Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya modeller från NAD. T777, T787

276 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 28 juni 2019 - 18:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Om vi tittar på vad Micke säger och vi har 1 sub plus peq.
Då stämmer det till 100% med förbehåll att nulls kan vi inte göra mycket åt.
Mätmässigt så ser vi väldigt lite skillnad mellan peq och basmumsare.

Kan vi höra skillnad?
Beror på, hur många har verkligen testat peq vs basmumsare?
Jag har gjort det med primär resonans vid 50hz.
Och det var lite same same, ev så lät det liiiite bättre med helmholtz o kvartvågsrör.

Men!!!!
En peq fixar man till under 1h, inga skrymmande lådor/rör.
Den analoga lösningen tar mycket plats, tar någon dag att få till och kommer inte vara i närheten så effektiv.
Om dom inte kan stå där dom ger mest effekt då är det pengarna i sjön imho.

Om du sen ska åtgärda resonanser under 35hz då blir sakerna så stora att det börjar bli lite löjligt.

Läs gärna Harman o floyd skriver, det är en branchstandard idag!!

#252

Postad 28 juni 2019 - 19:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Om vi tittar på vad Micke säger och vi har 1 sub plus peq.
Då stämmer det till 100% med förbehåll att nulls kan vi inte göra mycket åt.
Mätmässigt så ser vi väldigt lite skillnad mellan peq och basmumsare.

Kan vi höra skillnad?
Beror på, hur många har verkligen testat peq vs basmumsare?
Jag har gjort det med primär resonans vid 50hz.
Och det var lite same same, ev så lät det liiiite bättre med helmholtz o kvartvågsrör.

Men!!!!
En peq fixar man till under 1h, inga skrymmande lådor/rör.
Den analoga lösningen tar mycket plats, tar någon dag att få till och kommer inte vara i närheten så effektiv.
Om dom inte kan stå där dom ger mest effekt då är det pengarna i sjön imho.

Om du sen ska åtgärda resonanser under 35hz då blir sakerna så stora att det börjar bli lite löjligt.

Läs gärna Harman o floyd skriver, det är en branchstandard idag!!


Jag vet inte riktigt vad du blandade in mitt namn i:) men det lät ok.

Men jag har aldrig testat på nått sätt med 1st sub.....jag lärde mig för ganska många år sedan hur man får bra bas i ett rum( multipla subbar) och har såklart gjort så.

Sen angående Harman och Floyd så är det precis som du skriver.

Tänk att denna vetenskapliga fakta existerat så länge men ändå så finns det folk som hållt på med ljud väldigt länge som fortfarande inte förstår hur man går tillväga.

//Micke

#253

Postad 28 juni 2019 - 19:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt vad du blandade in mitt namn i:) men det lät ok.
Men jag har aldrig testat på nått sätt med 1st sub.....jag lärde mig för ganska många år sedan hur man får bra bas i ett rum( multipla subbar) och har såklart gjort så.
Sen angående Harman och Floyd så är det precis som du skriver.
Tänk att denna vetenskapliga fakta existerat så länge men ändå så finns det folk som hållt på med ljud väldigt länge som fortfarande inte förstår hur man går tillväga.
//Micke


Det du skrev är rätt o vissa höll inte med, därför blev du inblandad :)

#254

Postad 28 juni 2019 - 19:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det du skrev är rätt o vissa höll inte med, därför blev du inblandad :)


😊

#255

Postad 29 juni 2019 - 09:34

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har dom fixat så man ksn ha olika delningar på alla högtalare?

Har dom 24db Linkwitz Riley nu??

 

Jag tror inte du förstår vad jag skrev. Jag skrev att just det där med delningens branthet är något man kan sätta sig emot. Som du redan vet så kan man ha olika delningar för baslagret och atmos-lagret. Det går fortfarande inte att ha olika delningar för alla högtalare i systemet.

 

Men om du läser runt lite så har det historiskt varit väldigt många fel i receivers som erbjudit att dela olika för alla högtalare, så en mindre sak att oroa sig över kanske.. Det finns folk som mätt på detta och det har varit fel på det mesta när de skall pussla ihop delningarna - men vem vet de kanske har listat ut detta nu?. Det optimala hade varit om de erbjudit detta såklart. 



#256

Postad 29 juni 2019 - 09:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Om vi tittar på vad Micke säger och vi har 1 sub plus peq.
Då stämmer det till 100% med förbehåll att nulls kan vi inte göra mycket åt.
Mätmässigt så ser vi väldigt lite skillnad mellan peq och basmumsare.

Kan vi höra skillnad?
Beror på, hur många har verkligen testat peq vs basmumsare?
Jag har gjort det med primär resonans vid 50hz.
Och det var lite same same, ev så lät det liiiite bättre med helmholtz o kvartvågsrör.

Men!!!!
En peq fixar man till under 1h, inga skrymmande lådor/rör.
Den analoga lösningen tar mycket plats, tar någon dag att få till och kommer inte vara i närheten så effektiv.
Om dom inte kan stå där dom ger mest effekt då är det pengarna i sjön imho.

Om du sen ska åtgärda resonanser under 35hz då blir sakerna så stora att det börjar bli lite löjligt.

Läs gärna Harman o floyd skriver, det är en branchstandard idag!!

 

Jag har också testat båda och jag måste hålla med, nästan iaf. Det verkar ge ungefär samma resultat men samtidigt har jag aldrig hört ett rum med endast Dirac för de låga frekvenserna låta bättre än ett som är akustikreglrat. Man får heller inte glömma att om man fixar basen med endast Dirac och vill ha bra bas i alla sittplatser så är det mer än någon timma att fixa till - det tar tid!

 

Men visst jag kör med sex basar i mitt rum och använder bara Dirac istället för basfällor och det funkar bra. Dock är ljudet inte alls lika jämnt i hela rummet som mitt förra som var helt akustikreglerat. Jag har också funnit att om man vill bevara den fysiska upplevelsen i soffan med Dirac så är near field subbar nästan ett måste. Funkar väldigt bra dock att ha tre basar bakom soffan och tre staplade i mittpukten där framme.

 

Jag har testat de flesta placeringar i Harmans studie och vissa tycker jag bara ser bra ut i teorin och låter inte särskilt bra. Att ha basar vid mittpunkterna fram och bak funkar dock men man får ha kraftiga basar. 



#257

Postad 30 november 2019 - 19:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har fortfarande siktet inställt på NAD T777. 

 

Bara undrar över subben; skall man manuellt ställa in frekvens och volym på subben, eller skall alla reglage stå på max - och så får Dirac göra resten?

Frontar och surround som inte spelar bas under 44 hz, räknas denna som small? 

 

I mitt fall har jag ett par Dynaudio X18 med en X24 center



#258

Postad 02 december 2019 - 05:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har fortfarande siktet inställt på NAD T777. 
 
Bara undrar över subben; skall man manuellt ställa in frekvens och volym på subben, eller skall alla reglage stå på max - och så får Dirac göra resten?
Frontar och surround som inte spelar bas under 44 hz, räknas denna som small? 
 
I mitt fall har jag ett par Dynaudio X18 med en X24 center


Om du inte redan har köpt, avvakta lite för nya modeller är på g.
Det är heller inte klart om dom äldremodellerna kommer stödja nya moduler från dirac!

Volymen på suben ställer du manuellt på suben när nivåerna kalibreras.
När dirac gör sin grej så sveper den alltid i fullrange, sen får du bestämma själv om du vill köra small eller large.

Dom nya modulerna kommer ha eget BM och om det är aktivt vid svep då hade jag satt dina högtalare som small

#259

Postad 03 december 2019 - 06:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack Johan för snabbt svar. 

 

Kommer att bo i lägenhet, men spelar på blygsamma nivåer. Vad jag vill åt är kontrollen som jag vet att NAD T777 kommer att ge. Det stämmer att det kan vara med fördel att vänta eftersom efterföljaren är på väg, jag har startat en tråd om denna - det är bara skriva. Det händer att Hifi-klubben säljer föregående modell till ett mer förmånligt pris. Jag siktar på max 6.1 system, kommer köra mest musik. Men jag tittar givetvis mycket på film och spelar en del PS4. Jag behåller min Hegel H160 om jag skulle vilja gå tillbaka till tvåkanal; det finns alltid en risk när man levt med det länge. De demos jag fått på NAD T777 har varit imponerande, och jag hoppas inte helt missvisande. 

 

Men vad jag gör med all Apple Lossless på min laptop, kan jag på något sätt integrera detta med BluOs? Tidigare har jag anslutit min Hegel via USB till Hegeln som jag inbyggd dac. Jag hade hoppats på att kunna spela det högupplösta materialet som jag har på datorn. Många av mina gamla cd:skivor är rippade till min Macbook Pro. 

 

Misstänker alltså att subwoofern sköter jag volymen på datorn, även om den är högt ställd. Funderar på om jag skall klippa på baksidan av suben eller att ställa den på hela registret, så får Dirac själv kalibrera?

 

Vad som verkar lite läskigt är att förstå alla filter; men antar att det kommer att ge sig med "Target Kurves" 

 

Jag flyttar i januari, och sedan skall jag boa in min i nya lägenheten. Som det är nu illustrerar jag tryck på kommande absorbenter beställda via Sofci i Estland. Jag skall göra vad jag kan med kommande vardagsrummet innan jag köper receivern, men vill förbättra akustiken innan man gör de större mätningarna via Dirac. 

 

Kommer grannarna "få hålla i hatten" när man kalibrerar via Dirac, verkar tidsödande och kanske låter högt?



#260

Postad 07 december 2019 - 07:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack Johan för snabbt svar. 

 

Kommer att bo i lägenhet, men spelar på blygsamma nivåer. Vad jag vill åt är kontrollen som jag vet att NAD T777 kommer att ge. Det stämmer att det kan vara med fördel att vänta eftersom efterföljaren är på väg, jag har startat en tråd om denna - det är bara skriva. Det händer att Hifi-klubben säljer föregående modell till ett mer förmånligt pris. Jag siktar på max 6.1 system, kommer köra mest musik. Men jag tittar givetvis mycket på film och spelar en del PS4. Jag behåller min Hegel H160 om jag skulle vilja gå tillbaka till tvåkanal; det finns alltid en risk när man levt med det länge. De demos jag fått på NAD T777 har varit imponerande, och jag hoppas inte helt missvisande. 

 

Men vad jag gör med all Apple Lossless på min laptop, kan jag på något sätt integrera detta med BluOs? Tidigare har jag anslutit min Hegel via USB till Hegeln som jag inbyggd dac. Jag hade hoppats på att kunna spela det högupplösta materialet som jag har på datorn. Många av mina gamla cd:skivor är rippade till min Macbook Pro. 

 

Misstänker alltså att subwoofern sköter jag volymen på datorn, även om den är högt ställd. Funderar på om jag skall klippa på baksidan av suben eller att ställa den på hela registret, så får Dirac själv kalibrera?

 

Vad som verkar lite läskigt är att förstå alla filter; men antar att det kommer att ge sig med "Target Kurves" 

 

Jag flyttar i januari, och sedan skall jag boa in min i nya lägenheten. Som det är nu illustrerar jag tryck på kommande absorbenter beställda via Sofci i Estland. Jag skall göra vad jag kan med kommande vardagsrummet innan jag köper receivern, men vill förbättra akustiken innan man gör de större mätningarna via Dirac. 

 

Kommer grannarna "få hålla i hatten" när man kalibrerar via Dirac, verkar tidsödande och kanske låter högt?

Jag använder inte BluOs själv men jag ser inte att det skulle bli några problem.

 

Du vill ställa volymen på suben direkt när du ska kalibrera nivåerna annars får du sämre signal/brusförhållande.

Några dB hit eller dit är inga probs men du vill inte justera tiotals db i mjukvaran.

 

Att hitta ett target är långt lättare än vad man tror glöm INTE att spara inmätningen innan du börjar med target curves.

Det är lätt att glömma det o sen kommer du inte åt inmätningarna om du vill justera.

Jag har 2 olika targets, en för musik och en för film.

 

Gällande targets curves.

Dra ut "gardinen" så långt ut till vänster/höger så du kan för annars kommer det in okorrigerad signal blandad med korrigerad.

Du kan absolut skapa ett högpass filter på suben i lägsta basen, jag gör det själv för film.

När du skapar target curver då klumpar du in alla kanalerna i ett fönster så alla får identiskt target, även suben!!

 

När du har lagt på target då delar du upp kanalerna så som dom var innan, LCR - surround - sub.

Nästa steg är att leta rätt på delningsfrekvens, så länge BM ligger före signalgeneratorn så är det här tyvärr ett måste.

Är du seriös då litar du inte på vad Dirac presenterar som resultatet utan mäter med REW för att bestämma delning.

Men är du ny till Dirac så gör det längre fram när du är mer varm i kläderna :)

 

Länkar.

Leta rätt på delningsfrekvens - från Dirac v1 men man arbetar likadant.

https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

 

Targets,

Det fina med dessa länkar är att nivåerna är justerade så man inte når klippnivå !!

Dessa targets har dock helt rak frekvensgång upp i registret så du vill kanske lägga in en BBC dip och ha en fallande kurva i det övre registret.

Det viktiga är att ALLA kanaler får samma korrigering, även suben!

 

4dB

https://mehlau.net/a...ted.targetcurve

 

6dB - vad jag själv använder för musik.

https://mehlau.net/a...ted.targetcurve

 

8dB

https://mehlau.net/a...ted.targetcurve

 

10dB - Perfekt för film

https://mehlau.net/a...ted.targetcurve

 

Ex på targets från mitt galleri

https://www.minhembi...c_id=503246.jpg

 

 

*edit*

Du kan ladda ner NAD OSD för iphön eller android så kan du justera nivån på center, sub och surr i efterhand.

Den kostar 50:- och är skapad av samma kille som ovanstånde länkar kommer ifrån.


Redigerat av johan b-lund, 07 december 2019 - 07:16.


#261

Postad 07 december 2019 - 07:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det låter bra, tack för info. 

 

Antar att allt detta kommer att bli lättare när jag väl har receivern med programmet i lgh. 

 

Som jag fattat det så kan jag först ställa in subben efter personligt önskemål manuellt med delning innan jag startar DIRAC, om jag så önskar det. 

Efter det så kan jag korrigera volymnivån i programmet.

 

Men hur skall jag förhålla mig till delningen på suben? Skall jag utgå från min personliga preferens med manuell delning på själva subben, och sedan låta DIRAC korrigera resten - eller skall jag manuellt vrida reglaget på subwoofern så den spelar hela registret innan jag börjar kalibrera?

 

Gissar att varje mätning kommer att bli högljudd, och som jag fattat det har mätningen för "Soffa" 17 punkter att mäta. Med tanke på att jag bor själv kanske det skulle vara bättre att utgå från "Fåtölj mätningen" eftersom denna har dryga hälften av mätplatser. Jag kommer ändå sitta på samma ställe i soffan och kolla på film. 

 

Vad händer om jag skulle byta gardiner, sätta upp en till absorbent? Går det då att ladda upp gamla mätningen och sedan korrigera för en enskild punkt i soffan. Jag vill ogärna göra en helt ny mätning för hela rummet bara för att jag gör en enklare korrigering för akustiken. 

 

Gör det någon skillnad för åt vilket håll den medföljade micen är vinklad?

 

Det vore bekvämt om man kunde ladda in en tidigare mätning i programmet, fintrimma denna och sedan spara om efter bara korrigerat några nya mätpunkter i rummet. :)


Redigerat av Glidtassen, 07 december 2019 - 07:48.


#262

Postad 07 december 2019 - 16:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det låter bra, tack för info. 

 

Antar att allt detta kommer att bli lättare när jag väl har receivern med programmet i lgh. 

 

Som jag fattat det så kan jag först ställa in subben efter personligt önskemål manuellt med delning innan jag startar DIRAC, om jag så önskar det. 

Efter det så kan jag korrigera volymnivån i programmet.

Nope, du gör nivå kalibrering i dirac för den tar över volymkontrollen på alla kanaler.

Men just på suben vill du ligga på 0dB och höja/sänka på suben direkt.

Jag som har helt aktivts system ställer alla nivåer på mina aktiva filter för att ligga på 0dB på alla kanaler.

Du har även en master volym och den vill du också ha så nära 0dB du kan, det är bättre att sänka känsligheten på micken.

 

Men hur skall jag förhålla mig till delningen på suben? Skall jag utgå från min personliga preferens med manuell delning på själva subben, och sedan låta DIRAC korrigera resten - eller skall jag manuellt vrida reglaget på subwoofern så den spelar hela registret innan jag börjar kalibrera?

Nope, Dirac mäter fullrange än så länge (tyvärr) så du använder länken ovan för att leta rätt på vart du ska dela.

Eller rättare sagt, lägsta delningen du kan använda.

 

 

Gissar att varje mätning kommer att bli högljudd, och som jag fattat det har mätningen för "Soffa" 17 punkter att mäta. Med tanke på att jag bor själv kanske det skulle vara bättre att utgå från "Fåtölj mätningen" eftersom denna har dryga hälften av mätplatser. Jag kommer ändå sitta på samma ställe i soffan och kolla på film. 

Nivån på svepen är inte speciellt höga med Umik så det kommer inte ge dig problem med grannarna.

Det finns en nackdel med större yta och det är att basen kommer bli lite mer ojämn om du har otur fast det kommer alla gånger bli långt bättre än vad man hade innan.

 

Vad händer om jag skulle byta gardiner, sätta upp en till absorbent? Går det då att ladda upp gamla mätningen och sedan korrigera för en enskild punkt i soffan. Jag vill ogärna göra en helt ny mätning för hela rummet bara för att jag gör en enklare korrigering för akustiken. 

Bra fråga!

Teoretiskt så skulle det räcka med att göra om första mätningen om du skulle sätta upp ett par absorbenter.

Men jag hade nog mätt upp allt igen, men det är jag det.

 

Gör det någon skillnad för åt vilket håll den medföljade micen är vinklad?

Den medföljande och alla andra mickar ska peka rakt upp.

Men investera i en Umik från minidsp, dels är den bättre och du kan sen göra tillförlitliga mätningar i REW

 

Det vore bekvämt om man kunde ladda in en tidigare mätning i programmet, fintrimma denna och sedan spara om efter bara korrigerat några nya mätpunkter i rummet. :)

Jag tror du kan det i senaste versionen, man stegar bara till mätfönstret och kör vidare på befintligt projekt.

Jag ska se om jag har tid i helgen att kolla om det går.


Redigerat av johan b-lund, 07 december 2019 - 16:51.


#263

Postad 07 december 2019 - 17:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jo man kan ta upp ett sparat projekt o mäta om i efterhand.



#264

Postad 09 december 2019 - 20:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för info. 

 

Har en bra sub, fast 10 år gammal (Velodyne 1000i). Frestelsen är stor att fixa en av Dynaudios nyare subbar, men kanske inte får så mycket mer ändå. 

Jag kommer ändå att spela på skäliga nivåer. I veckan kommer jag kolla på den nya lgh, det är nyproduktion så jag har aldrig varit i den. Jag får passa på att kolla uttag för internetm el-uttag mm. 

 

Jag förväntar mig inte att NAD T777 kommer att klara musik lika bra som min Hegel H160, men hoppas inte att den ligger alltför mkt bakom. 



#265

Postad 11 december 2019 - 21:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Gällande 758 v3, om det gäller 777 vet jag inte.

Källa Dirac själva.

 

Hej, hej, Tyvärr väntar du nog förgäves på Bass Control som vi valt att döpa om den till för din NAD. För att det ska fungera behöver de göra en del uppdateringar i enheten och det ser inte ut som att det kommer att hända. Beklagar det.

 

*edit*

Jo då både 758, 777 och 778(!)


Redigerat av johan b-lund, 15 december 2019 - 12:07.


#266

Postad 15 december 2019 - 09:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har lite frågor om NAD's BluOs. 

 

Har läst en del negativa saker här, just för att det verkar vara problem med uppkoppling samt att signalen tappas hela tiden. Har en bekant som köpte en integrerad NAD just med BluOs och den tappade just koppling när jag var där. Jag antar att man kopplar styrningen via Blutooth till förstärkaren, men att sedan tjänsten: Tidal/Spotify's material går via Wifi?

 

Jag har nu en fruktansvärt bra DAC inbyggd i min Hegel H160 ansluten via USB, och det har aldrig krånglat. Men efter att ha kollat en del recensioner och forum verkar BluOs fungera några min, och sedan koppla ifrån. Mig veterligen har NAD T777 ingen inbyggd USB ingång kopplad till sin dag, ifall man skulle vilja ansluta datorn direkt?


Redigerat av Glidtassen, 15 december 2019 - 10:05.


#267

Postad 15 december 2019 - 12:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har lite frågor om NAD's BluOs. 

 

Har läst en del negativa saker här, just för att det verkar vara problem med uppkoppling samt att signalen tappas hela tiden. Har en bekant som köpte en integrerad NAD just med BluOs och den tappade just koppling när jag var där. Jag antar att man kopplar styrningen via Blutooth till förstärkaren, men att sedan tjänsten: Tidal/Spotify's material går via Wifi?

 

Jag har nu en fruktansvärt bra DAC inbyggd i min Hegel H160 ansluten via USB, och det har aldrig krånglat. Men efter att ha kollat en del recensioner och forum verkar BluOs fungera några min, och sedan koppla ifrån. Mig veterligen har NAD T777 ingen inbyggd USB ingång kopplad till sin dag, ifall man skulle vilja ansluta datorn direkt?

Jag kör antingen spotify från pc, mobil eller flac från pc o styrt från mobil och använder aldrig BluOs då jag ogillar uppbyggnaden.

Så jag vet inte om det hänger sig, ovan lösning har aldrig gett mig problem iaf.



#268

Postad 15 december 2019 - 14:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Men hur får du ut ljudet via förstärkaren, annan dac?

 

Det känns ganska poänglöst att blåsa närmare 30 000:- på en hembioreceiver som inte kan behandla vanligaste ljudformaten trådlöst. 

Alternativet skulle vara att ha en extern dac ansluten med rca till NAD 777, vilket känns vansinnigt med tanka på var receivern kostar. 

Var jag fått höra är det primärt att BluOS strular när det är anslutet med wifi-dongeln, men fungerar bättre om man kopplat via LAN. 

 

På 90-talet strulade firmans cd-spelare och hoppade jämt. Gamla 3-serien av hembioförstärkare hade distributionen förlagts till Kina, där det fuskades med innanmätet. Kablar i hembioreceivern vandrade under transport från fabrik och lade sig över känsliga kretsar, vilket skapade sus och brum. För 10 år sedan avslöjades det att NAD T747 egentligen var en Philips, fast i ett NAD-skal. 

 

Gamla 5-serien fick aldrig sina moduler i tid för kunder som ville uppgradera. Och nuvarande kunder som vill köpa VM 130/300 får dras med mjukvaroproblem. 

 

NAD T785/787 hade vanligt förekommande problem med strömförsörjningen eftersom det var dubbla trafos, vilket också skapade brum. 

 

Jag har ändå läst väldigt mycket positivt om just NAD T777, så det vore tråkigt om den drogs med problem. 

 

NAD brukar generellt bra maskiner med förstärkardelen i tvåkanal, men blir sämre på produkter som närmar sig det digitala verkar det som?

 

Jag har haft: NAD C350, 3020I, 316BEE, C542. Alla produkter som jag ägt från NAD har varit bra. Märket har funnits i hemmet ända sedan jag var liten med NADs gamla monitor-serie. Men det verkar som om märken som funnits länge inom Hifi-branschen tappar identiteten och lånar friskt från andra konkurrerande märken, så vad vet man egentligen om vad som finns innanför skalet på en NAD-maskin idag?

 

Johan, kan du inte pröva BluSound i dagarna och återkomma till tråden för lite utvärdering?

 

:)


Redigerat av Glidtassen, 15 december 2019 - 14:55.


#269

Postad 15 december 2019 - 14:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Men hur får du ut ljudet via förstärkaren, annan dac?

 

Det känns ganska poänglöst att blåsa närmare 30 000:- på en hembioreceiver som inte kan behandla vanligaste ljudformaten trådlöst. 

Alternativet skulle vara att ha en extern dac ansluten med rca till NAD 777, vilket känns vansinnigt med tanka på var receivern kostar. 

Var jag fått höra är det primärt att BluOS strular när det är anslutet med wifi-dongeln, men fungerar bättre om man kopplat via LAN. 

 

På 90-talet strulade deras cd-spelare och hoppade jämt. Gamla 3-serien av hembioförstärkare hade distributionen förlagts till Kina, där det fuskades med innanmätet. Kablar i hembioreceivern vandrade under transport från fabrik och lade sig över känsliga kretsar, vilket skapade sus och brum. För 10 år sedan avslöjades det att NAD T747 egentligen var en Philips, fast i ett NAD-skal. 

 

Gamla 5-serien fick aldrig sina moduler i tid för kunder som ville uppgradera. Och nuvarande kunder som vill köpa VM 130/300 får dras med mjukvaroproblem. 

 

NAD T785/787 hade vanligt förekommande problem med strömförsörjningen eftersom det var dubbla trafos, vilket också skapade brum. 

Jag har ändå läst väldigt mycket positivt om just NAD T777, så det vore tråkigt om den drogs med problem. 

 

NAD brukar generellt bra maskiner med förstärkardelen i tvåkanal, men blir sämre på produkter som närmar sig det digitala verkar det som?

 

Jag har haft: NAD C350, 3020I, 316BEE, C542. Alla produkter som jag ägt från NAD har varit bra. Märket har funnits i hemmet ända sedan jag var liten med NADs gamla monitor-serie. Men det verkar som om märken som funnits länge inom Hifi-branschen tappar identiteten och lånar friskt från andra konkurrerande märken, så vad vet man egentligen om vad som finns innanför skalet på en NAD-maskin idag?

 

Pc:n går via hdmi (intel Nuc) och mobilen styr spotify via wifi.

Man kan också köra spotify via BluOs men jag använder aldrig den funktionen.

 

Använder man en extern Dac då får man gå analogt in och sen konverteras signalen en gång till vilket känns väldigt onödigt.

Jag är inte ens säker om dirac läggs på den analoga ingången, antagligen så gör den det.

Man ska heller inte glömma att system som dirac möblerar om ganska friskt med återgivningen att vinsten med att ha en Dac minskar drastiskt - imho



#270

Postad 15 december 2019 - 15:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Pc:n går via hdmi (intel Nuc) och mobilen styr spotify via wifi.

Man kan också köra spotify via BluOs men jag använder aldrig den funktionen.

 

Använder man en extern Dac då får man gå analogt in och sen konverteras signalen en gång till vilket känns väldigt onödigt.

Jag är inte ens säker om dirac läggs på den analoga ingången, antagligen så gör den det.

Man ska heller inte glömma att system som dirac möblerar om ganska friskt med återgivningen att vinsten med att ha en Dac minskar drastiskt - imho

 

 

Ah, då är jag med. 

 

Jag kommer dock att ha min Imac långt ifrån hembion så blir beroende av att streama. Jag har prövat att köra Spotify via PS4, men det låter generellt ganska dåligt. Det är bra att NAD T777 har många analoga ingångar, detta eftersom jag kommer fortsätta köra vinyl. 

 

Hur fungerar bildväxeln med deras maskiner, detta med tanke på att man nu kör 4K, har allt fungerat bra?


Redigerat av Glidtassen, 15 december 2019 - 15:09.


#271

Postad 15 december 2019 - 17:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ah, då är jag med. 

 

Jag kommer dock att ha min Imac långt ifrån hembion så blir beroende av att streama. Jag har prövat att köra Spotify via PS4, men det låter generellt ganska dåligt. Det är bra att NAD T777 har många analoga ingångar, detta eftersom jag kommer fortsätta köra vinyl. 

 

Hur fungerar bildväxeln med deras maskiner, detta med tanke på att man nu kör 4K, har allt fungerat bra?

Jag är kvar på 1080P och har en bildväxel på ingången (!) då 758 bara har en hdmi ingång.

Det är en aktiv modell som kostade runt 1000:- och den fungerar klockrent än så länge så inga problem där.

 

Så där kan jag inte ge dig något bra svar tyvärr.



#272

Postad 15 december 2019 - 17:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Oki då vet jag angående bildbiten. 

 

Men även om du inte aktivt använder BluOs, fick du det att fungera när du testade det? Annars kan du ge oss lite feedback om vad som är bra resp. dåligt med BluOs?

 

Angående en extern dac så tror jag inte att receivern konverterar den en gång till. Detta med anledning av att dac:en ansluts via rca till NADen. 

 

Jag undrar om inte DIRAC främst är inriktad på digitala källor? Även om jag har anslutit en extern dac, så borde jag kunna koppla förbi DSP:n i NADen och köra ren stereo. 


Redigerat av Glidtassen, 15 december 2019 - 17:34.


#273

Postad 15 december 2019 - 22:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Oki då vet jag angående bildbiten. 

 

Men även om du inte aktivt använder BluOs, fick du det att fungera när du testade det? Annars kan du ge oss lite feedback om vad som är bra resp. dåligt med BluOs?

 

Angående en extern dac så tror jag inte att receivern konverterar den en gång till. Detta med anledning av att dac:en ansluts via rca till NADen. 

 

Jag undrar om inte DIRAC främst är inriktad på digitala källor? Även om jag har anslutit en extern dac, så borde jag kunna koppla förbi DSP:n i NADen och köra ren stereo. 

Jag gillade inte gränssnittet o är så van vid spotify och jRiver.
Kanske jag ger det ett försök, bara för dig :)

 

Njao, jag är som sagt inte säker o manualen borde berätta mer.

Om dirac fungerar på analoga ingångar då får du en AD-DA efter din Dac :)



#274

Postad 16 december 2019 - 07:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

 

 

 

Tack Johan. 

 

Vore trevligt om du ville pröva, så jag blir klar över hur jag skall göra. 

 

Har kollat på listan över Androids sida för nedladdningar av appar. Well, ni kan själva gå ut och kolla vad folk anser om BluOS kopplat till enskilda produkter. Hela grejen med att kunna styra Spotify via wifi verkar jättetrevligt. Men om det slutar med att jag får ta en extern dac, och sedan spela med stereo direct på NAD:en för att inte blanda in Dirac så känns det surt. 

 

Alternativet är att köra Spotify via Playstation 4, vilket fungerar - men det låter mer metalliskt. Jag har externt RIAA som jag har till vinylspelaren och det kommer funka bra att koppla till NAD:en. 

 

Jag skall höra av mig till Hifi-Klubben och diskutera vad de erbjuder för kunder som inte får BluOs att fungera på deras hembioreceiver. 

Min bror har en Denon för runt 14 000:- köpt för två år sedan. Spotify funkar här, men som övriga Denons produkter saknar musiken lite oompf. 


Redigerat av Glidtassen, 16 december 2019 - 08:00.


#275

Postad 16 december 2019 - 11:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Har talat med Hifi-Klubben nu. 

 

Det blir främst problem med BluOs för folk som inte har uppdaterade routers, samt om de har sin router i ett plåtskåp där täckningen är sämre. Men det skall inte vara några problem om receivern är ansluten via LAN. Well, det återstår att pröva. 


Redigerat av Glidtassen, 16 december 2019 - 11:04.


#276

Postad 23 december 2019 - 11:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har talat med Hifi-Klubben nu. 

 

Det blir främst problem med BluOs för folk som inte har uppdaterade routers, samt om de har sin router i ett plåtskåp där täckningen är sämre. Men det skall inte vara några problem om receivern är ansluten via LAN. Well, det återstår att pröva. 

 

Jag testade bluOs, Spotify direkt på 758 och spotify connect på Pc:n (Intel Nuc)

Och det är inget snack (!) att gå via Pc gav långt bättre ljud än via mitt trådlösa nätverk.

Förutom det så reagerade Pc:n långt snabbare på sökningar och låtbyte.

 

Routern uppdaterades när jag köpte den för något år sedan o jag tror att anledningen ligger på att 758 har en kass wifi dongle.

Den har inget LAN så det kan jag inte testa....



#277

Postad 02 januari 2020 - 15:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag testade bluOs, Spotify direkt på 758 och spotify connect på Pc:n (Intel Nuc)

Och det är inget snack (!) att gå via Pc gav långt bättre ljud än via mitt trådlösa nätverk.

Förutom det så reagerade Pc:n långt snabbare på sökningar och låtbyte.

 

Routern uppdaterades när jag köpte den för något år sedan o jag tror att anledningen ligger på att 758 har en kass wifi dongle.

Den har inget LAN så det kan jag inte testa....

 

Tack för input. 

 

Ledsen jag dröjde med att svara, men som sagt; jag har firat jul :)

 

Nu har dessvärre NAD T777 utgått. På Hifi-klubben säger de att den är helt slutsåld  <_< , well - vet inte vad man skall tro om det. Detta sammanfaller i så fall lägligt med att NAD T778 tidigast kan inkomma nästa månad. Mig veterligen så har inte NAD T777 varit ute på rea för att bereda plats för en efterföljare. NAD T778 väntas i ha ett listpris på ca: $2999 U.S.

 

I det fördolda skall det också finnas en NAD T789 som kommer ligga på 4000 Euro. 

 

Effekten lär vara densamma som NAD T777 fast det är 9 kanaler. Det skall också vara en digital-hybrid förstärkare. Vet inte om det avser själva effektdelarna?

 

    Key Features of the NAD T 778:

  • 9 channels of NAD’s latest Hybrid Digital Amplifier Technology
  • New touch screen and improved ergonomics for user-friendly operation
  • 4K UHD video pass-through
  • High-Res BluOS enabled Network Streaming
  • Two-Way Bluetooth aptX HD
  • Dirac Live Room Correction
  • DirectDigital DAC- ESS Saber DAC with MQA Decoding MQA decoding available on all digital inputs
  • MDC (Modular Design Construction) offers ability to upgrade to future digital formats as they become available. Two MDC slots provided.
  • CI friendly- RS232 Serial Control Port. Trigger In/Out.
  • IR In with learning function

 

Tack för att du prövade DIRAC. Jag känner igen vad jag läst av andra medlemmar som använt Wifi-Dongeln, men den lär vara bättre med LAN. Men som du nämnde; NAD T758 hade ingen sådan ingång. 


Redigerat av Glidtassen, 02 januari 2020 - 16:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.