview, som jag inte ser något glitter alls i. Båda har ljuskontrollerade rum. Så mitt tips är att inte satsa på de allra billigaste utan kanske en Grandview :)

 

Det är möjligt att jag har fel. Jag har bara inte sett det på något annat än de dukar som faktiskt är specade med positiv gain (eller grå dukar som jag skrev innan). Och jag kan inte förstå varför man skulle blanda in någon glittrig komponent i materialet  när det inte behövs.



#37

Postad 20 juli 2017 - 16:26

E_Ost
  • E_Ost
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Om det är trådmakarens första projektor han köper så föreslår jag att han utvärderar projektorerna hos en handlare så att han vet vad det handlar om. Kanske är de båda billigaste alternativen bra nog, kanske inte? Vet han med sig om att han har uppgraderingssjukdom/noja, då kanske det är bättre att köpa den dyrare projektorn å billig duk för att sedan uppgradera duken. Ett tips från min sida, vet du om att du snart skall flytta, köp en billig duk :)
 
Jag kör själv med en projecta hd progressive 0.9, som jag är mycket nöjd med(sony hw40 i vardagsrum), har förvisso inte så mycket annat att jämföra med. Men materialet (JPK 0.9) har fått riktigt bra betyg för biogrottor och går att hitta billigare med projecta än da-lite's varianter som är snordyra.
 


Jag är snarare typen med höga krav som försöker köpa rätt/bra grejer från början för att sedan behålla dom länge. Vill inte känna behov av att uppgradera på länge, sen får man ju förstås vara medveten om teknikutvecklingen, men det ska mycket till innan jag uppgraderar.

Projecta dukarna har jag inte stött på någonstans, var köper man dessa och i vilken prisnivå ligger en 2.35 duk 120 tum? Länka gärna.

Vad för övriga prisvärda dukar finns det att välja på, vill helst ha så nära 120 tum som möjligt 2.35 format

Tack för alla input, det är lärorikt!

#38

Postad 20 juli 2017 - 17:30

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Tog mig lite tid att filtrera på prisjakt med de märken som brukar omtalas väl här 🙂

https://www.prisjakt...hp?m=s325835617

#39

Postad 20 juli 2017 - 20:27

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Förstår inte varje gång man INTE tycker som dig är man sur och ändå använder du aldrig en smiley själv? Nej jag är inte sur utan försöker hjälpa/beskriva T.s frågeställning! Suck ja ger upp.. Men är man intresserad kan få komma hit och få demat åter igen.

Ok - jag tror vi missförstår varandra rätt rejält här - något som antagligen inte hänt om vi haft den här konversationen muntligt, då skrift tenderar att se mycket hårdare ut i tonen. Jag använder mig av smileys, och jag vet att jag klagade på ditt användande av sådana, men då åsyftade jag den specifika "himla-med-ögonen"-smileyn som du brukar använda, och som OFTAST används för att illustrera att man tycker någon är lite dum i huvudet. Jag har förstått att du inte menat det med den, men som ett vänligt råd påpekade jag att många uppfattar den så, och att du därför kan uppfattas som lite dryg, även om du inte är det. Och att jag skrev att du inte behövde bli sur berodde helt enkelt på att jag uppfattade ditt inlägg som irriterat, även om det kanske inte var det. Så! Låt oss skipa fred nu mellan oss, genom att koncentrera oss på vårt gemensamma intresse!  :)  <- glad smiley! :P


Redigerat av Spygg, 23 juli 2017 - 09:12.


#40

Postad 21 juli 2017 - 09:03

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Tycker att eventuella tvivlare skall leta på någon gammal "kingpin-tråd" (ifrån innan 1080p projektorer var vanliga) och läsa om dessa effekter som inte bör finnas. Det har pratats om det här på forumet förr och tror slutsatsen i stort var att ytan på duken inte var exakt lika över hela dukytan. Det enda jag minns med säkerhet är att det gjorde att jag undvek det märket back in the days när jag letade efter en duk.

 

Ni här i tråden som upplevt det är dessa dukar typ minst tio år gamla och att det var någon dålig batch eller sviktar kvalitén fortfarande?


Redigerat av HenkeEdge, 21 juli 2017 - 09:13.


#41

Postad 21 juli 2017 - 09:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Personligen tror jag inte på något sätt att alla vita gain1-dukar är sak samma, och jag ser heller ingen annan som påstått något sådant i denna tråden. Det jag, och någon till, fann osannolikt var att de kan lida av shine. Inget annat.

 

Fast nu ser det ju ut som om jag kan ha fel, hur osannolikt det än är ;)



#42

Postad 21 juli 2017 - 10:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Vita gain 1.0-dukar kan ofta ha någon form av shine/glitter. Ska jag peka med hela handen brukar detta bli vanligare ju längre ned i prisklass man kliver.

 

En hel del enklare dukar kan specas till gain 1.0 men i själva verket vara under gain 1.0, då jämfört med en mer erkänd referens likt Studiotek100. Men att testa och utvärdera dukar är besvärligt och tidskrävande. Man har liksom vare sig tid eller lust att försöka kvantifiera hur mycket sämre den där rullduken för 900 kronor egentligen är. :)



#43

Postad 21 juli 2017 - 10:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag är snarare typen med höga krav som försöker köpa rätt/bra grejer från början för att sedan behålla dom länge. Vill inte känna behov av att uppgradera på länge, sen får man ju förstås vara medveten om teknikutvecklingen, men det ska mycket till innan jag uppgraderar.

Projecta dukarna har jag inte stött på någonstans, var köper man dessa och i vilken prisnivå ligger en 2.35 duk 120 tum? Länka gärna.

Vad för övriga prisvärda dukar finns det att välja på, vill helst ha så nära 120 tum som möjligt 2.35 format

Tack för alla input, det är lärorikt!

 

Om du vill vara helt säker så köper du en Stewart Studiotek 100 men det blir mycket pengar. Men du kommer inte göra bort dig så länge du köper en ramspänd vit duk utan positiv gain. Ta bara något :P



#44

Postad 21 juli 2017 - 10:33

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag kan väl tillägga att jag varit med om dukar med mindre än 1.0 i specad gain som också glittrar tydligt. Det handlar troligtvis om genvägar i tillverkning för att hålla priserna nere så mycket som möjligt. Fast återigen: tiden det tar att testa och kvantifiera...

 

Ser jag en förmodat vit duk som lyckas dämpa ljuset och ändå glittra så brukar jag helt enkelt konstatera att den inte håller måttet. Behöver liksom inte starta en utredning om dukens kvalitet om man säger så. :)

 

Min förklaring kring det här med "vilken duk ska jag köpa?" är att när vi talar om kända, erkända och ökända dukmärken och deras olika dukmaterial är att du i väldigt hög grad betalar för att få veta vilken kvalitet du får. Duken för 2000 kronor från Hubba Bubba och andra tretton-på-dussinet-OEM-märken är sannolikt sämre än exempelvis Euroscreen Flex White eller Screen Research Solidpix. Du vet bara inte hur mycket sämre.


Redigerat av Ringblixt, 21 juli 2017 - 10:34.


#45

Postad 21 juli 2017 - 20:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Lite sen input men ändå :) .

 

Jag har ett relativt ljuskontrollerat rum och använder en Grandview Cinema, vit gain 1.0. Jag kan inte påminna mig att jag har sett glitter/shine eller liknande utan det funkar bra. Nu kanske inte min duk är den billigaste lösningen rent tekniskt för jag har en ramspänd multiformatsduk: https://www.hembiobu...t-cinema-multi/

 

Men den funkar väldigt bra för mina behov. Jag ser film (primärt 2:35) men även en del äldre film som ligger på andra format. Då blev detta en bra kompromiss.

 

Sedan tror jag att själva dukmaterialet är samma i alla Grandviews vita dukar med gain 1.0.



#46

Postad 22 juli 2017 - 09:42

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Sedan tror jag att själva dukmaterialet är samma i alla Grandviews vita dukar med gain 1.0.

 

På rak arm, utan att kunna sortimentet i detalj, är det olika material i Grandviews ramspända, de elektriska rulldukarna samt Tab-tensionduken där den senare är mycket slätare än de andra två. I alla fall glitterfritt och man vet vad man får för pengarna. :)



#47

Postad 22 juli 2017 - 17:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

På rak arm, utan att kunna sortimentet i detalj, är det olika material i Grandviews ramspända, de elektriska rulldukarna samt Tab-tensionduken där den senare är mycket slätare än de andra två. I alla fall glitterfritt och man vet vad man får för pengarna. :)

Som jag fattade TS fråga så svarade jag angående ramspända dukar. Det var min referens. Men när jag läser nogrannare i tråden så är nog inte ramspänt helt självklart. Där var jag otydlig så det var bra att du förtydligade.

 

Som sidospår så har jag vid ett tillfälle sett delar av en film på en duk med gain >1.0. Det är nog enda gången jag saknat solglasögon när jag sett på film :) :D .



#48

Postad 23 juli 2017 - 01:03

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Ok - jag tror vi missförstår varandra rätt rejält här - något som antagligen inte hänt om vi haft den här konversationen i skriftform, då skrift tenderar att se mycket hårdare ut i tonen.


Är det inte just i skriftform ni har denna diskussion :D



#49

Postad 23 juli 2017 - 07:27

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Tack för input, svåra val , hade man kunnat testa och verkligen se skillnaden hade det varit lättare, jag hittar inte mycket info om just dukmaterial när jag söker runt, mest om skillnaden mellan olika typer av dukar, grains, grå, vit etc). , Ja, anledningen är att jag har en bättre deal på den äldre x5000,

Köp den!
Finns billiga ramspända dukar utan artefakter som presterar snarlikt Stewart StudioTek 100.
Kör själv Sony:s vw520 4k på en "Billig" ramspänd duk.

Redigerat av Morgan T, 23 juli 2017 - 07:30.


#50

Postad 23 juli 2017 - 09:11

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Är det inte just i skriftform ni har denna diskussion :D

Hehe - var lite trött... ändrar... :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.